Diesel bemarit palaa?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • fraatti
    replied
    G30, kaksi kuukautta rekisterissä ja lopputulos on siinä.


    Niemand ist verletzt worden, als ein fast neuer BMW am Sonntagvormittag auf der A 9 in Flammen aufging. Doch es bildete sich ein langer Stau. Die Insassen sind mit dem Schrecken davon gekommen.
    Last edited by fraatti; 12-06-2019, 00:00.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by hp10a10 View Post
    Liekö tuo joskus jo vaihdettu?
    Taitaa olla tuoretta tavaraa.

    Mikä on autosi valmistuspäivä (tai VIN-numero) ja mikä on päivämäärä, joka siinä konetilasta löytämässäsi EGR-jäähdyttimen tarrassa on? Päivämäärä on ilmoitettu kaksinumeroisina jaksoina: vuosi.kuukausi.päivä.

    Leave a comment:


  • hp10a10
    replied
    Näkeekö tuon EGR:n osanumeron helposti konehuoneesta B47 koneisesta 320D:stä? Mistä sitä pitäisi osata hakea?


    Edit: No löytyihän se kun vähän purki suojausta. Omastani löytyi tuollainen 8477659. Ei liene riskiryhmää?


    Realoem:n mukaan osa olisi 8513691. Liekö tuo joskus jo vaihdettu?
    Last edited by hp10a10; 11-06-2019, 10:17.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Wäinö View Post
    Minkälaisia oireita on odotettavissa jos tässä jatkaa ajelemista todennetusti viallisella lauhduttimella,
    On täysin mahdollista, ettei vuotavasta EGR-jäähdyttimestä aiheudu mitään ongelmaa tai oireita ennen uuden osan vaihtoa.

    Tyypillisimpiä oireita vuotavasta EGR-jäähdyttimestä on jäähdytinnesteen määrän väheneminen paisuntasäiliöstä. Tätä voi oma-aloitteisesti seurata esim. viikoittain, ja mikäli näyttää hukkaavan selvästi enemmän nestettä kuin aiemmin, niin tällaisessa tilateessa auton käytön jatkamista voi pitää vakavimman tilanteen eli autopalon kannalta suurempana riskinä.

    Vähemmän yleisiä, mutta tilanteen nopeasta etenemisestä kertovia oireita ovat moottorin ajoittainen tehottomuus ja käyntihäiriöt. Myös savun hajun ilmaantumista sisätiloihin on kuvattu. Näissä tilanteissa auto kannattaa ajaa hallitusti tien sivuun ja tarkastaa tilanne konetilasta.

    Leave a comment:


  • salmol
    replied
    Originally posted by Wäinö View Post
    Minkälaisia oireita on odotettavissa jos tässä jatkaa ajelemista todennetusti viallisella lauhduttimella, kun noita uusia varaosiakaan ei ole reilun 6 viikon jälkeen edelleenkään saatavissa ? Auto on siis käynyt kuvattavana ja tuomio oli että lauhdutin vuotaa (siitä kuinka pahasti, ei ole tarkempaa tietoa).

    Tässä voi mennä ties kuinka pitkään ennen kuin saa uuden tilalle.
    Kasko ja palovakuutus kunnossa ei kannata murehtia vaan innolla odottaa milloin ritsa palaa.

    Leave a comment:


  • Wäinö
    replied
    Minkälaisia oireita on odotettavissa jos tässä jatkaa ajelemista todennetusti viallisella lauhduttimella, kun noita uusia varaosiakaan ei ole reilun 6 viikon jälkeen edelleenkään saatavissa ? Auto on siis käynyt kuvattavana ja tuomio oli että lauhdutin vuotaa (siitä kuinka pahasti, ei ole tarkempaa tietoa).

    Tässä voi mennä ties kuinka pitkään ennen kuin saa uuden tilalle.

    Leave a comment:


  • Pemu
    replied
    Tänään vaihdettiin autoon lauhdutin, sainkin tuota odotella helmikuusta asti. Vuoto oli kuulemma vasta alkavalla tasolla...

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Ei silmämääräistä eroa. Laatikollinen eritason "vaurioituneita" ja muuten vaihdettuja eriversioiden coolereita odottaisi laatikossa, kun viitsisi alkaa tehdä laikkakoneen kanssa tutkimustyötä.
    Sehän siinä kun muutos voi olla vaikka hitsausrobotin ohjelmamuutos. Joitain pieniä ulkoisia muutoksia noissa oli kun vertailin eri indeksinumeron osia keskenään. Lähinnä saumossa yms. Ketjussa taisi joskus aikaisemmin ollakin noista jotain... Toki ainoastaan erot mitä voi saada selville netistä löytyneiden kuvien perusteella.

