Originally posted by BeamR
View Post
Pysäyttikö poliisi, saitko sakot? III
Collapse
X
-
Tohon raiskaukseen kyllä pitäisi saada kovempia tuomioita, ihmettelen suuresti että asian eteen ei ole tehty mitään. Kun miettii että mitä on tehty liikennepuolella, eli suositaanko että ihmiset tekisi muita rikoksia versus, liikennerikkomuksia:think
-
-
Epäkohta tilanteessa on se, että ylinopeudesta saat sakon, joka voi olla satatuhatta euroa, vaikka kenenkään muun kuin itsesi turvallisuutta ei olisi vaarannettu.
Sitten raiskaaja (joka on loukannut toisen itsemääräämisoikeutta, mahdollisesti tartuttanut tauteja, joka tapauksessajättänyt psyykeen jäljet) saa 2-3000€ korvausvastuun ja ehdollista. Sakkoja ei tule, ja kaikki tämä RIIPPUMATTA TULOISTA.
Ajatellaan tätä yhtälöä nyt sillä hyvätuloinen vs. huonotuloinen -mallilla. Huonotuloinen ei välttämättä pysty tuota maksamaan, vaan jää valtiokonttorin harteille. Hyvätuloinen maksaa, mutta tekeekö se hyvätuloinen saman uudestaan ""koska oli niin halpa raiskaus"? Tuskin...
Eriskummallisin ilmiö on uusinnan vaikutus rangaistukseen:
- jos teet kaksi raiskausta, saat toisessa tuomiossa helpotusta koska olet jo saanut yhden tuomion (esim: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006414557.html )
- Jos uusit ylinopeuden, aletaan harkitsemaan rangaistusten LISÄÄMISTÄ, eli kortti hyllylle, 5y seurantajakso jne.
Onko tämä nyt sitten oikein? Onko rangaistukset oikeassa suhteessa tekoihin? Ei minun mielestäni.
Itse uskon ajokortin menetyksen olevan se isompi peikko useimmille kuskeille, koska se vaikuttaa suoraan ja erittäin tehokkaasti omaan päivittäiseen toimintaan. Ei ne sakot. Ne paatuneimmat, jotka tehtailevat sakkoja ja ajavat ilman korttia eniveis ovat niitä, joihin mikään keino ei toimi, mutta kaikki muut yli 99% kansalaisista käytännössä ottaa iskun suhteettomien rangaistusten muodossa.
Virossa on kokeiltu ilmeisesti kohtuullisella menestyksellä stop'n'go -rangaistuksia: lievästä ylinopeudesta poliisi laittaa 15min jäähylle tien poskeen. Toki kameratolpat tätä ei voi tehdä, mutta väitän, että vaikka sakkosummat olisi saksalaistyyppisiä muutaman satasen summia, jatkossa kaasujalka on lähes kaikilla kevyempi nurkan takana odottavan ajokiellon vuoksi, joka on se isompi peikko.
Lainaan tähän Vaasan yliopistossa 2015 tehtyä pro gradua aiheesta: Ajokielto on sananmukaisesti kielto ajaa, ja turvaamistoimenpiteelle ominaisesta luonteestaan huolimatta se voidaan perustellusti laskea luonteeltaan myös vähintäänkin rangaistuksenomaiseksi. Useassa tapauksessa esimerkiksi asumis-, työ- tai harrastusperustein tarkasteltuna ajokiellon vaikutus on paljon esimerkiksi sakkorangaistusta suurempi, ja voi merkittävästi vaikuttaa esimerkiksi henkilön vapaaseen liikkumiseen tai jopa elannon hankkimiseen, mikäli henkilön ammattiin liittyy merkittävissä määrin moottorikulkuneuvon käyttäminen. Näin ollen turvaamistoimenpiteeksi luokiteltu ajokielto saattaakin lopulta vaikuttaa ajokieltoon tuomitun elämään vielä paljon sakkorangaistusta hankaloittavammin.
