Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF) vol. II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Steff008
    Bimmer Rookie
    • Mar 2020
    • 70
    • Finland

    En tiedä onko asiasta ollut aiemmin tässä ketjussa maininta, mutta en jaksa nyt koko ketju lukea läpi.

    Itelläni 530xd -08 (E61 ja M57T2 moottori). Mittarissa 251 tkm. Poltot tekee moitteettomasti, mutta liian tiheästi (matka-ajossa n. 350 km välein ja kaupunkiajossa hyvin paljon tiheämmin).

    Vastapaine tyhjäkäynnillä heti polton jälkeen noin 10 mbar. Rajana vissiin 30 mbar tyhjäkäynnillä, joten selvästi jää alle sitä.

    Polton jälkeen Bimmer Tool näyttää kuitenkin että pönttö täyttyy todella nopeasti ja kaupunkiajossa on n 30 km jälkeen täyttöaste jo noin 70 % ja uusi polttopyyntö päällä.

    En tiedä onko kenellekään avuksi, mutta Bimmer Toolilla pystyn säätämään myös EGR venttiilin adaptaatioarvot (-40 - +87 muistaakseni). Säädin tuohon +87 jolloin koneeseen tulee mahdollisimman paljon ilmaa ja vähemmän pakokaasuja.

    Toimenpiteen jälkeen pöntön täyttöaste nousee edelleen nopeasti tuohon n. 50 % (n. 30 g nokea ja n. 0,5 g tuhkaa koska DPF:n vaihtoväli juuri nollattu Bimmer Toolissa), mutta siihen se sitten asettuu. Mittarissa nyt 70 km kaupunkiajoa ja täyttöaste edelleen n. 50 % ja vastapaine n. 12 mbar tyhjäkäynnillä. Aiemmin olisi poltto jo tapahtunut, mutta nyt vaikuttaa siltä että kaupunkiajossakin tulen pääsemään lähemmäksi 150 km ennen kuin poltto lyö päälle.

    Pöntönpesu on joka tapauksessa edessä, mutta tällä tavalla vaikuttaa siltä että saa vähän aikalisää kunnes kelit lämpenevät. Noen kanssa ei ilmeisesti ongelmaa, mutta oletettavasti pönttö täynnä tuhkaa.

    Auto on lastattu BSR-Tuningin ohjelmistolla , mutta EGR ja DPF tulen pitämään käytössä edellyttäen että pesu onnistuu ja polttoväli saa taas tuohon 1 kerta/tankillinen. EGR-adaptaatio saattaa kyllä joka tapauksessa jäädä tuohon +87 kun auto nyt myös vastaa huomattavasti paremmin kaasulla ja todennäköisesti sotkee imusarjaa normaalia vähemmän.

    Auton takana nyt kuitenkin huomaa pistävämpi haju kuin aiemmin. Vaikka EGR:n poistokin on pyörinyt mielessä niin tämä adaptaation säätö riittää tässä vaiheessa minulle ja pääsee sitten tarvittaessa vähän hajuihinkin vaikuttamaan kun pönttö on pesty.

    Tämä oli nyt ehkä vähän enemmän kertomuksena jos olisi muillekin kokemuksista jotain hyötyä, mutta jos jotain pitäisi kysyäkin niin onko joku muu saanut vastaavia tuloksia egr-adaptaatioiden säätämisellä?

    Lisäksi niin mistähän saisi pöntönpesuun tarkoitettu pesuaine järkevään hintaan vai toimiikohan tuohon joku "tavallinen" liuotin- tai pesuaine? Kun on aine ollut jonkin aikaa sisällä ajattelin vastavirtaan vedellä ja paineilmalla vuorotellen pestä/puhaltaa puhtaaksi. Eli vedellä täyttö ja paineilmalla vauhdilla läpi.

    Painepesurikin löytyy, mutta sillä on ilmeisesti olemassa riski että suodatin vaurioituu.

    Sen verran vielä että Wurthin DPF puhdistuksella (spraypullo) olen myös yrittänyt puhdistaa (aine paineanturiletkun kautta katin ja DPF:n väliin), mutta sillä en juurikaan huomannut että tilanne olisi muuttunut.

    Regeneroinnitkin kokeiltu tehdä useampi peräkanaa.

    Edit: Imukanavan läpät poistettu mikä myös saattaa vaikuttaa polttoväliin.

    T.
    Steff
    Last edited by Steff008; 28-12-2020, 01:55.
    BMW E61 530xD -08 LCI

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4628
      • Tampere

      Originally posted by Steff008 View Post
      Auto on lastattu BSR-Tuningin ohjelmistolla

      Edit: Imukanavan läpät poistettu mikä myös saattaa vaikuttaa polttoväliin.
      Steff
      Alkoiko ongelmat lastutuksen jälkeen? Softia on jos jonkinmoisia ja eikai se aivan mikään mahdoton ajatus ole että softa on nyt sellainen että se tuottaa nokea huomattavasti enemmän kuin auton vakio softa jonka vuoksi pönttö on nyt jatkuvasti täynnä...

