Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 928 GTS
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1559
    • Helsinki

    Originally posted by Dualfun View Post
    On kyllä, ja toinen esimerkki viitaten joskus aiemmin kertomaani hintahavaintojen kausivaihteluun liittyen, epävarmuustekijöitä löytyy. Lähtökohtaisesti mitä harvinaisempi auto, sitä suurempi arpapeli.
    Ei tuo vaadi edes mitään kauhean ihmeellistä laitetta. Joskus oli vastaava tilanne tilastoissa MB 400E kanssa. Verot X ja 2X samassa kuussa verotetuissa autoissa jotka on tietojen perusteella lähes identtisiä. Jos taulukkoja jaksaisi kahlata läpi vastaavia esimerkkejä löytyisi varmasti myös lisää. Joku hyvä selitys tuohon pitäisi olla mutta Marvon ulkopuolelta sitä on aika mahdotonta tietää.
    -92 928 GTS
    -98 550 Maranello

    Comment

    • kama
      BTCF Member
      • Dec 2002
      • 1264
      • Savonmua

      Originally posted by jakeluvesimies View Post
      Ei tiedossa - Noin kun ei vaatimuksenmukaispaprua enää tarvita?

      -Siis tämä hyvässä, omassa ei mennyt läpi, kun olin liian aikainen....
      Juuri näin. Ja tuo lisäksi myös vuotuinen ajoneuvovero on yli 100€ edullisempi kuin jos olisi co2 papruissa.
      Eli isopäästöiset ja suht kevyet autot kannattaa tuoda EU:n ulkopuolelta.
      Ja taas Saksantuonteja syrjitään


      Katsastin tuon siis euro-massoilla (1620kg). Jos olisi vielä viimeisen pennin halunnut venyttää niin olisi voinut käyttää japanin massaa (1500kg), mutta en halunnut ottaa riskiä paikkaluvun/kantavuuden suhteen vaikka sillä ei enää pitäisikään olla väliä.
      Last edited by kama; 14-09-2018, 19:01.
      E24 - M88/3 N/A
      E85 - M54 Supercharged
      G26 - M50 Supercharged
      IG:kamamikko

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7531
        • Jyväshyvä

        Originally posted by Dualfun View Post
        Lähtökohtaisesti mitä harvinaisempi auto, sitä suurempi arpapeli.
        Ja valitettavan usein se vero on tonnin pari enemmän kuin on realistisesti laskien yrittänyt arvoioida, vain 2 kertaa on tullut reilusti positiivinen yllätys.

        Marvo caseja mulla on varmaan joku 50 kpl vuosien varralta.
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • nullzwei
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 11056
          • ?

          Originally posted by 928 GTS View Post
          Ei tuo vaadi edes mitään kauhean ihmeellistä laitetta. Joskus oli vastaava tilanne tilastoissa MB 400E kanssa. Verot X ja 2X samassa kuussa verotetuissa autoissa jotka on tietojen perusteella lähes identtisiä. Jos taulukkoja jaksaisi kahlata läpi vastaavia esimerkkejä löytyisi varmasti myös lisää. Joku hyvä selitys tuohon pitäisi olla mutta Marvon ulkopuolelta sitä on aika mahdotonta tietää.
          Vieläkään ei verottaja näytä kyenneen korjaamaan tätäkään merkittävää virhettä. Toin jo vuonna 2005 auton jota tullin verotusarvotilastoissa oli aiemmin verotettu noin neljä kertaa pienemmällä markkina-arvolla. Luonnollisesti valitin tuosta nelinkertaisesta verosta. Useamman vuoden prosessin läpikäyminen vaati kaksi kierrosta hallinto-oikeudessa. Lopputulos tyydytti, vero putosi neljännekseen alkuperäisestä ja verottaja määrättiin kahteen kertaan maksamaan (minulle) oikeudenkäyntikuluja.

          Verottaja laski jo vuosia sitten yhden tuontiauton "hallinnollisen veropäätöksen" maksavan noin 300 euroa. Varmasti kustannus on jo noussut, mutta miksi ihmeessä verottaja edelleen laskee jopa useiden kuukausien ajan verotusarvoja ajoneuvoille, joiden veron määrä jää usein nollaan? Tehdyllä työllä ei kansantaloudellisesti ole tuolloin-kaan mitään järjellistä tarkoitusta.

