Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • radiaani
    Bimmer Rookie
    • Jul 2016
    • 130
    • Etelä-Suomi

    Originally posted by bemmeri View Post
    Jos pilkkua nussitaan, niin veroa ei voi olla enempää kuin vastaavassa jo maassa olevassa veroa on jäljellä.
    Eli jos meinaa verottaa rytökuntoisen, mutta joka on liikennekelpoinen. Pitäisi verotusarvoa määrittäessä ottaa myös se huomioon ja tätä ei mahti huomioi. Verrokkina voi olla loistoyksilöitä tai sitten ihan paskoja.
    Asian kai voi nähdä niinkin, että nykykäytännöllä hyvän yksilön saa verotettua olennaisesti samanlaisen rytökasan arvon mukaan. Kannattaako siis tuoda mitään rytökasaa, jos priiman saa verotettua samalla verolla? :think
    Ajossa: F10 520d SE (2012)

    Comment

    • 928 GTS
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 1559
      • Helsinki

      Priiman, tavallisen ja rytökasan markkina-arvo ei ole sama. Näin ollen niiden verotkaan ei pidä olla sama vaan niissä pitää näkyä kunnon vaikutus. Nyt näin ei ole joten verotus ei ole oikein tehty. Tästä tosiasiasta ei ole mitään tarvetta edes keskustella.

      Keskustelua pitäisi käydä siitä mitä valtionhallinto aikoo tehdä asian korjaamiseksi. Vastaus on aina ollut onneton kuntovähennys. Joka ei ole vastaus ollenkaan koska se ei tuota markkinoiden todellisuutta huomioi läheskään riittävällä tavalla.
      -92 928 GTS
      -98 550 Maranello

      Comment

      • jakeluvesimies
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2010
        • 2726
        • On the road @ Laplandia

        Originally posted by brainsurgery View Post
        Mitäs täällä nyt taas sekoillaan ja kehitellään yhteyttä ostohinnalle ja verotusarvolle?
        Tätä meinaan: Jotta tuo 15% on melkoilailla maksimi, jonka kaikki saa, automaattisesti. Priima tai paska. Ei verottajaa kinnosta jos 1996 e39:sin helmassa on reikä, pari lommoa, ehkä naarmukin... Se on kerkiverto käytetty, ei huonokuntoinen, eli keskivertoverot maksuun vaan.

        Kerro jos olet tänä vuonna enempi saanut kunnon mukaan alennuksia kun tuon 15%

        Originally posted by radiaani View Post
        Asian kai voi nähdä niinkin, että nykykäytännöllä hyvän yksilön saa verotettua olennaisesti samanlaisen rytökasan arvon mukaan. Kannattaako siis tuoda mitään rytökasaa, jos priiman saa verotettua samalla verolla? :think
        Tämä siis


        Originally posted by 928 GTS View Post
        Priiman, tavallisen ja rytökasan markkina-arvo ei ole sama. Näin ollen niiden verotkaan ei pidä olla sama vaan niissä pitää näkyä kunnon vaikutus. Nyt näin ei ole joten verotus ei ole oikein tehty. Tästä tosiasiasta ei ole mitään tarvetta edes keskustella.

        Keskustelua pitäisi käydä siitä mitä valtionhallinto aikoo tehdä asian korjaamiseksi. Vastaus on aina ollut onneton kuntovähennys. Joka ei ole vastaus ollenkaan koska se ei tuota markkinoiden todellisuutta huomioi läheskään riittävällä tavalla.
        Ongelma korostuu varmasti näissä japanin postimyntiautoissa - kun tulos pihassa voi olla mitä erikoisin...

        Originally posted by kama View Post

        Myös tullimaksuista voi saada alennusta jos tullauksen hetkellä auto on huonommassa kunnossa kuin ostohetkellä. esim. kuljetuksessa tulleet vauriot.
        Tätä asiaa tiedustelin suoraan tullista ja kehottivat pyytämään korjausarvion ja laittamaan tullausilmoituksen liitteeksi.
        Tämä varmasti, jos lautalla palo ollut tms. "matkalla sattunutta" - saahan sitä kait vakuutuksestakin, vai tuleeko siis tuplana?
        Last edited by jakeluvesimies; 05-09-2018, 08:39.

