Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kimmon
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 1461
    • Tuusulantien päässä...

    Originally posted by BMW525Xda View Post
    No olisiko näissä sähköautojen luukkujen innovaatioissa jotain pielessä jos näinkin yksinkertaista asiaa kuin luukku ei saada toimimaan, kai jo suunnittelussa tulisi ymmärtää että tehdään paskaa kun pyritään priimaan. Sijoittaa luukku takapuskuriin, tai sellaiseen asentoon että sulamisvedet valuu luukun sisään ja jäätyy, luukku aukeaa sivulle tai alas joten kaappaa lumet ja vedet jne. Itselle tulis mieleen kyllä tehdä sellainen luukku jota ei tarvitse kaikkien gps latauspisteiden ja niiden toimimattomuuden jne ohella enää miettiä. Autoilun pitäisi olla yksinkertaista, niinhän me ihmisetkin olemme, eikö vaan.

    Sanoisin että on vaan yritetty tehdä niin hienoja näistäkin että ollaan päädytty surkeaan
    Ja minä sanoisin, että talvi ja paskakelit on vallitsevia niin pienessä osassa maailmaa ettei tämä ole ollut kovin korkealla suunnittelussa. Polttomoottoriautojen tankkausluukkuun vertaaminen on turhaa sillä niissä luukut ovat auki sen muutaman minuutin silloin tällöin ja sähköpelit ovat luukku auki liki aina, kun eivät ole liikenteessä.
    Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

    Comment

    • isolohko
      BTCF Member
      • May 2004
      • 900
      • Kymenlaakso

      vai että kuumalla vedellä sähköauton luukun sulatukseen...

      e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        Originally posted by kimmon View Post
        Ja minä sanoisin, että talvi ja paskakelit on vallitsevia niin pienessä osassa maailmaa ettei tämä ole ollut kovin korkealla suunnittelussa. Polttomoottoriautojen tankkausluukkuun vertaaminen on turhaa sillä niissä luukut ovat auki sen muutaman minuutin silloin tällöin ja sähköpelit ovat luukku auki liki aina, kun eivät ole liikenteessä.
        Onhan maailmalla paljon pahempiakin ilmanoloja. Ja kyllä autotehtaat tekee tai on ainakin ennen tehneet ihan perustavia talviolosuhde testejä isossa mittakaavassa. Vai meinaatko että nelivetojakin on tehty vain saudiarabian hiekkadyynejä varten ?

        Tai jos markkinoiden olisi ajateltu oleva vain lämpimissä maissa miksi sitten teslassa on akkujen lämmitys ?
        Last edited by BMW525Xda; 07-01-2022, 14:35.

        Comment

        • JH.
          Bimmer Fanatic
          • May 2007
          • 781
          • PKS

          En ymmärrä miks kaikki sähköautokeskustelut tuntuu menevän hirveeks vastakkainasetteluks, jossa yhtäkkiä asian X ongelma liittyykin yleisesti maailman kaikkiin autoihin koska käyttövoima on Y tai Z. Kautta aikojen on ollu huonoja ja hyviä autoja, paljon vaihtelua erityisesti merkkien välillä mutta myös merkkien sisällä. Hyvänä esimerkkinä noi luukut. Eilen jäätyi käyttis-Lexuksesta konepelti kiinni niin ei saanut öljyä lisättyä ekalla yrityksellä.

          Toinen hyvä esimerkki on Zakspeedin nostamat akkuratkaisut, joita Bemarilla on tosiaan varmasti mietitty paljon. Bemarilla on menossa jo 5. sukupolven sähköinen voimalinja ja mikään ei oikein tue sitä, että kyseessä olisi jotenkin epäluotettava tai hankala konstruktio vaan korjattavuuttakin on selkeesti mietitty. Paljon parjatussa Teslassakin on tosi hienoja innovaatioita mitkä pistää sen monilla alueilla edelle monta perinteistä valmistajaa. Toisilla alueilla sitten lagaavat (esim. laadunhallinta). Mutta Teslassakin on ihan turha yleistää esim. 8v vanhan mallin kokemuksia uusiin autoihin.

          Varteenotettavia käyttövoimavaihtoehtoja on tällä hetkellä ainakin bensa, diesel, sähkö ja kaasu. Niistä sitten jokainen järkeilee tai fiilistelee sen mikä miellyttää ja on luultavimmin ihan fiksun valinnan tehnyt. Esim. itsellä diesel ei ikinä oo osunu parametreihin, koska ajomäärät ei oo kovin isoja.