          Muutama esimerkki tammikuu 2018 verotusarvotaulukosta:
          BMW 520 2.0 4D 1989 veron määrä 306,28 (verottajalle +6,28€)
          BMW 525 2.5 D 4D 1997 veron määrä 333,26 (verottajalle +33,26€)
          BUICK 2D SPECIAL 4.3 2D 1955 veron määrä 0,00 (verottajalle -300€)
          CHEVROLET BISCAYNE DELIVERY 4.6 2D 1960 veron määrä 60,00 (verottajalle - 240,00€)
          CHEVROLET camaro z28 Iroc 0.0 1987 veron määrä 306,13 (verottajalle +6,13€)

          Noista viidestä esimerkistä verottaja "nettosi" miinusta yhteensä noin 500 euroa. (Ja veron maksaja jopa useiden kuukausien odottelun milloin saa toteuttaa vailla järkeä olevan prosessin loppuun jotta saa käyttää autoaan muuallakin kuin kieltolassa ja Pohjoismaissa.)

          EDIT: Mielestäni verottajan verotusarvotaulukoissa on ns. alkuperäinen veron määrä, ts. sen ensimmäisen veropäätöksen. Tähän mennessä en ole havainnut verottajan enkä tullin korjanneen verotusarvotaulukossa ilmoitettua veron määrää alhaisemmaksi niissä tapauksissa joissa oikaisu- tai valitus on ollut veron maksajan kannalta menestyksekäs. Taulukoissa ei myöskään ole huomioitu palautuksia (elv) eikä prosenttisekoilua, jotka aiheuttivat useiden kymmenien tuhansien veropäätösten purkamisen ja liikaa perityn veron palauttamisen.
          Last edited by nullzwei; 16-09-2018, 08:45.

          Comment

          • harriba
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 420
            • Espoo

            Originally posted by nullzwei View Post
            EDIT: Mielestäni verottajan verotusarvotaulukoissa on ns. alkuperäinen veron määrä, ts. sen ensimmäisen veropäätöksen. Tähän mennessä en ole havainnut verottajan enkä tullin korjanneen verotusarvotaulukossa ilmoitettua veron määrää alhaisemmaksi niissä tapauksissa joissa oikaisu- tai valitus on ollut veron maksajan kannalta menestyksekäs. Taulukoissa ei myöskään ole huomioitu palautuksia (elv) eikä prosenttisekoilua, jotka aiheuttivat useiden kymmenien tuhansien veropäätösten purkamisen ja liikaa perityn veron palauttamisen.
            Jep, sama kusetus jatkuu kierrokselta toiselle.

            Ensimmäisestä omasta tuonnista sain €7.000 verosta takaisin reilut €3.000 elv/alv-huijauksesta sekä arvonmäärityksen epäselvyydestä. Prosessi vei asianajajalta nelisen vuotta.

            Toisessa casessa €10.000 veroista tuli takaisin vajaat €3.000, tällä kertaa päästöhuijauksesta. Tässäkin tapauksessa asianajajalta nelisen vuotta, mutta oikaisuvaatimusten lisäksi piti käydä käräjäoikeudessa.

            Luonnollisesti näiden casejen nettohyöty valtiolle on ollut työaika sekä jälkimmäisessä tapauksessa myös valtion ja minun oikeudenkäyntikuluni huomioon ottaen tappiollinen. Jonkinlainen idiotismin monumentti siis.
            Last edited by harriba; 16-09-2018, 11:00. Reason: taas tapettu tyhjästä siunaantuneita rivivaihtoja
            Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
            X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

            Comment

            • 928 GTS
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 1559
              • Helsinki

