Originally posted by BMW525Xda
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa V
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä
-
-
Originally posted by kimmon View PostJa minä sanoisin, että talvi ja paskakelit on vallitsevia niin pienessä osassa maailmaa ettei tämä ole ollut kovin korkealla suunnittelussa. Polttomoottoriautojen tankkausluukkuun vertaaminen on turhaa sillä niissä luukut ovat auki sen muutaman minuutin silloin tällöin ja sähköpelit ovat luukku auki liki aina, kun eivät ole liikenteessä.
Tai jos markkinoiden olisi ajateltu oleva vain lämpimissä maissa miksi sitten teslassa on akkujen lämmitys ?Last edited by BMW525Xda; 07-01-2022, 14:35.
Comment
-
-
En ymmärrä miks kaikki sähköautokeskustelut tuntuu menevän hirveeks vastakkainasetteluks, jossa yhtäkkiä asian X ongelma liittyykin yleisesti maailman kaikkiin autoihin koska käyttövoima on Y tai Z. Kautta aikojen on ollu huonoja ja hyviä autoja, paljon vaihtelua erityisesti merkkien välillä mutta myös merkkien sisällä. Hyvänä esimerkkinä noi luukut. Eilen jäätyi käyttis-Lexuksesta konepelti kiinni niin ei saanut öljyä lisättyä ekalla yrityksellä.
Toinen hyvä esimerkki on Zakspeedin nostamat akkuratkaisut, joita Bemarilla on tosiaan varmasti mietitty paljon. Bemarilla on menossa jo 5. sukupolven sähköinen voimalinja ja mikään ei oikein tue sitä, että kyseessä olisi jotenkin epäluotettava tai hankala konstruktio vaan korjattavuuttakin on selkeesti mietitty. Paljon parjatussa Teslassakin on tosi hienoja innovaatioita mitkä pistää sen monilla alueilla edelle monta perinteistä valmistajaa. Toisilla alueilla sitten lagaavat (esim. laadunhallinta). Mutta Teslassakin on ihan turha yleistää esim. 8v vanhan mallin kokemuksia uusiin autoihin.
Varteenotettavia käyttövoimavaihtoehtoja on tällä hetkellä ainakin bensa, diesel, sähkö ja kaasu. Niistä sitten jokainen järkeilee tai fiilistelee sen mikä miellyttää ja on luultavimmin ihan fiksun valinnan tehnyt. Esim. itsellä diesel ei ikinä oo osunu parametreihin, koska ajomäärät ei oo kovin isoja.
Ite päädyin tulevassa käyttiksessä nyt sähköön, koska tarjolle on tullu vaihtoehtoja joissa monet huonot puolet (esim. range ja ulkonäkö) on korjattu tai saatu hallintaan ja plussapuolella on sitten taas tosi kovia uusia juttuja.MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks
Käyttis i4 eDrive40
Kesällä E36 M3
Radalla E36 325i track day tool
Comment
-
-
Ajatuskatkos.Last edited by ritariässä; 08-01-2022, 12:39.G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostOnhan maailmalla paljon pahempiakin ilmanoloja. Ja kyllä autotehtaat tekee tai on ainakin ennen tehneet ihan perustavia talviolosuhde testejä isossa mittakaavassa. Vai meinaatko että nelivetojakin on tehty vain saudiarabian hiekkadyynejä varten ?
Tai jos markkinoiden olisi ajateltu oleva vain lämpimissä maissa miksi sitten teslassa on akkujen lämmitys ?Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostMinulla ei ole 40 vuoden aikana yksikään polttiksen luukku jäätynyt saati hajonnut avauksen yrityksessä, ja ilmastonmuutos on ollut jo silloinkin vallalla.
Enkä tiedä lähipiiristä ketään kenellä olisi luukku jäätynyt tai hajonnut.
Nyt kuitenkin on useita sähköauto merkkejä ja malleja joissa tuntuu olevan uutiskynnyksen ylittävä ongelma ja mm bmw noita luukkuja vaihdellut takuuna ja asiakkaan piikkiin jo e malleissa. Olikos se nyt pari toimintatonnia 530e mallin latausluukun korjaus ?
Mikä tässä voi niin vaikeaa olla ?
Comment
-
-
Mielenkiintoista tutkmusta tehdään siitä että ajosähkö tulisikin tien alta tai päältÃä, raskaassa, aluksi rajatussa, mutta säännöllisessä kuljetustarpeessa kiinnostanee vaikkapa teollisuusyrityksiä, jotka kumipyörillä siirtää tuotteensa satamaan.
Ja sitten tulevaisuuden EU puolen direktiivikehittely, joka infraan antaa sääntöjä, suunnitteilla:
”Jäsenvaltioiden tulee esimerkiksi varmistaa, että vuoden 2025 lopussa on TEN-T-verkon ydinväylillä vähintään 60 kilometrin välein vähimmäisvaatimukset täyttävä latausasema ja vuoden 2030 loppuun mennessä sama välimatkavaatimus koskee myös kattavaa TEN-T-tieverkkoa”.
Eivätkä ole vetyäkään unohtaneet.
e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005
Comment
-
-
Originally posted by Esko View PostKyllä itsellä on jäänyt usemman kerran auto tankkaamatta, kun polttoaineluukkua ei ole saanut auki. Vetää luukun lukitustappi jäähän esim. pesun jälkeen talvella. Onhan autoissa jäätynyt ovien lukotkin iät ja ajat. Et saa ovea auki tai jos saatkin, niin ei pysy kiinni ennen kuin auto lämpiää ja sulattaa lukon. Sinulle tai sinun lähipiirillesi ei varmasti ole käynyt näinkään ikinä polttomoottoriautojen kanssa.
Mulla oli eilen pesun jälkeen kugasta sekä tankin luukku, että latausluukku jäässä. kumpikin aukesi kyllä kopauttamalla.
”Edellisessä elämässä” kertyi sitä Nissan-otantaa sen verran, että useampi jäätynyt tankin luukku tuli koettua. Rehellisyyden nimissä toki myös muutama jäätynyt latausluukku.-22 Lexus ES300h
-08 Subaru Impreza
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Originally posted by ritariässä View PostOngelmat lisääntyy ns yleisellä tavalla kun nuorempi sukupolvi tarraa autoihin ja monella se nyt sitä sähköistä.
Puuttuu vaan se kokemus talviautoilusta, miten ja millä voi ennakoida ja vähentää talvihaittoja + että osaa ennakoida mitä pakkanen ja vesisade yhdessä konepesuihin ja lumirännän yhteisvaikutuksena saa aikaan.
Comment
-
-
Voiko vuotta 2021 pitää latausinfran läpimurroksena? Ohessa kuva siitä, kuinka paljon pikalatureita tuli lisää 1-vuoden aikana 2021. Tähän kuvaan jos lisää kaikki 50kw laturit, joita on arviolta n. 100km välein isoilla teillä, alkaa infra olemaan jo melko hyvä. Muun maussa näillä syin pitäisi i3s (42kwh akulla) vaihtua tuon 530e:n sijaan alle ensi viikolla.
Pikalaturit by J_, on Flickr______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Originally posted by ///Jone View PostVoiko vuotta 2021 pitää latausinfran läpimurroksena? Ohessa kuva siitä, kuinka paljon pikalatureita tuli lisää 1-vuoden aikana 2021. Tähän kuvaan jos lisää kaikki 50kw laturit, joita on arviolta n. 100km välein isoilla teillä, alkaa infra olemaan jo melko hyvä. Muun maussa näillä syin pitäisi i3s (42kwh akulla) vaihtua tuon 530e:n sijaan alle ensi viikolla.
Pikalaturit by J_, on FlickrMini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Häiritseekö ketään muuta se asia että nämä sähköautot tuntuvat olevan keskeneräisiä jokainen? Eli ominaisuudet joita luvataan saattaa tulla vasta jossain päivityksessä joskus yms?
Toki autot myös varmasti paranevat ajan myötä tulevilla päivityksillä ja ns faceliftejä ei tarvitse niin usein tehdä.
En ole koskaan ostanut uutta kallista autoa, mutta luulisin että jos ostaisin niin haluaisin että se on heti toimiva paketti.
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostKerro esimerkkejä?
Ioniq 5 taisi olla latauskäyrissä jotain säätöä yms.
Lähinnä tarkoitin että nämä sähköautot ovat enemmän älypuhelimia renkailla, kun vanhat autot. Onko se huono vai hyvä asia, päättäköön jokainen itse.
Comment
-
Comment