      Onko varma että EGR on käytössä? (ettei olisi ohjelmoijalla lähtenyt vähän liikaa kamaa ohjelmasta... )

      Ja taisi täälläkin olla jossain mainintaakin että pöntöttömissä autoissa läppien paikoilleen laitto on vähentänyt savutusta... Noissa se on tietysti helpompi nähdä kun en oo mitään haavia putkessa.

      Faulty / Failed EGR Valve - The EGR Valve is designed to recirculate exhaust gases back into the engine before they pass through the DPF. If the EGR is not working effectively or blocked the amount of exhaust gases passing through the DPF will be increased potentially speeding up the DPF blocking.

      Faulty / Failed Swirl Flaps - Similar to the EGR Valve the swirl flaps are fitted to help with the emissions control on the vehicle. If theses are not working effectively it can potentially speed up the DPF blocking.



      Aiemmin muualla mainitsemasi vikakoodin(4A70) kuvaus on tälläinen:
      The fault code is logged when the DDE detects implausible values in the characteristic maps for converting fuel injection rate to torque.
      General Conditions Monitoring during initialisation of DDE control unit.
      Control unit voltage: 9.5 V to 16 V.
      Terminal Condition PWF status: Driving
      Terminal Condition PWF status: Testing-analysis-diagnosis
      Terminal Condition PWF status: Residing

      Service Plan
      Replace DDE control unit.

      Tämäkin viittaa siihen että tuo autossa oleva softa on pielessä. Ainiin, MAFfia tarvitaan käsittääkseni myös siihen että EGR toimii oikein... Tuosta vikakoodista ei oikein osaa sanoa että mitä se tekee moottorinohjaimen muulle toiminnalle. Tuskin ainakaan parantaa mitään.
      Last edited by fraatti; 28-12-2020, 03:01.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • Steff008
        Bimmer Rookie
        • Mar 2020
        • 70
        • Finland

        Hei fraatti.

        Kiitos vastauksistasi.

        Ostin auton vajaa vuosi sitten kollegalta joka oli jo vuosia aiemmin hankkinut tuon BSR-ohjelmiston ja laitteen jolla ilmeiseti OBD-portin kautta saa ajettua softan sisään. Eli kyseinen ohjelmisto on jo vuosia ollut autossa enkä itse ole muulla softalla kyseistä autoa ajanut.

        Eli en suoraan tiedä miten softa vaikuttaa autoon. Ainoa poikkeavaa mitä löydän kun katson Bimmer Toolin Live data on että ahtopaine on kautta linjaa vähän korkeampi kuin "expected value". Nyt en muista kyseisen sovelluksen ahtopaineyksikköä mutta suuruusluokkaa että kun odotettu ahtopaine on 1020 niin todellinen paine on n. 1050. Vääntö on taas noin 55 Nm matalampi kuin odotettu arvo. Eli kun moottorin sammuttaa odotettu arvo on 0 Nm ja tietokoneen antama "todellinen arvo" n. -55 Nm (eli negatiivisella puolella). Muut arvot (missä expected value löytyy) ovat sitten ihan linjassa odotettujen kanssa (ilmamassa (MAF), ruiskupaine sekä ruiskumäärä). Mitä nyt olen netistä BSR-tuningin ohjelmistosta löytänyt niin ei pitäisi vaikuttaa EGR:n eikö DPF:n toimintaan. Koska en tiedä en kuitenkaan mene väittämään että ei savuaisi normaalia enempää. Tämähän ei näykään pakoputkesta kun kaikkea mustaa jää savupönttöön.

        Edit: Lisäyksenä tähän vielä että Bimmer Toolin mukaan suuttimet ovat täysin kunnossa. Mittaa vissiin jollain tavalla ohivuotoa.

        Aluksi en huomannutkaan polttoja vaan ihmettelin kun välillä vaihteisto toimi hiukan ihmeellisesti. Vasta myöhemmin totesin että se liittyy juuri polttoihin. Valitettavasti työmatkaa on alle 10 km ja tällöin olen huomannut että poltot tapahtuvat hyvin tiheästi vaikka vähintään kerran viikossa teen vähän pitempi lenkki. Eli sen jälkeen kun Bimmer Toolilla sitten aloitin vähän polttoja seuraamaan huomasin että polttovälit ovat hyvin lyhyitä, mutta en tosiaan tiedä miten poltot ovat toimineet aiemmin. Sen verran tiedän että termarit ovat edellisen omistajan aikana vähän temppuillut ja täten DPF:kin ollut tukossa, mutta saatu termarivahtojen jälkeen poltot käyntiin.

