Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6709
    • PK-seutu

    Originally posted by GameOver View Post
    Pyrozin kanssa aivan samalla linjalla. Jos ei uuden auton osto ole missään skoopissa muutenkaan, niin ei se tilanne itsessään muutu sitä nykyistä käyttöautoa uuteen autoon (oli sitten polttis tai sähkäri) vertaamalla. Ja tottakai fiilis ratkaisee, "en halua sähköautoa" on ihan yhtä validi peruste, kuin mikä tahansa muu sen tilalle esitetty, hyvin spesifillä tavalla löydetty "järkiperäinen" syy.

    Ja toisaalta, oikeassa maailmassa eletään kuukausierä kerrallaan, vaikka kuinka jokainen rahamies väittäisi muuta. Ylivoimaisesti suurin osa ottaa sen auton jollain rahoitusratkaisulla ja sen myötä kuukausittaisten kulujen seuraaminen on helpompaa. Sitten, jos näyttääkin siltä, että sen nykyisen kuluilla (kk-erä+polttoaineet) saisikin yhtäkkiä uuden Model3:n alle pitkällä piuhalla ja isolla jämärillä, niin melkoisen houkutuksen edessä sitä ihminen taitaa olla. Pääsisi laittamaan Someenkin kuvia, joissa sopivasti näkyy vielä ratti. Ihan vaan "not to brag but...."


    Mielenkiintoisen hintadropin oli muuten taas tuo narkki töräyttänyt. Ja sehän ei omistajia haittaa, koska "väliraha uuteen pysyy kuitenkin samana". Pakko varmaan uskotella noin, mutta koska tosiasiallisesti pätkä on pitkä ja pääoman lyheneminen ei pysy arvonaleneman perässä, niin tuota "samana pysyvää välirahaa" vastaan nousee se kuukausierä ihan kohtuullisesti.
    Sama ilmiö alkoi jo päälle 20 vuotta sitten Fiat Puntojen kohdalla, joita Deltasta sai pienellä kuukausierällä. 4-vuotiaina niitä oli tarjolla vaihtoon vaikka millä mitalla, hyvityshinta jossain 5 tuhannen molemmin puolin. Velkaa vain oli vajaat 8000€ autosta, joka neljä vuotta aiemmin oli maksanut 11000€.
    Nykyään vaan nollakorkosukupolven myötä summat ja riskit on melkoisen paljon suuremmat.

    Näistä mun teksteistä saa sen kuvan, etten Tesloista juurikaan piittaa. Ja totta se onkin Oma mielipide onkin, että ovat kyllä digipuolelta ja liitettävyydeltään todella hyviä, mutta autoina taas ei kovinkaan kaksisia. Siinä mielessä se ei eroa siitä, mitä amerikanvehkeet on olleet jo viimeiset päälle 40 vuotta. Nitiseviä ja rämiseviä kikkareita, joista aina joku paikka vähän repsottaa tai on vinksallaan. Mutta voin olla myös väärässä, koska melkoisia määriä niitäkin Suomeen myydään. Kertonee siitä, että se "perceived quality" merkitsee eri ihmisille eri asioita.
    Toki. Syitä ja perusteluja omille valinnoille saa ihan vapaasti olla vaikka mitä. Itsekin hankin juuri yhden V8 laitteen lisää vaikkei siinä mitään järkeä ole Oma teksti oli puhtaasti euroihin ja niiden vertailuihin pohjautuva.

    Tesla model Y on todella monelle niin kova luu Exceliin laitettuna (eli jälleen ne eurot), etten yhtään ihmettele miten paljon niitä on. Se ei toki siitä silti hyvää autoa tee
    Last edited by pyroz; 18-01-2024, 15:14.
    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

    Comment

    • Jarger
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2005
      • 3731
      • Finnland

      Edullisuudesta puhuminen ei kyllä luonnu millään tavalla samaan lauseeseen uuden ostamisen kanssa jos on millään tavalla realistista perspektiiviä asioihin. Olettaen että on edes joskus itse auton huoltoja tehnyt, kuten voisi olettaa ihmisten tehneen tällä foorumilla.

