Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arben
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2011
    • 1123
    • suomi

    Mullekkin sanottiin näin ekaksi kun soitin suoraan sil käsittelijälle.

    Loppuen lopuksi sain jonkun linjanpäähän kuka ymmärsi jotain..oisko se sit voinu olla arvonmäärityksen joku isompi henkilö ehkä kun se soitti viikon päästä siitä kun jonkun arvonmäärityksen tyypin kaa juttelin..
    Last edited by arben; 21-09-2018, 20:24.

    Comment

    • Janzki
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 4947
      • Lohja

      Originally posted by arben View Post
      Mullekkin sanottiin näin ekaksi kun soitin suoraan sil käsittelijälle.

      Loppuen lopuksi sain jonkun linjanpäähän kuka ymmärsi jotain..oisko se sit voinu olla arvonmäärityksen joku isompi henkilö ehkä kun se soitti viikon päästä siitä kun jonkun arvonmäärityksen tyypin kaa juttelin..
      Haa ! Itseasiassa, edellisen postauksen jälkeen paletti muuttui sen verran, että löysin verrokit, joiden arvo on todellisuudessa pienempi kuin veromies antaa ymmärtää..Vaikka nuo verot joutui tänään mukisematta makselemaan, en kyllä tähän kohtaan luovuta !
      Jännä nähdä mikä tulee olemaan vastine, löysin myös omaa autoa vastaavan, vähemmän ajettuna pienemmällä vähittäismyyntiarvolla mahdista
      Sähköposti.
      IG: janzki_

      Comment

      • nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11056
        • ?

        Pyytämällä tullin tilaston oman tuontiauton verrokeista sähköisenä ja kääntämällä sen excelissä järkevämpään muotoon voi löytyä kaikenmoisia kummallisuuksia. Kuten että noin 20 000 verrokista ainoastaan ja vain yksi tai kaksi soveltuu oikeasti verrokiksi.

        :think

        Autoalan tiedotuskeskus TIEDOTE 3.6.2003:

        Suomalainen vaihtoauto on riskitön ja kohtuuhintainen

        SUOMESTA OSTETTU KÄYTETTY AUTO ON JOPA EDULLISEMPI KUIN TOISESTA EU-MAASTA OSTETTU

        Toisesta EU-maasta hankittu käytetty auto ei välttämättä ole halvempi kuin suomalaisesta merkkiliikkeestä ostettu. Suomessa myytävien vaihtoautojen hinnat ovat jopa alhaisempia kuin se arvo, joka koostuu Saksasta ostetun vastaavan auton hinnasta ja autoveron määrästä sekä siitä perittävästä arvonlisäverosta. Ostohinnan ja verojen lisäksi täytyy huomioida myös muut hankintakustannukset.

        Suomesta ostettu vaihtoauto on usein jopa edullisempi kuin toisesta EU-maasta hankittu. Kun esimerkiksi Saksassa myytävän henkilöauton hankintahintaan lisätään autovero ja siitä perittävä arvonlisävero, vastaavan auton hinta Suomessa saattaa olla jopa alhaisempi. Eri automerkkien ja –mallien välillä on eroja hintatasossa sekä Suomessa että muissa EU-maissa, joten kussakin tapauksessa vertailu on tehtävä tapauskohtaisesti.

        Suunniteltaessa käytetyn auton ostoa esimerkiksi Saksasta, täytyy auton ostohinnan ja auto- ja arvonlisäveron lisäksi huomioida myös muut kustannukset, kuten matkakulut, rahti ja rekisteröintikustannukset. Lisäksi saksalaiset autot myydään usein ilman talvirenkaita ja toisia vanteita. Myös moottorinlämmittimet puuttuvat useimmista saksalaisista autoista.

        Käytetty tuontiauto on riskiostos

        Käytetyn auton osto Suomesta on helpompaa ja riskittömämpää kuin ulkomailta ostaminen. Ruotsissa on kokemuksia käytettyjen autojen tuonnista pidemmältä ajalta. Todennäköisesti siellä ilmenneet ongelmat tulevat esiin myös Suomessa tuonnin lisääntyessä. Jo nyt tulli on alkanut kiinnittää huomiota matkamittareiden luotettavuuteen.

