Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Remotion
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 15227
    • Ajamisen Iloa

    Ne kilpailee henkiinjäämisellä lähinnä nyt.

    Positiivista että Olkiluoto3 valmistuu vihdoinkin. Olin ihan varma että joku vihreä päätös on taustalla tehty ettei se saa valmistua koskaan. On muuten maailman kallein rakennus. Singaporen Marina Bay Sands maksoi 6,5miljardia euroa, Olkiluoto 3 8miljardia euroa.

    Marina Bay Sands:






    Olkiluoto 3:


    Toivotaan että pelaa ja tuontisähkön osto loppuu suomessa.
    Z3 coupé individual

    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

    Comment

    • poke
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 3096

      Originally posted by Remotion View Post
      Ne kilpailee henkiinjäämisellä lähinnä nyt.

      Positiivista että Olkiluoto3 valmistuu vihdoinkin. Olin ihan varma että joku vihreä päätös on taustalla tehty ettei se saa valmistua koskaan. On muuten maailman kallein rakennus. Singaporen Marina Bay Sands maksoi 6,5miljardia euroa, Olkiluoto 3 8miljardia euroa.

      Marina Bay Sands:






      Olkiluoto 3:


      Toivotaan että pelaa ja tuontisähkön osto loppuu suomessa.
      OL3:ssa enempi "talotekniikkaa" niin maksaa 🤔
      Kulkineet/projektit:

      640D F06
      530iA E39
      635 CSi E24
      518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
      1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

      Comment

      • Remotion
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 15227
        • Ajamisen Iloa

        Originally posted by poke View Post
        OL3:ssa enempi "talotekniikkaa" niin maksaa 🤔
        Aika paljon viivästyksiä, toteutunut PlaNet-aikataulu ois kiva nähdä.
        Toivottavasti toimii luotettavasti ja turvallisesti seuraavat 40v eteenpäin ainakin.

        Mutta jottei menisi offtopikiksi niin tein tänään tälläisen korjausoppaan, miten vaihtaa helposti akut sähköautoon:
        Last edited by Remotion; 30-07-2021, 20:30.
        Z3 coupé individual

        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

        Comment

        • 928 GTS
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 1559
          • Helsinki

          Jos tai kun BMW tekee huhutun 1kW iM2:sen loppuu sähköautojen vastustus ensimmäiseen kiihdytykseen. Aivan sairaat speksit jos huhut pitää paikkansa. Tuosta sitten halvemmat versiot missä tehot on 1/2, 1/3 ja 1/4 jne. Kun auto on muuten täysi M2 eli riittävän sporttinen niin kukaan puhu bensoista mitenkään parempina enää tällä palstalla vaikka ajaminen maksaisi saman kun bensalla.

          BWM on ollut aina hyvä voimalinjojen laajassa käytössä eikä sähköistys tuota tule muuttamaan. Eli kun ennen oli E36 328i, E39 528i ja E38 728i niin jatkossa sama tehdään sähköllä. Ensimmäiset hybridit ja sähköt on olleet aikamoista hapuilua mutta kyllä tehdas saa juonesta kiinni ja tuottaa todella hyviä autoja myös jatkossa.

          Ne ei tule olemaan tekniikaltaan ainakaan vaikeampia kun nykyiset mallit. Monimutkaisissa teknisissä laitteissa on paljon mahdollisuuksia ongelmiin. Hybridit on vaikeampia potilaita kun täyssähköt. Samaan aikaan kun vaikea välivaihe loppuu oppii huollot myös korjaamaan sähköjä. Kyllä tuosta vielä hyvä tulee vaikka alussa on ongelmia.

          Verotuksen osalta Suomessa on ihan selvää ettei valtion rahantarve lopu autojen sähköistykseen. Eli ne miljardit mitä polttoaineveroista jää saamatta otetaan ensin käyttömaksuina ja jatkossa kilometriveroina. Siis vaikka sähkön saisi ilmaiseksi e/km tulee olemaan edelleen suunnilleen sama kun nytkin. Tässä välivaiheessa sähköllä voi vielä säästää jotain mutta tilanne muuttuu kun noita on riittävän iso osa autokannasta.