Lähde: SUOMALAINEN AJOKIELTOMENETTELY SUHTEESSA EUROOPAN IHMISOIKEUSSOPIMUKSEEN, Anna Husa, 2015
Tiivistän tähän vielä: olkoonkin sitten niin, että ajokielto tulee toistuvasta törttöilystä, mutta noissa sakkosummissa ei ole mitään järkeä eikä suhteellisuutta tekoon nähden. Sakon suuruus itsessään ei ehkäise minkään tuloryhmän alttiutta ylinopeuteen.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by kmn View Post...Täysin eri mieltä. Rangaistavuus on tässä asiassa nimenomaan se ongelma. Sanktiot on niin järjettömällä tasolla, että ne saavat lähinnä kapinoimaan järjestelmää vastaan sen sijaan, että niistä oppisi yhtään mitään...
Tarkoitat mielipiteelläsi, että sinulla tulisi olla oikeus olla noudattamatta lakeja, tai noudattaa niitä oman tarpeesi mukaan. Mikä jumala kuvittelet olevasi?
Minä lähden siitä, että lait olisivat kansaa palvelevia, eli järkeviä. Itsekin haluaisin olla lainkuuliainen, mutta monesti tulee ajettua ylinopeutta. Ja tämä johtuu täysin typeristä ja perusteettomista rajoituksista, koskien myös ohitustilanteita. Ohitustilanteissakin otan tietoisen riskin narahtamisesta ja sen seurauksista.
80 km/h yleisrajoituksena on ok. Maaseudulta (omankin kunnan alueelta) löytyy teitä, joilla tuo yleisrajoitus on voimassa, muttei sitä pysty mitenkään vain omaa kaistaa käyttäen ajamaan, joka pätkällä ei pysty mitenkään. Ja kyllä, nämä on hiekkateitä.
Kantateillä näyttää nykymuoti olevan 80 km/h, joka on perusteetonta. Jos kantateillä olisi satku, niin pitäisikö valtateillä olla automaattisesti 120 ja moottoritiet 140 km/h? Ei ja kyllä. Ensinmainittu kiinteillä rajoituksilla ja toinen muuttuvilla.
Ja jos joku on 5 vuotta tiukennetulla, niin eiköhän siihenkin syy löydy peilistä. Käräjien/poliisin niskoille sitä on turha kääntää.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jonsku View PostSakkojen / rangaistusten kohtuullisuus ja suhde muista rikkomuksista seuraaviin rangaistuksiin on myös loputon keskustelu johon otan kantaa ainoastaan sen verran että progressiota on oltava jotta rangaistus tuntuu. Muutamat kympit (tai sataset) eivät keski- / suurituloista kummemin hetkauttane..
Mitä ylinopeussakkoihin tulee niin osataan sitä Sveitsissäkin"Driver faces $1,000,000 speeding fine"
Olen itse sakkojen nostamisen kannalla mutta ajo oikeuden pois ottaminen pitäisi kriminalisoidalisäksi nyt samasta rikoksesta annetaan kaksi rangaistusta joka on lain vastainen, mm kameratolpan kuvasta ei voi antaa kuin yhdestä sakon, vaikka puhuisit puhelimeen ylinopeuden aikana.
Sakkojen nostaminen siksi että rahan menetys ”turhasta” teosta harmittaa ja ihminen ymmärtää oman tekonsa ja muistaa opetuksen, ehkä.
Ajolupaan puuttumattomuus siksi että sakon saanut pystyy tienaamaan ja maksamaan sakon, näin yhteiskunnalle tulee pienin taloudellinen menetys.
Ajolupa tulis ottaa vain sillion pois kun kyseessä on rattijuoppo ja näitä rangaistuksia tulisi tiukentaa reilusti, mm ajoneuvon takavarikointi jne.
Moottoriteiden nopeuksia ei suomessa kannata nostaa yhtään, liikenne on niin täynnä tyhmiä ihmisiä että nopeuksien nostaminen aiheuttaisi sekasorron. Ehkä enemmän kannatan vaikka mm italian ja saksan mallia, siellä poliisi harvoin puuttuu moottoriteillä ylinopeuksiin mutta sakot on isoja jos aiheutat liikenneonnettomuuden, eli vastuuta ylinopeudesta myös sysätään kuskille käyttää sitä oikeassa paikassa oikein.
Nykyiseen proseduuriin pitäisi myös saada suoraviivaisuutta. Omassa tapauksessa 2sekunnin nopeuden ylitykseen on valjastettu 5 poliisia, käräjäoikeus jne. Henkilökuntaa hoitamaan asiaa. Tätä perustellaan rikoksesta epäillyn oikeuksien turvaamisella.
