Diesel bemarit palaa?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HTK12
    replied
    Toki se EGR poistaminen ratkaisee sen ongelman yhden auton kohdalta pysyvästi. Tämä nyt ei vaan ole mielestäni mikään hyvä ratkaisu kun ei se EGR siellä huvikseen ole. Se on siellä vähentämässä päästöjä. Juuri niitä lähipäästöjä, joita me kaikki sitten joudumme hengittämään. Aivan kuten DPF, jonka poistaminen tuntuu olevan hyvin monen auton omistajan mielestä, vaikka sen kanssa ei olisi mitään ongelmaa vielä. Auton valmistajilta pitäisi vaatia, että niiden järjestelmien on toimittava, tai sitten niihin on tehtävä korjaus jolla ongelma korjataan. Aivan kuten VW joutui päästöhuijausautojensa kanssa tekemään. Viranomaisille piti esittää korjaus ja saada heidän hyväksyntänsä miten homma hoidetaan kuntoon. EU:lla ei toki ole munaa lyödä sellaisia sakkoja tälläisestä perseilystä kuten VW sai rapakon takana.

    Viranomaisilta ihan järjetöntä touhua, autoilta vaaditaan uusina todella tiukat päästörajat, mutta ainakaan Suomessa niitä ei valvota käytännössä mitenkään (dieselin savutustesti nyt on nykyisillä rajoilla lähinnä vitsi). DPF ym. voi poistaa surutta autosta ja auto silti läpäiseen päästötestit aina kirkkaasti. Paikallisbussien perässä ajellessa meinaa tukehtua välillä siihen käryyn kun sieltä on napattu DPF ja hajusta päätellen varmaan myös se katalysaattori poistettu.

    Leave a comment:


  • Bullitt
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Olen skeptinen saastelaitteiden poistamiseen kannustavista kommenteista, koska se ei lopulta auta ratkaisemaa varsinaista ongelmaa. Tekniset vaatimukset nyt vain ovat sellaisia, joissa on pystyttävä parempiin ratkaisuihin sen sijaan, että ongelmat lakaistaan maton alle. Mutta tämä toki vain oma mielipiteeni.

    Väittäisin että erityisesti EURO6-vaatimus on tässä se keskeisin taustasyy. Edellyttää EGR:n toiminnalta paljon enemmän kuin esim. EURO4, jolloin EGR:n suunnittelukin on vaativampaa. Ja edelleen, jos valittujen materiaalien tai niiden toimittajien kohdalla on odottamattomia haasteita, niin tulos voi olla jotain tämän ketjun tapaista.
    Jos vika on EGR:ssä ja koko EGR poistetaan, niin ei se pelkästään auta, vaan kyllä se ihan oikeasti ainakin sen yhden auton kohdalla sen ongelman ratkaisee. Mun mielestä se ei ole edes mitään maton alle lakaisemista. Se on lopullinen ja edullisin ratkaisu sellaiseen ongelmaan, minkä kanssa ei minun mielestäni auton käyttäjän pitäisi joutua haaskaamaan aikaansa ja varojansa ollenkaan.

    Jos tarkoitat "varsinaisen ongelman" ratkaisulla jotain sellaista keksintöä, jolla nämä kaikki EGR-ongelmat yhtäkkiä vain jää menneisyyteen kerta heitolla, niin tuskin sellaista onkaan.

    Tekniset vaatimukset voi olla mitä vain, mutta eikö se olisi valmistajan homma toteuttaa nämä suunnitelmat ja rakenteet niin, että vaatimukset täyttyy? Onko se meidän homma täällä keskustelupalstoilla ja essonbaarinpöydissä miettiä, että miten saatais Bemarit jotenkuten toimimaan niin, että ei tarvii pelko perseessä hoidella jokapäiväisiä ajoja ja miettiä, että koskakohan lyö liekit konepellin alta?

