Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Esko
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 11693
    • Kouvola

    Perinteisesti kulutuksista puhuttaessa aika olennainen tieto olisi esim. keskinopeus tai matka-ajoa/sekalaista tms., että voisi edes jollain tasolla verrata kulutuksia. Samoin renkaiden koolla on väliä. Vielä ainakaan etelässä ei talvi ole kunnolla päässyt alkuun eli niitä todellisia talvikulutuksia ei ole saatu. Ei tuo 30-35kwh kulutus alkuun mitenkään mahdottomalta kuulosta alkuun, jos vähintään -10 astetta pakkasta ja auton sisätilat ja akku kylmät liikenteeseen lähtiessä. Sen on sitten lämppärien tehokkuudesta kiinni, että kauan lämpenemiseen menee ja sitäkautta kulutus tippuu. Sisätilat lämpenee nopeammin mitä akut.

    Comment

    • jani
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 5167
      • Kuopio

      Originally posted by Tomi T View Post
      Tavattoman epäkiinnostavia nämä kulutuslukemat ilman minkäänlaista ajomatkan/-nopeuden avaamista, oli sitten polttis tahi sähkö.

      Aika vähän kuullut tarinoita, mutta yksi Pirkanmaalla ammattiajossa oleva iX3 on mennyt n. 22-23kWh/100km viimeaikoina.
      Eipä tuossa ajosuorituksessa ollut mitään ihmeellistä, arkista ajoa tässä Kuopion ympäristössä normaalisti muun liikenteen mukana. Todennäköisesti ajotietokoneen pohjalla oli auton omistajan nurkka ajoa jonka takia kulutus oli noin kova. Mutta tätä samaa ajelua ajetaan nyt dieselillä joten siinä mielessä oli itselle ihan vertailukelpoinen lukema.
      Last edited by jani; 23-11-2022, 23:09.
      F33 435d Mineral-grau metallic
      K40 K1200s sondermodell

      Comment

      • Thmas
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2008
        • 531
        • HEL

        Originally posted by Esko View Post
        Eikö sulla ollu tommonen tilattuna Teslalta uutena kanssa? Mitä käytiin tossa yhtä Model Y:tä katsomassa, niin aivan mahtavat sisä- ja tavaratilat. Vieressä oli iX3 ja eihän noita voi edes verrata tiloiltaan. Miten muuten fiilikset Y:stä?
        Joo edelleen on tilaus voimassa, mutta toimituspäivästä ei ole tietoa. Tämä minkä nyt hommasin on tämän kevään malli, suomi-peli ja maksoi melkeen 15 ke alle uuden hinnan, saattaa jäädä uusi lunastamatta.. Nyt on käytetyissä sähkäreissä ostajan markkinat

        Fiilikset ihan jees. Selkeästi jämäkämmän ja uudemman oloinen auto kuin 2019 Model S. Tilat on erinomaiset. Hyvin käytännöllinen auto. Takapyöräpainotteinen regen häiritsee vähän liukkaalla, mutta siihen tulee ilmeisesti softapäivitys. Ja tässä on nastat alla, tuntuu oudolta kun tottunut ajamaan kitkoilla. Joku lisäeristys tähän on laitettu 1. omistajan toimesta, melu ei ole nastoillakaan mahdoton.
        Last edited by Thmas; 24-11-2022, 21:24.
        Audi e-tron 55

        Exiä:
        1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

        Comment

        • JH.
          Bimmer Fanatic
          • May 2007
          • 793
          • PKS

          Oon nyt ajellu i4 e40:llä n. 600 km sekalaista ajoa Helsingissä ja ympäristössä ja vieny keskimäärin 22,1 kwh/100 km. Esilämmitystä on käytetty sellanen 10-20 kertaa tänä aikana joku 5-15 min ja yleensä joka toinen kerta akusta. Lumet sulatettu joka kerta sähköllä ja pari kaveria käynyt koeajolla (jolloin n. 30kwh/100km).