Minulle olisi kelvannut paikanpäällä kirjoitettu 10k€ sakko, hyvän viikonlopun toivotus ja ajokortti.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by BFI18 View PostMuutenkin (nopeus)valvonta voisi olla vielä enempi taajamapainotteista, mulle ainakin se on ok.
Leave a comment:
-
-
Ei ole pysäyttänyt, enkä ole sakkojakaan kolmeen vuoteen saanut.
Omalle kohdalle on motarilla sattunut ilmeisesti viimeaikoina poliiseja, joilla on pelisilmää.
Ei ole paljoakaan aikaa, hki-tku motarilla oli Muurlassa poliisit tutkaamassa 100 kmh rajoitusalueella kaistojen välissä. Mittarinopeutta karvan alta 120 ja pysäyttäjät päästi ohi, arki-ilta kyseessä.
Samoin juuri yksi kesäilta mentiin 140 vakkarissa samaa motaria Paimion kohdalla ja mp-poliisi tutkaamassa, taaskin päästiin ohi pysäyttäjistä.
Eli väittäisin, että Motarilla on ’toleranssia’ jonkin verran enemmän, toki arvatenkin.
Muutenkin (nopeus)valvonta voisi olla vielä enempi taajamapainotteista, mulle ainakin se on ok.Last edited by BFI18; 12-09-2020, 22:20.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jonsku View PostSakkojen / rangaistusten kohtuullisuus ja suhde muista rikkomuksista seuraaviin rangaistuksiin on myös loputon keskustelu johon otan kantaa ainoastaan sen verran että progressiota on oltava jotta rangaistus tuntuu. Muutamat kympit (tai sataset) eivät keski- / suurituloista kummemin hetkauttane..
Mitä ylinopeussakkoihin tulee niin osataan sitä Sveitsissäkin"Driver faces $1,000,000 speeding fine"
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostTämä on valitettavan totta. Suomessakin on olosuhteita jolloin se alhainenkin rajoitusnopeus on liikaa. Ja tässä ois omassakin ajamisessa parantamisen varaa edelleen. Minusta "yliholhoavat" eli monin paikoin enemmän tai vähemmän alakanttiin laitetut nopeusrajoitukset väistämättä rapauttaa autoilijan kokemaa nopeusrajoitusten mielekyyttä ja sitten kun on joku poikkeustilanne kuten tietyö, jonka vuoksi tavallista alhaisempi rajoitus, ei se välttämättä kaikkia kiinnosta. Riittävällä valvonnalla ja sakotuksella tottakai saadaan tähänkin muutosta, kuten vaikka Oulussa moottoritien siltatyömaalla on saatu, mutta paljon on silti kuljettajia joitten nopeus ei muutu yhtään kun tietyön takia on 4-kaistaisella 60-rajoitetulla tiellä 40-rajoitettu lyhyehkö tietyöalue. Eli ensin ohitan heidät, sitten he minut ja sitten taas minä heidät.Last edited by MikeDry; 12-09-2020, 21:14.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jonsku View PostTästähän on "hyviä" esimerkkejä kutakuinkin jokavuotisten ketjukolareiden yms muodossa.. Kuskit luottavat omiin taitoihinsa liikaa, eivät huomioi olosuhteita ja painavat rajoituksen mukaan "koska kyltissä lukee niin" ajonvakautusvalot vilkkuen. Sitten ihmetellään kun rytisee ja parhaimmillaan vielä osoitellaan syyttävää sormea tielaitoksen suuntaan "kun tie oli huonossa kunnossa vaikka nopeusrajoitus oli sitä ja tätä" sen sijaan että otettaisiin tuumaustauko peiliin katsoen
Originally posted by Silmaauki View PostVaihtuvia nopeusrajoituksia ei oman kokemukseni mukaan suomalaiset osaa noudattaa. On se sitten moottoritien vaihtuvilla nopeusrajoitusmerkeille tai tietyömaiden kiinteillä merkeille ilmaistuna.
Kovin moni ajaa noilla alueilla sitä ”normaalia” nopeutta.Last edited by Petri.Kekkonen; 12-09-2020, 21:05.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jonsku View PostSakkojen / rangaistusten kohtuullisuus ja suhde muista rikkomuksista seuraaviin rangaistuksiin on myös loputon keskustelu johon otan kantaa ainoastaan sen verran että progressiota on oltava jotta rangaistus tuntuu. Muutamat kympit (tai sataset) eivät keski- / suurituloista kummemin hetkauttane..