      Ja kun suomalainen alkaa puhua sähköauton päästöistä täällä Suomessa, niin silloin on elämä varmasti todella hyvin ja asiat hienosti. Itsellä ei tule mieleenkään alkaa tuollaisesta stressaamaan kokonaiskuvassa

      Suuren maailman tuntua tässä Pikku-Amerikassa. Ois kyllä hienompaa jos suhtauduttais yhtä suojelevasti omaan kansaan, historiaan ja kieleen kuin siihen että me nyt pilataan maailma co2 päästöillä täällä.
      On mennyt myyntipuheet ainakin perille jos jotain positiivista pitää hakea, ei ole hukanneet massimiehet mainosrahojaan. Danke Elon ja kumppanit
      Negatiiviset kauppakokemukset:
      Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6709
        • PK-seutu

        Originally posted by Jarger View Post
        Edullisuudesta puhuminen ei kyllä luonnu millään tavalla samaan lauseeseen uuden ostamisen kanssa jos on millään tavalla realistista perspektiiviä asioihin. Olettaen että on edes joskus itse auton huoltoja tehnyt, kuten voisi olettaa ihmisten tehneen tällä foorumilla.

        Ja kun suomalainen alkaa puhua sähköauton päästöistä täällä Suomessa, niin silloin on elämä varmasti todella hyvin ja asiat hienosti. Itsellä ei tule mieleenkään alkaa tuollaisesta stressaamaan kokonaiskuvassa

        Suuren maailman tuntua tässä Pikku-Amerikassa. Ois kyllä hienompaa jos suhtauduttais yhtä suojelevasti omaan kansaan, historiaan ja kieleen kuin siihen että me nyt pilataan maailma co2 päästöillä täällä.
        On mennyt myyntipuheet ainakin perille jos jotain positiivista pitää hakea, ei ole hukanneet massimiehet mainosrahojaan. Danke Elon ja kumppanit
        Missasit pointin täysin. Olet aivan oikeassa, että uuden auton ostaminen on kaikkein hölmöintä jos eurojansa arvostaa. Se ei ole muuttunut mihinkään. On kuitenkin aika paljon ihmisiä jotka niitä uusia ostaa (ja onneksi ostaa niin meille tulee käytettyjä tarjolle). Heidän kannattaa yhä useammin valita sähköinen vaihtoehto jos joka tapauksessa uutta ovat ostamassa.
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • Kanerv4
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2009
          • 976
          • Tampere

          Originally posted by pyroz View Post

          Missasit pointin täysin. Olet aivan oikeassa, että uuden auton ostaminen on kaikkein hölmöintä jos eurojansa arvostaa. Se ei ole muuttunut mihinkään. On kuitenkin aika paljon ihmisiä jotka niitä uusia ostaa (ja onneksi ostaa niin meille tulee käytettyjä tarjolle). Heidän kannattaa yhä useammin valita sähköinen vaihtoehto jos joka tapauksessa uutta ovat ostamassa.
          Tätä kun ajattelee noin 90% suomesta niin siitä päästäänkin nykyiseen ongelmaan mikä tätä maata vaivaa että uudet autot ostetaan väistämättä yrityksille tai liisataan, ei siellä montaa jamppaa ole jotka sen uuden ostaa kuten myyntiluvuistakin vuosittain näkee. Kuten olen sanonut että suomi on ja tulee olemaan vanhojen paskojen luvattu maa sekä kansalaiset ottaa tupla turpaan vedon auton arvon alenemassa (poislukien uudet sähköt nykyään) Harva laskee auton verottoman arvon (taxfree) pudotuksen ja Autoveron pudotuksen. Suomessa kun nämä ovat yhdessä ja vero luo kertoimen tuohon arvon alenemaan myös jota ei verottomissa maissa ole.

          Toki eipä samanlaista keskustelua ole ollut aiemmin, vielä viisi vuotta sitten. Teslamiesten mikään ei saa maksaa mitään kulttuuri on levinnyt ja nyt sitä herkemmin asiaan takerrutaan. Ei S-mese mies vieläkään valita vaikka hintaa sulaa 100k kun auton vie vaihtoon, osamaksu miehet kylläkin. Anteeksi kun sanoin Tesla henkilöiden mutta noiden Model 3 mallien mukana tämä ilmiö nosti päätään. alle 400e/kk ja jämäri 47%. Palkka bruttona kuitenki 2/3 osa mitä auto maksaa niin nythän seuraukset on tuossa joka päiväisessä kaupankäynnissä mukana kun ei saa loppuvelkaa kurottua umpeen kuin nordean joustoluotolla ja sekin on yli 10k järjestään joka jampalle.
          Last edited by Kanerv4; 18-01-2024, 20:04.

