Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joko
    Bimmer Enthusiast
    • May 2004
    • 1964
    • Seinäjoki

    Originally posted by 205/65-15H View Post
    ^Kannattaa pitää mielessä että suko-latauksessa EU-regulaatio on ollut jo monta vuotta 8A. Eli uusissa autoissa auton mukana tulevat latauslaitteet on yleensä kiinteitä 8A tai virtaa voi säätää jopa 6A saakka. 8A ei pitäisi aiheuttaa mitään ongelmaa missään kohteessa ellei suko-pistoke ole viallinen.

    Tuolla 8A virralla ei ladata +30kwh täys-sähkön akkuja tyhjästä täyteen edes yön aikana, mutta siitä saadaan helposti 20kwh jolla pääsee ainakin matkan päälle ja ehkä sopivalle pikalaturille. Yleensähän akku ei ole tyhjä kun tulet kotipihaan ja akun ei tarvitse olla ihan täynnä lähtiessä.

    Meillä suomessa tuo 8A latausinfra on siis yleensä jo olemassa valmiina, lohkolämmityksen ansiosta. Kaikki vasta-argumentit kertoo enemmän asenteesta kuin todellisuudesta imo.

    5 vuotta vanha juttu: https://www.apu.fi/artikkelit/sahkoa...mmitystolpasta
    Jos leikitellään ajatuksella että niitä autoja alkaisi olla vaikkapa 15kpl sielä parkkipaikalla jotka lataa koko yön vrt muutamia yksittäisiä autoja joissa Lohkolämmitin on päällä, kenties eri aikaan maksimissaan 2 tuntia, osassa voi olla sisälämppäri. Lohkolämmitin on kuitenkin sellainen asia että ilman sitäkin se auto lähtee ja jokainen auto ei varmaan starttaa samaan aikaan eli ne kaikki lämmityksetkään ei ole milloinkaan samaan aikaan päällä.
    Kovin kaukaiselta tuntuu tämä sähköauto hössötys kun kukaan ei osaa sanoa mistä ja miten se kaikki sähkö otettaisiin jos kolmasosakaan autoista toimisi pelkällä sähköllä. Ja mitä ylemmäksi suomea mennään niin sitä kaukaisempi ajatus on. Jossain oli se kysely että paljonko aikaa ottaa päästä sähköautolla lappiin talvilomalla. Siitä ajasta en olisi huolissaan mutta kelkalla kävin viimeviikolla pokan kylässä paikallisella huoltoasemalla. Koko päivänä ei ollut sähköjä ollut koko kylässä. Baarin omistaja tiesi kertoa että tukiasema mastoissa on 6 tunnin akkuvarmistus eli myöskään puhelimessa ei kenttää tämän jälkeen ole. Linja jolla vika oli on 40km pitkä ja tähän aikaan vuodesta sielä on vähän enempi lunta kuin kehä 3 varrella. Tuonne jos sähköautolla lähdet talvella olet todellisessa vaarassa. Sähköä et saa ja apua et voi soittaa kun ei ole kenttää. Tosin ei muuten kyllä saatu bensaakaan kun ei ollut sähköä pumppuun, mutta bensa kulkee helpommin kannussa kuin sähkö. Tämähän ei kosketa mitenkään sitä ihmistä jok asuu kasvukeskuksissa, mutta havainnollistaa että elämää on muuallakin kuin kehän varressa. Huoltoasemat alkaa muutenkin olla aika vähissä kun mennään tuosta Keminmaasta ylöspäin. Ja ne muutamat asemat mitä sielä on niin en jaksa uskoa että lähtisivät latauspisteitä järjestämään.
    F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
    W906 319 sprinter - 14

