Originally posted by GameOver
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa III
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
-
Originally posted by alspe View PostOnko yhtiössä vielä kelloton lataustolppa? Luulisi yhtäkkiä, että jokaisella on oikeus käyttää kahden tunnin ja 10A nallin teho mihin lystää.2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Ihan kivoja ideoita, mutta sitten iskee se todellisuus. Jotta pihan / katoksen / hallin kaikkiin paikkoihin voidaan antaa edes jatkuva 16A samanaikaisesti, niin vaatii piha / sähköremontin joka maksaa kuusinumeroisen summan. Tämä siis ennenkuin päästään edes asennuttamaan varsinaisia latureita menee ne sitten osakkaan tai kenen hyvänsä piikkiin.
Vastasin myös hiljattain työpaikan kiinteistön kyselyyn latauspaikoista, että älkää sitten vaan hyvänen aika mitään prkleen kalliita pikalatureita tai muita erikoisuuksia asentako. Se on ihan selvää, että 20c / kWh hintoja on aivan turhan haaveilla (vaikka tuo olisi itsellekin ok hintataso pikkuhiljaa maksaa vähän extraa latauksen järjestäjälle). Varsinkin kun mukaan tulee Latureiden asentaja, Latureiden operaattori, Kännykkäapplikaation operaattori, Isännöitsijä, huoltoyhtiö, taloyhtiö. Nuo kaikki ja kuusi muuta kun ottaa "pikkku siivun", niin paketti on valmis. Ollaan lähempänä 50c /kWh hintoja jonka loppuaasiakas maksaa.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostIhan kivoja ideoita, mutta sitten iskee se todellisuus. Jotta pihan / katoksen / hallin kaikkiin paikkoihin voidaan antaa edes jatkuva 16A samanaikaisesti, niin vaatii piha / sähköremontin joka maksaa kuusinumeroisen summan. Tämä siis ennenkuin päästään edes asennuttamaan varsinaisia latureita menee ne sitten osakkaan tai kenen hyvänsä piikkiin.
Vastasin myös hiljattain työpaikan kiinteistön kyselyyn latauspaikoista, että älkää sitten vaan hyvänen aika mitään prkleen kalliita pikalatureita tai muita erikoisuuksia asentako. Se on ihan selvää, että 20c / kWh hintoja on aivan turhan haaveilla (vaikka tuo olisi itsellekin ok hintataso pikkuhiljaa maksaa vähän extraa latauksen järjestäjälle). Varsinkin kun mukaan tulee Latureiden asentaja, Latureiden operaattori, Kännykkäapplikaation operaattori, Isännöitsijä, huoltoyhtiö, taloyhtiö. Nuo kaikki ja kuusi muuta kun ottaa "pikkku siivun", niin paketti on valmis. Ollaan lähempänä 50c /kWh hintoja jonka loppuaasiakas maksaa.
Pikalatureiden järkevyydestä olen itse samaa mieltä. Ne perustelevat olemassaolonsa kohteissa, joissa käydään vain pyörähtämässä. Kotona/työpaikala on järkevintä harrastaa isoa määrää hidaslatureita. Valitettavasti esim. usealla työpaikalla tätä ei tajuta.MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks
Käyttis i4 eDrive40
Kesällä E36 M3
Radalla E36 325i track day tool
Comment
-
-
Originally posted by JH. View PostSähköautoja ei todennäköisesti pitkään aikaan tule olemaan 100% autokannasta. Lisäksi on aivan teoreettinen pohdinta, että nämä vielä lataisivat samaan aikaan.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Karkaa aika pahasti aiheesta mutta pääkaupunkiseutu poisluettuna niin vanhan taloyhtiön sähköinfran rempan sijaan montaa yhtiötä odottaa pikemminkin lainan otto sitävarten että talo saadaan purettua. Itse taloyhtiön hallitukseen kuuluneena niin eipä se ihan niin mustavalkoista ole nuo investoinnit. Sitten kun jotain hommataan asukkaiden toiveesta ja siihen laitetaan pieni maksu niin asia ei kiinnosta enää senjälkeen ketään. Luojalle kiitos pääsin niistä toimista eroon.F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
W906 319 sprinter - 14
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostEi tietenkään vielä. Mutta jos vanha yhtiö lähtee uudistamaan sähköinfraansa, niin kannattaako se tehdä vain muutaman latauspaikan takia? Ei tietenkään. Hienoa jos teidän yhtiössä onnistuu noinkin hyvin jo lataus. Monessa ei sinnepäinkään.
