Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pienet autoaiheiset kysymykset IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw323it
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1828
    • N/A

    Originally posted by ++500Nm View Post
    Mistähän johtuu, kun pakkasaamuna laittaa auton (E92 335i) pihalla käymään, että ikkunat sulais ja kun palaat autolle lähteekses, ni ikkunat jäässä ja puhallin ei pyöri.
    Kun lähdet liikkeelle, ni pienen ajon jälkeen alkaa puhaltaa.
    Monasti toimii, mutta ei aina.
    Ei se auto-moodissa ala puhaltamaan ennen kuin kone lämpenee riittävästi. Laita manuaalisesti puhallus päälle ja suuntaa se lasille.
    Nyt:
    BMW 530e (g30)
    BMW 335i (e90)
    BMW 323iC (e36)
    BMW 850i (e31)
    Golf GTE
    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

    Comment

    • ++500Nm
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2006
      • 1356
      • Turus nykyää

      Originally posted by bmw323it View Post
      Ei se auto-moodissa ala puhaltamaan ennen kuin kone lämpenee riittävästi. Laita manuaalisesti puhallus päälle ja suuntaa se lasille.
      Näppäilemällä ei tapahdu mitään. Puhalluksen määrä/suunta muuttuu näytöllä, mutta ei puhalla.
      Vasta liikkeellä jossaan vaiheessa alkaa puhaltaa.

      Tai sit täytyis heti käynnistyksen jälkeen laittaa tuulilasille, eikä jättää automaatille. Oiskohan sillä vaikutusta?
      bmw323it tais jo sen sanoa...
      Last edited by ++500Nm; 08-12-2016, 22:15.
      Blow My Whistle

      Comment

      • Tenox
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2006
        • 1732

        Olisko päässyt vettä jonnekin minne sitä ei kuulu ja jäätyy se puhallin? Sitten kun on vähän aikaa ajanut ja auto lämmennyt, niin sulaa ja alkaa toimia? Ittellä kävi noin joskus MK3 Mondeon kanssa, tosin pakkasta oli tuolloin reippaasti, jotain -25.
        Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

        Comment

        • bmw323it
          BTCF Member
          • Mar 2008
          • 1828
          • N/A

          Originally posted by ++500Nm View Post
          Näppäilemällä ei tapahdu mitään. Puhalluksen määrä/suunta muuttuu näytöllä, mutta ei puhalla.
          Vasta liikkeellä jossaan vaiheessa alkaa puhaltaa.

          Tai sit täytyis heti käynnistyksen jälkeen laittaa tuulilasille, eikä jättää automaatille. Oiskohan sillä vaikutusta?
          bmw323it tais jo sen sanoa...
          Tätä juurikin tarkoitin, eli säädä heti käynnistyksen jälkeen manuaalisesti puhallus päälle ja suuntaa se lasille. Auto-asennuksessa puhallus alkaa vasta sitten kun jäähdytysneste on hiukan lämmennyt, mikä ottaa jonkin verran aikaa tyhjäkäynnillä.

          Jos ei manuaalisestikaan pihalla, niin sitten taitaa olla jossain vikaa. Siili?
          Nyt:
          BMW 530e (g30)
          BMW 335i (e90)
          BMW 323iC (e36)
          BMW 850i (e31)
          Golf GTE
          ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

          Comment

          • bemmeri
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4181

            Ei ole välttämättä mitään vikaa siilissä tai puhaltimessa, tms., ainoastaan akussa ei virtaa/jännitettä sillä hetkellä. Akku vetelee viimeisiään.
            Tuo puhallin jää pelistä pois ja muitakin sähkölaitteita alkaa tippumaan pois jos jännite liian alhainen auton mielestä.
            Itellä ei tullut aina tullut alhaisen jänniteen varoitusta, tms., mutta silti virtaa oli liian vähän sähköjuttuja rupesi tippumaan pois. Uudella akulla, oikealla koolla koodattuna ei enää mitään ongelmia koko talvena.

