memebuy23buy

Pysäyttikö poliisi, saitko sakot? III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jonsku
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    Otin kantaa vain noihin naurettaviin sakkosummiin, joita ei taideta missään muualla maailmaa tuntea.
    Tästä tuleekin mieleen, että Suomessa ei saisi rikastua omalla työllä tai yrittämällä, noissa järjettömän suurissa sakoissa rangaistaan paremminkin siitä, että kyseisellä henkilöllä on hyvät tulot. Vaikka rikkaan tekemä rike olisi aivan yhtä vähäpätöinen/suuri kuin työttömän tekemä. Eihän maitokaan ole eri hintaista köyhälle ja rikkaalle.
    Sakkojen / rangaistusten kohtuullisuus ja suhde muista rikkomuksista seuraaviin rangaistuksiin on myös loputon keskustelu johon otan kantaa ainoastaan sen verran että progressiota on oltava jotta rangaistus tuntuu. Muutamat kympit (tai sataset) eivät keski- / suurituloista kummemin hetkauttane..

    Mitä ylinopeussakkoihin tulee niin osataan sitä Sveitsissäkin "Driver faces $1,000,000 speeding fine"

    Leave a comment:


  • Jonsku
    replied
    Ehkäpä järkevin tapa joustaviin nopeusrajoituksiin olisi kelin / liikennemäärien yms mukaan vaihtuvat rajoitukset isoimmille teille? Varmasti lisäisi tyytyväisyyttä ja liikenteen jouhevuutta aiheuttamatta suurempaa päänvaivaa kellekään.
    Esim. 140km/h vähäisellä liikenteellä ja hyvällä kelillä ei tuottane kellekään ongelmia siinä missä 40km/h oikein umpisurkealla kelillä ruuhkassa olisi varsin asiallinen rajoitus. :think

    Originally posted by kmn View Post
    Tästäkin autoharrastajaryhmästä moni istuu tien tukkona pelkästään siksi, että ei pysty yksinkertaisesti riskeeraamaan yhtään liikenteessä, edes sen liikenteen sujuvuuden nimissä.
    Siitä huolimatta että joku sattuu ajamaan muutaman kmh;n alinopeutta pääsevät kaikki kuitenkin perille, eikös se kuitenkin ole yleisesti ottaen pääasia autolla ajellessa? Muutama minuutti sinne tänne ei voi kenenkään päivää pilata...

    Originally posted by kmn View Post
    Näiden tilastojen valossa on liikenneturvallisuuden näkökulmasta tarkasteltuna aivan yksi ja sama, onko se rajoitus hyvällä motariosuudella 110kmh, 120kmh vai vaikkapa 160kmh.
    Muistetaan nyt kuitenkin samalla tieverkkojen erot. Kolmas kaista moottoritiellä tekee liikenteen kummasti sujuvammaksi / turvallisemmaksi kun rekat paahtavat omaa kaistaansa ja muut kulkijat kahdella kaistalla omilla nopeuseroillaan. Suomen liikennemäärillä siirtyminen kuusikaistaisiin moottoriteihin taas ei ole mitenkään realistinen vaihtoehto joten "näillä mennään".. eikö?

    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Mitä nyt kuitenin on monissa maissa ajellut niin jos Suomeen vertaa niin ero ei ole todellakaan ainoastaan se mikä tässä kartalla näkyy, eli että rajoitus maaseututeillä on usein 10-20 km/h korkeampi, vaan sen lisäksi tiet voi olla paljon mutkaisempia ja joskus myös kapeampia kuin Suomessa, ja silti rajoitus on korkempi. Tuntuu siis että Suomessa rajoituksista päättävät eivät juuri koskaan luota siihen että autoilija vois käyttää joskus myös omaa järkeään turvallisen tilannenopeuden valinnassa.

