Originally posted by PNM2
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa VI
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Ilmeisesti seiskassa tuo sama päivitys tuli vasta faceliftissä ja siirryttäessä 740e -> 745e?
Harkinnassa tuollainen 740e, joten siksi kiinnostaa.__________________________________
G12 740Le M-Sport almandin-braun metallic
ex.
E93 330i M-Sport saphirschwarz metallic
E90 325i M-Sport Le Mans blau metallic
E46 328i Coupe topazblau metallic
E36 320i Coupe diamantschwarz metallic
Lika barn leker bäst med varandra.
Comment
-
-
Model S meni vähän yllättäen eilen kaupaksi ja vielä suurempana yllätyksenä löytyi sopiva Model Y tänä aamuna. Taas mennään!Audi e-tron 55
Exiä:
1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.
Comment
-
-
Originally posted by sarppo View PostIlmeisesti seiskassa tuo sama päivitys tuli vasta faceliftissä ja siirryttäessä 740e -> 745e?
Harkinnassa tuollainen 740e, joten siksi kiinnostaa.Helkama S3000
Myydään kutosen alustaosia
This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla
Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"
Comment
-
-
Originally posted by Thmas View PostModel S meni vähän yllättäen eilen kaupaksi ja vielä suurempana yllätyksenä löytyi sopiva Model Y tänä aamuna. Taas mennään!
Mikä sai pysymään ns. merkissä?
Täällä näyttää varmalta, että i3s:n jälkeen tulee tämän vuoden Model 3 SR+. Vaikea sanoa miksi lopulta Model 3, ehkä joku ihmisen primitiivinen syy. Hyviä rationaalisia syitä on vetotapa, teho, matkantekokyky, tilat, laaja varustetaso, sedan kori, ulkonäkö ja brändi. Hyvää myös LFP-akku (ei nikkeliä tai kobolttia). Jotain samaa tuossa kuin 3-sarjan BMW;ssä, kun sellaista ei 50k€ vielä sähköisenä saa. i4 karvalakkina on 60k€.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Originally posted by Esko View PostAuto maksanut noilla varusteilla uutena 80-85k, niin 4 vuotta vanhana tarjotaan enää 26.800€, niin mitä helvettiä!F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
Originally posted by jani View PostMutta jos auto olisi i4nen, siitä saisi varmaan vielää 66.800€, ainakin foorumin sähköautotietäjien mukaani4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Originally posted by PNM2 View PostErittäin väsynyttä vääntöyritystä mutta ehkä säkin saat sitten joskus sen i4:n käytettynä ostettua. Jonkun ne pitää uutena ensin ostaa ja ostajista vähintään osa miettii uutena ostetun rassinsa jälleenmyyntiarvoa.
Tuotantomäärän 10x ei käy ihan hetkessä, koska se [muun muassa] edellyttää litiumin kaivamisen määrän [noin] seitsenkertaistamista. Taas tuollainen litiumkaivos syntyy varmaan 5-10 vuodessa jos nyt aloittaa. LFP-akut tulevat kuitenkin hintansa takia olemaan todennäköisesti se volyymituote, ja siihen etenkin tarvitaan litiumia. Pullonkaulat siis voinevat poistua tällä teorialla, että tuotannossa on isoja pullonkauloja vasta joskus 2030.
Litiumin 7x.
______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Originally posted by PNM2 View PostErittäin väsynyttä vääntöyritystä mutta ehkä säkin saat sitten joskus sen i4:n käytettynä ostettua. Jonkun ne pitää uutena ensin ostaa ja ostajista vähintään osa miettii uutena ostetun rassinsa jälleenmyyntiarvoa.
Minun veikkaus on edelleen että tässä markkinatalaoushelvetissä sähkötötterö i4sen hinnat putoaa myös sen n. 50%/4vuotta, eivät tule olemaan poikkeus.
Voi toki olla että olen väärässä, 2026 ajan edelleen väsyneellä pöllö-öljy autolla, koska i4 maksaa liian paljon minulle, eikä Santtu myönnä rahoitusta.