              Originally posted by nullzwei View Post
              Mielestäni verottajan verotusarvotaulukoissa on ns. alkuperäinen veron määrä, ts. sen ensimmäisen veropäätöksen. Tähän mennessä en ole havainnut verottajan enkä tullin korjanneen verotusarvotaulukossa ilmoitettua veron määrää alhaisemmaksi niissä tapauksissa joissa oikaisu- tai valitus on ollut veron maksajan kannalta menestyksekäs. Taulukoissa ei myöskään ole huomioitu palautuksia (elv) eikä prosenttisekoilua, jotka aiheuttivat useiden kymmenien tuhansien veropäätösten purkamisen ja liikaa perityn veron palauttamisen.
              Vielä vakavampi ongelma on se, että veroprosentit mitä käytetään tänään on edelleen väärin taulukoissa vaikka tulli on hävinnyt jo vuosia sitten ainakin yhden tapauksen KHO:ssa jossa auton tuonut todisti taulukoissa olevan yksilöllisen prosentin olevan väärin laskettu johtuen tiedon lähteenä käytetyn auton lisävarusteista. Verottajalle on siis todistettu sen käyttävän liian suurta lukua mutta se ei suostu taulukkoa korjaamaan vaan perii edelleen vastaavista tapauksista liikaa veroa. Sen olisi pitänyt viimeistään samana päivänä kun tappio tuli oikeudessa alkaa oma-aloitteisesti korjaamaan muita vastaavia tapauksia kuntoon ja palauttamaan liikaa perittyjä veroja korkoineen. Lisäksi kun taulukoiden prosenttien laskutapa on osoitettu vääräksi jo vuosia sitten olisi tullin pitänyt korjata kaikkia taulukoita yleisesti. Jos eivät halua laskea jokaista lukua uudestaan olisi pitänyt käyttää riittävää varmuuskerrointa millä prosentteja olisi alennettu jotta ei syrjitä yksittäistapauksessakaan. Jos tuojat olisi aktiivisia ja kaivaisi näitä todellisia prosentteja esille olisi nuo taulukot jouduttu korjaamaan kunnolla. Mutta koska työ vaatii aikaa ja sitkeyttä ei moni sitä viitsi tehdä. Näin olleen verottaja voi edelleen kikkailla vanhoilla väärin lasketuilla numeroilla. Tekevät nytkin kaikkensa ettei auton tuoneelle tarvitsisi antaa edes nykyisten prosenttien perusteita jotta laskennan tuloksen voisi tarkistaa. Tämä on ehdoton minimi mitä sieltä pitäisi saada.
              -92 928 GTS
              -98 550 Maranello

              Comment

              • nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?

                Kehveleillä pokkaa riittää valehdella vuodesta ellei vuosikymmenestä toiseen:

                Uutiset nopeasti ja luotettavasti.


                16.12.2002

                KHO antoi maanantaina ratkaisunsa käytetyn auton autoveroa ja arvonlisäveroa koskevista asioista.

                Oikeuden mukaan tullin syyskuussa käyttöön ottama verotuskäytäntö ei alenna riittävästi toisesta EU-maasta tuotavan auton verotusta. Vero ei saa olla suurempi kuin Suomessa jo rekisteröidyn vastaavan auton hintaan sisältyvä verojäännös.

                Tulli velvoitetaan KHO:n päätöksellä muuttamaan vallitsevaa verotuskäytäntöään. Valtio puolestaan määrättiin maksamaan oikeudenkäyntikuluja yhteensä 61 000 euroa.

                Käytettyjen autojen verotusta jouduttiin uudistamaan, kun EY-tuomioistuin päätti yksityishenkilön kantelun perusteella, että Suomen autoverotus on syrjivää ja siksi vastoin EU:n perustamissopimusta.

                "Pienintä veroa sovellettava"

                Tullin tulee veropäätöksensä yhteydessä pystyä luotettavasti näyttämään, kuinka suuri prosenttiosuus vastaavan uuden auton hinnassa on ollut veroa vuonna 1986 tai toimittamaan oman arvionsa perusteeksi verotustiedot.

                Jos näin ei voida menetellä, tulee tullin soveltaa pienintä tiedossa olevaa todellista veron osuutta, jota henkilöautoista on peritty, katsoo KHO ratkaisussaan.

                ****

                Myöhemmin tosiaan kävi niin että mr autovero Heikki Kuitunen (RIP) ja opetuslapsensa Merja Sandell kehtasivat autoveroa säätäessään väittää että "EU:n komissio on ottanut uuden kannan autoveroon ja veroa voidaan korottaa". Tollot jäivät jo lain esittelyvaiheessa kiinni tökeröstä valheestaan mutta siitä huolimatta verolakia muutettiin, verottajan kannalta katastrofaalisin seurauksin.

                Itsekin aikoinaan kyselin Tullista miten ovat mm laskeneet BMW:n veron määriä, tullihallituksen Juha Nurminen vastasi sähköpostiin että emme voi toimittaa tietoja koska meillä ei ole niitä.

