Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Remotion
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 15229
    • Ajamisen Iloa

    Ei täällä kukaan sähköautoja muuten teilaa mutta omistajat ovat järjestäen asenteeltaan jeesuksesta seuraavia - ylöspäin.
    Eli se että bemaristit on mulkkuja on ainakin taattua jatkossakin. Plus että onhan ne huonompia monella tavalla, joten kai sen saa ääneensanoa.

    Originally posted by 205/65-15H View Post

    Kun sähkövoimalinjan hyötysuhde on kolmin-/nelinkertainen vs. polttis, säästöt syntyvät pääasiallisesti siitä.
    Tämä ei pidä paikkaansa ollenkaan. Poimit nyt kirsikn kakunpäältä et koko todellisuutta. Kirjoitin pidemmänkin vastauksen mutta taas se aiheuttaisi vain raivoa ja yrityksiä siirrellä maalitolppia.

    Myöskin polttoainetipan energiasisältö on muistaakseni noin 5000 kertainen vs sama paino tai tilavuus akkua.

    Originally posted by jani View Post
    Mutta eipä hätiä mitä... ei kannata murehtia mitä se lysti maksaa koska 2035 autoilu säädetään pienen porukan etuudeksi ja näin ollen ainakaan minulla, perusduunarilla, ei ole edes oikeutta yksityisautoiluun. Bimmerpartyilla 2038 suurin ohjelma numero on neppisautokisat.
    Tämähän se suurin ongelma on.... Kenelläkään ei vaan tunnu olevan mitään halua puolustaa omia oikeuksiaan asiassa kuin asiassa, on se sitten oma kansa, omat harrastukset, tai valinnan vapaus elämänvalintoihin.
    Last edited by Remotion; 28-07-2021, 02:25.
    Z3 coupé individual

    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

    Comment

    • GameOver
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3026
      • Sjundeå

      Originally posted by Remotion View Post
      Tämä ei pidä paikkaansa ollenkaan. Poimit nyt kirsikn kakunpäältä et koko todellisuutta. Kirjoitin pidemmänkin vastauksen mutta taas se aiheuttaisi vain raivoa ja yrityksiä siirrellä maalitolppia.

      Myöskin polttoainetipan energiasisältö on muistaakseni noin 5000 kertainen vs sama paino tai tilavuus akkua.
      Kirsikoitahan poimitaan sieltä täältä. Mutta kerrohan, miltä osin hyötysuhde ei pidä paikkaansa?

      Jos siis jätetään pois lataamiseen tai polttoaineen jalostamiseen kulutettu sähköhäviö ynnä muut loppumattomat muuttujat (kuuluu päästökauppaan ja ovat keskimääräisesti yhtäsuuret).

      Bensiinin energiasisältö (lämpöenergia) on noin 9kWh/litra. Se on totta, että se on huomattavasti suurempi, kuin akun energiasisältö. Mutta nyt olikin taas kyse hyötysuhteesta (miten tulee sellainen olo, että tätä on koitettu vääntää rautalangasta ennenkin?). Toinen puhuu omenoista ja toinen kaivaa kirsikat jostain mukaan keskusteluun.

      Jos sähköauto kuluttaa haarukassa 15-20kWh/100 km, vastaa se samaa, kun bensiiniauto kuluttaisi vähän 2 litran molemmin puolin/100km.
      Jos bensiiniauto kuluttaa vaikka 6litraa/100, vastaa se energiankulutuksena 54kWh/100km.
      7l/100Km = 63kWh/100km
      8l/100km = 72kWh/100km
      Jne. Simppeliä matematiikkaa.

      Jos oletuksena sen auton eteenpäin kulkemiseen vaadittu energia on keskimäärin jossain 15kWh ympärillä, niin mikä tuon kulutusero selittää, jos ei sitten hyötysuhteiden ero? Samasta syystä sähköauton kulutus nousee nopeuden mukaan selkeämmin, kuin polttomoottoriauton (vain eteenpäin kulkemiseen vaaditun energian osuus nousee)

      Btw, 70litran polttoainetankki vastaa 630kWh akustoa. Se olis melkosen suuri akkufyysisesti verrattuna polttoainetankkiin. Toki siinä olis energiasisältöä liikuttamaan sitä sähköautoa 3200-4200km riippuen keskikulutuksesta. Tietty paino nousisi myös, joten ihan suoraan ei vertaudu.
      -22 Lexus ES300h
      -08 Subaru Impreza

      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

      Comment

      • Remotion
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 15229
        • Ajamisen Iloa

        Originally posted by GameOver View Post
        Kirsikoitahan poimitaan sieltä täältä. Mutta kerrohan, miltä osin hyötysuhde ei pidä paikkaansa?
        Vastikään katselin jonkun asiantuntijan tekemän pätkän missä se kävi ne läpi lähtien tehtaan ja sähköverkon hyötysuhteista. Kaikissa on hyötysuhde parhaimmillaan 85-90% paitsi verkossa mikä on noin 70%, mutta kun noita kertoo keskenään riittävän pitkään päästään lopulliseen hyötysuhteeseen joka on noin 0,25.


