Originally posted by Tomi T
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa VIII
Collapse
X
-
S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
-
-
Ja pitäisi verrata vielä saman ikäluokan autoja, että arvonaleneman olettaisi olevan samaa luokkaa. Jos nyt vaikka omalta kohdalta pohdin vaihtoehtoja pari vuotta sitten. Model S P90D tai F10 M5. Molempien ajokilometrit ostohetkellä alle 100tkm ja meillä tulee kilometrejä noin 15tkm vuoteen, josta suurin osa taajama-ajoa. Molempien hankintahinta 2022 noin 60k. Jos lasken 12l/100km keskikulutuksella ja 2€/l polttoainehinnalla, tulee pelkästään polttoaineista 7200€ kahdessa vuodessa. Vastaavasti sähköllä 25kwh/100km ja 0,15c/kwh kertoimella tulee 1125€ olettaen, että ladataan pääasiassa kotona. Varmaan 200€ tullut ladattua julkisilla latureilla, joten pyöristän latauskuluiksi 1300€. Erotusta siis sähköauton hyväksi 5900€. Huoltokuluja tuollaiselle F10 M5:lle voi laskea 2000€/vuosi olettaen(toivoen), että mitään kallista ei mene rikki. Vastaavasti sähköautolla toteutuneet huoltokustannukset takuu huomioiden yksi ovenkahva ja takarenkaat yhteensä 900€ kahdelta vuodelta eli 3100€ enempi M5:lla. Erotus nyt sähköauton hyväksi 8000€. Ajoneuvoveroissa on eroa noin 150€ x2 noiden kahden välillä eli erotus nyt 8300€. Vakuutuksista en osaa F10 M5:n kohdalla sanoa, kun ei nettilaskurit anna tehokkaille autoille hintoja suoraan, mutta oletetaan, että isolla kaskolla hinta olisi noin 1000€/vuosi. Model S:lle 750€/vuosi eli M5:lle 250€ x2 kalliimpi. Erotus nyt 8800€.
Sitten tuleekin se hauskin osio eli arvonalenema. Maksoin P90D:stä 2 vuotta sitten 63k ja vielä vuosi sitten näytti, että arvo olisi tippunut noin 5k. Sitten alkoi uusien Teslojen hintojen pudotukset ja sitä kautta käytettyjen markkinoilla alkoi hinnat tippumaan myös. Nyt tuntuu, että myös liikkeet polkee hintoja alas saadakseen kauppaa. Realistisesti ajatellen auton arvo tällä hetkellä Suomen markkinassa on noin 42k eli arvo tippunut 21k. En tiedä riittääkö tuokaan. Vastaavasti F10 M5:sten hinnat on pysyneet kohtuu samoissa. Jos nyt kuitenkin laskee realistisesti yhden 5k arvonalenemaksi, koska samat yksilöt seisoo kuukaudesta toiseen myynnissä liikkeissa. Oletetaan, että olisin maksanut alle 100tkm ajetusta hyväkuntoisesta M5:sta 60k ja nyt siitä saisi 55k.
Kaikki kun ynnää yhteen, tulee erotukseksi 7200€ F10 M5:n hyväksi. Pari vuotta sitten omat laskelmat näytti ”hieman” eri lukemia, mutta onhan tässä näitä muuttujia ollut matkan varrella. Ukrainan sota nosti sähkön ja polttoaineen hintoja. Uusien sähköautojen hintasota on viimeisen vuoden aikana käynyt todella kovana minkä takia myös käytettyjen markkinat ottaa osumaa. Suomen talous on ajautunut taantumaan jne. M-sarjalaisten bemarien hintatasot on pysyneet vakaina tai pyynnit vanhemmissa malleissa jopa nousseet mitä pidän vähän omituisena huomioiden taloustilanteen ja heikon vaihtuvuuden nettiautossa. Mutta pyytäähän saa aina.
