memebuy23buy

Kokemuksia muun merkkisistä autoista Vol 4.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Danukos
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Ei ole, elämä on egovalintoja.
    Ehkä joillekin

    Voin kertoa, että egolla on vähän tekemistä sen kanssa, kun autoon yrittää saada mahtumaan sujuvasti vaimon, kaksi pientä poikaa lastenistuimineen ja yhdet emmaljungat + kitarat ja muita musiikkivehkeitä ajoittain

    Totta kai olisi hienoa jos passatin tilalla olisi esim. F10 M550d. Mutta mieluummin kohdistan autoharrastukseni vanhempiin bmw-malleihin.
    Last edited by Danukos; 15-12-2021, 12:09.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by Danukos View Post
    Niin. Mitä tähän nyt sanoisi. Elämä on valintoja
    Ei ole, elämä on egovalintoja.

    Leave a comment:


  • Danukos
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Nimenomaan 20tkm vuosisuoritteella polttoainekulut on se ja tämä, arvonalenema, käyttövoimavero ja vakuutukset.

    Tommonen tonnin (satasen) pommi pihassa niin sillä huruttelee tuon 20tkm hienosti vuositasolla, kulutuskin huimat 4,5 ja vakuutus alle 100€, käyttövoima 180. Esim kolmen vuoden kuluttua arvo on jo 2xsata, kun kilometrejä edelleen alle 100tkm mittarissa

    Niin. Mitä tähän nyt sanoisi. Elämä on valintoja

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by Danukos View Post
    …ja harmitus arvonalenemasta pistää toki miettimään jonkun reilusti vanhemman ja hankintahinnalta edullisemman käyttiksen hankintaa..
    Nimenomaan 20tkm vuosisuoritteella polttoainekulut on se ja tämä, arvonalenema, käyttövoimavero ja vakuutukset.

    Tommonen tonnin (satasen) pommi pihassa niin sillä huruttelee tuon 20tkm hienosti vuositasolla, kulutuskin huimat 4,5 ja vakuutus alle 100€, käyttövoima 180. Esim kolmen vuoden kuluttua arvo on jo 2xsata, kun kilometrejä edelleen alle 100tkm mittarissa

    Eikä 20tkm montaa minuuttia tarvitse kärsiä autossa, tuskin siinä edes talvella ehtii siirtymien välillä tutkia kosketusnäyttöjä ja asettaa penkin lämmittimiä päälle, tosin satasen ritsassa ne on päällä min teholla automaattisesti startista.
    Last edited by BMW525Xda; 15-12-2021, 11:58.

    Leave a comment:


  • Danukos
    replied
    Originally posted by Puistis View Post
    Nopeasti laskettuna 20tkm ajomäärällä diesel ja GTE-malli tulee samanhintaiseksi vuositasolla, jos dieselin keskikulutus on 5l/100km ja hybridin 4l/100km(+sähkö). Polttoainekuluissa ja veroissa hybridillä säästää ~600€ vuosi(sähköä en laskenut mukaan). Mutta sen minkä polttoaineessa hybridillä säästää menee tiheämpään huoltoväliin. GTE-mallissa huoltoväli on muistaakseni 1v/20tkm ja dieselissä taisi olla 2v/30tkm?

    Hybridit kulkee vähän heikosti talvella sähköllä ja pidemmät ajomatkat myös nostaa keskikulutusta. Samoin 30km työmatkan jos haluaisi kulkea molempiin suuntiin sähköllä vaatisi myös työpaikalla latausmahdollisuuden. 8kw akun kun lataa täyteen millä pääsee sen 30km maksaa julkisilla latureilla n. 1.6€ eli noin litran verran dieseliä. Melko marginaalinen säästö siis tulee.
    Olen ajanut -17 vuoden Pas*at GTE:llä nyt puoli vuotta. Kesällä-syksyllä tankkausväli ollut n. 1500km ja keskikulutus ollut 1.9-2.0l/100km + sähkö.
    Marraskuussa keskikulutus 3.0l/100km + sähkö eli kelien hieman kylmetessä nousi litralla.
    Ja nämä maltilliset kulutuslukemat on saavutettu hyödyntämällä maksimaalisesti sähköllä ajamista.

    Toki omat ajot on mm. etätöiden takia enemmän oman kylän sisäistä pätkäajoa ja pystyn käytännössä hoitamaan kaikki arkiajot pelkällä sähköllä.
    Toki käyn myös viikottain isolla kirkolla (n. 70km edes takas) niin silloin puolet matkasta joutuu taittamaan polttiksella.

    Mutta, nyt joulukuun alun kovien pakkasten (-17C tälllä etelässä) aikana tuli huomattua, että tälläinen n. 10kw akulla varustettu plugari ei ole kovin hyvä talviauto.
    Range tippunut vähintään sen 35%, keskikulutus nousi taas litralla eikä auto anna ajaa sähköllä ns. kylmästartatessa vaikka akku olisi täynnä ja e-manager käytössä.
    -15C tuntuu olevan se raja milloin auto "pakko käynnistää" polttiksen startatessa vaikka sähköakussa olisi mehuja. Ja vaikka autossa on tehdas webasto niin se ei vaikuta lämmittävän konetta ollenkaan vaan pelkän kabiinin.
    Sama ominaisuus oli edellisessä A4 3.0tdi B8 jossa myöskin tehdas webasto mutta sen onnistuin koodaamaan vcds avulla niin, että lämmitetty vesi kiertää myös lohkossa.
    Saman luulis onnistuvan myös GTE:ssä mutta vielä en ole googlaamalla löytänyt tähän ohjeita...

    Välillä etuvetoisuus ja harmitus arvonalenemasta pistää toki miettimään jonkun reilusti vanhemman ja hankintahinnalta edullisemman käyttiksen hankintaa.. Tykkään kovasti esim. e39.
    Mutta nykyiset polttoainehinnat, pieni käyttövero, omat vaatimukset käyttöauton ominaisuuksista ja muut yksityisautolun aspektit omalla kohdallani puoltavat vahvasti GTE:n puoleen etenkin taloudellisesta näkövinkkelistä.
    Ja jos unohdetaan etovetoisuus ja hassu 1.4t bensa kone näinkin ison auton keulilla niin onhan tälläinen B8 Passat todella mukava käyttöauto.

    ps. taitaa näiden plugarien huoltoväli olla 1v/15tkm..

    Leave a comment:


  • GameOver
    replied
    Originally posted by Puistis View Post
    Nopeasti laskettuna 20tkm ajomäärällä diesel ja GTE-malli tulee samanhintaiseksi vuositasolla, jos dieselin keskikulutus on 5l/100km ja hybridin 4l/100km(+sähkö). Polttoainekuluissa ja veroissa hybridillä säästää ~600€ vuosi(sähköä en laskenut mukaan). Mutta sen minkä polttoaineessa hybridillä säästää menee tiheämpään huoltoväliin. GTE-mallissa huoltoväli on muistaakseni 1v/20tkm ja dieselissä taisi olla 2v/30tkm?

    Hybridit kulkee vähän heikosti talvella sähköllä ja pidemmät ajomatkat myös nostaa keskikulutusta. Samoin 30km työmatkan jos haluaisi kulkea molempiin suuntiin sähköllä vaatisi myös työpaikalla latausmahdollisuuden. 8kw akun kun lataa täyteen millä pääsee sen 30km maksaa julkisilla latureilla n. 1.6€ eli noin litran verran dieseliä. Melko marginaalinen säästö siis tulee.
    Huoltoväli on kyllä hyvä pointti, jota en tullut ajatelleeksi. Itsellä autot on pääsääntöisesti huollettu 1v välein ja 10tkm väliöljynvaihdoilla niin ei tullut mieleen.

    Ja samaa mieltä hybridien rangesta talvella. Kugaakin on tarkoitus pitää vaan hetki, koska jo vuosia sitten sähköautoon tottuneelle tämmöinen plugari tuntuu hölmöltä. Täytyy ensi tilassa katsoa jostain sopiva sähkökiesi. Merkin suhteen tilanne vaan on tämmönen ”Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt” -tyyppinen.

    Leave a comment:


  • Puistis
    replied
    Originally posted by GameOver View Post
    Me laskettiin taannoin, että about 20tkm/vuosi kilsoilla toi Sharan tuli 100€/vuosi kalliimmaksi, kun edellinen Seat Altea 2.0TFSI. Siis pelkästään polttoaineen hinta vs kulutus ja verot. Toki siinä vaiheessa tarve oli isolle autolle, joten ajateltiin sen olevan sen arvoista.

    Pointtina ehkä se, että noilla kilsoilla ei dieselistä kyllä saa vielä kannattavaa… melkein kattoisin itse vaikka sieltä VW leiristä jonkun GTE-mallin.
    Nopeasti laskettuna 20tkm ajomäärällä diesel ja GTE-malli tulee samanhintaiseksi vuositasolla, jos dieselin keskikulutus on 5l/100km ja hybridin 4l/100km(+sähkö). Polttoainekuluissa ja veroissa hybridillä säästää ~600€ vuosi(sähköä en laskenut mukaan). Mutta sen minkä polttoaineessa hybridillä säästää menee tiheämpään huoltoväliin. GTE-mallissa huoltoväli on muistaakseni 1v/20tkm ja dieselissä taisi olla 2v/30tkm?

    Hybridit kulkee vähän heikosti talvella sähköllä ja pidemmät ajomatkat myös nostaa keskikulutusta. Samoin 30km työmatkan jos haluaisi kulkea molempiin suuntiin sähköllä vaatisi myös työpaikalla latausmahdollisuuden. 8kw akun kun lataa täyteen millä pääsee sen 30km maksaa julkisilla latureilla n. 1.6€ eli noin litran verran dieseliä. Melko marginaalinen säästö siis tulee.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Hörhö View Post
    Itse karttaisin kuin ruttoa ainakin niitä VAG-moottoreita, joissa öljypumppua pyöritetään ns kuusiotangon pätkällä; vanhemmiten pyöristyy ja paineet häviää-->moottori kaputt.

    Ainakin 4-syl tdi-koneissa noita ollut, ja reilusti porsinut.
    Myös m20 öljypumppu pyörii kuusiotangon pätkällä, ilmeisesti paljon parempaa ainetta kun ne ei kulu juuri yhtään.

    Leave a comment:


  • Hörhö
    replied
    Itse karttaisin kuin ruttoa ainakin niitä VAG-moottoreita, joissa öljypumppua pyöritetään ns kuusiotangon pätkällä; vanhemmiten pyöristyy ja paineet häviää-->moottori kaputt.

    Ainakin 4-syl tdi-koneissa noita ollut, ja reilusti porsinut.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by GameOver View Post
    Pointtina ehkä se, että noilla kilsoilla ei dieselistä kyllä saa vielä kannattavaa… melkein kattoisin itse vaikka sieltä VW leiristä jonkun GTE-mallin.
    Auto ei ole tulossa minulle. Joten en sen järkevyyteen osaa mutta sanoa,kuin sen,että kyllä sillä autolla on tarkoitus ajella muutakin,kuin työmatkat. Kuinka paljon,en tiedä,mutta ilmeisesti kaverini on asiaa laskeskellut.

    Leave a comment:


  • GameOver
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    VAG konsernin henkilöautot 2.0d moottorit 2012-2017. Kaveri suunnittelee tuollaista diiseliä,kun työmatka muuttui 30km/sivu. Noitahan on ilmeisesti useampia tehoversioita. Kokemuksia??? Onko eri malleissa tai vuosimalleissa kestävyyseroja,tyyppivikoja?
    Meillä oli Sharanissa 140hv CFFB eikä siinä ollut kahden vuoden aikana mitään ongelmaa. Jakohihnan kiristin alkoi kitisemään, mutta se koko hihnapaketti olikin jo vaihtoiässä, joten uusimalla luonnollisesti kitinä katosi.

    Mutta siinä saa kyllä nykypäivänä sika tarkasti laskea, jos mieltää 60km/päivä ajoille dieselin kanssa säästävänsä. Tietysti jos esim bensakoneisesta Range Roverista vaihtaa pois, niin onhan se kannattavampaa.

    Me laskettiin taannoin, että about 20tkm/vuosi kilsoilla toi Sharan tuli 100€/vuosi kalliimmaksi, kun edellinen Seat Altea 2.0TFSI. Siis pelkästään polttoaineen hinta vs kulutus ja verot. Toki siinä vaiheessa tarve oli isolle autolle, joten ajateltiin sen olevan sen arvoista.

    Pointtina ehkä se, että noilla kilsoilla ei dieselistä kyllä saa vielä kannattavaa… melkein kattoisin itse vaikka sieltä VW leiristä jonkun GTE-mallin.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Parempi nyrkkisääntö on että A4, A6, Q5 ja Q7 on aina kone pitkittäin. Pienemmissä aina poikittain.
    Uskoisin,että haku kääntyy Vag:ssa kuitenkin Passattiin. Kaveri on jo malleja ja hintoja katsellut,niin samaan rahaan saa uudempaa ja vähemmän ajettua VW vs. Audi.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Tämä onkin helppo ja hyvä lähtökohta. Pelkkä nettiauton kuva konehuoneesta riittää karsintaan.
    Parempi nyrkkisääntö on että A4, A6, Q5 ja Q7 on aina kone pitkittäin. Pienemmissä aina poikittain.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Vain pitkittäin asennetut minun tietääkseni.
    Ainakin yllä mainitsemani CGLC ja sitten ainakin toinen moottorikoodi vielä Voi olla muuten sama mutta viimenen kirjain eri
    Tämä onkin helppo ja hyvä lähtökohta. Pelkkä nettiauton kuva konehuoneesta riittää karsintaan.

    Leave a comment:


  • GARFFi
    replied
    Portereissa CFCA, tuskin porteria kattoo, mutta jos sattuu sama moottorikoodi olemaan. Egr porsii jotain lastua/murua ja lähtee kiertoon ja loput tiedättekin.

    Leave a comment:

Working...
X