        Ei muuten se sähköauton pitäminenkään ole välttämättä helppoa vaikka näissä polttomoottoriromuissakin on ongelmia, ainakin omissani mutta hinnat vielä vähän eri tasoa... Sensuroin nuo postaajat tuosta:




        Samaan aikaan Teslalla:

        "Tesla-kuskit raivostuivat ohjelmistopäivityksestä – oikeus: 13 000 euroa korvausta jokaiselle omistajalle
        Ohjelmistopäivitys vaikutti vuosina 2013–2015 valmistettuihin Model S- and Model X -malleihin, joissa on 85kWh akku. Päivityksellä oli kahdenlaisia vaikutuksia. Ensinnäkin akkujen lataaminen hidastui, toisekseen niitä ei enää ladattu aivan täyteen kapasiteettiin asti. Jälkimmäinen johti siihen, että latauskertojen välillä ei pystynyt enää keräämään kilometrejä entiseen malliin. Ajomatkan kerrotaan supistuneen 20–50 kilometrillä.

        Teslaa vastaan on nostettu samanlainen kanne ainakin Yhdysvalloissa, joten kaikkinensa ohjelmistopäivityksellä voi olla hyvinkin kohtalokkaat seuraukset."

        Elon oppinut tekee samaa mitä Apple teki joskus 2005-2010... harmin lista.
        Last edited by Remotion; 28-07-2021, 16:33.
        Z3 coupé individual

        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

        Comment

        • GameOver
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3026
          • Sjundeå

          Originally posted by Remotion View Post
          Vastikään katselin jonkun asiantuntijan tekemän pätkän missä se kävi ne läpi lähtien tehtaan ja sähköverkon hyötysuhteista. Kaikissa on hyötysuhde parhaimmillaan 85-90% paitsi verkossa mikä on noin 70%, mutta kun noita kertoo keskenään riittävän pitkään päästään lopulliseen hyötysuhteeseen joka on noin 0,25.
          Tämänpä takia keskityin pelkästään siihen, mitä se on autojen osalta. Vertailukelpoisuuden vuoksi. Muiden muuttujien osalta vertailu on vähän yhtä tyhjän kanssa, koska samat argumentit tehtaiden ja sähköverkkojen hyötysuhteista koskee niin sähköllä, kuin polttoaineella toimivia autoja. Samaa energiaa käytetään niin autojen lataamiseen, kuin polttoaineiden jalostukseen. Vielä kutakuinkin yhtä paljon per ajettu kilometri.

          Pointtina ehkä se, että se eri muuttujien lisääminen on oikeasti loputon suo, joka vaatisi valtavasti perehtymistä ja todellista objektiivisuutta, ettei sitä ihan tavan foorumiympäristössä pysty ratkaisemaan. Se on nähty niin monessa paikassa, täälläkin jo monesti.

          Ja mitä tulee hybridien ongelmiin, niin kohtuupitkällä aasinsillalla niistä joutuu sähköautoja tekemään.

          Originally posted by Remotion View Post
          Elon oppinut tekee samaa mitä Apple teki joskus 2005-2010... harmin lista.
          Kyllä
          Onneksi on vaihtoehtoja.
          -22 Lexus ES300h
          -08 Subaru Impreza

          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

          Comment

          • BMW
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 3822
            • California

            Aika nihkeetä Tesloilla ajaville että Teslan omat pikalatausasemat avataan yleiseen käyttöön. Se siitä premiumista kun jonotat vuoroasi laturille ja sen jälkeen odotat että se vessa lataa... En kyl oo Tesloja premiumina edes pitänyt. Sen verran paljon oikaisevat mm. viimeistelyn laadussa :think
            P
            R
            N
            D

            Comment

            • JHe
              BTCF Member
              • Oct 2016
              • 184
              • Vantaa

              Originally posted by BMW525Xda View Post
              Sivusta seuraajana.

              Eilen oli Ahvenistolla Model3 tehoversiolla joku tuntematon ajelemassa. Oli kuulemma testailemassa asetuksia ja siksi ajoi aina stintissä yhden nopean ja yhden jäähdyttelyn, kuulemma kuitenkin pystyy ajamaan niin monta kierrosta kuin haluaa täysillä. Varikolla ei kuullut omia ajatuksia kun flektit huusi stinttien jälkeen 15min täysillä, ihmeen paljon sen pitää jäähdyttää parkissa akkuja, oma polttis hiljeni heti 10rpm nopean kierroksen jälkeen heti. Päiväsaldo sähkölle 5rpm ja polttis 60, sähkö 70t€ 1.xx polttis 5t€ -2sek

              Näillä nähdyillä ei nämä nyt mitään raketteja radalla ole, liikennevaloherruuksiin oivia pelejä.

