Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • |foder|
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 6988
    • Forssa

    Ei se sähkömoottorikaan ole aina "alueella". Myös sähkömoottorissa on kierroksien ja tehojen "sweet spot". Siksi niihinkin kaiketi laatikkoa sovitellaan.

    Tesla S teho-vääntö käyrä kun mennään poljin pohjassa:

    Nyt:
    E82 135i -11

    Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

    Comment

    • Pred
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2007
      • 442
      • E-Pohjanmaa

      Originally posted by duckland View Post
      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/...8-a4650e9a15cb

      Vähemmän osia ja vähemmän huoltoa. Nyt joku Teslan omistava voisi heittää mitä huoltoa muuten sähköauto tarvitsee? jarrunesteen vaihdon, mutta onko siellä mitään huoltoa vaativaa edes?

      Onko oikea syy suurten autovalmistajien haluttomuudelle siirtyä sähköön ollut järjetön infra jonka on nähty kuihtuvan kasaan ja investointien alaskirjaukset miljardeja. Kukaan ei ole halunnut lähteä sille tielle, jolloin tyhjästä automaailmaan tullut tesla pystyi tekemään tuon.
      Ehkä se bisnes löytyy siitä, että autoihin aletaan myymään OTA päivitettäviä ominaisuuksia ym. Samaan tyyliin kuin puhelimien sovelluskaupat.



      Tesla esim. teki ja myy Model 3LR malliin päivitystä jolla tehoja nostetaan. Samoin FSD-paketti (Full Self Drive) on ostettavissa erikseen. Uskoisin että näitä tulee jatkossa lisää.

      Tuossa on Model 3:n huoltosuositukset
      Tesla Model 3 Performance
      EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
      EX: VW Touran 2.0 TDI
      EX: VW R6 Polo GTI
      EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
      EX: BMW E91 325dA M-sport
      EX: BMW E46 320d touring M-sport
      EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
      EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
      EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
      EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

      Comment

      • Midas
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2012
        • 272
        • Petäjävesi

        Originally posted by jokes911 View Post
        Olin viikonloppuna Autokeskuksessa jossa huoltohinnat pyöri yhdessä ruudussa. Siis että 146EUR tunti??? Ei mitään järkeä viedä perushuoltoihin autoa tuonne. Ovat aika pulassa kun sähköautojen huollot vähenevät merkittävästi.
        Nuo huoltohinnat ovat kieltämättä karanneet aivan käsistä. Onneksi omalla kylällä paikallinen huoltopaja, joka tekee vielä hyvää jälkeä, laskuttaa 40e/h. Talouden toinen osapuoli käytti vasta siellä Audia ns pikkuhuollossa, jossa tuli lisäksi jarrunesteiden vaihto. Hieroi silmiään parinsadan laskun saatuaan. Ei paha ollenkaan. Itse jätin äsken sähkövatkaimen salin pihaan huoltoon. Ilmoitti 50 minuuttia kestoksi. Ihan jo jännittää, että onko jotain lisävarusteita sillä aikaa asennettu.
        Model 3

        Ex X5 40d
        Ex 330d
        Ex Z4m coupé ESS525
        Ex Z3 coupé Vf engineering 309

        Comment

        • GameOver
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3026
          • Sjundeå

          Originally posted by Midas View Post
          Nuo huoltohinnat ovat kieltämättä karanneet aivan käsistä. Onneksi omalla kylällä paikallinen huoltopaja, joka tekee vielä hyvää jälkeä, laskuttaa 40e/h. Talouden toinen osapuoli käytti vasta siellä Audia ns pikkuhuollossa, jossa tuli lisäksi jarrunesteiden vaihto. Hieroi silmiään parinsadan laskun saatuaan. Ei paha ollenkaan. Itse jätin äsken sähkövatkaimen salin pihaan huoltoon. Ilmoitti 50 minuuttia kestoksi. Ihan jo jännittää, että onko jotain lisävarusteita sillä aikaa asennettu.
          Sijainnilla taitaa olla aika paljon tekemistä. Etelä-Suomessa kuolee 40€/h veloituksella korjaamo melkoisen nopeasti pois. Poikkeuksina sattais olla sellaiset, joille se on puhtaasti velatonta ja kulutonta sivubisnestä päätoimen ohella. Tai rahanpesijät.
          -22 Lexus ES300h
          -08 Subaru Impreza

          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

          Comment

          • Macke
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2009
            • 1134
            • Porvoo

            Originally posted by kimmon View Post
            Kenen mielestä moottorin ja voimansiirron poistaminen autosta tekee loppuautosta huoltovapaan? Toki määräaikaishuoltojen tarve vähenee mutta ei autojen korjaaminen mihinkään katoa. Jäljelle jää ihan samat alusta/jarru/sähköviat mitä ovat polttomoottoriautotkin täynnä. Unohtamatta kolarikorjauspuolta
            Tätä minäkin olen ihmetellyt.

            Comment

            • j-a
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2005
              • 1522
              • PohojosPohojammaa

              Originally posted by GameOver View Post
              Sijainnilla taitaa olla aika paljon tekemistä. Etelä-Suomessa kuolee 40€/h veloituksella korjaamo melkoisen nopeasti pois. Poikkeuksina sattais olla sellaiset, joille se on puhtaasti velatonta ja kulutonta sivubisnestä päätoimen ohella. Tai rahanpesijät.
              Listaan voisi lisätä yksinyrittäjät, jotka pistää sen 40€ käteistä suoraan omaan taskuun, ja tekevät sitten lisäksi kuitillista kauppaa sen verran että firma pysyy luottokelpoisena. Alvien ja palkan sivukulujen sun muun huomioiden vastaavan summan nettona taskuun saaminen vaatii vähintään 80€/h kuitillista tuntiveloitusta...
              Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

              Ylimääräisenä tarjolla:

              E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

              F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

              Comment

              • zakspeed
                BTCF Member
                • Nov 2003
                • 1994
                • Tampere/kainuu

                Originally posted by j-a View Post
                Listaan voisi lisätä yksinyrittäjät, jotka pistää sen 40€ käteistä suoraan omaan taskuun, ja tekevät sitten lisäksi kuitillista kauppaa sen verran että firma pysyy luottokelpoisena. Alvien ja palkan sivukulujen sun muun huomioiden vastaavan summan nettona taskuun saaminen vaatii vähintään 80€/h kuitillista tuntiveloitusta...
                Lisäksi siitä ilosta, että ne BMW pylonit ja kriteerien väriset kaakelit löytyy joutuu virallinen huoltopiste maksamaan itsensä kipeäksi kaikenmaailman luvista ja lisensseistä jotta saa harrastaa tätä virallista huoltoa. Tehdas osaa myös rankaista vuositasolla jossei pilkut ja pisteet täyty kaikenmaailman visuaalisessa ilmeessä ja takuu tms byrokraattisissa asioissa. Ja se maksaa rahaa viralliselle Service yrittäjälle.
                -M5- '00
                -i3 94 rex '19
                -Ascona B 4.0 '80
                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5857
                  • Joccis City

                  Originally posted by jokes911 View Post
                  Tesla, Volvo, Audi E-tron ja muihin saa kyllä koukun, mutta taitaa 1800kg jarrullisena olla tällä hetkellä rajana.

                  Monen varsinkin pienempien mallien osalta ovat valmistajat valinneet helpon tien ja eivät ole edes tyypittäneet koukulle, mutta se on näiden uusimpien sähköautojen osalta muuttumassa vauhdilla. Eiköhän tuo maasturikantakin kohta muutu kun seuraavat mallit tulevat ulos.
                  Lähinnä suurin yleisö(uusien autojen ostajat) varmaan kaipaa siinä 30ke hintaluokassa autoa jolla voi vetää sen liki 2000kg.

                  Se että 100ke autolla voi vetää kärryä ei helpota jos massia on käytössä 15ke ja saman hintainen vaihturi.

                  Olis kiva kuulla kokemuksia miten paljon range lyhenee esim. model 3:ssa jos sillä vetää sen sallimaa (900kg?) kärryä? Nouseeko kulutus isolla kuomukärryllä samassa suhteessa kuin polttomoottorilla vai vähemmän. Voisin kuvitella että vähemmän.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • GameOver
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 3026
                    • Sjundeå

                    Originally posted by jannmann View Post
                    Olis kiva kuulla kokemuksia miten paljon range lyhenee esim. model 3:ssa jos sillä vetää sen sallimaa (900kg?) kärryä? Nouseeko kulutus isolla kuomukärryllä samassa suhteessa kuin polttomoottorilla vai vähemmän. Voisin kuvitella että vähemmän.
                    Luultavasti ainakin tulee sellainen vaikutus että nousisi suhteessa enemmän.
                    Johtuu hyötysuhteiden eroista.

                    Jos polttomoottoriauto kuluttaa normaalisti vaikka 8l/100 (tästä keskimäärin se 2 litraa vie autoa eteenpäin ja 6litraa menee harakoille) ja kärryn kanssa se nousee vaikka 9 litraan niin se kulutuksen nousu vaikuttaa siihen osaan energiasta joka kuluu eteenpäin kulkemiseen.
                    Tällä samalla periaatteella jos sähköauto kuluttaisi vaikka 20kWh/100km (jotta saadaan sama perspektiivi) niin yli 90% hyötysuhteen takia kärryn pitäisi nostaa se kulutus sinne 30kWh/100 km luokkiin.

                    Siksi polttomoottoriauton kulutus vaikuttaisi nousevan vain jonkin matkaa yli 10% kun taas sähköauton kulutus vaikuttaisi nousevan 50%. Absoluuttinen energiankulutuksen kasvu taasen on sama. 1litra/10kWh
                    -22 Lexus ES300h
                    -08 Subaru Impreza

                    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                    Comment

                    • jokes911
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2008
                      • 875
                      • Espoo

                      Originally posted by jannmann View Post
                      Lähinnä suurin yleisö(uusien autojen ostajat) varmaan kaipaa siinä 30ke hintaluokassa autoa jolla voi vetää sen liki 2000kg.
                      .
                      30ke hintaluokassa ei kyllä löydy bensa/dieseliä jolla vetää 2000kg. 1500kg löytyy helpommin mutta on tuon hintaset autot sen verran pieniä ettei niillä juuri viitsi tuollaisia painoja vetää.

                      Mä veikkaan että tämä alue vielä kehittyy kun noi tavara-autot sähköistyy.
                      2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                      2022 X3 Charged Edition Msport
                      1999 Honda CBR 900 SC33
                      2009 Husqvarna SMR 510
                      2017 KTM EXCF 350

                      Comment

                      • jani
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 5148
                        • Kuopio

                        Originally posted by jokes911 View Post

                        Mä veikkaan että tämä alue vielä kehittyy kun noi tavara-autot sähköistyy.
                        Mun veikkaus on että tulevaisuudessa on robottiautoja jotka kuljettavat joko ihmisiä tai tavaroita. Peräkärryt yms. hylätään tuossa kohtaa tarpeettomana.
                        F33 435d Mineral-grau metallic
                        K40 K1200s sondermodell

                        Comment

                        • jokes911
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2008
                          • 875
                          • Espoo

                          Originally posted by jani View Post
                          Mun veikkaus on että tulevaisuudessa on robottiautoja jotka kuljettavat joko ihmisiä tai tavaroita. Peräkärryt yms. hylätään tuossa kohtaa tarpeettomana.
                          Ja vuosi oli?
                          2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                          2022 X3 Charged Edition Msport
                          1999 Honda CBR 900 SC33
                          2009 Husqvarna SMR 510
                          2017 KTM EXCF 350

                          Comment

                          • Remotion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 15212
                            • Ajamisen Iloa

                            Originally posted by Carbonfiber View Post
                            Varmaankin. Ei eroa paljoa siitä kun N57:t palavat tienvarressa ja M57:t porsineet, kun imaisseet imusarjan läpät
                            Kannattaa muistaa minkäjengin piikkiin tämä järjetön (teidän on pakko työntää palokaasut takaisin imusarjaan) kierrätys on tullut. Eihän bemareita palaisi ollenkaan ellei ois kaikenlaisia mukamas luontoa säästäviä kierrätyksiä jotka on järjenvastaisia. Varmaan ensimmäisen palaneen auton päästöt on enemmän jo kuin niiden kaikkien muiden ois olleet ilman mitään kierrätystä.
                            Z3 coupé individual

                            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                            Comment

                            • Remotion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 15212
                              • Ajamisen Iloa

                              Originally posted by Carbonfiber View Post
                              Tuossa tapauksessa kun ei vielä latureita tiepalveluautoissa ole niin lavetilla kotipihaan tai sitten hinaamalla sen verran, että saa rangea kotipihaan ajoon tai sitten koko matka. Kunhan jättää rouvalle perinneauton, kun monella sähköautolla ja hybridillä ei saa hinata.
                              En nyt halua ottaa sinua mitenkään silmätikuksi hyvä ystävä, vaikka kaksi viestiä putkeen lainaankin, mutta moni on unohtanut että sähköautohan se on perinneauto ja kuolluttatekniikkaa. 1800-luku oli kokonaan sähköautojen. Polttomoottoriauto syrjäytti sen 1900-luvun alussa koska oli täysin ylivertainen.
                              Itseasiassa kukaan ei edes puhu että 1800-luvulla oli autoja, ilmeisesti ne oli niin susia. En nyt edes aio lukea tuota artikkelia, mutta lienevät jonkun fact checkin tehneet tuohon otsikkoon: https://cleantechnica.com/2018/02/25...electric-1900/ "vuonna 1900 38% autoista oli sähköautoja." Sitten realismi iski kovaa.

                              Mulla ei ole sinällään kulmapyöritykseen mitään ongelmaa sähkövatkaimien kans, mutta ajojahti on sairasta, pitäis ymmärtää sen sijaan että kaikki tekniikat saattavat parantua niin merkittävästi tulevaisuudessa, että kehitettäis kaikkea rinnakkain, sähköä, vetyä ja bensaa ja dieseliä, sekä polttokennoja.

                              Todennäköisesti polttokennoauto mikä muuntaa energiansa heti sähköksi ja voimalinja toimi sähkölla, tulee olemaan voittaja monellakin tapaa. Autoista voidaan heti hävittää 500Kg typeriä akkuja, ja korvata pienellä polttokennolla ja normaalilla tankilla pääsee 2000km.
                              Z3 coupé individual

                              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                              Comment

                              • GameOver
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 3026
                                • Sjundeå

                                Originally posted by Remotion View Post
                                En nyt halua ottaa sinua mitenkään silmätikuksi hyvä ystävä, vaikka kaksi viestiä putkeen lainaankin, mutta moni on unohtanut että sähköautohan se on perinneauto ja kuolluttatekniikkaa. 1800-luku oli kokonaan sähköautojen. Polttomoottoriauto syrjäytti sen 1900-luvun alussa koska oli täysin ylivertainen.
                                Itseasiassa kukaan ei edes puhu että 1800-luvulla oli autoja, ilmeisesti ne oli niin susia. En nyt edes aio lukea tuota artikkelia, mutta lienevät jonkun fact checkin tehneet tuohon otsikkoon: https://cleantechnica.com/2018/02/25...electric-1900/ "vuonna 1900 38% autoista oli sähköautoja." Sitten realismi iski kovaa.

                                Mulla ei ole sinällään kulmapyöritykseen mitään ongelmaa sähkövatkaimien kans, mutta ajojahti on sairasta, pitäis ymmärtää sen sijaan että kaikki tekniikat saattavat parantua niin merkittävästi tulevaisuudessa, että kehitettäis kaikkea rinnakkain, sähköä, vetyä ja bensaa ja dieseliä, sekä polttokennoja.

                                Todennäköisesti polttokennoauto mikä muuntaa energiansa heti sähköksi ja voimalinja toimi sähkölla, tulee olemaan voittaja monellakin tapaa. Autoista voidaan heti hävittää 500Kg typeriä akkuja, ja korvata pienellä polttokennolla ja normaalilla tankilla pääsee 2000km.
                                Jossain 1920-luvun taitteessa tuli käännekohta. Ja sekin johtui käytännössä siitä, että polttoaineiden myynti vapautettiin, eikä sitä tarvinnut enää pienissä määrissä apteekeista ostaa. Yhtäkkiä toimintamatkaa oli käytettävissä vaikka kuinka paljon kunhan vaan oli riittävän iso tankki.
                                Polttomoottoritekniikka on lähinnä monimutkaisempaa. Ylivertaista se tuskin oli silloinkaan.

                                Ja miksei kuvailemasi kaltainen vetyautojen onnistuisi, kunhan on vaan riittävän iso vetytankki. Ehkä about 20-30kg.

                                Mutta oon samaa mieltä, jokaiselle jotain. Ja oon itseasiassa sitä mieltä että kyllähän kaikkia tekniikoita kehitetään jatkuvasti. Toisten tekniikoiden kehittämisellä alkaa vaan hintalappu olemaan sitä luokkaa että siitä alkaa business case häviämään.
                                Ja edelleen olen itse vahvasti sen kannalla että tulevaisuus on energiasummapeli (käytetty energia vs saatu energia) ihan kaikessa. Lämpöpumppuihmisetkin sen on jo hoksanneet.
                                Last edited by GameOver; 15-01-2020, 07:03.
                                -22 Lexus ES300h
                                -08 Subaru Impreza

                                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