    Jos joku ihmettelee sitä, että neuvotaan poistamaan EGR kokonaan, niin minä puolestani ihmettelen sitä, että miten jotkut tuntuu suorastaan puolustavan tällaista sysipaskaa EGR-järjestelmää. Minkä ihmeen takia? Siksi koska se on BMW:n tekemä ja koska sen on BMW näin tehnyt, niin sellaisena se kuuluu säilyttää, vaikka olisi kuinka surkea viritys? Sen lisäksi, että nyt tähän EGR-jäähdyttimeen ja venttiiliin voi tulla ihan minkälaisia vikoja vain, ja pahinpana oireena niistä on koko auton syttyminen tuleen kesken ajon, niin täysin toimiessaankin tämä EGR vain paskastaa imusarjan tukkoon, teettää lisää ylimääräistä työtä ja auto ei varmasti toimi parhaalla tavalla imusarja täynnä nokipaskaa. Enkä myöskään usko, että EGR täysin toimiessaankaan olis mikään vastaus ilmaston lämpenemiseen tai ilmanlaatuun muutenkaan.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Jenkeissä tuota on käsittääkseni ollut käytössä jo M57 koneissakin. Mitkähän ovat tuon huonot puolet ja mistähän johtuu ettei tuota ole otettu aikaisemmin käyttöön? Tuossahan kierto hoidetaan DPF:n takapuolelta jolloin noki jää partikkelisuodattimeen ja se poltellaan tuolta sitten ajoittain pois.

    Missä euroopan markkinoilla olevissa koneissa tämä on jo käytössä bemarilla?
    E70 M57 kokoonpanossa amerikassa ollut jo ~08/09

    Kaikissa G korisissa dieselissä on käytössä. Lisää komponentteja tietysti taas jos sitä kautta haluaa murehtia, mutta vaikuttaa ajatuksena nerolta. Saadaan käsittääkseni highpressure egr.ää vähemmälle käytölle, mutta suurin syy lienee egr käyttöalueen kyky toimia pidemmälle.

    On meinaan tavaraa jo B57S padan ympärillä, kun 4 pakokaasuahdinta ja kaksi kaasujen kierrätysjärjestelmää.
    Last edited by zakspeed; 14-09-2019, 16:08.

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Tässä piakkoin tulee aika, kun katsastuksessa katsotaan päästöjä vähentävien laitteiden olemassaolo ja toiminta.

    Nythän on jo varsin fiksu matalapaine egr kierto olemassa, joka kierrättää noki vapaata pakokaasuja ja näinollen karstakertymää ei sen osalta synny.
    Kerro toki lisää tästä tulevasta ajasta, sitä on jo ”muutama” vuosi odoteltu:think

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Tässä piakkoin tulee aika, kun katsastuksessa katsotaan päästöjä vähentävien laitteiden olemassaolo ja toiminta.

    Nythän on jo varsin fiksu matalapaine egr kierto olemassa, joka kierrättää noki vapaata pakokaasuja ja näinollen karstakertymää ei sen osalta synny.
    Jenkeissä tuota on käsittääkseni ollut käytössä jo M57 koneissakin. Mitkähän ovat tuon huonot puolet ja mistähän johtuu ettei tuota ole otettu aikaisemmin käyttöön? Tuossahan kierto hoidetaan DPF:n takapuolelta jolloin noki jää partikkelisuodattimeen ja se poltellaan tuolta sitten ajoittain pois.

    Missä euroopan markkinoilla olevissa koneissa tämä on jo käytössä bemarilla?

    Leave a comment:


  • SilverHawk
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Nyt vasta? Niissähän on pitkään ollut erilaisia "jänniä" ongelmia. Toki tämä täystuho on piste i:n päälle.

    Aina ku omalle kohalle osuu

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Tässä piakkoin tulee aika, kun katsastuksessa katsotaan päästöjä vähentävien laitteiden olemassaolo ja toiminta.

    Nythän on jo varsin fiksu matalapaine egr kierto olemassa, joka kierrättää noki vapaata pakokaasuja ja näinollen karstakertymää ei sen osalta synny.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Ei kun bensaa diesel-palojen liekkeihin
    Vaikka sitten niinkin. Minulla ei sen kummempaa tarkoitusta ollut alkaa väittelyyn tai provosointiin. Kaikki mielipiteet ovat kuitenkin sallittuja.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Bullitt View Post
    Bemareissa on ollut yli 25 vuotta muovisia imusarjoja, eikä niissä ollut ennen näitä sysipaskoja EGR-systeemeitä mitään ongelmia.
    Olen skeptinen saastelaitteiden poistamiseen kannustavista kommenteista, koska se ei lopulta auta ratkaisemaa varsinaista ongelmaa. Tekniset vaatimukset nyt vain ovat sellaisia, joissa on pystyttävä parempiin ratkaisuihin sen sijaan, että ongelmat lakaistaan maton alle. Mutta tämä toki vain oma mielipiteeni.

    Väittäisin että erityisesti EURO6-vaatimus on tässä se keskeisin taustasyy. Edellyttää EGR:n toiminnalta paljon enemmän kuin esim. EURO4, jolloin EGR:n suunnittelukin on vaativampaa. Ja edelleen, jos valittujen materiaalien tai niiden toimittajien kohdalla on odottamattomia haasteita, niin tulos voi olla jotain tämän ketjun tapaista.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Ja lähtökohdistasi johtuen päätit sitten tulla tänne heittämään löylyä kiukaalle?
    Ei kun bensaa diesel-palojen liekkeihin

    Originally posted by H3nu View Post
    Tottakai koska bensa E39 on ainoa oikea BMW
    Kyllä, BMW:n dieselin ongelmathan alkoi(?) E39:n imusarjan läpistä. Nekin muka oli yksittäistapauksia. Ja BMW:n halpuuttaminen alkoi E39:n jälkeen ja vauhti vaan kiihtyy, kohta on sama vaikka ostaa suoraa sen korealaisen auton..

    Leave a comment:


  • Bullitt
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Imusarja materiaalissa jos palattaisiin takaisin valualumiiniin kuten alkupään M51 dieselissä ja nykyisissä kolmos ja nelos ahdetuissa dieselissä niin palovaarat olisi historiaa.

    Kestää nokipaloa imusarjan sisällä muovia huomattavasti paremmin.

    Periaatteessahan N57T/Z koneisiin voisi retrofitata N57X valuimusarjan tarpeineen jos kehtaisi nikkaroida ahtoilmaputkistot käypäsiksi.
    Helpommalla pääsee, kun hoitaa sen EGR:n kokonaan pois pelikentältä. Siitä ne ongelmat johtuu, ei imusarjan materiaalista. Bemareissa on ollut yli 25 vuotta muovisia imusarjoja, eikä niissä ollut ennen näitä sysipaskoja EGR-systeemeitä mitään ongelmia.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Imusarja materiaalissa jos palattaisiin takaisin valualumiiniin kuten alkupään M51 dieselissä ja nykyisissä kolmos ja nelos ahdetuissa dieselissä niin palovaarat olisi historiaa.

    Kestää nokipaloa imusarjan sisällä muovia huomattavasti paremmin.

    Periaatteessahan N57T/Z koneisiin voisi retrofitata N57X valuimusarjan tarpeineen jos kehtaisi nikkaroida ahtoilmaputkistot käypäsiksi.

    Leave a comment:


  • H3nu
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Ja lähtökohdistasi johtuen päätit sitten tulla tänne heittämään löylyä kiukaalle?
    Tottakai koska bensa E39 on ainoa oikea BMW

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Eipä ole niistä tarkempaa tietoa, ei kiinnosta dieselit minkään merkkisinä.
    Ja lähtökohdistasi johtuen päätit sitten tulla tänne heittämään löylyä kiukaalle?

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Arnolds View Post
    :think Ja muillako ei ongelmia ole?? :think
    Muilla merkeillä? Eipä ole niistä tarkempaa tietoa, ei kiinnosta dieselit minkään merkkisinä. Seuraan lähinnä vain BMW-juttuja, joten ainoastaan niiden ongelmat jää mieleen. Toki olen huomannut, että diesel Volvotkin taitaa palaa ja VAG:it kuluttaa öljyä.

    Leave a comment:

Working...
X