    Parantaako tämä lähestymistapa sitten liikenneturvallisuutta?
    Tuo on varsin hyvä pointteri Näin perstuntumalta väittäisin että - valitettavasti - perusautoilija paahtaa rajoituksen mukaan eikä suhteuta ajonopeutta vallitseviin olosuhteisiin, ajoneuvon kuntoon yms. Tästä johtuen nopeusrajoitukset joudutaan ehkä jopa painamaan alakanttiin (modernin auton ja hyvän kuskin näkökulmasta) koska ei voida luottaa ihmisten ajavan hitaammin tarvittaessa. Tästähän on "hyviä" esimerkkejä kutakuinkin jokavuotisten ketjukolareiden yms muodossa.. Kuskit luottavat omiin taitoihinsa liikaa, eivät huomioi olosuhteita ja painavat rajoituksen mukaan "koska kyltissä lukee niin" ajonvakautusvalot vilkkuen. Sitten ihmetellään kun rytisee ja parhaimmillaan vielä osoitellaan syyttävää sormea tielaitoksen suuntaan "kun tie oli huonossa kunnossa vaikka nopeusrajoitus oli sitä ja tätä" sen sijaan että otettaisiin tuumaustauko peiliin katsoen

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Silloin et ole sisäistänyt rangaistuksen kohtuullisuutta ja vaikutusta ollenkaan. Just ne satojen tuhansien ja tonnien sakot on asia joka opettaa, ja se prokressiona annettu sakko vaikuttaa muistuttavasti rikkalle kuin köyhälle. Jos sakko olisi kuten virossa ei niillä olisi mitään merkitystä, ei rikkaalle eikä köyhälle. Idea satojen tuhansien sakoissa on että se vituttaa, tasapuolisesti. Rahaa se vaan on, kortin menetys taas on köyhälle isompi menetys kuin superrikkaalle, pitääkö perustella ?
    Ei tarvia. Eikä oikeestaan jaksa enää alkaa vääntämäänkään tässä topikissa.


    Otin kantaa vain noihin naurettaviin sakkosummiin, joita ei taideta missään muualla maailmaa tuntea.
    Tästä tuleekin mieleen, että Suomessa ei saisi rikastua omalla työllä tai yrittämällä, noissa järjettömän suurissa sakoissa rangaistaan paremminkin siitä, että kyseisellä henkilöllä on hyvät tulot. Vaikka rikkaan tekemä rike olisi aivan yhtä vähäpätöinen/suuri kuin työttömän tekemä. Eihän maitokaan ole eri hintaista köyhälle ja rikkaalle.

    Ennen sanottiin että "on lottovoitto syntyä" suomeen ja lotossa voitettu raha on ainoa hyväksytty rikastumisen muoto naapureiden/muiden/valtion mielestä. Oikeestaanhan tämä on totta siinäkin mielessä, kun veikkausvoitot ei edes vaikuta päiväsakkoihin.

    Leave a comment:


  • racing02
    replied
    Originally posted by mikae34 View Post
    Kiinnostaisi tietää, ihan mielenkiinnosta, että miten tämä tieliikennelaki pitäisi teidän mielestänne, joiden mielestä se on aivan päin persettä, mennä ? Eli ihan ilman mitään kieliposkeiluja niin, mitkä pitäisi olla nopeusrajoitukset, mitkä rangaistukset (jos niitä ylipäätään saa edes olla, jne...

    Tässä kun on jauhettu sivutolkulla siitä mikä on tilanne, niin kiinnostaisi tietää myös mikä se sitten pitäisi olla. Remotionin mielestä nyt ainakin pitäisi saada ajaa niin paljon kuin auto kulkee, muut ?

    Rajoitukset +30% kautta linjan. Rangaistus pitäisi olla suhteessa vaaraan/aiheutettuun vahinkoon verratuna muihin rikoksiin.

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Kiinnostaisi tietää, ihan mielenkiinnosta, että miten tämä tieliikennelaki pitäisi teidän mielestänne, joiden mielestä se on aivan päin persettä, mennä ? Eli ihan ilman mitään kieliposkeiluja niin, mitkä pitäisi olla nopeusrajoitukset, mitkä rangaistukset (jos niitä ylipäätään saa edes olla, jne...

