Voorteista tulikin mieleen että kun nyt sain työajoon Transitin -15. Se käy tyhjäkäyntiä ~1000rpm lämpimänä, liekkö normaalia? Onhan siinä pedaalit omituisessa asennossa kans, joutuu ihan kunnolla nostamaan jalkaa kun kaasulta siirtää jarrulle...
Tuollasella tuli aika kulmikasta ajoa kun hyppäs rattiin. Helvetin tunnoton vehje polkimia myöten.
Mulla työkäytössä tällä hetkellä -15 mallinen Transit Custom jolla takana nyt 100tkm ja ei ainuttakaan vikaa vielä ole ollut.
Sitä ennen oli pari transportteria ja 1 vito. Aiemmin käynyt melkein kaiken merkkiset pakut läpi, siis työajoa pakuilla takana jo 32 vuotta. Minusta tämä Transit Custom on paras paku mikä minulla on ikinä ollut ajossa(pakujen tonni luokassa)Todella hiljainen sisälle esim. verrattuna Transporter ja saa paremman ajoasennon kuin Transportterissa, ainakin tälläinen 183 cm pituinen kaveri. Transportteria vertasin vaan siksi kun se on kuitenkin Suomessa susosituin paku. Toi poljin homma on kyllä totta näissä Transiteissa ja varsinkin kun on turvakengät jalassa saa olla tarkkana. Samoin kuin Ranskan rapeissa.
Meillä firmassa asentajilla myös käytössä Renault Master 125 hv -11, MB Spinter 216 -14; Peugeot Boxer 130 hv -18 ja normaali Transit 125hv -15. Kyllä Transit vaan halutuin on noista kun aamulla asentajat autoja Valkkaavat.
Itsekin kaikilla noilla ajaneena ottaisin tuosta joukosta Transitin ajoon ja en ole mikään Fooorti mies vaikka tässä hehkutan niitä. Ei kokemusta henkilö Foordeista lainkaan.
Käyttis:BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual" Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm
Juu hieno ja tehokas nelikko, mutta ihmettelen noita vakiona luvattuja suoritusarvoja kun viime kesänä otin kisaa tuollaisen kanssa varttimaililla meidän 430d xdriven kanssa. Molemmat meni varttimailin 13.1s ja loppunopeus luokkaa 166-168 km/h. Vakiolle RS:lle luvataan ajaksi 13.2 ja maailmalla ne ovat todellisuudessa mennet 13.4s luokkaa.
Tuo RS piti kuitenkin kuulemma olla vielä hiukan kutiteltu mikä puoltaa tuota aikaakin. No meillä 430d 340hv/650nm ja painoa 1760 kg
RS vakiona 350hv/440nm ja paino 1560kg.
430d xdrive kuitenkin 200kg painavampi, tosin vääntöä 200 nm enemmän ja automaattivaihteet.
Silti jäi hiukan mietityttämään kun luulin sen pesevän mennen tullen 430.
Myös RS:lle luvataan vakiona 0-100 4,7s ja 430 olen parhaimmillaan saanut Dragyllä mitattuna 5s 0-100.
Eli näyttää noi valmistajan ilmoittamat arvot hiukan olevan yläkanttiin, mutta onhan se silti nopea perhevankkuriksi.
Mulla työkäytössä tällä hetkellä -15 mallinen Transit Custom jolla takana nyt 100tkm ja ei ainuttakaan vikaa vielä ole ollut.
Sitä ennen oli pari transportteria ja 1 vito. Aiemmin käynyt melkein kaiken merkkiset pakut läpi, siis työajoa pakuilla takana jo 32 vuotta. Minusta tämä Transit Custom on paras paku mikä minulla on ikinä ollut ajossa(pakujen tonni luokassa)Todella hiljainen sisälle esim. verrattuna Transporter ja saa paremman ajoasennon kuin Transportterissa, ainakin tälläinen 183 cm pituinen kaveri. Transportteria vertasin vaan siksi kun se on kuitenkin Suomessa susosituin paku. Toi poljin homma on kyllä totta näissä Transiteissa ja varsinkin kun on turvakengät jalassa saa olla tarkkana. Samoin kuin Ranskan rapeissa.
Meillä firmassa asentajilla myös käytössä Renault Master 125 hv -11, MB Spinter 216 -14; Peugeot Boxer 130 hv -18 ja normaali Transit 125hv -15. Kyllä Transit vaan halutuin on noista kun aamulla asentajat autoja Valkkaavat.
Itsekin kaikilla noilla ajaneena ottaisin tuosta joukosta Transitin ajoon ja en ole mikään Fooorti mies vaikka tässä hehkutan niitä. Ei kokemusta henkilö Foordeista lainkaan.
