memebuy23buy

Pysäyttikö poliisi, saitko sakot? III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    Hoh hoijaa.

    Ihme nillitystä rangaistuksista ja rajotuksista. Laki on kaikille sama ja tietää että kun oikeaa monoa painaa, että mitä siitä saattaa seurata. Voi mennä auto pöpelikköön tai puskan takana on siniset tutkan kanssa.


    Tyhjä motari ei oikeuta sääntöjen puitteissa ajamaan ylinopeutta, sen enempää kuin ajamaan esim. punaisilla valoilla läpi, jos ei liikennettä ole. Molemmat tuntuu yhtä "vaarattomille". Kumpaakin tehdään ja jos jotain sattuu, niin syyllinen peilissä. Ei siinä sen kummempaa.


    Kyllä, hyvällä autolla, tasaisella teillä 200km/h ei tunnu juuri missään. Saati jos puhutaan jostain 160km/h nopeudesta. Pitäisikö rajoitus olla kenties kuskikohtainen tai automerkin mukaan? Jollain vanhalla Kia:lla voi olla kyyti hieman erilaista 160 vs 100 vauhdissa. Ei voi olla, eli rajat on vedettävä sen heikoimman aineksen mukaan, kaikessa.

    Ihan samalla tavalla voidaan alkaa muitakin lakeja säädöksiä vertaamaan. Kärjistetysti verrataan, että mitä vaaraa siinä on, jos mulla olisi taskussa vaikapa 9mm pistooli jatkuvasti? Ei varmastikaan mitään, etenkään omasta mielestä, kuten ei siinäkään, että otan autolla sen 200markkaa tauluun jossain sopivalla pätkällä.
    Kuitenkaan en haluasi että jokaisella olisi halutessaan se mutka taskussa, samoin kun en luota että jokainen ajokortin omistaja pystyy ajamaan vaikka sillä tyhjällä motarilla 160.

    Ja tuohon kärjistettyyn esimerkkiin, kun on maita vielä jossa saa asetta kantaa suht vapaasti, niin kyllä niitä siellä käytetäänkin enemmän.
    Voisi myös veikata, että jos olisi korkeammat rajoitukset vaikka vain niillä hyvillä teillä, niin onnettomuudet kasvaisi. Tai jos olis lupa ajaa vasten punaisia "tyhjässä" risteyksessä.
    Turhaa ininää, totta. Nopeusrajoituksia tulisi alentaa, mm moottoriteille 80kmh ja sakkorangaistuksia nostaa reilusti, 1kmh ylityksestä alkaen 1000€ Prokressiolla tulojen mukaan. Ajolupaa ei oteta ollenkaan pois. Näin homma tuottaisi valtion kassaan oikeaa rahaa.

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Hoh hoijaa.

    Ihme nillitystä rangaistuksista ja rajotuksista. Laki on kaikille sama ja tietää että kun oikeaa monoa painaa, että mitä siitä saattaa seurata. Voi mennä auto pöpelikköön tai puskan takana on siniset tutkan kanssa.


    Tyhjä motari ei oikeuta sääntöjen puitteissa ajamaan ylinopeutta, sen enempää kuin ajamaan esim. punaisilla valoilla läpi, jos ei liikennettä ole. Molemmat tuntuu yhtä "vaarattomille". Kumpaakin tehdään ja jos jotain sattuu, niin syyllinen peilissä. Ei siinä sen kummempaa.


    Kyllä, hyvällä autolla, tasaisella teillä 200km/h ei tunnu juuri missään. Saati jos puhutaan jostain 160km/h nopeudesta. Pitäisikö rajoitus olla kenties kuskikohtainen tai automerkin mukaan? Jollain vanhalla Kia:lla voi olla kyyti hieman erilaista 160 vs 100 vauhdissa. Ei voi olla, eli rajat on vedettävä sen heikoimman aineksen mukaan, kaikessa.

    Ihan samalla tavalla voidaan alkaa muitakin lakeja säädöksiä vertaamaan. Kärjistetysti verrataan, että mitä vaaraa siinä on, jos mulla olisi taskussa vaikapa 9mm pistooli jatkuvasti? Ei varmastikaan mitään, etenkään omasta mielestä, kuten ei siinäkään, että otan autolla sen 200markkaa tauluun jossain sopivalla pätkällä.
    Kuitenkaan en haluasi että jokaisella olisi halutessaan se mutka taskussa, samoin kun en luota että jokainen ajokortin omistaja pystyy ajamaan vaikka sillä tyhjällä motarilla 160.

