Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • suppari
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4049
    • Turku

    Originally posted by kooma View Post
    Olen alkanut vähitellen kallistumaan Model 3 LR AWD suuntaan, saa esittää hyviä syitä miksi olisi huono idea. Käytettynä, max 50tkm ajettuna.
    Katellaanko ajan kanssa sulle i4?
    sigpic
    P:0409699000

    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
    huollot/korjaukset!

    BMW E&F sarjaan.
    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

    Comment

    • kooma
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 1016
      • Pikis

      Originally posted by suppari View Post
      Katellaanko ajan kanssa sulle i4?
      Kyllä mä jo tuossa aiemmin ajattelin että pitäiskö meidän jutella tästä aiheesta
      Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

      Comment

      • Turder
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2008
        • 461
        • Suomi

        Originally posted by Kanerv4 View Post
        Jossain kohtaa olikohan joulukuussa keskuksen kaverin kanssa oli puhetta että jos otti I4:ään Harmanit niin venyy pidemmälle. Voi toki olla muuttunut :think
        Tuo on jännä miksi paremmat hifit on kiven alla. Mersukin pudottelee Burmestereita pois konfiguraatiosta sen takia, koska saatavuus niissä huono

        Comment

        • Kanerv4
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2009
          • 976
          • Tampere

          Originally posted by Turder View Post
          Tuo on jännä miksi paremmat hifit on kiven alla. Mersukin pudottelee Burmestereita pois konfiguraatiosta sen takia, koska saatavuus niissä huono

          On niissä puutteita vieläkin, esimerkiksi tänään aamulla kun kävin ajelee i4 m50 mallia niin myyjän kanssa oli puhetta niin aktiivista vakkaria ei saa x3, x4 malleihin ja muutama muukin juttu oli.

          Comment

          • jokes911
            Bimmer Fanatic
            • May 2008
            • 875
            • Espoo

            Originally posted by BMW525Xda View Post
            Katselin noita akkutakuita, m3 mallille annetaan 180tkm tai 8v kumpi ensin täyttyy. Väitän ja luulen että nyt myynnissä olevista käytetyistä suurimman osan myynyt tai myyvä on tilannut uuden, samanlaisen tai eri merkkisen. Moni on todennut että uuteen erotus on melko pieni ja kannattaa pitää kaukana takuun loppumisesta ajoneuvo.



            Raapstaanpa tästä esimerkki.
            109tkm ja ajat 30tkm vuodessa, tämä pitäisi vaihtaa pois vuoden jälkeen, voi olla todella vaikea myytävä esim kahden vuoden jälkeen 170tkm ajettuna. Itse ottaisin mieluummin nyt uuden takavetoisen mallin vajaalla 50k€:lla Elokuulle toimitukseen. Koska itselleni ei olisi niin voimalla väliä eikä välttämättä nelivedolle tarvetta.
            https://www.nettiauto.com/tesla/model-3/12687258
            Mä komppaan tätä. Ja varsinkin kun Tesla ei itse huoli vaihtareita ja niiden kautta ei välttämättä saa mitään kunnollista tarjousta vanhasta autosta. Mitä tulee hinnoitteluun niin olis kiva nähdä mitkä ne oikeat kauppahinnat noille käytetyille on kun ei noin kovia käytettyjen hintoja oikein mikään puute enää selitä.
            2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
            2022 X3 Charged Edition Msport
            1999 Honda CBR 900 SC33
            2009 Husqvarna SMR 510
            2017 KTM EXCF 350

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              Originally posted by pyroz View Post
              Se perussääntö ei sähköautoissa ole muuttunut mihinkään, että uuden auton ostaja häviää aina varmasti ja eniten.

              Totta hemmetissä kannattaa ostaa vähän ajettu käytetty.

              Tili tehdään aina ostaessa. Huonoja kauppoja ei kannata tehdä koskaan.
              Maistelin tätä kirjoitustasi yön yli. Itselläni on sellainen tunne että sähköautoissa arvonalenema tulee menemään toisin päin kuin polttiksissa joissa arvonalenema hidastuu vanhetessaan, sähkäreissä uskon että arvo ei uutena ensimmäisten vuosien aikana laske yhtä jyrkästi kuin polttiksissa on totuttu, mutta kun akkutakuun loppu alkaa lähestyä kiihtyy arvonalenema. ��

              Ja kun takuu on umpeutunut on jäljellä "jäännösarvo"
              Last edited by BMW525Xda; 11-02-2022, 14:25.

