Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6745
    • PK-seutu

    Originally posted by PNM2 View Post
    Kyllä. Uskoakseni kaikissa on ennen varsinaista faceliftia tullut päivitys, jossa tuli neliveto, isompi akku, mittaristo ja iDrive7.
    Jep. 7/2019 alkoi MY2020 tuotanto jossa tuli nuo. Kaikki eivät ole nelivetoja, muuten noin kuin sanoit.
    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

    Comment

    • sarppo
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 264
      • Turku

      Ilmeisesti seiskassa tuo sama päivitys tuli vasta faceliftissä ja siirryttäessä 740e -> 745e?

      Harkinnassa tuollainen 740e, joten siksi kiinnostaa.
      __________________________________
      G12 740Le M-Sport almandin-braun metallic
      ex.
      E93 330i M-Sport saphirschwarz metallic
      E90 325i M-Sport Le Mans blau metallic
      E46 328i Coupe topazblau metallic
      E36 320i Coupe diamantschwarz metallic

      Lika barn leker bäst med varandra.

      Comment

      • Thmas
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2008
        • 531
        • HEL

        Model S meni vähän yllättäen eilen kaupaksi ja vielä suurempana yllätyksenä löytyi sopiva Model Y tänä aamuna. Taas mennään!
        Audi e-tron 55

        Exiä:
        1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

        Comment

        • mikkod
          BTCF Member
          • Aug 2007
          • 5202
          • Stadi

          Originally posted by sarppo View Post
          Ilmeisesti seiskassa tuo sama päivitys tuli vasta faceliftissä ja siirryttäessä 740e -> 745e?

          Harkinnassa tuollainen 740e, joten siksi kiinnostaa.
          Pojalla olisi tollanen 740e myynnissä.
          Helkama S3000
          Myydään kutosen alustaosia
          This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

          Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

          Comment

          • ///Jone
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2009
            • 1281
            • HKI

            Originally posted by Thmas View Post
            Model S meni vähän yllättäen eilen kaupaksi ja vielä suurempana yllätyksenä löytyi sopiva Model Y tänä aamuna. Taas mennään!

            Mikä sai pysymään ns. merkissä?

            Täällä näyttää varmalta, että i3s:n jälkeen tulee tämän vuoden Model 3 SR+. Vaikea sanoa miksi lopulta Model 3, ehkä joku ihmisen primitiivinen syy. Hyviä rationaalisia syitä on vetotapa, teho, matkantekokyky, tilat, laaja varustetaso, sedan kori, ulkonäkö ja brändi. Hyvää myös LFP-akku (ei nikkeliä tai kobolttia). Jotain samaa tuossa kuin 3-sarjan BMW;ssä, kun sellaista ei 50k€ vielä sähköisenä saa. i4 karvalakkina on 60k€.
            ______________________
            Nykyinen:
            Model 3

            BMW:t vuodesta 2009:
            i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5167
              • Kuopio

              Originally posted by Esko View Post
              Auto maksanut noilla varusteilla uutena 80-85k, niin 4 vuotta vanhana tarjotaan enää 26.800€, niin mitä helvettiä!
              Mutta jos auto olisi i4nen, siitä saisi varmaan vielä 66.800€, ainakin foorumin sähköautotietäjien mukaan
              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • SkyMan
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2008
                • 518
                • Sirius

                Originally posted by jani View Post
                Mutta jos auto olisi i4nen, siitä saisi varmaan vielä 66.800€, ainakin foorumin sähköautotietäjien mukaan
                Todennäköisesti paljon enemmänkin.
                Coffee isn´t my cup of tea

                Comment

                • PNM2
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2015
                  • 1110
                  • Espoo

                  Originally posted by jani View Post
                  Mutta jos auto olisi i4nen, siitä saisi varmaan vielää 66.800€, ainakin foorumin sähköautotietäjien mukaan
                  Erittäin väsynyttä vääntöyritystä mutta ehkä säkin saat sitten joskus sen i4:n käytettynä ostettua. Jonkun ne pitää uutena ensin ostaa ja ostajista vähintään osa miettii uutena ostetun rassinsa jälleenmyyntiarvoa.
                  i4 M50
                  ex: G30 530e xDrive M-Sport
                  ex: F11 525d xDrive
                  ex: F11 520d
                  ex: E91 318i

                  Comment

                  • ///Jone
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2009
                    • 1281
                    • HKI

                    Originally posted by PNM2 View Post
                    Erittäin väsynyttä vääntöyritystä mutta ehkä säkin saat sitten joskus sen i4:n käytettynä ostettua. Jonkun ne pitää uutena ensin ostaa ja ostajista vähintään osa miettii uutena ostetun rassinsa jälleenmyyntiarvoa.
                    Hyvin mahdollista, ettei pahinta pullonkaulaa sähköautojen tuotannossa ole vielä nähty. Kuitenkin "vasta" noin 10 % valmistetuista/rekisteröidyistä autoista globaalisti ja 20 % euroopassakin 2021 sähköisiä. En pidättelisi hengitystä, odotellessa i4:n hintaromahdusta. Kaikkea toki voi aina käydä.