    Tässä kun on jauhettu sivutolkulla siitä mikä on tilanne, niin kiinnostaisi tietää myös mikä se sitten pitäisi olla. Remotionin mielestä nyt ainakin pitäisi saada ajaa niin paljon kuin auto kulkee, muut ?

    Leave a comment:


  • jones56
    replied
    [QUOTE=BMW525Xda;4228698]Silloin et ole sisäistänyt rangaistuksen kohtuullisuutta ja vaikutusta ollenkaan. Just ne satojen tuhansien ja tonnien sakot on asia joka opettaa, ja se prokressiona annettu sakko vaikuttaa muistuttavasti rikkalle kuin köyhälle. Jos sakko olisi kuten virossa ei niillä olisi mitään merkitystä, ei rikkaalle eikä köyhälle. Idea satojen tuhansien sakoissa on että se vituttaa, tasapuolisesti. Rahaa se vaan on, kortin menetys taas on köyhälle isompi menetys kuin superrikkaalle, pitääkö perustella ?



    Virossa pääsee komeroon suoraan, tuloista riippumatta törkeestä ylityksestä.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    100t€ ylinopeuskoissa ei ole järkeä ja en ymmärrä miten sen voisi perustella rikkeeseen nähden. Tai edes 10t€ suuruusluokkaa, tai vaikka normaaliduunarille tonni.
    Silloin et ole sisäistänyt rangaistuksen kohtuullisuutta ja vaikutusta ollenkaan. Just ne satojen tuhansien ja tonnien sakot on asia joka opettaa, ja se prokressiona annettu sakko vaikuttaa muistuttavasti rikkalle kuin köyhälle. Jos sakko olisi kuten virossa ei niillä olisi mitään merkitystä, ei rikkaalle eikä köyhälle. Idea satojen tuhansien sakoissa on että se vituttaa, tasapuolisesti. Rahaa se vaan on, kortin menetys taas on köyhälle isompi menetys kuin superrikkaalle, pitääkö perustella ?

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Tässä aiheessa olen täysin Bemmerin viimeaikaisten kirjoitusten kannalla. Niihin mulla ei ole mitään lisättävää tai korjattavaa.

    Leave a comment:


  • HC91
    replied
    Originally posted by jones56 View Post
    vapaat nopeudet
    harvahiuksinen diktaattori halusi niille stopin liikenneturvallisuuden varjolla:


    Mikä on sitten rajoituksien ja öljykriisin yksilöllinen kontribuutio liikennekuolemien laskuun, en tiedä.

    Eilen tuli omin silmin todettua että tunnuksetonta valvontaa harjoitetaan edelleen, VT8:lla harmaan CLS:n kuski joutui himmaamaan tien sivuun kun taakse kiiruhtanut musta Octavia vRS aloitti valonäytöksen

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Ajan rajoitusten mukaan aina. Paitsi ohittaessa, jolloin mennään poljin pohjassa kunnes ollaan ohi. Tänäänkin olisi laitettu kortti hyllylle vuosiks. En näe asiassa mitään väärää.

    Eri asia on ajaa helsingistä tampereelle koko matkan 200.

    Vaikka poliisit mittaavat joissain tapauksissa keskinopeutta, silti auto pysäytetään silloin kun saadaan hyvät rahat talteen. Esim: ajat rajoitusten mukaan, ohitat 160 ja palaat ajamaan sallittua nopeutta. Poliisit mittaavat keskinopeuden viimeiselle n. kilometrille. Jos taas ottaisivat keskinopeuden viimeiselle 10 kilometrille, sakkojen määrä putoaisi "liian" alas ja tilastot näyttäisi huonolle.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by jj5 View Post
    Kiitos näistä, tämä on varsin mielenkiintoinen kartta mitä en oo koskaan aikaisemmin nähny. Tuo Ruotsin 70 km/h hiukan ihmetyttää, en ole siellä nyt viimeaikoina paljoakaan liikkunut, mutta aiemmin oli kyllä usein korkeampia nopeusrajoituksia.

