Originally posted by bemmeri
View Post
Pysäyttikö poliisi, saitko sakot? III
Collapse
X
-
-
-
Hoh hoijaa.
Ihme nillitystä rangaistuksista ja rajotuksista. Laki on kaikille sama ja tietää että kun oikeaa monoa painaa, että mitä siitä saattaa seurata. Voi mennä auto pöpelikköön tai puskan takana on siniset tutkan kanssa.
Tyhjä motari ei oikeuta sääntöjen puitteissa ajamaan ylinopeutta, sen enempää kuin ajamaan esim. punaisilla valoilla läpi, jos ei liikennettä ole. Molemmat tuntuu yhtä "vaarattomille". Kumpaakin tehdään ja jos jotain sattuu, niin syyllinen peilissä. Ei siinä sen kummempaa.
Kyllä, hyvällä autolla, tasaisella teillä 200km/h ei tunnu juuri missään. Saati jos puhutaan jostain 160km/h nopeudesta. Pitäisikö rajoitus olla kenties kuskikohtainen tai automerkin mukaan? Jollain vanhalla Kia:lla voi olla kyyti hieman erilaista 160 vs 100 vauhdissa. Ei voi olla, eli rajat on vedettävä sen heikoimman aineksen mukaan, kaikessa.
Ihan samalla tavalla voidaan alkaa muitakin lakeja säädöksiä vertaamaan. Kärjistetysti verrataan, että mitä vaaraa siinä on, jos mulla olisi taskussa vaikapa 9mm pistooli jatkuvasti? Ei varmastikaan mitään, etenkään omasta mielestä, kuten ei siinäkään, että otan autolla sen 200markkaa tauluun jossain sopivalla pätkällä.
Kuitenkaan en haluasi että jokaisella olisi halutessaan se mutka taskussa, samoin kun en luota että jokainen ajokortin omistaja pystyy ajamaan vaikka sillä tyhjällä motarilla 160.
Ja tuohon kärjistettyyn esimerkkiin, kun on maita vielä jossa saa asetta kantaa suht vapaasti, niin kyllä niitä siellä käytetäänkin enemmän.
Voisi myös veikata, että jos olisi korkeammat rajoitukset vaikka vain niillä hyvillä teillä, niin onnettomuudet kasvaisi. Tai jos olis lupa ajaa vasten punaisia "tyhjässä" risteyksessä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Remotion View PostEipä tuossa ole varaa tollaiselle saivartelulle. Kun ajat täydellisellä kelillä juuri valmistuneella täysin tyhjällä moottoritiellä missä on käytännössä suoraa kilometrejä ja otat kerran sen 200 lasiin. Ei siinä ole yhtään mitään vaarallista, sori vaan.
Originally posted by enins View PostNopeusrajoitukset tulisi siis saattaa järkevämmiksi, muttei missään nimessä poistaa/keventää rangaistuksia. Nopeusrajoitusten järkevöittäminen menee kyllä haaveilujen puolelle, koska ei taida olla mitään kanavaa vaikuttaa siihen (virkamiehet päättävät tiekohtaiset, ei vaaleilla valitut).
Matalilla nopeusrajoitusaluella pitääkin olla kovempi rangaistavuus, mutta kun puhutaan nimenomaan moottoritieosuuksista, liikenteen yleisestä sujuvuudesta (useasti letkat vetää ihan aidosti 140-160kmh pitkiä siirtymiä 120 kmh nopeusrajoitusalueella), tai täysin tyhjistä tieosuuksista ilman muuta liikennettä.. Olisi PALJON parannettavaa.
Tästäkin autoharrastajaryhmästä moni istuu tien tukkona pelkästään siksi, että ei pysty yksinkertaisesti riskeeraamaan yhtään liikenteessä, edes sen liikenteen sujuvuuden nimissä.
Leave a comment:
-
-
Ihme nillitystä. Jos ajat ylinopeutta, niin otat silloin tietoisen riskin ja ole valmis kärsimään seuraukset.
Jos sattuu kortti olemaan "pakollinen" töiden yms. tarpeeseen, niin älä aja sitä pois. Kortin pakollisuus tulisi ennemminkin ottaa koventavana tekijänä huomioon rangaistusta määrättäessä (edellyttää täydellistä piittaamattomuutta sekä liikennesääntöjä, että itseä kohtaan).