        Comment

        • Dualfun
          Moderator
          • Jan 2003
          • 17847
          • PKS

          Originally posted by jakeluvesimies View Post
          Tämä varmasti, jos lautalla palo ollut tms. "matkalla sattunutta" - saahan sitä kait vakuutuksestakin, vai tuleeko siis tuplana?
          Onhan se verotuksen kannalta petos jos auton kuntoonsaamiseksi on jo saatu eväät muualta ja ei ole syytä siksi enää verottaa sen osalta huonokuntoisena. Valvooko kukaan, tuskin.
          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
          E28 ///M535i '87 zinnoberrot
          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
          ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
          ½
          G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
          Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

          Comment

          • jakeluvesimies
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2010
            • 2726
            • On the road @ Laplandia

            Originally posted by Dualfun View Post
            Onhan se verotuksen kannalta petos jos auton kuntoonsaamiseksi on jo saatu eväät muualta ja ei ole syytä siksi enää verottaa sen osalta huonokuntoisena. Valvooko kukaan, tuskin.
            Verotuksessahan se on sitten keskiverto -15% alennus, näin ollen ok
            Last edited by jakeluvesimies; 05-09-2018, 11:56.

            Comment

            • nullzwei
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 11056
              • ?

              Originally posted by 928 GTS View Post
              Keskustelua pitäisi käydä siitä mitä valtionhallinto aikoo tehdä asian korjaamiseksi. Vastaus on aina ollut onneton kuntovähennys. Joka ei ole vastaus ollenkaan koska se ei tuota markkinoiden todellisuutta huomioi läheskään riittävällä tavalla.
              Verottaja (aikaisemmin tulli) on aina vedonnut yksittäistapaukseen. Mielestäni yksittäistapaus on erinomainen peruste tutkia, onko kyseessä yleisempi tapa toimia, tässäkin tapauksessa määrittää verotusarvoa.

              Verottaja (valtionhallinto) on itse määritellyt alennusprosentit ottamatta kantaa määrittelyn oikeellisuuteen. Esimerkiksi yli 9-vuotiaan "rytökasan" korjauskustannukset eivät kohtaa alennetun veron määrän kanssa. 15% veron alennus on siis ikäalennus, ei kuntoalennus.

              Kuntoalennusta voidaan myöntää ajoneuvolle jonka arvo on määritetty markkinahintahavainnoista.

              Comment

              • nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?

                Oletteko miettineet tai laskeneet kuinka paljon bruttotuloa täytyy tehdä ennen kuin tietyn hintainen auto on kaikkien maksamienne verojen ja veroluonteisten maksujen jälkeen oma?

                Comment

                • jakeluvesimies
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2010
                  • 2726
                  • On the road @ Laplandia

                  Originally posted by nullzwei View Post

                  Verottaja (valtionhallinto) on itse määritellyt alennusprosentit ottamatta kantaa määrittelyn oikeellisuuteen. Esimerkiksi yli 9-vuotiaan "rytökasan" korjauskustannukset eivät kohtaa alennetun veron määrän kanssa. 15% veron alennus on siis ikäalennus, ei kuntoalennus.

                  Kuntoalennusta voidaan myöntää ajoneuvolle jonka arvo on määritetty markkinahintahavainnoista.
                  Ei ole resursseja tutkia (ajaa verrokkeja, verrata maalipintoja 30tkm välein, ruosteet alustan välykset, sähköviat tms...)- sama kuin antaisi käytetyn auton liikkeeseen... Vasta osataja alkaa reklamoida liikkeeseen siitä mitä tuli ostettua, sitten tapellaan...

                  Selittää verottajan Pirkolle että mersun sam2 on pimee tai bmw lcm3 / dsc-moduuli on mykkä ei toimi - ei ne ymmärrä. Käytetyissä on vikoja.

                  Ei ostaa viallista
                  Last edited by jakeluvesimies; 09-09-2018, 03:09.

                  Comment

                  • 928 GTS
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1559
                    • Helsinki

                    Originally posted by jakeluvesimies View Post
                    Ei ostaa viallista
                    Veroa ei saa periä liikaa yksittäistapauksessakaan. Ei edes silloin kun kyseessä on viallinen. Jos oikean veron määrän määrittäminen on liian vaikeaa voi veron aina poistaa. Liikaa periminen ei ole missään tilanteessa sallittu vaihtoehto. Liian vähän saa periä aina.
                    -92 928 GTS
                    -98 550 Maranello

                    Comment

                    • arben
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2011
                      • 1123
                      • suomi

                      bmw m3 e90 aut.
                      08vm verotusarvo 33200€
                      09vm verotusarvo 34500€
                      10vm ei löydy
                      11vm ei löydy. 43900€ (Coupe löytyy 36500€)

                      Kaverin auto meni marvoon,joten tästä tieto tuohon 2011vm veroon. Ei ihan mene käsi kädessä..
                      Last edited by arben; 10-09-2018, 15:33.