          Ite päädyin tulevassa käyttiksessä nyt sähköön, koska tarjolle on tullu vaihtoehtoja joissa monet huonot puolet (esim. range ja ulkonäkö) on korjattu tai saatu hallintaan ja plussapuolella on sitten taas tosi kovia uusia juttuja.
          MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
          Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
          BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

          Käyttis i4 eDrive40
          Kesällä E36 M3
          Radalla E36 325i track day tool

          Comment

          • ritariässä
            BTCF Member
            • Jan 2006
            • 3517
            • Raisio

            Ajatuskatkos.
            Last edited by ritariässä; 08-01-2022, 12:39.
            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

            Comment

            • kimmon
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 1461
              • Tuusulantien päässä...

              Originally posted by BMW525Xda View Post
              Onhan maailmalla paljon pahempiakin ilmanoloja. Ja kyllä autotehtaat tekee tai on ainakin ennen tehneet ihan perustavia talviolosuhde testejä isossa mittakaavassa. Vai meinaatko että nelivetojakin on tehty vain saudiarabian hiekkadyynejä varten ?

              Tai jos markkinoiden olisi ajateltu oleva vain lämpimissä maissa miksi sitten teslassa on akkujen lämmitys ?
              En sanonut sanaakaan lämpimistä maista, puhuin talviolosuhteista. Esimerkiksi sitä akun lämmitystä tarvitaan jo ennen pakkasiakin. Meinaatko, että neliveto on kehitetty siksi, että talvi tulee pienelle alueelle pohjoisella pallonpuoliskolla?
              Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

              Comment

              • Esko
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 11680
                • Kouvola

                Originally posted by BMW525Xda View Post
                Minulla ei ole 40 vuoden aikana yksikään polttiksen luukku jäätynyt saati hajonnut avauksen yrityksessä, ja ilmastonmuutos on ollut jo silloinkin vallalla.
                Enkä tiedä lähipiiristä ketään kenellä olisi luukku jäätynyt tai hajonnut.

                Nyt kuitenkin on useita sähköauto merkkejä ja malleja joissa tuntuu olevan uutiskynnyksen ylittävä ongelma ja mm bmw noita luukkuja vaihdellut takuuna ja asiakkaan piikkiin jo e malleissa. Olikos se nyt pari toimintatonnia 530e mallin latausluukun korjaus ?

                Mikä tässä voi niin vaikeaa olla ?
                Kyllä itsellä on jäänyt usemman kerran auto tankkaamatta, kun polttoaineluukkua ei ole saanut auki. Vetää luukun lukitustappi jäähän esim. pesun jälkeen talvella. Onhan autoissa jäätynyt ovien lukotkin iät ja ajat. Et saa ovea auki tai jos saatkin, niin ei pysy kiinni ennen kuin auto lämpiää ja sulattaa lukon. Sinulle tai sinun lähipiirillesi ei varmasti ole käynyt näinkään ikinä polttomoottoriautojen kanssa.

                Comment

                • isolohko
                  BTCF Member
                  • May 2004
                  • 900
                  • Kymenlaakso

                  Mielenkiintoista tutkmusta tehdään siitä että ajosähkö tulisikin tien alta tai päältÃä, raskaassa, aluksi rajatussa, mutta säännöllisessä kuljetustarpeessa kiinnostanee vaikkapa teollisuusyrityksiä, jotka kumipyörillä siirtää tuotteensa satamaan.

                  Ja sitten tulevaisuuden EU puolen direktiivikehittely, joka infraan antaa sääntöjä, suunnitteilla:

                  ”Jäsenvaltioiden tulee esimerkiksi varmistaa, että vuoden 2025 lopussa on TEN-T-verkon ydinväylillä vähintään 60 kilometrin välein vähimmäisvaatimukset täyttävä latausasema ja vuoden 2030 loppuun mennessä sama välimatkavaatimus koskee myös kattavaa TEN-T-tieverkkoa”.

                  Eivätkä ole vetyäkään unohtaneet.
                  Last edited by isolohko; 08-01-2022, 09:10. Reason: åäö

                  e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                  Comment

                  • GameOver
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 3026
                    • Sjundeå

                    Originally posted by Esko View Post
                    Kyllä itsellä on jäänyt usemman kerran auto tankkaamatta, kun polttoaineluukkua ei ole saanut auki. Vetää luukun lukitustappi jäähän esim. pesun jälkeen talvella. Onhan autoissa jäätynyt ovien lukotkin iät ja ajat. Et saa ovea auki tai jos saatkin, niin ei pysy kiinni ennen kuin auto lämpiää ja sulattaa lukon. Sinulle tai sinun lähipiirillesi ei varmasti ole käynyt näinkään ikinä polttomoottoriautojen kanssa.
                    Näinpä. Aika perusjuttuja mitä auton kanssa saattaa talvisin tulla eteen.

