Luistonesto nyt yksinään on melko turha, mutta ajonvakautus on ihan järkevä/pakollinen turvavaruste.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Kokemuksia muun merkkisistä autoista vol. 3
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
En pitäisi tuota luistoneston puutetta nelikossa juuri minään ongelmana. Kysäisin eilen vaimolta, että onko meidän F11 useinkin poltellut luistonestovaloa liikennevaloissa, risteyksessä tms. Ei ole.
Comment
-
-
Originally posted by Juppe View PostSehän ei muuten meinaa sitä, ettei järjestelmä olisi tehnyt jo töitä. Monissa autoissa järjestelmä kyllä puuhaa omiaan jo silloinkin, kun valo ei vielä pala. Valo alkaa vilkkua sitten kun ajoon aletaan puuttua enemmän mut joo, eipä meidän A4 quattrokaan aiheuttanut rouvalle mitään ongelmia, vaikka se olikin ilman luistonestoa ja asteen verran räväkämmäksi vireistetty. Suurin vaaratilanne on lumipöperöön ajo jolloin se vehje alkaa puskea, eikä jarrut korjaa autoa haluttuun kulkusuuntaan.Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800
Ex:
e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i
Comment
-
-
Kyllä se nyt lopunviimein olis ihan suotavaa, että niitä autoja osattaisiin ajaa ilman niitä avustimia. Mitäs sitten kun jonkun anturivian takia ne ei toimikaan, tai järjestelmän ohjauksessa on vikatila X?
Ja vaikka autossa joku lespiespi onkin, niin silti olen ainakin itse pitänyt käytäntönä kokeilla miten se laite toimii liukkaalla ilman niitä härpäkkeitä. Kukin toki omalla tyylillään, itse olen virallisen autoilun aloittanut ihan kevytperseisellä takapotkuisella autolla jossa ei ollut jarrutehostinta kummempaa apulaitetta. Silti olen sitä mieltä että jokaisen pitäisi osata ajaa sitä autoansa myös ääritilanteissa.
Muut on oikeutettuja omiin mielipiteisiinsä
Comment
-
-
Originally posted by Macke View PostKyllä se nyt lopunviimein olis ihan suotavaa, että niitä autoja osattaisiin ajaa ilman niitä avustimia. Mitäs sitten kun jonkun anturivian takia ne ei toimikaan, tai järjestelmän ohjauksessa on vikatila X?
Ja vaikka autossa joku lespiespi onkin, niin silti olen ainakin itse pitänyt käytäntönä kokeilla miten se laite toimii liukkaalla ilman niitä härpäkkeitä. Kukin toki omalla tyylillään, itse olen virallisen autoilun aloittanut ihan kevytperseisellä takapotkuisella autolla jossa ei ollut jarrutehostinta kummempaa apulaitetta. Silti olen sitä mieltä että jokaisen pitäisi osata ajaa sitä autoansa myös ääritilanteissa.
Muut on oikeutettuja omiin mielipiteisiinsäPorsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800
Ex:
e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i
Comment
-
-
Kaiken kaikkiaan ajaminen näillä uusilla vimpaimilla poikkeaa melko paljon perinteisellä kalustolla ajamisesta. Jos haluaa saada kaiken järjestelmästä irti sitä täytyy ajaa todella rumasti ja provosoivasti. Sillä tavalla, että auto ilman avustimia olisi ollut metsässä jo kaarteen alkuvaiheessa. Moniko tohtii esimerkikisi puskemistilanteessa kääntää rattia lisää sisäkaarteen puolelle ja survoa samalla jarrupoljinta pohjaan oikein olan takaa. Niin se vaan täytyy tehdä, jos haluaa saada uuden auton pysähtymään kaarteessa tilanteessa, jossa puskeminen on jo alkanut. Liukkaan kelin kursseilla noita autoja tuli ajeltua uusilla opeilla ja kyllä se oli vaikeaa tämmöselle ikänsä perinteisellä tyylillä luisutelleelle ukolle. Tekis varmaan monelle hyvää opetella ajamaan näillä uusilla keksinnöillä. Veikkaan, että moni ojaan ajo voisi olla vältettävissä, jos kuski tietäisi, mitä tehdä. Se kun ei ole enää ollenkaan samanlaista kuin "ennen vanhaan".
Comment
-
-
Originally posted by touring39 View PostMinäkin aloitin e30:llä, jossa ei ollut abs:ssiä tai ohjaustehostinta. En silti kaipaa sitä maailmaa yhtään...
Avustimet ei tarkoita, ettei sitä autoa voisi muuten tuntea. Kai sitä jotkut ulkohuussissakin käy vain nostalgian vuoksi, vaikka nykyaikainen käymäläkin olisi olemassa.W124 voll, markalla pidemmälle
Comment
-
-
En minäkään meinaa etteikö avustimet ole hyviä olla olemassa. Fysiikan lait nyt kuitenkin on samat sille B Kadetille tai -19 malliselle Bemarille jos ne kaikki apuvehkeet on poissa pelistä.