Meillä on ollut aina transitteja, jo monia kymmeniä vuosia. Ne vain yksinkertaisesti ovat loistavia työkaluja. Mahtuu tavaraa hyvin, luotettavia, mielestäni hyviä ajaakin, tilavat ohjaamot, suht hiljaisia jne. Aivan uusimpia ei ole kun ei näissä hommissa ole halua ottaa hakattavaksi uutta, jos vanhemmallakin ajaa saman asian. Tästä esimerkkinä yksi 2000-luvun alun bussi, jolla ajettu jo reippaasti yli 800tkm ja edelleen auto on jopa erinomainen ajaa tien päällä. Moottoria/laatikkoa ei ole tarvinnut vaihtaa. Ainoastaan apulaitteita jonkin verran. Nämä vain yksinkertaisesti toimivat, ainakin nuo hieman vanhemmat.
Muutaman kuukauden kun tutkailin e6x 550/650 niin tuli yhtäkkiä aivopieru ihan eri luokan ja kaliiperin autoon! Muutama viikko ankaraa itsetutkintaa mutta ei auttanut, pakko oli silti hakea pihaan tämmöinen kampe
Ford Mondeo Mk3 STW
VW E-Golf 2015
BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus
Juu hieno ja tehokas nelikko, mutta ihmettelen noita vakiona luvattuja suoritusarvoja kun viime kesänä otin kisaa tuollaisen kanssa varttimaililla meidän 430d xdriven kanssa.
Näinhän se totuus varmaan numeroiden mukaan meneekin. Eiköhän homman juju ole kuitenkin siinä että tuollaisen RS:n ratissa on kuitenkin se leikkiminen ja lapsellinen hauskanpito sekä fiilis ihan eri luokkaa 430d:n kanssa. Ovat kuitenkin niin eri käyttöön tehtyjä laitteita.
Mulle joku 106 GTI pökötti saattaa olla hauskempi ajaa kuin 500hv automaattidieseli, mulle ei koskaan ne teholukemat yms. ole merkanneet niin paljon kuin se fiilis mikä ajamisesta syntyy, jos puhutaan vähän aktiivisemmasta ajamisesta. Tottakai matkalehmät on sitten taas omaan käyttötarkoitukseensa ihan ylivoimaisia laitteita.
Näinhän se totuus varmaan numeroiden mukaan meneekin. Eiköhän homman juju ole kuitenkin siinä että tuollaisen RS:n ratissa on kuitenkin se leikkiminen ja lapsellinen hauskanpito sekä fiilis ihan eri luokkaa 430d:n kanssa. Ovat kuitenkin niin eri käyttöön tehtyjä laitteita.
Mulle joku 106 GTI pökötti saattaa olla hauskempi ajaa kuin 500hv automaattidieseli, mulle ei koskaan ne teholukemat yms. ole merkanneet niin paljon kuin se fiilis mikä ajamisesta syntyy, jos puhutaan vähän aktiivisemmasta ajamisesta. Tottakai matkalehmät on sitten taas omaan käyttötarkoitukseensa ihan ylivoimaisia laitteita.
Samaistun tähän kommenttiin itsekin. Jos puhutaan harraste/huviautosta niin fiilis, ns. fun factor, itsellänikin tulee muista asioista kuin teholukemasta. Ei oikein tunnu järkevältä jos autosta saa jonkinlaista fiilistä vasta, kun ollaan jo reilusti sakkorajojen väärällä puolella. Tuo oma kutonen on vähän sen tuntuinen auto omasta mielestäni. Tuollainen RS varmaan tarjoaa kyllä fiilistä ihan normi käytössäkin.
Itseäni kiinnostaa kovasti isorenkaiset vehkeet! Tässä yhteydessä haluaisinkin kysyä, että onko tällä foorumilla kokemuksia JEEP WRANGLEREISTA?? Melkoisesti kiinnostaisi hankkia tuollainen mutta kun ei oikein minkäänlaista tietoa ole noista...
Itseäni kiinnostaa kovasti isorenkaiset vehkeet! Tässä yhteydessä haluaisinkin kysyä, että onko tällä foorumilla kokemuksia JEEP WRANGLEREISTA?? Melkoisesti kiinnostaisi hankkia tuollainen mutta kun ei oikein minkäänlaista tietoa ole noista...
Kahdestakin Wranglerista kokemusta, ovat olleet 2007 ja 2008 mallisia. Hauskoja vehkeitä kun katon ja ovet saa helposti irti. Katseetkin kääntyy. 33" pyörät mahtuu alle ilman korotuksia. Ajoltaan perus jenkki, sisustan laatu vähän sitä sun tätä mutta mukavasti menee satasta cruise päällä suoralla tiellä.
99/2000 mallisessa Wrankussa sama ongelma kuin muissakin ton ikäisissä 4.0 moottorisilla Jeepeillä, eli ne tahtoo halkoa sylinterinkantta. Internetsin mukaan ainakin. Itse hommasin Grand Cherokeen 4.7 V8 myllyllä joka internetsin mukaan tiputtaa jossain kohtaa seetirenkaat, katotaan nyt miten käy.