          Comment

          • ritariässä
            BTCF Member
            • Jan 2006
            • 3517
            • Raisio

            Suomen suosikissa Toyotan Corollassa jos autoveroa runsaat 2000€, joten ei se bensa-auton ostaja korkealta putoa kun vieressä eräs amerikkalainen sähkäautovalmistaja vähintään kerran vuodessa laskee hintoja useilla tonneilla ja se vasta kylmää kyytiä antaa ostajille ja asettaa tiukkaan paikkaan kun seuraavaa aletaan ostaa… osamaksu näissä kun yleensä mukana.
            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7397
              • Oulu

              Originally posted by Wespa View Post
              Ja toisaalta pelkästään se uudemman auton parempi turvallisuus ja pienempi kulutus eivät kaikille ole ne tärkeimmät autonvalintakriteerit, eivät edes siinä tilanteessa että kyseessä on ns. perhekäyttis niin kuin meillä tuo E39. Ei mullakaan olisi mitään ongelmaa rahoituksella ostaa pakkauutta autoa jos vain joltain valmistajalta saisi sellaisen joka millään tasolla kiinnostaisi. Sinänsä harmi ettei hienon näköisiä ja muutenkaan aidosti kiinnostavia autoja ole juurikaan valmistettu enää 2000-luvun alun jälkeen, mutta minkäs teet.
              Tässähän tuli omatkin ajatukset aika hyvin tiivistettyä. Poislukien ehkä se että jos nyt kuitenkin reilusti tuoreempi auto pitäis jostain syystä hommata niin sitten kiinnostais myös toinen ääripää. Eli mahdollisimman modernia ja erilaista, siis käytännössä joku "akkutakuu vielä voimassa" 30-35k€ Model 3 vois ihan hyvin olla listalla. Tuolla hoituis ainakin 98% omista ajotarpeista. Ja mitään yhtä tuoretta vähänkään kiinnostavaa Bemaria ei vain tuolla rahalla saa ja kalliimmat taas vaatis rahoitusta mihin ei ole kiinnostusta.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • Jarger
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2005
                • 3731
                • Finnland

                Originally posted by pyroz View Post

                Missasit pointin täysin. Olet aivan oikeassa, että uuden auton ostaminen on kaikkein hölmöintä jos eurojansa arvostaa. Se ei ole muuttunut mihinkään. On kuitenkin aika paljon ihmisiä jotka niitä uusia ostaa (ja onneksi ostaa niin meille tulee käytettyjä tarjolle). Heidän kannattaa yhä useammin valita sähköinen vaihtoehto jos joka tapauksessa uutta ovat ostamassa.
                Mutta kyllä se vituttaa näitä vanhojakin rapata. Ostin keskikonsolin jalopuun käytettynä, varmistin moneen kertaan ettei ole halkeimia ym ja on kuin uusi. Eilen sain paketin, vasta tänään viitein avata kun oli jotenkin "sellanen olotila" taas, että kohta vituttaa. No, siellähän sitä löytyy iloinen isompi halkeama ja toinen pienempi.

                Siis vittu, mikä ihmisiä vaivaa... Tuokin kuitenkin hollantilainen firma.

                Alan näin viidettä kymppiä käyvänä ihmisenä ymmärtää sitä kun joku haluaa ostaa uuden, eikä halua käsiään paskoa näiden kanssa. Itse oon jo alkanut moneen kertaan miettimään ostanko etänä keneltäkään mitään käytettyä osaa, jos ei ole firma. Mutta näemmä näinkin käy.

                Syvät pahoittelut kaikille jos koskaan erehdyn arvostelemaan sitä ettei haluta pistää käsiään vanhaan paskaan
                Negatiiviset kauppakokemukset:
                Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                Comment

                • isolohko
                  BTCF Member
                  • May 2004
                  • 900
                  • Kymenlaakso

                  Tesla Model Y hinnat tippuivat, ennakoinee FL:n tuloa.

                  Parisen vuotta ja 70tkm EV autoilua takana, mikäli käyttötarve ja latausmahdollisuudet pysyy nykyisellä tasolla, EV myös pysyy. Talouden ICE jäänyt varsin vähälle käytölle, lähinnä silloin kun kahden ajoneuvon yhtäaikainen tarve.

                  e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                  Comment

                  • Wespa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2016
                    • 1832
                    • Karjaa

                    Originally posted by Jarger View Post
                    Syvät pahoittelut kaikille jos koskaan erehdyn arvostelemaan sitä ettei haluta pistää käsiään vanhaan paskaan
                    Pakko pistää kun uutena ei saa mitään mikä kiinnostais yhtään. No ehkä joskus sitten jonkun glassikon EV-konversio voisi olla ihan hauska..
                    E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                    Porsche 944 -86 (DE)
                    Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                    Comment

                    • ritariässä
                      BTCF Member
                      • Jan 2006
                      • 3517
                      • Raisio