    Comment

    • 205/65-15H
      BTCF Member
      • Mar 2008
      • 1422

      ^tästä tietoa miten sähköä ja sen välityskapasiteettia riittää suomessa


      Sähköä saa hitaasti oikeastaan koko asutussa suomessa. Nopeaa matkantekoa varten julkinen latausverkko on toimiva vasta noin Oulun korkeudelle ja painotus länteen. Lappiin kelkan kanssa polttis on parempi valinta vielä pitkään.
      e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
      e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
      Ioniq5 AWD -22
      Leaf 40kwh -18

      Comment

      • Susiraja
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2004
        • 361
        • Helsinki

        Vähän talonyhtiöstä riippuu tuo autojen lohkolämmittäminen. Itsellä autopaikka viitisen metriä maan pinnan alapuolella olevassa hallissa. Autopaikkoja taitaa olla 47kpl. Ikinä en ole yhtään autoa bongannut talvellakaan lohkolämmitimen päässä roikkumassa. Jonkun ihmisen bongasin kerran imuroimassa autoaan.

        Mielipahan/naapurikateuden välttämiseksi en ole sähkäriä hallissa lataillut, kun ei ole tarvetta. Autopaikka on sen verran suolaisen hintainen, että varmaan vähän olisi sähköä oikeus seinästä ladata. Esim sen 2h päivässä talvisin. No ei nyt mennä kenenkään mummon tai papan kukkarolle/vastikkeelle ettei tarvitse heidän minun ajeluitanu maksella.
        www.finnishcodriver.blogspot.fi

        Comment

        • HC91
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 998
          • 29100/310053

          Miten se sähkö voisi edes loppua ilman että kaikkialle vaihdetaan isommat nallit ensin :think Vilkaisu esim. Carunan hinnastoon pääsulakkeiden isontamisesta palauttaa aika monen lähtöruutuun.
          92' ///M5 3.8 individual
          09' 320d xDrive
          16' NIU N1 Sport
          19' NIU U+ Sport

          Comment

          • joko
            Bimmer Enthusiast
            • May 2004
            • 1964
            • Seinäjoki

            Originally posted by HC91 View Post
            Miten se sähkö voisi edes loppua ilman että kaikkialle vaihdetaan isommat nallit ensin :think Vilkaisu esim. Carunan hinnastoon pääsulakkeiden isontamisesta palauttaa aika monen lähtöruutuun.
            Edes sähkölämmitteisessä talossa ei voida yleensä kaikkia sähkölitteita pitää päällä yhtä aikaa. Esimerkiksi kiukaan päälle napsauttaminen tiputtaa pois päältä osan lämmityksestä tai lämminvesivaraaja (kyllä, juuri viimeviikolla oltiin vuokramökissä missä näin oli). Toinen hyvä esimerkki on leirintäalueet. Toimii normaali olosuhteissa ihan hyvin j kaikissa tolpissa on se 16a sulake. Kun tapahtumaa on jolloin kalustoa on enemmän paikalla ei tarvitse edes kuvitella että jokainen vaunu tai auto lämmittäisi edes 1kw teholla sähköllä. Tällöin on monessa paikassa luvallista lämmittää vain kaasulla. Ja mikä sen sähkön riittävyys on sitten jos esimerkiksi 10 000 kpl kuorma-autoja olisi sähkökäyttöisiä. Noille ei ole mitään saumaa ladata puolta vuorokautta kun välillä tahtoo olla kiirusta senverran että 10 min kestävä 800km rangen lisäys ei sopisi aikatauluun kuinkaan.
            Henkilöautoliikenne päästöjen mittakaavassa on kuitenkin lillukanvarsi, vähän sama kun tykillä koittaisi ampua kärpäsiä. Tottakai kaikki on kotiinpäin, mutta onko se sähköntuotanto ja keskeneräisten ratkaisujen tuominen markkinoille mikään ekoteko?
            F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
            W906 319 sprinter - 14

            Comment

            • nullzwei
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 11056
              • ?

