Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • isolohko
    BTCF Member
    • May 2004
    • 900
    • Kymenlaakso

    Miksiköhän OTA päivityksiä kutsutaan takaisinkutsuiksi? Onhan se nyt pikkuisen eri asia varata huoltoaika fyysisestä merkkihuollosta, ajaa sinne ja odotella takaisinkutsun toimenpiteitä, kuin painaa kotipihalla (tai missä ikinä nyt sattuu olemaan) pari kertaa ”accept” ohjelmistopäivitykselle.

    e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

    Comment

    • ///Jone
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2009
      • 1281
      • HKI

      Tulipa testattua Teslan kiertueella Model 3 performance oikein kunnon talviolosuhteissa. Huomiot:

      - regen on kuin jarru, voi lyödä perän luistoon liukkaalla.
      - nelivedossa pientä puskemisen tunnetta, ihan kuin etenkin ensimmäisiä kertoja pidon menetyksessä olisi alkuun vetänyt vain edestä? sitten muuttui tasapainoisemmaksi. BMW:n xdriven takapainotteisuus miellyttää enemmän. Joskin vetosuhdetta saattoi saada säädettyä.
      - ajovakautus runksuttaa voimakkaasti. Tuntui aika karkealta toiminta noin uuteen autoon.
      - Teslamaisuus painaa. Auton hinta n. 70k€ ja jokin rätinä-ääni kuului takaa, myös alusta on kuten olen sanonut, enemmän Focuksen tasoa kuin BMW:n. Model S tästä poikkeus, siinä on premiumin fiilistä rautajousissakin. Rengasmelu myös kohtuullinen 19" kitkoilla. Varmaan enempi 1-sarjan luokkaa, ei lähellä 5 tai i3.
      - tehoa aivan älyttömästi ja kaikki heti saatavilla. Mutta kaikkia avustimia ei saa pois...

      Hieno auto risuista huolimatta.
      Last edited by ///Jone; 06-02-2022, 09:03.
      ______________________
      Nykyinen:
      Model 3

      BMW:t vuodesta 2009:
      i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

      Comment

      • gnz
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 428
        • -

        Originally posted by ///Jone View Post
        - tehoa aivan älyttömästi ja kaikki heti saatavilla. Mutta kaikkia avustimia ei saa pois...
        Dynomode? Vai onko Tesla muuttanut softaa, jotta sitä ei saa enää päälle?

        Comment

        • isolohko
          BTCF Member
          • May 2004
          • 900
          • Kymenlaakso

          Originally posted by ///Jone View Post
          Huomiot:

          - regen... ...Joskin vetosuhdetta saattoi saada säädettyä.
          Saattoi? Tarkoititko, ettei ole varma?

          Eikös Tesla Model 3 performancessa saa molempia säädettyä, regen pois jopa, ja 100% vedosta taakse? Esim Youtubessa Nyrrellä jotku näyttää ajavan täydellä regenillä ja jotkut ottaa pois.

          e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

          Comment

          • ///Jone
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2009
            • 1281
            • HKI

            Originally posted by isolohko View Post
            Saattoi? Tarkoititko, ettei ole varma?

            Eikös Tesla Model 3 performancessa saa molempia säädettyä, regen pois jopa, ja 100% vedosta taakse? Esim Youtubessa Nyrrellä jotku näyttää ajavan täydellä regenillä ja jotkut ottaa pois.
            Käyttäjävika. Kyllä näyttäisi että vetoa saa säädettyä ja avustimet veks, eli hyvä homma. Regenin säädöstä en tiedä, myyjä ohjeisti varomaan, kai säätäisivät ennakkoon jo, jos voisi. Toki regeniin kun tottuu, niin sen voimakkuutta jopa alkaa arvostaa.
            ______________________
            Nykyinen:
            Model 3

            BMW:t vuodesta 2009:
            i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

            Comment

            • TheRipper
              Bimmer Enthusiast
              • May 2012
              • 4978
              • Paimio

              Originally posted by ///Jone View Post
              Käyttäjävika. Kyllä näyttäisi että vetoa saa säädettyä ja avustimet veks, eli hyvä homma. Regenin säädöstä en tiedä, myyjä ohjeisti varomaan, kai säätäisivät ennakkoon jo, jos voisi. Toki regeniin kun tottuu, niin sen voimakkuutta jopa alkaa arvostaa.
              Ei taida tuota regenerointia saada säädettyä. Ainakin Tekniikan Maailmakin varoitteli tuosta että kokematon voi menettää auton hallinnan jopa tuon takia liukkaissa olosuhteissa.
              Ei ole Teslaa suunniteltu talviset olosuhteet mielessä se nyt on selvä.
              F10 523iA 2010