Yhteenvetona ei tuo sähköauto omalta osalta mikään järin hyvä sijoitus rahallisesti ole ollut kuten ei auto yleensäkään. Hankintahinnaltaan selkeästi kallein auto itselle ja myös selkeästi isoin arvonalenema tuossa ajassa. Itse asiassa voi laskea jopa, että kaikkien omien edeltävien autojen yhteen laskettu arvonalenema on ollut todennäköisesti pienempi mitä tuossa Teslassa. Harmittaako? No toki se harmittaa, kun ei ainakaan omalla kohdalla raha kasva puussa. Mitä itse autoon tulee, niin olen kyllä tykännyt ja tykkään edelleen. Voimalinja, ajettavuus, tavaratilat, sisätilat, ominaisuudet, etäkäyttö sovelluksen kautta, suorituskyky, käyttökustannukset eritoten suorituskyky huomioiden, neliveto jne. Lista niistä positiivisista ominaisuuksista on todella pitkä. En osaa markkinoita ennustaa kuten en näköjään osannut 2 vuotta takoperinkään, mutta voin edelleen suositella sähköautoa varsinkin edellä mainituista syistä. Todella moni sähköauton ominaisuus saa perinteisen polttomoottoriauton tuntumaan todella kivikautisen aikaiselta jatkojalostetulta tuotteelta. On sähköautossakin omat miinukset mitä täälläkin puitu läpi moneen kertaa. F10 M5 hankinta ei tunnu edelleenkään houkuttelevammalta vaihtoehdolta vaikka sen omistaminen olisi tullut jälkiviisaana viimeiset kaksi vuotta edullisemmaksi.
Omalta osalta pohdinnat auton pitämisen/vaihtamisen suhteen jatkuu. Meillä arkiajot pääasiassa taajama-ajoa ja riittää lataus kerran viikossa mikä on ollut mukava pörssisähkönkin kannalta. Pidempiä reissuja pohjoiseen tulee about 3kpl vuodessa ja päälle muut reissut mökeille yms mihin riittää yleensä kotilatauksen range. Jotenkin mieli tekisi saada lisää toimintasädettä eritoten noille pohjoisen reissuille talvella. En tiedä onko tulossa vanhaksi mutta tuntuu, että annan nyt enempi painoarvoa rangelle kuin älyttömälle suorituskyvylle. On se 0-100 3s ihan hauska paperilla, mutta jos kiihtyvyys on sekunnin heikompi ja saisin vastapainoksi vaikka 200km todellista toimintasädettä, niin valitsisin jälkimmäisen. Autolla on ajettu nyt 115tkm ja akkutakuu loppuu ensi kesänä. Auto on teknisesti 100% kunnossa ja huoltohistoriakin tiedossa ja kaikki Model S:n perinteiset tyyppiviat korjattu takuuseen vuosien varrella eli huolettomia ajoja on todennäköisesti tiedossa. Mm. Akkuauto tarjoaa 750€ akun ja LDU:n huoltotarkastusta, joka voisi olla hyvä teettää, jos autoa pitää vielä pidempään. Model S Long Range Raven kiinnostaisi varsinkin, kun niiden hinnat on tippuneet ihan järkyttävän paljon ja Ruotsin kruunu olisi todella edullinen edelleen. Mietityttää myös mihin nämä markkinat menee. Jatkuuko samanlainen hintaralli vai onko pohja jo näkyvissä?
En tiedä oliko näistä laskelmista tai pohdinnoista kenellekään mitään hyötyä, mutta halusin olla rehellinen..
-
👍 2
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View Post
Tuossa tapahtuu joka kerta se sama sudenkuoppa. Verrataan jotain 15 vuotta vanhaa E9x dieseliä uuteen sähköautoon. Kun oikeasti pitäisi verrata saman segmentin polttikseen. Kuten nyt vaikka iX ja X5. Kumpikin helposti yli satkun pelejä uutena. Kummastakin sulaa arvo elämänsä alussa varsin reipasta tahtia.
Jos joku muuta väittää...niin ei ole älyllisesti rehellinen itselleen.BMW F11 530 dA VOLL
Carbon-schwarz Metallic
BMW E30 325i Sport
Comment
-
-
Originally posted by b mutteri kasa View Post
Touche...mitä väliä mitä se auto kuluttaa, on se sähkö, kaasu, bensa, diesel...kun uuden auton arvosta häviää se 50-55% ensimmäisen 4-5 vuoden aikana...Kun pakasta vedetty auto ostetaan, niin kulutuksella, käytön edullisuuden ym asioiden perustelulla ei ole mitään pohjaa ja tartuntapintaa. Auto kuin auto riippumatta voimalinjastaan on erittäin kallista arvonalenimisen johdosta.
Jos joku muuta väittää...niin ei ole älyllisesti rehellinen itselleen.Auto on liikkumaväline.