              Erään tilaston mukaan suomalainen liikkuu autolla noin 52 kilometriä vuorokaudessa. Siihen riittää jopa huonompi sähköauton range. Useissa suomalaisen sähköverkon ylikuormitustarinoissa kaikkia (sähköisiksi muuttuneita) autoja ladataan aina ja vain samanaikaisesti. En vielä ole ymmärtänyt miksi, mutta kaipa tuonkin joku faktaksi selittää.

              Comment

              • GOOFY
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 4139
                • .

                Originally posted by Jocular View Post
                Kertokaas mistä löydän sellasen mittarin, jolla voin helposti kattoa paljonko sähköauto ottaa virtaa pistokkeesta? Sellasen pistoke pistokkeeseen mallin? Onko semmosia? Löydän kauheesti kaikkia mittareita mitkä on tarkoitettu sisälle, mutta nyt tarvis sellasen mittarin joka toimii ulkona. Ja ei, seinäpistoketta itseään ei lähdetä modaamaan tai vaihtamaan.
                No ehkäpä sillä sisälle tarkoitetulla mittarilla voi mitata kulutusta ulkonakin satunnaisesti kunhan sen suojaa sateelta eikä tee mittausta 40 asteen pakkasessa.
                E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                Comment

                • |foder|
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2006
                  • 7036
                  • Forssa

                  Vaikka ajankin tilastollisen n.50km päivässä, se ei ole ainut tarve autolle. Vaatimuksia on monta muutakin. Pystyy nykyinen käyttis menemään karvan vaille 1000km tankillisella, vaikka sille ei ole tarvetta kovin useasti. Toisinaan sekin on valtti sähkikseen verrattuna.

                  Odotan sitä aikaa kun sähkiksen akut kevenevät, range min.800km ja koukkuun saa laittaa 1500km. Jollei noita kaikkia ominaisuuksia löydy samasta autosta, jää hankkimatta. Kuten monella muullakin.

                  Tällä välin moralisoidaan ja kerätään hyvät (isot) rahat talteen vanhasta autokannasta.

                  Odotan kyllä innolla tekniikan kehittymistä. Välivaiheita kohti jotain, tulee olemaan monta ja jokaista välivaihetta tuputetaan kuin hullulle lääkkeitä. Loppua ei kehityksessä tule ikinä, eri välivaiheista vaan kerätään rahat päältä. Kuten nytkin. Sähkis/plugarin hankintaan kannustetaan alentamalla hankintakuluja ja käyttökuluja. Sähkis kun on myyty kaikille, tulee uusi innovaatio ja vanhasta tekniikasta halutaan luopua. Taas vanhojen tekniikoiden käyttökulut niin ylös kuin kehtaa vetää. Lopulta tässä vain rahalla on väliä. Se on eriasia millä mielikuvilla/perusteilla se uusi asia myydään. Rahalla ei pelasta maapallon ilmastoa tai ihmiskuntaa mutta rahalla pelastaa valtion kassan tasapainoa.
                  Nyt:
                  E82 135i -11

                  Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                  Comment

                  • joko
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2004
                    • 1964
                    • Seinäjoki

                    Originally posted by |foder| View Post
                    Vaikka ajankin tilastollisen n.50km päivässä, se ei ole ainut tarve autolle. Vaatimuksia on monta muutakin. Pystyy nykyinen käyttis menemään karvan vaille 1000km tankillisella, vaikka sille ei ole tarvetta kovin useasti. Toisinaan sekin on valtti sähkikseen verrattuna.

                    Odotan sitä aikaa kun sähkiksen akut kevenevät, range min.800km ja koukkuun saa laittaa 1500km. Jollei noita kaikkia ominaisuuksia löydy samasta autosta, jää hankkimatta. Kuten monella muullakin.

                    Tällä välin moralisoidaan ja kerätään hyvät (isot) rahat talteen vanhasta autokannasta.

                    Odotan kyllä innolla tekniikan kehittymistä. Välivaiheita kohti jotain, tulee olemaan monta ja jokaista välivaihetta tuputetaan kuin hullulle lääkkeitä. Loppua ei kehityksessä tule ikinä, eri välivaiheista vaan kerätään rahat päältä. Kuten nytkin. Sähkis/plugarin hankintaan kannustetaan alentamalla hankintakuluja ja käyttökuluja. Sähkis kun on myyty kaikille, tulee uusi innovaatio ja vanhasta tekniikasta halutaan luopua. Taas vanhojen tekniikoiden käyttökulut niin ylös kuin kehtaa vetää. Lopulta tässä vain rahalla on väliä. Se on eriasia millä mielikuvilla/perusteilla se uusi asia myydään. Rahalla ei pelasta maapallon ilmastoa tai ihmiskuntaa mutta rahalla pelastaa valtion kassan tasapainoa.

                    Ihan kuten kävi dieseleille noin 10 vuotta sitten. Niitä piti saada kaikille. Pieniä litratilavuudeltaan ja päästöiltään.
                    F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                    W906 319 sprinter - 14

                    Comment

                    • kooma
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2004
                      • 1016
                      • Pikis

                      Originally posted by Jocular View Post
                      Kertokaas mistä löydän sellasen mittarin, jolla voin helposti kattoa paljonko sähköauto ottaa virtaa pistokkeesta? Sellasen pistoke pistokkeeseen mallin? Onko semmosia? Löydän kauheesti kaikkia mittareita mitkä on tarkoitettu sisälle, mutta nyt tarvis sellasen mittarin joka toimii ulkona. Ja ei, seinäpistoketta itseään ei lähdetä modaamaan tai vaihtamaan.
                      Ei mitään kokemusta tästä laitteesta mutta voisi sopia sinun käyttötarkoitukseen:

                      https://www.motonet.fi/fi/tuote/9000...illa-16-A-IP44
                      Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                      Comment

                      • zakspeed
                        BTCF Member
                        • Nov 2003
                        • 2003
                        • Tampere/kainuu

                        Tässä ajellut ajatuksen kanssa väliin noilla plug ineilla. Ei kerro mitään uutta, mutta tänään meni 225xe.llä noin 20km lenkki 60-80 rajoitusalueella muun liikenteen seassa pelkällä sähköllä varsin kivutta.

                        Jokunen viikko takaperin G12 745le xdrivella -8 asteessa likimain 40km matka-ajoa pelkällä sähköllä. Kylmästä laittoi kyllä hetkeksi polttomoottorin käyntiin, mutta sammutti lasien krapaamisen jälkeen.
                        -M5- '00
                        -i3 94 rex '19
                        -Ascona B 4.0 '80
                        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                        Comment

                        • jokes911
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2008
                          • 875
                          • Espoo

                          Originally posted by zakspeed View Post
                          Tässä ajellut ajatuksen kanssa väliin noilla plug ineilla. Ei kerro mitään uutta, mutta tänään meni 225xe.llä noin 20km lenkki 60-80 rajoitusalueella muun liikenteen seassa pelkällä sähköllä varsin kivutta.

                          Jokunen viikko takaperin G12 745le xdrivella -8 asteessa likimain 40km matka-ajoa pelkällä sähköllä. Kylmästä laittoi kyllä hetkeksi polttomoottorin käyntiin, mutta sammutti lasien krapaamisen jälkeen.
                          Ihan hyvät ranget nuo, mutta täytyy antaa erityinen maininta uusille Mersun plugareille. Niissä on selkeesti isoimmat akun verrattuna kilpailijoihin ja pääsee oikeesti sen 50km. Tämä siis näissä aivan uusissa A, B ja CLK mursuissa.
                          2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                          2022 X3 Charged Edition Msport
                          1999 Honda CBR 900 SC33
                          2009 Husqvarna SMR 510
                          2017 KTM EXCF 350

