Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7327
    • Oulu

    We have detailed the new 2024 BMW Electric 5 Series in the m60 trim level, priced at $90,000. As sedans move away from internal combustion, will the electri...


    Eipä ole tullut tuollaistakaan testattua millään sähköautolla. Ite en mitään ylimääräisiä viiveitä haluais ainakaan sport-moodissa kaasuun kun lopulta on ICE-moottoreiden lägityksestä päästy eroon.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • ///Jone
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2009
      • 1278
      • HKI

      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      https://www.youtube.com/watch?v=sO_RMQ7Vnkk#t=8m15s

      Eipä ole tullut tuollaistakaan testattua millään sähköautolla. Ite en mitään ylimääräisiä viiveitä haluais ainakaan sport-moodissa kaasuun kun lopulta on ICE-moottoreiden lägityksestä päästy eroon.
      Meinaatko tuota polkimen asentoa suhteessa tehontuottoon? Itsekään en halua viivettä ja joissain on kuminauha tehontuotossa. Toistaalta sellainenkaan pedaali ei ole mielekäs josta hipaisulla tulee reilusti tehoa, ominaisuuden tarkoitus ollen ehkä tuoda sporttisuutta
      ______________________
      Nykyinen:
      Model 3

      BMW:t vuodesta 2009:
      i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

      Comment

      • isolohko
        BTCF Member
        • May 2004
        • 892
        • Kymenlaakso

        Tuolla YT-videolla saatiin auto nykimään rajusti ilmeisimmin vauhtipolkimen nopeilla nosto-painallussarjoilla. Vaikka vaste olisikin reagoinniltaan tuollainen, hieman klick ansan makua, tuskin omistaja-asteella on mitään ihmeellistä, nilkka adaptoituu nopeasti. Pitäisi ihan uteliaisuudesta kyllä testata, onko jutussa juurta ja onko oikeasti tämänkin osan osannut kilpailijat ohjelmoida paremmin.

        e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

        Comment

        • ///Jone
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2009
          • 1278
          • HKI

          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
          https://www.youtube.com/watch?v=sO_RMQ7Vnkk#t=8m15s

          Eipä ole tullut tuollaistakaan testattua millään sähköautolla. Ite en mitään ylimääräisiä viiveitä haluais ainakaan sport-moodissa kaasuun kun lopulta on ICE-moottoreiden lägityksestä päästy eroon.
          Katsoin myös i4 M50 videon ja siinä tehopolkimen "1ms" viive pidettiin hyvänä ja tehon joustavaa ulostuloa kehuttiin. Tässä mainittiin se, ettei tuollainen tehon ulostulo tee isoja muutoksia auton painon siirtymiin, tämä varmaan ihan relevantti kaikin puolin. Kuitenkin aika iso osa monellkin saattaa tehokkaassa sähköautossa olla tehon repäisevä tuotto, sitä on tavoiteltu myös polttoainekäyttöisissä autoissa.

          Ja oli hyvä kanava tämä Savagegeese, vaikka näkökulma on aika rata/insinööri/harrastajahenkinen, esimerkiksi aina mollataan jarrut, ohjaus ja infoteiment jos on sähköinen ja mekaaninen yhteys puuttuu, sekä ipadi kojelaudassa. Ihan validi pointtihan tuo, mutta vaikkapa surkeaakin surkeampi Model 3:n ohjaus kerää jopa maallikoilta kehuja, vaikka eihän siinä ole mitään tuntemusta mitä tienpinnan kitkassa tapahtuu. Jääradalla sen huomasi viimeistään, vaan siinä on maallikon huomaama vaste ja ohjauksen nopeus, ja nämä riittää ennen kuin aletaan menettämään pitoa renkailta, yleensä sellaiseen ajoon monikaan ei kulkeudu, paitsi kuin varmaan talvella. Mietin poikkeaako nuo uusien i4 ja i5 M johdannaisten ostaneet tästä, ehkei. Ehkä tuossa tiivistyy muutoinkin tuo modernien autojen suodatettu tunnelma, jota myös moittivat, vaikkapa uudessa BMW:n M2:ssa. Varmasti on suodatettu, mutten tiedä mitä tarkoittavat suodattamattomalla. Kävin aikanaan koeajamassa 335i e93 ja myös E90 M3 BMW:tä, kenties parhaat päivät nähneet tai remonttia kaipaavia, mutta manuaalilaatikko oli kuminen (kevyt, pitkät vaihdevälit ja epätarkka) ja kytkimen liikerata pitkä, sekä etenkin tuo 335i melko hidas ja painavan oloinen. Eniten ihmetytti tuo manuaali, joka tuntui melkein kuin aikaisemman Focukseni manuaalilta. Ei tullut autokuumetta pl. M3:n V8 äänet. 325i:n vaihteisto oli parempi, mutta vasta lyhentimen ja painavemman nupin jälkeen.

