Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottoripyöristä keskustelua II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikeDry
    BTCF Member
    • May 2006
    • 6220
    • Helsinki

    Abs jarruja kyllä kaipaisin tohon 2010 mallin supermotoon, varsinkin kaarre abs olis kyllä hemmetin hyvä lisä
    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      ABSt on hyvä varuste, ristiin toimivat jarrut ei.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5175
        • Kuopio

        Originally posted by petrolhead View Post
        ABSt on hyvä varuste, ristiin toimivat jarrut ei.
        Noin 10tkm tuttavuuden jälkeen en kyllä keksi mitään moitittavaa BMW:n yhdistelmä jarrusta, toimii esimerkillisen hyvin.
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • BMW525Xda
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 8681
          • Xxxxxx

          Originally posted by jani View Post
          Noin 10tkm tuttavuuden jälkeen en kyllä keksi mitään moitittavaa BMW:n yhdistelmä jarrusta, toimii esimerkillisen hyvin.
          Muistanko väärin että Honda CBR1000F olis ollu jo ysärillä yhdistelmäjarrut ?

          Comment

          • alpine3
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2010
            • 1276
            • Kajjjaani

            Originally posted by BMW525Xda View Post
            Muistanko väärin että Honda CBR1000F olis ollu jo ysärillä yhdistelmäjarrut ?
            Oli jo aikaisemminkin:

            https://en.m.wikipedia.org/wiki/Combined_braking_system
            BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
            BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

            Comment

            • isolohko
              BTCF Member
              • May 2004
              • 902
              • Kymenlaakso

              Zero SR/F ohituskiihtyvyys 60 - 120 km/h 2,5 sekunttia! Onkohan palstalaisilla kokemusta?

              Liisarinakin saa 24kk 10tkm 419€/kk sisältäen tehokkaamman laturin. Rangea 100 - 200 km, kyllähän tuommoisella jätskikiskalla kävisi.

              e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

              Comment

              • Guest's Avatar

                Originally posted by petrolhead View Post
                En oikein ymmärrä ton mopon pointtia. Litrasissa kyykyissä on enemmän tehoa ja painaa vähemmän.
                .."etujarrua painaessa takajarru aktivoituu" No hyh
                Itse en ymmärrä näitä kilokyykkyjä lainkaan. Busassa on isomman moottorin takia huomattavasti enemmän vääntöä ja moottorin luonne on hieman säyseämpi. Pienellä ranneliikkeellä 100--> 160 lasiin parissa sekunnissa, eikä tarvi pykältää.

                Oman kokemukseni pohjalta en keksi yhtäkään asiaa miksi ei yhdistelmäjarrua mp:ssä katukäytössä. kymmenen vuotta sitten K7 busalla meinasin satasen alueella täräyttää edellä menneen corollan perään kun kääkkä keksi keskellä peltoaukeaa painaa mitään ilmoittamatta jarrut pohjaan. Mulla lähti bussi välittömästi poikittain koska paniikkitilanteessa takajarrun voiman säätely on mallia säikähdys, ja gen1 malleissa ei ollut mitään abs yms. avustimia. Tuuria oli sen verran että kun pyörä lähti sivuluisuun niin sain taitettua itseni hiuksen hienosti vasemmalta ohi. Mietin jo sekunnin ajan että kumpaan ajan pahki perään vai kylkeen koska herra virtsapää oli kääntymässä tietenkin vasemmalle.
                Last edited by Guest; 19-02-2021, 07:06.

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5273
                  • Pirkkala

                  Originally posted by Mr.Speed View Post
                  Itse en ymmärrä näitä kilokyykkyjä lainkaan. Busassa on isomman moottorin takia huomattavasti enemmän vääntöä ja moottorin luonne on hieman säyseämpi. Pienellä ranneliikkeellä 100--> 160 lasiin parissa sekunnissa, eikä tarvi pykältää.

                  Oman kokemukseni pohjalta en keksi yhtäkään asiaa miksi ei yhdistelmäjarrua mp:ssä katukäytössä. kymmenen vuotta sitten K7 busalla meinasin satasen alueella täräyttää edellä menneen corollan perään kun kääkkä keksi keskellä peltoaukeaa painaa mitään ilmoittamatta jarrut pohjaan. Mulla lähti bussi välittömästi poikittain koska paniikkitilanteessa takajarrun voiman säätely on mallia säikähdys, ja gen1 malleissa ei ollut mitään abs yms. avustimia. Tuuria oli sen verran että kun pyörä lähti sivuluisuun niin sain taitettua itseni hiuksen hienosti vasemmalta ohi. Mietin jo sekunnin ajan että kumpaan ajan pahki perään vai kylkeen koska herra virtsapää oli kääntymässä tietenkin vasemmalle.
                  Moottoripyörässä takajarrulla ei tee käytännössä mitään. Paitsi jossain hd:ssa jossa etujarru on niin paska että pakko jarruttaa myös takapäällä.

                  Ns. Tiukassa paikassa jalka kannattaa pitää pois polkimelta ja keskittyä siihen, että saa maksimaalisen jarrutuksen etypäällä aikaiseksi.
                  Ainakin kyykkypyörissä kovassa jarrutuksessa takapää on niin kevyenä että takajarrun käyttö on pitkälti hyödytöntä, ja on vienyt monta kuskia sairaalaan tai jopa hautaan

                  Edit: automatiikat sitten erikseen, ne osaa jarruttaa takapäällä sopivasti
                  Last edited by Urpo_rotta; 19-02-2021, 08:47.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • Guest's Avatar

                    Originally posted by Urpo_rotta View Post
                    Moottoripyörässä takajarrulla ei tee käytännössä mitään. Paitsi jossain hd:ssa jossa etujarru on niin paska että pakko jarruttaa myös takapäällä.