                    Mulla oli eilen pesun jälkeen kugasta sekä tankin luukku, että latausluukku jäässä. kumpikin aukesi kyllä kopauttamalla.

                    ”Edellisessä elämässä” kertyi sitä Nissan-otantaa sen verran, että useampi jäätynyt tankin luukku tuli koettua. Rehellisyyden nimissä toki myös muutama jäätynyt latausluukku.
                    -22 Lexus ES300h
                    -08 Subaru Impreza

                    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                    Comment

                    • Poppamies
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2013
                      • 105
                      • Suomi

                      Originally posted by ritariässä View Post
                      Ongelmat lisääntyy ns yleisellä tavalla kun nuorempi sukupolvi tarraa autoihin ja monella se nyt sitä sähköistä.

                      Puuttuu vaan se kokemus talviautoilusta, miten ja millä voi ennakoida ja vähentää talvihaittoja + että osaa ennakoida mitä pakkanen ja vesisade yhdessä konepesuihin ja lumirännän yhteisvaikutuksena saa aikaan.
                      Näin on, ennen oli paljon kokeneempia kuskeja.

                      Comment

                      • ///Jone
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2009
                        • 1281
                        • HKI

                        Voiko vuotta 2021 pitää latausinfran läpimurroksena? Ohessa kuva siitä, kuinka paljon pikalatureita tuli lisää 1-vuoden aikana 2021. Tähän kuvaan jos lisää kaikki 50kw laturit, joita on arviolta n. 100km välein isoilla teillä, alkaa infra olemaan jo melko hyvä. Muun maussa näillä syin pitäisi i3s (42kwh akulla) vaihtua tuon 530e:n sijaan alle ensi viikolla.

                        Pikalaturit by J_, on Flickr
                        ______________________
                        Nykyinen:
                        Model 3

                        BMW:t vuodesta 2009:
                        i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                        Comment

                        • tiko4tiko
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2020
                          • 773
                          • Lappeenranta

                          Originally posted by ///Jone View Post
                          Voiko vuotta 2021 pitää latausinfran läpimurroksena? Ohessa kuva siitä, kuinka paljon pikalatureita tuli lisää 1-vuoden aikana 2021. Tähän kuvaan jos lisää kaikki 50kw laturit, joita on arviolta n. 100km välein isoilla teillä, alkaa infra olemaan jo melko hyvä. Muun maussa näillä syin pitäisi i3s (42kwh akulla) vaihtua tuon 530e:n sijaan alle ensi viikolla.

                          Pikalaturit by J_, on Flickr
                          Kyllä saman huomion olen tehnyt, merkittävä muutos lyhyessä ajssa. Samoin markkinoille tulee autoja, jotka pystyvät tätä pikalatausta hyödyntämään täysimääräisesti. Eipä ole enää syitä, miksei sähköautoiluun voi siirtyä. Tai no yksi on merkittävä käytännöneste on, autoja ei ole saatavilla. Uusien toimitusajat on vuosia:think
                          Mini, E24, E90, G70
                          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                          Comment

                          • Kernwaffe
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2006
                            • 173
                            • Masku

                            Häiritseekö ketään muuta se asia että nämä sähköautot tuntuvat olevan keskeneräisiä jokainen? Eli ominaisuudet joita luvataan saattaa tulla vasta jossain päivityksessä joskus yms?

                            Toki autot myös varmasti paranevat ajan myötä tulevilla päivityksillä ja ns faceliftejä ei tarvitse niin usein tehdä.

                            En ole koskaan ostanut uutta kallista autoa, mutta luulisin että jos ostaisin niin haluaisin että se on heti toimiva paketti.

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6709
                              • PK-seutu

                              Originally posted by Kernwaffe View Post
                              Häiritseekö ketään muuta se asia että nämä sähköautot tuntuvat olevan keskeneräisiä jokainen? Eli ominaisuudet joita luvataan saattaa tulla vasta jossain päivityksessä joskus yms?
                              Kerro esimerkkejä?
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                              Comment

                              • Kernwaffe
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2006
                                • 173
                                • Masku

                                Originally posted by pyroz View Post
                                Kerro esimerkkejä?
                                No esimerkiksi vw ID malliston akun esilämmitys pikalatausta varten on vasta tulossa tulevissa päivityksissä sama oli Ar "hudin" tapauksessa.

                                Ioniq 5 taisi olla latauskäyrissä jotain säätöä yms.

                                Lähinnä tarkoitin että nämä sähköautot ovat enemmän älypuhelimia renkailla, kun vanhat autot. Onko se huono vai hyvä asia, päättäköön jokainen itse.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