          Joka tapauksessa sähköt tulee yleistymään koska valmistajat ei tule Suomi-malleja erikseen bensoina valmistamaan vaikka Suomi eroaisi EU:sta ja säätäisi millaiset lait. Ei kun samaan aikaan kaikilla isoilla markkinoilla mennään lainsäädännön pakottamana sähköihin. Kun kehitys lähtee kunnolla liikkeelle tehtaat tulee jopa olemaan etuajassa täyssähköjä vaikka nyt valittavat liian nopeaa aikataulua. Ei ole mitään järkeä pitkittää muutosta joka on kuitenkin pakko tehdä.
          -92 928 GTS
          -98 550 Maranello

          Comment

          • Remotion
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 15227
            • Ajamisen Iloa

            Originally posted by 928 GTS View Post
            Jos tai kun BMW tekee huhutun 1kW iM2:sen loppuu sähköautojen vastustus ensimmäiseen kiihdytykseen. Aivan sairaat speksit jos huhut pitää paikkansa. Tuosta sitten halvemmat versiot missä tehot on 1/2, 1/3 ja 1/4 jne. Kun auto on muuten täysi M2 eli riittävän sporttinen niin kukaan puhu bensoista mitenkään parempina enää tällä palstalla vaikka ajaminen maksaisi saman kun bensalla.

            Ei ole mitään järkeä pitkittää muutosta joka on kuitenkin pakko tehdä.
            M2 on aika hajuton ja mauton bensa-autonakin. Ei aiheuta mitään omistamisen tunteita vaikka se on varmaan parhaita ajajan autoja BMW:n valikoimissa. Spekseillä ei paljoa tee jos haluaa nauttia autoilusta, maksimi nopeusrajoitus on suomessa 120. Revi sitten humppaa siitä että auto kiihtyy 2sekkaa tuohon nopeuteen ja mitäs sen jälkeen...?

            Mitään pakkoa sähköönsiirtymiseen ei todellisuudessa ole. Barentsinmerellä öljyä ja kaasua on tuleviksi sadoiksi vuosiksi. Hiilidioksidi rehevöittää vain luontoa ja näin maapallon kiertokulku pysyy hyvin voimissaan. Lisäksi biopolttoaineet kehittyy kohisten niille joiden on pakko potea huonoa omaatuntoa.

            Onhan se hyvä että sähköautoja on tarjolla niille jotka niitä haluaa, pakottaminen on perseestä.
            Last edited by Remotion; 30-07-2021, 20:57.
            Z3 coupé individual

            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              Originally posted by 928 GTS View Post
              Jos tai kun BMW tekee huhutun 1kW iM2:sen loppuu sähköautojen vastustus ensimmäiseen kiihdytykseen.
              Siinä mahtaa olla ripee vehjes

              Comment

              • Jabbe
                Bimmer Rookie
                • Jul 2019
                • 62
                • Lappeenranta

                Originally posted by BMW525Xda View Post
                Siinä mahtaa olla ripee vehjes
                Joo, 1,36 heppaa on ripee . 1 MW tehosta ämmää odotellessa ...

                Comment

                • jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5153
                  • Kuopio

                  Originally posted by Remotion View Post
                  . Barentsinmerellä öljyä ja kaasua on tuleviksi sadoiksi vuosiksi.
                  Mutta alpeilta ei öljyä porata sen enempää kuin Kalajoen dyyneiltä.
                  Last edited by jani; 31-07-2021, 12:49.
                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

                  Comment

                  • MikeDry
                    BTCF Member
                    • May 2006
                    • 6169
                    • Helsinki

                    Joku oli tehnyt toisen e30:sen sähköiseksi n. 15000dollaria maksanut muutos, itse tehnyt, ainakin omistaja kehuu, että ajettavuus on pysynyt samana ja on itse asiassa parempi kun on luotettavampi ja nopeampi kuin perus moottorilla e30:nen(pois lukien turbot)...Kyl tuollainen kiinostaisi, pitääkin kattoa mitä tulevaisuus tuo tullessaan
                    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                    Comment

                    • gnz
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 428
                      • -

                      Porsche Taycan Turbo S oli hetken aikaa nopein sähköauto varttimaililla. Nyt näyttää jäävän 4-5 autonmittaa uusimmalle Tesla Model S Plaidille.



