Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF) vol. II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Casull
    Bimmer Fanatic
    • May 2010
    • 207
    • Nivala

    #46
    Nokipönttöongelma saapui nyt sitten viimein tännekkin.
    Tai on se ollu jo jonkin aikaa, maanantaina vasta tajusin todellisuuden kun auto ei kulje juuri mihinkään.

    BMW Whatilla katselin vastapaineita, tyhjäkäynnillä n.50mbar, 2000 kierroksella lähelle 200 ja vedättäessä helposti yli 500.

    Vikakoodeja oli koko liuta, nollailin ne ja heti lähti koeajolla poltto päälle, jo alle 50 vauhdissa ja vaikka moottorin lämmöt oli alle 70.

    Poltto pysyy päällä noin minuutin pari ja tippuu pois.
    Taas kilometrin päästä menee uudestaan päälle, pakolämmöt käy jossain 530 asteen tietämillä, pysyy hetken yli 500 ja taas tippuu pois.

    Tätä tuntuu jatkuvan loputtomiin, vastapaineet ei juuri kummene ja seuraavana päivänä on taas koodit tukkosesta pöntöstä ja jostain short circuit 3AA-jotain.
    Koodit kun nollaa, polttokokeilut alkaa taas.

    Kulkupuoli on tosin parantunut hurjasti.

    Tämä ongelma juontaa juurensa niinkin kauas kuin vuoden taakse jolloin hehkut ja rele oli rikki.
    Ne vaihdoin, kaveri nollasi koodit jollain testerillä ja samalla laittoi jonkinlaisen pakkopolttopyynnön päälle.
    Kotimatkan teki ensimmäisen kerran tuota samaa, eli poltto päälle minuutiksi ja kahdeksi pois ja taas uudelleen.

    Sitten homma jäi taka-alalle muiden kiireiden takia ja unohtu kokonaan.
    Kesällä tosin kerran kiinnitin huomiota aivan umpi nokisiin putken päihin.
    Pesin ne ja ovat pysyneet puhtaahkona siitä asti.
    Lompakko kielsi huolestumasta asiasta tuon enempää.

    Polttoa en ole huomannut tapahtuvan viimevuotisen koodien nollailun jälkeen kertaakaan.

    Olenko siis ääliö ajellu jo kohta vuoden umpitukkosen DPF:n kanssa?
    (Jos en kerta ole tuota aiemmin itse tajunnut niin kertoo ehkä hiukan jotain ajotavasta: aamulla masentuneena hallintoalamaisena paskapalkkaisiin töihin ja illalla lyhintä tietä takas, mennen tullen samojen saatanan avensiskuskien perässä 10 alle rajoitusten könnätessä...)

    Voiko tuo pakkopolttopyyntö jäädä jotenkin päälle ja aiheuttaa vikatilan jonnekkin?
    Eikö tuon olisi luullut jo sytyttäneen kaikki mahdolliset valot mittaristoon?

    Moottorin termostaatit on kunnossa, lämmöt nousee 88 asteeseen, tosin todella hitaasti, nollakelilläkin menee joku 15 km.
    Pitäs vissiin se automaatin termostaattikin vaihtaa.

    Saako sitä erillisenä vai pakkomyykö ne ahneet paskat aina koko vaihtimen?

    Saakohan tuon pöntön enää pelastettua?

    Ei todellakaan olis varaa/innostusta maksaa lähelle tonnia siitä ilosta että auton perä on yhtä nokinen kuin V70 farmari Volvossa ja savuttaa polkaistessa kuin joku vanha tdi volkkari.
    Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
    Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

    Comment

    • Casull
      Bimmer Fanatic
      • May 2010
      • 207
      • Nivala

      #47
      Itselleni vastaten:
      Ei ollu peli menetty nokipöntön suhteen.
      Töistä lähtiessä tarkistin vikakoodit ja lähdin ajelemaan.
      Poltto alkoi taas yrittää vähän väliä päälle.
      Ajoin noin 30 kilometriä, pysähdyin ja ostin Forten DPF Cleaneria, kippasin sen puolillaan olevaan tankkiin ja taas matka jatkui.

      Pari kertaa yritti taas polttoa päälle mutta komannella kerralla se ei enää lopettanutkaan saman tien.
      Ensimmäisen kerran koko auton aikana poltto jopa kuului sisälle autoon.

      Pakolämmöt nousi noin 620 asteeseen ja vastapaine alkoi pikkuhiljaa hiipua.
      Poltto jatkui yhtä soittoa noin 40km, pakolämmöt kokoajan yli 500, ahtopaineet miinuksella ja kulutusmittari huiteli hirveitä lukemia.