Mitä ylinopeussakkoihin tulee niin osataan sitä Sveitsissäkin"Driver faces $1,000,000 speeding fine"
Mitä lie saksalainen hyvätuloinen ajattelevan kun tulee 100€ muikkari postissa. Tai vaikka virolaisen, tai muussa maassa olevan "rikkaan" jossa sakot joitain kymppejä/satasia. Nauravat vissiin partaansa ja ei mitään vaikutusta. Vai onko sittenkin vaikutusta? :think
Itseä ainakin nauratti aikoinaan virossa saadut sakot ja kyllä se vauhtia hiljesi. Ihan samalla lailla vauhtia olisi hiljentänyt jos sakko olisi ollut kymmenkertainen.
En tiedä onko tilastoa muista maista, vaikka niistä jossa pienet sakot ylinopeudesta. Mutta onko siellä suhteessa enemmän ylinopeutta, kuin vaikka Suomessa? Jos suhteutetaan samaan valvontamäärään.
Veikkaan että ei hirveä ero, suuntaan tai toiseen.
Jos näin on, niin sitten voisi ajatella, että usein pelkkä asiaan puuttuminen voi olla riittävä signaali, vaikkapa vain jonkun satasen muodossa. Varmaan rinnalla on myös kortin lähtö, yms, mutta ei sentään samanlaista progressiota kuin Suomessa.
Ei aina tarvia sitä selkäsaunaa antaa, joskus voi toimia paremmin pelkkä sanominen. :think
Ite kannattaisin tuota aikaisemmin kirjoittamaa virhepistemallia. Joka jyrkkenee sitä mukaa kun pisteitä tulee ja loivenee kun "rikkeetöntä" aikaa kuluu. Onhan tuommoinen joissain paikoissa käytössä.
Progressio on vähän vaikea kysymys. En tiiä miten aattelisi jos ois tiukka talous, tai hirveesti rahaa. Mutta nyt melkeinpä ihan sama tuleeko sakkoa 150€ vai 550€ samasta rikoksesta, enemmän se ottaa pattiin "kun tuli sakot".
Jos ajattelee että 150€ ois rikesakko ja päiväsakoilla pari km/h kovempaa ois saanut tuon 550€, niin sitä ihmettelee miten miten pari km/h tunnissa vaikuttaa 400€ vaikka itse rike melkein sama. Väkisin tulisi mieleen että "köyhillä" eroa sakkosummassa ei olisi juuri mitään ja köyhänä sama olisi ajella sinne päiväsakkorajan puolelle aina, kun maksettava osuus ei merkittävästi nouse. Eli järjestelmä suosisikin pienitulosia tiettyyn rajaan saakka.
Sitten jos aatellaan että tulisikin vaikka 75kpl päiväsakkoja, niin rikkeen olisi oltava jo aika törkeä, niin miksi enää puhutaan edes rahasta.
Tuleeko muissa rosistuomioissa(muu kuin liikenne) edes noin suuria päiväsakkomääriä, vai onko tuomiot jotain muuta? En ole seurannut tuomioita muista rikoksista ja ei edes mutua asiasta.
Jos törttöilee 75päiväsakon verran, niin silloin voisi olla paikallaan joku muu rangaistus kuin raha tai se kortin lähtö, tai vaikka jo vähemmästäkin. Mikä se olisi, niin on jo toinen juttu. Vaatisi uutta lähestymiskulma, kuin raha tai vapauden menetys.Last edited by bemmeri; 12-09-2020, 21:07.
Leave a comment:
-
-
Minusta ei olisi hullumpi ajatus että moottoriteillä olisi klo 21-07 automaattisesti ns happy hour eli rajoituksiin tulisi 20 lisää. Jos se on vakiona 80, niin nousisi sataan, jos se on 100 niin se nousisi 120 ja jos se on 120 niin se nousisi 140. Tänä kesänä erityisesti olen törmännyt siihen että muuttuvarajoituksisilla teillä on ollut normaalia alempi. Esim koko lahdentie oli helsinkiin asti 100 120 sijasta, keli oli aurinkoinen ja +25c. Ei mitään järkeä. Samoin turuntiellä ne ei ikinä muutu kuin alaspäin.