                      Suorituskyky menee uskomattoman nopeasti eteenpäin näiden kanssa.

                      Comment

                      • schwarze
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2004
                        • 2017
                        • Kangasala

                        Originally posted by 928 GTS View Post
                        Jos tai kun BMW tekee huhutun 1kW iM2:sen loppuu sähköautojen vastustus ensimmäiseen kiihdytykseen. Aivan sairaat speksit jos huhut pitää paikkansa. Tuosta sitten halvemmat versiot missä tehot on 1/2, 1/3 ja 1/4 jne. Kun auto on muuten täysi M2 eli riittävän sporttinen niin kukaan puhu bensoista mitenkään parempina enää tällä palstalla vaikka ajaminen maksaisi saman kun bensalla.

                        BWM on ollut aina hyvä voimalinjojen laajassa käytössä eikä sähköistys tuota tule muuttamaan. Eli kun ennen oli E36 328i, E39 528i ja E38 728i niin jatkossa sama tehdään sähköllä. Ensimmäiset hybridit ja sähköt on olleet aikamoista hapuilua mutta kyllä tehdas saa juonesta kiinni ja tuottaa todella hyviä autoja myös jatkossa.

                        Ne ei tule olemaan tekniikaltaan ainakaan vaikeampia kun nykyiset mallit. Monimutkaisissa teknisissä laitteissa on paljon mahdollisuuksia ongelmiin. Hybridit on vaikeampia potilaita kun täyssähköt. Samaan aikaan kun vaikea välivaihe loppuu oppii huollot myös korjaamaan sähköjä. Kyllä tuosta vielä hyvä tulee vaikka alussa on ongelmia.

                        Verotuksen osalta Suomessa on ihan selvää ettei valtion rahantarve lopu autojen sähköistykseen. Eli ne miljardit mitä polttoaineveroista jää saamatta otetaan ensin käyttömaksuina ja jatkossa kilometriveroina. Siis vaikka sähkön saisi ilmaiseksi e/km tulee olemaan edelleen suunnilleen sama kun nytkin. Tässä välivaiheessa sähköllä voi vielä säästää jotain mutta tilanne muuttuu kun noita on riittävän iso osa autokannasta.

                        Joka tapauksessa sähköt tulee yleistymään koska valmistajat ei tule Suomi-malleja erikseen bensoina valmistamaan vaikka Suomi eroaisi EU:sta ja säätäisi millaiset lait. Ei kun samaan aikaan kaikilla isoilla markkinoilla mennään lainsäädännön pakottamana sähköihin. Kun kehitys lähtee kunnolla liikkeelle tehtaat tulee jopa olemaan etuajassa täyssähköjä vaikka nyt valittavat liian nopeaa aikataulua. Ei ole mitään järkeä pitkittää muutosta joka on kuitenkin pakko tehdä.
                        Tämä on täysin mun näkökanta myös. Hyvin kirjoitit
                        Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                        Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          Ne on säästötkin suuria.

                          Comment

                          • bemmeri
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 4181

                            No, jos panssarivaunun vaihtaa Leaffiin, niin tuleehan sitä säästöä.
                            (jutussa mainitut esimerkit polttoaineen kulutus vs sähkön kulutus)


                            Mauri säästäisi vielä enemmän jos ei ajaisi ollenkaan...
                            EVERYTHING | WORKS

                            Comment

                            • gnz
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2004
                              • 428
                              • -

                              Originally posted by bemmeri View Post
                              Mauri säästäisi vielä enemmän jos ei ajaisi ollenkaan...
                              Lienee parempi, että Mauri pysyy leivän syrjässä kiinni ja jatkaa ajeluitaan, ja nimenomaan sähköllä.

                              Comment

                              • GOOFY
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 4139
                                • .

                                Originally posted by BMW525Xda View Post
                                Voi vittu mitä juttuja.
                                E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