            Lisäksi jos ei ole koodattu, niin kannattaa käydä jonkun koodarin kautta että koodaa co2 paketin pois päältä, tuolla paketilla ei lataa akkua täyteen, vaan n. 80% paikkeille. Akun vaihdon ja koon muutoksen voi koodata vaikka kännyllä esim. Carlyllä, tai jollain korjaamolla tms. Tuon varaustilan koodaus vaatii järeämpää koodausta mitä carlyllä saa tehtyä.
            Last edited by bemmeri; 09-12-2016, 13:02.
            EVERYTHING | WORKS

            Comment

            • bmw323it
              BTCF Member
              • Mar 2008
              • 1828
              • N/A

              Originally posted by bemmeri View Post
              Ei ole välttämättä mitään vikaa siilissä tai puhaltimessa, tms., ainoastaan akussa ei virtaa/jännitettä sillä hetkellä. Akku vetelee viimeisiään.
              Tuo puhallin jää pelistä pois ja muitakin sähkölaitteita alkaa tippumaan pois jos jännite liian alhainen auton mielestä.
              Itellä ei tullut aina tullut alhaisen jänniteen varoitusta, tms., mutta silti virtaa oli liian vähän sähköjuttuja rupesi tippumaan pois. Uudella akulla, oikealla koolla koodattuna ei enää mitään ongelmia koko talvena.
              Tässä tapauksessahan auto on jo käynnissä, ja jos laturi on kunnossa niin jännitettäkin on riittävästi akun kunnosta riippumatta, eikö?
              Nyt:
              BMW 530e (g30)
              BMW 335i (e90)
              BMW 323iC (e36)
              BMW 850i (e31)
              Golf GTE
              ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

              Comment

              • bemmeri
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 4181

                Originally posted by bmw323it View Post
                Tässä tapauksessahan auto on jo käynnissä, ja jos laturi on kunnossa niin jännitettäkin on riittävästi akun kunnosta riippumatta, eikö?
                Ei ole noin yksikertainen asia. Vaikka/kun latausjännite on ok, niin auton äly tietää paljonko varausta siellä akussa on ja tyhjän akun tapauksessa se pudottelee niitä sähkövermeitä pois käytöstä. Jos akku on huono ja varaus alhainen, niin ei se kylmä akku ota virtaa vastaan siellä kontin pohjalla. Samasta syystä akun vaihto uuteen pitää ilmoittaa autolle, jotta osaa ladata sitä oikein.
                EVERYTHING | WORKS

                Comment

                • bmw323it
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1828
                  • N/A

                  Originally posted by bemmeri View Post
                  Ei ole noin yksikertainen asia. Vaikka/kun latausjännite on ok, niin auton äly tietää paljonko varausta siellä akussa on ja tyhjän akun tapauksessa se pudottelee niitä sähkövermeitä pois käytöstä. Jos akku on huono ja varaus alhainen, niin ei se kylmä akku ota virtaa vastaan siellä kontin pohjalla. Samasta syystä akun vaihto uuteen pitää ilmoittaa autolle, jotta osaa ladata sitä oikein.
                  Tällainen "äly" tuntuu suorastaan tyhmyydeltä
                  Nyt:
                  BMW 530e (g30)
                  BMW 335i (e90)
                  BMW 323iC (e36)
                  BMW 850i (e31)
                  Golf GTE
                  ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                  Comment

                  • ++500Nm
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2006
                    • 1356
                    • Turus nykyää

                    Originally posted by bmw323it View Post
                    Tällainen "äly" tuntuu suorastaan tyhmyydeltä
                    Akku vaihdettu muutama vuosi sitten ja ajan niin vähän, että tuskin on huonoksi päässyt.
                    Uutta akkua en ole koodannut, kun sellasesta en ole tiennyt. Eikä tuollaista pitäisi edes joutua tekemään...IMHO.
                    Blow My Whistle

                    Comment

                    • jukkae
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3506
                      • 70800

                      Vähäinen ajo, koodaamattomuus ja muutama vuosi. Nykyautossa tuollaisessa käytössä kelpo määrä ns olosuhteisiin nähden, hyvinkin voi olla jo ehtoopuolella.

