Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF) vol. II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    Originally posted by Rikardo View Post
    Tässä on nyt kuukauden päivät kokeiltu pakkopolttoa mutta ei ole auttanut.
    Aina ollut samat vikakoodit hehkusta, DPF:stä ja eri paineantureista.

    Välillä ollut kulkupuoli hyvin heikkoa mutta enimmäkseen vaan heikkoa. Keskiviikkona on varattu aika DPF:n perusteelliseen "puhdistukseen" niin jospa se sitten sillä ongelmat poistuis. :think
    Jos DPF:stä on koodia niin yleensä ei riitä enää, että koodit nollataan ja laitetaan se polttopyyntö. Näissä tapauksissa pitää polttopyynnön jälkeen ajossa nollata koodeja kunnes poltto pysyy päällä (eli saisi olla kaveri ajamassa ja itse nollailee). Vaikka on ollut hehkuja pimeänä, niin olen saanut kyllä polton tehtyä. Lämpimällä koneellahan ei hehkuja tarvita mihinkään.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Rikardo
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2007
      • 715
      • Karkkila

      Originally posted by HTK12 View Post
      Jos DPF:stä on koodia niin yleensä ei riitä enää, että koodit nollataan ja laitetaan se polttopyyntö. Näissä tapauksissa pitää polttopyynnön jälkeen ajossa nollata koodeja kunnes poltto pysyy päällä (eli saisi olla kaveri ajamassa ja itse nollailee). Vaikka on ollut hehkuja pimeänä, niin olen saanut kyllä polton tehtyä. Lämpimällä koneellahan ei hehkuja tarvita mihinkään.
      Tuolleen sain edellisessä E91:ssä homman hoidettua ihan itsekseni Carlyllä. Silloin sai koodien nollauksen jälkeen klikata suoraan uuden nollauksen. Nykyään pitää koodit lukea välissä aina uudestaan, niin ei ehkä ehdi nollata tarpeeksi nopeasti.

      DPF:n kanssa ei pitäisi enää tulla ongelmia tässä autossa
      ex:TitanSilber E60 530xda M-Sport
      ex:TitanSilber E91 330da
      -Karkkila Connection-

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        Originally posted by Rikardo View Post
        Tuolleen sain edellisessä E91:ssä homman hoidettua ihan itsekseni Carlyllä. Silloin sai koodien nollauksen jälkeen klikata suoraan uuden nollauksen. Nykyään pitää koodit lukea välissä aina uudestaan, niin ei ehkä ehdi nollata tarpeeksi nopeasti.

        DPF:n kanssa ei pitäisi enää tulla ongelmia tässä autossa
        Hyvä kun ongelma on nyt selvitetty. Itse käytän nollaamiseen inpaa, niin koodeja saa nollattua riittävän nopeasti. Pahimmissa tapauksissa koodi on alkuun tullut takaisin alle 5s tasaisessa vauhdissa. Nämäkin on saanut vielä pelastettua.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          Originally posted by Rikardo View Post
          Mitäs sitä sitten pitäisi lähtä vaihtelemaan?

          Tuli iDriven näytölle herjaa DPF:stä tuossa jokin aikaa sitten. Tsekkasin jäähdytysnesteen lämmöt ja perus termarivikahan se. Termarien vaihdossa vähän venähti kuitenkin. Itse vaihdoin EGR-termarin ja päätermarin vaihdatutin kun tuli jo "Increased emissions" herjoja. Tässä vaiheessa alkoi olla kulkupuolellakin jo ongelmia.

          Carlylla katsoin niin vikakoodia pukkasi useammasta hehkusta, kaasuläpästä ja parista muusta. Nyt on uusi kaasuläppäkin mutta ei lähtenyt vieläkään regeneroimaan. Carlyllä katoin että olis Exhaust Gas Temperature tasainen 1 aste, mikä sai googlettelemaan että jos olisi lämpöanturi viallinen mutta ilmeisesti tuo on jokin "väärä" arvo seurattavaksi.

          Tänään käytin auton paikallisella korjaamolla DFP:n "pesussa" mikä vaikuttaisi ollen yhtä tyhjän kanssa. Sai sieltä sentään Autocomin vikakoodit ennen ja jälkeen puhdistusta.