    Ja tuohon kärjistettyyn esimerkkiin, kun on maita vielä jossa saa asetta kantaa suht vapaasti, niin kyllä niitä siellä käytetäänkin enemmän.
    Voisi myös veikata, että jos olisi korkeammat rajoitukset vaikka vain niillä hyvillä teillä, niin onnettomuudet kasvaisi. Tai jos olis lupa ajaa vasten punaisia "tyhjässä" risteyksessä.

    Leave a comment:


  • kmn
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    Eipä tuossa ole varaa tollaiselle saivartelulle. Kun ajat täydellisellä kelillä juuri valmistuneella täysin tyhjällä moottoritiellä missä on käytännössä suoraa kilometrejä ja otat kerran sen 200 lasiin. Ei siinä ole yhtään mitään vaarallista, sori vaan.
    Kun katsotaan mallia euroopasta, niin ei siinä olekaan yhtään mitään vaarallista. Mut autappa, kun ylitetään raja suomen puolelle, niin yhtäkkiä onkin niin vaarallista ja kaikki kuolee.

    Originally posted by enins View Post
    Nopeusrajoitukset tulisi siis saattaa järkevämmiksi, muttei missään nimessä poistaa/keventää rangaistuksia. Nopeusrajoitusten järkevöittäminen menee kyllä haaveilujen puolelle, koska ei taida olla mitään kanavaa vaikuttaa siihen (virkamiehet päättävät tiekohtaiset, ei vaaleilla valitut).
    Täysin eri mieltä. Rangaistavuus on tässä asiassa nimenomaan se ongelma. Sanktiot on niin järjettömällä tasolla, että ne saavat lähinnä kapinoimaan järjestelmää vastaan sen sijaan, että niistä oppisi yhtään mitään.

    Matalilla nopeusrajoitusaluella pitääkin olla kovempi rangaistavuus, mutta kun puhutaan nimenomaan moottoritieosuuksista, liikenteen yleisestä sujuvuudesta (useasti letkat vetää ihan aidosti 140-160kmh pitkiä siirtymiä 120 kmh nopeusrajoitusalueella), tai täysin tyhjistä tieosuuksista ilman muuta liikennettä.. Olisi PALJON parannettavaa.

    Tästäkin autoharrastajaryhmästä moni istuu tien tukkona pelkästään siksi, että ei pysty yksinkertaisesti riskeeraamaan yhtään liikenteessä, edes sen liikenteen sujuvuuden nimissä.

    Leave a comment:


  • enins
    replied
    Ihme nillitystä. Jos ajat ylinopeutta, niin otat silloin tietoisen riskin ja ole valmis kärsimään seuraukset.
    Jos sattuu kortti olemaan "pakollinen" töiden yms. tarpeeseen, niin älä aja sitä pois. Kortin pakollisuus tulisi ennemminkin ottaa koventavana tekijänä huomioon rangaistusta määrättäessä (edellyttää täydellistä piittaamattomuutta sekä liikennesääntöjä, että itseä kohtaan).

    Kyllä ihmisten pitää kantaa tekojensa seuraukset, eikä yrittää vierittää niitä muiden harteille. Ja en tosiaan puolusta Suomessa olevia nopeusrajoituksia (varsinkaan tyhjillä "tietyömaa-alueilla"), mutta niihin ei voida täällä vaikuttaa.

    Nopeusrajoitukset tulisi siis saattaa järkevämmiksi, muttei missään nimessä poistaa/keventää rangaistuksia. Nopeusrajoitusten järkevöittäminen menee kyllä haaveilujen puolelle, koska ei taida olla mitään kanavaa vaikuttaa siihen (virkamiehet päättävät tiekohtaiset, ei vaaleilla valitut).

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Keskinäisen taistelun sijaan ajatellaan asiaa rikollisen ja valtion välisenä asiana, raha asiana.

    Puhetta riittää siitä että sakkorangaistus on valtion kassan kasvattamista, onko :think

    Ajatellaan että rikollinen henkilö on työssä (yksinyrittäjä) jonka hoitaminen vaatii ehdottomasti ajokorttia, kuukausi palkka 5000€. Ajaa reippaan ylinopeuden hetken mielijohteesta ja kortti hyllylle käräjäoikeuden kautta 12kk sakkoa 3500€.