      Ajelin hissukseen kuutosella vähän yli 80km/h, ilman vakkaria.
      Siinä oli sellainen sweetspot jossa pakolämmöt ja kulutus pysyi korkeimmalla.

      Sitten kun poltto viimein loppui, tyhjäkäyntipaineet oli noin 6 mBar ja 2000:n paineet noin 35Mbar.

      iDrive oli nostanut hiukkasloukun jäljellä olevan iän 35tkm:sta takas 160tkm:iin.

      Auto jaksaa vetääkkin taas kohtuullisesti.

      Uskoisin siis tuosta Fortesta olleen jotain hyötyä.
      Samoin BMW What haukkui hintansa.
      Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
      Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

      Comment

      • Tertsoni
        Bimmer Rookie
        • Dec 2009
        • 145
        • Satakunta

        #48
        Yrittääkö auto tehdä polttoa, jos auto näyttää dpf ilmoitusta, sitä keltaista?

        Kaksi kertaa yritetty pakkopolttoa päälle, mietein että meneekö se vikatilaan ja sen jälkeen täytyis aina nollata vikakoodit?

        Tyhjäkäynnillä näyttää 100mBar vastapainetta, et taitaa olla tosi tukossa..
        Egr-termari ollut rikki ties kuinka kauan ja egr poistettu käytöstä, nyt kuitenki nuo viat korjattu ja lämmöt menee hienosti 90c
        Last edited by Tertsoni; 10-03-2015, 13:06.
        sigpic
        EX: e46 316, e38 740, e39 525tds, e38 750, e39 528, e92 325d

        Comment

        • Tertsoni
          Bimmer Rookie
          • Dec 2009
          • 145
          • Satakunta

          #49
          Täytyy se näköjään joka kerralla nollata ja koittaa uudestaa laittaa regenerointi päälle.

          Kolmannen kerran testeriin kii ja nyt se lähti polttamaan ja vastapaineet tippu tyhjäkäynnillä 3,9mBar.
          Ja vetojakin tuli huomattavasti, kun ei ole perunaa enää pakoputkessa.

          Ei kyllä huomannut mitenkää että polttotapahtuma käynnissä, et sitä on turha yrittää kuulostella.
          sigpic
          EX: e46 316, e38 740, e39 525tds, e38 750, e39 528, e92 325d

          Comment

          • jsp91
            Bimmer Rookie
            • Sep 2011
            • 54
            • Rovaniemi

            #50
            Valaiskaa pöljää. Mietin onko autossani tuota dpf pönttöä, auto siis e91 318d 05/2007 pre LCI vielä vanhemmalla M47N moottorilla. Luin että rekisteriotteessa on ''Päästöluokka: Euro 4'' merkintä jos tämmöinen pönttö on, minulla sitä ei kuitenkaan lue ollenkaan, lisäksi auton huoltovälivalikosta ei löydy partikkelisuodattimen kuvaa tai sitä huoltovälilukemaa ollenkaan :think Minkäänlaista polttoprosessia en ole myöskään huomannut tapahtuvan vaikka autolla olen ajellut n.15tkm sen jälkeen kun viime elokuussa auton ostin.
            Nyt:
            E91 318d 2011

            Urheilu:
            Ski-doo MXZ xrs e-tec 600 -10
            Honda CR 125

            Comment

            • Supra^
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 5150
              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

              #51
              Originally posted by jsp91 View Post
              Valaiskaa pöljää. Mietin onko autossani tuota dpf pönttöä, auto siis e91 318d 05/2007 pre LCI vielä vanhemmalla M47N moottorilla. Luin että rekisteriotteessa on ''Päästöluokka: Euro 4'' merkintä jos tämmöinen pönttö on, minulla sitä ei kuitenkaan lue ollenkaan, lisäksi auton huoltovälivalikosta ei löydy partikkelisuodattimen kuvaa tai sitä huoltovälilukemaa ollenkaan :think Minkäänlaista polttoprosessia en ole myöskään huomannut tapahtuvan vaikka autolla olen ajellut n.15tkm sen jälkeen kun viime elokuussa auton ostin.
              Ei sitä polttoa näissä huomaakaan juuri mitenkään. Ja voihan siellä olla vikakoodejakin tai termarit rikki, jolloin polttoa ei tapahdukaan.
              Jos sulla on pakoputken pää alaspäin autossasi ei ole DPF:ää, jos taas suoraan taaksepäin niin on DPF. Tuon ikäisessä 99,95% varmuudella on.
              Musti 8HP
              Nokivasara M47
              TeiniCoupé DCT
              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