          Code:
          Ennen puhdistusta:
          - Hehkutulpat 1-4
          - Hiukkassuodatinjärjestelmä 480A
          - Ilmamassamittari
          - Paineanturin singaalin tehostin
          - Ympäristöpainetunnistin (asennettu ohjausyksikköön)
          - Esilämmityksen ohjausyksikkö
          
          Puhdistuksen jälkeen:
          - Paineanturi, uskottavuus
          - Ilmankuormituksen painetunnistin
          - Esilämmityksen ohjausyksikkö
          - Paineanturin signaalin tehostin
          - Ympäristöpainetunnistin (asennettu ohjausyksikköön)
          - Ilmamassamittari
          - Hiukkassuodatinjärjestelmä 480A
          - Hiukkassuodatinjärjestelmä 481A
          Testailin kyllä että meno oli yhtä tukkoista oli ilmassamittarin johto kiinni tai ei, joten vähän epäilen että johtuu jostain muusta. Voisihan sen ehkä varalta vaihtaa kun on vielä jemmassa ylimääräinen.

          Seuraavaksi sitten hehkut ja niiden rele vaihtoon? Ilmeisesti ne kuitenkin vaikuttaa tuohon regenerointiin?

          Tuossa vielä kuva missä näkyy vielä lämpötilat ennen DPF:ää ja ilmeisesti ennen kattia.
          https://www.dropbox.com/s/5wfw2h0z42...40.24.png?dl=0
          Tässäkin pönttö turhaan tyhjennetty sillä paineanturin ollessa vialla poltto ei tietenkään toimi. Paineanturilta EI tule vikakoodia jos se on ehjä vaikka dpf olisi tukossa. Kolmen kympin anturin vaihdolla homma olisi todennäköisesti selvinnyt. Aina ei edes vikakoodia tule vaikka itse anturi näyttää väärin, aina tsekatkaa livedatalla sekä paine että pakolämpöanturit ja myös koneen lämpö. Paineanturi myös moottori sammuksissa virrat päällä, että näyttää nollaa! Myös ecussa oleva ulkoisen ilmanpaineen anturi näyttää olevan vialla eli auto lienee edelleen vikatilassa vaikkei moottorin vikavalo palakaan ja kuluttaa enemmän ja on laiska. Ecuunkin sen anturin pystyy vaihtamaan. Livedatalla sekin selviää.
          Last edited by WSE1; 30-04-2021, 08:20.

          Comment

          • Rikardo
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2007
            • 715
            • Karkkila

            Originally posted by WSE1 View Post
            Tässäkin pönttö turhaan tyhjennetty sillä paineanturin ollessa vialla poltto ei tietenkään toimi. Paineanturilta EI tule vikakoodia jos se on ehjä vaikka dpf olisi tukossa. Kolmen kympin anturin vaihdolla homma olisi todennäköisesti selvinnyt. Aina ei edes vikakoodia tule vaikka itse anturi näyttää väärin, aina tsekatkaa livedatalla sekä paine että pakolämpöanturit ja myös koneen lämpö. Paineanturi myös moottori sammuksissa virrat päällä, että näyttää nollaa! Myös ecussa oleva ulkoisen ilmanpaineen anturi näyttää olevan vialla eli auto lienee edelleen vikatilassa vaikkei moottorin vikavalo palakaan ja kuluttaa enemmän ja on laiska. Ecuunkin sen anturin pystyy vaihtamaan. Livedatalla sekin selviää.
            Joo, näinhän se olis kannattanut tehdä. Alkoi vaan omat stressitasot olemaan sitä luokkaa että piti joku ratkaisu saada. Virheolettamus oli että nuo vikakoodit paineista johtuisi juuri tuosta tukossa olevasta DPF:stä.

            Enää ei tule DPF:stä mitään herjoja, mutta "increased emissions" tulee edelleen. Softaaja mainitsikin että MAP-anturi taitaa olla viallinen, mutta mahdollisest myös joku painevuoto voisi aiheuttaa samat oireet. Pitää jatkaa taas ISTAn ihmettelyä viikonloppuna.
            ex:TitanSilber E60 530xda M-Sport
            ex:TitanSilber E91 330da
            -Karkkila Connection-

            Comment

            • JiiVee92
              BTCF Member
              • Mar 2017
              • 934
              • Kouvola/Myllykoski

