Yksityishenkilö MARVO 09.04- 25.05.2018
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista V
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
½ G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
Esimerkiksi 200g/km vero laskee noin 3%.
90 miljoonan laskennallinen vähennys kertymään mutta jos kauppa lisääntyy niin kertymä tod näk kasvaa.
Uusi alennus autoveroon tulee 1.1., laskennallinen vähennys 50 milj.
Autoverottajan (valtiovarainministeriön) motiivi on kerätä kerralla paljon mutta vähemmän voisikin olla enemmän. Ts. enemmän kauppaa, enemmän liikevaihtoa, enemmän veroa, eli kertymää.
Comment
-
-
Posketonta vedätystä autokaupan edunvalvojalta
Lopuksi varoituksen sananen kaikille oman sädekehänsä kiillottajille. Mikäli autovero poistetaan vain vähäpäästöisiltä autoilta, alkaa laivamme vuotamaan toisesta päästä yhä pahemmin. Viimeksi kun katsoin, Suomi oli osa EU:n sisämarkkinoita. Niinpä jo nyt – kun autoveron progressiota on jatkuvasti kiristetty – käytettynä maahantuotavista autoista kaksi kolmasosaa on dieseleitä. Eikä siinä mitään, uusi typenoksidit suodattava dieselauto on mainettaan parempi. Paitsi, että nämä autot ovat keskimäärin lähes yhdeksän vuotta vanhoja jo Suomeen tulleessaan.
Kallion mielestä "laivamme voi alkaa vuotamaan" jos autovero poistetaan
Likaisetkin keinot näyttävät olevan sallittuja autoveromonopolin ylläpitämiseksi
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View Post
Tietysti Suomessa ajosuorite voi olla vähän korkeampi kuin monessa muussa maassa...M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostMinä en näe isossa mittakaavassa mitään ongelmaa että Suomeen tuodaan isopäästöisiä dieseleitä käytettynä. Ei se ongelma mihinkään poistu jos ne myydään jonnekin muualle, kyseiset autot kun on jo valmistettu ja ei niitä kuitenkaan romuksi vielä keskimäärin 6 vuotiaana pistetä.
Tietysti Suomessa ajosuorite voi olla vähän korkeampi kuin monessa muussa maassa...S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Tämä pylväsdiagrammi kertoo varsin karulla tavalla miten autoverotus Suomessa on täydellisen epäonnistunut veromuoto.
Käytettynä tuotujen määrä nousee tänä vuonna kaikkien aikojen ennätystasolle, nousua edelliseen ennätykseen on noin 30%, vuoteen 2017 verrattuna noin 35%.
Samaan aikaan uuden auton kauppa mataa +- 3% tasolla.
Ei tarvitse omata oikeastaan minkäänlaisia talous- tai muitakaan matemaattisia taitoja hahmottamaan miksi käytettyjen tuontiajoneuvojen määrä on noussut. Kovin pahasti ei mene pieleen jos ennustaa tuonnin jatkuvan entisellään. Ensi vuonna saattaa tulla jopa uusi ennätys; jopa joka toinen Suomessa ensirekisteröitävä auto on käytettynä tuotu, ellei valtiovalta luovu homeisesta autoverostaan.
Comment
-
-
Autoveron keventäminen on vasta alussa
Kaikki muut EU-maat käyttävät niin sanottua takaisinlaskettua NEDC-päästöarvoa vuoteen 2020 saakka. Mitään kiirettä ei olisi ollut. Suomi olisi voinut aivan hyvin seurata muita maita ja hyödyntää pidemmän siirtymäajan.
Näin ei tehty. Kun meteli yltyi syyskuussa, oli verotaulukot pakko kiikuttaa Pärnäsen korjaamolle. VTT:n selvityksen myötä korjattu verotaulukko pienentää keskimääräistä autoveroprosenttia noin yhdellä prosenttiyksiköllä.
Autoveron keventäminen on välttämätöntä. Ylenpalttinen auton hankinnan verotus vie nykymaailmassa ojasta allikkoon.
Käytettyjen autojen virta Ruotsista ja Saksasta on kiihtynyt tänä vuonna. Kun keskeisenä tavoitteena on pienentää liikenteen aiheuttamia päästöjä, ei tämä toteudu, jos ulkomailta Suomeen rahdataan suuripäästöisiä autoja eikä kotimainen markkina toimi.
Autoverosirkuksessa veroministeriön piirileikkijät ja autokaupan varjonyrkkeilijät sumuttavat kaikkensa jotta katsomossa istuvat veronmaksajat saisivat pääsylipuilleen mahdollisimman vähän vastinetta
Comment
-
-
Viimeksi viime viikolla autoverotuksessa otettiin käyttöön uudet WLTP-laskentakaavat ja autovero "normalisoitui" edellisestä laskennasta johtuneesta "virheestä", aivan kuten Eduskunta oli linjannut.
Tällä viikolla aiheeseen liittyviä ulostuloja on saatu ihmeteltäväksi lisää
Valtiovarainministeriö tyrmää raportin:
(Valtiovarainministeri on sairaslomalla joten Orpo ei tyrmää vaan virkamiehet. Berner ei ole valtiovarainministeri, joten häntäkään ei voi... ...tyrmätä)
Asialliset uutisoinnit ulostulosta ovat mielenkiintoisia:
Ensi vuoden alussa autovero laskee taas...