    Materiaalivahvuuden muutos voisi paljastua painosta ja jos painoeroa on niin sitten poikkileikkauksen seinämävahvuudesta.

    Tuo jäähdyttimen by-pass putken vuoto on myös näissä melko suuri riesa. Oletko huomannut(tai mutua) onko tämän vuodon taipumus vähentynyt uudempien sarjojen myötä? Toki uudemman indeksin osat ovat myös yleensä uudempia/vähemmän ajettuja.

    Itse materiaaliin tehtyjä muutoksia onkin jo perus pulliaisen laittoistoilla mahdoton tutkia.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Mikäli joku on päässyt vertailemaan uusien EGR-jäähdyttimien rakennetta, niin oletteko huomanneet selkeää eroa aiempiin verrattuna? Näihin uusimpiin tehtiin joitakin muutoksia, jotta vastaavia vuotoja ei enää tapahtuisi yhtä usein kuin näissä vanhemmissa "riskiryhmään" kuuluvissa osissa.
    Ei silmämääräistä eroa. Laatikollinen eritason "vaurioituneita" ja muuten vaihdettuja eriversioiden coolereita odottaisi laatikossa, kun viitsisi alkaa tehdä laikkakoneen kanssa tutkimustyötä.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by alspe View Post
    Mitä ja millä tavalla tuo kuvataan? Eikö tuo ongelma ole juuri tietyissä EGR-jäähdyttimissä eli riski selviäisi aukottomasti suoraan siitä osanumerosta?
    Jäähdytysnesteen väheneminen paisuntasäiliössä voi olla yksi oire vuotavasta EGR-jäähdyttimestä, mutta tarkastushuollossa keskitytään selvittämään onko jäähdyttimen kennostossa todettavissa vaurioita. Moottoria puretaan hieman, jotta päästään tarkastelemaan EGR-jäähdyttimen sisäpuolen kennostoa endoskoopilla ja tutkitaan onko silmämääräisesti havaittavissa merkkejä kennoston syöpymisestä/vuotamisesta. Mikäli on, niin jäähdytin vaihdetaan. Mikäli ei, niin todetaan että kennosto on ehjä ja ei tarvetta jatkotoimenpiteille.

    Mikäli EGR-jäähdyttimet vaihdettaisiin kategorisesti kaikkiin riskiryhmän autoihin, se olisi lopulta resurssien hukkaamista, sillä vuotavia jäähdyttimiä on kuitenkin vain pienessä osassa riskiryhmän autoja ja ne yksilöt voidaan "riittävällä varmuudella" tunnistaa kuvantamisen avulla, kunhan auto saadaan tarkastushuoltoon ajoissa.

    Lopullinen syy siihen, miksi kennosto alkaa vuotaa, ei ole vielä ymmärtääkseni täysin selvinnyt. Todennäköisesti materiaalin laadun ja kennoston suunnittelun yhdessä muodostama ilmiö, johon vaikuttavat myös auton ajo-olosuhteet.

    Mikäli joku on päässyt vertailemaan uusien EGR-jäähdyttimien rakennetta, niin oletteko huomanneet selkeää eroa aiempiin verrattuna? Näihin uusimpiin tehtiin joitakin muutoksia, jotta vastaavia vuotoja ei enää tapahtuisi yhtä usein kuin näissä vanhemmissa "riskiryhmään" kuuluvissa osissa.

    Leave a comment:


  • alspe
    replied
    Originally posted by Aksuuu View Post
    Mulla lähtötilanne juuri kuvatun kaltainen. Soittamalla selvisi, että oli avoin kampanja. EGR jäähdytin kuvattiin ja todettiin ettei ole tarvetta vaihdolle. 05/14 N47.
    Mitä ja millä tavalla tuo kuvataan? Eikö tuo ongelma ole juuri tietyissä EGR-jäähdyttimissä eli riski selviäisi aukottomasti suoraan siitä osanumerosta?
    (tai sitten olen vaan pihalla kun en ole aiheeseen niin perehtynyt...)

    EDIT: niin, että riskiin kuuluvan osanumeronkin kohdalla kuvaavat, että osa on sillä hetkellä ehjä?

    Leave a comment:


  • divinee
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Jos viitsit vielä päivittää tarkastushuollon kuulumiset?

