Pysäyttikö poliisi, saitko sakot? III

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • nullzwei
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    Tuleehan niitä tukia kaikille, siitä se min. 6€ per päiväsakko.
    Tuokaan ei pidä paikkaansa.

    Noloa vääntää juttu sarkasmiksi tai vitsiksi aina kun jää kiinni typeryydestä; maalaistollot saisi muka ajella kännissä

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Ei saakeli, jos kieliposkessa yrittää sanoa että oma vika jos painaa sitä kaasua ja höystää vaikka millä esimerkeillä/vertauksilla, niin otetaan vakavasti. Onhan tämä ollu huumoritopikki siitä lähtien kun lähdetään sanomaan että tyhjällä motarilla 200 tai 150 on ihan fine.
    Tässä tulee dilemma, että remppaoluet loppuu iltapäivään mennessä. Minkä helvetin takia promilleraja on 0,5 kaikkialla? Ihan hyvin täällä maaseudulla voisi olla korkeampi, kuin suurissa kaupungeissa. Ihan varmasti en aiheuta vaaraa jos ajaisin tyhjällä tiellä kolmen kaljan jälkeen ja puhallan 0.6 promillea.



    Originally posted by nullzwei View Post
    Ja jos ei oo rahaa niin?

    Tuleehan niitä tukia kaikille, siitä se min. 6€ per päiväsakko.

    Leave a comment:


  • nullzwei
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    Nimenomaan rahalla pitäisi kaikki voida hoitaa. Ei ajokieltoja, ei vankiloita. Jos rahaa löytyy, niin sillä vaan ja Suomi kiittää...
    Jos pistät jonkun kylmäksi kadulla, niin päiväsakot vaan. Mitä isompi prokressio, niin sen oikeuden mukaisempi. Kyllähän suurituloisen tekemä henkirikos on huomattavasti pahempi kuin sohvalla makaavan vassaritukihaipin.
    Ja jos ei oo rahaa niin?

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    Nimenomaan rahalla pitäisi kaikki voida hoitaa. Ei ajokieltoja, ei vankiloita. Jos rahaa löytyy, niin sillä vaan ja Suomi kiittää...
    Jos pistät jonkun kylmäksi kadulla, niin päiväsakot vaan. Mitä isompi prokressio, niin sen oikeuden mukaisempi. Kyllähän suurituloisen tekemä henkirikos on huomattavasti pahempi kuin sohvalla makaavan vassaritukihaipin.
    Kylmäksi pistäminen ei enää täytä uhriton rikos määritelmää.

    Leave a comment:


  • kmn
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    Nimenomaan rahalla pitäisi kaikki voida hoitaa. Ei ajokieltoja, ei vankiloita. Jos rahaa löytyy, niin sillä vaan ja Suomi kiittää...
    Jos pistät jonkun kylmäksi kadulla, niin päiväsakot vaan. Mitä isompi prokressio, niin sen oikeuden mukaisempi. Kyllähän suurituloisen tekemä henkirikos on huomattavasti pahempi kuin sohvalla makaavan vassaritukihaipin.

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Turhaa ininää, totta. Nopeusrajoituksia tulisi alentaa, mm moottoriteille 80kmh ja sakkorangaistuksia nostaa reilusti, 1kmh ylityksestä alkaen 1000€ Prokressiolla tulojen mukaan. Ajolupaa ei oteta ollenkaan pois. Näin homma tuottaisi valtion kassaan oikeaa rahaa.
    Nimenomaan rahalla pitäisi kaikki voida hoitaa. Ei ajokieltoja, ei vankiloita. Jos rahaa löytyy, niin sillä vaan ja Suomi kiittää...
    Jos pistät jonkun kylmäksi kadulla, niin päiväsakot vaan. Mitä isompi prokressio, niin sen oikeuden mukaisempi. Kyllähän suurituloisen tekemä henkirikos on huomattavasti pahempi kuin sohvalla makaavan vassaritukihaipin.

    Leave a comment:


  • kmn
    replied
    Oli kyllä niin paska esimerkki ja kärjistys, etten jaksa edes kommentoida tuohon. Myöskään mistään punaisia päin ajamisesta tässä ei puhuttu yhtään mitään.

    Originally posted by bemmeri View Post
    Voisi myös veikata, että jos olisi korkeammat rajoitukset vaikka vain niillä hyvillä teillä, niin onnettomuudet kasvaisi.
    Tätä väitettä vastaan on ihan puhtaasti tilastollinen fakta. Perstuntumalla voi tietysti veikata, mutta todellisuudessa tuo väite ei pidä paikkansa. Kaivelemalla löytyy hyvinkin erilaista dataa ja infoa, miten tuota on tilastoitu ja vertailtu Euroopassa.