        Vikakoodeja on autossa jonkin verran ollut, mutta olen nyt saanut kaikki kuriin patisi 9CC5 (liittyy Rain Light sensoriin, mutta tominnallisia poikkeuksia en ole havainnut) ja sitten juuri tuo 4A70 Kennfeld FMTC_trq2qBas_MAP falsch. En sitten tosiaan tiedä mistä 4A70 johtuu, mutta olen olettanut että liittyy BSR-softaan ja kun vielä vilkaisee tuota yllä olevaa tekstiä niin se hiukan viittaa vääntöön (torque) jolloin tuo negatiivinen vääntölukema jopa saattaisi tämän aiheuttaa. Vitaten mainitsemaasi vikakoodin kuvaukseen tuo negatiivinen vääntö on varmasti mahdoton koska kun naftaa ei syötetä vääntöhän pitää olla "0" kun auto seisoo paikallaan ja sitähän se ei nyt ole vaikkakin negatiivinen arvo. Voin toki olla täysin väärässä ja sivuraitella.

        Voisin kuvitella että tuo negatiivinen vääntölukema hiujaa DDE:n antamaan vähän enemmän potkuja jotta pääsisi lähemmäksi tuota odotettua arvoa (tai että pysyy jonkun tietyn Nm raja-arvon alla), mutta spekulointia minun puolesta tämäkin.

        Samalla kun vaihdoin hehkut ja hehkuboksi (kaikista hehkuista vikakoodi ennen operaatiota) poistin tosiaan imusarjan läpät. Valitettavasti en kovin ahkerasti seurannut noita polttovälejä ennen sitä, mutta vaihteiston käyttämisen perusteella väittäisin että ei ainakaan huomattavasti vaikuttanut polttoväleihin.

        Siihen EGR:ään liittyen vielä niin täysin varma sen toimivuudesta en ole, mutta Bimmer Toolin EGR actuator lukema kyllä näyttää ihan järkeviä ja tosiaan adoptaatioiden säätö vaikutti sekä siihen lukemaan (aiemmin joutu polkemaan kaasua aika kovaa ennen kuin venttiili sulkeuteui, ja nyt sulkeutuu melkein heti kun painaa kaasua) ja huomaa myös että kaasuun reagoi huomattavasti herkemmin eikä pönttö (ilmeisesti) täyty yhtä nopeasti. Eli kuvittelisin että kun moottori nyt saa suhteessa enemmän ilmaa tulee vähemmän nokea, mutta vastaavasti sitten enemmän NOx:eja mitä aiheuttaa sitä vähän pistävämpi haju pakoputkesta.

        Itse elään siinä uskossa että kun mittarissa on nyt 250 tkm (BimmerLinkin mukaan jopa 280 tkm, joten oletettavasti hiukan ruuvattu vaikka Ista ja Bimmertool molemmat näyttävät 250 km) niin pönttö on sen verran täynnä tuhkaa että nokea ei juurikaan sinne mahdu enää. Tämän takia ois suunnitteluissa pöntön pesu nyt ensin ja jos ei auta pitänee sitten muuttaa suunnitelmia ja poistaa koko filtterin + ohjelmointi perässä. Tehoja en uskalla enempää siitä tässä vaiheessa ottaa (285 hv/618 Nm on BSR:n ilmoittamat arvot kyseisellä ohjelmistolla ja autossa oleva ZF-laatikko on vakiona ymmärtääkseni suunniteltu kestämään 600 Nm) ja mielellään jättäisin myös EGR ja DPF käyttöön välttääkseen savua ja ylimääräisiä hajuja. Oikealla softalla tätä ongelmaa ei pitäisi olla, mutta kuitenkin. Ja säästyyhän siinä katsastuksessa vähän hikeä jos kyseiset vehkeet ovat käytössä.

        T.
        Steff
        Last edited by Steff008; 28-12-2020, 18:50.
        BMW E61 530xD -08 LCI

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4628
          • Tampere

          Originally posted by Steff008 View Post
          Hei fraatti.

          Kiitos vastauksistasi.

          Ostin auton vajaa vuosi sitten kollegalta joka oli jo vuosia aiemmin hankkinut tuon BSR-ohjelmiston ja laitteen jolla ilmeiseti OBD-portin kautta saa ajettua softan sisään. Eli kyseinen ohjelmisto on jo vuosia ollut autossa enkä itse ole muulla softalla kyseistä autoa ajanut.

