Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 9997
    • KVLA

    Originally posted by BMW525Xda View Post
    en ymmärrä miksi känny ei ole laturissa yöllä, tyhmyyttä
    Ei liity aiheeseen,mutta kännyköitä ei suositella ladattavan koko yötä. Ehjällä laitteella ja akulla ei ongelmia. Mutta puhelimen,laturin tai akun vikaantuessa on aina tulipalo riski. Näistä "syttymisistä" on satunnaisesti mediassa ollut juttua. Itse ainakaan en koskaan jätä luuria piuhaan yöksi,kun sen saa ladattua illallakin.

    Comment

    • TheRipper
      Bimmer Enthusiast
      • May 2012
      • 4978
      • Paimio

      Originally posted by Heguli 31 View Post
      Ei liity aiheeseen,mutta kännyköitä ei suositella ladattavan koko yötä. Ehjällä laitteella ja akulla ei ongelmia. Mutta puhelimen,laturin tai akun vikaantuessa on aina tulipalo riski. Näistä "syttymisistä" on satunnaisesti mediassa ollut juttua. Itse ainakaan en koskaan jätä luuria piuhaan yöksi,kun sen saa ladattua illallakin.
      Joo sama juttu. En minkään laitteen (vaikka kuinka olisi älylaturit ym muuta skeidaa) laturia jätä päälle koko yöksi vartioimatta. Sen verran paljon näitä tosiaan palaa...ja ylilataus myös tuhoaa akut aika nopsaan.
      F10 523iA 2010

      Ex: E39 528iA 1997
      Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
      Ex: E65 745iA 2003
      Ex: E46 318i 1998
      Ex: E34 525iA 1989

      Comment

      • Masander
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2010
        • 1396
        • Dingolfing

        https://f30.bimmerpost.com/forums/sh...php?p=28244263

        i5 Touringina maistuis paatuneimmallekin sähköautojen vihaajalle. Mutta ennenkuin sellasen saa käytettynä alle kymppitonnilla niin mennään veekasilla
        sigpic

        Comment

        • TheRipper
          Bimmer Enthusiast
          • May 2012
          • 4978
          • Paimio

          Joo tuo on mukavan perinteisen näköinen eikä yritä olla mitään mukayyberfuturistista äklötystä.

          Toivottavasti sisätiloissa jatkuisi sama perinteisyys ja olisi muutama nappikin jätetty eikä pelkästään mikään idioottimainen kosketusnäyttöhirvitys.

          Täytyy sanoa että kiinnostavalta vaikuttaa kyllä.
          F10 523iA 2010

          Ex: E39 528iA 1997
          Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
          Ex: E65 745iA 2003
          Ex: E46 318i 1998
          Ex: E34 525iA 1989

          Comment

          • jani73
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 4320
            • Turku

            Originally posted by BMW525Xda View Post
            Facebookin sähköautot nyt-ryhmässä kommentteja tyyliin lähdetty vajaalla akulla likkeelle.

            Comment

            • jani73
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 4320
              • Turku

              Originally posted by Heguli 31 View Post
              Ei liity aiheeseen,mutta kännyköitä ei suositella ladattavan koko yötä. Ehjällä laitteella ja akulla ei ongelmia. Mutta puhelimen,laturin tai akun vikaantuessa on aina tulipalo riski. Näistä "syttymisistä" on satunnaisesti mediassa ollut juttua. Itse ainakaan en koskaan jätä luuria piuhaan yöksi,kun sen saa ladattua illallakin.
              En harrasta yölatausta, mutta Applen kännyt taitaa ladata ensin 80% ja loput 20% vähän ennen heräämistä. Ja eiköhän nämä osaa lopettaa latauksen kun akku täynnä jottei tule ylilatausta. Mä tykkään ladata mieluummin 5w kuin pikalaturilla.

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 9997
                • KVLA

                Originally posted by jani73 View Post
                En harrasta yölatausta, mutta Applen kännyt taitaa ladata ensin 80% ja loput 20% vähän ennen heräämistä. Ja eiköhän nämä osaa lopettaa latauksen kun akku täynnä jottei tule ylilatausta. Mä tykkään ladata mieluummin 5w kuin pikalaturilla.
                Kirjoittelinkin tuossa,että ongelmat tulee yleensä silloin,kun tulee johonkin osatekijään joku vika. Siis laturiin,akkuun tai itse puhelimeen. Eli jos siellä älykkään latauksen puhelimessa meneekin bitti vinoon,niin... Harvassa nämäkin,mutta omalle kohdalle ei tule yö aikaan noin käymään,kun en yöllä lataile. Mutta ei tästä enempää.

                Melkoisen varma asia lienee myös se,että kun (topiikin aiheena olevat) sähköautot lisääntyy reilusti,niin palovauriot "tällä osastolla" myös lisääntyy. Eli itse autopalot tai vikaantuneen latauslaitteen aihettamat tulipalot. Toki puhutaan tosi "pienistä promilleista",jos sitäkään. Mutta kuitenkin. Ja niin kauan on asiat hyvin,kun se oman auton latauslaite ei sytytä sitä oman rakennuksen nurkkaa tuleen. Tätä odotellessa.

                Comment

                • jani73
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 4320
                  • Turku

                  Langatonta latausta, retrofit

                  Comment

                  • gnz
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2004
                    • 428
                    • -

                    Originally posted by Heguli 31 View Post
                    Melkoisen varma asia lienee myös se,että kun (topiikin aiheena olevat) sähköautot lisääntyy reilusti,niin palovauriot "tällä osastolla" myös lisääntyy. Eli itse autopalot tai vikaantuneen latauslaitteen aihettamat tulipalot. Toki puhutaan tosi "pienistä promilleista",jos sitäkään. Mutta kuitenkin. Ja niin kauan on asiat hyvin,kun se oman auton latauslaite ei sytytä sitä oman rakennuksen nurkkaa tuleen. Tätä odotellessa.
                    Pari pointtia;

                    1) Polttiksen starttiakun lataus, lohkolämppärin käyttäminen tai sähköauton käyttöakun lataus kannattaa tehdä ulkona jos haluaa pelata varman päälle.