              Jos on kuski ajamassa, niin tuommoinen Model 3 tehokkain versio on erittäin nopea radalla. Melkein uskaltaisin väittää, että kunnon renkaalla (ja kuskilla) se menee alle 1:30 Ahvenistolla.
              E46 M3

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                Originally posted by JHe View Post
                Jos on kuski ajamassa, niin tuommoinen Model 3 tehokkain versio on erittäin nopea radalla. Melkein uskaltaisin väittää, että kunnon renkaalla (ja kuskilla) se menee alle 1:30 Ahvenistolla.
                Voi olla. Tämä kyseinen kuski ainakin luetteli pitkän kilpailuhistorian meriittilistan, en pysty tarkistamaan kun en nimeä kysynyt. Mutta varmasti oli minua nopeampi, oletan.

                Comment

                • GameOver
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 3026
                  • Sjundeå

                  Originally posted by BMW View Post
                  Aika nihkeetä Tesloilla ajaville että Teslan omat pikalatausasemat avataan yleiseen käyttöön. Se siitä premiumista kun jonotat vuoroasi laturille ja sen jälkeen odotat että se vessa lataa... En kyl oo Tesloja premiumina edes pitänyt. Sen verran paljon oikaisevat mm. viimeistelyn laadussa :think
                  No joo. Toisaalta ihan hyvä niinkin päin. Teslojen kanssa on vuosia toitotettu sitä ylivertaista pikalatausverkostoa ja heti perään kyselty CHAdeMO-adapteria milloin mitäkin reissua varten. Nyttemmin niihinkin tuli sentään CCS-päivitykset. Sinänsä oli huvittavaa, että supercharger-verkosto kehuttiin maasta taivaaseen ja silti kurvailtiin ABC:n pihoihin fortumin tolpilta hakemaan virtaa.

                  Laatuun tai laatuvaikutelmaan en ei pysty ottamaan itse kantaa. Sen verran harvasta teslasta on kokemuksia. Tuossa, kun sähköautoa oon työmatka-ajoihin katsellut (60km/suunta) niin kaveri vinkkasi, että kolmen kympin päälle saisi jo Model S:n. Vaan enpä taida uskaltaa omia pennejäni laitta kiinni alkuaikojen Teslaan, josta on takuu mennyt umpeen. :think
                  -22 Lexus ES300h
                  -08 Subaru Impreza

                  ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                  Comment

                  • jani
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 5153
                    • Kuopio

                    Originally posted by JH. View Post
                    Kumman negatiiviseksi on tää foorumi alkanut muuttua. Tuntuu, että joka ketju täyttyy ”ennen oli paremmin” vs. ei ollut vänkäyksestä. Karavaani kulkee ja koirat haukkuu.
                    Kyllä minusta oli mukavampaa kun bensa maksoi 1e/litra verrattuna siihen että kohta perus hintataso on 2e/litra. Ja sähköautojen lisääntyessä ihan takuulla sähköenergian ja siirtomaksujen hinnat tulevat nousemaan kysynnän kasvaessa ja infran uudistuksen+kapasiteetin kasvatuksen takia, enkä näe siitäkään mitään hyötyä kotitaloudella.

                    Se on tietty kiva että toisilla on lompakko ja palkka siinä kunnossa että voi kasvattaa pörssifirmojen omistajien hyvinvointia niin ettei tule tuntemusta että oma hyvinvointi siitä kärsii.

                    Jottei mene ihan politiikaksi niin todetaan että sähköautot ovat tulevaisuutta ja väistämättä meistä jokainen sellaisella tulee vielä ajamaan ja mikäpä siinä jos lataukset hoituvat tulevaisuudessa riittävän nopeasti. Latausnopeus tulee olemaan avaintekijänä "tankkauksessa".. ei kukaan voi olettaa että Paltamon Nesteelllä on 45latauspistoketta odottamassa vapun ruuhkaa kun porukka kiimassa ajaa Leville kevään viimeisille hangille kännäämään.
                    Last edited by jani; 29-07-2021, 11:35.
                    F33 435d Mineral-grau metallic
                    K40 K1200s sondermodell

                    Comment

                    • miyli
                      BTCF Member
                      • Dec 2008
                      • 2084
                      • Naantali

