Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pienet autoaiheiset kysymykset VI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wespa
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2016
    • 1837
    • Karjaa

    G48 eli sinivihreähän se oikea on.
    E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
    Porsche 944 -86 (DE)
    Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

    Comment

    • IiroU
      BTCF Member
      • Oct 2021
      • 412
      • Turku/Rauma

      Originally posted by Wespa View Post
      G48 eli sinivihreähän se oikea on.
      Päteekö tämä mihin korimalleihin? NewTIS koitin selailla, mutten sieltä mitään järkevää löytänyt...
      E65 745d Individual -07

      Ex:
      E39 530dA Touring M-Sport -02
      E39 528i Sedan -00

      Vikakoodinlukua oman osaamisen rajoissa.
      Yhteydenotot YV.

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7410
        • Oulu

        Originally posted by Wespa View Post
        G48 eli sinivihreähän se oikea on.
        Motonetin varaosahaku tosiaan antaa automallikohtaisesti valitsemalla G48, mutta kun en ole varma mietä tuolla on niin en tiiä uskaltaako laittaa. En saa nyt päähäni että joutuivatko käyttään joskus jäähdyttimen irti kun ilmastoinnin lauhdutin vaihdettiin.

        EDIT: Varasinpa ajan nesteen vaihtoon ja kysyin että G48 löytyy pajalta.
        Last edited by Petri.Kekkonen; 06-11-2024, 14:47.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • naikou
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2010
          • 1704
          • vihti

          Originally posted by VilleP View Post
          Varmaan fiksumpi laittaa tasoanturi paisariin, jos sellaista ei ole vakiona.
          No tämähän se on yksinkertasempi, paine kun nousee tarpeeks niin veden pinta laskee sen verran että varoitusvalo syttyy. Auto on sen verran karvalakki ettei siinä vakiona ole ajotietokonetta eikä myöskään paisarin tasoanturia paikallaan

          E39 523i Turbo

          Comment

          • peto2
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 8260
            • Järvikylä (Nakkila)

            OT: Vihaan sinistä jäähdytysnestettä ja vihreää lasinpesunestettä.
            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
            ex:
            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
            Nakkaa privaa jos tarvetta.

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16440
              • Asikkala

              Originally posted by naikou View Post

              No tämähän se on yksinkertasempi, paine kun nousee tarpeeks niin veden pinta laskee sen verran että varoitusvalo syttyy. Auto on sen verran karvalakki ettei siinä vakiona ole ajotietokonetta eikä myöskään paisarin tasoanturia paikallaan
              Meinaat että letkut antaa periksi sen verran että tilavuus kasvaa l. pinta laskee ? Mikä kone ja mistä tämmöiset ajatukset ?

              Comment

              • Jarger
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2005
                • 3787
                • Finnland

                Originally posted by peto2 View Post
                OT: Vihaan sinistä jäähdytysnestettä ja vihreää lasinpesunestettä.
                Mistä nämä tunteet kumpuaa? Kuuntelen mielelläni
                Negatiiviset kauppakokemukset:
                Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                Comment

                • naikou
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2010
                  • 1704
                  • vihti

                  Originally posted by jr66 View Post

                  Meinaat että letkut antaa periksi sen verran että tilavuus kasvaa l. pinta laskee ? Mikä kone ja mistä tämmöiset ajatukset ?
                  Kyllähän se vedenpinta paisarissa laskee tosi paljon jos vaikka pääsee ilmaa järjestelmään kuten yhdessä toisen merkkisessä autossa kun meni tiiviste niin varoitteli jäähdytysnesteen määrästä aina jonkun ajan päästä ajossa, ei kiehauttanut kertaakaan ja yön yli jäähdyttyä oli paisarissa ihan oikea määrä.

                  Mutta joo, koneena siis turbolla riivattu vanha M52B25 nostetulla puristussuhteella, meinasin että jos sitä ensvuonna kävis radalla kiusaamassa niin siinä vain se varotusvalo olisi näppärä senkin lisäksi että myös veden lämpötilaa pystyy mittariston hidden menusta seuraamaan. Onhan tuo läjässä pysynyt jo kauan mutta katukäytössä se ei ole mikään ihme kun vedot on niin lyhkäsiä että mitään vahinkoa ei ehdi tapahtumaan.

                  E39 523i Turbo

                  Comment

                  • Wespa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2016
                    • 1837
                    • Karjaa

                    Originally posted by IiroU View Post

                    Päteekö tämä mihin korimalleihin? NewTIS koitin selailla, mutten sieltä mitään järkevää löytänyt...
                    No jotain kertonee että tuo sopii yhtä hyvin sekä E39:n M52TÜ:lle, Saabin rautalohko-alumiinikansi B205:lle että Porschen melkein 70-luvulta peräisin olevalle alumiinipadalle. Ihan uusimmissa Bemarinkin moottoreissa voi kai jo olla jotain sellaisia erityisvaatimuksia että tuo ei enää käy, en ole niistä niin perillä. Mutta aika laaja on käyttötapausten skaala tosiaan.
                    E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                    Porsche 944 -86 (DE)
                    Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                    Comment

                    • racing02
                      BTCF Member
                      • Nov 2004
                      • 2028
                      • Riihimäki

                      Originally posted by Jarger View Post

                      Mistä nämä tunteet kumpuaa? Kuuntelen mielelläni
                      Ei nyt ole niin suuria tunteita kehkeytynyt mutta olihan se ennen mukavaa kun glykoli oli vihreää ja lasinpesuneste sinistä eikä niitä voinut sekoittaa vahingossa. Ja se sama glykoli sopi mihin vaan.
                      T.nimim. ennen oli kaikki paremmin

                      Comment

                      • racing02
                        BTCF Member
                        • Nov 2004
                        • 2028
                        • Riihimäki

                        Originally posted by naikou View Post

                        Kyllähän se vedenpinta paisarissa laskee tosi paljon jos vaikka pääsee ilmaa järjestelmään kuten yhdessä toisen merkkisessä autossa kun meni tiiviste niin varoitteli jäähdytysnesteen määrästä aina jonkun ajan päästä ajossa, ei kiehauttanut kertaakaan ja yön yli jäähdyttyä oli paisarissa ihan oikea määrä.