Comment
-
-
Kiitos Eskolle kattavasta ja mielenkiitoisesta kustannusvertailusta. Kuten tuossa sanoitkin, M5:n todelliset kulut varmasti vois olla huonolla tuurilla myös hiukan erilaiset.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Esko View Post...Sitten tuleekin se hauskin osio eli arvonalenema. Maksoin P90D:stä 2 vuotta sitten 63k ja vielä vuosi sitten näytti, että arvo olisi tippunut noin 5k. Sitten alkoi uusien Teslojen hintojen pudotukset ja sitä kautta käytettyjen markkinoilla alkoi hinnat tippumaan myös. Nyt tuntuu, että myös liikkeet polkee hintoja alas saadakseen kauppaa. Realistisesti ajatellen auton arvo tällä hetkellä Suomen markkinassa on noin 42k eli arvo tippunut 21k. En tiedä riittääkö tuokaan. .
En yhtään tiedä eroja eri Tesla S-mallien välillä mutta juuri Twitterin puolella luin että jonkun kaksi vuotta sitten 55k hintaisen ässän arvo on tänään 25k paikkeilla eli -30k kahteen vuoteen.
EDIT: Keskustelussa viitattiin ainakin tähän huutokauppayksilöön https://huutokaupat.com/4643710/tesla-model-s-2017Last edited by racing02; 23-02-2024, 09:31.
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostKiitos Eskolle kattavasta ja mielenkiitoisesta kustannusvertailusta. Kuten tuossa sanoitkin, M5:n todelliset kulut varmasti vois olla huonolla tuurilla myös hiukan erilaiset.
Comment
-
-
Sähköautojen kysyntää miettiessä keskieurooppalaisen saksalaisen näkökulmasta ei kummeksuta, ettei kauppa saata käyvän. Polttoaineen hinta on hyvin halpa suhteessa ihmisten tulojen kasvuun, sähkö taas Saksassa kotitalouspistokkeessakin 30snt/kwh luokkaa, korkotaso tarkoittaa et rahoituksella maksat rahoituskuluja 40k€ autosta niin paljon, et 50k€ auto tuli ennen halvemmaksi ja samaan aikaan bensa, diesel, tai hybridautot ovat verovapaita, saman hintaisena saa 330e M-sportin kuin i4 35 mallin karvalakkina, näyttää Autoscout. Päälle uuden opettelu, niin niin...
Itselle tuo voimalinja ja vaivattomuus, sekä teho ovat sen verran kivasti linjassa mieltymyksiin, että tuleva auto varmaan sähköinen, ellei ajomäärä tipu todella paljon ja hommaan jonkun täysin harrasteauton: F-sarjan M2, M3 tai joku 911 olisivat tällöin hienoja.
Mielenkiintoisia sähköautouutuuksia taas mitä itse odotan on mm:
- Ioniq 5 N, hinnat tuli, nopea "3s", painava, vaihteiston ja keinotekoiset äänet sisältävä katumaasturi, 80k€. Oisko mennyt Nyrrellä samaa vauhtia jonkun e92 M3 erikoismallin kanssa vai nopeammin kierroksen.
- Model 3 "ludi" -> sporttipenkiä näyttää tulevan, siipeä ja varmaan tehoa taas "3s" autoksi. Tästä voisi parhaimmillaan tulla todella nopea auto myös radalla. https://electrek.co/2024/02/26/tesla...-filmed-promo/
- Porschen Boxster ja Cayman ev, akkupaketti keskimoottorin kohdalla, ulkonäkö tuttua Porschea. https://www.carmagazine.co.uk/spy-sh...an-sports-car/______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Näissä vertailuissa lopputulos on se mitä laskelman tekijä haluaa.
Itse tuossa laskeskelin että jos olisin pitänyt pari vuotta sitten hankkimani 740Le g12 bmw:n pidempään kuin 6kk (tähän asti, myymättä sitä pois) niin olisi siinäkin nykyisillä kilometreillä suihkua tullut melko raakasti (plus ottaen huomioon että ensimmäisen 2,5 vuoden aikana oli hinta pudonnut jo 100ke, minun aikana 6ke 6kk omistuksessa). Väittäisin että 210tkm ajettu hybridi seiska ei kovin mielenkiintoinen vaihdokki ole sekään, vrt nyt omistuksessa olevaan 280tkm ajettuun teslaan jolla nyt ajettu tässä taloudessa 90tkm 1v8kk aikana. Laskin nykyiset huollot sekä kustannukset sekä ex seiskan todelliset huollot tältä ajalta plus pari extra euroa kun olisin itse ajanut huomattavasti enemmän. Ja tilanne olisi todennäköisesti aika lähelle sama kuin nyt, eli arvo tippunut harmillisesti, enkä tiedä kummassa itkisin mieluummin kun tykkään myös teslasta.