              Voiko dpf hajota silleen, että vaikka se on ehjän näköinen niin silti se laskee nokea läpi? Tuossa sigun autossa pönttö on kyllä ihan iskemättömän näköinen,(ei jälkeenpäin hitsatun näköisiä saumoja eikä mitään "tyhjennysluukkuja") ja letkukameralla katsottuna kamat paikallaan, mutta noki tulee läpi. Ja lisäksi polttelee noin 200-300 km välein pönttöä puhtaaksi. Vastapaineet joutokäynnillä 1-2mbar (tämä ihmetyttää kun pönttö tosiaan eheän näköinen, kuuluuko olla tosiaan noin vähän?) paikallaan 2000rpm noin 25mbar ja ajossa kaasu pohjassa rajoittimella noin 200mbar. Ja hajusta päätellen ei varmaan kattikaan toimi. (haisee samalle kuin isän -97 pornstartteri)
              EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
              NYT: E61 530xd -08 käyttis
              Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

              Comment

              • ptikkala
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 1571

                Noita dpf ongelmia on moni korjannut poraamalla muutaman reiän kennon läpi. Sinulla on kat ja dpf samassa kotelossa niin olisiko reiät porattu kummastakin läpi

                Comment

                • JiiVee92
                  BTCF Member
                  • Mar 2017
                  • 934
                  • Kouvola/Myllykoski

                  Jos niin on tehty, niin olisivat sitten samalla softannut poltot pois päältä.
                  EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
                  NYT: E61 530xd -08 käyttis
                  Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2278
                    • Vantaa

                    Onko se ehjän näköinen sisältä?
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • JiiVee92
                      BTCF Member
                      • Mar 2017
                      • 934
                      • Kouvola/Myllykoski

                      Irti se ei ole ollut, mutta mitä letkukameralla näkee putken puolelta, niin ehjältä näytti. Ja polton aikana ei tule sen ihmeempiä savumerkkejä kun normaalistikkaan.
                      EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
                      NYT: E61 530xd -08 käyttis
                      Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

                      Comment

                      • VilleP
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2278
                        • Vantaa

                        Oisko ongelma kone puolella jos savuttaa ja polttelee usein? Ei se DPF kaikkea pysty sitomaan.
                        F11 530xd LCI
                        S2 Avant

                        Comment

                        • JiiVee92
                          BTCF Member
                          • Mar 2017
                          • 934
                          • Kouvola/Myllykoski

                          No tietysti sitä ennen dpf olevaa savun määrää en pysty näkemään, mutta se mitä putkesta tulee, on just sen verran että mainita voi.
                          EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
                          NYT: E61 530xd -08 käyttis
                          Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5273
                            • Pirkkala

                            Ehjä dpf niin pakoputken sisäpinta on ihan puhdas vielä vuosienkin ajon jälkeen
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • OVi
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2016
                              • 517
                              • Oulu

                              Hiukkasloukku muodostuu pienistä kennoista, jotka on liimattu toisiinsa ilmeisesti keraamisella liimalla/laastilla. Jos tuo liima pettää, niin noki pääsee kulkemaan kennojen välistä. Loukun ja rosteripöntön välissä on lämmönkestävää mattoa, joten maton kadotessa noki menee kennon ohi.

                              Mulla on vastaava tilanne 460 tkm rullatussa Sitsossa, eli hienoinen nokihuntu on nähtävissä kun kuormittaa konetta. Myös savuarvo on noussut jokaisessa katsastuksessa hieman, eli nollasta on tultu 0,5 arvoon muutamassa vuodessa.
                              Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                              Comment

                              • JiiVee92
                                BTCF Member
                                • Mar 2017
                                • 934
                                • Kouvola/Myllykoski

                                Originally posted by OVi View Post
                                Hiukkasloukku muodostuu pienistä kennoista, jotka on liimattu toisiinsa ilmeisesti keraamisella liimalla/laastilla. Jos tuo liima pettää, niin noki pääsee kulkemaan kennojen välistä. Loukun ja rosteripöntön välissä on lämmönkestävää mattoa, joten maton kadotessa noki menee kennon ohi.

                                Mulla on vastaava tilanne 460 tkm rullatussa Sitsossa, eli hienoinen nokihuntu on nähtävissä kun kuormittaa konetta. Myös savuarvo on noussut jokaisessa katsastuksessa hieman, eli nollasta on tultu 0,5 arvoon muutamassa vuodessa.
                                Jos tässä on vastaavaa tapahtunut, niin kättä taskuun ja uusi pönttö? Ebayn kautta näyttäisi saavaan bosalin pönttöjä kohtuulliseen hintaan vrt. alkuperäinen, tekeekö niillä mitään? Tai niillä 200€ pöntöillä? Mitä siellä kanssa on jonkun verran.
                                EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
                                NYT: E61 530xd -08 käyttis
                                Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