Muuten siirtymä E70 3.0sd panssarivaunusta tuohon omaan -00 malliseen Jeeppiin ei ole sapettanut juuri ollenkaan. On ihan erilainen auto, ja on paskakärryn akselit mutta kummasti sillä suhaa maantiellä ja maastossa. Ja hankintahinta on vähemmän kuin penarin arvonalenema kahdessa vuodessa.
Että ei muuta ku Wengeri tai Victorinoxi taskuun, takatukan kasvatus ja Wrankku perseen alle
Kahdestakin Wranglerista kokemusta, ovat olleet 2007 ja 2008 mallisia. Hauskoja vehkeitä kun katon ja ovet saa helposti irti. Katseetkin kääntyy. 33" pyörät mahtuu alle ilman korotuksia. Ajoltaan perus jenkki, sisustan laatu vähän sitä sun tätä mutta mukavasti menee satasta cruise päällä suoralla tiellä.
Jep. Nimenomaan se hauskuus tässä onkin hakusessa. Tarkennuksena vielä, että JK:ta olen ajatellut eli tätä viimeisintä mallia ja pätkänä, ei unlimitedia. Konehan noissa ei ole enää 4 litrainen vaan 3,8 V6. Lähinnä mietityttää, että onko tommonen auto mennyt miksikään tuossa noin 150tkm kohdilla...
Juurikin jollain 33" kokoluokan kumeilla tällainen on omaan makuun parhaimmillaan. Fiilis on varmasti taattu aina kun tuollaisella ajaa. Saako Suomessa ajaa maantiellä ilman ovia?
Mulle joku 106 GTI pökötti saattaa olla hauskempi ajaa kuin 500hv automaattidieseli, mulle ei koskaan ne teholukemat yms. ole merkanneet niin paljon kuin se fiilis mikä ajamisesta syntyy, jos puhutaan vähän aktiivisemmasta ajamisesta. Tottakai matkalehmät on sitten taas omaan käyttötarkoitukseensa ihan ylivoimaisia laitteita.
No mut 106 gti ja rallye onkin ihan kunkkuja vehkeitä ajaa. Harvalla etuvedolla pystyy talvella luisuttelemaan samalla tavalla. Jos löytäisin jostain hyvän tuollaisen, ostaisin heti pois.
Edit:
Wrangler rubicon kyllä kuumottaisi itseäkin. En edes tiedä, mitä moiset maksaa, mut on se hieno.
Näinhän se totuus varmaan numeroiden mukaan meneekin. Eiköhän homman juju ole kuitenkin siinä että tuollaisen RS:n ratissa on kuitenkin se leikkiminen ja lapsellinen hauskanpito sekä fiilis ihan eri luokkaa 430d:n kanssa. Ovat kuitenkin niin eri käyttöön tehtyjä laitteita.
Mulle joku 106 GTI pökötti saattaa olla hauskempi ajaa kuin 500hv automaattidieseli, mulle ei koskaan ne teholukemat yms. ole merkanneet niin paljon kuin se fiilis mikä ajamisesta syntyy, jos puhutaan vähän aktiivisemmasta ajamisesta. Tottakai matkalehmät on sitten taas omaan käyttötarkoitukseensa ihan ylivoimaisia laitteita.
Nyt ollaan asian ytimessä, aikaisemmin kun oli kutiteltu 335i automaatti mikä oli varmasti nopeampi kuin tuo RS ainakin paikaltaan lähtiessä, se _tuntui_ paljon kesymmältä ja tuhnummalta. Ei niitä oikein voi verrata, toinen on sivistynyt ja hillitty GT-auto, toinen taas pärisevä ja paukuttava luukkuperä missä on spoileria ja kunnon pullistukset kaarissa ym. Jos sisäinen lapsi ei koskaan kasvanut täysin aikuiseksi, sanoisin että tuo jälkimmäinen on erittäin hyvä vaihtoehto Taka/nelivetoa tietysti kaipaisi, mutta harvinaisen hienosti toimii mikälie RevoKnuckle pyöräntuennan ja lukon ansiosta, puskee vähemmän mitä haldex-neliveto ja tuntuu toimivan liukkaallakin
...
Jos sisäinen lapsi ei koskaan kasvanut täysin aikuiseksi, sanoisin että tuo jälkimmäinen on erittäin hyvä vaihtoehto Taka/nelivetoa tietysti kaipaisi, mutta harvinaisen hienosti toimii mikälie RevoKnuckle pyöräntuennan ja lukon ansiosta, puskee vähemmän mitä haldex-neliveto ja tuntuu toimivan liukkaallakin
Eikä sitäkään kesällä kaipaa. Jos vertaa vaikka Mk5 R32:n ja (vakio-)Haldexiin, niin paljon vähemmän tällainen "oikein rakennettu etuveto" puskee.
Ainoa häiritsevä asia mk2 Focus RS:ssä tuo järkyttävä torque-steer, mitä eivät ole tuolla erillisellä kääntönavalla saaneet eliminoitua.
Mutta tavallaan sekin voi olla ihan viihdyttävää - tuntee painivansa auton kanssa tosissaan
Comment