Samoin laskin että ex f06 640d olisi tällä samalla kilometri suoritteella ottanut myös arvossa turpaan melko raakasti, nyt kun niiden hintoja katsoo niin liekö mun ajoilla alle 20ke realistinen todellinen myynti hinta 300tkm ajetulla gran coupella, siihen huollot päälle niin kolmisen kymppiä kassaa miinukselle huoltojen/polttoaineiden/arvon alenema laskien.
F10 m5 vertaaminen suoraan p90d on hieman mielestäni harhaanjohtavaa koska toinen on harraste, teslaa en harrasteeksi miellä. Vaikkakin tehokkaita perhe autoja molemmat toki on.
Ainahan noissa nokkaan tulee, tai itsellä omien autojen kanssa, vielä kun rakennellut ja huoltanutkin isolla kädellä. Nyt eletään erikoisia aikoja.
Ps. F10 m5 hinnat ovat muuten pysyneet ylhäällä mutta useampi yksilö on ollut myynnissä vuosia eikä hinta ole juuri muuttunut. Ei niiden vaihtuvuus kovin isoa ole, eli erittäin vaikea verrata. Jos nopeaa haluaa myydä niin hinnalla sekin lähtee (ellei oikeasti niin poikkeava yksilö ja hyvät suhteet).Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎
Comment
-
-
Onneksi markkinassa on vaihtoehtoja heittää riski arvonalenemasta yritykselle. Minusta tuo liising firman ennuste arvonalenemasta on myös kenties paras mittari miten sähköautoissa arvojen oletetaan laskevan, koska heillä on kuitenkin omat rahat pelissä, joten ihan mitä sattuu ei voi ennustaa tai spekuloida IL-tapaan.
Teslan sivulla NF-fleet liisari Model 3 rwd:- Kokonaishinta/vuokrakausi 3v/60tkm 28 116 € (781 €/kk)
- Luotolla: 6000 € menee jo korkoihin 3v. aikana, joten liisinkimaksuilla 28000 € lyhentää autoa + korkoja 36kk siten (yhteensä 52,5k€), että autosta on lainaa 36kk jälkeen 24500 euroa.
Last edited by ///Jone; 28-02-2024, 14:03.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
Originally posted by Boiga View PostNäissä vertailuissa lopputulos on se mitä laskelman tekijä haluaa.
Itse tuossa laskeskelin että jos olisin pitänyt pari vuotta sitten hankkimani 740Le g12 bmw:n pidempään kuin 6kk (tähän asti, myymättä sitä pois) niin olisi siinäkin nykyisillä kilometreillä suihkua tullut melko raakasti (plus ottaen huomioon että ensimmäisen 2,5 vuoden aikana oli hinta pudonnut jo 100ke, minun aikana 6ke 6kk omistuksessa). Väittäisin että 210tkm ajettu hybridi seiska ei kovin mielenkiintoinen vaihdokki ole sekään, vrt nyt omistuksessa olevaan 280tkm ajettuun teslaan jolla nyt ajettu tässä taloudessa 90tkm 1v8kk aikana. Laskin nykyiset huollot sekä kustannukset sekä ex seiskan todelliset huollot tältä ajalta plus pari extra euroa kun olisin itse ajanut huomattavasti enemmän. Ja tilanne olisi todennäköisesti aika lähelle sama kuin nyt, eli arvo tippunut harmillisesti, enkä tiedä kummassa itkisin mieluummin kun tykkään myös teslasta.
Samoin laskin että ex f06 640d olisi tällä samalla kilometri suoritteella ottanut myös arvossa turpaan melko raakasti, nyt kun niiden hintoja katsoo niin liekö mun ajoilla alle 20ke realistinen todellinen myynti hinta 300tkm ajetulla gran coupella, siihen huollot päälle niin kolmisen kymppiä kassaa miinukselle huoltojen/polttoaineiden/arvon alenema laskien.
F10 m5 vertaaminen suoraan p90d on hieman mielestäni harhaanjohtavaa koska toinen on harraste, teslaa en harrasteeksi miellä. Vaikkakin tehokkaita perhe autoja molemmat toki on.
Ainahan noissa nokkaan tulee, tai itsellä omien autojen kanssa, vielä kun rakennellut ja huoltanutkin isolla kädellä. Nyt eletään erikoisia aikoja.
Ps. F10 m5 hinnat ovat muuten pysyneet ylhäällä mutta useampi yksilö on ollut myynnissä vuosia eikä hinta ole juuri muuttunut. Ei niiden vaihtuvuus kovin isoa ole, eli erittäin vaikea verrata. Jos nopeaa haluaa myydä niin hinnalla sekin lähtee (ellei oikeasti niin poikkeava yksilö ja hyvät suhteet).
Kuten todettua, F10 M5:n kohdalla olisi laskelma voinut olla paljon heikompikin, kun siinä on paljon kalliita ”sulakkeita”. Noita on kuitenkin vaikea ennakoida, niin menin reilun suuruisilla vuosihuolloilla. Olisin todennäköisesti hakenut M5:n ulkomailta, niin arvonalenemakin olisi voinut olla M5:n eduksi vielä olemattomampi. En myöskään ymmärrä tuota harrasteauto-statusta. Itse tulkitsen harrasteautoksi sellaisen yksilön jolla ajetaan kesät ja talvisin on seisomassa/rakennellaan. Oman laskelman mukaisesti olisin molemmilla ajanut vuoden ympäri. Tallista löytyy kyllä -66 Kupla harrasteautona, mutta nuo kaksi muuta on lähinnä hauskoja käyttöautoja eikä M5 olisi ollut tässä suhteessa poikkeus.
Comment
-
-
Olen hieman noita arvonalenemia laskeskellut, vaikka se on vaikeaa kun varustetasot vaikuttavat kovin paljon. Yksi ehkä yllättävä on Porschen Taycan, vaikka sen turbomalleista on haihtunut jopa 50 % hinnasta muutamassa vuodessa, niin alkaen mallit ovat Saksassa 2020 vuoden autoja 65...70k€ tienoilla, kun alkaen hinta on nyt Saksassa 102k€. Alenema noin 36 % neljässä vuodessa tai n. 37k€. Vaikuttaa isolta erolta Turbomalliin verrattuna, jossa mennyt alenamaan jopa 50 % ja 100k€
Taas Taycanin sijaan jos olisi hankkinut Porschen 911 mallin, niin alenema on ollut neljässä vuodessa noin 16 %, euroina 22k€. Huomattavasti huokeampi ostos. Samansuuntaisesti tässä jutussa, jossa 5 vuotta vanhalle hinta tippunut vain 10 %. https://www.motor1.com/news/696045/t...reciate-least/
Suomessakin käytetty 911 on yllättävän kallis, vielä 2017 (7v. vanha) vuosimallisista pyydetään 140k€, kun uusi maksaa karvalakkina jotain reilu 200k€. Uudella liisari Teslalla on melkein kalliimpi ajaa, jos 6v köyhtyy 28k€*2 elikkäs sellaiset 60-70k€ 7-vuodessa. Toki 911 jos ajetaan 20tkm/v niin alenema eri...
200k€ Taycani nyt 100k€ halvemmalla. https://www.nettiauto.com/porsche/taycan/13919144. Retorisesti 100km arvo laskenut 100€.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Originally posted by Esko View PostKaikki kun ynnää yhteen, tulee erotukseksi 7200€ F10 M5:n hyväksi.
....
En tiedä oliko näistä laskelmista tai pohdinnoista kenellekään mitään hyötyä, mutta halusin olla rehellinen..
Tässä taloudessa excelillä sai perusteltua vaimon ajoon uuden i4 M50 kohtuuhintaiseksi vaihtoehdoksi verrattuna E92 335xi:llä ajeluun. (edit, huom: rahoituksen korko ns vanhan ajan mukaan, ei tämän nykyisen..) Ei toki aivan sama kokonaiskulu, mutta tyyliin satkun kuussa kalliimpi tjsp. (Noh, nythän tuohon sähköön on kertynyt kilsoja vähän oletettuakin tahtia enempi, polttoainekulut kiittää ja arvonalennus ei niinkään.) No, oletuksiahan nämä laskelmat on aina, jäännösarvon oletushan se peikko siellä kaavoissa on. Mutta, jaksan kuitenkin uskoa, että 544hv sporttisehko maltillisen kokoluokan BMW ei mitään ihan kammotiputusta ota (vrt nämä pahat Teslakeissit viimeaikoina tai jotkut seiskat tai ylihintaiset VAGit (ja Stuttgartin vagit )). Saas nähdä. Auto on kuitenkin kiva!Last edited by Tomi T; 29-02-2024, 16:52.½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05
ex. 53*BMW
Comment
-
-
Originally posted by ///Jone View PostSähköautojen kysyntää miettiessä keskieurooppalaisen saksalaisen näkökulmasta ei kummeksuta, ettei kauppa saata käyvän. Polttoaineen hinta on hyvin halpa suhteessa ihmisten tulojen kasvuun, sähkö taas Saksassa kotitalouspistokkeessakin 30snt/kwh luokkaa, korkotaso tarkoittaa et rahoituksella maksat rahoituskuluja 40k€ autosta niin paljon, et 50k€ auto tuli ennen halvemmaksi ja samaan aikaan bensa, diesel, tai hybridautot ovat verovapaita, saman hintaisena saa 330e M-sportin kuin i4 35 mallin karvalakkina, näyttää Autoscout. Päälle uuden opettelu, niin niin...
Nyt on sähkö kallista kotona ja julkisella laturilla, korot nousseet ja autojen arvo tippunut hurjasti. Lisäksi valtion tarjoamat hankintaedut huonommat tai nollassa. Tänä vuonna on melko iso määrä noita ekan aallon leasingsoppareita erässä UK:ssa ja Saksassa ja näyttäisi että leasing-firmat ottaa niistä kynsille varsinkin kalleimmissa autoissa. Samalla uuden auton hankinta tulee ajankohtaiseksi niin en ihmettelisi jos moni palaisi polttikseen tai hybridiin koska:
- energiahinnan etu on kaventunut tai jopa nollassa
- leasing sopparien hinnat varmaan pomppaa sähkiksille koska otetaan huomioon isompi arvonmuutos.
- ulkomailla hintaetu on polttiksella, koska ei autoveroa (Suomessa toki eri tilanne).
En ihmettelisi, jos Euroopassa voi sähkismyynti hyytyä, tai ainakin kasvu hidastuu.
Lisäksi nyt saadaan pikkuhiljaa faceliftejä noihin ekan aallon pääasiassa eurooppalaisiin sähköautoihin, joten moni saattanee kyllä vaihtaa niihin. Tämä yhdessä yllä olevaan tekee minusta näin suomalaisen näkökulmasta käytettyjen markkinasta mielenkiintoisen, koska tarjontaa tulee olemaan ja hinnat tippuu, mikä heijastuu heti meilläkin nettiautoon. Lisäksi meillä on edullinen sähkö, ei autoveroa ja hyvä latausinfra. Sataa kerrankin nätisti kotimaisen sähköautoilijan laariin
Comment
-
-
Originally posted by Tomi T View Post
Tosi hyvä ja kiinnostava laskelma!
Tässä taloudessa excelillä sai perusteltua vaimon ajoon uuden i4 M50 kohtuuhintaiseksi vaihtoehdoksi verrattuna E92 335xi:llä ajeluun. (edit, huom: rahoituksen korko ns vanhan ajan mukaan, ei tämän nykyisen..) Ei toki aivan sama kokonaiskulu, mutta tyyliin satkun kuussa kalliimpi tjsp. (Noh, nythän tuohon sähköön on kertynyt kilsoja vähän oletettuakin tahtia enempi, polttoainekulut kiittää ja arvonalennus ei niinkään.) No, oletuksiahan nämä laskelmat on aina, jäännösarvon oletushan se peikko siellä kaavoissa on. Mutta, jaksan kuitenkin uskoa, että 544hv sporttisehko maltillisen kokoluokan BMW ei mitään ihan kammotiputusta ota (vrt nämä pahat Teslakeissit viimeaikoina tai jotkut seiskat tai ylihintaiset VAGit (ja Stuttgartin vagit )). Saas nähdä. Auto on kuitenkin kiva!______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
Comment