    Näiden tilastojen valossa on liikenneturvallisuuden näkökulmasta tarkasteltuna aivan yksi ja sama, onko se rajoitus hyvällä motariosuudella 110kmh, 120kmh vai vaikkapa 160kmh.

    Esim. Saksassa ja Suomessa tilastollinen ero liikennekuolemien kesken on käytännössä olematon. Eikä silti Saksassa sakoteta kahta tonnia parin kympin ylityksestä 80 kmh alueella tai ohitustilanteessa. Saati määrätä puolen vuoden ajokieltoa 60kmh ylityksestä (ja 5 vuoden koeaikaa) tyhjällä tiellä.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    Hoh hoijaa.

    Ihme nillitystä rangaistuksista ja rajotuksista. Laki on kaikille sama ja tietää että kun oikeaa monoa painaa, että mitä siitä saattaa seurata. Voi mennä auto pöpelikköön tai puskan takana on siniset tutkan kanssa.


    Tyhjä motari ei oikeuta sääntöjen puitteissa ajamaan ylinopeutta, sen enempää kuin ajamaan esim. punaisilla valoilla läpi, jos ei liikennettä ole. Molemmat tuntuu yhtä "vaarattomille". Kumpaakin tehdään ja jos jotain sattuu, niin syyllinen peilissä. Ei siinä sen kummempaa.


    Kyllä, hyvällä autolla, tasaisella teillä 200km/h ei tunnu juuri missään. Saati jos puhutaan jostain 160km/h nopeudesta. Pitäisikö rajoitus olla kenties kuskikohtainen tai automerkin mukaan? Jollain vanhalla Kia:lla voi olla kyyti hieman erilaista 160 vs 100 vauhdissa. Ei voi olla, eli rajat on vedettävä sen heikoimman aineksen mukaan, kaikessa.

    Ihan samalla tavalla voidaan alkaa muitakin lakeja säädöksiä vertaamaan. Kärjistetysti verrataan, että mitä vaaraa siinä on, jos mulla olisi taskussa vaikapa 9mm pistooli jatkuvasti? Ei varmastikaan mitään, etenkään omasta mielestä, kuten ei siinäkään, että otan autolla sen 200markkaa tauluun jossain sopivalla pätkällä.
    Kuitenkaan en haluasi että jokaisella olisi halutessaan se mutka taskussa, samoin kun en luota että jokainen ajokortin omistaja pystyy ajamaan vaikka sillä tyhjällä motarilla 160.

    Ja tuohon kärjistettyyn esimerkkiin, kun on maita vielä jossa saa asetta kantaa suht vapaasti, niin kyllä niitä siellä käytetäänkin enemmän.
    Voisi myös veikata, että jos olisi korkeammat rajoitukset vaikka vain niillä hyvillä teillä, niin onnettomuudet kasvaisi. Tai jos olis lupa ajaa vasten punaisia "tyhjässä" risteyksessä.
    Turhaa ininää, totta. Nopeusrajoituksia tulisi alentaa, mm moottoriteille 80kmh ja sakkorangaistuksia nostaa reilusti, 1kmh ylityksestä alkaen 1000€ Prokressiolla tulojen mukaan. Ajolupaa ei oteta ollenkaan pois. Näin homma tuottaisi valtion kassaan oikeaa rahaa.

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Hoh hoijaa.

    Ihme nillitystä rangaistuksista ja rajotuksista. Laki on kaikille sama ja tietää että kun oikeaa monoa painaa, että mitä siitä saattaa seurata. Voi mennä auto pöpelikköön tai puskan takana on siniset tutkan kanssa.


    Tyhjä motari ei oikeuta sääntöjen puitteissa ajamaan ylinopeutta, sen enempää kuin ajamaan esim. punaisilla valoilla läpi, jos ei liikennettä ole. Molemmat tuntuu yhtä "vaarattomille". Kumpaakin tehdään ja jos jotain sattuu, niin syyllinen peilissä. Ei siinä sen kummempaa.


    Kyllä, hyvällä autolla, tasaisella teillä 200km/h ei tunnu juuri missään. Saati jos puhutaan jostain 160km/h nopeudesta. Pitäisikö rajoitus olla kenties kuskikohtainen tai automerkin mukaan? Jollain vanhalla Kia:lla voi olla kyyti hieman erilaista 160 vs 100 vauhdissa. Ei voi olla, eli rajat on vedettävä sen heikoimman aineksen mukaan, kaikessa.