              Ex:
              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

              Comment

              • jsp91
                Bimmer Rookie
                • Sep 2011
                • 54
                • Rovaniemi

                #52
                Tarkemmin tutkittuani kyllähän se pönttö tästäkin autosta löytyy. Luulin että hiukkassuodattimen kuva huoltovälivalikossa tarkoittaa PA-suodatinta Näyttäisi kuitenkin olevan vielä 130000 seuraavaan tarkistukseen. Ohjelmointiin olisi tarkoitus viedä ennen kesää, mitä porukka on mieltä kannattaisiko samalla poistattaa Dpf ja missä kannattaisi käyttää ohjelmoitavana Oulu-Kokkola akselilla?
                Nyt:
                E91 318d 2011

                Urheilu:
                Ski-doo MXZ xrs e-tec 600 -10
                Honda CR 125

                Comment

                • tommipommi
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2011
                  • 225
                  • sastamala

                  #53
                  En jaksa kahlata ihan kaikkia ketjuja läpitte (vaikka oikeestaan pari iltaa taas oltukin nenä kiinni puhelimessa, perskeleen nykymööpelit ja autot)niin jos sopis päivitellä vähän hiukkaskiihdytintietämystä:

                  -Polton ehdot oli?
                  1. Nesteen lämmöt yli 75C?
                  2. Pitikö olla löpöö tankissa joku vähimmäismäärä?
                  3. Oliko joku nopeusvaatimus?
                  4. Automaatti ei tunnu ainakaan normaalisatasessa heittävän kutosta jos poltto päällä? Entä jos ajelee Pakkokutosella matka-ajoa, käynnistyykö poltto?
                  5.Poltto"pyyntikö" tulee kun tietty paine-ero ylittyy? Jos näin niin onko raja-arvosta tietoa? Entä yrittääkö poltto käynnistyä myös tietyn määräajoin, tällaistakin tietoa osui silmään? Vai onko eri autoissa eri ehdot? (Pihassa nököttää siis -05 e61 m57n? 218hv.)
                  6. Entä kestääkö regenerointi aina vakio ajan, vai mihin se lopettaa, paine-erotietoon?
                  7. Aikaansaatiinko se poltto ruiskuttamalla jotenkin myöhäistetysti soppalooraa vai kuinka? Ja kuinka paljon soppaa siinä yhessä kunnon poltossa karkeesti tuhrataan? Joskus pitkällä matkalla olon huomaavinani, polton merkkejä ajossa ja range tippui mielestäni jopa jootakin kymmeniä kilometrejä aika nopeesti? Vai miten se tieska ja range tieto muilla käyttäytyy polton yhteydessä?

                  Siinä tulikin aika lista Jos joku jaksaa vastailla niin kiva ja vaikka yhteenkin kohtaan jos ei kaikkiin kerkee! Ja kiitosta vaan etukätheen

                  Comment

                  • jsp91
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2011
                    • 54
                    • Rovaniemi

                    #54
                    Käytin Ylivieskan Ensiofix:lla auton ohjelmoitavana eilen. Ykköstason ohjelma laitettiin ja samalla egr ja Dpf off. Tänään irroitin pöntön ja aloin sitä tyhjentämään

                    Tämmöisen läpi pitäisi pakokaasun ahtautua

                    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	59.4 KB
ID:	4832672

                    Ei ihme jos tukkeutumista tapahtuu

                    Tältä näyttää nyt




                    Huomenna vien kaverille hitsattavaksi ja auto nippuun

                    Edit: ei näköjään kuvan lataus täysin onnistunut
                    Last edited by jsp91; 03-06-2015, 22:12.
                    Nyt:
                    E91 318d 2011

                    Urheilu:
                    Ski-doo MXZ xrs e-tec 600 -10
                    Honda CR 125

                    Comment

                    • jsp91
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2011
                      • 54
                      • Rovaniemi

                      #55
                      Uusi yritys

                      Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	73.6 KB
ID:	4832673
                      Nyt:
                      E91 318d 2011

                      Urheilu:
                      Ski-doo MXZ xrs e-tec 600 -10
                      Honda CR 125

                      Comment

                      • Safiiri
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2008
                        • 51
                        • Leivonmäki

                        #56
                        Lämmöt korkeahkot +93-100C

                        Auto on E61 525d 7/2004, 360tkm. Alkuperäinen DPF on paikallaan.

                        Talvella vaihdoin EGR, mutta lämmöt pysyi +77-79C, joten viikko sitten päätermarin vaihto. Nyt lämmöt korkeahkot +93-100C. Vikakoodeissa oli jo ennen päätermarin vaihtoa kommentti että regenerointeja tapahtuu liian usein, ja lämmöistä näkee että varmaan 200-400km välein tekee regenerointia. Viikonlopun +30C helteen aikana autosta katosi tehoja noin 200km ajon jälkeen ilmeisesti polton aikaan.

