Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia muun merkkisistä autoista vol. 3

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    Originally posted by mikae34 View Post
    Mikäs niissä on vikana? Eikös hiluxikin ole varsin varma peli?
    Eräiden testien mukaan maailman kestävin auto

    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • harriba
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2010
      • 420
      • Espoo

      Kakkoskopan Priuksella päristelty nyt pari tuhatta km. Voimalinja toimii hämmästyttävän hienosti. Ryömii tyhjäkäynnillä täysin tasaisesti (DSG:t mun kokemuksen* mukaan eivät oikein). Kaasuvaste on välitön, ei tarvitse lainkaan odottaa että kierrokset nousevat ja/tai loota ehtii vaihtaa 1-5 pykälää pienemmälle (niinkuin lähestulkoon jokaisessa perheautomaatissa). Mitään raivostuttavia sekunnin tuumimistaukoja ei tapahdu vaikka kaasun painaa yhtäkkiä pohjaan (*cough* DSG). Vaikka polttomoottori sammuu, ilmastointi pysyy päällä, toisin kuin tavan start-stop virityksissä. Jarruttaessa ei mitenkään huomaa milloin jarrutetaan sähkömoottorilla, milloin jarrupaloilla. Autossa ei ole myöskään mitään typeriä ajomoodeja joita pitäisi olla arpomassa.

      Kaiken kaikkiaan toosassa on yksi parhaiten käyttäytyvistä automaattilaatikoista millä olen ajanut, vaikka voimalinjan toteutus onkin melko eksoottinen. Nyt kun on hiukan oppinut ajamaan tuolla niin viimeiset 600km keskikulutus on ollut 4.3 l/100km (lähinnä maantieajoa, ei motareita).

      Veroja tuolle arvottiin €420 joten huoltoineen ja hakupalkkioineen yms. ollaan noin viidessä tontussa. H*tin ruma se silti on.

      CVT:n takia polttomoottorin kierrokset toki huitelevat missä sattuu, mutta se ei minua häiritse kun kyseessä ei ole auto jolla Ajetaan vaan auto jolla liikutaan. En usko että tuon jälkeen käyttiksissä enää palaan pelkkiin polttomoottoreihin. Hupiosastolla ässään voisi upgradeta vaikka 4 lisäsylinteriä. Hiukan lisää rahaa niin ehkä F01, ja siihen hiukan lisää niin voisi siirtyä suoraan quattroon, nimittäin Quattroporteen.



      *mun DSG kokemus on ohut, rajoittuu lähinnä vuokra-autoihin (Audi Q3, VW Golf + Touran vm. 2012-18). Koko ajan niidenkin käytös on parantunut.
      Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
      X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

      Comment

      • Banned
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2014
        • 517
        • Sisä-Savo

        Hybridissä DSG on kyllä toiminut huomaamattomasti. Mitä nyt vähän hyökkää, kun lähtee peruuttamaan. Liekkö tuo sähkömoottorin alavääntö sitten joka jelppaa. Kovasti moitittu lootahan tuo muuten on.
        Last edited by Banned; 07-08-2019, 14:33.
        KTM 990 Adventure
        Passat GTE

        Comment

        • E39Fin
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2013
          • 1761
          • HKI/Orimattila

          Huudellaas vielä toiseen kertaan ja vähän tarkemmin.

          Kävin tosiaan hydractive-alustaista C5-sitikkaa ajamassa ja olihan sen hintaiseen autoon kyllä hyvä kyyti.

          Onko kellään omakohtaista kokemusta tuollaisesta 3-korisesta C5-sitikasta 2.0hdi:na. Ymmärtääkseni tuo hydraulijousituskaan ei ihan maailman pommein järjestelmä ole kuitenkaan ja koriltaan lähtökohtaisesti kaikki nuo yhä siistejä. :think

          Tässä kun on lähinnä volvon, bmw:n sekä alfa romeon välillä hyppinyt niin mietin että ottaisko sitä hypyn tuntemattomaan välillä. Mukava pitkänmatkan auto mielessä kun nurkissa liikun kävellen ja ajoprofiili on käytännössä maantietä pelkästään niin alkaa auton ajomukavuus sekä suuntavakaus olemaan tärkeitä piirteitä. :think

          Tuskin voi ainakaan niin paljon mennä pieleen kuin 2.8 V6 passatilla, toki se oli mahdollisimman huono yksilökin joka ei sääliä saanut
          Jaguar XF Sportbrake R-sport.
          E39 523iA Oxfordgreen

          Comment

          • Juhaska
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2007
            • 3983
            • Suomi

            Mazda 6 jonka uudemman korimallin valmistus alkoi joskus vuonna: 2008, niin onko kellään omakohtaista kokemusta tälläisestä bensakoneisesta yksilöstä?

            Se tiedetään jo, että auto on melko muovisen oloinen, mutta ulkonäön puolesta omaan silmään ihan näppärän näköinen, Japsi autoksi. :think

            Tämän uudemman ei "kuulemma" pitäisi enää ruostua läheskään samassa määrin, kuin edeltäjänsä ja koneiden (vaparit ainakin) pitäisi olla suhteellisen lujaa tekoa.
            ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16422
              • Asikkala

              Originally posted by Juhaska View Post
              Mazda 6 jonka uudemman korimallin valmistus alkoi joskus vuonna: 2008, niin onko kellään omakohtaista kokemusta tälläisestä bensakoneisesta yksilöstä?

              Se tiedetään jo, että auto on melko muovisen oloinen, mutta ulkonäön puolesta omaan silmään ihan näppärän näköinen, Japsi autoksi. :think

              Tämän uudemman ei "kuulemma" pitäisi enää ruostua läheskään samassa määrin, kuin edeltäjänsä ja koneiden (vaparit ainakin) pitäisi olla suhteellisen lujaa tekoa.
              Olen ajanut, ostaisin. Muovinen :think No, mikä auto ei ole sisältä ? Harmi kun ei ole takaveto.

              Comment

              • AnttiJuhani
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 2056
                • Kittilä

                Ekan mazda 6 bensakoneet on ainakin ollu jees. Ei se uudempikaan mazda 6 ole ilmeisesti ihan pommimvarma ruostetta vastaan mutta suunta ollut parempaan. Ei niitä näy katukuvassa umpiruosteisena kuten edeltäjäänsä, joten kai sekin kertoo jostain.

                Comment

                • OVi
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2016
                  • 514
                  • Oulu

                  Originally posted by E39Fin View Post
                  Huudellaas vielä toiseen kertaan ja vähän tarkemmin.

                  Kävin tosiaan hydractive-alustaista C5-sitikkaa ajamassa ja olihan sen hintaiseen autoon kyllä hyvä kyyti.

                  Onko kellään omakohtaista kokemusta tuollaisesta 3-korisesta C5-sitikasta 2.0hdi:na. Ymmärtääkseni tuo hydraulijousituskaan ei ihan maailman pommein järjestelmä ole kuitenkaan ja koriltaan lähtökohtaisesti kaikki nuo yhä siistejä. :think

                  Tässä kun on lähinnä volvon, bmw:n sekä alfa romeon välillä hyppinyt niin mietin että ottaisko sitä hypyn tuntemattomaan välillä. Mukava pitkänmatkan auto mielessä kun nurkissa liikun kävellen ja ajoprofiili on käytännössä maantietä pelkästään niin alkaa auton ajomukavuus sekä suuntavakaus olemaan tärkeitä piirteitä. :think

                  Tuskin voi ainakaan niin paljon mennä pieleen kuin 2.8 V6 passatilla, toki se oli mahdollisimman huono yksilökin joka ei sääliä saanut

                  Kommentit tulevat hieman viiveellä...

                  2.0 hdi on euro 5 dieseleistä varmaan kaikista huolettomin moottori. Ongelmat ovat yleensä polttoainepuolella, eli pumpun määräsäädin, suutin, tai EGR ongelmia, mutta ongelmat tulevat yleensä vasta 250-300 tkm nurkilla. Aisinin laatikko on taas aika antiikkinen, kun vertaa ZF:n 6hp tai 8hp laatikoihin, mutta samaa askia on Volvossa, Opelissa, Fordissa, Saabissa ja ties missä muussa.