          Eli en suoraan tiedä miten softa vaikuttaa autoon. Ainoa poikkeavaa mitä löydän kun katson Bimmer Toolin Live data on että ahtopaine on kautta linjaa vähän korkeampi kuin "expected value". Nyt en muista kyseisen sovelluksen ahtopaineyksikköä mutta suuruusluokkaa että kun odotettu ahtopaine on 1020 niin todellinen paine on n. 1050. Vääntö on taas noin 55 Nm matalampi kuin odotettu arvo. Eli kun moottorin sammuttaa odotettu arvo on 0 Nm ja tietokoneen antama "todellinen arvo" n. -55 Nm (eli negatiivisella puolella). Muut arvot (missä expected value löytyy) ovat sitten ihan linjassa odotettujen kanssa (ilmamassa (MAF), ruiskupaine sekä ruiskumäärä). Mitä nyt olen netistä BSR-tuningin ohjelmistosta löytänyt niin ei pitäisi vaikuttaa EGR:n eikö DPF:n toimintaan. Koska en tiedä en kuitenkaan mene väittämään että ei savuaisi normaalia enempää. Tämähän ei näykään pakoputkesta kun kaikkea mustaa jää savupönttöön.

          Edit: Lisäyksenä tähän vielä että Bimmer Toolin mukaan suuttimet ovat täysin kunnossa. Mittaa vissiin jollain tavalla ohivuotoa.

          Aluksi en huomannutkaan polttoja vaan ihmettelin kun välillä vaihteisto toimi hiukan ihmeellisesti. Vasta myöhemmin totesin että se liittyy juuri polttoihin. Valitettavasti työmatkaa on alle 10 km ja tällöin olen huomannut että poltot tapahtuvat hyvin tiheästi vaikka vähintään kerran viikossa teen vähän pitempi lenkki. Eli sen jälkeen kun Bimmer Toolilla sitten aloitin vähän polttoja seuraamaan huomasin että polttovälit ovat hyvin lyhyitä, mutta en tosiaan tiedä miten poltot ovat toimineet aiemmin. Sen verran tiedän että termarit ovat edellisen omistajan aikana vähän temppuillut ja täten DPF:kin ollut tukossa, mutta saatu termarivahtojen jälkeen poltot käyntiin.

          Vikakoodeja on autossa jonkin verran ollut, mutta olen nyt saanut kaikki kuriin patisi 9CC5 (liittyy Rain Light sensoriin, mutta tominnallisia poikkeuksia en ole havainnut) ja sitten juuri tuo 4A70 Kennfeld FMTC_trq2qBas_MAP falsch. En sitten tosiaan tiedä mistä 4A70 johtuu, mutta olen olettanut että liittyy BSR-softaan ja kun vielä vilkaisee tuota yllä olevaa tekstiä niin se hiukan viittaa vääntöön (torque) jolloin tuo negatiivinen vääntölukema jopa saattaisi tämän aiheuttaa. Vitaten mainitsemaasi vikakoodin kuvaukseen tuo negatiivinen vääntö on varmasti mahdoton koska kun naftaa ei syötetä vääntöhän pitää olla "0" kun auto seisoo paikallaan ja sitähän se ei nyt ole vaikkakin negatiivinen arvo. Voin toki olla täysin väärässä ja sivuraitella.

          Voisin kuvitella että tuo negatiivinen vääntölukema hiujaa DDE:n antamaan vähän enemmän potkuja jotta pääsisi lähemmäksi tuota odotettua arvoa (tai että pysyy jonkun tietyn Nm raja-arvon alla), mutta spekulointia minun puolesta tämäkin.

          Samalla kun vaihdoin hehkut ja hehkuboksi (kaikista hehkuista vikakoodi ennen operaatiota) poistin tosiaan imusarjan läpät. Valitettavasti en kovin ahkerasti seurannut noita polttovälejä ennen sitä, mutta vaihteiston käyttämisen perusteella väittäisin että ei ainakaan huomattavasti vaikuttanut polttoväleihin.

          Siihen EGR:ään liittyen vielä niin täysin varma sen toimivuudesta en ole, mutta Bimmer Toolin EGR actuator lukema kyllä näyttää ihan järkeviä ja tosiaan adoptaatioiden säätö vaikutti sekä siihen lukemaan (aiemmin joutu polkemaan kaasua aika kovaa ennen kuin venttiili sulkeuteui, ja nyt sulkeutuu melkein heti kun painaa kaasua) ja huomaa myös että kaasuun reagoi huomattavasti herkemmin eikä pönttö (ilmeisesti) täyty yhtä nopeasti. Eli kuvittelisin että kun moottori nyt saa suhteessa enemmän ilmaa tulee vähemmän nokea, mutta vastaavasti sitten enemmän NOx:eja mitä aiheuttaa sitä vähän pistävämpi haju pakoputkesta.

