Pysäyttikö poliisi, saitko sakot? III

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HC91
    replied
    Originally posted by jones56 View Post
    vapaat nopeudet
    harvahiuksinen diktaattori halusi niille stopin liikenneturvallisuuden varjolla:


    Mikä on sitten rajoituksien ja öljykriisin yksilöllinen kontribuutio liikennekuolemien laskuun, en tiedä.

    Eilen tuli omin silmin todettua että tunnuksetonta valvontaa harjoitetaan edelleen, VT8:lla harmaan CLS:n kuski joutui himmaamaan tien sivuun kun taakse kiiruhtanut musta Octavia vRS aloitti valonäytöksen

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Ajan rajoitusten mukaan aina. Paitsi ohittaessa, jolloin mennään poljin pohjassa kunnes ollaan ohi. Tänäänkin olisi laitettu kortti hyllylle vuosiks. En näe asiassa mitään väärää.

    Eri asia on ajaa helsingistä tampereelle koko matkan 200.

    Vaikka poliisit mittaavat joissain tapauksissa keskinopeutta, silti auto pysäytetään silloin kun saadaan hyvät rahat talteen. Esim: ajat rajoitusten mukaan, ohitat 160 ja palaat ajamaan sallittua nopeutta. Poliisit mittaavat keskinopeuden viimeiselle n. kilometrille. Jos taas ottaisivat keskinopeuden viimeiselle 10 kilometrille, sakkojen määrä putoaisi "liian" alas ja tilastot näyttäisi huonolle.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by jj5 View Post
    Kiitos näistä, tämä on varsin mielenkiintoinen kartta mitä en oo koskaan aikaisemmin nähny. Tuo Ruotsin 70 km/h hiukan ihmetyttää, en ole siellä nyt viimeaikoina paljoakaan liikkunut, mutta aiemmin oli kyllä usein korkeampia nopeusrajoituksia.

    Mitä nyt kuitenin on monissa maissa ajellut niin jos Suomeen vertaa niin ero ei ole todellakaan ainoastaan se mikä tässä kartalla näkyy, eli että rajoitus maaseututeillä on usein 10-20 km/h korkeampi, vaan sen lisäksi tiet voi olla paljon mutkaisempia ja joskus myös kapeampia kuin Suomessa, ja silti rajoitus on korkempi. Tuntuu siis että Suomessa rajoituksista päättävät eivät juuri koskaan luota siihen että autoilija vois käyttää joskus myös omaa järkeään turvallisen tilannenopeuden valinnassa.

    Parantaako tämä lähestymistapa sitten liikenneturvallisuutta?

    Leave a comment:


  • jones56
    replied
    60 luvulla testattiin hienoa motaria Käpylä- kehä 3 ja autona 8s Rellu. Kiersi hyvin kulki ehkä 170, vapaat nopeudet. Faijalla oli 544 sport missä oli turvavyöt!!! Se veti sillä Hki itäkeskis- Porvoo muistaakseni alle 1/2 tuntia. Suomen tiet oli paskat, nopeus vapaa ja kivaa oli ajella. Yleensä Mononen korjas ja bilikat palattiin. Onhan nää ylinopeussakot enenmmän vittuilua. Viron poliisi on tuttu, taas tuli kesällä kortti 135 kmh motarilla 40e. Vuosi sitten Hakamäentiellä Ilmala näin kamera-auton siinä seisakkeella, hud näytti 70 ei jaksa nostaa 170e vitutti
    . Kuulun tähän usein mainittuun "eläkeläisketjuun" ja ajelen E30 avolla, Alpina B5 ja B3 : sella. Hyvää syksyä kaikille T Jone

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    15-20v sitten kun se sakkoraja oli jossain 10-20kmh puolella niin kaikilla teillä liikennevirta eteni 10-20kmh kovempaa.
    Lisäksi esim länsiväylä oli Espoossa puolet matkasta aina kivenlahdesta matinkylään asti 100 rajoituksella. Nykyään koko matkan 80.
    Jos mietitään helsingin sisääntuloväyliä lännestä eli Espoosta niin niistä on nyt poistettu tasan puolet. Ennen meni 2 kaistaiset yksisuuntaiset kumpaankin suuntaan länsiväylän kurkulta koko stadin läpi itään.
    Nyt kaistat poistettu ruoholahden siltakannelta, nosturilta, forumin kohdalta. Urho kekkosen kadulla ei saa ajaa kun se oli ennen paluuliikenteelle 2 kaistaa länteenpäin ja kansakoulunkatu oli 2 kaistaa itäänpäin. Sama maskulla rokkimäkin kohdalla. JA kameratolpat päällä (joista muuten en ole ottanut yhtään sakkoa ikinä paitsi 12v sitten kerran porissa). Puun koputus.

