memebuy23buy

Pysäyttikö poliisi, saitko sakot? III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Laku
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Pajeroissa tuntuu olevan joku ohituskaistan tunnistamiseen perustuva järjestelmä.
    Mielestäni jokaisesta suomalaisen miehen ajamasta autosta löytyy tämä ja tunnistamisen jälkeinen automaattikaasu .

    Leave a comment:


  • jj5
    replied
    Originally posted by skt View Post
    Kokemusta lähinnä Espanjasta. Siellä jengi ajaa liian kovaa taitoihinsa nähden. Välillä tulee ohi valtavaa vauhtia, mutta aivan liian usein tunnin, parin päästä kärry on rytyssä ojassa. Iltauutisissa voi sitten kuunnella, miten pääsiäisviikonloppuna menehtyi toistasataa ihmistä liikenteessä, kun Suomessa menetetään vastaava määrä puolessa vuodessa.Toisaalta on Suomessakin valvonta vähäisempää kuin ennen liikkuvan poliisin aikana.


    Tilastoissa Espanjan liikenne on turvallista. :think

    Joo ei varmasti Ruotsissa voi miten vain ajaa. Olen nähnytkin kuinka n. 150km/h moottoritiellä (oiskohan nopeusrajoitus ollut 120) kulkevan porschen kulku keskeytyi poliisin toimesta hieman minun ohittamisen jälkeen. Sen sijaan tuntuu kyllä että liikenne on siellä hieman nopeampaa kuin Suomessa ja muutenkin asiallisempaa.

    Leave a comment:


  • nullzwei
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    On se noin heti kun menee ruotsiin jo. Ei ketään kiinnosta vaikka ajat mitä ajat.
    Ei pidä paikkaansa.

    Leave a comment:


  • skt
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    On se noin heti kun menee ruotsiin jo. Ei ketään kiinnosta vaikka ajat mitä ajat.
    Paras maa autoiluun on kuitenkin italia, Alfan Mitolla menin pari sataa km noin 190 tasaista nopeutta F458:n perässä (en tappituntumalla mutta näköetäisyydellä) ja ketään ei kiinnostanut... Nopeampiakin ihan perheautoja tuli ehkä viiden minuutin välein ohi. Ja monta muuta italian reissua heitetty ja eri vuokra-autoilla ja ei siellä tosissaan kyllä murjoteta. Ei ole koskaan tullut kohdattua kyttiä muuallakaan euroopassa, ehkä vain hyvästä tsägästä kiinni? Vaiko kuitenkin siitä että siellä on VAPAAMPAA. Englannissa nyt on sitten kameratolppia mannereurooppaan verrattuna paljon ja ne myös välkkyy, mutta suomeen verrattuna niitä on kuitenkin harvassa.
    Kokemusta lähinnä Espanjasta. Siellä jengi ajaa liian kovaa taitoihinsa nähden. Välillä tulee ohi valtavaa vauhtia, mutta aivan liian usein tunnin, parin päästä kärry on rytyssä ojassa. Iltauutisissa voi sitten kuunnella, miten pääsiäisviikonloppuna menehtyi toistasataa ihmistä liikenteessä, kun Suomessa menetetään vastaava määrä puolessa vuodessa.Toisaalta on Suomessakin valvonta vähäisempää kuin ennen liikkuvan poliisin aikana.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by poke View Post
    Näitä "pajerokuskeja on joka päivä tuolla liikenteessä. Yleensä nämä ajavat 100 aluella 70-90 ja sitten esim tietyömaan 50-alueella 70:iä.
    Nykypäivän pajero on yleensä se "minua et ohita" Nissan Käteiskaveri
    Pajeroissa tuntuu olevan joku ohituskaistan tunnistamiseen perustuva järjestelmä. Tuolla keskisuomessa muutamia pätkiä missä noita ja voi vittu kun vanhasta Carina kakkosesta löytyykin puhtia silloin, perkele.

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Originally posted by Rale View Post
    Mitään kantaa ottamatta, mutta Tanskassa on kiva ajaa moottoriteillä. Rajoitus 130. Ihmiset ajaa 140-150. Poliiseja seassa. Kukaan ei ole ohituskaistalla junnaamassa ja nopeamille annetaan tietä poikkeuksellisen hyvin. Minusta täällä kekkoslovakkiassa pitäisi olla tuo piste järjestelmä, sakko käytännössä.
    On se noin heti kun menee ruotsiin jo. Ei ketään kiinnosta vaikka ajat mitä ajat.
    Paras maa autoiluun on kuitenkin italia, Alfan Mitolla menin pari sataa km noin 190 tasaista nopeutta F458:n perässä (en tappituntumalla mutta näköetäisyydellä) ja ketään ei kiinnostanut... Nopeampiakin ihan perheautoja tuli ehkä viiden minuutin välein ohi. Ja monta muuta italian reissua heitetty ja eri vuokra-autoilla ja ei siellä tosissaan kyllä murjoteta. Ei ole koskaan tullut kohdattua kyttiä muuallakaan euroopassa, ehkä vain hyvästä tsägästä kiinni? Vaiko kuitenkin siitä että siellä on VAPAAMPAA. Englannissa nyt on sitten kameratolppia mannereurooppaan verrattuna paljon ja ne myös välkkyy, mutta suomeen verrattuna niitä on kuitenkin harvassa.

    Leave a comment:


  • poke
    replied
    Originally posted by hietase View Post
    Ohitin Pajeron joka humppasi ilman mitään logiikkaa 60 - 100 km/h vauhtia. Noin 20 km sen perässä kypsyttyäni polkaisin siitä ohi suoralla, jolla rajoitus laski 100 => 80. Pajeroa ajanut turvenuija kiihdytti tietysti juuri ohituksen aikana, joten omakin nopeuteni nousi tuossa reilusti yli sallitun.
    Näitä "pajerokuskeja on joka päivä tuolla liikenteessä. Yleensä nämä ajavat 100 aluella 70-90 ja sitten esim tietyömaan 50-alueella 70:iä.
    Nykypäivän pajero on yleensä se "minua et ohita" Nissan Käteiskaveri

    Leave a comment:


  • hietase
    replied
    Autoilija on toki itse vastuussa tekemisistään, mutta voisi poliisikin toimia kohtuullisemmin.

    Minut on pysäytetty ylinopeuden vuoksi kerran, tuo tapahtui -93. Ajoin Jämsä-Orivesi väliä, joka tuolloin oli suurelta osin 80 km/h rajoitusta, mutta osin 100 km/h. Ohitin Pajeron joka humppasi ilman mitään logiikkaa 60 - 100 km/h vauhtia. Noin 20 km sen perässä kypsyttyäni polkaisin siitä ohi suoralla, jolla rajoitus laski 100 => 80. Pajeroa ajanut turvenuija kiihdytti tietysti juuri ohituksen aikana, joten omakin nopeuteni nousi tuossa reilusti yli sallitun. Yksi harvoja hiljaisen sunnuntaiaamun vastaantulijoita ilmestyi suoran päähän juuri kun palasin omalle kaistalleni. Se oli poliisin tunnukseton 626 Mazda, joka tietämättäni kääntyi perääni ja pysäytti Orivedellä 30 km myöhemmin. Tuon 30 km ajoin rajoitusten mukaan, mutta sakot tuli ohitustilanteen suurimman nopeuden mukaan (129 km/h) ja kortti 3 kk hyllyllä. Auto syynättiin hyvin tarkasti läpi kun yritettiin löytää vielä jotain raskauttavaa.

    Vaikka sakkoni maksoinkin ilman mutinoita, niin yhä koen poliisin käyttäytymisen tilanteessa sellaisena, joka ei lisää kunnioitustani tuota ammattiryhmää kohtaan.

    Nopeusrajoituksiin liittyen, tästä keskustelusta on puuttunut kokonaan se näkökulma, että nykyisin rajoituksia ei kai perustella pelkästään turvallisuudella. Eikös päästöt (niin melu kuin hiilidioksidikin) ole yksi peruste? Niitä pitää saada pienennettyä.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by MikeDry View Post
    Tähän pätee se että, ajat 60 tiellä 100 niin aina löytyy se jolla on kovempi hoppu tai tulee perässä, mutta sitten jos päästät sen edelle, niin se loppuu..Miksi:think
    Olettaisin että ajatellaan toisen lujempaa ajavan perässä olevan riskittömämpää ajaa ylinopeutta. Siis siltä varalta että poliisi tutkaa, ei muuten riskittömämpää. Ja onhan se muutenkin aina helpompi poiketa normista jos joku muu näyttää ensin esimerkkiä.

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    kyllä se vaan menee niin, että täällä se pahin juttu tuolla liikenteessä on se minä ensin asenne, katkeruus, kateellisuus jne... Tässä yksi ihmetys, jos ajat jonossa vaikka 80 nopeus, joko kulkee noin 90 vaikka, edestä poistuu sanotaan viisi autoa, niin miksi se sun edellä ajava pitää ajaa kiinni, eli vielä kovempaa:think Tätäkin ajatellut, yleisin sanonta on se, ettei kukaan tuu mun eteen. No mutta jos koko jono menee jo yli sallitun, niin silti pitää ajaa se väli kiinni, eli vielä kovempaa. Tähän pätee se että, ajat 60 tiellä 100 niin aina löytyy se jolla on kovempi hoppu tai tulee perässä, mutta sitten jos päästät sen edelle, niin se loppuu..Miksi:think

    Leave a comment:


  • Rale
    replied
    Mitään kantaa ottamatta, mutta Tanskassa on kiva ajaa moottoriteillä. Rajoitus 130. Ihmiset ajaa 140-150. Poliiseja seassa. Kukaan ei ole ohituskaistalla junnaamassa ja nopeamille annetaan tietä poikkeuksellisen hyvin. Minusta täällä kekkoslovakkiassa pitäisi olla tuo piste järjestelmä, sakko käytännössä.

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Originally posted by jj5 View Post
    E. Niin kyllähän hyvällä moottoritiellä se sallittu nopeus sais olla melko korkea, että ei tarttis ihmisten ajella ylinopeutta. Hyvällä henkilöautolla vähäisessä liikenteessä 160-190km/h lienee sellainen sopiva turvallinen matkustusnopeus.
    Miten määriteltäisiin vähäinen liikenne? Liikennemäärät vaihtelevat äkkiä. Käytännössä täysin mahdoton vaihtoehto.

    Ihan mielenkiintoista kyllä lukea miten eri ihmisten mielipiteet vaihtelevat. Toisen mielestä ainoastaan isot sakot vaikuttavat, kun taas toisen mielestä ainoastaan kortin menetys.

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    Originally posted by BeamR View Post
    En tosin ymmärrä, että miten valtiolta saa tukea tokalle kortittomuuskuukaudelle.
    En tiedä miten nykyään, mutta kun itsellä oli kortti pois 7vko vuosia sitten. Niin 4 vko oli karenssia, en nyt muista kun oli itse aiheutettu jne. Mutta sitten 3vko sain jo tukea, eli perustoimeentulotukea ja asumistukea. Kun suomessa on laki, että suomalainen saa tukea, en sitten tiedä miten kela tuohon nykyään suhtautuu. Mutta voisin kuvitella, että ne on kelassa, että kun itse olet aiheuttanut sen, niin kärsi, koska nykyisestä "sossusta" on vaikea saada tukea.
    Lomautuksissa, työn lopputileissä jne vastaavissa tilanteista, on saanut kelalta vasta noin 3-4vko päästä tukea. Näin mutuna näkisin että vasta toiselle puoliskolle...

    Leave a comment:


  • jj5
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Kiitos näistä, tämä on varsin mielenkiintoinen kartta mitä en oo koskaan aikaisemmin nähny. Tuo Ruotsin 70 km/h hiukan ihmetyttää, en ole siellä nyt viimeaikoina paljoakaan liikkunut, mutta aiemmin oli kyllä usein korkeampia nopeusrajoituksia.

    Mitä nyt kuitenin on monissa maissa ajellut niin jos Suomeen vertaa niin ero ei ole todellakaan ainoastaan se mikä tässä kartalla näkyy, eli että rajoitus maaseututeillä on usein 10-20 km/h korkeampi, vaan sen lisäksi tiet voi olla paljon mutkaisempia ja joskus myös kapeampia kuin Suomessa, ja silti rajoitus on korkempi. Tuntuu siis että Suomessa rajoituksista päättävät eivät juuri koskaan luota siihen että autoilija vois käyttää joskus myös omaa järkeään turvallisen tilannenopeuden valinnassa.

    Parantaako tämä lähestymistapa sitten liikenneturvallisuutta?
    Tuossa taitaa olla ns. "yleisnopeusrajoitus" mainittu. Taitaa olla sitten maakohtaista kuinkapaljon ko. nopeusrajoitus todellisuudessa on voimassa. Minun kokemuksen mukaan ruotsissa ainakin isommilla maanteillä nopeusrajoitukset ovat usein 90-110 välillä. Keskisemmässä euroopassa tuntuu, että yleisnopeusrajoituksella usein mennään. Suomessa sitten taas tuntuu että rajoitus vaihtuu 60-100 välillä vähän miten sattuu ja muutamat kamerat vittumaisesti sinne väliin mahdollisimman kauas rajoitusmerkeistä.

    Sama tune minulla, että nopeusrajoituksien kanssa on menty siihen että ne laitetaan niin että huonoimmissakin olosuhteissa voi huonoimmallakin autolla ajaa sitä taulussa lukevaa nopeutta. En usko että se parantaa turvallisuutta, vaan enemmänkin aiheuttaa sen että ajetaan lähes jatkuvasti ylinopeutta joka tuntuu tietysti kelpaavan systeemille jotta voidaan sitten ottaa vähän "tienkäyttömaksuja". Jotenkin tuntuu että se ajatus että nopeusrajoitus kertoisi suurimman sallitun nopeuden on täysin unohtunut, vaan ajatus tuntuu monesti olevna että kaikkien pitää ajaa merkin osoittamaa nopeutta. :think



    Harva tuntuu myöntävän itselleen saati muille, että nopeusrajoitukset on alhaisia, mutta minusta se kertoo jotain jos puolet ajaa "ylinopeutta".

    E. Niin kyllähän hyvällä moottoritiellä se sallittu nopeus sais olla melko korkea, että ei tarttis ihmisten ajella ylinopeutta. Hyvällä henkilöautolla vähäisessä liikenteessä 160-190km/h lienee sellainen sopiva turvallinen matkustusnopeus.

    Harmi että se tälle kesää suunniteltu 130 kokeilu peruuntui. Se olisi ollut askel hyvään suuntaan. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/...2682#gs.g06mft
    Last edited by jj5; 13-09-2020, 10:45.

    Leave a comment:


  • BeamR
    replied
    Originally posted by MikeDry View Post

    Niin no en tiedä..Kyllä jos sanotaan mun tuloilla saisin vaikka 600€ sakkoja, vaikka 40 tiellä 60 vauhdista, sitten vaikka 100€ minimi kk maksu. Niin kusessa olisin ja kyllä pistäisi miettimään asioita. Kun se että saisi 100€ sakkoa ja kortti pois 2kk, siitä 1kk joutuisi odottaa että seuravalle kk saisi valtiolta tukea, kyllä se kortin menetys on pahempi tuomio. (Mutta esim jos kortin menettää ohitus tilansteessa, jossa 100 rajoituksella joudut ajaa vähän kovempaa että pääset ohi, eli pitäisikö sitten alkaa sakottaa esim sitä ohitettavaa, kun on "aiheuttanut" sellaisen tilanteen:think), koska jos kortti pois pitkää ja valtiolta ei saa tukea, niin katto voi lähteä päänpäältä...
    En tarkoittanut, että kortti lähtisi aina. Tarkoitin, että toistuvasta teosta kortti lähtee. Silloin se peikko on edelleen olemassa, vaikka sakko olisi "vain" 100€. Ja kuten itsekin toteat, niin se kortin menetys on 99% tapauksista kovempi rangaistus kuin sakko.

    En tosin ymmärrä, että miten valtiolta saa tukea tokalle kortittomuuskuukaudelle.

    Leave a comment:

Working...
X