                      Comment

                      • kama
                        BTCF Member
                        • Dec 2002
                        • 1264
                        • Savonmua

                        Tänään tuli 1.8. jätetylle hakemukselle päätös.
                        Veroprosentti meni aivan oikein. Koska co2 lukema ei ole tiedossa oli käytetty auton kokonaismassaa, jonka mukaisesti veroprosentti on 21,5%.
                        (Auto Z4 3.0i 2004). Vertailuhintakin ok eli eipä aiheuta valittamista. Täytynee silti mielenkiinnosta kysellä arvoitusperusteet

                        Mutta onko tietoa onko mahkuja kokeilla valitusta vedoten siihen, että koska vientipalautusta ei makseta yli 10 vuotta vanhalle autolle niin myöskään tuontiveroa ei saisi periä?


                        Löytyskö valituspohjaa jossa olisi jo tarvittavat jargonit?

                        Originally posted by Dualfun View Post
                        Onhan se verotuksen kannalta petos jos auton kuntoonsaamiseksi on jo saatu eväät muualta ja ei ole syytä siksi enää verottaa sen osalta huonokuntoisena. Valvooko kukaan, tuskin.
                        Helpommalla pääsee kun pelaa avoimin kortein ja laittaa vak-yhtiölle, tullille ja verottajalle samat laput niin ei tarvitse miettiä mitä on kellekin jättänyt kertomatta.
                        Autoahan verotetaan siinä kunnossa kun se on verotushetkellä. Vakuutus ei liity siihen mitenkään. Vakuutus on vain maksullinen ja vapaaehtoinen riskinhallintakeino
                        Last edited by kama; 11-09-2018, 19:18.
                        E24 - M88/3 N/A
                        E85 - M54 Supercharged
                        G26 - M50 Supercharged
                        IG:kamamikko

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6759
                          • PK-seutu

                          Originally posted by kama View Post
                          Mutta onko tietoa onko mahkuja kokeilla valitusta vedoten siihen, että koska vientipalautusta ei makseta yli 10 vuotta vanhalle autolle niin myöskään tuontiveroa ei saisi periä?
                          Tuosta on oikeisjutut jo vetämässä. Itselläkin yksi yli 10 vuotiaana verotettu. Odottelen valitusajan loppuun ellei ennen sitä kuulu asiasta enempää...
                          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                          Comment

                          • 928 GTS
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1559
                            • Helsinki

                            Tässä taas vähän pohdittavaa käytetyn tuojille. Mistä vastaavan tuontia miettivä voi tietää edes 5 tuhannen euron tarkkuudella paljon veroa joutuu maksamaan?
                            Attached Files
                            -92 928 GTS
                            -98 550 Maranello

                            Comment

                            • jakeluvesimies
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2010
                              • 2726
                              • On the road @ Laplandia

                              Originally posted by kama View Post
                              Koska co2 lukema ei ole tiedossa oli käytetty auton kokonaismassaa, jonka mukaisesti veroprosentti on 21,5%.
                              (Auto Z4 3.0i 2004).
                              Ei tiedossa - Noin kun ei vaatimuksenmukaispaprua enää tarvita?

                              -Siis tämä hyvässä, omassa ei mennyt läpi, kun olin liian aikainen....
                              Last edited by jakeluvesimies; 14-09-2018, 00:33.

                              Comment

                              • Dualfun
                                Moderator
                                • Jan 2003
                                • 17847
                                • PKS

                                Originally posted by 928 GTS View Post
                                Tässä taas vähän pohdittavaa käytetyn tuojille. Mistä vastaavan tuontia miettivä voi tietää edes 5 tuhannen euron tarkkuudella paljon veroa joutuu maksamaan?
                                On kyllä, ja toinen esimerkki viitaten joskus aiemmin kertomaani hintahavaintojen kausivaihteluun liittyen, epävarmuustekijöitä löytyy. Lähtökohtaisesti mitä harvinaisempi auto, sitä suurempi arpapeli.
                                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                                E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                                ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                                ½
                                G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                                Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                                Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