    Nyt lasketaan:
    Palkka 5000*13=65000€
    Sotut 1,7= -45500€
    Verot 35%= -22750€
    Työttömyyskorvaus (peruspäiväraha) 33,60€*240= -8064€
    Sakko +3500€
    —————————————————————————————
    Valtio -72814€
    +työn vaatimat polttoaineverot, oikeudenkäyntiin ja poliisin työpanokseen käytetty raha jne.

    Tuottoisaa puuhaa valtiolle
    Last edited by BMW525Xda; 12-09-2020, 06:21.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    Kiva et tulit kertoo, tuokin 6v takainen kortin lähtö sen vuoden ainoasta kerrasta kun otin sen 200kmh muutamaksi sekunniksi täydellisenä kevätiltana on varmasti just se pahin asia mitä suomessa tapahtuu.

    A: Toteaa bemaristit mulkuiksi
    B: Hengailee itse rusalla
    A: Todettu kyllä jo vuosikymmenten saatossa muiden toimesta. Itse kuulunut joukkoon vasta muutaman vuoden.
    B: Auton pesulla käyn silloin tällöin.

    Leave a comment:


  • Jonsku
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    Eipä tuossa ole varaa tollaiselle saivartelulle. Kun ajat täydellisellä kelillä juuri valmistuneella täysin tyhjällä moottoritiellä missä on käytännössä suoraa kilometrejä ja otat kerran sen 200 lasiin. Ei siinä ole yhtään mitään vaarallista, sori vaan. Ihan lapsellista syyttää minua tekaistusta sakosta jossa koko tutkaajaa ei ole ollut paikalla ja numerot revitään perseestä. Tuo maija näki minut jostain todella kaukaa peileistä ja pysäytti paljon myöhemmin kun olin ajanut pitkään sen yhden kiihdytyksen jälkeen täsmälleen 80/80.

    Sinäkin varmaan noilla sinun M5 ja Alpinoilla ja entisellä V8 E30 ajoit aina rajoitusten mukaan? Muistan ainakin yhden hienon burniksen, jos kytät ois olleet paikalla sattumalta ni sakot ois tullu. SooSoo

    Uhriton rikos = ei rikos.
    Ei se ole saivartelua vaan silkkaa faktaa että meidän demokraattisesti valitsemat edustajat ovat päättäneet tietyistä rikkomuksista seuraavan tietynlaiset rangaistukset. On aivan turha aikuisen ihmisen alkaa nillittämään kuinka epäoikeudenmukaista se ja tämä on, rangaistukset ovat kaikille samat....
    Jos on itse tullut lakeja rikottua, niin Suomessa kuin ulkomailla, olen aina ollut tietoinen niiden rikkomisesta mahdollisesti seuraavista sanktioista. Eikä tulisi mieleenkään alkaa nillittämään siitä kuinka "epäoikeudenmukaisesti" olisi kohdeltu vaikka kuinka olisi ollut uutta asfalttia ja vähäistä liikennettä. Säännöt on kaikille samat - ja hyvä niin! "live with it"


    Originally posted by VilleP View Post
    Tätä topicia sivusta seuranneena en kyllä ihmettele merkin kulkuneuvoilla ajavien "mulkun" mainetta. Henkinen ikä taitaa lähennellä 15v tarinasta päätellen. Jos nyt muutama kymppi motarilla tms on ylimääräistä, niin en suurena syntinä pidä. Mutta vaikuttaa siltä että pari markkaa pitää voida työntää ilman seuraamuksia. Kumin poltosta yms nyt puhumattakaan, joka lähentelee jos nolouden huipentumaa...
    Tämäpä se. On aivan täysin yksikön itsensä vastuulla mitä tekee, seuraamukset aikuinen ihminen ottaa huomioon (tai sitten ei). Lapsellista alkaa työntämään systeemin viaksi omia mokia kun se ainoa syypää löytyy peilistä.

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Tätä topicia sivusta seuranneena en kyllä ihmettele merkin kulkuneuvoilla ajavien "mulkun" mainetta. Henkinen ikä taitaa lähennellä 15v tarinasta päätellen. Jos nyt muutama kymppi motarilla tms on ylimääräistä, niin en suurena syntinä pidä. Mutta vaikuttaa siltä että pari markkaa pitää voida työntää ilman seuraamuksia. Kumin poltosta yms nyt puhumattakaan, joka lähentelee jos nolouden huipentumaa...
    Kiva et tulit kertoo, tuokin 6v takainen kortin lähtö sen vuoden ainoasta kerrasta kun otin sen 200kmh muutamaksi sekunniksi täydellisenä kevätiltana on varmasti just se pahin asia mitä suomessa tapahtuu.

