Originally posted by kooma
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa V
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
sigpic
P:0409699000
JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
huollot/korjaukset!
BMW E&F sarjaan.
Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!
-
-
Originally posted by Kanerv4 View PostJossain kohtaa olikohan joulukuussa keskuksen kaverin kanssa oli puhetta että jos otti I4:ään Harmanit niin venyy pidemmälle. Voi toki olla muuttunut :think
Comment
-
-
Originally posted by Turder View PostTuo on jännä miksi paremmat hifit on kiven alla. Mersukin pudottelee Burmestereita pois konfiguraatiosta sen takia, koska saatavuus niissä huono
On niissä puutteita vieläkin, esimerkiksi tänään aamulla kun kävin ajelee i4 m50 mallia niin myyjän kanssa oli puhetta niin aktiivista vakkaria ei saa x3, x4 malleihin ja muutama muukin juttu oli.
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostKatselin noita akkutakuita, m3 mallille annetaan 180tkm tai 8v kumpi ensin täyttyy. Väitän ja luulen että nyt myynnissä olevista käytetyistä suurimman osan myynyt tai myyvä on tilannut uuden, samanlaisen tai eri merkkisen. Moni on todennut että uuteen erotus on melko pieni ja kannattaa pitää kaukana takuun loppumisesta ajoneuvo.
Raapstaanpa tästä esimerkki.
109tkm ja ajat 30tkm vuodessa, tämä pitäisi vaihtaa pois vuoden jälkeen, voi olla todella vaikea myytävä esim kahden vuoden jälkeen 170tkm ajettuna. Itse ottaisin mieluummin nyt uuden takavetoisen mallin vajaalla 50k€:lla Elokuulle toimitukseen. Koska itselleni ei olisi niin voimalla väliä eikä välttämättä nelivedolle tarvetta.
https://www.nettiauto.com/tesla/model-3/126872582015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostSe perussääntö ei sähköautoissa ole muuttunut mihinkään, että uuden auton ostaja häviää aina varmasti ja eniten.
Totta hemmetissä kannattaa ostaa vähän ajettu käytetty.
Tili tehdään aina ostaessa. Huonoja kauppoja ei kannata tehdä koskaan.
Ja kun takuu on umpeutunut on jäljellä "jäännösarvo"Last edited by BMW525Xda; 11-02-2022, 14:25.
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostMaistelin tätä kirjoitustasi yön yli. Itselläni on sellainen tunne että sähköautoissa arvonalenema tulee menemään toisin päin kuin polttiksissa joissa arvonalenema hidastuu vanhetessaan, sähkäreissä uskon että arvo ei uutena ensimmäisten vuosien aikana laske yhtä jyrkästi kuin polttiksissa on totuttu, mutta kun akkutakuun loppu alkaa lähestyä kiihtyy arvonalenema. ��
Ja kun takuu on umpeutunut on jäljellä "jäännösarvo"
Mikä voisi olla syy? Jokin fataali asia romuttaa sähköauton käytettävyyden vanhemmalla iällä, kenties akun takuun jälkeen?
Teslan Model S:t halvimmat 35k€ (-14 vuoden). Nissan Leafit 10k€ (-13 vuoden). BMW i3 60ah -(15 vuoden) alk. 15k€. Model S:ssä, Leafissa ja i3 akkutakuun kilometrit ummessa. Hinnat kai vaikuttaa ihan haarukassa olevalta, mitä noin vanhoista maksetaan?
Taas nähdäkseni uusien hitaampaa arvonalenemaa lähinnä hidastaa tilapäinen häiriö markkinoilla. Perusperiaate ei kai ole muuttunut, että heti kaupasta haettaessa lähtee kate ja arvonalenema 15-25% vr. parisen vuotta vanhaan jolla enää 10-15% jo alkujaan halvemmasta arvosta. Ihan samankaltaisia hintoja nuo liisarifirmat näistä nyhtää kuin bensoista, ne ei varmaan ole tajunnut muutosta.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Tesla Model S lienee alunperin suunniteltu vaihtoakulle, eli latauksen sijaan olisi vaihdettu akku täyteen, jolloin tämä tankkausaika vs latausaika olis ollut non-issue. Ei sitten toteutettu, kun kuulemma markkinat eli kuluttajat ei olisi tähän olleet valmiita. Miksiköhän, mutta näyttää youtube-tieteen valossa olevan tuo Model S:n akkupaketin pöydälleotto ts. korin nosto akun päältä pois helppo juttu. Ja nyt sitten Tesla on menossa kohti integroitua rakennetta, varmaan halvempi valmistaa(?), mutta v-mäisempi huoltaa?