    Mitä nyt kuitenin on monissa maissa ajellut niin jos Suomeen vertaa niin ero ei ole todellakaan ainoastaan se mikä tässä kartalla näkyy, eli että rajoitus maaseututeillä on usein 10-20 km/h korkeampi, vaan sen lisäksi tiet voi olla paljon mutkaisempia ja joskus myös kapeampia kuin Suomessa, ja silti rajoitus on korkempi. Tuntuu siis että Suomessa rajoituksista päättävät eivät juuri koskaan luota siihen että autoilija vois käyttää joskus myös omaa järkeään turvallisen tilannenopeuden valinnassa.

    Parantaako tämä lähestymistapa sitten liikenneturvallisuutta?

    Leave a comment:


  • jones56
    replied
    60 luvulla testattiin hienoa motaria Käpylä- kehä 3 ja autona 8s Rellu. Kiersi hyvin kulki ehkä 170, vapaat nopeudet. Faijalla oli 544 sport missä oli turvavyöt!!! Se veti sillä Hki itäkeskis- Porvoo muistaakseni alle 1/2 tuntia. Suomen tiet oli paskat, nopeus vapaa ja kivaa oli ajella. Yleensä Mononen korjas ja bilikat palattiin. Onhan nää ylinopeussakot enenmmän vittuilua. Viron poliisi on tuttu, taas tuli kesällä kortti 135 kmh motarilla 40e. Vuosi sitten Hakamäentiellä Ilmala näin kamera-auton siinä seisakkeella, hud näytti 70 ei jaksa nostaa 170e vitutti
    . Kuulun tähän usein mainittuun "eläkeläisketjuun" ja ajelen E30 avolla, Alpina B5 ja B3 : sella. Hyvää syksyä kaikille T Jone

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    15-20v sitten kun se sakkoraja oli jossain 10-20kmh puolella niin kaikilla teillä liikennevirta eteni 10-20kmh kovempaa.
    Lisäksi esim länsiväylä oli Espoossa puolet matkasta aina kivenlahdesta matinkylään asti 100 rajoituksella. Nykyään koko matkan 80.
    Jos mietitään helsingin sisääntuloväyliä lännestä eli Espoosta niin niistä on nyt poistettu tasan puolet. Ennen meni 2 kaistaiset yksisuuntaiset kumpaankin suuntaan länsiväylän kurkulta koko stadin läpi itään.
    Nyt kaistat poistettu ruoholahden siltakannelta, nosturilta, forumin kohdalta. Urho kekkosen kadulla ei saa ajaa kun se oli ennen paluuliikenteelle 2 kaistaa länteenpäin ja kansakoulunkatu oli 2 kaistaa itäänpäin. Sama maskulla rokkimäkin kohdalla. JA kameratolpat päällä (joista muuten en ole ottanut yhtään sakkoa ikinä paitsi 12v sitten kerran porissa). Puun koputus.

    Kyllä se tulee miekkahihan ja toimeentulon menetyksen pelosta se alinopeus ei siitä etteikö jaris kulkisi tarvittaessa sen 90kmh kantatiellä. Istun nimittäin usein 1.0 jariksen kyydissä, se kulkee täyskaasulla lähes sataaviittäkymppiä.

    Niinkin offtopikkia kuin tämä on, ja niinkin mukavaa kuin forumikirjoittelu on niin tämä ajojahti autoilijoita kohtaan on niin kamalaa että meidän kaikkien jotka autoilusta tykkäämme, kukin omalla tahdillamme, tulisi vetää yhtäköyttä nyt vuonna 2020 ja tästä eteenpäin.