                        Paineet pitäisi nyt mitata. Onko noin korkeat lämmöt normaalia ja mitä sen suhteen pitäisi tehdä?

                        Comment

                        • AjE
                          Bimmer Rookie
                          • May 2004
                          • 104
                          • i3

                          #57
                          Laitoitko alkuperäisen termarin?

                          Comment

                          • BulletEye
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2011
                            • 36
                            • Karkkila

                            #58
                            Omasta E91 320D(m47) turbo alkaa olla elin kaarensa päässä. Uusi turbo on nyt hankittu Ja dpf tyhjennys kiinnoistaisi samalla.
                            Voiko koko pöntön tyhjentään vai pitääkö katti jättää (katsastus)?
                            Muuttuuko äänet törkeäksi kokonaan tyhjällä pöntöllä?
                            Kuinka herkästi auto menee vikatilaan tyhjällä dpf ja ilman koodausta, tarkoitus softata auto tämän operaation jälkeen.
                            -MM
                            e36 325d M-sport -97 Montrealblau ''Rustyvidual''
                            E91 320d M-sport -07 Le mans blau

                            SOLD
                            F36 418d M-Sport -15 Sapphire black
                            E91 320d -06 Sapphire black

                            Comment

                            • Saarikoski
                              R.I.P.
                              • Feb 2005
                              • 726
                              • KOKKOLA

                              #59
                              Originally posted by BulletEye View Post
                              Omasta E91 320D(m47) turbo alkaa olla elin kaarensa päässä. Uusi turbo on nyt hankittu Ja dpf tyhjennys kiinnoistaisi samalla.
                              Voiko koko pöntön tyhjentään vai pitääkö katti jättää (katsastus)?
                              Muuttuuko äänet törkeäksi kokonaan tyhjällä pöntöllä?
                              Kuinka herkästi auto menee vikatilaan tyhjällä dpf ja ilman koodausta, tarkoitus softata auto tämän operaation jälkeen.
                              -MM
                              Katti ja dpf:hän oli eri juttuja. Älä ainakaan kattia tyhjää, mun käsittääkseni ei vaikuta muuhun kuin alkaa haisemaan hylylle.
                              Tuosta 2.0 koneesta en osaa sanoa, mutta ainakin 3.0 koneiseen on joskus porailtu dpf:n läpi oikeankokoisia reikiä. Oisko ollu 17mm x3 kpl jotta vastapaine pysyy oikeana.
                              Koko toosan tyhjääminen/poistaminen vaatii ohjelmointia. Samalla tietty pitää poltto osata ottaa pois käytöstä.
                              Dpf:n olemassa oleminen ei kuitenkaan oo mikään este ohjelmoinnille jos se tehdään oikein, eli ehjää pyttyä ei kannata välttämättä sieltä lähteä pois ottamaan.
                              Jos kuitenkin päätät pytyn tyhjätä, niin laita sisälle paksu rosteriputki ja muista varmistaa softaajalta että polton, vikavalon ja egr:n saa kaikki samalla pois.
                              Last edited by Saarikoski; 11-07-2015, 00:59.

                              Comment

                              • Mikiis
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2013
                                • 906
                                • Oulu

                                #60
                                Originally posted by Saarikoski View Post
                                Katti ja dpf:hän oli eri juttuja. Älä ainakaan kattia tyhjää, mun käsittääkseni ei vaikuta muuhun kuin alkaa haisemaan hylylle.
                                Tuosta 2.0 koneesta en osaa sanoa, mutta ainakin 3.0 koneiseen on joskus porailtu dpf:n läpi oikeankokoisia reikiä. Oisko ollu 17mm x3 kpl jotta vastapaine pysyy oikeana.
                                Koko toosan tyhjääminen/poistaminen vaatii ohjelmointia. Samalla tietty pitää poltto osata ottaa pois käytöstä.
                                Dpf:n olemassa oleminen ei kuitenkaan oo mikään este ohjelmoinnille jos se tehdään oikein, eli ehjää pyttyä ei kannata välttämättä sieltä lähteä pois ottamaan.
                                Jos kuitenkin päätät pytyn tyhjätä, niin laita sisälle paksu rosteriputki ja muista varmistaa softaajalta että polton, vikavalon ja egr:n saa kaikki samalla pois.
                                Ai miksi paksu rosteriputki?
                                F11 530d -11
                                E91 -06 320d
                                x2 Tuikut
                                Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