                Olette pyytänyt saada vuonna 1992 uusina ajoneuvoina verotettujen BMW 300-sarjan ajoneuvojen verotustiedot markkamääräisine arvoineen ajoneuvon tyypin sekä lisävarustelun tarkkuudella verovalituksen laatimista varten.

                Tullihallituksella ei ole hallussaan pyydettyjä tietoja, joten niitä ei voida luovuttaa.

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  Miksi lähes kaikki mihin tulli autoverotuksessa koskee menee 100% pieleen?

                  Korkeimman hallinto-oikeuden tuomio 12.9.2018:

                  Tulli oli määrännyt pakettiautosta autoveron veronkorotuksineen ja viivästysseuraamuksineen A:lle.

                  Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisu

                  Korkein hallinto-oikeus on myöntänyt A:lle valitusluvan ja tutkinut asian.

                  1. Valitus hyväksytään. Helsingin hallinto-oikeuden ja Tullin päätökset sekä toimitettu autoverotus kumotaan ja A:lle maksettavaksi määrätty autovero poistetaan.

                  2. Tulli velvoitetaan korvaamaan A:n oikeudenkäyntikulut hallinto-oikeudessa ja korkeimmassa hallinto-oikeudessa yhteensä 5 753,60 eurolla.



                  EDIT:
                  Kuutisen vuotta tätäkin asiaa piti vatkata:
                  1.2 Asiassa saatu selvitys

                  Tulli on 22.11.2012 takavarikoinut Viron rekisterikilvissä olevan Skoda Praktik -merkkisen pakettiauton sen käyttöoikeuden selvittämiseksi.

                  Mitähän tuohonkin nyt...

                  Yksinkertaistetaan KHO:n tuomiota hypoteettisella esimerkillä:

                  Ruotsissa asuva kolmannen maan kansalainen saa Suomesta viikoksi marjanpoimintatöitä. Koska hänellä ei ole omaa autoa, lainaa hän tyttöystävän äidin vanhaa Skodaa, matkustaa Suomeen ja kiiruhtaa työnantajalta ämpärit saatuaan metsään töihin. Auto on siististi parkkeerattuna tien oheen. Autolle illalla palatessa virkamiehet aloittavat kyselyn, kysyvät kenen auto, kenen luvalla, ottavat auton kaniin koska autoveroa ei ole maksettu, määräävät autoveron ja verolle korotuksen. Automiehestä tuli jalkamies.

                  Kuuden vuoden kuluttua Korkein Oikeus totesi että väärin meni. Taas.

                  Last edited by nullzwei; 17-09-2018, 19:04.

                  Comment

                  • harriba
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 420
                    • Espoo

                    Tässä casessa siis virolainen duunari ajeli Suomessa virolaisen liisausyhtiön omistamalla autolla, jonka haltijana oli virolainen rakennusyhtiö.

                    Joku välkky keksi sitten että duunari saa tästä hyvästä neljän tonnin autoverot vain siitä hyvästä että sattuu olemaan kuski ja rakennusyhtiössä töissä. Jotenkin haiskahtaa joltain vihjepuhelinviritykseltä.

                    HAO:n ratkaisu on aika karmivaa luettavaa. Kuinka kauan kestää ennen kuin tällaista työtä ilmeisen selvin päin tekevät visionäärit jäävät teoistaan vastuuseen?
                    Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
                    X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

                    Comment

                    • arben
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2011
                      • 1123
                      • suomi

                      Originally posted by arben View Post
                      bmw m3 e90 aut.
                      08vm verotusarvo 33200€
                      09vm verotusarvo 34500€
                      10vm ei löydy
                      11vm ei löydy. 43900€ (Coupe löytyy 36500€)

                      Kaverin auto meni marvoon,joten tästä tieto tuohon 2011vm veroon. Ei ihan mene käsi kädessä..
                      Mä soitin ”marvoon”,pääsi oikein keskustelemaan asiallisen ihmisen kanssa,perustelin asian että verotusarvo on hiukan vihossa..
                      Ja kyllä kannatti,sai uuden päätöksen ”heti”.