          Itse elään siinä uskossa että kun mittarissa on nyt 250 tkm (BimmerLinkin mukaan jopa 280 tkm, joten oletettavasti hiukan ruuvattu vaikka Ista ja Bimmertool molemmat näyttävät 250 km) niin pönttö on sen verran täynnä tuhkaa että nokea ei juurikaan sinne mahdu enää. Tämän takia ois suunnitteluissa pöntön pesu nyt ensin ja jos ei auta pitänee sitten muuttaa suunnitelmia ja poistaa koko filtterin + ohjelmointi perässä. Tehoja en uskalla enempää siitä tässä vaiheessa ottaa (285 hv/618 Nm on BSR:n ilmoittamat arvot kyseisellä ohjelmistolla ja autossa oleva ZF-laatikko on vakiona ymmärtääkseni suunniteltu kestämään 600 Nm) ja mielellään jättäisin myös EGR ja DPF käyttöön välttääkseen savua ja ylimääräisiä hajuja. Oikealla softalla tätä ongelmaa ei pitäisi olla, mutta kuitenkin. Ja säästyyhän siinä katsastuksessa vähän hikeä jos kyseiset vehkeet ovat käytössä.

          T.
          Steff
          Tunnut kuitenkin selkeästi ymmärtävän miten tuo mosa toimii ja hiukan vilkuillutkin mitä arvoja siellä pyörii. Tässä on hiukan tarinaa mitä siellä syvemmällä moottorinohjaimessa tapahtuu ja mikä tuo vikakoodin mainitsema kartta oikein on.

          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • Steff008
            Bimmer Rookie
            • Mar 2020
            • 70
            • Finland

            Hei.

            Erittäin kiinnostava linkki. Kiitos. Pitää tuohon syventyä enemmän ja yrittää jotain oppia.

            Tämä on nyt fähän off topicia, mutta tuli minulle toinen asia mieleen vähän salamana kirkkaalta taivaalta. Vaihteisto toimii muuten erinomaisesti mutta kun tasaisesti ajaa hissukseen niin turbiinilukko lyö välillä aika rajusti kiinni. Esim ympyrässä ilmenee aika usein. Johtuneeko tämä siitä että vaihteistonohjaus uskoo että vääntö om 0 Nm kun se todellisuudessa on tuo n. 55 Nm jolloin ei rajoita kierroksia ollenkaan kun lukko aktivoituu? Tämä ilmenee vain juuri silloin kunn hissukseen ajaa 30-40 km/h paikkeilla. :think

            Pitää varmasti kokeilla orggissofta jos tuo ilmiö silloin häviää niin tietää ainakin että asiaan voi tai ei voi liittyä.

            T.
            Steff
            BMW E61 530xD -08 LCI

            Comment

            • J.S.H
              Newbiemmer
              • Mar 2019
              • 4
              • Keski-Suomi

              Luin monta sivua läpi, mutta en äkkiseltään löytänyt vastausta. Eli ongelma: E91 330D -07 ei aja DPF polttoa.

              Lämmöt nousee ja pysyy 87-90 asteilla ja vikakoodit mitkä satunnaisesti tulee:
              004D00 ja 00480A. Kumpikaan näistä ei palaa heti nollauksen jälkeen vaan vaatii satoja kilometrejä ajoa.

              Tuo 004D00 viittaisi Exhaust back pressure sensoriin, mutta jos sensori olisi viallinen niin eikös tuo koodi palaisi heti nollauksen jälkeen takaisin?

              Auto ajettu noin 280tkm. Egr on ainakin edellisen omistajan mukaan poistettu ohjelmallisesti.

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4628
                • Tampere

                Originally posted by Steff008 View Post
                Hei.

                Erittäin kiinnostava linkki. Kiitos. Pitää tuohon syventyä enemmän ja yrittää jotain oppia.

                Tämä on nyt fähän off topicia, mutta tuli minulle toinen asia mieleen vähän salamana kirkkaalta taivaalta. Vaihteisto toimii muuten erinomaisesti mutta kun tasaisesti ajaa hissukseen niin turbiinilukko lyö välillä aika rajusti kiinni. Esim ympyrässä ilmenee aika usein. Johtuneeko tämä siitä että vaihteistonohjaus uskoo että vääntö om 0 Nm kun se todellisuudessa on tuo n. 55 Nm jolloin ei rajoita kierroksia ollenkaan kun lukko aktivoituu? Tämä ilmenee vain juuri silloin kunn hissukseen ajaa 30-40 km/h paikkeilla. :think

                Pitää varmasti kokeilla orggissofta jos tuo ilmiö silloin häviää niin tietää ainakin että asiaan voi tai ei voi liittyä.

                T.
                Steff
                En kyllä osaa sanoa tuohon mitään että onko laatikossa jo jotain kulumaa tai vikaa tai johtuuko tuo jostain muusta kuten moottorin softasta. Ohjelman päivityksellä alkuperäiseksi tuo varmaan selviäisi.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4628
                  • Tampere

                  Originally posted by J.S.H View Post
                  Luin monta sivua läpi, mutta en äkkiseltään löytänyt vastausta. Eli ongelma: E91 330D -07 ei aja DPF polttoa.

                  Lämmöt nousee ja pysyy 87-90 asteilla ja vikakoodit mitkä satunnaisesti tulee:
                  004D00 ja 00480A. Kumpikaan näistä ei palaa heti nollauksen jälkeen vaan vaatii satoja kilometrejä ajoa.