    Ihan samalla tavalla voidaan alkaa muitakin lakeja säädöksiä vertaamaan. Kärjistetysti verrataan, että mitä vaaraa siinä on, jos mulla olisi taskussa vaikapa 9mm pistooli jatkuvasti? Ei varmastikaan mitään, etenkään omasta mielestä, kuten ei siinäkään, että otan autolla sen 200markkaa tauluun jossain sopivalla pätkällä.
    Kuitenkaan en haluasi että jokaisella olisi halutessaan se mutka taskussa, samoin kun en luota että jokainen ajokortin omistaja pystyy ajamaan vaikka sillä tyhjällä motarilla 160.

    Ja tuohon kärjistettyyn esimerkkiin, kun on maita vielä jossa saa asetta kantaa suht vapaasti, niin kyllä niitä siellä käytetäänkin enemmän.
    Voisi myös veikata, että jos olisi korkeammat rajoitukset vaikka vain niillä hyvillä teillä, niin onnettomuudet kasvaisi. Tai jos olis lupa ajaa vasten punaisia "tyhjässä" risteyksessä.

    Leave a comment:


  • kmn
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    Eipä tuossa ole varaa tollaiselle saivartelulle. Kun ajat täydellisellä kelillä juuri valmistuneella täysin tyhjällä moottoritiellä missä on käytännössä suoraa kilometrejä ja otat kerran sen 200 lasiin. Ei siinä ole yhtään mitään vaarallista, sori vaan.
    Kun katsotaan mallia euroopasta, niin ei siinä olekaan yhtään mitään vaarallista. Mut autappa, kun ylitetään raja suomen puolelle, niin yhtäkkiä onkin niin vaarallista ja kaikki kuolee.

    Originally posted by enins View Post
    Nopeusrajoitukset tulisi siis saattaa järkevämmiksi, muttei missään nimessä poistaa/keventää rangaistuksia. Nopeusrajoitusten järkevöittäminen menee kyllä haaveilujen puolelle, koska ei taida olla mitään kanavaa vaikuttaa siihen (virkamiehet päättävät tiekohtaiset, ei vaaleilla valitut).
    Täysin eri mieltä. Rangaistavuus on tässä asiassa nimenomaan se ongelma. Sanktiot on niin järjettömällä tasolla, että ne saavat lähinnä kapinoimaan järjestelmää vastaan sen sijaan, että niistä oppisi yhtään mitään.

    Matalilla nopeusrajoitusaluella pitääkin olla kovempi rangaistavuus, mutta kun puhutaan nimenomaan moottoritieosuuksista, liikenteen yleisestä sujuvuudesta (useasti letkat vetää ihan aidosti 140-160kmh pitkiä siirtymiä 120 kmh nopeusrajoitusalueella), tai täysin tyhjistä tieosuuksista ilman muuta liikennettä.. Olisi PALJON parannettavaa.

    Tästäkin autoharrastajaryhmästä moni istuu tien tukkona pelkästään siksi, että ei pysty yksinkertaisesti riskeeraamaan yhtään liikenteessä, edes sen liikenteen sujuvuuden nimissä.

    Leave a comment:


  • enins
    replied
    Ihme nillitystä. Jos ajat ylinopeutta, niin otat silloin tietoisen riskin ja ole valmis kärsimään seuraukset.
    Jos sattuu kortti olemaan "pakollinen" töiden yms. tarpeeseen, niin älä aja sitä pois. Kortin pakollisuus tulisi ennemminkin ottaa koventavana tekijänä huomioon rangaistusta määrättäessä (edellyttää täydellistä piittaamattomuutta sekä liikennesääntöjä, että itseä kohtaan).

    Kyllä ihmisten pitää kantaa tekojensa seuraukset, eikä yrittää vierittää niitä muiden harteille. Ja en tosiaan puolusta Suomessa olevia nopeusrajoituksia (varsinkaan tyhjillä "tietyömaa-alueilla"), mutta niihin ei voida täällä vaikuttaa.

    Nopeusrajoitukset tulisi siis saattaa järkevämmiksi, muttei missään nimessä poistaa/keventää rangaistuksia. Nopeusrajoitusten järkevöittäminen menee kyllä haaveilujen puolelle, koska ei taida olla mitään kanavaa vaikuttaa siihen (virkamiehet päättävät tiekohtaiset, ei vaaleilla valitut).

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Keskinäisen taistelun sijaan ajatellaan asiaa rikollisen ja valtion välisenä asiana, raha asiana.

    Puhetta riittää siitä että sakkorangaistus on valtion kassan kasvattamista, onko :think

    Ajatellaan että rikollinen henkilö on työssä (yksinyrittäjä) jonka hoitaminen vaatii ehdottomasti ajokorttia, kuukausi palkka 5000€. Ajaa reippaan ylinopeuden hetken mielijohteesta ja kortti hyllylle käräjäoikeuden kautta 12kk sakkoa 3500€.