                    Tuotantomäärän 10x ei käy ihan hetkessä, koska se [muun muassa] edellyttää litiumin kaivamisen määrän [noin] seitsenkertaistamista. Taas tuollainen litiumkaivos syntyy varmaan 5-10 vuodessa jos nyt aloittaa. LFP-akut tulevat kuitenkin hintansa takia olemaan todennäköisesti se volyymituote, ja siihen etenkin tarvitaan litiumia. Pullonkaulat siis voinevat poistua tällä teorialla, että tuotannossa on isoja pullonkauloja vasta joskus 2030.

                    Litiumin 7x.
                    ______________________
                    Nykyinen:
                    Model 3

                    BMW:t vuodesta 2009:
                    i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                    Comment

                    • jani
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 5167
                      • Kuopio

                      Originally posted by PNM2 View Post
                      Erittäin väsynyttä vääntöyritystä mutta ehkä säkin saat sitten joskus sen i4:n käytettynä ostettua. Jonkun ne pitää uutena ensin ostaa ja ostajista vähintään osa miettii uutena ostetun rassinsa jälleenmyyntiarvoa.
                      Vähän nyt oli pakko vääntää kun Esko antoi esimerkin reaalimaailmasta missä hybridiauton hinta 4vuodessa tullut alas noin 65-70% uuden hinnasta. Veikkaanpa että Eskon porukat ovat hyvinkin miettineet että heidän hybridin hyvitus olisi uuteen i4seen. Lottoan että tämä summa on ollut n. tuplat mitä heille lopulta tarjottiin hyvityksenä. Ymmärtääkseni 530e on varsin hyvä myyntituote tällä hetkellä vai olenko tässäkin asiassa täysin metsässä?

                      Minun veikkaus on edelleen että tässä markkinatalaoushelvetissä sähkötötterö i4sen hinnat putoaa myös sen n. 50%/4vuotta, eivät tule olemaan poikkeus.

                      Voi toki olla että olen väärässä, 2026 ajan edelleen väsyneellä pöllö-öljy autolla, koska i4 maksaa liian paljon minulle, eikä Santtu myönnä rahoitusta.

                      Palataan tähän aiheeseen muutaman vuoden päästä ja katsotaan miten esim. i4 hinnoille on käynyt.
                      Last edited by jani; 20-11-2022, 10:10.
                      F33 435d Mineral-grau metallic
                      K40 K1200s sondermodell

                      Comment

                      • Tommix
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 5425
                        • S:t Karins

                        Originally posted by ///Jone View Post
                        Hyvin mahdollista, ettei pahinta pullonkaulaa sähköautojen tuotannossa ole vielä nähty. Kuitenkin "vasta" noin 10 % valmistetuista/rekisteröidyistä autoista globaalisti ja 20 % euroopassakin 2021 sähköisiä. En pidättelisi hengitystä, odotellessa i4:n hintaromahdusta. Kaikkea toki voi aina käydä.

                        Tuotantomäärän 10x ei käy ihan hetkessä, koska se [muun muassa] edellyttää litiumin kaivamisen määrän [noin] seitsenkertaistamista. Taas tuollainen litiumkaivos syntyy varmaan 5-10 vuodessa jos nyt aloittaa. LFP-akut tulevat kuitenkin hintansa takia olemaan todennäköisesti se volyymituote, ja siihen etenkin tarvitaan litiumia. Pullonkaulat siis voinevat poistua tällä teorialla, että tuotannossa on isoja pullonkauloja vasta joskus 2030.

                        Litiumin 7x.
                        https://www.nature.com/articles/d41586-021-02222-1
                        Samaa mieltä. Ja jos nyt ei nopeasti kehitetä uutta akkuteknologiaa tulee sähköautot olemaan mariginaali autoilun kokonaisuudessa ja pelkkä välivaihe siirtymässä vetyautoihin.
                        Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                        Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                        ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                        Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                        Comment

                        • PNM2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2015
                          • 1110
                          • Espoo

                          Originally posted by jani View Post
                          Vähän nyt oli pakko vääntää kun Esko antoi esimerkin reaalimaailmasta missä hybridiauton hinta 4vuodessa tullut alas noin 65-70% uuden hinnasta. Luulisi että tuollainen olisi paremmin säilyttänyt hintansa? Sanonpahan vaan edelleen, saa itselleen kovasti valehdella että sähköautot olisivat poikkeus tässä markkintalaousmaailmassa ja että niiden arvon pudotus tulisi olemaan 4vuoden aikana 10-20%?