                      Comment

                      • Dualfun
                        Moderator
                        • Jan 2003
                        • 17847
                        • PKS

                        Originally posted by arben View Post
                        Mä soitin ”marvoon”,pääsi oikein keskustelemaan asiallisen ihmisen kanssa,perustelin asian että verotusarvo on hiukan vihossa..
                        Ja kyllä kannatti,sai uuden päätöksen ”heti”.
                        Kerro toki enemmän
                        Mistä uudet verokkiyksilöt?
                        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                        E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                        ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                        ½
                        G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                        Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                        Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                        Comment

                        • arben
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2011
                          • 1123
                          • suomi

                          Originally posted by Dualfun View Post
                          Kerro toki enemmän
                          Mistä uudet verokkiyksilöt?
                          Tosiaan verrokkina oli käytetty yhtä laakkosen 70 ajettua manuaalia..
                          Siitä hinnasta(täydestä) ikävähennys(10%) vai millä nimellä se sitten kulkeekin..
                          Noh hinta havainto yhdestä kärrystä aika huono tehdä,myöskin otettu täysi listahinta.

                          Tosiaan kun vertailee 07,08,09 autoja jotka löytyy mahdista(sedan/coupe)
                          -Verotusarvo nousee noin 2000€ per vuosi
                          -sedanin verotusarvo noin 2000€ enemmän kuin coupen..

                          Ikävähennyshän nousee 15% yli 9v vanhassa autossa,vai oliko se sit 10v.

                          Joten minkäs hintaiseksi(verotusarvo) te luokittelisitte noilla tiedoilla tämän yksilön? E90 m3 vm2011
                          ”Hinnat” löytyy muutama viesti taaksepäin.

                          Uusia verrokki yksilöitä en tiedä viellä,sain uuden verotusarvon puhelimitse ja laput varmaan tulee maanantaina.

                          Noh ehkä rehellisyyden nimissä verotusarvo voisi olla 1000-2000€ enemmänkin mielestäni mitä se nyt on.
                          Last edited by arben; 21-09-2018, 18:24.

                          Comment

                          • 320bmw
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2009
                            • 150
                            • Turku

                            Marvo.. Onko jokin säädös montako verrokkia täytyy olla verotusarvon määrittämiseksi? Omassa veropäätöksessä oli tiedot kahdesta verrokista, josta toinen oli omani :think
                            e46 g20e
                            Ex
                            e28 e36 cab
                            e39 m135ix
                            e90 x2 e91 x6
                            f31x2 f11x2
                            e87 f87
                            330e x2 530ex2
                            m140ix g20exmonta

                            Comment

                            • arben
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2011
                              • 1123
                              • suomi

                              Originally posted by 320bmw View Post
                              Marvo.. Onko jokin säädös montako verrokkia täytyy olla verotusarvon määrittämiseksi? Omassa veropäätöksessä oli tiedot kahdesta verrokista, josta toinen oli omani :think
                              En tiiä mut aika huono siitä ottaa hinta otantaa..ei se ainakaan kuulosta kauheen oikeudenmukaiselta.

                              Mutta joo 6000€ tippus verotusarvo,ei tartte ostaa sitä halvinta juustoo kaupast hetkeen.
                              Last edited by arben; 21-09-2018, 19:07.

                              Comment

                              • Janzki
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2005
                                • 4947
                                • Lohja

                                Originally posted by arben View Post
                                En tiiä mut aika huono siitä ottaa hinta otantaa..ei se ainakaan kuulosta kauheen oikeudenmukaiselta.

                                Mutta joo 6000€ tippus verotusarvo,ei tartte ostaa sitä halvinta juustoo kaupast hetkeen.
                                Hienoa että sulla meni näin

                                Itselläni tältä päivältä vähän eri kokemukset verottajalta.."Ei me nyt vain tiedetä", "tämä koko autoverotus on vähän uutta täällä", "ai se on erilainen auto", "joku meillä on saattanut tehdä virheen joo - mutta kyllä tämä nyt on vain maksettava", "voithan tehdä sen valituksen vai mikä se on sitten myöhemmin"

                                Siis jumal*uta ! Menikö hermo? Kyllä..Pitää oikeasti alkaa miettimään muihin maihin rekisteröintiä, sen verran perseelleen meni tällä kertaa.

                                Ja siis miksikö? 100tkm vähemmän ajettuihin verrattu, ja eri malliin tyystin. Sitten oli kaivettu 2015 vastaavan auton uuden myyntihinta josta laskettu millälie kaavalla arvoalenema, harmi vaan että 2015 oli jo LCI vermeet ulos

                                Kyllä tässä maassa tämä autojen verottaminen on yhtä syöpää, muusta verotuksesta ja touhusta puhumattakaan.
                                Sähköposti.
                                IG: janzki_

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