    Nyt lasketaan:
    Palkka 5000*13=65000€
    Sotut 1,7= -45500€
    Verot 35%= -22750€
    Työttömyyskorvaus (peruspäiväraha) 33,60€*240= -8064€
    Sakko +3500€
    —————————————————————————————
    Valtio -72814€
    +työn vaatimat polttoaineverot, oikeudenkäyntiin ja poliisin työpanokseen käytetty raha jne.

    Tuottoisaa puuhaa valtiolle
    Last edited by BMW525Xda; 12-09-2020, 07:21.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    Kiva et tulit kertoo, tuokin 6v takainen kortin lähtö sen vuoden ainoasta kerrasta kun otin sen 200kmh muutamaksi sekunniksi täydellisenä kevätiltana on varmasti just se pahin asia mitä suomessa tapahtuu.

    A: Toteaa bemaristit mulkuiksi
    B: Hengailee itse rusalla
    A: Todettu kyllä jo vuosikymmenten saatossa muiden toimesta. Itse kuulunut joukkoon vasta muutaman vuoden.
    B: Auton pesulla käyn silloin tällöin.

    Leave a comment:


  • Jonsku
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    Eipä tuossa ole varaa tollaiselle saivartelulle. Kun ajat täydellisellä kelillä juuri valmistuneella täysin tyhjällä moottoritiellä missä on käytännössä suoraa kilometrejä ja otat kerran sen 200 lasiin. Ei siinä ole yhtään mitään vaarallista, sori vaan. Ihan lapsellista syyttää minua tekaistusta sakosta jossa koko tutkaajaa ei ole ollut paikalla ja numerot revitään perseestä. Tuo maija näki minut jostain todella kaukaa peileistä ja pysäytti paljon myöhemmin kun olin ajanut pitkään sen yhden kiihdytyksen jälkeen täsmälleen 80/80.

    Sinäkin varmaan noilla sinun M5 ja Alpinoilla ja entisellä V8 E30 ajoit aina rajoitusten mukaan? Muistan ainakin yhden hienon burniksen, jos kytät ois olleet paikalla sattumalta ni sakot ois tullu. SooSoo

    Uhriton rikos = ei rikos.
    Ei se ole saivartelua vaan silkkaa faktaa että meidän demokraattisesti valitsemat edustajat ovat päättäneet tietyistä rikkomuksista seuraavan tietynlaiset rangaistukset. On aivan turha aikuisen ihmisen alkaa nillittämään kuinka epäoikeudenmukaista se ja tämä on, rangaistukset ovat kaikille samat....
    Jos on itse tullut lakeja rikottua, niin Suomessa kuin ulkomailla, olen aina ollut tietoinen niiden rikkomisesta mahdollisesti seuraavista sanktioista. Eikä tulisi mieleenkään alkaa nillittämään siitä kuinka "epäoikeudenmukaisesti" olisi kohdeltu vaikka kuinka olisi ollut uutta asfalttia ja vähäistä liikennettä. Säännöt on kaikille samat - ja hyvä niin! "live with it"


    Originally posted by VilleP View Post
    Tätä topicia sivusta seuranneena en kyllä ihmettele merkin kulkuneuvoilla ajavien "mulkun" mainetta. Henkinen ikä taitaa lähennellä 15v tarinasta päätellen. Jos nyt muutama kymppi motarilla tms on ylimääräistä, niin en suurena syntinä pidä. Mutta vaikuttaa siltä että pari markkaa pitää voida työntää ilman seuraamuksia. Kumin poltosta yms nyt puhumattakaan, joka lähentelee jos nolouden huipentumaa...
    Tämäpä se. On aivan täysin yksikön itsensä vastuulla mitä tekee, seuraamukset aikuinen ihminen ottaa huomioon (tai sitten ei). Lapsellista alkaa työntämään systeemin viaksi omia mokia kun se ainoa syypää löytyy peilistä.

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Tätä topicia sivusta seuranneena en kyllä ihmettele merkin kulkuneuvoilla ajavien "mulkun" mainetta. Henkinen ikä taitaa lähennellä 15v tarinasta päätellen. Jos nyt muutama kymppi motarilla tms on ylimääräistä, niin en suurena syntinä pidä. Mutta vaikuttaa siltä että pari markkaa pitää voida työntää ilman seuraamuksia. Kumin poltosta yms nyt puhumattakaan, joka lähentelee jos nolouden huipentumaa...
    Kiva et tulit kertoo, tuokin 6v takainen kortin lähtö sen vuoden ainoasta kerrasta kun otin sen 200kmh muutamaksi sekunniksi täydellisenä kevätiltana on varmasti just se pahin asia mitä suomessa tapahtuu.

    A: Toteaa bemaristit mulkuiksi
    B: Hengailee itse rusalla
    Last edited by Remotion; 12-09-2020, 01:59.

    Leave a comment:

Working...
X