                  Ykkös- ja kakkoskoppaiset on sinkitty aika tukevasti ja niissä ruoste vaivaa ainoastaan takaluukkua, mutta kolmoskoppainen ruostuu pyörän kaarista ja runsaalla hiekkatiekäytöllä pohjakin saattaa olla ruosteessa. Vanhempien versioiden alusta ja jousitus on myöskin yksinkertaisempi ja koetellumpi, joten myös halvempi ylläpitää. Kolmoskoppaisessa tuennat on useammalla tukivarrella ja McPherson tyylisillä jousisylintereillä, joten alustaremppa on kalliimpaa, kuin vanhemmissa, mutta auto on aika jämäkästi tehty, joten ei niitä puslia tarvitse päntiönään vaihtaa.

                  Kolmoskoppaisen jousituksen ongelmat ovat -08 malleihin laitetut etujousisylinterit, jotka alkavat vuotamaan, mutta eiköhän nuo ole jo kaikki vaihdettu toimiviin versioihin. Toinen ongelma on taakse menevä hydeputki joka ruostuu tankin päällä olevasta osuudesta. Putki on kallis ja työläs vaihtaa, mutta sen voi korjata helmiliittimillä ja pätkällä uutta putkea. Hydejousitus on mainettaan parempi ja esim. meidän vanhempi ykköskoppainen C5 on kohtapuoliin 440 tkm ajettu ja siinä mahtaa olla vieläkin alkuperäiset jousisylinterit. Kun 300 tkm alkaa lähestymään, niin hydepumppu saatta alkaa polttamaan sulaketta, mutta siitä selviää puhdistamalla pumpun hiilisillan. Itse pumppujakin on palanut jonkin verran, mutta pumpun moottorit passaavat kaikista vitosista ristiin, joten käytettyjä kyllä on tarjolla.

                  Kunnossa ollessa Sitikat ovat todella hyviä ajaa, mutta jos takapään tuennoissa on väljää, niin liukkaalla ne ovat suorastaan pelottavia ajettavia. Kokonaislaadussa ne jäävät Bemarin jälkeen, mutta hintakin jää aika kauas Bemarista ja korjauksia ajatellen osat ovat aika maltillisesti hinnoiteltuja. Suurimpana ongelmana Sitikan ostamisessa pitäisin Sitikkamiesten ääretöntä nuukuutta, joten uudehkossakin autossa voi olla rautalankaviritys, tai joku osa on jätetty vaihtamatta, kun ei raaskittu sijoittaa paria kymppiä uuteen osaan. Ja onhan niissä kuitenki niitä Sitikkamaisuuksia, mutta ne eivät yleensä vaikuta mitenkään ajamiseen...
                  Last edited by OVi; 24-08-2019, 21:47.
                  Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                  Comment

                  • Juhaska
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2007
                    • 3983
                    • Suomi

                    Originally posted by jr66 View Post
                    Olen ajanut, ostaisin. Muovinen :think No, mikä auto ei ole sisältä ? Harmi kun ei ole takaveto.
                    Olisin voinut muotoilla tuon vähän toisin, mutta tarkoituksena olikin vain kitkeä pois ne turhat muovisuutta haukkuvat kommentit.

                    GM tuotteilla (Cadillac ja Saab) pitkään ajaneena, tuo mazda on sisältä ainakin minusta arvokkaamman näköinen, olkootkin muovia. :think

                    Ajovalopolttimet pitää näemmä vaihtaa lokarin kautta, mutta eipä niitä tarvitse onneksi joka kuukausi olla vaihtamassa.

                    Mitähän muuta "erikoista" noista löytyy? :think
                    ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                    Comment

                    • Juhaska
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2007
                      • 3983
                      • Suomi

                      Originally posted by AnttiJuhani View Post
                      Ekan mazda 6 bensakoneet on ainakin ollu jees. Ei se uudempikaan mazda 6 ole ilmeisesti ihan pommimvarma ruostetta vastaan mutta suunta ollut parempaan. Ei niitä näy katukuvassa umpiruosteisena kuten edeltäjäänsä, joten kai sekin kertoo jostain.
                      Joo alustan osalta kuulemma tulee pientä pintaruostetta, mutta niin tulee lähes kaikkiin muihinkin.

                      Itsekkään en ole yhtään yksilöä nähnyt missä kukkisi kontit, lokarit ja helmat, kuten vanhemmassa mallissa tuli ikävän monesti nähtyä. :think
                      ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16422
                        • Asikkala

                        Originally posted by AnttiJuhani View Post
                        Ekan mazda 6 bensakoneet on ainakin ollu jees. Ei se uudempikaan mazda 6 ole ilmeisesti ihan pommimvarma ruostetta vastaan mutta suunta ollut parempaan. Ei niitä näy katukuvassa umpiruosteisena kuten edeltäjäänsä, joten kai sekin kertoo jostain.
                        Kunhan ei ota 1.8 bensaa, menee väljäksi helposti. Todella helposti.