                        Mutta joo, koneena siis turbolla riivattu vanha M52B25 nostetulla puristussuhteella, meinasin että jos sitä ensvuonna kävis radalla kiusaamassa niin siinä vain se varotusvalo olisi näppärä senkin lisäksi että myös veden lämpötilaa pystyy mittariston hidden menusta seuraamaan. Onhan tuo läjässä pysynyt jo kauan mutta katukäytössä se ei ole mikään ihme kun vedot on niin lyhkäsiä että mitään vahinkoa ei ehdi tapahtumaan.
                        Ei ole kokemusta tästä mutta luulen että raja painevaroitukselle olisi aika hankala asettaa. Kun on vaan se korkki mikä paineen rajoittaa. Sehän on normaalia että kun täytät nesteet, sitä yleensä on vähän liikaa niin lämmetessään korkki päästää ylimääräiset pois. Sitten kun seuraavan kerran kone lämpeää vähän korkeammalle ollaan taas rajalla ja korkki päästää ylimääräiset pois. Eli toisin sanoen järjestelmän normaali käyttöpaine on just about sama kuin se millä korkki päästää "ylipaineet" pois. Ennemmin se hälytys pitäisi rakentaa lämpötilalle.

                        Comment

                        • naikou
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2010
                          • 1704
                          • vihti

                          Originally posted by racing02 View Post

                          Ei ole kokemusta tästä mutta luulen että raja painevaroitukselle olisi aika hankala asettaa. Kun on vaan se korkki mikä paineen rajoittaa. Sehän on normaalia että kun täytät nesteet, sitä yleensä on vähän liikaa niin lämmetessään korkki päästää ylimääräiset pois. Sitten kun seuraavan kerran kone lämpeää vähän korkeammalle ollaan taas rajalla ja korkki päästää ylimääräiset pois. Eli toisin sanoen järjestelmän normaali käyttöpaine on just about sama kuin se millä korkki päästää "ylipaineet" pois. Ennemmin se hälytys pitäisi rakentaa lämpötilalle.
                          Joskus tuli huomattua että paisarin korkki vähän päästää jo kun veden lämpötila oli mittarin mukaan 117c mutta lämpömittarin viisari ei ole tässäkohtaa vielä punaisella
                          E39 523i Turbo

                          Comment

                          • Silmaauki
                            BTCF Member
                            • Jan 2015
                            • 1800
                            • Turku

                            Originally posted by racing02 View Post

                            Ei nyt ole niin suuria tunteita kehkeytynyt mutta olihan se ennen mukavaa kun glykoli oli vihreää ja lasinpesuneste sinistä eikä niitä voinut sekoittaa vahingossa. Ja se sama glykoli sopi mihin vaan.
                            T.nimim. ennen oli kaikki paremmin
                            Oletko joskus sekoittanut jotain?

                            Aikoinaan mun työkaverni työreissulla matkaan meni enemmän aikaa kuin suunniteltu. Kotoa lähtiessään hän laittoi lisää tuulilasinpesunestettä, joka sitten ajossa aiheutti ongelmia. Siinä Sinolipullossa kun olikin ruohonleikkurin bensaa. Sitä kun ruikki tuulilasille, niin rupes kuulemma pyyhkijän sulatkin sulamaan.
                            E93 335i Aarre, Montego blue
                            E90 318i talvipulkka

                            Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                            Comment

                            • racing02
                              BTCF Member
                              • Nov 2004
                              • 2028
                              • Riihimäki

                              Originally posted by Silmaauki View Post
                              Oletko joskus sekoittanut jotain?
                              En ole mutta ymmärrän että kiireessä voi jollekin niin käydä. Hajusta nuo onneksi erottuu aika hyvin vaikka etiketti olisi pudonnut tai sisältö vaihtunut.

                              Comment

                              • bmw323it
                                BTCF Member
                                • Mar 2008
                                • 1824
                                • N/A

                                Originally posted by naikou View Post

                                Joskus tuli huomattua että paisarin korkki vähän päästää jo kun veden lämpötila oli mittarin mukaan 117c mutta lämpömittarin viisari ei ole tässäkohtaa vielä punaisella
                                Mittariston viisarihan ei ole mitenkään lineaarisesti suhteessa lämpötilaan. Parista vanhemmasta bemarista olen sitä mittaillut, ja niissä viisari nousi keskelle lämpötilan noustua noin 70-80 asteeseen ja napotti siinä kunnes jäähdytysnesteen lämpötila saavutti noin 110 astetta jonka jälkeen se melkeinpä hypähti suoraa oikeaan laitaan. Ilmeisesti tehtaalla on kyllästytty selittelemään asiakkaille miksi lämpötila välillä laskee ja välillä nousee.
                                Nyt:
                                BMW 530e (g30)
                                BMW 335i (e90)
                                BMW 323iC (e36)
                                BMW 850i (e31)
                                Golf GTE
                                ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