                    2) Sähköauton akun hankala sammutettavuushan liittyy ns. thermal runaway-ilmiöön. Se on käytännössä mahdollinen LiMn & LiCo - pohjaisilla akkukemioilla.
                    Esimerkiksi Tesla Model 3 SR+ MIC (ja moni muu valmistaja tulevaisuudessa) käyttää LiFePO4-kennoja, joissa tämän ilmiön todennäköisyys on hyvin pieni.

                    Teknisten vikojen vuoksi autoja tulee palamaan vähäisissä määrin nyt ja tulevaisuudessa, mutta en näe sähköautojen lisääntymisen tuovan tähän tilastoon merkittävää piikkiä.

                    Comment

                    • karikunn
                      Bimmer Rookie
                      • May 2013
                      • 98
                      • Porvoo

                      Originally posted by gnz View Post
                      Pari pointtia;

                      1) Polttiksen starttiakun lataus, lohkolämppärin käyttäminen tai sähköauton käyttöakun lataus kannattaa tehdä ulkona jos haluaa pelata varman päälle.

                      2) Sähköauton akun hankala sammutettavuushan liittyy ns. thermal runaway-ilmiöön. Se on käytännössä mahdollinen LiMn & LiCo - pohjaisilla akkukemioilla.
                      Esimerkiksi Tesla Model 3 SR+ MIC (ja moni muu valmistaja tulevaisuudessa) käyttää LiFePO4-kennoja, joissa tämän ilmiön todennäköisyys on hyvin pieni.

                      Teknisten vikojen vuoksi autoja tulee palamaan vähäisissä määrin nyt ja tulevaisuudessa, mutta en näe sähköautojen lisääntymisen tuovan tähän tilastoon merkittävää piikkiä.
                      Sähköautot ovat keskimäärin paljon polttomoottoriautoja paloturvallisempia. Teslassa tulipaloriski on 11 kertaa pienempi keskivertopolttikseen verrattuna.

                      https://www.drive.com.au/news/tesla-...atives-report/
                      Nyt: E46 M3 + E93 335i
                      Ennen: E46 323Ci Cabrio , E46 M3, F31 330d, E46 328ci, E46 318i
                      M3 projektin ylijäämätavaraa Torilla...

                      Comment

                      • 205/65-15H
                        BTCF Member
                        • Mar 2008
                        • 1422

                        ^onko tässä verrattu uusia autoja? Mutuna näkisin että sähköautoissa ikääntyminen voi lisätä palamisriskiä. Taitaa suomessa palaa vuodessa uudehkoja bemareita enemmän kuin koko maailmassa sähköautoja?
                        e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                        e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                        Ioniq5 AWD -22
                        Leaf 40kwh -18

                        Comment

                        • kooma
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 1016
                          • Pikis

                          Originally posted by peLoGo? View Post
                          Kaikki oli ajossa miellyttäviä kavereita. Polestar 2 jäi erityisesti mieleen, hinta tehoihin nähden linjassa? ja ainakin näillä varusteilla ja renkailla tuntui hyvältä. Onko muut käyneet koittamassa Polestaria? Millasia ajatuksia herättää?
                          Oli koeajokiertue Turussa niin kävin tänään testaamassa. Kaikin puolin ok, pari huomiota tein. Latausta ei taida saada ajastettua auton päästä jos sellaista kaipaa. Tänään oli puuskittainen tuuli vaikuttiko sitten se vai onko ihan ominaisuus niin motarilla oli auton sisällä välillä hentona samanlainen "jumputus" kuin jos ajaa autolla sivuikkuna auki. Johtuikohan isosta panoraamasta tai mistä, ei ollut voimakas ja oli sen tuntuinen että johtui aerodynamiikasta.
                          Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                          Comment

                          • jani73
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 4320
                            • Turku

                            Teslan sovelluksessa oli ongelmia, joten autoa ei pystynyt käyttämään. Miksi kaikki pitää viedä noihin sovelluksiin. Tai ilmeisesti Tesloissa jokin muukin keino ottaa ne käyttöön, mutta se mulla auki.

                            Comment

                            • isolohko
                              BTCF Member
                              • May 2004
                              • 900
                              • Kymenlaakso

                              Originally posted by jani73 View Post
                              Teslan sovelluksessa oli ongelmia, joten autoa ei pystynyt käyttämään. Miksi kaikki pitää viedä noihin sovelluksiin. Tai ilmeisesti Tesloissa jokin muukin keino ottaa ne käyttöön, mutta se mulla auki.

                              https://bbc.in/3DDxhsj?fbclid=IwAR3w...ob7UDKQzkIcZ30
                              Ymmärsin tuon jutun niin, että Teslan mobile app ei toiminut autoon pääsemiseksi käytettäessä kännykkää avaimena. Avainkortti, jota monet kantaa kait mukana vaikka puhelin avaimena onkin, toimii ja toimi kai tuossakin, jos oli mukana.
                              Last edited by isolohko; 21-11-2021, 09:34. Reason: öäå

                              e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                              Comment

                              • Negatroni
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2016
                                • 188
                                • Oulu

                                Consumer reportissa Model X ja Y oli aika kovasti haukuttu. Edelleen huonosti istuvia paneleita ja sen semmosta..
                                E30 4D schwarz M60
                                E30 2D zinnoberrot
                                E24 resedagrün M90

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