Itse meinasin ekan ESP varustetun auton kanssa ajaa ojaan liukkailla koska rupesin sitä perinteisesti taittamaan hieman yliohjautuvasti mutkaan, ja se perkele rupes runksuttelemaan ja oikaisemaan koko katiskaa Että joo, ihan validi toi Juppenkin pointti että ei näitä apuhärpäkehimmeleitä voi samoin opein ajaan kuin naapurin Pepen Mossea
Edittinä vielä niin todella paljon näkee kaikenmaailman kädetöntä perseilyä liikenteessä nykypäivänä heti kun tulee ensimmäinenkin tippa vettä tai hiutale lunta taivaalta -> vaikuttaa kyllä siltä että kädetöntä kuskia on tänäpäivänä pirusti enemmän kuin vaikka 90-luvun alussa. On toki autoja ja liikennettäkin enemmän, mutta tältä se vaikuttaa kun PK-seudulla rullailee.Last edited by Macke; 07-02-2019, 16:57.
Comment
-
-
Originally posted by Macke View Post
Edittinä vielä niin todella paljon näkee kaikenmaailman kädetöntä perseilyä liikenteessä nykypäivänä heti kun tulee ensimmäinenkin tippa vettä tai hiutale lunta taivaalta -> vaikuttaa kyllä siltä että kädetöntä kuskia on tänäpäivänä pirusti enemmän kuin vaikka 90-luvun alussa. On toki autoja ja liikennettäkin enemmän, mutta tältä se vaikuttaa kun PK-seudulla rullailee.
Toki penkasta kaivettiin välillä auto pois porukalla, isoimmat lumet pois konehuoneesta ja etuhelma käsin riuhtomalla suoraksi (ettei iskä huomaa...) ja taas menoks. Tankillinen ei oikein päivää riittänyt
Tais mennä nostalgia vähän offtopikiksi...Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800
Ex:
e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i
Comment
-
-
Originally posted by protoni View PostEsp on turvavaruste siinä missä turvavyöt ja airbagitkin. Kyllä niistä saattaa apua olla vaikka olisi kuinka hyvä kuski.
Comment
-
-
En ole väheksynyt turvajärjestelmien hyötyä. Olen sitä mieltä että ajotaidon kohottaminen olisi paikallaan aika monelle, käsittääkseni kisakuskitkin treenaa jotenkin? Ja loppukaneetiksi voisin vielä todeta, että ei se ajotaidon kohottaminen varmasti ole ikinä kenellekään ollut pahasta, itseni mukaanlukien.
Tuosta perheen ihan uudestakin autosta on tämän talven aikana lyöny kaikki avustimet pois päältä, että en vieläkään näe kauhean huonoksi asiaksi tuntea ainakaan sitä omaa kulkuneuvoansa ja miten se käyttäytyy ääritilanteissa ilman modernia turvateknologiaa. Teknologia mahdollistaa joo, mutta kyllä se sitten tyhmentääkin. Ihan kaikilla elämän osa-alueilla.
Comment
-
-
Pointti on lähinnä siinä, että siitä sen auton ohjautumisen tuntemisesta ilman apulaitteita ei ole oikeastaan mitään hyötyä. Valtaosa ajaa vaaratilanteissa näitä uusia autoja väärin. Niin tein minäkin, ennen kuin pääsin harjoittelemaan asiaa pariksi päiväksi. Selkärankaan on jäänyt väärä oppi talteen ja sitä hyödyntämällä aiheuttaa vain haittaa tilanteen korjaamiselle. Se ns vanha oppi auttaa tasan siihen pisteeseen asti, kunnes auto alkaa menettämään pitoa/ohjautuvuutta. Jotta tilanteen saa nopeasti haltuun, autoa pitää ajaa suorastaan provosoivasti ja se ei tule meille vanhan koulun liippiukoille selkärangasta. Ei ennen jarrutettu käännettäessä, eikä varsinkaan käännetty lisää rattia etuvedolla, jos se puski. Ihmisten pitäisi päästä ajamaan näitä uusia vehkeitä opastettuna radalle, koska siinä alkaa nyt olla aika merkittävä ero vanhaan.
Comment
-
-
Originally posted by Juppe View PostPointti on lähinnä siinä, että siitä sen auton ohjautumisen tuntemisesta ilman apulaitteita ei ole oikeastaan mitään hyötyä. Valtaosa ajaa vaaratilanteissa näitä uusia autoja väärin. Niin tein minäkin, ennen kuin pääsin harjoittelemaan asiaa pariksi päiväksi. Selkärankaan on jäänyt väärä oppi talteen ja sitä hyödyntämällä aiheuttaa vain haittaa tilanteen korjaamiselle. Se ns vanha oppi auttaa tasan siihen pisteeseen asti, kunnes auto alkaa menettämään pitoa/ohjautuvuutta. Jotta tilanteen saa nopeasti haltuun, autoa pitää ajaa suorastaan provosoivasti ja se ei tule meille vanhan koulun liippiukoille selkärangasta. Ei ennen jarrutettu käännettäessä, eikä varsinkaan käännetty lisää rattia etuvedolla, jos se puski. Ihmisten pitäisi päästä ajamaan näitä uusia vehkeitä opastettuna radalle, koska siinä alkaa nyt olla aika merkittävä ero vanhaan.
Comment
-
Comment