                      Itse hommasin Bmw i3 60ah Rexin työmatka/talviautoksi tuon Zetan rinnalle
                      Tämä vain siksi että käyttökulut tässä on niin halvat. Käyttömaksu 91€/vuosi, peruskasko/liikennevakuutus 436€/vuosi ja työmatka 30km edestakaisin joka maksaa sähkönä n.15-20€/kk minulle. Kokonaiskäyttökulut siis kuukaudessa n.65€, minusta aika halpaa ajoa :think
                      Auto oli käytetty ja sieltä i3 edullisimmassa päästä, joten arvonalenemaa tuski ihan hirveästi tulee joka vuosi ainakaan tällä hetkellä.
                      Aiemmin ajelin nämä ajot e39 525d:llä ja siinä käyttömaksu/dieselvero oli jo 800€/vuosi josta tulee jo 66€/kk pelkkiä kuluja ja tähän dieseliä ja vakuutukset päälle.
                      Mulle siis ihan sama millaisella tai minkä merkkisellä autolla ajan nuo ajot, mutta tässä kohtaa ajattelin vain pelkkiä kuluja ja tietenkin merkkiuskollisuutta
                      Ei varmaan tule olemaan vähävikaisin sähköauto tuo i3 kun lukee internetin maailmaa, mutta sitten sen näkee myöhemmin mikä on i3 vikaisuuksiiltaan.
                      Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                      Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                      Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                      Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                      Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                      Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                      1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                      0-200km/h 11.40s
                      100-200km/h 6,00s
                      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                      Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                      Comment

                      • gnz
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2004
                        • 428
                        • -

                        Originally posted by jani View Post
                        Ja sähköautojen lisääntyessä ihan takuulla sähköenergian ja siirtomaksujen hinnat tulevat nousemaan kysynnän kasvaessa ja infran uudistuksen+kapasiteetin kasvatuksen takia, enkä näe siitäkään mitään hyötyä kotitaloudella.
                        Eivät välttämättä nouse.

                        1. Jos Suomen kaikki käyttöhenkilöautot sähköistetään, ollaan jossain vuoden 2007 energiankulutuksessa. Oliko vuonna 2007 sähkö jotenkin eritysen kallista?

                        2. Kaksi ydinvoimalaa on rakenteilla ja suunnittelussa. OL3:n pitäisi tuottaa sähköä verkkoon ensimmäistä kertaa tänä syksynä, ja jatkuvana vuoden alusta.
                        Verkkoon liitytään Lokakuussa 2021.


                        Sähköveroa tullaan varmasti tarkistamaan, kuten myös polttoaineveroa. Kumpaakaan ei liikuteta alaspäin.

                        Comment

                        • Ioni79
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2006
                          • 738

                          Sähköenergian veronnosto osuu heti teollisuuteen ym. Joten ei tule tapahtumaan suuressa määrin.
                          Kyllä se muissa muodoissa kuitenkin kerätään, se nyt on saletti.

                          Comment

                          • mikae34
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 4987
                            • Forssa

                            Originally posted by jani View Post
                            sähköautot ovat tulevaisuutta ja väistämättä meistä jokainen sellaisella tulee vielä ajamaan
                            Onko pakko ?
                            Auto on liikkumaväline.

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              Originally posted by mikae34 View Post
                              Onko pakko ?
                              Kyllä sieltä joku sähköautopassi tulee vielä, ainoastaan sillä pääsee ajamaan julkisille tieverkoille.

                              Eihän sähköautossa mitään vikaa ole, mutta typerä tukeminen ja pakkotyrkyttäminen (ilman todellisia faktoja ympäristöystävällisyydestä) on huono asia. Valmistajat pitäisi saada valjastettua kilpailemaan omatoimisesti asiakkaista, tämä toisi markkinoille ne massojen ajoneuvot. Nyt valmistajat kärkkyvät vain ilmaisia lounaita, tukia, tehdastontteja, halpatyövoimaa jne. Tarkoituskaan ei ole toimia markkinataloudessa.
                              Last edited by BMW525Xda; 30-07-2021, 17:03.

                              Comment

                              • gnz
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2004
                                • 428
                                • -

                                Originally posted by BMW525Xda View Post
                                Valmistajat pitäisi saada valjastettua kilpailemaan omatoimisesti asiakkaista, tämä toisi markkinoille ne massojen ajoneuvot. Nyt valmistajat kärkkyvät vain ilmaisia lounaita, tukia, tehdastontteja, halpatyövoimaa jne. Tarkoituskaan ei ole toimia markkinataloudessa.
                                Kilpailu puuttuu? Lähes kaikilla merkittävillä autovalmistajilla on joko sähköautoja myynnissä tai suunnittelupöydällä. Kilpailusta todellakaan ei ole pulaa.

                                Se mitä sanot valtion tuista ym. ovat asioita, jotka ovat realismia ovat sähköautot olemassa tai ei. Voit googlailla esimerkiksi brittien tukia Nissanille, jotta pysyvät saarella.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