Palataan tähän aiheeseen muutaman vuoden päästä ja katsotaan miten esim. i4 hinnoille on käynyt.Last edited by jani; 20-11-2022, 10:10.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
Originally posted by ///Jone View PostHyvin mahdollista, ettei pahinta pullonkaulaa sähköautojen tuotannossa ole vielä nähty. Kuitenkin "vasta" noin 10 % valmistetuista/rekisteröidyistä autoista globaalisti ja 20 % euroopassakin 2021 sähköisiä. En pidättelisi hengitystä, odotellessa i4:n hintaromahdusta. Kaikkea toki voi aina käydä.
Tuotantomäärän 10x ei käy ihan hetkessä, koska se [muun muassa] edellyttää litiumin kaivamisen määrän [noin] seitsenkertaistamista. Taas tuollainen litiumkaivos syntyy varmaan 5-10 vuodessa jos nyt aloittaa. LFP-akut tulevat kuitenkin hintansa takia olemaan todennäköisesti se volyymituote, ja siihen etenkin tarvitaan litiumia. Pullonkaulat siis voinevat poistua tällä teorialla, että tuotannossa on isoja pullonkauloja vasta joskus 2030.
Litiumin 7x.
https://www.nature.com/articles/d41586-021-02222-1Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
-
Originally posted by jani View PostVähän nyt oli pakko vääntää kun Esko antoi esimerkin reaalimaailmasta missä hybridiauton hinta 4vuodessa tullut alas noin 65-70% uuden hinnasta. Luulisi että tuollainen olisi paremmin säilyttänyt hintansa? Sanonpahan vaan edelleen, saa itselleen kovasti valehdella että sähköautot olisivat poikkeus tässä markkintalaousmaailmassa ja että niiden arvon pudotus tulisi olemaan 4vuoden aikana 10-20%?
Mutta voi olla että olen väärässä, 2026 ajan edelleen väsyneellä pöllö-öljy autolla, koska i4 maksaa liian paljon minulle, eikä Santtu myönnä rahoitusta.
Palataan tähän aiheeseen muutaman vuoden päästä ja katsotaan miten esim. i4 hinnoille on käynyt.Last edited by PNM2; 20-11-2022, 10:10.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Originally posted by Tommix View PostSamaa mieltä. Ja jos nyt ei nopeasti kehitetä uutta akkuteknologiaa tulee sähköautot olemaan mariginaali autoilun kokonaisuudessa ja pelkkä välivaihe siirtymässä vetyautoihin.
Taas vaikkapa lentokoneet ja rekat varmaan kulkee vedyllä tai "sähköbensalla" tulevaisuudessa. Vattenfallilla taisi olla kemiallisen polttoaineen valmistushanke vireilläkin Tukholman edustalla tuotetun merituulen avulla.
Nämä nyt enemmän uskomuksia, joita koitettu perustella.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Originally posted by PNM2 View PostKyseessä oli takavetoinen 530e sedan pienellä tavaratilalla, maksimissaan 30-40 kilometrin sähkörangella ja hitaalla latauksella. Mitä ihmeen järkeä tällaista hybridiä on verrata sähköautoon? 530e:stäkin on parempi painos farmarikoreineen, isompine akkuineen ja nelivetoineen olemassa. Eri asia on miettiä, paljonko moisen hinnan kuuluisi tippua mutta sähköautovertailu on taas pelkkää skeidanjauhanta ja trollaamista.
Vanhemmilla ei saa vetää käytännössä mitään. Tämä voi olla Suomessa joillekin myös ongelma, mökkien luvattu maa.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Originally posted by ///Jone View PostVanhemmilla ei saa vetää käytännössä mitään. Tämä voi olla Suomessa joillekin myös ongelma, mökkien luvattu maa.
Sen muutaman kerran kun vuodessa muka tarvitsen peräkärryä (1500-2000 euron "sijoitus") voisin asian ihan hyvin hoitaa vaikka vuokraamon pakettiautolla.
Toki mökille olisi kiva pyyhältää omalla autolla, kärry perässä...
Comment
-
Comment