    Kyllä se tulee miekkahihan ja toimeentulon menetyksen pelosta se alinopeus ei siitä etteikö jaris kulkisi tarvittaessa sen 90kmh kantatiellä. Istun nimittäin usein 1.0 jariksen kyydissä, se kulkee täyskaasulla lähes sataaviittäkymppiä.

    Niinkin offtopikkia kuin tämä on, ja niinkin mukavaa kuin forumikirjoittelu on niin tämä ajojahti autoilijoita kohtaan on niin kamalaa että meidän kaikkien jotka autoilusta tykkäämme, kukin omalla tahdillamme, tulisi vetää yhtäköyttä nyt vuonna 2020 ja tästä eteenpäin.

    Saa muuten nähdä milloin tuusulanväylälle tulee kans tolpat ja rajoitus 60. Koska miksei tekisi autoilusta hitaampaa kuin bussilla menosta.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Yhdyn edelliseen. Toisekseen tämä suomalaisten moottoritie ajaminen on muutenkin niin lasten kengissä, vaikka ekat moottoritiet tehtiin jo vuosi kymmeniä sitten, että kovemmat moottoritie nopeudet lisäisivät vaan nopeuseroja ja sitämyöten vaara tilanteita. Eivät nuo yaris kuskit nytkään osaa katsoa peileihin kun 80kmh rekan takaa lähtevät ohittamaan ilman vauhdin ottoa. Saksassa eläkelläisetkin osaa sitä autobaanaa työntää sujuvasti, joten vertaaminen meidän liikenteeseen ehkä turhaa. Muuttuvat rajoitukset voisivat toimia, liikennemäärien mukaan vaihtelisivat vaikka 120-140kmh välillä. Tanskassahan rajoitus nostettiin 120->130, ja tuo vähensi onnettomuuksia moottoriteillä, mutta sielläkin liikenne soljuu ihan eri tavalla suuremmista liikennemääristä huolimatta.
    Last edited by VilleP; 12-09-2020, 13:30.

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Originally posted by nullzwei View Post
    Oliko tuokin sarkasmia tai vitsi.

    Nykyajan autolle 120 km/h nopeusrajoitus tyhjälle motarille kuulostaa neuvostoliitolta.

    Asia: En ole saanut sakkoja lähes kuuteen vuoteen. Kamera on välähdellyt ja posti huomautuksia kotiin kiikuttanut.

    Jos sakon verran ajaa kameratolppaan ylinopeutta niin oikeastaan kortin voisi sokeuden vuoksi ottaa pois.
    En kovin tarkkaan miettinyt kirjoittaessa. Ehkä jonkunlaista vittuilua yritti olla.


    130-140 menisi useimmilla suomen moottoriteillä ja maanteillä tilanteen mukaan vaihtuvat rajoitukset 80-110 olisi vielä ihan järkevissä rajoissa, ottaen huomion teiden yleisen kunnon ja osakseen vanhahkon autokaluston. Siihenkin on syynsä...
    Uusissa on niin paljon avustavia ja varoittavia toimintoja, sekä alustat, renkaat, yms. toimivat paremmin kovemmissa nopeuksissa, mitä vanhemmalla autokalustolla (ajalta miltä rajoitukset on).


    Sakkoja oon maksanut ihan riittävästi vuosien aikana ja korttikin ollut ylinopeuden takia hyllyllä muutaman kerran. Mutta en ole niistä sen enempää kitissyt, oma vika jokaisessa. Ikää myöten kaahaus jäänyt pois ja viime vuotiset ollut maltillisia ylityksiä.
    Jos vakavasti miettii, niin esim. 100t€ ylinopeuskoissa ei ole järkeä ja en ymmärrä miten sen voisi perustella rikkeeseen nähden. Tai edes 10t€ suuruusluokkaa, tai vaikka normaaliduunarille tonni.
    Tuo uusi on liikennevirhemaksu on ihan hyvä ja skaala saisi olla suurempi rahamäärän ja nopeuden suhteen, sekä jonkinlainen järkevä virhepistejärjestelmä rinnalle, joka vaikuttaa esim. vakuutuksen hintaan ja mahdolliseen ajokieltoon. Esim. virhemaksun summakin kasvaisi sitä mukaa, kun virhepistetili karttuu.