    Lähtötilanne sinulla siis sellainen, että auto vaikuttaa toistaiseksi toimivan odotetusti, ei hävitä jäähdytinnestettä eikä ilmaise myöskään vikakoodien perusteella poikkeavasta toiminnasta.

    Tästä viestiketjusta moni lukija saattaa saada vaikutelman, että suunnilleen kaikki malliversion ja valmistusajan perusteella riskiryhmään kuuluviksi tunnistetut yksilöt olisivat suuressa, suorastaan välittömässä, syttymisvaarassa, vaikka tilanne todellisuudessa on toinen ja mahdollisessa tarkastushuollossa tilanne todetaan sellaiseksi, joka ei (toistaiseksi) näytä edellyttävän jatkotoimenpiteitä.
    Tosiaan lähtötilanne se, että autossa ei ole havaittu aiheeseen liittyen mitään vikaa, mutta kuului takaisinkutsukamppikseen. Autokeskus kuvas ja koeponnisti kennoston ja vuotoja/muita vikoja ei havaittu. Kenno on korealainen valmiste ja osanro 7 823 210 07.
    Edit: autolla ajettu 197tkm
    Last edited by divinee; 28-05-2019, 17:39. Reason: Päivitys

    Leave a comment:


  • Aksuuu
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Jos viitsit vielä päivittää tarkastushuollon kuulumiset?

    Lähtötilanne sinulla siis sellainen, että auto vaikuttaa toistaiseksi toimivan odotetusti, ei hävitä jäähdytinnestettä eikä ilmaise myöskään vikakoodien perusteella poikkeavasta toiminnasta.

    Tästä viestiketjusta moni lukija saattaa saada vaikutelman, että suunnilleen kaikki malliversion ja valmistusajan perusteella riskiryhmään kuuluviksi tunnistetut yksilöt olisivat suuressa, suorastaan välittömässä, syttymisvaarassa, vaikka tilanne todellisuudessa on toinen ja mahdollisessa tarkastushuollossa tilanne todetaan sellaiseksi, joka ei (toistaiseksi) näytä edellyttävän jatkotoimenpiteitä.
    Mulla lähtötilanne juuri kuvatun kaltainen. Soittamalla selvisi, että oli avoin kampanja. EGR jäähdytin kuvattiin ja todettiin ettei ole tarvetta vaihdolle. 05/14 N47.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by divinee View Post
    ...selvisi että kamppis on auton kohdalta avoin ja kirje on kuulemma lähetetty jo jonkun aikaa sitten, mutta ilmeisesti mennyt edelliselle omistajalle, koska minulle ei ainakaan ole tullut .

    Noh huollon kaveri sai ajan heti tälle päivälle.

    Mitään carlyllä näkyviä vikakoodeja ei moottorin puolelta ole.
    Jos viitsit vielä päivittää tarkastushuollon kuulumiset?

    Lähtötilanne sinulla siis sellainen, että auto vaikuttaa toistaiseksi toimivan odotetusti, ei hävitä jäähdytinnestettä eikä ilmaise myöskään vikakoodien perusteella poikkeavasta toiminnasta.

    Tästä viestiketjusta moni lukija saattaa saada vaikutelman, että suunnilleen kaikki malliversion ja valmistusajan perusteella riskiryhmään kuuluviksi tunnistetut yksilöt olisivat suuressa, suorastaan välittömässä, syttymisvaarassa, vaikka tilanne todellisuudessa on toinen ja mahdollisessa tarkastushuollossa tilanne todetaan sellaiseksi, joka ei (toistaiseksi) näytä edellyttävän jatkotoimenpiteitä.

    Leave a comment:


  • divinee
    replied
    Ostin 420xd pari viikkoa sitten ja satuin eilen vahingossa lueskeleen tätä ketjua. Noh soitin varmuuden vuoksi hämeenlinnan autokeskukseen ja sieltä selvisi että kamppis on auton kohdalta avoin ja kirje on kuulemma lähetetty jo jonkun aikaa sitten, mutta ilmeisesti mennyt edelliselle omistajalle, koska minulle ei ainakaan ole tullut . Noh huollon kaveri sai ajan heti tälle päivälle.
    Vilkaisin eilen pellin alle ja korealainen jäähdytin näkyi olevan, mutta en saanut indexinumerosta selkoa. Auto valmistettu 12/2014 ja koneena N47. Mitään carlyllä näkyviä vikakoodeja ei moottorin puolelta ole.

    Leave a comment:

Working...
X