Kyllä ihmisten pitää kantaa tekojensa seuraukset, eikä yrittää vierittää niitä muiden harteille. Ja en tosiaan puolusta Suomessa olevia nopeusrajoituksia (varsinkaan tyhjillä "tietyömaa-alueilla"), mutta niihin ei voida täällä vaikuttaa.
Nopeusrajoitukset tulisi siis saattaa järkevämmiksi, muttei missään nimessä poistaa/keventää rangaistuksia. Nopeusrajoitusten järkevöittäminen menee kyllä haaveilujen puolelle, koska ei taida olla mitään kanavaa vaikuttaa siihen (virkamiehet päättävät tiekohtaiset, ei vaaleilla valitut).
Leave a comment:
-
-
Keskinäisen taistelun sijaan ajatellaan asiaa rikollisen ja valtion välisenä asiana, raha asiana.
Puhetta riittää siitä että sakkorangaistus on valtion kassan kasvattamista, onko :think
Ajatellaan että rikollinen henkilö on työssä (yksinyrittäjä) jonka hoitaminen vaatii ehdottomasti ajokorttia, kuukausi palkka 5000€. Ajaa reippaan ylinopeuden hetken mielijohteesta ja kortti hyllylle käräjäoikeuden kautta 12kk sakkoa 3500€.
Nyt lasketaan:
Palkka 5000*13=65000€
Sotut 1,7= -45500€
Verot 35%= -22750€
Työttömyyskorvaus (peruspäiväraha) 33,60€*240= -8064€
Sakko +3500€
—————————————————————————————
Valtio -72814€
+työn vaatimat polttoaineverot, oikeudenkäyntiin ja poliisin työpanokseen käytetty raha jne.
Tuottoisaa puuhaa valtiolleLast edited by BMW525Xda; 12-09-2020, 06:21.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Remotion View PostKiva et tulit kertoo, tuokin 6v takainen kortin lähtö sen vuoden ainoasta kerrasta kun otin sen 200kmh muutamaksi sekunniksi täydellisenä kevätiltana on varmasti just se pahin asia mitä suomessa tapahtuu.
A: Toteaa bemaristit mulkuiksi
B: Hengailee itse rusalla
B: Auton pesulla käyn silloin tällöin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Remotion View PostEipä tuossa ole varaa tollaiselle saivartelulle. Kun ajat täydellisellä kelillä juuri valmistuneella täysin tyhjällä moottoritiellä missä on käytännössä suoraa kilometrejä ja otat kerran sen 200 lasiin. Ei siinä ole yhtään mitään vaarallista, sori vaan. Ihan lapsellista syyttää minua tekaistusta sakosta jossa koko tutkaajaa ei ole ollut paikalla ja numerot revitään perseestä. Tuo maija näki minut jostain todella kaukaa peileistä ja pysäytti paljon myöhemmin kun olin ajanut pitkään sen yhden kiihdytyksen jälkeen täsmälleen 80/80.
Sinäkin varmaan noilla sinun M5 ja Alpinoilla ja entisellä V8 E30 ajoit aina rajoitusten mukaan? Muistan ainakin yhden hienon burniksen, jos kytät ois olleet paikalla sattumalta ni sakot ois tullu. SooSoo
Uhriton rikos = ei rikos.
Jos on itse tullut lakeja rikottua, niin Suomessa kuin ulkomailla, olen aina ollut tietoinen niiden rikkomisesta mahdollisesti seuraavista sanktioista. Eikä tulisi mieleenkään alkaa nillittämään siitä kuinka "epäoikeudenmukaisesti" olisi kohdeltu vaikka kuinka olisi ollut uutta asfalttia ja vähäistä liikennettä. Säännöt on kaikille samat - ja hyvä niin! "live with it"
Originally posted by VilleP View PostTätä topicia sivusta seuranneena en kyllä ihmettele merkin kulkuneuvoilla ajavien "mulkun" mainetta. Henkinen ikä taitaa lähennellä 15v tarinasta päätellen. Jos nyt muutama kymppi motarilla tms on ylimääräistä, niin en suurena syntinä pidä. Mutta vaikuttaa siltä että pari markkaa pitää voida työntää ilman seuraamuksia. Kumin poltosta yms nyt puhumattakaan, joka lähentelee jos nolouden huipentumaa...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by VilleP View PostTätä topicia sivusta seuranneena en kyllä ihmettele merkin kulkuneuvoilla ajavien "mulkun" mainetta. Henkinen ikä taitaa lähennellä 15v tarinasta päätellen. Jos nyt muutama kymppi motarilla tms on ylimääräistä, niin en suurena syntinä pidä. Mutta vaikuttaa siltä että pari markkaa pitää voida työntää ilman seuraamuksia. Kumin poltosta yms nyt puhumattakaan, joka lähentelee jos nolouden huipentumaa...