Maanteillä taas havaittavissa todella yleisesti se että katkoviivat eli ohitusalueet katoavat ja tilalle vedetään pelkkää tupla valkoista (tai keltaista vielä alkuvuodesta). Suurin riski maantiellä on ainakin eteläsuomessa peura/hirvikolari. Peurakannat pienemmäksi ja nopeuksiin 10kmh peruskorotus. Eli kaikki 80kmh alueet automaattisesti nosto 90 ja sataset -> 110.
Autojen turvallisuusvarusteet ovat parantuneet niin paljon että ne vois yhtähyvin olla paljon kovemmat, mutta en nyt lähde siihen koska sitten tulee taas "remotion sitä ja tätä" heittoja.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Remotion View PostSaa muuten nähdä milloin tuusulanväylälle tulee kans tolpat ja rajoitus 60. Koska miksei tekisi autoilusta hitaampaa kuin bussilla menosta.
Originally posted by mikae34 View PostKiinnostaisi tietää, ihan mielenkiinnosta, että miten tämä tieliikennelaki pitäisi teidän mielestänne, joiden mielestä se on aivan päin persettä, mennä ? Eli ihan ilman mitään kieliposkeiluja niin, mitkä pitäisi olla nopeusrajoitukset, mitkä rangaistukset (jos niitä ylipäätään saa edes olla, jne...
Tässä kun on jauhettu sivutolkulla siitä mikä on tilanne, niin kiinnostaisi tietää myös mikä se sitten pitäisi olla. Remotionin mielestä nyt ainakin pitäisi saada ajaa niin paljon kuin auto kulkee, muut ?Last edited by MikeDry; 12-09-2020, 21:04. Reason: voi olla kirjoitusvirheitä, olen pahoillani jos ne häiritsee jota kuta
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Remotion View PostIhan turhaan yrität laittaa sanoja minun suuhuni. Tuollaista en ole sanonut, enkä kannata.
Kerro kuitenkin, mikä olisi sinusta hyvä systeemi.
Ja edit reasonisi kuitti otettu vastaan, mieluummin naisen kanssa
Leave a comment:
-
-
Originally posted by mikae34 View PostRemotionin mielestä nyt ainakin pitäisi saada ajaa niin paljon kuin auto kulkee, muut ?
Itseasiassa olen viimeksi sen enemmän kokeillut vauhteja keväällä kun oli koronasulku uudella maalla ja tiet suurinpiirtein tyhjiä iltaisin ja tämän lisäksi kahdessa tai kolmessa autoilutapahtumassa jossain keskellä keskisuomen peltoja, muuten tullut ajettua sen rajoitus +10-15kmh yli eikä mitään perseilyjä.
Kirjoituksista saa joskus eri kuvan.Last edited by Remotion; 12-09-2020, 20:48.
Leave a comment:
-
-
Vaihtuvia nopeusrajoituksia ei oman kokemukseni mukaan suomalaiset osaa noudattaa. On se sitten moottoritien vaihtuvilla nopeusrajoitusmerkeille tai tietyömaiden kiinteillä merkeille ilmaistuna.
Kovin moni ajaa noilla alueilla sitä ”normaalia” nopeutta.
Toki suurin osa niitä noudattaa, mutta silti kovin moni taitaa tulkita tilanteen kuten eräät tähän ketjuun kirjoittaneet. ”Tässä tilanteessa MINÄ osaan turvallisesti ajaa nopeammin kuin tuo rajoitus.”
Leave a comment:
-
-
Originally posted by mikae34 View PostKiinnostaisi tietää, ihan mielenkiinnosta, että miten tämä tieliikennelaki pitäisi teidän mielestänne, joiden mielestä se on aivan päin persettä, mennä ? Eli ihan ilman mitään kieliposkeiluja niin, mitkä pitäisi olla nopeusrajoitukset, mitkä rangaistukset (jos niitä ylipäätään saa edes olla, jne...
Tässä kun on jauhettu sivutolkulla siitä mikä on tilanne, niin kiinnostaisi tietää myös mikä se sitten pitäisi olla. Remotionin mielestä nyt ainakin pitäisi saada ajaa niin paljon kuin auto kulkee, muut ?
Eikai kukaan täällä voi vannoa käsi sydämellä ostaneensa tehokkaan bemarin jotta voi ajaa mahdollisimman hitaasti?
Leave a comment:
-
Leave a comment: