memebuy23buy

Moottoripyöristä keskustelua II

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Boomster
    Bimmer Fanatic
    • May 2011
    • 569
    • Lohja

Maku asia, ihan niinkö veneidenkin öljyjen kanssa. Itse aina vaihtanut keväällä. Vanhoilla öljyillä kone lämpimäksi ja sit pihalle. Eihän sinne nyt pitäisi säilytyksen aikana kondensoida vettä tai muutakaan, mutta aina tehnyt näin päin.
    Ps. 350km jo taulussa.

Comment

• MikeDry
      BTCF Member
      • May 2006
      • 6239
      • Helsinki

Riippuu miten paljon niillä viime vuoden öljyillä on ajettu. Tein sillein jos paljon, niin syksyllä ja sitten keväällä jotain ajoa ja vaihto, sit taas syksyllä jos vähän, niin ei vaihtoa keväällä. Helpotti kun vaihto itse
      Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
      Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

Comment

• BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

Öljyjen vaihto riippuu säilytyspaikasta, jos kuiva tasalämpöinen esim. +10 niin ei kondensoidu vettä öljyn sekaan. Jotkut käyttää moottoria talvella kylmissä säilöissä ja tämä on luokkaa pahin kondensoitumisen aiheuttaja, itse en prätkiä käyttele talvella, akkua latailen kerran talvessa. Öljyt vaihdan miten sattuu, talveksi tai kesäksi koska mp:t säilytetään lämpimässä tallissa.

Comment

• Boomster
          Bimmer Fanatic
          • May 2011
          • 569
          • Lohja

Originally posted by BMW525Xda View Post
          Öljyjen vaihto riippuu säilytyspaikasta, jos kuiva tasalämpöinen esim. +10 niin ei kondensoidu vettä öljyn sekaan. Jotkut käyttää moottoria talvella kylmissä säilöissä ja tämä on luokkaa pahin kondensoitumisen aiheuttaja, itse en prätkiä käyttele talvella, akkua latailen kerran talvessa. Öljyt vaihdan miten sattuu, talveksi tai kesäksi koska mp:t säilytetään lämpimässä tallissa.

Totta, tämän unohdin mainita. Itsellä lämmöt vaihtelee tallilla +6-25 välillä ja ainakin kerran pari säilytyksen aikana höräytän tulille, joskus useamminkin. Kauden päätteeksi pienkone bensat sisään että kestäisi säilymistäkin. Tuo nyky bensa kun menee aika kamalaksi tahnaksi, en vain tiedä millä aikataululla. Faijan pien perämoottorin kaasarin kerran purkanut ja oksennus meinasi tulla kun sitä "valaanrasvaa" alkoi kaivamaan pihalle.

Comment

• protoni
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2008
            • 1371
            • Tampere

Kunnon puristi vaihtaa syksyllä ja keväällä. Ja tietty delvacit. Itse olen tavannut vaihtaa keväisin ennen ensimmäisiä savuja. Yleensä tulee alle 1000 km/kausi, niin eipä ne vanhatkaan yleensä kovin likasilta vaikuta.

Comment

• Shatter
              BTCF Member
              • Mar 2013
              • 933
              • Oulu

Originally posted by protoni View Post
              Kunnon puristi vaihtaa syksyllä ja keväällä. Ja tietty delvacit.
              Tähän täytyy heittää ihan yleisesti että mitkä öljyt täällä pärrääjien keskuudessa on todettu toimiviksi? Itse laitoin viime kesänä Delvacin 15w40 sisään monien suosittelemana, mutta itseä häiritsee laatikon kankeus/tahmeus kuumilla öljyillä. lämpimillä keleillä kaupunkiräppäily on ihan p*rseestä sillä poljinta saa oikeasti työstää huolella, viileämmillä keleillä vaihteet lipsuu pesään niin nätisti.
              Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

BMW E91 330dA xDrive M-Sport '09
              Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
              MB W108 250S '67
              MZ RT 125/3 '62

Comment

• S^X
                BTCF Member
                • Oct 2007
                • 933
                • Muurame

Originally posted by protoni View Post
                Ja tietty delvacit. Itse olen tavannut vaihtaa keväisin ennen ensimmäisiä savuja. Yleensä tulee alle 1000 km/kausi, niin eipä ne vanhatkaan yleensä kovin likasilta vaikuta.
                Täähän oli kuin omasta kynästä. Näin on tullut toimittua.
                W208
                W638
                E36

Comment

• MikeDry
                  BTCF Member
                  • May 2006
                  • 6239
                  • Helsinki

Originally posted by Shatter View Post
                  Tähän täytyy heittää ihan yleisesti että mitkä öljyt täällä pärrääjien keskuudessa on todettu toimiviksi?
                  Heitä tuon Delvacin 15w40 lisäksi RVS käsittely pyörään tai sitten vaihdat toisen merkkiseen öljyyn esim jos kokeilee jotain 15w-50 tai 10w-50 öljyä..

Mulla on tuollainen kilpa supermotopyörä, aluksi käytin siinä Castrol power 1 r racing 4T 10w-60 aikaisemmin, mutta hinta nousi ja sitä ei näköjään saa enään. Vaihdoin Valvoline SynPower 4T 10W-50 olin tyytyväinen ja hintakin edullinen, kun miettii että tossa on öljy tilavuus vain 1.65L ja vaihto väli on siinä 500-800km
                  Last edited by MikeDry; 31-03-2019, 10:32.
                  Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                  Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

Comment

• Boomster
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2011
                    • 569
                    • Lohja

Yup, voi olla että kokeilee eri öljyillä. Omissa pyörissä ei ole oikein castrolit toiminut. Juurikin samaa vikaa että ei meinaa vaihdetta löytyä ja joutunut välillä melkein runnomaan niitä sisään. Nykyisessä oli delvacit ollut sisällä ja pelasi niillä myös nätisti... Mutta motulin öljyjä tykännyt aina käyttää. Löytyy eri viskositeeteillä ja eri versioita. Nyt taisi mennä motulin 7100 sarjan 10w-40 sisään, aikaisemmin käyttänyt 5100 sarjaa.

Comment

• Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5341
                      • Pirkkala

Originally posted by Shatter View Post
                      Tähän täytyy heittää ihan yleisesti että mitkä öljyt täällä pärrääjien keskuudessa on todettu toimiviksi? Itse laitoin viime kesänä Delvacin 15w40 sisään monien suosittelemana, mutta itseä häiritsee laatikon kankeus/tahmeus kuumilla öljyillä. lämpimillä keleillä kaupunkiräppäily on ihan p*rseestä sillä poljinta saa oikeasti työstää huolella, viileämmillä keleillä vaihteet lipsuu pesään niin nätisti.
                      Kokeilemalla selviää mikä öljy paras. Oma veikkaus on että koska ei toimi hyvin lämpimillä öljyillä voi ongelma johtua ko. Vehkeen kytkimelle huonosti soveltuvasta öljystä.
                      Meneekö vaihteet mukisematta ilman kytkintä? Moottoripyörän laatikkohan ei periaatteessa kytkintä tarvitse.
                      Itse käytin gsxr Suzukissa yamahan öljyä (valmistajaa en tiedä) koska sain vinkin että laatikko toimii sillä jouhevasti. Olin tyytyväinen siihen litkuun.
                      Se pitää muistaa että mopoon aina märälle kytkimelle sopiva öljy, eli henkilöautojen öljy ei sovi. (Pl. Ducati yms. Kuivalla kytkimellä olevat)
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

Comment

• Petsku333
                        BTCF Member
                        • Jun 2014
                        • 349
                        • Kerava

Miksi tätä Delvacia pidetään niin ykkösöljynä perustuuko tämä johonkin testeihin vai onko nämä jotain esson baari juttuja. Eihän tuollaisessa ole edes mitään kytkin lisäaineita eikä varmasti ole suunniteltu pyörimään vaihdelaatikon rattaissa. Ite käyttänyt omassa Er-6n mikä ei ole kovin kisanen vehje niin Motul 10W-40 5100.
                        Seat Cupra 290

Ex. F20 118i MHD Stage 2
                        E60 2006 525i

Comment

• tommi69
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2012
                          • 419
                          • Helsinki

Mulla on Bmw s1000rr 2017 ; suositellaan motul 7100 4t 10w40
                          M140 xDrive v.2017
                          Kawasaki zH2 v.2020

Comment

• Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5341
                            • Pirkkala

Originally posted by Petsku333 View Post
                            Miksi tätä Delvacia pidetään niin ykkösöljynä perustuuko tämä johonkin testeihin vai onko nämä jotain esson baari juttuja. Eihän tuollaisessa ole edes mitään kytkin lisäaineita eikä varmasti ole suunniteltu pyörimään vaihdelaatikon rattaissa. Ite käyttänyt omassa Er-6n mikä ei ole kovin kisanen vehje niin Motul 10W-40 5100.
                            On kytkimen lisäaine koska raskaan kaluston öljy.
                            Hinta kai houkuttelee
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

Comment

• BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

Jos vaihteet takeltelee en usko että öljyllä on merkitystä. Kytkimen lisäaine on kytkinpintoja varten, ei vaikuta kytkimen liikerataan mitenkään. Ja jos kytkin toimii on vika liian tiukassa vaihteiston sovituksessa jos vaihteet takeltelee lämpimänä, eli kun vaihteisto on lämmin välykset on ”nollissa”. Nuorena mulla oli CR500 jossa vaihteet oli todella tiukat niin avasin ja laitoin ohuen tiivisteen lohkojen väliin, loppui takeltelu, oli vain välykset liian tiukat. Samaa huomannut joskus katupyörissä koeajoilla.

Comment

• Boomster
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2011
                                • 569
                                • Lohja

Originally posted by Urpo_rotta View Post
                                On kytkimen lisäaine koska raskaan kaluston öljy.
                                Hinta kai houkuttelee
                                Tämä on ainoa syy. Onhan tuosta öljystä käyty vähän joka suunnassa aikamoista kuhinaa ja ei se nyt niin halpaa ole.
                                Se on totta että tarkastaa että pyörän vaatimat laatuluokituksen täyttävää öljyä käyttää, ihan niinkuin autoissakin. Hulluimmat vaihtaa öljyt 5tkm välein, toiset 15tkm jne. Riippuu kuitenkin täysin millaisessa ajossa, millainen on huoltoväli.
                                Mulla tulee se 7-10tkm kesässä, joko kerran kauteen tai saatan vaihtaa kesken kaudenkin. Ei se niin kallista kuitenkaan ole. Huollot ajomäärän mukaan. Yleensä perus venojen säätö/tarkastus ja kaasareiden synkkaus. Talvella sitten isompaa huoltoa jos tarvis

Comment

Working...
                                X