        Ruotsissa yli puolet käytettynä maahantuotujen henkilöautojen matkamittareista osoittaa liian pientä lukemaa. Huoltokirjoja on väärennetty ja kolaroitu auto on usein korjattu huolimattomasti. Tämä lisää huomattavasti turvallisuusriskiä sillä mm. turvatyynyt saattavat puuttua korjauksen jälkeen. Myös varastetut autot ovat aiheuttaneet päänvaivaa ruotsalaisille käytettyjen tuojille; menopelejä varastetaan ulkomailta ja tuodaan Ruotsiin ja toisaalta ruotsalaisia autoja varastetaan ja ”tuodaan” Ruotsiin väärennetyillä papereilla.

        Ruotsissa käytetyille henkilöautoille on muodostunut kaksihintajärjestelmä ja siellä ensirekisteröidyt käytetyt autot ovat kalliimpia kuin käytettynä maahantuodut. Todennäköisesti Suomessa mennään samaan käytäntöön ennen kaikkea sellaisten ajoneuvojen kohdalla, joiden historia ei ole kiistatta selvillä.

        Mitä pitää huomioida kun maahantuodaan käytettyä autoa?

        Käytettynä maahantuodun henkilöauton pitää täyttää Suomessa auton ensimmäisellä käyttöönottohetkellä voimassa olleet tekniset määräykset. Mm. sivuvilkkujen ja pakokaasupäästövaatimusten kohdalla on ollut eroja Suomen ja muun EU:n välillä. Mikäli auto ei vastaa Suomen lain vaatimia teknisiä määräyksiä, autoa ei saa Suomen ajoneuvorekisteriin.

        Tämä ongelma vältetään ostettaessa käytetty auto suomalaisesta merkkiliikkeestä, sillä nämä vaihdokit ovat jo Suomen ajoneuvorekisterissä.

        Lisätiedot:
        Autoalan Keskusliitto ry (AKL)
        • toimitusjohtaja Pentti Rantala, puh. (09) 6803 2012, gsm 050 558 7110
        www.akl.fi

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7531
          • Jyväshyvä

          Autoveron oikaisupyyntö jätetty 30.11.2017

          Päätösesitys annettu 24.9.2018

          Kohteena M550d 2012 joka verotettiin 5 kpl nettiauton 2012-2013 hintapyyntöjen mukaan laskettuna ja verotusarvo oli isompi kuin mahdista 2013 mallille löytynyt arvo.

          Vaadin verotettavaksi 2013 mallin mahdin arvolla vähennettynä 9.2% (joka on verottajan itsensä käyttämä vuosimallikerroin). Ja totesin että tullin käyttämissä verrokkiautossa on mukana 2014 vuosimallin facelift autoja jotka on käyttöönotettu 2013..

          Päätösesityksessä on kaivettu verrokkeja lisää 5 kpl. Joista ainakin yksi on edelleen facelift 2013 käyttöönotettu.

          Vero tippuu tämän perustella vajaa tonnin mutta edelleenkin se on yläkanttiin.

          Päätöksen perusteena on mm. "Arvonoikaisu toteaa, että vuonna 2016 oli Mahtiarvojen taustamateriaalin käsittelyssä tapahtunut virhe, jonka vuoksi arvot ovat olleet virheellisiä ja siten alempia, mitä autoverolain yleisen vähittäismyyntiarvon kohdassa todetaan."

          "Arvonmäärityslaskelmassa epävarmuustekijöiden vuoksi annettava 10% vähennys kompensio pieniä eroavaisuuksia varustelussa tai ajoneuvon keulan ns. faceliftin vaikutusta."

          Kovasti ne yrittää pistää hanttiin...

          Tällä hetkellä mahdissa on vastaavien autojen hintaero 2012 vs. 2013 n. 7.5%. 2013 ja 2014 mallisten hintaero on 11.2%...
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • Dualfun
            Moderator
            • Jan 2003
            • 17847
            • PKS

            Originally posted by MajorDrake View Post
            Päätöksen perusteena on mm. "Arvonoikaisu toteaa, että vuonna 2016 oli Mahtiarvojen taustamateriaalin käsittelyssä tapahtunut virhe, jonka vuoksi arvot ovat olleet virheellisiä ja siten alempia, mitä autoverolain yleisen vähittäismyyntiarvon kohdassa todetaan."