A: Toteaa bemaristit mulkuiksi
B: Hengailee itse rusallaLast edited by Remotion; 12-09-2020, 00:59.
Leave a comment:
-
-
Ei kyl xdriven sutimisella saa tarpeeksi rispektiä. Ässällä ehkäOlihan se siistiä kun ikää oli 18v, nyt tuossa rusan shellillä kun seuraa aika miesten touhua niin myötähäpeä on suunnaton.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by VilleP View PostTätä topicia sivusta seuranneena en kyllä ihmettele merkin kulkuneuvoilla ajavien "mulkun" mainetta. Henkinen ikä taitaa lähennellä 15v tarinasta päätellen. Jos nyt muutama kymppi motarilla tms on ylimääräistä, niin en suurena syntinä pidä. Mutta vaikuttaa siltä että pari markkaa pitää voida työntää ilman seuraamuksia. Kumin poltosta yms nyt puhumattakaan, joka lähentelee jos nolouden huipentumaa...
Leave a comment:
-
-
Tätä topicia sivusta seuranneena en kyllä ihmettele merkin kulkuneuvoilla ajavien "mulkun" mainetta. Henkinen ikä taitaa lähennellä 15v tarinasta päätellen. Jos nyt muutama kymppi motarilla tms on ylimääräistä, niin en suurena syntinä pidä. Mutta vaikuttaa siltä että pari markkaa pitää voida työntää ilman seuraamuksia. Kumin poltosta yms nyt puhumattakaan, joka lähentelee jos nolouden huipentumaa...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by msalojaa View PostTäällä Helsingin päässä pitää vaan tottua siihen vihreiden kaupunkibulevardi-meininkiin. En tiedä miten tota vois vastustaa, keinoja otetaan vastaan.), ja sit toinen vaihtoehto että syrjäytät sinnetännemäen sun muut marxistit vallan kahvasta nii loppuu se spandexystävien sun muiden soijapoikien bulevardihömpötys
Ja ettei menis ihan ohi topikin nii viimeks tuli sakot silloin ku minimisakko opiskelijan tuloilla oli 90€ nii ei se kauheesti kyl asennevammaista hidastanut tuolla tienpäälläLast edited by Masander; 11-09-2020, 23:22.
Leave a comment:
-
-
Täällä Helsingin päässä pitää vaan tottua siihen vihreiden kaupunkibulevardi-meininkiin. En tiedä miten tota vois vastustaa, keinoja otetaan vastaan.
Leave a comment:
-
-
Alkaa mennä aiheen vierestä, mutta sitä kuitenkin sivuten, niin kyllä täällä on nopeusrajoitukset sillä tasolla (erityisesti) näillä useampikaistaisilla väylillä, että niiden alhaista tasoa on turha turvallisuudella yrittää perustella. Ja moninpaikoin alaspäin mennään ajoneuvoen turvallisuuskehityksestä ym. huolimatta. Hyvänä esimerkkinä varsin järjettömältä tuntuvasta rajoituksesta voinee pitää tuusulanväylää(moottoritie?!??) pitkine 80 rajoituksineen. Eilen illalla ajoin tyhjää tietä siinä ihan vahingossa 110km/h stadista kehä1 päin ja vasta hetken kulutta tätä varsin järkevältä tuntuvaa vauhtia ajeltuani tajusin vakavan virheeni. Onneksi ei mennyt kuukauden liksa siinä.
Leave a comment:
-
Leave a comment: