Kokemuksia muun merkkisistä autoista Vol 4.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • E39Fin
    replied
    Originally posted by Freak View Post
    Taitaa Fiatinkin vaihteisto olla GM:n surullisen kuuluisa M32? Alfoissakin paljon käytetty ja niihin aikoihin tuli netissä tuotteeseen vähän tutustuttua. Jenkeissä oli tarjolla jotain korjaussarjaakin siihen laatikkoon, kun sielläkin samaa pashaa ollut käytössä. Ongelmahan on siis akseleiden päätylaakerointi joka pettää joko väärän shimmauksen tai muuten vain heikkouden takia. Korjaussarjassa on koneistettu suuremmille laakereille tila. Ilmeisesti laatikot ovat kuitenkin kestäneet uudelleen laakeroinnnin ja välyksen säädön jälkeen. Itse siis haavelin yhdessä vaiheessa 159 Alfaa 1,75 TBi moottorilla ja manuaalilla.

    Muuten laatikko on vahva ja kestää kaiken sen 1,4 T-Jetin kovan rankaisun. Viritettynäkin.
    Kyllä, M32. Laakerit oli näkyneet maksavan alle 200€, eli tämä nyt ei tietysti tekijämiehen hankintoja hidasta, tuo aski kun ainakin bravossa tippuu käsiin aika nopeasti.

    Mitä laatustandardeihin tulee niin kyllä alustan puslien yms kestossa on vieläkin iso ero bmw:n ja fiatin välillä, esimerkiksi isäukon 340tkm ajettuun F15 ei ole vaihdettu ainuttakaan alustan osaa vielä ja tuohon mun sigun 390tkm ajettuun E60 on vaihdettu ainoastaan narinahelat taakse.

    Tähän bravoon on kaikki pyöränlaakerit nyt vaihdettu, eteen iskarit ja jouset yläpäineen. Toisaalta tähän bravoon ostaa iskarin pihvin hinnalla ja vaihtotyössä menee huonoltakin asentajalta korkeintaan 30min, niiin eipä loppuseltaan paljoa harmita. Eteen tukivarret puslineen ja pallonivelineen alkaen 24€/puoli laadukkaampien vaihtoehtojen ollessa noin 40€ paikkeilla.

    Leave a comment:


  • E39Fin
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Meilläpä sama automaku, hassua
    Olen tätä kattellu:


    Noi manuaalivaihteiston ongelmat onkin tuttuja juttuja, parikin hiivattia kun on ollu omistuksessa joissa vaihteet kahisee ja ykkönen, kakkonen ei oikein kytkeydy kuin tahmaisesti.

    Mutta on noissa fiat konsernin tuotteissa luonnetta
    Kävin tuota itseasiassa katsomassakin. Teknisesti oli oikeinkin hyvä peli, korissa oli vähän sanomista (kuskin ovi maalattu joskus ja saumakitit lohkeillut ja ruostunut alalaidasta, muutamissa paneeleissa maalia lohjennut).

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Noi manuaalivaihteiston ongelmat onkin tuttuja juttuja, parikin hiivattia kun on ollu omistuksessa joissa vaihteet kahisee ja ykkönen, kakkonen ei oikein kytkeydy kuin tahmaisesti.
    Taitaa Fiatinkin vaihteisto olla GM:n surullisen kuuluisa M32? Alfoissakin paljon käytetty ja niihin aikoihin tuli netissä tuotteeseen vähän tutustuttua. Jenkeissä oli tarjolla jotain korjaussarjaakin siihen laatikkoon, kun sielläkin samaa pashaa ollut käytössä. Ongelmahan on siis akseleiden päätylaakerointi joka pettää joko väärän shimmauksen tai muuten vain heikkouden takia. Korjaussarjassa on koneistettu suuremmille laakereille tila. Ilmeisesti laatikot ovat kuitenkin kestäneet uudelleen laakeroinnnin ja välyksen säädön jälkeen. Itse siis haavelin yhdessä vaiheessa 159 Alfaa 1,75 TBi moottorilla ja manuaalilla.

    Muuten laatikko on vahva ja kestää kaiken sen 1,4 T-Jetin kovan rankaisun. Viritettynäkin.

    Originally posted by jr66 View Post
    Eikös ko. laatustandardi ole menneen vuosituhannen juttuja :think
    Taitaa olla niin päin, että kaikkien muiden autojen laatustandardit ovat tippuneet Fiatin tasolle. Ainakin Alfassa alustan osat olivat tehtaan jäljiltä TRW:n tekosia, kuten monessa muussakin automerkissä. Fiatista ei tietoa, mutta onko nykypäivänä tehtailla oikein varaa mokata mainettaan Autodocin Starkilla? Pikkuautomarkkinat, mitä Fiatkin pääsosin edustaa, ovat ankarasti kilpailtuja ja voitot pieniä.

    Leave a comment:


  • Juhaska
    replied
    Fiat lienee sellainen kevyt laskeutuminen Italialaisten autojen ihmeelliseen maailmaan.

    Eipä sillä varmaan hauska laite ja jos löytää jostain Abarth version, niin vieläkin hauskempi laite.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by E39Fin View Post
    Tuli ostettua fiat bravo sport t-jet.
    -Alustan osat ei ole ihan bmw:n laatustandardilla tehtyjä, näitä joutuu varmasti vaihtelemaan aikojen saatossa.
    Eikös ko. laatustandardi ole menneen vuosituhannen juttuja :think

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by E39Fin View Post
    Tuli ostettua fiat bravo sport t-jet. Kilsoja 148tkm, pyöränlaakerin pääsin samoin tein vaihtamaan.

    Plussat:
    -Yllättävän hyvä ja mukava maantiellä
    -Mukavan jämäkkä alusta
    -Pirteä kone kokoisekseen (1.4litrainen bensaturbo)
    -Kohtuullinen kulutus
    -Odotuksia parempi laatuvaikutelma ja hyvin säilynyt kori.
    -Varaosat todella halpoja ja joka paikasta saatavilla
    -Yksinkertainen tekniikka

    Miinukset:
    -Vaihteisto on laakeroitu uudelleen jo kertaalleen näille kilsoille, Gm-perua laatikko
    -Alustan osat ei ole ihan bmw:n laatustandardilla tehtyjä, näitä joutuu varmasti vaihtelemaan aikojen saatossa.
    Meilläpä sama automaku, hassua
    Olen tätä kattellu:


    Noi manuaalivaihteiston ongelmat onkin tuttuja juttuja, parikin hiivattia kun on ollu omistuksessa joissa vaihteet kahisee ja ykkönen, kakkonen ei oikein kytkeydy kuin tahmaisesti.

    Mutta on noissa fiat konsernin tuotteissa luonnetta

    Leave a comment:


  • E39Fin
    replied
    Vetästäänpäs vielä perään edeltävästä Jaguarin S-typestä kommentit alle. Eli S-type 4.0 V8 automaattina.

    Plussat:
    -Erittäin pehmeä ja mukava kyyti
    -Vääntävä ja ”effortless” moottori
    -Soundit
    -Laaja varustelu
    -Matalat verot ja vakuutukset (vuosimalli 1999, painon mukaan verotettu)

    Miinukset
    -Sisustan materiaalien laatu
    -Vanhanaikainen fordin jenkkiautomaatti
    -Jäätävän suuri kulutus jopa nätisti ajellessa, alle 10litran ainoastaan 80-100km/h vauhdissa vakkarilla ajettaessa.
    -Edellä mainitusta johtuen 70 litran tankilla toimintasäde melkoisen rajallinen
    -Todella ahtaasti pakattu konehuone, ikävä huollettava

    Summa summarum, voisi olla parhaimmillaan vähän ajavalle kaupungin keskustan liepeillä asuvalle herrasmiehelle, joka nauttii vaivattomasta lipumisesta ilman että mukulakiviä tai hidastetöyssyjä tarvitsee pelätä. Mukavaa on myös tietää, että moottoritielle liittyminen tapahtuu tarpeen tullen varsin joutuisasti

    Leave a comment:


  • E39Fin
    replied
    Tuli ostettua fiat bravo sport t-jet. Kilsoja 148tkm, pyöränlaakerin pääsin samoin tein vaihtamaan.

    Plussat:
    -Yllättävän hyvä ja mukava maantiellä
    -Mukavan jämäkkä alusta
    -Pirteä kone kokoisekseen (1.4litrainen bensaturbo)
    -Kohtuullinen kulutus
    -Odotuksia parempi laatuvaikutelma ja hyvin säilynyt kori.
    -Varaosat todella halpoja ja joka paikasta saatavilla
    -Yksinkertainen tekniikka

    Miinukset:
    -Vaihteisto on laakeroitu uudelleen jo kertaalleen näille kilsoille, Gm-perua laatikko
    -Alustan osat ei ole ihan bmw:n laatustandardilla tehtyjä, näitä joutuu varmasti vaihtelemaan aikojen saatossa.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied


    Jaguar F-Type P300 oli koeajettavissa tänään niin pakkohan se oli käydä kokeilemassa. Kyseessä siis tekniikan osalta hinnat alkaen ekomalli 2-litran nelosella 300 hv tehoisena ja 8-vaihteisella automaatilla takavedon kera. Eniten kiinnosti se miltä tuntuu tämmöinen oikea urheiluauto omaan E92:een verrattuna kun tekniset speksit on tehon ja suorituskyvyn ja painonkin osalta hyvin lähelle samat.

    Ulkoisesti tykkään F-Typen muotoilusta todella paljon. Harva nykyauto on näin onnistunut melkein mistä tahansa kulmasta katsottaessa. Myös sisustus oli vaaleilla nahka/alcantara-penkeillä tyylikäs, luukuunottamatta hiukan geneeristä vaihdekepin nuppia (sama kuin esim. Land-Roverissa) ja vähän turhan muovisia alumiinin värisiä koristeita ratissa. Myös ratin vaihtoläpyskät oli liian muovisen tuntuiset auton lähes 100k€ hintaluokka huomioiden. Käytännöllisyys ei ole tämän auton vahvuuksia. Vaikka auto onkin urheiluauto olisi kiva saada mukaan myös kahden hengen kamat vaikka Keski-Euroopan reissulle, mutta tässä sekin on vähän siinä ja siinä. Mutu-pohjalta vois varmaan verrata tätä vaikka MX-5:n tarjoamiin tiloihin, ja se on kuitenkin ulkoisesti pienempi auto.

    Sisällä istuen eka havainto oli että onpa tuulilasi pieni ja varsinkin matala. Näkyvyys takaviistoon ja suoraan taakse lähelle autoa on pienestä takaikkunasta johtuen myös hyvin rajoittunut. Peruutuskamera toki auttaa tähän. Mukavuus ei ollut 20" rengastuksella niinkään huono kuin olisin olettanut, ajoin lähes koko ajan Dynamic-ajotilassa jonka piti ymmärtääkseni jäykistää iskunvaimennusta. Melutasokaan ei ollut paha, rivinelosen äänimaailma oli saatu viritettyä melko matalaksi ja korvalle miellyttäväksi eikö moottori kuulostanut neloskoneelle tyypillisellä tavalla rasittuneelta edes yläkierroksilla. Toki ääni oli kuitenkin hiukan pölynimurimaista eikä erityisesti kiihdyttelyyn innostavaa. Pakoputkistolle oli myös nappi jolla ääntä sai lisää avaamalla jonkinlaisen venttiilin, mutta tämän vaikutus tuntui tosi pieneltä. Moottorijarrutuksista puuttui monista tuoreemmista GTI-luokan autoista tutut keinotekoiset pakoputken paukkeet ja hyvä niin. Moottoritievauhdissa kummastutti eniten voimakas tuulen suhina molemmilta puolilta B-pilarin tienoilta. Suhina oli niin voimakas että omassa autossa se ei pitemmillä matkoilla huvittais yhtään.

    Voimalinja oli kuitenkin valitettavasti aika iso pettymys. Voiman tunnetta ei vaan tuntunut millään kierroksilla oikein olevan, vaikka suorituskyky varmasti olikin ihan riittävällä tasolla. En oikein tiedä mistä tämä johtuu, mutta jos 100 km/h vaudissa painoi kaasun pohjaan niin kesti omaan makuun ihan liian kauan että vaihteisto sai pienempää pykälää silmään ja moottori ahtopaineet kerättyä vaikka vaihteisto oli sportilla ja ajotilana aiemmin mainittu Dynamic. Ilman mitään kellotusta väittäisin että tämä viive oli 2 sekunnin luokkaa. Taajamassa ajelin sitten enimmäkseen vaihteiston manuaalipuolella jotta vaihteiston viiveet jäis pienemmiksi ja saisin enemmän tuntumaa moottoriin. Silti sitä terävyyttä ja välitöntä voiman tunnetta jota tämän tyyppisessä autossa ainakin ite kaipaisin jäi paljon puuttumaan. Ala- ja keskikierroksilla tehoa ei vain tuntunut tulevan samalla tavalla kuin omassa E92:ssa. Toki tähän varmasti vaikuttaa osaltaan litraa pienempi moottori mikä tekee turboviiveestä tuntuvamman. Millä tahansa muulla moottorilla tämä ois varmasti ihan eri luokan auto ajaa. Ajettavuutta en osaa muuten oikein arvioida, kun ei tullut nopeita mutkia ajeltua. Ohjaustuntumasta ei jäänyt mieleen mitään erityistä pahaa sanottavaa, mutta 255 koon eturenkaista huolimatta urat ei tuntuneet ollenkaan joten ei sieltä oikein oikeaa tietuntoakaan tuntunut tulevan.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 02-10-2021, 14:27.

    Leave a comment:


  • Arppa
    replied
    Onko näistä kokemuksia?

    Leave a comment:


  • Juho_
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Joskus check parking brake system tjs. näkyy taulussa mutta ei jumita ja toimii muutenkin ok. Valvematic noista koodeista on se mitä jokin paja tai Nelipyörä lähiaikoina tutkii. Onko valvematic-yksikkö testattavissa vai koodien tullessa liian usein l. haittaa jo ajamista niin vaihtoon ?
    Joo jos se käsijarru toimii, niin ei huolta.

    Onko tietoa onko näiden rikkoutumiselle joku syy?
    Ei varsinaisesti.
    Syy vaihtoon voi olla jumittavat vaijerit (ei saa erikseen uutena / ei tarkoitettu vaihdettavaksi) tai sit itse ohjainlaite hajoaa, eli menee ihan pimeäksi / ei mitään kommunikaatiota.

    Kyllä ne jumittavat satulat toki kuormittaa sitä toimilaitetta, mut vaikea uskoa että se hajottaisi sitä. :think
    Satulatkin btw melko usein saa herkisteltyä vielä toimiviksi. En tiiä mitä paskaa ne sinne kerää , kun suurinosa lähtee pelaamaan ihan edes-takaisin pyöritellen ja kunnolla jumittavat voi vaatia männän kokonaan irroituksen kierteeltä, ja sit pyörittelee takas niin toimii taas ihan herkästi.
    Olettaen ettei ole ruostunut se mäntä.. sekin toki korjattavissa, jos ei ole syöpynyt montuille.
    Kannattaa esim. paloja vaihtaessa kiinnittää huomiota siihen miten hyvin tai huonosti se mäntä menee sisään, ja ei mielellään "väkisin" pyörittele sisään.

    Ei tuo systeemi kyllä tunnu kovin herkästi välittävän siitä , jos siellä jotain jumitusta on, esim. palat / liukutapit jumissa.
    Silloinkin runttaa ihan kunnolla jumiin sen jarrun
    Last edited by Juho_; 27-09-2021, 22:04.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    No niin, tämän Avensiksen valvematic- toimilaite paskana, päivän hinta 850 € Nelipyörä Lahti.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by Ovaali View Post
    Tämän vuoden aikana noussut hinta. Noita ei mene nykyään käytännössä ollenkaan. Alkupään tuotteissa oli jonkin verran ongelmia, uudemmissa joitain yksittäistapauksia.Tarvikkeena ei tietääkseni saa ja käytettyä ei saa paritettua toiseen autoon.
    Tuo olikin uutta tietoa, että käytettyä osaa ei saa toimimaan. Ihme että näiden kauppa kuitenkin käy romiksilla. En tiedä olisiko tuo sitten korjattavissa yhdistelemällä osia.

    Onko tietoa onko näiden rikkoutumiselle joku syy? Voiko esimerkiksi jumittavat jarrusatulat rasittaa moottoria enemmän? Perustuuko tuon toiminta vetovoimaan vai liikematkaan eli yrittääkö moottori väkisin vetää vaijeria enemmän vaikka liikkuminen ei ole normaalia?

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Joskus check parking brake system tjs. näkyy taulussa mutta ei jumita ja toimii muutenkin ok. Valvematic noista koodeista on se mitä jokin paja tai Nelipyörä lähiaikoina tutkii. Onko valvematic-yksikkö testattavissa vai koodien tullessa liian usein l. haittaa jo ajamista niin vaihtoon ?

    Leave a comment:


  • Juho_
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Avensis-koodeja P1047 ja P264A l. vvti ja valvematic. Myös P1604, C1201, C1241, C13AA ja U0100 oli paperissa... Joo näyttää pahalta mutta moni niistä on jokin virta-aiheinen, akku vaihdettiin torstaina (Exide Motenet) pitää latauksen, laturi toimii, vanhassakaan akussa (Biltema 11/17 ostettu) ei tod. näk. ole mitään vikaa, lähtenyt aina hyvin käyntiin jne.
    Oleellisimmat on P264A ja C13AA

    P264A : 'A' Rocker Arm Actuator Position Sensor Circuit Bank 1 -- tunnistimeen tai tunnistimen piiriin liittyvä, tämän vuoksikin on mennyt vaihtoon toimilaitteita.
    C13AA : EPB High temperature -- tämä liittyy vaan sähköiseen käsijarruun, jos ei uusiudu ja käsijarru toimii niin ok , vaan satunnaista takertelua esim. ja kovaa ajoa kunnes sitte ei toimi enään ollenkaan ja sit vasta miettii vaihtoa.

    Parin tunnin homma vaihtaa, pitäisi onnistua jokaiselta joka kehtaa itseään väittää mekaanikoksi.
    Voisi väittää yhtä helpoksi kuin valvetronic säätömoottorin vaihto esim. N46B20 moottoriin.
    Ainut hankala juttu siinä on se tappi, joka saattaa olla vähän jumissa jolloin vaatii nysväämistä mutta muuten kyllä ihan hyvä arvio.

    Edellisen kerran kun käsijarrun toimilaitteen hinta oli ajankohtainen tieto, ehkä pari vuotta sitten, niin silloin todettiin että hinta on laskenut ja oli alle tonnin (n. 800€?).
    Kun kuulemma aiemmin oli maksanut noin 1500€ luokkaa.
    Aika harvinaisia nekin viat toki.. autojen määrään suhteutettuna.

    Siinä toki ei mitään menetä jos sen toimilaitteen avaa. Mikäli ite tekee ja menee lopullisesti jumiin tms.
    Takakelkan päälle nököttää tuo toimilaite.

    Sitä en tiiä onko kukaan kokeillut jos purkuautosta laittais sen purkin perusasentoon tms. mitä se tekeekään/en muista; joko testerillä tehtynä tai parin pinniä yhdistämällä obd pistokkeesta ja vasta sen jälkeen irroittaisi.
    Ja sama juttu korjattavan auton kanssa, mikäli se purkki ei täysin jumissa ole kuten on käynyt / ei pääse ohjainlaitteen sisään ollenkaan. :think
    Mut luultavasti ei toimi noinkaan --> aina uusi purkki oem osana.

    Leave a comment:

Working...
X