                    Ns. Tiukassa paikassa jalka kannattaa pitää pois polkimelta ja keskittyä siihen, että saa maksimaalisen jarrutuksen etypäällä aikaiseksi.
                    Ainakin kyykkypyörissä kovassa jarrutuksessa takapää on niin kevyenä että takajarrun käyttö on pitkälti hyödytöntä, ja on vienyt monta kuskia sairaalaan tai jopa hautaan

                    Edit: automatiikat sitten erikseen, ne osaa jarruttaa takapäällä sopivasti
                    Hätätilanteessa sitä tekee vaistomaisesti kaikkensa että saisi vauhdin pois.

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      Originally posted by Urpo_rotta View Post
                      Moottoripyörässä takajarrulla ei tee käytännössä mitään. Paitsi jossain hd:ssa jossa etujarru on niin paska että pakko jarruttaa myös takapäällä.

                      Ns. Tiukassa paikassa jalka kannattaa pitää pois polkimelta ja keskittyä siihen, että saa maksimaalisen jarrutuksen etypäällä aikaiseksi.
                      Ainakin kyykkypyörissä kovassa jarrutuksessa takapää on niin kevyenä että takajarrun käyttö on pitkälti hyödytöntä, ja on vienyt monta kuskia sairaalaan tai jopa hautaan

                      Edit: automatiikat sitten erikseen, ne osaa jarruttaa takapäällä sopivasti
                      Kustomi pystyy pysähtymään aika hyvin. Akseliväli on niin pitkä ja painopiste niin matalalla, että kovemmassakin jarrutuksessa pystyy käyttämään molempia renkaita vielä.
                      Kyykyllä ainoa tilanne kun käytän takajarrua, on kyytiläisen kanssa.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • jani
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 5175
                        • Kuopio

                        Originally posted by petrolhead View Post
                        Kustomi pystyy pysähtymään aika hyvin. Akseliväli on niin pitkä ja painopiste niin matalalla, että kovemmassakin jarrutuksessa pystyy käyttämään molempia renkaita vielä.
                        Kyykyllä ainoa tilanne kun käytän takajarrua, on kyytiläisen kanssa.
                        Esim. 100km/h vauhdista minun BMW pitäis pysähtyä alle 40metriin. Intruder1800 ja H-D NightTraing vaativat lähes 50metriä.

                        Nämä luvut yleensä tasoittuvat merkittävästi, koska kuski on jarrutuksessa heikon lenkki, harva osaa oikeasti jarruttaa mopolla tai edes harjoittelee sitä.
                        F33 435d Mineral-grau metallic
                        K40 K1200s sondermodell

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          No joo kyllä munkin mopo varmaan pysähtyy ratakumeilla faktisesti äkäsemmin kuin HD(Pthyi) jollain touring everlast kumeilla. Mutta mutta.. Edellämainituista syistä silläkin on edellytykset ihan hyvään jarrutusmatkaan.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • JarppiR
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2010
                            • 284
                            • Pori

                            Originally posted by jani View Post
                            Esim. 100km/h vauhdista minun BMW pitäis pysähtyä alle 40metriin. Intruder1800 ja H-D NightTraing vaativat lähes 50metriä.

                            Nämä luvut yleensä tasoittuvat merkittävästi, koska kuski on jarrutuksessa heikon lenkki, harva osaa oikeasti jarruttaa mopolla tai edes harjoittelee sitä.
                            Olisi mielenkiintoista teettää tutkimus aiheesta, eli kuinka iso osuus moottoripyöräilijöistä ylläpitää taitojaan muuten kuin lähikuppilaan kurvaamalla. Mutulla veikkaan että osuus jää johonkin 10% pintaan ja suurin osa vetelee tuurilla

                            Itse tulee nykyään joka kevät osallistuttua EAK-kurssille tai vähintään Ducati Clubin ruosteenpoistopäivälle. Huomaa tehokkaasti miten talven aikana on totaalisesti menettänyt pyöränkäsittelytaidot..
                            BMW 325i E91 LCI "330i" -09
                            BMW 530i E39 M-Sport -01
                            Alfa Romeo GT 3.2 -05

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              Originally posted by JarppiR View Post
                              Olisi mielenkiintoista teettää tutkimus aiheesta, eli kuinka iso osuus moottoripyöräilijöistä ylläpitää taitojaan muuten kuin lähikuppilaan kurvaamalla. Mutulla veikkaan että osuus jää johonkin 10% pintaan ja suurin osa vetelee tuurilla

                              Itse tulee nykyään joka kevät osallistuttua EAK-kurssille tai vähintään Ducati Clubin ruosteenpoistopäivälle. Huomaa tehokkaasti miten talven aikana on totaalisesti menettänyt pyöränkäsittelytaidot..
                              Talvella ajetaan spoorissa.

                              Comment

                              • Macke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2009
                                • 1134
                                • Porvoo

                                Ruosteenpoistopäivät on ihan hyviä kauden alkuun vaikka olis vuosikymmenet jyystänyt mopolla menemään.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