              Comment

              • ///Jone
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2009
                • 1281
                • HKI

                Originally posted by BMW525Xda View Post
                Maistelin tätä kirjoitustasi yön yli. Itselläni on sellainen tunne että sähköautoissa arvonalenema tulee menemään toisin päin kuin polttiksissa joissa arvonalenema hidastuu vanhetessaan, sähkäreissä uskon että arvo ei uutena ensimmäisten vuosien aikana laske yhtä jyrkästi kuin polttiksissa on totuttu, mutta kun akkutakuun loppu alkaa lähestyä kiihtyy arvonalenema. ��

                Ja kun takuu on umpeutunut on jäljellä "jäännösarvo"

                Mikä voisi olla syy? Jokin fataali asia romuttaa sähköauton käytettävyyden vanhemmalla iällä, kenties akun takuun jälkeen?

                Teslan Model S:t halvimmat 35k€ (-14 vuoden). Nissan Leafit 10k€ (-13 vuoden). BMW i3 60ah -(15 vuoden) alk. 15k€. Model S:ssä, Leafissa ja i3 akkutakuun kilometrit ummessa. Hinnat kai vaikuttaa ihan haarukassa olevalta, mitä noin vanhoista maksetaan?

                Taas nähdäkseni uusien hitaampaa arvonalenemaa lähinnä hidastaa tilapäinen häiriö markkinoilla. Perusperiaate ei kai ole muuttunut, että heti kaupasta haettaessa lähtee kate ja arvonalenema 15-25% vr. parisen vuotta vanhaan jolla enää 10-15% jo alkujaan halvemmasta arvosta. Ihan samankaltaisia hintoja nuo liisarifirmat näistä nyhtää kuin bensoista, ne ei varmaan ole tajunnut muutosta.
                ______________________
                Nykyinen:
                Model 3

                BMW:t vuodesta 2009:
                i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                Comment

                • isolohko
                  BTCF Member
                  • May 2004
                  • 900
                  • Kymenlaakso

                  Tesla Model S lienee alunperin suunniteltu vaihtoakulle, eli latauksen sijaan olisi vaihdettu akku täyteen, jolloin tämä tankkausaika vs latausaika olis ollut non-issue. Ei sitten toteutettu, kun kuulemma markkinat eli kuluttajat ei olisi tähän olleet valmiita. Miksiköhän, mutta näyttää youtube-tieteen valossa olevan tuo Model S:n akkupaketin pöydälleotto ts. korin nosto akun päältä pois helppo juttu. Ja nyt sitten Tesla on menossa kohti integroitua rakennetta, varmaan halvempi valmistaa(?), mutta v-mäisempi huoltaa?

                  e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6709
                    • PK-seutu

                    Originally posted by BMW525Xda View Post
                    Maistelin tätä kirjoitustasi yön yli. Itselläni on sellainen tunne että sähköautoissa arvonalenema tulee menemään toisin päin kuin polttiksissa joissa arvonalenema hidastuu vanhetessaan, sähkäreissä uskon että arvo ei uutena ensimmäisten vuosien aikana laske yhtä jyrkästi kuin polttiksissa on totuttu, mutta kun akkutakuun loppu alkaa lähestyä kiihtyy arvonalenema. ��

                    Ja kun takuu on umpeutunut on jäljellä "jäännösarvo"
                    Nyt ei puhuttu tokikaan 10 vuotisista. Vaan kannattaa mieluummin ostaa vaikka vuoden vanhana ja vaihtaa sen eteenpäin vielä reilusti ennenkuin akkutakuut on päättymässä. Kyllä ne ensimmäiset kilometrit on näissäkin ne kalleimmat. Olkoonkin, että juuri nyt on erikoinen tilanne kun saatavuus sakkaa.
                    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                    Comment

                    • ///Jone
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2009
                      • 1281
                      • HKI

                      Originally posted by isolohko View Post
                      Tesla Model S lienee alunperin suunniteltu vaihtoakulle, eli latauksen sijaan olisi vaihdettu akku täyteen, jolloin tämä tankkausaika vs latausaika olis ollut non-issue. Ei sitten toteutettu, kun kuulemma markkinat eli kuluttajat ei olisi tähän olleet valmiita. Miksiköhän, mutta näyttää youtube-tieteen valossa olevan tuo Model S:n akkupaketin pöydälleotto ts. korin nosto akun päältä pois helppo juttu. Ja nyt sitten Tesla on menossa kohti integroitua rakennetta, varmaan halvempi valmistaa(?), mutta v-mäisempi huoltaa?

                      Mun käsitys on, että ainakin markkinoivat tätä painon säästävänä tekijänä ja jäykkyyttä tuovana. Hieman kuin lentokoneiden integroidut polttoainetankit.