            "Arvonmäärityslaskelmassa epävarmuustekijöiden vuoksi annettava 10% vähennys kompensio pieniä eroavaisuuksia varustelussa tai ajoneuvon keulan ns. faceliftin vaikutusta."
            VMP

            Eli nyt kun teit valituksen löytyikin yllättäen vanha virhe, jonka tarkempia tietoja ei toki kerrota. 10% kuitataan kaikki ongelmat.
            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
            E28 ///M535i '87 zinnoberrot
            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
            ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
            ½
            G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
            Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
            Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

            Comment

            • nullzwei
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 11056
              • ?

              ITP

              Tuollaisesta virheestä ei ole enempää mainittu autoverolain pykälissä (56, 57) ja jos olisi niin tuollaisilla olemattomilla perusteilla verottaja voisi iloisesti ilmoittaa kaikissa veropäätöksissä tapahtuneen virheen jonka perusteella kaikkia verotusarvoja on voitava "havaitun virheen" perusteella korottaa.

              Ihan samanlainen havainto oli historiallisten autoveroprosenttien tapauksessa. Jos historiallisista prosenteista (vertaa verotusarvoista) olisi luovuttu, olisi verottaja voinut a) korottaa b) laskea veroprosentteja mielensä mukaan, jopa päivittäin.

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9157
                • Oulu

                Originally posted by MajorDrake View Post
                "tai ajoneuvon keulan ns. faceliftin vaikutusta."
                Eihän niissä mitään muuta eroa taida ollakaan.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Doni
                  Moderator
                  • Sep 2004
                  • 2842
                  • Kyrsälä

                  Originally posted by Tulli
                  Pyydämme toimittamaan kopion ajoneuvon suomalaisesta rekisteröintikatsastustodistuksesta.
                  Verotuksessa alennetun autoveron pakettiauto.....2013, 106tkm. Mikä syy rekisteröintikatsastustodistukselle?
                  Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                  Comment

                  • nokonzok
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2013
                    • 826
                    • Espoo

                    Originally posted by Doni View Post
                    Verotuksessa alennetun autoveron pakettiauto.....2013, 106tkm. Mikä syy rekisteröintikatsastustodistukselle?
                    Haluavat varmistaa, että kyseessä tosiaan on alennetun veron paku.

                    Comment

                    • Doni
                      Moderator
                      • Sep 2004
                      • 2842
                      • Kyrsälä

                      Originally posted by nokonzok View Post
                      Haluavat varmistaa, että kyseessä tosiaan on alennetun veron paku.
                      Ja se onkin vaikea katsoa Ruotsin otteista. Teho 100kW / kokonaismassa 2800kg. Istumapaikkoja 3.

                      Tässä ei häviä kun valtio. 2 viikkoa lisää ajoa ilman ajoneuvoveroa. (Häviäjä olen kuitenkin minä autoveron takia)
                      Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                      Comment

                      • MajorDrake
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 7531
                        • Jyväshyvä

                        Originally posted by Doni View Post
                        Ja se onkin vaikea katsoa Ruotsin otteista. Teho 100kW / kokonaismassa 2800kg. Istumapaikkoja 3.

                        Tässä ei häviä kun valtio. 2 viikkoa lisää ajoa ilman ajoneuvoveroa. (Häviäjä olen kuitenkin minä autoveron takia)
                        Onhan sille pakulle muitakin määrityksiä jos alennetulla autoverolla meinaat selvitä...
                        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                        Comment

                        • Doni
                          Moderator
                          • Sep 2004
                          • 2842
                          • Kyrsälä

                          Originally posted by MajorDrake View Post
                          Onhan sille pakulle muitakin määrityksiä jos alennetulla autoverolla meinaat selvitä...
                          • auton kokonaismassa on yli 2 500 kilogrammaa
                          • autossa ei ole muita istuimia tai istuinten kiinnitykseen tarkoitettuja laitteita (pl. pyörätuolin kiinnittämiseen tarkoitetut laitteet) kuin kuljettajan istuin ja tämän vieressä olevat istuimet
                          • kokonaismassan ja omamassan välinen erotus (kantavuus) on vähintään 680 mutta alle 1 000 kilogrammaa ja tehon (kilowatteina) ja kokonaismassan (kilogrammoina) osamäärä on enintään 0,05, tai kantavuus on vähintään 1 000 kilogrammaa ja tehon ja kokonaismassan osamäärä on enintään 0,06.