                  Tuo 004D00 viittaisi Exhaust back pressure sensoriin, mutta jos sensori olisi viallinen niin eikös tuo koodi palaisi heti nollauksen jälkeen takaisin?

                  Auto ajettu noin 280tkm. Egr on ainakin edellisen omistajan mukaan poistettu ohjelmallisesti.
                  Ensimmäinen koodi viittaa siihen että anturilta on tullut vastapaineeksi yli 999mbar.


                  Ja jälkimmäinen että pönttö on tukossa. (koodin selitys N57:sta mutta pätee varmasti myös M57:n)


                  Regenerointi ei välttämättä lähde näissä käyntiin jos muistissa on joku vikakoodi. Eli joskus saattaa vaatia että samaan aikaan on pyynti regeneroinnille että vikakoodeja nollataan. Vikakoodeihin saattaa liittyä sellainen erikoinen juttu että todellisuudessa boksissa voi olla joku vikatila päällä vaikkei siitä koodia tulekaan. Ohjelman tekijä voi olla tietämättömyyttään tai laiskuuttaan rakentanut softan myös niin ettei DDE anna enää vikakoodeja. Tästä oli ketju täällä: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=349523

                  Kaverilla oli myös X5:n mistä oli saastelaitteet poistettu (EGR & DPF). Hän kuitenkin kyllästyi käryyn ja palautti kaikki saastelaitteet ennalleen. Tämän jälkeen softaa mulkattiin vielä uudestaan mutta tuossa kävi niin että poltot eivät käynnistyneet siitä huolimatta vaikka niitä koitti pakottaa päälle. Softassa oli siis joku bitti poikittain. Lopputulema tuossa oli sellainen että omistaja palautti ERG & DPF:n toimintaan ja tuohon tehtiin uusi ohjelma "puhtaalta pöydältä" jottai kaikki saatiin pelaamaan ja autosta käryt pois. Lisättiin siis ainoastaan tehoa.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • Steff008
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2020
                    • 70
                    • Finland

                    Originally posted by fraatti View Post
                    En kyllä osaa sanoa tuohon mitään että onko laatikossa jo jotain kulumaa tai vikaa tai johtuuko tuo jostain muusta kuten moottorin softasta. Ohjelman päivityksellä alkuperäiseksi tuo varmaan selviäisi.
                    Kollegalta/entiseltä omistajalta on nyt lainassa tuon BSR:n ohjelmointilaitteen. Laitteella pitäisi pystyä palauttamaan alkuperäissofta ja sitten virittää uudestaan mikäli siltä tuntuu. Laite ei ole ollut missään muussa autossa kiinni, joten laitteessa on edelleen mun auton alkuperäis- sekä virityssofta.

                    Jos uskallan ja ehdin kokeilen viikonloppuna miten auto käyttäytyy alkuperäissoftalla.

                    Kollega ei tietenkään ole lisenssin uusinut kun ei ole enää ko. auto hänen omistuksessaan, joten apuja BSR:n suunnasta ei saa mikäli jotain menee pieleen. Täältä foorumilta sitä apua kuitenkin yleensä löytyy tarvittaessa.

                    Ohjelmointilaite ei ole ollut kytkettynä nettiin sen jälkeen kun lisenssi meni umpeen. Onhan se ohjelmisto ja laitekin jo maksettu kerran, mutta eihän sitä koskaan tiedä onko laitteeseen ohjelmoitu joku päivämäärä jonka jälkeen ei enää toimi, jos se ei ole netissä synkattu ja lisenssi voimassa. Siis virityssofta ja laite itsessään ei tarvitse mitään lisenssiä enää, vaan lisenssillä saadaan mahdollisia päivityksiä softaan ja tukea mikäli tarve tulee, mutta ei yhtään ihmettelisi vaikka laitteen käyttö olisi jotenkin rajoitettu kun se ei ole pitkään aikaan synkattu ja lisenssi maksamatta.

                    Pahoittelut että tää edelleen on vähän off-topic, mutta onhan tässä, vaihteiston käyttäytymisen lisäksi, tarkoitus testata DPF:n polttovälit alkuperäissoftalla.

                    Siihen liittyen niin nyt on DPF:n polttopyyntö tullut päälle. Takana on n. 110 km kaupunkiajoa ja pöntön täyttöaste 53 % sekä tuhkan määrä 32,6 g Bimmer Toolin mukaan (tiedän että kyseessä laskennallisia lukuja). Vastapaine on 14 mbarin paikkeilla tyhjäkäynnillä. Yleensä menee vielä jonkin aikaa pyynnön jälkeen ennen kuin poltto oikeasti lyö päälle, joten hyvältä näyttää kun auto aiemmin (ennen EGR-adaptaation säätö) olisi tällä matkalla kaupungissa polttanut ainakin kaksi kertaa ja kolmas tulossa.