Ota näistä nyt sitten selvää. Sana kaaos kuvannee tilannetta parhaiten.
Comment
-
-
Itse on tullut perehdyttyä aiheeseen niin vähän että kysytään paremmin tietäviltä.
Onko näillä veroprosenttimuutoksilla mitään vaikutusta käytetyn auton verotukseen? Eli muutoksella joka tuli joulukuussa? ja sitten tällä toisella joka astunee voimaan sitten vuodenvaihteessa?F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostItse on tullut perehdyttyä aiheeseen niin vähän että kysytään paremmin tietäviltä.
Onko näillä veroprosenttimuutoksilla mitään vaikutusta käytetyn auton verotukseen? Eli muutoksella joka tuli joulukuussa? ja sitten tällä toisella joka astunee voimaan sitten vuodenvaihteessa?
Tammikuussa vähäpäästöisten prosentit taas laskevat, ellei tule muutoksia...
Summa: Käytettynä tuodun ajoneuvon veroprosentti on sama mikä oli voimassa silloin kun samanlaisia ajoneuvoja verotettiin Suomessa uutena, käyttöönottoajankohtana.Last edited by nullzwei; 13-12-2018, 02:58.
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostOnko näillä veroprosenttimuutoksilla mitään vaikutusta käytetyn auton verotukseen? Eli muutoksella joka tuli joulukuussa? ja sitten tällä toisella joka astunee voimaan sitten vuodenvaihteessa?
Tulkitsen tilannetta käytettyjen autojen markkinoiden osalta siten, että mikäli tehty veromuutos suosii uusien autojen ostoa (lähinnä ostohinnan osalta), se tuo käytettyjen markkinoille myyntiin enemmän autoja ja periaatteessa alentaa pyyntihintoja ja edelleen verotuksen perusteena olevaa käypää pyyntihintaa. Vastaavasti jos veromuutos vähentää kuluttajien halukkuutta (käytännössä hinnan kautta maksukykyä) vaihtaa uudempaan, vaikutus on todennäköisesti käytettyjen autojen pyyntihintojen kannalta neutraali, tai saattaa näkyä esim. isomoottoristen pyyntihintojen suhteellisesti suurempana laskuna pienimoottorisiin verrattuna kun näitähän on kuluneen kesän ja syksyn aikana haettu ja tuotu ulkomailta erityisen vilkkaasti.
Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksin perusteella laskettuna uusien ja käytettyjen autojen hintakehitys on ollut seuraavanlaista:
Autoalan viimeisimmän (11.12.2018) lyhyen aikavälin ennusteen mukaan henkilöautoja on vuonna 2019 arvioitu ensirekisteröitävän noin 121000 kpl (taulukko alla). Kokonaisuutena tämä tarkoittaisi hieman pienempää ensirekisteröintimäärää kuin vuonna 2018. Marraskuussa 2018 ensirekisteröitiin 8 662 uutta henkilöautoa, mikä on reilut 10 % viime vuoden marraskuuta vähemmän.
IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View Post
Tammikuussa vähäpäästöisten prosentit taas laskevat, ellei tule muutoksia...
No sitä kohtihan kokoajan on menty.
Harmi vaan kun muutokset eivät koske takautuvasti vanhempia kuten ennenmuinoin,
eli pienipäästöisestä 5 vuotiaasta autosta voi mennä enemmän veroa kuin samasta autosta
pari vuotta uudempana sama verran ajettuna...
Esim.
330E, co2 49 g/100 km, alla veroprosentit ja verot 50 tkm ajetusta:
2015 9.2%, ~2750€
2016 8.1%, ~2574€
2017 7.0%, ~2449€ (verotusarvo populoitu 2016 mallista lisättynä tullin käyttämä 9.2%/A)
Suhe ei muutu merkittävisti oliko auto 10 tai 100 tkm ajettu...
Onko tämä sitä pienipäästöisiin kannustamista?!?
Originally posted by nullzwei View Post
Summa: Käytettynä tuodun ajoneuvon veroprosentti on sama mikä oli voimassa silloin kun samanlaisia ajoneuvoja verotettiin Suomessa uutena, käyttöönottoajankohtana.Last edited by MajorDrake; 13-12-2018, 13:37.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostMonet viherpiiperöt huutaa että vähäpäästöisiltä pitäisi poistaa vero kokonaan.
No sitä kohtihan kokoajan on menty. Harmi vaan kun muutokset eivät koske takautuvasti vanhempia kuten ennenmuinoin, eli pienipäästöisestä 5 vuotiaasta autosta voi mennä enemmän veroa kuin samasta autosta pari vuotta uudempana sama verran ajettuna...
Esim.
330E, co2 49 g/100 km, alla veroprosentit ja verot 50 tkm ajetusta:
2015 9.2%, ~2750€
2016 8.1%, ~2574€
2017 7.0%, ~2449€ (verotusarvo populoitu 2016 mallista lisättynä tullin käyttämä 9.2%/A)
Suhe ei muutu merkittävisti oliko auto 10 tai 100 tkm ajettu...
Onko tämä sitä pienipäästöisiin kannustamista?!?
Comment
-
Comment