                          Itseasiassa tuo kantavuus 680-1000kg onkin se mun auton ongelma. Ruotsissa on ollut hyllyt/laatikostot asennettuna ja auto on muutoskatsastettu uudelle kantavuudelle ja omamassalle. Ruotsin otteessa kantavuus 665kg ja omamassa 2135kg. Kokonaismassa 2800.

                          Nyt hyllyt/laatikostot poistettu joten tuon pitäisi tulla suomen otteeseen ihan vakio painoilla 745kg kantavuus ja 2055kg omamassa. Sillon tuo alennettu autovero pätee.
                          Last edited by Doni; 16-10-2018, 10:29.
                          Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                          Comment

                          • Doni
                            Moderator
                            • Sep 2004
                            • 2842
                            • Kyrsälä

                            Originally posted by Doni View Post
                            • auton kokonaismassa on yli 2 500 kilogrammaa
                            • autossa ei ole muita istuimia tai istuinten kiinnitykseen tarkoitettuja laitteita (pl. pyörätuolin kiinnittämiseen tarkoitetut laitteet) kuin kuljettajan istuin ja tämän vieressä olevat istuimet
                            • kokonaismassan ja omamassan välinen erotus (kantavuus) on vähintään 680 mutta alle 1 000 kilogrammaa ja tehon (kilowatteina) ja kokonaismassan (kilogrammoina) osamäärä on enintään 0,05, tai kantavuus on vähintään 1 000 kilogrammaa ja tehon ja kokonaismassan osamäärä on enintään 0,06.


                            Itseasiassa tuo kantavuus 680-1000kg onkin se mun auton ongelma. Ruotsissa on ollut hyllyt/laatikostot asennettuna ja auto on muutoskatsastettu uudelle kantavuudelle ja omamassalle. Ruotsin otteessa kantavuus 665kg ja omamassa 2135kg. Kokonaismassa 2800.

                            Nyt hyllyt/laatikostot poistettu joten tuon pitäisi tulla suomen otteeseen ihan vakio painoilla 745kg kantavuus ja 2055kg omamassa. Sillon tuo alennettu autovero pätee.
                            Suomen otteelle tuli kantavuudeksi 975 ja omamassaksi 1825. Ruotsin otteen tiedot perustuvat vissiin punnittuihin lukuihin.

                            Saisikohan 122cdi mallia 1001kg kantavuudella, niin pääsisi alemmalla verolla
                            Last edited by Doni; 17-10-2018, 08:32.
                            Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                            Comment

                            • Doni
                              Moderator
                              • Sep 2004
                              • 2842
                              • Kyrsälä

                              Tänään laitoin pyydetyt asiakirjat ja tuntia myöhemmin paukahti verot. Verotus aloitettu viikko sitten. Oli mitä piti.
                              Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                              Comment

                              • tonit
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2005
                                • 281
                                • Helsinki

                                Originally posted by arben View Post
                                Mä soitin ”marvoon”,pääsi oikein keskustelemaan asiallisen ihmisen kanssa,perustelin asian että verotusarvo on hiukan vihossa..
                                Ja kyllä kannatti,sai uuden päätöksen ”heti”.
                                Hyvä että välillä näin päin. Minä pääsin maksamaan takavetoisesta 20tkm ajetusta autostani verot lähes 90k€ arvolaskelman mukaan vaikka samaan aikaan merkkiliikkeessä oli 10tkm ajettuja nelivetoja myynnissä vähän yli 80k€ pyynnillä. Tullin aikaan näistä pystyi vielä "keskustella" ja pari päätöstä sainkin muutettua ennen maksamista mutta nyt käsittelijä ei osannut sanoa mitään perusteluita arvon määritykselle ja kehotti tekemään oikaisuvaatimuksen. Aika näyttää mikä on lopputulema.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