                      Volkkarin olis helppo tehdä kuplasta sähköversio kun muutenkin takavetoisuutta sähköpeleissä suosineet, mutta se juna tais jo mennä heiltä ohi kun eivät edesosaa päättää tehdäänkö sitä 25t€ sähköautoa joskus vai heti.
                      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                      Comment

                      • ///Jone
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2009
                        • 1281
                        • HKI

                        Liekkö vitsenä nämä jämäriprosentit, mutta rahoitusyhtiöt eivät tee hyväntekeväisyyttä eli anna vakuusarvon olla eri kuin lainamäärä. Omansa toki tilanne, jossa auton hinta on tippunut -20%. Muussa tapauksessa he kyllä aika tarkkaan katsovat lyhennyksen vastaavan arvonalenemaa.
                        ______________________
                        Nykyinen:
                        Model 3

                        BMW:t vuodesta 2009:
                        i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6709
                          • PK-seutu

                          Originally posted by ///Jone View Post
                          Liekkö vitsenä nämä jämäriprosentit, mutta rahoitusyhtiöt eivät tee hyväntekeväisyyttä eli anna vakuusarvon olla eri kuin lainamäärä. Omansa toki tilanne, jossa auton hinta on tippunut -20%. Muussa tapauksessa he kyllä aika tarkkaan katsovat lyhennyksen vastaavan arvonalenemaa.
                          Kyllä näitä tapauksia silti riittää pilvin pimein, että autosta on enemmän velkaa jäljellä kuin mitä siitä saa...
                          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                          Comment

                          • GameOver
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 3026
                            • Sjundeå

                            Juu kyllä niitä on ja vaikka kuinka. Muutama vuosi sitten taas välillä autokauppaa tuli työn puolesta tehtyä ja ehkä 4/5 kaupoista vaati päänraapimista jämärin kanssa. Ja osan kanssa ei pystynyt tekemään.

                            Ja uuden kohdalla kuukausierän vinguttaminen alkoi alusta. Rahoitusyhtiöitä koitettiin läpi erinäisiä ja lopulta Santanderille yleensä kelpasi. Monen kanssa toki onnistuttiin järkeilemään asia niin, ettei jämäriksi lopulta otettu liian isoa palaa vaan että viiden vuoden päästä kyseinen auto olis sen arvoinen, että jämärin päälle jäisi joku käsiraha. Saisi sen vivutuskierteen katkaistua lopulta.

                            Vaihtoautobasaareissa tuskin tuommoista moraalista ongelmaa on. Ihan jo myyjän palkkiomallin perusteella.
                            -22 Lexus ES300h
                            -08 Subaru Impreza

                            ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                            Comment

                            • Kanerv4
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2009
                              • 976
                              • Tampere

                              Originally posted by ///Jone View Post
                              Liekkö vitsenä nämä jämäriprosentit, mutta rahoitusyhtiöt eivät tee hyväntekeväisyyttä eli anna vakuusarvon olla eri kuin lainamäärä. Omansa toki tilanne, jossa auton hinta on tippunut -20%. Muussa tapauksessa he kyllä aika tarkkaan katsovat lyhennyksen vastaavan arvonalenemaa.
                              Kyllä noiden 0.99-1.99% korkokautena meni ihan sukkana läpi mikä vaan sähkö ja hybridiauto. Kunhan oli työpaikka sekä säännölliset tulot jos ei mennyt vaikka Santanderiin niin asiakkaalla oli sitten henkilökohtaisesti jotain kränään niin kappas kummaa kun sama meni Lähitapiolaan ja kauppa kiinni. Parhaimmat jämärit liikkuivat 50% tuntumassa mutta 45% oli sääntö eikä poikkeus. Sen verran monta rekallista oon Tesloihin tehnyt rahureita. Muistan kun yksi kaveri maksoi väliran käteisellä ilman velkaa ja se oli Viinin punainen Model 3 Long Range hintaan 67700e vuodelta -21. Hyvin muistan kun se oli oikeesti ainoa sinä vuonna. Kaikki muut menivät täysin samalla kaavalla.

                              Siellä on useampi Model Y kun hinnat kirposivat sinne 75-79 väliin ja uutta sai 69900e niin 45% pinnan jämärillä, näiden kaverien loppuvelka on tällä hetkellä 3-4 vuoden päästä se mitä auton arvo on nyt.

                              Comment

                              • Jarger
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2005
                                • 3731
                                • Finnland

                                Sanokaa mitä sanotte, mutta kyllä tuollaisessa minusta on jotain kovin kaunista! https://f.ylilauta.org/01/36/0136995a7e38122b.mp4
                                Vanhempi Ruotsin ylpeys, sydäntä lämmittää
                                Negatiiviset kauppakokemukset:
                                Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