e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostMaistelin tätä kirjoitustasi yön yli. Itselläni on sellainen tunne että sähköautoissa arvonalenema tulee menemään toisin päin kuin polttiksissa joissa arvonalenema hidastuu vanhetessaan, sähkäreissä uskon että arvo ei uutena ensimmäisten vuosien aikana laske yhtä jyrkästi kuin polttiksissa on totuttu, mutta kun akkutakuun loppu alkaa lähestyä kiihtyy arvonalenema. ��
Ja kun takuu on umpeutunut on jäljellä "jäännösarvo"S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by isolohko View PostTesla Model S lienee alunperin suunniteltu vaihtoakulle, eli latauksen sijaan olisi vaihdettu akku täyteen, jolloin tämä tankkausaika vs latausaika olis ollut non-issue. Ei sitten toteutettu, kun kuulemma markkinat eli kuluttajat ei olisi tähän olleet valmiita. Miksiköhän, mutta näyttää youtube-tieteen valossa olevan tuo Model S:n akkupaketin pöydälleotto ts. korin nosto akun päältä pois helppo juttu. Ja nyt sitten Tesla on menossa kohti integroitua rakennetta, varmaan halvempi valmistaa(?), mutta v-mäisempi huoltaa?
Mun käsitys on, että ainakin markkinoivat tätä painon säästävänä tekijänä ja jäykkyyttä tuovana. Hieman kuin lentokoneiden integroidut polttoainetankit.
______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostNyt ei puhuttu tokikaan 10 vuotisista. Vaan kannattaa mieluummin ostaa vaikka vuoden vanhana ja vaihtaa sen eteenpäin vielä reilusti ennenkuin akkutakuut on päättymässä. Kyllä ne ensimmäiset kilometrit on näissäkin ne kalleimmat. Olkoonkin, että juuri nyt on erikoinen tilanne kun saatavuus sakkaa.F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
-
68k$ Eli 60k€ ei olisi paha tästä, pidän tällä hetkellä sähköautoista ihan ykkösenä. On kapasitettia ja pääsee metsälle jos haluaa, eikä talvi haittaa kuten noita luisupulkkia. Miten on jenkki onnistunutkin tekemään moisen paketin, range, kuljetuskapasitetti, vetomassa, siis ihan kaikki. Muotoilukin parasta A-ryhmää. Käsittämätöntä.
Last edited by BMW525Xda; 12-02-2022, 19:29.
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View Post68k$ Eli 60k€ ei olisi paha tästä, pidän tällä hetkellä sähköautoista ihan ykkösenä. On kapasitettia ja pääsee metsälle jos haluaa, eikä talvi haittaa kuten noita luisupulkkia. Miten on jenkki onnistunutkin tekemään moisen paketin, range, kuljetuskapasitetti, vetomassa, siis ihan kaikki. Muotoilukin parasta A-ryhmää. Käsittämätöntä.
https://rivian.com/r1t
Tosin tuohon 60K päälle sitten ALV ja tulli niin aika ylös se hinta sitten jo kipuaakin. Mutta erittäin varteenotettava tuo Rivian on monella mittapuulla.
Se mikä mun mielestä on tosi mielenkiintoista näissä uusissa sähköautoissa, että koko auto-alaa pidettiin vuosisadan alana, jonne ns. market-entry oli tosi vaikeaa ja moni tippui ulos jo heti ensi metreillä tai ulos tuli sen verran kuraa että rahat loppui aikanaan ja homma lässähti. Nyt noilla kaikilla on todella laadukkaat ja valmiit tuotteet millä tulevat markkinoille ja rahaa saavat kerättyä sellaisia summia ettei kassavaje lopeta leikkiä vaikka pakkasella ollaankin vuosia.
Vanhojen automerkkien osalta niille alkaa tulla aika paljon vaikeuksia vuosia kasvatetuista organisaatioista ja overheadistä. Näillä uusilla toimijoilla kun ei ole (vielä) näitä ongelmia ja pystyvät tosi leanisti rakentamaan firmaa. Voi miettiä tosi monta juttua ihan eri tavalla kun ei tarvi ottaa vuosien taakkaa huomioon.2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
Comment