          Se minkä he jättävät vähemmälle, mielestäni heidän näkökulmien kuvastavan aika hyvin sellaista käsitystä autoilusta viikoloppuvälineenä, on että äänen, ohjaus ja jarrutuntuman lisäksi autoissa voi viehättää teknologia jota voi kuvailla ihan vaan sillä, että miettii paljon tuotekehitystä jonkin asian toimimaan saanti on tuottanut ja miltä se näyttää nyt - vaikka infoteimentin, akun jäähdytyksen tai ilmanvastuksen, taikka sähkömoottorien energiatehokkuuden, taikka Teslan tapauksessa "ILP" järjestelmän tehokkuus ja kompaktius. Toisena teknologian lisäksi on auton muotoilu joka jää melko vähälle arviointitasolle, joka esimerkiksi itselle hyvin tärkeä asia, vaikka täysin subjektiivinen. Muotoilu jatkuu sisätiloihin, materiaaleihin, oven käyntiääneen, istuma-asentoon ja näkymään ulos. Kolmantena ovat mielikuvat merkistä.


          ______________________
          Nykyinen:
          Model 3

          BMW:t vuodesta 2009:
          i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

          Comment

          • Tomi T
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 3820
            • Nokia

            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
            https://www.youtube.com/watch?v=sO_RMQ7Vnkk#t=8m15s

            Eipä ole tullut tuollaistakaan testattua millään sähköautolla. Ite en mitään ylimääräisiä viiveitä haluais ainakaan sport-moodissa kaasuun kun lopulta on ICE-moottoreiden lägityksestä päästy eroon.
            Reilun vartin video, niin vaikea sanoa mihin viittaat, ilmeisesti jotain viiveitä kaasua painettaessa? Itse kohtalaisella kokemuksella BMW:n sähköautoista en ole osannut moista havaita. Polttikset tietenkin vaihtavat vaihdetta ja keräävät ahtopainetta puoli valovuotta sähkärin lähtöön verrattuna. Iso tehokas vapari ja manuaali toki oma asiansa
            ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
            ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
            BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93

            ex. 53*BMW

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7327
              • Oulu

              Viittaan siis kohtaan johon tuo linkki avaa videon. Ongelmana videolla kai oli viiveen puute, ei viive.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • ///Jone
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2009
                • 1278
                • HKI

                Mielenkiintoista seurata painokeskustelua sähköautoihin liittyen kaiken sen vuosikymmenten hiljaisuuden jälkeen, jonka aikana autot turposi sieltä 1000 kilon painosta aina 1500 kiloon ja yli 2000 kiloon, kun kysymys oli isoista maastureista. Sähköautojen painolisä lienee keskimäärin 200 - 400 kg, josta esimerkiksi Teslan Model 3 (rwd) 1800 kg painoisena tarkoittaa BMW 330i verrattuna +200kg:ta. Taas E36 painoi vielä 1400kg eli rapiat -200kg vähemmän kuin 330i G20. E30 oli taas -400kg kevyempi kuin G20 BMW. Se on totta, että polttisalustalle rakennettu i4 omaa massaa taas reilummin, siellä painolisä on tuota +400kg:ta.

                Samaan aikaan kuluttaja on omilla valinnoillaan lisännyt massaa kun katsoo citymaasturien suosion kasvua sedanien tai farkkujen kustannuksella, sekä turvallisuus on nähty sellaisena arvona joka saa turvottaa autoa. Epäilemättä myös mukavuus, eli vaikka turvavaatimukset riisuttaisiin pois, niin tuskin E30 painoista BMW:n mallia olisi helppo tehdä, joka olisi sivistynyt ajaa ja möisi.

                Tietynlainen älyllinen vallankumous käynnissä, mutta sinällään hyvä et herätään miettimään omia kulutusvalintoja, toisaalta herääminen on ollut lähinnä ideologista.
                ______________________
                Nykyinen:
                Model 3

                BMW:t vuodesta 2009:
                i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                Comment

                • isolohko
                  BTCF Member
                  • May 2004
                  • 892
                  • Kymenlaakso

                  Tesla Model 3 2024.8 softapäivityksessä tuli Adaptive High Beams. En vastusta.

                  e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                  Comment

                  • vekkuli
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 1293
                    • Liminka

                    Originally posted by isolohko View Post
                    Tesla Model 3 2024.8 softapäivityksessä tuli Adaptive High Beams. En vastusta.
                    Tuntuis ihan toimivankin, kauan tuota sai odottaa.
                    E93 ///M3
                    E60 530dA aka M5
                    F11 525dA Xdrive
                    Tesla model 3 LR MY22

                    Comment

                    • ///Jone
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2009
                      • 1278
                      • HKI

                      BMW jatkaa talvitestejä i4:n tehokkaimman version tiimoilla: https://bmwi.bimmerpost.com/forums/s....php?t=2090820 mutta mitää speksejä ei oikein ole vielä ilmaantunut. Leveä kori ja kolmesta moottorista puhutaan.

                      Päivitys i4:n on myös tulossa ensiviikolla, mutta tältäkään osalta ei mitään mullistavaa: https://www.bmwblog.com/2024/04/17/f...but-next-week/

                      ______________________
                      Nykyinen:
                      Model 3

                      BMW:t vuodesta 2009:
                      i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                      Comment

                      • ///Jone
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2009
                        • 1278
                        • HKI

                        https://youtu.be/eFc0BtfsIX8?feature=shared Harry koeajaa uusimman Model 3:n. Kehuu energiataloutta, alustaa ja melutasoa, sekä superiverkostoa. Lisäksi Model 3 paino 1780kg saa kehuja verrattuna vaikka Bmw:n tuotteisiin joissa yli 2000kg.
                        ______________________
                        Nykyinen:
                        Model 3

                        BMW:t vuodesta 2009:
                        i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                        Comment

                        • anv
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2012
                          • 300
                          • Oulu



                          Paljon on vettä virrannut Oulujoessa ym. viestin jälkeen. Tein tästä virallisen reklamaation myyjäliikkeelle ja maahantuojalle elokuussa 2023, jossa vaadin auton välitöntä korjaamista yhdellä käyntikerralla ja sijaisautoa tilalle korjaamisen ajaksi tai vaihtoehtoisesti auton korvaamista uudella. Sen jälkeen alkoi tapahtua, mutta vasta Joulukuussa maahantuoja otti auton omaan korjaamoonsa tutkittavaksi. Auto lähti 11.12.2023 ajamalla Kouvolaan. Kauan siinä meni, eikä tehtaaltakaan näköjään saanut oikeita ohjeita. Esimerkiksi vakkarin korjaukseen esitettiin kolmen eri yksikön vaihtamista, joilla ei ollut vaikutusta.Vasta yhden ei-ehdotetun yksikön vaihtaminen korjasi vian.
                          Sain eilen auton takaisin ja nyt näyttäisi kaiken toimivan kuten pitääkin. Eli 4kk 14pv meni reissussa.

                          Positiivisena kokemuksena pääsin ajelemaan montaa eri sähköautoa alkaen volvosta ja mitsun hybridistä peugeottia, opelia jnejne. Se oli kovinkin avartavaa. Yhtäkään noista autoista en ostaisi itselleni ja emäntäkin kommentoi "Kuka näitä oikein ostaa" jokaikisestä laina-autosta.
                          Esimerkiksi Volvo sammutti itsensä ja radiot yms. pelkästään kun kuski noisti perseensä penkistä. Piipaha sitten vaikka kiskalla, niin matkustajat odottelevat hiljaisuudessa ja kylmässä sen hetken. Toki pysäköintilämmityksen sai erikseen päälle valikoiden takaa. Samoin penkin ja ratin lämmittimet kosketusnäytön valikoiden takana
                          Mitsu eclipse Cross oli s***tanan kylmä auto. Vakionopeussäätimen käyttö oli estetty sahköajomoodissa!!!???
                          Lisää kommentteja ja kommelluksia tuolla saappipalstan linkissä
                          Last edited by anv; 26-04-2024, 17:46.

                          Comment

                          • kooma
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2004
                            • 1016
                            • Pikis

                            Originally posted by anv View Post
                            Esimerkiksi Volvo sammutti itsensä ja radiot yms. pelkästään kun kuski noisti perseensä penkistä. Piipaha sitten vaikka kiskalla, niin matkustajat odottelevat hiljaisuudessa ja kylmässä sen hetken. Toki pysäköintilämmityksen sai erikseen päälle valikoiden takaa. Samoin penkin ja ratin lämmittimet kosketusnäytön valikoiden takana
                            Polestarissa ja varmaan myös Volvossa ilmastointi menee takaisin päälle kuskin noustua kun painaa sitä keskikonsolin play nappia. Radio menee päälle kun painaa sitä toisen kerran. Itse pidän ratin lämppärin automaatilla niin ei oo tarvinnut koskea, ääniohjaus on myös tuohon ihan ok. Aika lyhyen näpyttelyn takana ne on mutta toki fyysinen nappi olisi nopeampi.

                            Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                            Comment

                            • anv
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2012
                              • 300
                              • Oulu

                              Originally posted by kooma View Post

                              Polestarissa ja varmaan myös Volvossa ilmastointi menee takaisin päälle kuskin noustua kun painaa sitä keskikonsolin play nappia. Radio menee päälle kun painaa sitä toisen kerran. Itse pidän ratin lämppärin automaatilla niin ei oo tarvinnut koskea, ääniohjaus on myös tuohon ihan ok. Aika lyhyen näpyttelyn takana ne on mutta toki fyysinen nappi olisi nopeampi.
                              Ai, onks Polestarissakin sama systeemi kuin Volvossa? Eli ei EV/Start -nappulaa vaan käyntiin valitsemalla D tai R ja sammutus kun kuski nostaa perseen penkistä? Jos on, ei jatkoon mun valinnoissa.

                              Ton Volvon radio sekosi lopullisesti kun mulla on tapana ensin pistää auto käyntiin, sitten asetella turvavyö ja penkki säätöihin ja lopuksi asetella persaus penkille oikeaan asentoon. Tämän viimeisen kohdalla radio usein sammui eikä enää käynnistynyt. Korjauksena oli nostaa se perse hetkeksi uudelleen ylös. Vaan kerran teki niin ettei toennutkaan tuolla ja jäi äänettömäksi. Noh, karjaisin äänikomennolla "RADIO POOKI". Näyttöön ilmaantui "Radio Milwaukee" ja jotain höpisi nettiradiosta englanniksi arvauksena ettei nettiradiota ole konfattu , mutta jäi ajaessa vähän epäselväksi . Pääsin kotiin niin odotti viesti palauttaa auto seuraavana päivänä kun se oli myyty, joten en sitä sen enempiä päässyt tutkailemaan.

                              Comment

                              • kooma
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2004
                                • 1016
                                • Pikis

                                Originally posted by anv View Post
                                Ai, onks Polestarissakin sama systeemi kuin Volvossa? Eli ei EV/Start -nappulaa vaan käyntiin valitsemalla D tai R ja sammutus kun kuski nostaa perseen penkistä? Jos on, ei jatkoon mun valinnoissa.
                                Juu on samanlainen. Makuasioita, kun ajelee i3 niin kyllä sitä alkaa miettimään miksi tarvii painaa start nappia ennen kuin pääsee liikkeelle kun on tottunut tuohon Polen systeemiin että vaan pykälä silmään. Omiin tapoihini omissa säädöissä olevaan autoon ei kuulu persauksen nostelu sen jälkeen kun sen on kerran alas laittanut niin en ole koskaan huomannut tuossa mitään ihmeellistä. Ja kyllä bemarikin "sammuu" jos kuski käy autosta ulkona.
                                Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