                    T.
                    Steff
                    BMW E61 530xD -08 LCI

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      Originally posted by Steff008 View Post
                      Kollegalta/entiseltä omistajalta on nyt lainassa tuon BSR:n ohjelmointilaitteen. Laitteella pitäisi pystyä palauttamaan alkuperäissofta ja sitten virittää uudestaan mikäli siltä tuntuu. Laite ei ole ollut missään muussa autossa kiinni, joten laitteessa on edelleen mun auton alkuperäis- sekä virityssofta.

                      Jos uskallan ja ehdin kokeilen viikonloppuna miten auto käyttäytyy alkuperäissoftalla.

                      Kollega ei tietenkään ole lisenssin uusinut kun ei ole enää ko. auto hänen omistuksessaan, joten apuja BSR:n suunnasta ei saa mikäli jotain menee pieleen. Täältä foorumilta sitä apua kuitenkin yleensä löytyy tarvittaessa.

                      Ohjelmointilaite ei ole ollut kytkettynä nettiin sen jälkeen kun lisenssi meni umpeen. Onhan se ohjelmisto ja laitekin jo maksettu kerran, mutta eihän sitä koskaan tiedä onko laitteeseen ohjelmoitu joku päivämäärä jonka jälkeen ei enää toimi, jos se ei ole netissä synkattu ja lisenssi voimassa. Siis virityssofta ja laite itsessään ei tarvitse mitään lisenssiä enää, vaan lisenssillä saadaan mahdollisia päivityksiä softaan ja tukea mikäli tarve tulee, mutta ei yhtään ihmettelisi vaikka laitteen käyttö olisi jotenkin rajoitettu kun se ei ole pitkään aikaan synkattu ja lisenssi maksamatta.

                      Pahoittelut että tää edelleen on vähän off-topic, mutta onhan tässä, vaihteiston käyttäytymisen lisäksi, tarkoitus testata DPF:n polttovälit alkuperäissoftalla.

                      Siihen liittyen niin nyt on DPF:n polttopyyntö tullut päälle. Takana on n. 110 km kaupunkiajoa ja pöntön täyttöaste 53 % sekä tuhkan määrä 32,6 g Bimmer Toolin mukaan (tiedän että kyseessä laskennallisia lukuja). Vastapaine on 14 mbarin paikkeilla tyhjäkäynnillä. Yleensä menee vielä jonkin aikaa pyynnön jälkeen ennen kuin poltto oikeasti lyö päälle, joten hyvältä näyttää kun auto aiemmin (ennen EGR-adaptaation säätö) olisi tällä matkalla kaupungissa polttanut ainakin kaksi kertaa ja kolmas tulossa.

                      T.
                      Steff

                      Toimii vaikka 10 vuoden kuluttua. Minulla oli 5 vuotta hyllyllä ja vaihdettiin ohjelma vakioksi, seuraava omistaja sitten oli vaihtanut taas virisoftan. Koskaan en päivittänyt sitä ohjelmistoa. Auton takuuaikana vaihdoin aina vakioksi huoltoon jos olisivat sattuneet tekemään ohjelmistopäivityksiä tms.

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4628
                        • Tampere

                        Originally posted by Steff008 View Post
                        Kollegalta/entiseltä omistajalta on nyt lainassa tuon BSR:n ohjelmointilaitteen. Laitteella pitäisi pystyä palauttamaan alkuperäissofta ja sitten virittää uudestaan mikäli siltä tuntuu. Laite ei ole ollut missään muussa autossa kiinni, joten laitteessa on edelleen mun auton alkuperäis- sekä virityssofta.

                        Jos uskallan ja ehdin kokeilen viikonloppuna miten auto käyttäytyy alkuperäissoftalla.

                        Kollega ei tietenkään ole lisenssin uusinut kun ei ole enää ko. auto hänen omistuksessaan, joten apuja BSR:n suunnasta ei saa mikäli jotain menee pieleen. Täältä foorumilta sitä apua kuitenkin yleensä löytyy tarvittaessa.

                        Ohjelmointilaite ei ole ollut kytkettynä nettiin sen jälkeen kun lisenssi meni umpeen. Onhan se ohjelmisto ja laitekin jo maksettu kerran, mutta eihän sitä koskaan tiedä onko laitteeseen ohjelmoitu joku päivämäärä jonka jälkeen ei enää toimi, jos se ei ole netissä synkattu ja lisenssi voimassa. Siis virityssofta ja laite itsessään ei tarvitse mitään lisenssiä enää, vaan lisenssillä saadaan mahdollisia päivityksiä softaan ja tukea mikäli tarve tulee, mutta ei yhtään ihmettelisi vaikka laitteen käyttö olisi jotenkin rajoitettu kun se ei ole pitkään aikaan synkattu ja lisenssi maksamatta.