    A: Toteaa bemaristit mulkuiksi
    B: Hengailee itse rusalla
    Last edited by Remotion; 12-09-2020, 00:59.

    Leave a comment:


  • Masander
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Ei kyl xdriven sutimisella saa tarpeeksi rispektiä. Ässällä ehkä Olihan se siistiä kun ikää oli 18v, nyt tuossa rusan shellillä kun seuraa aika miesten touhua niin myötähäpeä on suunnaton.
    Nojoo nyt ehkä ymmärrän pointtisi

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Ei kyl xdriven sutimisella saa tarpeeksi rispektiä. Ässällä ehkä Olihan se siistiä kun ikää oli 18v, nyt tuossa rusan shellillä kun seuraa aika miesten touhua niin myötähäpeä on suunnaton.

    Leave a comment:


  • Masander
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Tätä topicia sivusta seuranneena en kyllä ihmettele merkin kulkuneuvoilla ajavien "mulkun" mainetta. Henkinen ikä taitaa lähennellä 15v tarinasta päätellen. Jos nyt muutama kymppi motarilla tms on ylimääräistä, niin en suurena syntinä pidä. Mutta vaikuttaa siltä että pari markkaa pitää voida työntää ilman seuraamuksia. Kumin poltosta yms nyt puhumattakaan, joka lähentelee jos nolouden huipentumaa...
    Eikö xdrive jaksa polttaa baarumia vai mikä siinä ahdistaa jos herrasmiesmäisesti ”vähän” pyöräyttää joutavaa

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Tätä topicia sivusta seuranneena en kyllä ihmettele merkin kulkuneuvoilla ajavien "mulkun" mainetta. Henkinen ikä taitaa lähennellä 15v tarinasta päätellen. Jos nyt muutama kymppi motarilla tms on ylimääräistä, niin en suurena syntinä pidä. Mutta vaikuttaa siltä että pari markkaa pitää voida työntää ilman seuraamuksia. Kumin poltosta yms nyt puhumattakaan, joka lähentelee jos nolouden huipentumaa...

    Leave a comment:


  • Masander
    replied
    Originally posted by msalojaa View Post
    Täällä Helsingin päässä pitää vaan tottua siihen vihreiden kaupunkibulevardi-meininkiin. En tiedä miten tota vois vastustaa, keinoja otetaan vastaan.
    No mulla on joissain bemareissa kilvet ollu kiinni pikakiinnityksellä koska fobban kamerapakun tunnistelut saattais kuumotella (aivan vitun laitonta, en suosittele), ja sit toinen vaihtoehto että syrjäytät sinnetännemäen sun muut marxistit vallan kahvasta nii loppuu se spandexystävien sun muiden soijapoikien bulevardihömpötys

    Ja ettei menis ihan ohi topikin nii viimeks tuli sakot silloin ku minimisakko opiskelijan tuloilla oli 90€ nii ei se kauheesti kyl asennevammaista hidastanut tuolla tienpäällä
    Last edited by Masander; 11-09-2020, 23:22.

    Leave a comment:


  • msalojaa
    replied
    Täällä Helsingin päässä pitää vaan tottua siihen vihreiden kaupunkibulevardi-meininkiin. En tiedä miten tota vois vastustaa, keinoja otetaan vastaan.

    Leave a comment:


  • jj5
    replied
    Alkaa mennä aiheen vierestä, mutta sitä kuitenkin sivuten, niin kyllä täällä on nopeusrajoitukset sillä tasolla (erityisesti) näillä useampikaistaisilla väylillä, että niiden alhaista tasoa on turha turvallisuudella yrittää perustella. Ja moninpaikoin alaspäin mennään ajoneuvoen turvallisuuskehityksestä ym. huolimatta. Hyvänä esimerkkinä varsin järjettömältä tuntuvasta rajoituksesta voinee pitää tuusulanväylää(moottoritie?!??) pitkine 80 rajoituksineen. Eilen illalla ajoin tyhjää tietä siinä ihan vahingossa 110km/h stadista kehä1 päin ja vasta hetken kulutta tätä varsin järkevältä tuntuvaa vauhtia ajeltuani tajusin vakavan virheeni. Onneksi ei mennyt kuukauden liksa siinä.

    Leave a comment:

Working...
X