Suomelle pointsit hyvästä sähköinfrasta teollisuuden, saunojen ja lohkolämmittimien vuoksi. Jossain etelän maissa missä vielä hellatkin on kaasulla tulee aika peijaiset kun aletaan sähköistämään.Last edited by JH.; 10-03-2020, 22:52.MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks
Käyttis i4 eDrive40
Kesällä E36 M3
Radalla E36 325i track day tool
Comment
-
-
Originally posted by JH. View PostJoo tuleehan sitä monissa paikoissa hankaliakin tilanteita, se on selvä. Usein kuitenkin ihmiset ei ihan ymmärrä sitä että muutama sähköauto ei vielä hirveitä vaadi. Mielikuva on aina jostain Teslan Superchargereista . Ja valitettavasti myyntimiehet vielä lietsoo sitä tyrkyttämällä latausasemiaan vääriin käyttöpaikkoihin.
Suomelle pointsit hyvästä sähköinfrasta teollisuuden, saunojen ja lohkolämmittimien vuoksi. Jossain etelän maissa missä vielä hellatkin on kaasulla tulee aika peijaiset kun aletaan sähköistämään.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by alspe View PostJos syy on se, että saattaa paukkua 10A sulake jos sisälämppäri mallia tehokas.
Eikun se että niitä kaikkia tolppia syötetään yleensä 50A sulakkeilla eikä kaapelointi salli isompia sulakkeita ja tolppia voi olla vaikka 30.F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
^Kannattaa pitää mielessä että suko-latauksessa EU-regulaatio on ollut jo monta vuotta 8A. Eli uusissa autoissa auton mukana tulevat latauslaitteet on yleensä kiinteitä 8A tai virtaa voi säätää jopa 6A saakka. 8A ei pitäisi aiheuttaa mitään ongelmaa missään kohteessa ellei suko-pistoke ole viallinen.
Tuolla 8A virralla ei ladata +30kwh täys-sähkön akkuja tyhjästä täyteen edes yön aikana, mutta siitä saadaan helposti 20kwh jolla pääsee ainakin matkan päälle ja ehkä sopivalle pikalaturille. Yleensähän akku ei ole tyhjä kun tulet kotipihaan ja akun ei tarvitse olla ihan täynnä lähtiessä.
Meillä suomessa tuo 8A latausinfra on siis yleensä jo olemassa valmiina, lohkolämmityksen ansiosta. Kaikki vasta-argumentit kertoo enemmän asenteesta kuin todellisuudesta imo.
5 vuotta vanha juttu: https://www.apu.fi/artikkelit/sahkoa...mmitystolpastaLast edited by 205/65-15H; 11-03-2020, 08:44.e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
Kertokaas mistä löydän sellasen mittarin, jolla voin helposti kattoa paljonko sähköauto ottaa virtaa pistokkeesta? Sellasen pistoke pistokkeeseen mallin? Onko semmosia? Löydän kauheesti kaikkia mittareita mitkä on tarkoitettu sisälle, mutta nyt tarvis sellasen mittarin joka toimii ulkona. Ja ei, seinäpistoketta itseään ei lähdetä modaamaan tai vaihtamaan.
Comment
-
-
Lataushommassa kannattaa myös tarkastaa yhtiön/omakotitalon vakuutuksen myöntäjän ehdot. Meillä yhtiössä mm:
- 2 metrin etäisyys palavaan materiaaliin
- silmähuuhtelu välineet
- 2 sammutinta, en muista kokoa
jne jne.
Ja latauskin sallittu vain siihen tarkoitetusta laitteesta, eli ei mistään lämmitystolpasta
Edit: löytyi ne ehdotkin
4.4.9 Muiden kuin kevyiden sähköajoneuvojen lataus
Muiden kuin kevyiden sähköajoneuvojen akut voidaan ladata ainoastaan koteloidusta virtayksiköstä (esim. lataustolppa), jonka turvallisuus
on varmistettu asianmukaisilla ohjaus- ja suojalaitteilla (mm. vikavirtasuojaus). Latausjohtoja on suojattava mekaaniselta rikkoutumiselta.
Latauspaikan ympärillä tulee olla vähintään kaksi metriä vapaata tilaa
palaviin materiaaleihin. Latausalue on syytä erottaa muusta alueesta keltaisilla viivoilla tai muilla merkinnöillä. Kaapelit on suojattava
törmäyksiltä ja rikkoutumiselta. Kaapelit tulee ripustaa niille erikseen
varattuihin säilytyspaikkoihin seinällä oleviin koukkuihin tai muihin
vastaaviin säilytyspaikkoihin. Latauspaikalla tulee olla riittävästi sähköpaloihin soveltuva alkusammutuskalustoa kuitenkin vähintään esim.
43 A 233 BC -teholuokan käsisammutin tai 89 B luokan 5 kg CO2
-sammutin. Silmänhuuhteluvälineet sijoitetaan latauspaikan läheisyyteen. Laitteiden käyttöohjeet, turvallisuusohjeet ja varoituskyltit
sijoitetaan latauspaikalle näkyvästi esille.Last edited by Patomursu; 11-03-2020, 11:19.
Comment
-
Comment