    Mutta tuommoinen 5 vuoden "koeaika" kortin lähdölle on aika ylilyönti, joka taitaa nyt olla törkeissä. Vaikka kuinka törkeä ylinopeus(ilman vahinkoa muille,) olisi, niin 5 vuotta vaikea perustella jos vertaa vaikka ehdolliseen tuomioon.
    Last edited by bemmeri; 12-09-2020, 13:29.

    Leave a comment:


  • nullzwei
    replied
    voi harmi

    Originally posted by bemmeri View Post
    Mutta tästähän on hyvä ottaa sun koppi ja heittää uhriutumiskortti pöytään...
    Oliko tuokin sarkasmia tai vitsi.

    Nykyajan autolle 120 km/h nopeusrajoitus tyhjälle motarille kuulostaa neuvostoliitolta.

    Asia: En ole saanut sakkoja lähes kuuteen vuoteen. Kamera on välähdellyt ja posti huomautuksia kotiin kiikuttanut.

    Jos sakon verran ajaa kameratolppaan ylinopeutta niin oikeastaan kortin voisi sokeuden vuoksi ottaa pois.

    Leave a comment:


  • tuningki
    replied
    ^+1 just näin

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    ^ +1

    Ensimmäinen järkevä postaus tähän topikiin tältä aamupäivältä.
    Last edited by bemmeri; 12-09-2020, 11:44. Reason: Ajankohtaan korjaus.

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Tiedä sitten olenko erikoinen mutta minusta nopeusrajoitukset on meillä pääsääntöisesti melko hyvin kohdillaan. Hyvillä moottoriteillä voisivat olla suuremmat, vaikkapa 140km/h, mutta esimerkiksi ykköstie (motari) veikkolan kohdilla ei voisi olla yhtään enempää kuin nyt on. Perus maantiet ovat pääsääntöisesti sen 100km/h, mikä on ihan ok näille teille. Joskus ollaan 80 alueella kun tuntuu, että voisi olla 100 mieluummin. Ei sen kuitenkaan sen enempää tarvitse olla perus maanteillä.

    Moottoriradat ja tapahtumat ovat niitä omien rajojen hakemisia varten, ei yleinen tieliikenne. Vaikka kuinka olisi varma osaamisestaan niin yllätys saattaa tulla vastaan täysin yllättäen. Omaan autoonkin saattaa tulla joku vika kun paahtaa sitä 200 tyhjällä motarilla. Jos yhtäkkiä vapautettaisiin vaikkapa moottoritiet yöaikaan vapaille rajoituksille niin mitä siitä seuraisi? Olisiko siellä sitten kaikki oman elämänsä Vin Dieselit ajamassa nilkat suorina. Tuskin tämäkään pitkän päälle kovin turvallista olisi.
    Last edited by mikae34; 12-09-2020, 11:41.

    Leave a comment:


  • Rale
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    Ei saakeli, jos kieliposkessa yrittää sanoa että oma vika jos painaa sitä kaasua ja höystää vaikka millä esimerkeillä/vertauksilla, niin otetaan vakavasti. Onhan tämä ollu huumoritopikki siitä lähtien kun lähdetään sanomaan että tyhjällä motarilla 200 tai 150 on ihan fine.
    Tässä tulee dilemma, että remppaoluet loppuu iltapäivään mennessä. Minkä helvetin takia promilleraja on 0,5 kaikkialla? Ihan hyvin täällä maaseudulla voisi olla korkeampi, kuin suurissa kaupungeissa. Ihan varmasti en aiheuta vaaraa jos ajaisin tyhjällä tiellä kolmen kaljan jälkeen ja puhallan 0.6 promillea.






    Tuleehan niitä tukia kaikille, siitä se min. 6€ per päiväsakko.
    Tuohan pitää jo paikkansa. Lapin ja itä-suomen alueella annetut tuomiot ovat lievempiä , kuin muualla. Eli siellä pääsee halvemmalla= ei niin vaarallista, kuin muualla Suomessa.
    Ajaa päissään
    Last edited by Rale; 12-09-2020, 11:32.

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Originally posted by nullzwei View Post
    Tuokaan ei pidä paikkaansa.

    Noloa vääntää juttu sarkasmiksi tai vitsiksi aina kun jää kiinni typeryydestä; maalaistollot saisi muka ajella kännissä


    Voi harmi että argumentointini, sekä kirjoitettu että suullinen ei ole samalla tasolla teidän cityälyköiden kanssa. Luulisi tuolla älykkyydellä osavan lukea rivien välistä, mutta se taito näyttää olevan asiasta riippuen valikoivaa, kun osaa tekstistä luetaan kuin piru raamattua ja osasta tehdään omia tulkintoja... Henkilökohtaisuuksiin meneminen osoittaa enemmin tolloutta kuin mahdollisesti väärässä oleminen.

    Ja voin myöntää. Kirjoittaminen ei ole ikinä ollut vahvin laji, ja kännykällä siitä on tullut entistä hankalampaa. Se että teksti olisi täysin ymmärrettävää, tai mitä itse tarkoittaa. Mutta tästähän on hyvä ottaa sun koppi ja heittää uhriutumiskortti pöytään...
    Natsikortille olisi voinut olla käyttää, kun alkuun mulla oli mielessä "vertauksia" esim maahanmuuttoon, näissä rangaistusasioissa. Mutta on jo niin väsynyt aihe, ettei sillä jaksa.

    Ja kyllä, kirjoitin virheellisesti tuossakin. Tarkoitus oli sanoa että kaikille se päiväsakon määrääminen onnistuu kun tulee niitä tukia, ketkä ei ansiotyössä ole.
    Onko 0,6 enemmän kännissä kuin 0.5? Kirjoitinko että pitäisi saada ajaa 0.6 kännissä. Jos tahallaan ymmärrät ylinopeuteen kohdistetun, kärjistetyn esimerkin väärin, niin minun puolesta siitä vaan.
    Enkä voisi edes kännin piikkiin laittaa kirjoitusta tältä päivältä, kun edellisestä oluesta tai muustakin alkoholijuomasta on viikko aikaa, eikä ihme kyllä edes tee mieli. Voi olla että olutta ostan töiden jälkeen, riippuu menenkö kaupan kautta.
    Last edited by bemmeri; 12-09-2020, 11:37.

    Leave a comment:


  • melperri
    replied
    Originally posted by jj5 View Post
    Alkaa mennä aiheen vierestä, mutta sitä kuitenkin sivuten, niin kyllä täällä on nopeusrajoitukset sillä tasolla (erityisesti) näillä useampikaistaisilla väylillä, että niiden alhaista tasoa on turha turvallisuudella yrittää perustella. Ja moninpaikoin alaspäin mennään ajoneuvoen turvallisuuskehityksestä ym. huolimatta. Hyvänä esimerkkinä varsin järjettömältä tuntuvasta rajoituksesta voinee pitää tuusulanväylää(moottoritie?!??) pitkine 80 rajoituksineen. Eilen illalla ajoin tyhjää tietä siinä ihan vahingossa 110km/h stadista kehä1 päin ja vasta hetken kulutta tätä varsin järkevältä tuntuvaa vauhtia ajeltuani tajusin vakavan virheeni. Onneksi ei mennyt kuukauden liksa siinä.
    Tästä samaa mieltä. Hyvin usein asetettu nopeusrajoitus on on olosuhteet ja ajokalusto huomioiden luonnottoman matala. Itse en ole vauhdista sillä tavalla viehtynyt , että haluaisin tyhjälläkään motarilla päästellä 200kmh nopeuksia , mutta yleensä ajan maantiellä ja moottoritiellä tuollaista + 20kmh mittari ylinopeutta. Tuolloin vähennyksen jälkeen pytytään turvallisesti alle 15kmh todellista ylitystä , jolloin toistuvatkaan rikesakot eivät vielä vaikuta ajooikeuteen. Alle 80kmh alueilla sitten n +15kmh , jolloin pysytään niinikään kortin syrjässä kiinni joka tapauksessa.

    Jos sitten sellainen vahinko kävisi , että kortti lähtisi , jatkaisin silti ajamista toisen nimissä olevalla autolla.

    Leave a comment:


  • jj5
    replied
    On se kumma juttu että maa jossa se hurja 150 tai JOPA 200km/h "on ihan fine", keikkuu samoilla kohdilla näissä tilastoissa Suomen kanssa.

    Toisaalta sitten taas Norjan luvut on tuossa moottoritietaulukossa samalla tasolla, vaikka maa on tunnettu järjettömistä (alhaisista) nopeusrajoituksistaan ja vielä järjettömämmistä rangaistuksista pienehköissä ylinopeuksissa.

    Tästä jotain suuntaa suhtautumisesta rikkeisiin eri euroopan maissa:


    ja pari taulukkoa;







    Leave a comment:

Working...
X