                        Comment

                        • ooopeee
                          BTCF Member
                          • Dec 2011
                          • 2109
                          • Kouvola

                          Originally posted by AnttiJuhani View Post
                          Ekan mazda 6 bensakoneet on ainakin ollu jees. Ei se uudempikaan mazda 6 ole ilmeisesti ihan pommimvarma ruostetta vastaan mutta suunta ollut parempaan. Ei niitä näy katukuvassa umpiruosteisena kuten edeltäjäänsä, joten kai sekin kertoo jostain.
                          Työkaverilla loppupään ekan kopan mazda 6, ei ilmeisesti niin ruostu ne kun alkupään. Ei se ainakaan Ruosteinen ole lainkaan.
                          VW passat 1.9tdi 4motion
                          E36 "328" cabrio

                          Comment

                          • AnttiJuhani
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 2056
                            • Kittilä

                            Jep facelift malli ekasta ei ole niin paha korroosion kerääjä. Mulla oli -03 6 gt 2.3, ja vaikka se Lapissa koko elinkaaren oli niin helmat ja kaaret oli mätöjä. 400tkm ajettu kone vei jo öljyä mutta toimi. Ei koskaan ollut mitään koneen kanssa. Serkulta ostin joka sillä ajoi yli 300tkm ja itse muutaman tuhat vain. Möin kaverille ja silläkin se pelasi vielä. En tiedä paljonko nyt menty ja onko enää ajossa. Yhdellä tutulla meni uudemmasta diesel moottori paskaksi. En ole tosin toista kuullut menevän.

                            Comment

                            • Zygel
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2009
                              • 214
                              • Oulu

                              Originally posted by Heguli 31 View Post
                              Talvella tuppaa jopa tasaisella olla lähtö hankalaa/hidasta. Ainakin tyhjiltään. Ei auta edes 100kg hiekkasäkkejä taluukun edessä. Viime talven pitkällä Haisulilla ajelin,mutta oli pakko vaihtaa nelivetoon. Tuollaiseen (täällä parjattuun) japsi avolavaan.
                              En ymmärrä että miten pärjäsin oikein hyvin talvella takaveto-Hiacella. Olisko ollut joku 2001-vuotinen. Lukkoperä siinä kuitenkin oli, en tiedä onko kaikissa? Hyvin meni myös kylki edellä. Lisäpainoksi oli laitettu taakse molemmin puolin jauhesammuttimet, mutta ei kai sen kummempaa. Toki jos itselle tuollaista hommaisin niin laittaisin nelivedon.
                              ex: E46 330d M-Sport '04

                              Comment

                              • turomu
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2005
                                • 310
                                • Kuusamo

                                Originally posted by Juhaska View Post
                                Mazda 6 jonka uudemman korimallin valmistus alkoi joskus vuonna: 2008, niin onko kellään omakohtaista kokemusta tälläisestä bensakoneisesta yksilöstä?

                                Se tiedetään jo, että auto on melko muovisen oloinen, mutta ulkonäön puolesta omaan silmään ihan näppärän näköinen, Japsi autoksi. :think

                                Tämän uudemman ei "kuulemma" pitäisi enää ruostua läheskään samassa määrin, kuin edeltäjänsä ja koneiden (vaparit ainakin) pitäisi olla suhteellisen lujaa tekoa.
                                2008 diisseli on ollut 150tkm->300tkm. Ainoat viat on ollut jumiutuneet jarrusatulat ja parit pyöränlaakerit uusittiin ja webaston tiiviste. Ei ruostetta päälypelleissä eikä pohjassaakaan isommin. Pohja"muovit" ei pysy ehjinä.
                                X3 30d M-sport
                                exät:e39 M5, x3, e39 523iA,e32 730i,e46 316i,e39 520d,e39 523iA touring, e39 523iA, e30 325 cabriolet, e34 525i 12v, e34 524 TD, e34 535, e34 525 TDSA, e34 525 24v ja e30 316

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