                          Mutta voi olla että olen väärässä, 2026 ajan edelleen väsyneellä pöllö-öljy autolla, koska i4 maksaa liian paljon minulle, eikä Santtu myönnä rahoitusta.

                          Palataan tähän aiheeseen muutaman vuoden päästä ja katsotaan miten esim. i4 hinnoille on käynyt.
                          Kyseessä oli takavetoinen 530e sedan pienellä tavaratilalla, maksimissaan 30-40 kilometrin sähkörangella ja hitaalla latauksella. Mitä ihmeen järkeä tällaista hybridiä on verrata sähköautoon? 530e:stäkin on parempi painos farmarikoreineen, isompine akkuineen ja nelivetoineen olemassa. Eri asia on miettiä, paljonko moisen hinnan kuuluisi tippua mutta sähköautovertailu on taas pelkkää skeidanjauhanta ja trollaamista; taaskaan ei ole esitetty mitään arvioita esim i4:n hinnan säilymisestä mutta silti mainitaan "itselleen valehtelu". Suurin osa niistä, jotka ostavat autonsa uutena, tietävät kyllä, ettei se mikään hyvä sijoitus rahallisesti ole.
                          Last edited by PNM2; 20-11-2022, 10:10.
                          i4 M50
                          ex: G30 530e xDrive M-Sport
                          ex: F11 525d xDrive
                          ex: F11 520d
                          ex: E91 318i

                          Comment

                          • ///Jone
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2009
                            • 1281
                            • HKI

                            Originally posted by Tommix View Post
                            Samaa mieltä. Ja jos nyt ei nopeasti kehitetä uutta akkuteknologiaa tulee sähköautot olemaan mariginaali autoilun kokonaisuudessa ja pelkkä välivaihe siirtymässä vetyautoihin.
                            Henkilöautojen uskoisin kulkevan sähköllä, perustuen ihan vaan vedyn tekoon vaadittavaan sähkön määrään (ajaminen kalliimpaa), varastoinnin vaikeuteen, vetyautojen kehittämättömyyteen (markkinoilla vissii 2 vetyautoa, Lexus ja Hyundai?) ja vetyauton kalliimpaan hintaan (Hyundain vetyauto joku 75k€). Voi toki olla hyvinkin, että rinnalle kirii vety, onhan sillä etunsa: mm. voidaan tuottaa vähemmällä mineraalimäärällä ja pidempi range, sekä nopeampi latausnopeus.

                            Taas vaikkapa lentokoneet ja rekat varmaan kulkee vedyllä tai "sähköbensalla" tulevaisuudessa. Vattenfallilla taisi olla kemiallisen polttoaineen valmistushanke vireilläkin Tukholman edustalla tuotetun merituulen avulla.

                            Nämä nyt enemmän uskomuksia, joita koitettu perustella.
                            ______________________
                            Nykyinen:
                            Model 3

                            BMW:t vuodesta 2009:
                            i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                            Comment

                            • ///Jone
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2009
                              • 1281
                              • HKI

                              Originally posted by PNM2 View Post
                              Kyseessä oli takavetoinen 530e sedan pienellä tavaratilalla, maksimissaan 30-40 kilometrin sähkörangella ja hitaalla latauksella. Mitä ihmeen järkeä tällaista hybridiä on verrata sähköautoon? 530e:stäkin on parempi painos farmarikoreineen, isompine akkuineen ja nelivetoineen olemassa. Eri asia on miettiä, paljonko moisen hinnan kuuluisi tippua mutta sähköautovertailu on taas pelkkää skeidanjauhanta ja trollaamista.

                              Vanhemmilla ei saa vetää käytännössä mitään. Tämä voi olla Suomessa joillekin myös ongelma, mökkien luvattu maa.
                              ______________________
                              Nykyinen:
                              Model 3

                              BMW:t vuodesta 2009:
                              i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                              Comment

                              • nullzwei
                                BTCF Member
                                • Oct 2002
                                • 11056
                                • ?

                                Originally posted by ///Jone View Post
                                Vanhemmilla ei saa vetää käytännössä mitään. Tämä voi olla Suomessa joillekin myös ongelma, mökkien luvattu maa.
                                Omakotiasujana olen käyttänyt tätä samaa "typeränä argumenttina" miksi ei i3.
                                Sen muutaman kerran kun vuodessa muka tarvitsen peräkärryä (1500-2000 euron "sijoitus") voisin asian ihan hyvin hoitaa vaikka vuokraamon pakettiautolla.

                                Toki mökille olisi kiva pyyhältää omalla autolla, kärry perässä...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