                      ______________________
                      Nykyinen:
                      Model 3

                      BMW:t vuodesta 2009:
                      i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                      Comment

                      • TheRipper
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2012
                        • 4978
                        • Paimio

                        Originally posted by pyroz View Post
                        Nyt ei puhuttu tokikaan 10 vuotisista. Vaan kannattaa mieluummin ostaa vaikka vuoden vanhana ja vaihtaa sen eteenpäin vielä reilusti ennenkuin akkutakuut on päättymässä. Kyllä ne ensimmäiset kilometrit on näissäkin ne kalleimmat. Olkoonkin, että juuri nyt on erikoinen tilanne kun saatavuus sakkaa.
                        Veikkaan tosiaan että nyt tämän vuoden aikana tilanne on sen verran erikoinen että saattaa käydä toisinkin. Voi olla jopa että saa ajella suurimman osan vuodesta lähes nolla alenemalla. Kun uusia ei vaan saa.
                        F10 523iA 2010

                        Ex: E39 528iA 1997
                        Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                        Ex: E65 745iA 2003
                        Ex: E46 318i 1998
                        Ex: E34 525iA 1989

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          68k$ Eli 60k€ ei olisi paha tästä, pidän tällä hetkellä sähköautoista ihan ykkösenä. On kapasitettia ja pääsee metsälle jos haluaa, eikä talvi haittaa kuten noita luisupulkkia. Miten on jenkki onnistunutkin tekemään moisen paketin, range, kuljetuskapasitetti, vetomassa, siis ihan kaikki. Muotoilukin parasta A-ryhmää. Käsittämätöntä.

                          Last edited by BMW525Xda; 12-02-2022, 19:29.

                          Comment

                          • ritariässä
                            BTCF Member
                            • Jan 2006
                            • 3517
                            • Raisio

                            Muotoilu, noh ne on mielipiteitä. Kaksi siankärsän näköistä ledivaloa upotettu keulaan. Odotellaan faceliftiä.
                            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                            Comment

                            • jokes911
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2008
                              • 875
                              • Espoo

                              Originally posted by BMW525Xda View Post
                              68k$ Eli 60k€ ei olisi paha tästä, pidän tällä hetkellä sähköautoista ihan ykkösenä. On kapasitettia ja pääsee metsälle jos haluaa, eikä talvi haittaa kuten noita luisupulkkia. Miten on jenkki onnistunutkin tekemään moisen paketin, range, kuljetuskapasitetti, vetomassa, siis ihan kaikki. Muotoilukin parasta A-ryhmää. Käsittämätöntä.

                              https://rivian.com/r1t
                              Juu, tulis vaan eurooppaankin noita takapenkillisiä avolavoja niin alkais kauppa käymään. Oliko niin että Ford oli jo myynyt F150:n sähköversion seuraavat pari vuotta täyteen, joten ihan hetkeen ei ole lupa noita odottaa tänne (jos koskaan).

                              Tosin tuohon 60K päälle sitten ALV ja tulli niin aika ylös se hinta sitten jo kipuaakin. Mutta erittäin varteenotettava tuo Rivian on monella mittapuulla.

                              Se mikä mun mielestä on tosi mielenkiintoista näissä uusissa sähköautoissa, että koko auto-alaa pidettiin vuosisadan alana, jonne ns. market-entry oli tosi vaikeaa ja moni tippui ulos jo heti ensi metreillä tai ulos tuli sen verran kuraa että rahat loppui aikanaan ja homma lässähti. Nyt noilla kaikilla on todella laadukkaat ja valmiit tuotteet millä tulevat markkinoille ja rahaa saavat kerättyä sellaisia summia ettei kassavaje lopeta leikkiä vaikka pakkasella ollaankin vuosia.

                              Vanhojen automerkkien osalta niille alkaa tulla aika paljon vaikeuksia vuosia kasvatetuista organisaatioista ja overheadistä. Näillä uusilla toimijoilla kun ei ole (vielä) näitä ongelmia ja pystyvät tosi leanisti rakentamaan firmaa. Voi miettiä tosi monta juttua ihan eri tavalla kun ei tarvi ottaa vuosien taakkaa huomioon.
                              2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                              2022 X3 Charged Edition Msport
                              1999 Honda CBR 900 SC33
                              2009 Husqvarna SMR 510
                              2017 KTM EXCF 350

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                Vaikea sanoa tykkääkö tämä selostaja vai ei kun minulla ei tuo kieli oikein taivu.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