Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • isolohko
    BTCF Member
    • May 2004
    • 900
    • Kymenlaakso

    Nyt ei uusi sähköauto enää paljoa maksa, 40kW Leaf 25k€:


    e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

    Comment

    • BMW525Xda
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 8681
      • Xxxxxx

      Originally posted by isolohko View Post
      Nyt ei uusi sähköauto enää paljoa maksa, 40kW Leaf 25k€:

      https://autokeskus.fi/tarjoukset/tar...pputarjoukset/
      On kyllä jo harkinnan arvoinen.

      Jos nyt jostain valittaisi niin kk kulut on melkoiset osarista
      Hyödynnä myös rahoitustarjous 0,49 % + kulut 249 €/kk**

      Comment

      • ritariässä
        BTCF Member
        • Jan 2006
        • 3517
        • Raisio

        Originally posted by BMW525Xda View Post
        On kyllä jo harkinnan arvoinen.

        Jos nyt jostain valittaisi niin kk kulut on melkoiset osarista
        Hyödynnä myös rahoitustarjous 0,49 % + kulut 249 €/kk**

        Et jaksanut lukea mainosta loppuun…
        G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

        Comment

        • gnz
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2004
          • 428
          • -

          Originally posted by isolohko View Post
          Nyt ei uusi sähköauto enää paljoa maksa, 40kW Leaf 25k€:

          https://autokeskus.fi/tarjoukset/tar...pputarjoukset/
          Ei paskempi diili.

          Kuinkahan pitkä elinkaari tolla Leafin käyttämällä Chademo -pikalataus-standardilla mahtaa olla? Eli löytyykö ko. standardin mukaisia latauspaikkoja enää 10v kuluttua ?

          Comment

          • joko
            Bimmer Enthusiast
            • May 2004
            • 1964
            • Seinäjoki

            Originally posted by gnz View Post
            Ei paskempi diili.

            Kuinkahan pitkä elinkaari tolla Leafin käyttämällä Chademo -pikalataus-standardilla mahtaa olla? Eli löytyykö ko. standardin mukaisia latauspaikkoja enää 10v kuluttua ?
            Varmasti niin pitkä että ennen sen loppumista on palannut takaisin bmw:n rattiin jo.
            F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
            W906 319 sprinter - 14

            Comment

            • GameOver
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3026
              • Sjundeå

              Originally posted by gnz View Post
              Ei paskempi diili.

              Kuinkahan pitkä elinkaari tolla Leafin käyttämällä Chademo -pikalataus-standardilla mahtaa olla? Eli löytyykö ko. standardin mukaisia latauspaikkoja enää 10v kuluttua ?
              Jos ajattelee, että pelkästään Leafia ja e-NV200:a on valmistettu luokkaa päälle 600000 kappaletta, niin en ihan äkkiä usko sen katoamiseen. Mitsun plugarit siihen toki päälle vielä. Toisekseen, tuo on universaali DC-latausstandardi.

              CCS-laturien määrä tulee varmasti olemaan jatkossa suurempi (saa ulos suurempaa lataustehoa yms) mutta en olisi huolissani.

              Leafista oli muuten tosi hyvä tarjous tuossa reilu kuukausi sitten, kun N-Connecta varustetasoa (ledivalot, kamerat, navi, ym) sai samoihin hintaluokkaan tuon Bangladesh-mallin (Visia) kanssa.
              -22 Lexus ES300h
              -08 Subaru Impreza

              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6709
                • PK-seutu

                Originally posted by GameOver View Post
                Jos ajattelee, että pelkästään Leafia ja e-NV200:a on valmistettu luokkaa päälle 600000 kappaletta, niin en ihan äkkiä usko sen katoamiseen. Mitsun plugarit siihen toki päälle vielä. Toisekseen, tuo on universaali DC-latausstandardi.

                CCS-laturien määrä tulee varmasti olemaan jatkossa suurempi (saa ulos suurempaa lataustehoa yms) mutta en olisi huolissani.

                Leafista oli muuten tosi hyvä tarjous tuossa reilu kuukausi sitten, kun N-Connecta varustetasoa (ledivalot, kamerat, navi, ym) sai samoihin hintaluokkaan tuon Bangladesh-mallin (Visia) kanssa.
                Minä taas olisin huolissani. Pitkään jo uusia latauspisteitä on rakennettu "Yksi Chademo ja monta CCS" periaatteella. Esim. 1x Chademo ja 4x CCS.
                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                Comment

                • GameOver
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 3026
                  • Sjundeå

                  Originally posted by pyroz View Post
                  Minä taas olisin huolissani. Pitkään jo uusia latauspisteitä on rakennettu "Yksi Chademo ja monta CCS" periaatteella. Esim. 1x Chademo ja 4x CCS.
                  Sehän on järkevää, kun CCS-autoja on viime vuosina ilmaantunut paljon enemmän. Molempia kuitenkin rakennetaan.
                  -22 Lexus ES300h
                  -08 Subaru Impreza

                  ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6709
                    • PK-seutu

                    Originally posted by GameOver View Post
                    Sehän on järkevää, kun CCS-autoja on viime vuosina ilmaantunut paljon enemmän. Molempia kuitenkin rakennetaan.
                    "Tänä vuonna CHAdeMO:n markkinaosuus on alle 4% ja se painuu koko ajan alaspäin. Vastaavasti CCS-autojen myynti kasvaa hurjasti. Meillä on kohta satoja tuhansia CCS-autoja ja korkeintaan pari tuhatta CHAdeMO - autoa. Koko sähköautokannasta CHAdeMO-autoja on 2025-2026 kieppeillä vain n. 0,5%."

                    Lähteen sopii kyseenalaistaa. Kaikkitietävästä FB-ryhmästä poimittu . Omia rahojani en pistäisi Chademo-teknologiaan perustuvaan autoon.

                    EDIT: Toki tässä voisi argumentoida, että mitä vähemmän ko. autoja liikenteessä sitä enemmän on vapaita latureita. Mutta siihen heitän takaisin, että ketään ei kiinnosta korjailla rikkinäisiä Chademo latureita jos niille ei ole käyttöä tarpeeksi. Kuoleva teknologia käänsi asian miten päin tahansa.
                    Last edited by pyroz; 22-11-2021, 11:54.
                    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                    Comment

                    • GameOver
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3026
                      • Sjundeå

                      Originally posted by pyroz View Post
                      "Tänä vuonna CHAdeMO:n markkinaosuus on alle 4% ja se painuu koko ajan alaspäin. Vastaavasti CCS-autojen myynti kasvaa hurjasti. Meillä on kohta satoja tuhansia CCS-autoja ja korkeintaan pari tuhatta CHAdeMO - autoa. Koko sähköautokannasta CHAdeMO-autoja on 2025-2026 kieppeillä vain n. 0,5%."

                      Lähteen sopii kyseenalaistaa. Kaikkitietävästä FB-ryhmästä poimittu . Omia rahojani en pistäisi Chademo-teknologiaan perustuvaan autoon.

                      EDIT: Toki tässä voisi argumentoida, että mitä vähemmän ko. autoja liikenteessä sitä enemmän on vapaita latureita. Mutta siihen heitän takaisin, että ketään ei kiinnosta korjailla rikkinäisiä Chademo latureita jos niille ei ole käyttöä tarpeeksi. Kuoleva teknologia käänsi asian miten päin tahansa.
                      Nimenomaan. Niiden osuus on tulevaisuudessa minimaalinen ja siksi CCS-latureita onkin hyvä rakentaa. Vaatii vaan aika mustavalkoisen ajattelutavan tuomita CHAdeMO:n katoavaksi seuraavan kymmenen vuoden sisällä. Toki aika näyttää mitä tapahtuu.
                      Ontuvana vertauksena: Ei kaasuasematkaan ole kadonneet, vaikkei kaasuautot ole missään kohtaa lyöneet läpi. Niidenkin markkinaosuus polttomoottoriautoista on aika marginaalinen.

                      Laturit taas toisaalta on osoittautuneet luotettaviksi (poislukien osa vanhoista DBT-latureista vuosien takaa). Omat kokemukset on liian polarisoituneita (joitakin satoja CHAdeMO-latauksia vs 2 CCS-latausta) , että voisin arvioida noiden keskinäistä luotettavuutta.
                      -22 Lexus ES300h
                      -08 Subaru Impreza

                      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                      Comment

                      • isolohko
                        BTCF Member
                        • May 2004
                        • 900
                        • Kymenlaakso

                        Jos joku ostaa 40kW Leaffin pikalatureista riippuvaisena. Joillekin riittää kotilataus.

                        e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                        Comment

                        • nokonzok
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2013
                          • 826
                          • Espoo

                          Vaasan suunnalla ollaan jo askartelemassa CCS-konversiota Leafiin, hintatavoite on alle 700 €. Valmista ei toki vielä ole, mutta Dalan referenssit tietäen valmista mitä suurimmalla todennäköisyydellä kuitenkin tulee. Sitten on ainakin periaatteessa mahdollista, että Lefassa on 22 kW AC sekä CCS JA Chademo DC!

                          Comment

                          • GameOver
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 3026
                            • Sjundeå

                            Originally posted by nokonzok View Post
                            Vaasan suunnalla ollaan jo askartelemassa CCS-konversiota Leafiin, hintatavoite on alle 700 €. Valmista ei toki vielä ole, mutta Dalan referenssit tietäen valmista mitä suurimmalla todennäköisyydellä kuitenkin tulee. Sitten on ainakin periaatteessa mahdollista, että Lefassa on 22 kW AC sekä CCS JA Chademo DC!
                            Hyvä pointti muuten! Dala touhuaa kyllä melkosella pioneerimeiningillä (osuu kyllä autoonkin silloin ). Siinä on kyllä äijä, jonka tekemiselle on varmasti kysyntää viimeistään akkutakuun ohittaneiden autojen päivittelyn kanssa.

                            22kW AC-lataus toki tarttee kaiketi joko orkkislaturin triplana, tai sitten jonkun Dalamaisen taikatempun olemassa oleviin.
                            -22 Lexus ES300h
                            -08 Subaru Impreza

                            ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                            Comment

                            • nokonzok
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2013
                              • 826
                              • Espoo

                              Originally posted by GameOver View Post
                              22kW AC-lataus toki tarttee kaiketi joko orkkislaturin triplana, tai sitten jonkun Dalamaisen taikatempun olemassa oleviin.
                              Sillä oli tähän joku "systeemi", mutta en kuolemaksenikaan muista miten tämä oli toteutettu.

                              Dalasta kertoo jotain sekin, että tietäjen mielestä CCS-konversio ei pitäisi olla mitenkään tehtävissä

                              Comment

                              • 205/65-15H
                                BTCF Member
                                • Mar 2008
                                • 1422

                                ^ja tämä Leafin CCS-konversio tehdään bemarin osilla, tuleekohan siitä nyt datsunin heikoin lenkki 🤓
                                e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                                e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                                Ioniq5 AWD -22
                                Leaf 40kwh -18

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