                          Comment

                          • Puistis
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2013
                            • 849
                            • 09

                            Originally posted by jokes911 View Post
                            Ihan hyvät ranget nuo, mutta täytyy antaa erityinen maininta uusille Mersun plugareille. Niissä on selkeesti isoimmat akun verrattuna kilpailijoihin ja pääsee oikeesti sen 50km. Tämä siis näissä aivan uusissa A, B ja CLK mursuissa.
                            Uudessa C-sarjalaisessa on älyttömän pieni kontti. Toistaiseksi joutuu tyytymään tuohon vanhempaan missä onneton range, mutta tilavampi. Senkin range riittää melko hyvin omiin ajoihin. Näin talvella range ei aivan riitä koti-työ-koti väliä vaan jää kilometrin verran vajaaksi

                            Itsellä hybridiin riittäisi hyvin +30km range ja pikalataus.

                            Comment

                            • 205/65-15H
                              BTCF Member
                              • Mar 2008
                              • 1422

                              Originally posted by joko View Post
                              Edes sähkölämmitteisessä talossa ei voida yleensä kaikkia sähkölitteita pitää päällä yhtä aikaa. Esimerkiksi kiukaan päälle napsauttaminen tiputtaa pois päältä osan lämmityksestä tai lämminvesivaraaja (kyllä, juuri viimeviikolla oltiin vuokramökissä missä näin oli). Toinen hyvä esimerkki on leirintäalueet. Toimii normaali olosuhteissa ihan hyvin j kaikissa tolpissa on se 16a sulake. Kun tapahtumaa on jolloin kalustoa on enemmän paikalla ei tarvitse edes kuvitella että jokainen vaunu tai auto lämmittäisi edes 1kw teholla sähköllä. Tällöin on monessa paikassa luvallista lämmittää vain kaasulla. Ja mikä sen sähkön riittävyys on sitten jos esimerkiksi 10 000 kpl kuorma-autoja olisi sähkökäyttöisiä. Noille ei ole mitään saumaa ladata puolta vuorokautta kun välillä tahtoo olla kiirusta senverran että 10 min kestävä 800km rangen lisäys ei sopisi aikatauluun kuinkaan.
                              Henkilöautoliikenne päästöjen mittakaavassa on kuitenkin lillukanvarsi, vähän sama kun tykillä koittaisi ampua kärpäsiä. Tottakai kaikki on kotiinpäin, mutta onko se sähköntuotanto ja keskeneräisten ratkaisujen tuominen markkinoille mikään ekoteko?
                              Tuossa jo taidettiin tuoda aiemmin esiin fakta, että kaikki autot ei lataa yhtäaikaa ja nykytekniikalla on helppoa tasata latauskuormaa jos kysyntä alkaa kasvaa. Lisätietoa alla:

                              e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                              e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                              Ioniq5 AWD -22
                              Leaf 40kwh -18

                              Comment

                              • zakspeed
                                BTCF Member
                                • Nov 2003
                                • 2003
                                • Tampere/kainuu

                                Originally posted by Puistis View Post

                                Itsellä hybridiin riittäisi hyvin +30km range ja pikalataus.
                                Tämä yhtälö ei olekkaan kovin yleinen johtuen hybridien suhteellisen pienestä akusta.

                                Poislukien uusi G05 X5 jossa peräti 21kwh akusto ja range siten 80km luokkaa. Siinä jos missä olisi poikaa pikalataus tai kahden laturin järjetelmä kuten i3sen perusversiossa (3.7kw + 3.7kw)

                                G05 lataa järkälemäistä akkua ainoastaan yhden 3.7kw laturin voimalla (wallboxiin kytkettynä) ja 2.3kw teholla vakiolataus kaapelilla. Joten latausajat venyvät pitkähköiksi.
                                -M5- '00
                                -i3 94 rex '19
                                -Ascona B 4.0 '80
                                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