    Saa muuten nähdä milloin tuusulanväylälle tulee kans tolpat ja rajoitus 60. Koska miksei tekisi autoilusta hitaampaa kuin bussilla menosta.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Yhdyn edelliseen. Toisekseen tämä suomalaisten moottoritie ajaminen on muutenkin niin lasten kengissä, vaikka ekat moottoritiet tehtiin jo vuosi kymmeniä sitten, että kovemmat moottoritie nopeudet lisäisivät vaan nopeuseroja ja sitämyöten vaara tilanteita. Eivät nuo yaris kuskit nytkään osaa katsoa peileihin kun 80kmh rekan takaa lähtevät ohittamaan ilman vauhdin ottoa. Saksassa eläkelläisetkin osaa sitä autobaanaa työntää sujuvasti, joten vertaaminen meidän liikenteeseen ehkä turhaa. Muuttuvat rajoitukset voisivat toimia, liikennemäärien mukaan vaihtelisivat vaikka 120-140kmh välillä. Tanskassahan rajoitus nostettiin 120->130, ja tuo vähensi onnettomuuksia moottoriteillä, mutta sielläkin liikenne soljuu ihan eri tavalla suuremmista liikennemääristä huolimatta.
    Last edited by VilleP; 12-09-2020, 12:30.

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Originally posted by nullzwei View Post
    Oliko tuokin sarkasmia tai vitsi.

    Nykyajan autolle 120 km/h nopeusrajoitus tyhjälle motarille kuulostaa neuvostoliitolta.

    Asia: En ole saanut sakkoja lähes kuuteen vuoteen. Kamera on välähdellyt ja posti huomautuksia kotiin kiikuttanut.

    Jos sakon verran ajaa kameratolppaan ylinopeutta niin oikeastaan kortin voisi sokeuden vuoksi ottaa pois.
    En kovin tarkkaan miettinyt kirjoittaessa. Ehkä jonkunlaista vittuilua yritti olla.


    130-140 menisi useimmilla suomen moottoriteillä ja maanteillä tilanteen mukaan vaihtuvat rajoitukset 80-110 olisi vielä ihan järkevissä rajoissa, ottaen huomion teiden yleisen kunnon ja osakseen vanhahkon autokaluston. Siihenkin on syynsä...
    Uusissa on niin paljon avustavia ja varoittavia toimintoja, sekä alustat, renkaat, yms. toimivat paremmin kovemmissa nopeuksissa, mitä vanhemmalla autokalustolla (ajalta miltä rajoitukset on).


    Sakkoja oon maksanut ihan riittävästi vuosien aikana ja korttikin ollut ylinopeuden takia hyllyllä muutaman kerran. Mutta en ole niistä sen enempää kitissyt, oma vika jokaisessa. Ikää myöten kaahaus jäänyt pois ja viime vuotiset ollut maltillisia ylityksiä.
    Jos vakavasti miettii, niin esim. 100t€ ylinopeuskoissa ei ole järkeä ja en ymmärrä miten sen voisi perustella rikkeeseen nähden. Tai edes 10t€ suuruusluokkaa, tai vaikka normaaliduunarille tonni.
    Tuo uusi on liikennevirhemaksu on ihan hyvä ja skaala saisi olla suurempi rahamäärän ja nopeuden suhteen, sekä jonkinlainen järkevä virhepistejärjestelmä rinnalle, joka vaikuttaa esim. vakuutuksen hintaan ja mahdolliseen ajokieltoon. Esim. virhemaksun summakin kasvaisi sitä mukaa, kun virhepistetili karttuu.

    Mutta tuommoinen 5 vuoden "koeaika" kortin lähdölle on aika ylilyönti, joka taitaa nyt olla törkeissä. Vaikka kuinka törkeä ylinopeus(ilman vahinkoa muille,) olisi, niin 5 vuotta vaikea perustella jos vertaa vaikka ehdolliseen tuomioon.
    Last edited by bemmeri; 12-09-2020, 12:29.

    Leave a comment:

Working...
X