                        Pahoittelut että tää edelleen on vähän off-topic, mutta onhan tässä, vaihteiston käyttäytymisen lisäksi, tarkoitus testata DPF:n polttovälit alkuperäissoftalla.

                        Siihen liittyen niin nyt on DPF:n polttopyyntö tullut päälle. Takana on n. 110 km kaupunkiajoa ja pöntön täyttöaste 53 % sekä tuhkan määrä 32,6 g Bimmer Toolin mukaan (tiedän että kyseessä laskennallisia lukuja). Vastapaine on 14 mbarin paikkeilla tyhjäkäynnillä. Yleensä menee vielä jonkin aikaa pyynnön jälkeen ennen kuin poltto oikeasti lyö päälle, joten hyvältä näyttää kun auto aiemmin (ennen EGR-adaptaation säätö) olisi tällä matkalla kaupungissa polttanut ainakin kaksi kertaa ja kolmas tulossa.

                        T.
                        Steff
                        No tuohan on sitten harvinaisen helppo kokeilla mitä tuossa tapahtuu.
                        Kerrohan toki mitä mitkä ovat vaikutukset. Toki varmaan ensimmäisenä masentuu laiskistuneen moottorin tehon takia.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • Steff008
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2020
                          • 70
                          • Finland

                          Originally posted by BMW525Xda View Post
                          Toimii vaikka 10 vuoden kuluttua. Minulla oli 5 vuotta hyllyllä ja vaihdettiin ohjelma vakioksi, seuraava omistaja sitten oli vaihtanut taas virisoftan. Koskaan en päivittänyt sitä ohjelmistoa. Auton takuuaikana vaihdoin aina vakioksi huoltoon jos olisivat sattuneet tekemään ohjelmistopäivityksiä tms.
                          Hieno kuulla. Kiitos tiedosta. Enköhän sitten uskalla viikonloppuna kokeilla vaihtaa vakioon.

                          Kollegalla kävi juuri niin että huollossa olivat päivittäneet softan tietämättä että autossa oli tuo virityssofta. Ei siinä kuitenkaan tapahtunut muuta kuin että softapäivitys oli ajanut virityssoftan yli ja ei muuta kun BSR:n laite kiinni ja virityssofta sisään uudestaan.

                          Oliko sinulla, aiemmin mainittu, rajumpi turbiinilukitus virityssoftalla kuin alkuperäisellä ja huomasitko polttoväleissä jotain eroja?

                          T.
                          Steff
                          BMW E61 530xD -08 LCI

                          Comment

                          • BMW525Xda
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 8681
                            • Xxxxxx

                            Originally posted by Steff008 View Post
                            Hieno kuulla. Kiitos tiedosta. Enköhän sitten uskalla viikonloppuna kokeilla vaihtaa vakioon.

                            Kollegalla kävi juuri niin että huollossa olivat päivittäneet softan tietämättä että autossa oli tuo virityssofta. Ei siinä kuitenkaan tapahtunut muuta kuin että softapäivitys oli ajanut virityssoftan yli ja ei muuta kun BSR:n laite kiinni ja virityssofta sisään uudestaan.

                            Oliko sinulla, aiemmin mainittu, rajumpi turbiinilukitus virityssoftalla kuin alkuperäisellä ja huomasitko polttoväleissä jotain eroja?

                            T.
                            Steff
                            Minulla bsr oli eri merkin autossa ja manuaalissa.

                            Comment

                            • Steff008
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2020
                              • 70
                              • Finland

                              Originally posted by fraatti View Post
                              No tuohan on sitten harvinaisen helppo kokeilla mitä tuossa tapahtuu.
                              Kerrohan toki mitä mitkä ovat vaikutukset. Toki varmaan ensimmäisenä masentuu laiskistuneen moottorin tehon takia.
                              Juuri näin.

                              Kun hain ohjelmointilaitteen kollega kyllä väitti että eroa sen verran on että kovinkaan kauan en tule alkuperäissoftalla ajamaan. Veikkaan että on oikeassa, mutta saa nyt nähdä miten vaikuttaa vaihteistoon ja polttoihin.

                              Jos ko asiat toimivat paremmin alkuperäissoftalla niin olen ymmärtänyt että kunhan oikealla pajalla käy saa kyllä sitä tehoa/vääntöä sieltä ilman että vaikuttaa negatiivisesti muihin asioihin.

                              Kerron toki kokemukset sitten kun on kokeiltu.

                              T.
                              Steff
                              BMW E61 530xD -08 LCI

                              Comment

                              • Steff008
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2020
                                • 70
                                • Finland

                                Originally posted by BMW525Xda View Post
                                Minulla bsr oli eri merkin autossa ja manuaalissa.
                                Ok. Kiitos kuitenkin avusta. Nyt uskallan joka tapauksessa kokeilla. Tärkein tieto oli juuri se että BSR:n laite toimii vaikka ei ole enää lisenssiä.
                                BMW E61 530xD -08 LCI

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