          Oikein tyytyväinen, kulutus odotusten mukainen. Lexus vei mun ajossa 7l/100 ja E90 -06 325iA 12,5/100.
          MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
          Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
          BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

          Käyttis i4 eDrive40
          Kesällä E36 M3
          Radalla E36 325i track day tool

          Comment

          • Turder
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2008
            • 464
            • Suomi

            Mulla Polestar 2:ssa ainakin eniten vaikuttaa kulutukseen onko sadetta vai ei. Lähdöt aina lämpimästä tallista kotoa ja töistä, joten akun ja kabiiniin lämmitykseen ei mene alussa paljoakaan sähköä. Työmatka 25km, josta n. 20km motaria. Kesällä kulutus oli tuolle pätkälle n. 15-17kWh/100km. Nyt kuivalla kelillä pikkupakkasilla mennyt n. 19-21kWh/100km. Sitten joku sellainen marraskuun +5 ja rajumpi sade niin sellainen 22kWh/100km aina Mukava nähdä sitten mitä tulee olemaan -25 kelissä tai oikein rankassa nuoskalumisateessa.

            Comment

            • Iltsu
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2004
              • 778
              • Espoo

              Täällä on nyt ollut uusi Model Y perf viikon alla. Tilojen, softan, tehon, latausnopeuden ja kulutuksen puolesta ei löydy vastaavaa hintaluokassaan mistään.

              Nokian R5 EV kitkoilla todella hiljainen ja hieno peli ajella, ja kyllä työntää tarvittaessa. Kulutus ~300km matkalla pk-seudulla 20kWh/100 lämmityksineen 19" renkailla.

              Lämpöpumppu porsi 180km kohdalla, se hoidettiin nätisti takuuseen ja sijaisauto vajaaksi viikoksi alle. EV6 GT ja Mustang on itseasiassa kalliimpia.
              Last edited by Iltsu; 25-11-2022, 23:21.
              Tesla Model Y Performance
              E36 318iS "jäärata/rallicross"

              Comment

              • lnaukkar
                Bimmer Rookie
                • Sep 2015
                • 189
                • Helsinki

                Nyt kun etelässäkin ollut pidempään pientä pakkasta niin i4 M50 19” kulutuksesta muutama juttu.

                Tuntuis vakiintuvan omassa ajossa jonnekin 25 kWh molemmin puolin. Enimmäkseen pätkäajoo, ajotyyli vaihtelee.

                Jotain hieman pidempiä matkoja mennyt alle 20 kWh, silloin rauhallista ajoa kehällä ja talvinopeutta motarilla.

                Tuntuis siltä että jos olettaa 25 pidemmällä matkalla niin on turvassa. Kaupunkisuhauksessa sitten enemmän.
                2023 G26 i4 M50
                2023 U11 iX1 xDrive30

                Comment

                • GameOver
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 3026
                  • Sjundeå

                  Originally posted by Turder View Post
                  Mulla Polestar 2:ssa ainakin eniten vaikuttaa kulutukseen onko sadetta vai ei. Lähdöt aina lämpimästä tallista kotoa ja töistä, joten akun ja kabiiniin lämmitykseen ei mene alussa paljoakaan sähköä. Työmatka 25km, josta n. 20km motaria. Kesällä kulutus oli tuolle pätkälle n. 15-17kWh/100km. Nyt kuivalla kelillä pikkupakkasilla mennyt n. 19-21kWh/100km. Sitten joku sellainen marraskuun +5 ja rajumpi sade niin sellainen 22kWh/100km aina Mukava nähdä sitten mitä tulee olemaan -25 kelissä tai oikein rankassa nuoskalumisateessa.
                  Toi on muuten totta, että kasvanut vierintävastus (vettä, loskaa, lumipöperöä tiellä) vaikuttaa yllättävän paljon enemmän kulutukseen/rangen, kuin pelkkä ulkolämpötilan muutos.
                  -22 Lexus ES300h
                  -07 Subaru Outback

                  ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6745
                    • PK-seutu

                    Originally posted by GameOver View Post
                    Toi on muuten totta, että kasvanut vierintävastus (vettä, loskaa, lumipöperöä tiellä) vaikuttaa yllättävän paljon enemmän kulutukseen/rangen, kuin pelkkä ulkolämpötilan muutos.
                    Vahvistan tuon näkemyksen. Huomannut iX3:lla saman. Ajonopeus ja vierintävastus / keliolosuhteet vaikuttaa eniten
                    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                    Comment

                    • Laku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 17527
                      • Turku

                      Originally posted by GameOver View Post
                      Toi on muuten totta, että kasvanut vierintävastus (vettä, loskaa, lumipöperöä tiellä) vaikuttaa yllättävän paljon enemmän kulutukseen/rangen, kuin pelkkä ulkolämpötilan muutos.
                      Varmasti, kun näkyy diesel-auton kulutuksessakin.
                      Näillä mennään:
                      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                      Comment

                      • miyli
                        BTCF Member
                        • Dec 2008
                        • 2089
                        • Naantali

                        Originally posted by pyroz View Post
                        Vahvistan tuon näkemyksen. Huomannut iX3:lla saman. Ajonopeus ja vierintävastus / keliolosuhteet vaikuttaa eniten
                        Mites tommosella IX3 pärjää talvella ja liukaalla kun takavetoinen ? ei taida olla vielä paljon kokemusta sulla kun tämän vuotinen auto. Itsellä mietinnässä vaihtaa tuo X2 plugari täys-sähköön jossain vaiheessa ja katsellut IX3 tai sitten uusi IX1 joka riittäisi tilojen puolesta kyllä meille.
                        Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                        Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                        Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                        Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                        Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                        Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                        1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                        0-200km/h 11.40s
                        100-200km/h 6,00s
                        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                        Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6745
                          • PK-seutu

                          Originally posted by miyli View Post
                          Mites tommosella IX3 pärjää talvella ja liukaalla kun takavetoinen ? ei taida olla vielä paljon kokemusta sulla kun tämän vuotinen auto. Itsellä mietinnässä vaihtaa tuo X2 plugari täys-sähköön jossain vaiheessa ja katsellut IX3 tai sitten uusi IX1 joka riittäisi tilojen puolesta kyllä meille.
                          Mahtava laite. Itsellä ei tarvetta kiivetä vuorille tai muuta offroad meininkiä, mutta normaaliin käyttöön kunnon kitkoilla tuntuu etenevän todella hyvin
                          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                          Comment

                          • S.P.R
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 1009
                            • Oulu area

                            Originally posted by pyroz View Post
                            Mahtava laite. Itsellä ei tarvetta kiivetä vuorille tai muuta offroad meininkiä, mutta normaaliin käyttöön kunnon kitkoilla tuntuu etenevän todella hyvin
                            Itsellä on nastat ix3 alla ja pito on uskomattoman hyvä. Aikaisemmat takavetoautot ei yllä lähellekään. Toki pahimmat kelit on vasta edessä, mutta toistaiseksi pito on ollut positiivinen yllätys.

                            Kulutukset kesällä alle 20, syyskuu 20,4, lokakuu 21,9 ja marraskuu 23,3.
                            Ajoa aika paljon motarilla. Keskinopeus about 63 km/h

                            Comment

                            • bemmeri
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4181

                              Paljonko tuommoisen IX3 todellinen range on nyt hieman viileimmillä keleillä ollut, sekä mitä se tulee olemaan kun kelit painuu sinne -10C alle, lämmityksineen, yms. kaupunki-taajamapyörittelyssä?
                              EVERYTHING | WORKS

                              Comment

                              • JH.
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2007
                                • 793
                                • PKS

                                i4 takavedossa on kanssa huippupito - 2-vetoisuuden rajoissa toki. Mutta aina tuntuu vetävän oikeasti kahdella. Tiukassa paikassa pystyy myös ajamaan hyvin pidon rajalla kun voimalinjan vaste on niin hyvä.

                                Heijaaminen kiinnijäädessä on vielä testaamatta kun ei ole tullut vielä oltua jumissa. Se on joissain automaattiautoissa puolimahdoton ja heikentää kykyä päästä omin avuin irti.
                                MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                                Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                                BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                                Käyttis i4 eDrive40
                                Kesällä E36 M3
                                Radalla E36 325i track day tool

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