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3018
                        • Kuopio

                        Hyvinkin pieni autoaiheinen kysymys, joka on alkanut itseä ärsyttämään alkutalvesta. Millaisia jääraappoja porukalla on käytössä ja millainen toimisi vähän kovempaankin jäähän? Nyt on muutamana aamuna ollut lasit niin paksun jään peitossa, ettei tuollaisen puuvartisen harjan päässä olevalla raapalla saa mitään aikaiseksi vaikka sisälämmitinkin on ollut päällä.
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        • Axum
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 4416
                          • Kuopio

                          Originally posted by markok View Post
                          Hyvinkin pieni autoaiheinen kysymys, joka on alkanut itseä ärsyttämään alkutalvesta. Millaisia jääraappoja porukalla on käytössä ja millainen toimisi vähän kovempaankin jäähän? Nyt on muutamana aamuna ollut lasit niin paksun jään peitossa, ettei tuollaisen puuvartisen harjan päässä olevalla raapalla saa mitään aikaiseksi vaikka sisälämmitinkin on ollut päällä.
                          Taidan olla väärä ihminen vastaamaan kun auto lämpimässä tallissa, mutta autossa pyörivä Kungsin pitkä lumiharja on toiminut loistavasti ja raappaosa on käännettävissä. oletko kokeillut suihkepulloon 2/3 alkoholi ja 1/3 vesiseosta?
                          - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                          - E39 528ia
                          - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                          - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                          Puretaan 520ia -97
                          https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                          Comment

                          • eiskalt
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2012
                            • 836
                            • Hyvinkää

                            Kungsin harjat on hyviä, sellasia kun valitettavasti joutuu usein käyttämään. Tukeva joka suunnasta, eikä ole ihan kaikkein pahin teräsharjakaan.
                            Joskus tuli jostain semmonen hiton teleskooppiharja, jonka lukitus ei oikeen pidä, lopputuloksena harjaosa pyörii ympyrää joka pyyhkäsyllä.

                            Varmaan tuo ehdotettu sulatussuihkekkin voisi hyvin auttaa, jos jaksaa hetken antaa vaikuttaa. Tosin aika kiinteäksi se jäämoska jäi silti, ainakin omilla kokeiluilla, mutta saihan sen sitten jo harjalla/pyyhkijöillä tiputettua pois.

                            Comment

                            • markok
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 3018
                              • Kuopio

                              Originally posted by Axum View Post
                              Taidan olla väärä ihminen vastaamaan kun auto lämpimässä tallissa, mutta autossa pyörivä Kungsin pitkä lumiharja on toiminut loistavasti ja raappaosa on käännettävissä. oletko kokeillut suihkepulloon 2/3 alkoholi ja 1/3 vesiseosta?
                              Kungsin harjakin oli käytössä muutama vuosi sitten, mutta ei oikein vakuuttanut sekään. Tällainen malli oli kyseessä http://www.kungs.fi/max-is-lumiharja . Jotenkin tuntuu ettei tuo raapan reuna pure riittävästi ja raappa on niin jäykkä, että tekee vain kapeita soiroja lasiin. Parashan olisi sellainen vähän isompi vaikka kahden käden raappa joka taipuisi hieman lasin muotoon ja olisi reunaltaan riittävän terävä. Tällaisia ei vaan ole markkinoilla näkynyt. Mikähän muovilaatu olisi sopiva jos kävisi itse leikkauttamassa palan jossain muovi firmassa?

                              Tuon alkoholin kanssa en ole vielä alkanut läträämään. Sekin voisi olla yksi vaihtoehto, mutta sitä pitäisi käyttää sen verran kohtuudella ettei vie valuessaan vahoja mukana.
                              BMW 530iA Touring -05

                              Comment

                              • nappe74
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 2846
                                • South Carelia

                                Originally posted by markok View Post
                                Hyvinkin pieni autoaiheinen kysymys, joka on alkanut itseä ärsyttämään alkutalvesta. Millaisia jääraappoja porukalla on käytössä ja millainen toimisi vähän kovempaankin jäähän? Nyt on muutamana aamuna ollut lasit niin paksun jään peitossa, ettei tuollaisen puuvartisen harjan päässä olevalla raapalla saa mitään aikaiseksi vaikka sisälämmitinkin on ollut päällä.
                                Meillä on rekoissa käytössä ihan semmonen virallinen jäänsulatus spray niin ei tartte raapata ikkunoita, merkkiä en muista... löytyy ainakin raskaan kaluston varaosaliikkeistä !!
                                G30 530e xDrive A M-Sport -20

                                ex-Bimmerit:
                                F10 525dA xDrive M-Sport -13
                                E21 316 -80
                                E91 330xdA M-Sport -06
                                E53 X5 3.0iA Sport -04
                                E91 335xiA M-Sport -08
                                E60 530iA M-Sport -06
                                E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                                E91 320d -06
                                E39 530iAT M-Sport -01
                                E36 328iA -96
                                E39 528iA -96
                                E36 325i -92

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