              Ex: E39 528iA 1997
              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
              Ex: E65 745iA 2003
              Ex: E46 318i 1998
              Ex: E34 525iA 1989

              Comment

              • isolohko
                BTCF Member
                • May 2004
                • 900
                • Kymenlaakso

                Originally posted by ///Jone View Post
                Käyttäjävika. Kyllä näyttäisi että vetoa saa säädettyä ja avustimet veks, eli hyvä homma. Regenin säädöstä en tiedä, myyjä ohjeisti varomaan, kai säätäisivät ennakkoon jo, jos voisi. Toki regeniin kun tottuu, niin sen voimakkuutta jopa alkaa arvostaa.
                Track modessa saa kyllä käsitykseni mukaan regeniä säädettyä 10 eri voimakkuuteen, se löytyy vain Tesla Model 3:sta Performance mallista. Ei löydy TM testiautosta, se oli takaveto, eikä nelari Long Rangesta.
                Last edited by isolohko; 06-02-2022, 21:32. Reason: åäö

                e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                Comment

                • isolohko
                  BTCF Member
                  • May 2004
                  • 900
                  • Kymenlaakso

                  Originally posted by isolohko View Post
                  Track modessa saa kyllä käsitykseni mukaan regeniä säädettyä 10 eri voimakkuuteen, se löytyy vain Tesla Model 3:sta Performance mallista. Ei löydy TM testiautosta, se oli takaveto, eikä nelari Long Rangesta.
                  tässä
                  Attached Files

                  e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                  Comment

                  • Esko
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 11680
                    • Kouvola

                    Originally posted by TheRipper View Post
                    Ei taida tuota regenerointia saada säädettyä. Ainakin Tekniikan Maailmakin varoitteli tuosta että kokematon voi menettää auton hallinnan jopa tuon takia liukkaissa olosuhteissa.
                    Ei ole Teslaa suunniteltu talviset olosuhteet mielessä se nyt on selvä.
                    Ja sulla oli monenkin TM:n verran kokemusta Tesloista talviolosuhteissa? Mitä jos kävisit itse koeajamassa edes yhtä, niin keskustellaan sen jälkeen asiasta rakentavasti.

                    Comment

                    • TheRipper
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2012
                      • 4978
                      • Paimio

                      Originally posted by Esko View Post
                      Ja sulla oli monenkin TM:n verran kokemusta Tesloista talviolosuhteissa? Mitä jos kävisit itse koeajamassa edes yhtä, niin keskustellaan sen jälkeen asiasta rakentavasti.
                      Ei Teslat kiinnosta sitä vertaa jos totta puhutaan...sen verran negatiivista kommenttia on käyttäjiltä kuulunut.
                      Ja minähän nimenomaan kommentoin tuon TM:n jutun perusteella en mitenkään omakohtaisesti.
                      F10 523iA 2010

                      Ex: E39 528iA 1997
                      Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                      Ex: E65 745iA 2003
                      Ex: E46 318i 1998
                      Ex: E34 525iA 1989

                      Comment

                      • isolohko
                        BTCF Member
                        • May 2004
                        • 900
                        • Kymenlaakso

                        Tässä video norjasta talviolosuhteista, Model 3 LR, ei lähde perä regennissä, vaikka mutkassa yrittää, Tesla on fiksannut regen balanssia:



                        ja taitaa muuten sittenkin löytyä myös low ja standard asetus takaveto Model 3:sta ja LR:stä.

                        e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                        Comment

                        • Esko
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 11680
                          • Kouvola

                          Originally posted by TheRipper View Post
                          Ei Teslat kiinnosta sitä vertaa jos totta puhutaan...sen verran negatiivista kommenttia on käyttäjiltä kuulunut.
                          Ja minähän nimenomaan kommentoin tuon TM:n jutun perusteella en mitenkään omakohtaisesti.
                          Olipa yllättävää. Päätit yhden lehden koeajon perusteella tulla heittämään vähän mutua ja huomauttamaan, että koko automerkkiä ei ole suunniteltu edes talviajoon. Mitään et autosta tai automerkistä tiedä, mutta jotain piti silti päästä sanomaan

                          Comment

                          • Esko
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2002
                            • 11680
                            • Kouvola

                            Originally posted by isolohko View Post
                            Tässä video norjasta talviolosuhteista, Model 3 LR, ei lähde perä regennissä, vaikka mutkassa yrittää, Tesla on fiksannut regen balanssia:



                            ja taitaa muuten sittenkin löytyä myös low ja standard asetus takaveto Model 3:sta ja LR:stä.
                            Joo löytyy kaikista Tesloista toi low ja standard. Kyllä se melkoisesti ”jarruttaa” Model S:ssäkin tuolla standardilla, mutta homma on kyllä ihan balanssissa kelillä kuin kelillä. Regeneroinnin toimiminen edellyttää toki myös, että akut on käyttölämpötilassa, jotta ottaa virtaa vastaan. Eli jos pakkasella lähdet kylmällä autolla liikenteeseen, niin regenerointia ei ole alkuun käytännössä ollenkaan. Plussana tuossa regeneroinnissa on, että ei tarvi paljo jarruihin koskea. Mukava myös isommilla teillä ajaessa, kun nopeusrajoitus laskee vaikka 100->80 ja on nopeuskamera heti perään, niin saa parissa sekunnissa tiputettua vauhdin nostamalla vaan kaasujalan ylös. Miinuksena toki sitten, että kun jarruja ei ole tarvetta käyttää, alkaa ne jumittamaan ajastaan käytön puutteesta. Eli pitäisi muistaa ajoittain pitävällä alustalla käydä polkemassa myös jarrua kunnolla. Tuossa uudessa track modessa sai tosiaan regeneroinnin säädettyä mieluisaksi ja myös vedon balanssin säädettyä ja luistonestot lähtee pois.

                            Itsellä ei ole ajokokemuksia kuin neljästä Model S:stä eri tehoversioista. Model 3:n koeajamista en ole edes harkinnut, kun ei vastannut omia tarpeita, mutta ehkä sellainenkin tulee joskus ajettua tilaisuuden sattuessa. Model S on nelivetona kyllä heittämällä top3:ssa autoista mitä koskaan ajanut ja varsinkin talviajossa. Pitoa tuntuu olevan mieletön määrä nelivedon ansiosta ja sähkömoottorien portaaton tehon tuotto toimii yhteen luistoneston kanssa loistavasti. Tulee toki tunne, että kaikkia tehoja ei pystytä eikä edes yritetä ajaa tien pintaan liukkaalla, mutta menee juuri siinä pidon rajamailla koko ajan reippaasti kiihdyttäessä, että meno on varmaa eikä sellaista, että humpattaisi tehoa edestakaisin. Varmasti toi korkea omamassakin tekee sen, että fiilis on todella varma ohituksissakin vaikka olisi lumipöpperöä tien keskellä. BMW:n xDrive toureilla tullu käytyä joku 10 vuoden ajan ja kuvitellut ettei tämän toimivampaa nelivetoa löydy, mutta kyllä toi Teslan neliveto on vähintään samalla viivalla.

                            Comment

                            • TheRipper
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2012
                              • 4978
                              • Paimio

                              Originally posted by Esko View Post
                              Olipa yllättävää. Päätit yhden lehden koeajon perusteella tulla heittämään vähän mutua ja huomauttamaan, että koko automerkkiä ei ole suunniteltu edes talviajoon. Mitään et autosta tai automerkistä tiedä, mutta jotain piti silti päästä sanomaan
                              On se hauskaa miten jos vähänkin kriittiseen sävyyn pyhästä Teslasta puhuu niin heti ollaan kraivelissa kiinni ja nyrkkiä heiluttamassa!

                              Vähän sama juttu kuin toyota miehissä näköjään...
                              No ei siinä kukin tyylillään. Ei se Tesla vaan ole mikään automaailman kuningas vaikka kuinka sitä jotkut haluaa toitottaa.
                              F10 523iA 2010

                              Ex: E39 528iA 1997
                              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                              Ex: E65 745iA 2003
                              Ex: E46 318i 1998
                              Ex: E34 525iA 1989

                              Comment

                              • PNM2
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2015
                                • 1071
                                • Espoo

                                Originally posted by TheRipper View Post
                                On se hauskaa miten jos vähänkin kriittiseen sävyyn pyhästä Teslasta puhuu niin heti ollaan kraivelissa kiinni ja nyrkkiä heiluttamassa!

                                Vähän sama juttu kuin toyota miehissä näköjään...
                                No ei siinä kukin tyylillään. Ei se Tesla vaan ole mikään automaailman kuningas vaikka kuinka sitä jotkut haluaa toitottaa.
                                Mä en ole mikään Teslan fanipoika vaan ennemmin päinvastoin, mutta tässä nyt sun kommentointisi oli automerkistä riippumatta juuri kuten Esko asian ilmaisi. Sä postasit ilman mitään kokemusta kirjoittamastasi asiasta ja se ihan oikein korjattiin.

                                No ei siinä, kukin tyylillään. Joku osaa myöntää asian, joku toinen pitää "hauskana", vertaa Toyota-miehiin ja heittää vielä täysin asiaan liittymättömän kommentin perään.
                                Last edited by PNM2; 07-02-2022, 16:02.
                                i4 M50
                                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                                ex: F11 525d xDrive
                                ex: F11 520d
                                ex: E91 318i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