Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530i vs 530d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vasara
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 310
    • Hesa

    530i vs 320d omat kokemukset

    Pistetääs tänne omat kokemukset kun, molempia on tallista löytynyt vaikkei 530d olekaan. Aikaisempi 320d 110kW oli kyllä ihan kiva peli. Kulkikin mukavasti ja parhaat kulutuslukemat reilusti alle 5l/100km, tankkauksista mittaamalla, matka-ajossa. Mutta verrattaessa nykyiseen 530i -01 ei puhettakaan samana päivänä suoritusarviosta. (tai kulutuksesta sen puoleen). Itsellä ainakin jäi se urheilullisuusfiilis vähän dieselissä uupumaan kun rajoitin katkaisi pelin jo 4500rpm hujakoilla. Nykyisellä pääsee kuitenkin 7000 hujakoille. Onhan myös rivi 4 vs rivi 6 selvä tekijä fiiliksen kannalta.

    Tosin verrattuna työkavereittein e60 535d ja e65 740d, en ole paljoa oman e39:n suoritusarvoilla henkseleitä paukutellu. Kyllä uudet dieselit pesee ainakin vanhat bensat mennentullen. Kukkaro vaan ei veny itsellä moiseen. M-sarja on sitten ihan erikseen.
    -> E92 325i -07
    ex: E53 X5 3.0d -04 Sport

    Comment

    • Juhis
      BTCF Honorary Member
      • Jul 2002
      • 19178
      • -

      Originally posted by MakeH View Post
      Taasko sinä intät tuosta automaattilaatikosta, eikö niitä muka hajoa bensapeleistä? Vai eikö niissä ole riittävästi vääntöä hajottamiseen?
      Hajoaa totta kai myös bensoista! Mutta kun topicin aiheena on E39 530i ja 530d, niin kyllä niitä huomattavasti enemmän paukkuu 530d malleista. Taivaan tosihan on, että dieselin väännöt siellä 2000 kierroksen tuntumassa kutkuttelevat automaattilaatikkoa eri mukavasti. Eikä asiaa auta hirveästi se, että 530d laatikot on tehty pikkulinnun luista ja uudenvuoden tinasta. Itse asiassa vielä uudemmissa 2000 -> autoissa laatikot on ilmeisesti heikompia kuin vanhemmissa 1998 - 2000 vuosimallin autoissa. Laatikoita on mennyt todella paljon hajalle erityisesti Saksassa, jossa autoilla todella päästään ajamaan, eikä jurrata mitään mummoankka nopeuksia.
      All good things come to those who wait.

      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

      Sound Factory Bar & Nightclub

      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7455
        • Oulu

        Originally posted by hurtta View Post
        - on se totta että bensakone on kyllä sivistyneempi mitä ääneen tulee - ja varsinkin BMW kuutos-sellainen, mutta sille ei vaan voi mitään että vaikka olisi kolmelitrainen niin hengetön se on ala- ja keskikierroksilla kun ei ole sitä ahdinta.
        En tarkoittanut pelkästää ääntä, vaan juuri tuota voiman tarjoilua. Eli minusta ei ole erityisen sivistynyttä se (tyypillinen, ei ehkä kosketa kaikkia BMW:n huippudieseleitä) käytös että 1500 rpm kone on kuollut ja 2000 rpm on väännöt jo tapissa. Tällöin sopivan voiman annostelu on usein vaikeaa. Bensakoneen alakierroksilta keskikierroksille loivasti nouseva vääntökäyrä tekee mun mielestä voiman annostelusta paljon helpompaa, vaikkakin toki se samalla aiheuttaa juuri tuon mitä sanot. Mutta minusta tämä on siis etu enkä halua kaikkea vääntöä käyttöön 2000 rpm ja siitä sitten vain alamäkeä vääntökäyrällä.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • iikka
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 2597
          • Oulu

          no laitetaas bensa ja diisel samalle viivalle!!

          335 vs. 335d

          molemissa turbot ja kutoskoneet

          kumpi voittaa.. NO EI AINAKAAN DIISEL!!!!!

          asia käsitelty loppuun..
          pöllö-öljy vehkeet kuuluu pellolle, ja bensa autoihin!
          Speed costs, how fast you wanna go?

          Comment

          • BMW
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 3824
            • California

            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
            En tarkoittanut pelkästää ääntä, vaan juuri tuota voiman tarjoilua. Eli minusta ei ole erityisen sivistynyttä se (tyypillinen, ei ehkä kosketa kaikkia BMW:n huippudieseleitä) käytös että 1500 rpm kone on kuollut ja 2000 rpm on väännöt jo tapissa. Tällöin sopivan voiman annostelu on usein vaikeaa. Bensakoneen alakierroksilta keskikierroksille loivasti nouseva vääntökäyrä tekee mun mielestä voiman annostelusta paljon helpompaa, vaikkakin toki se samalla aiheuttaa juuri tuon mitä sanot. Mutta minusta tämä on siis etu enkä halua kaikkea vääntöä käyttöön 2000 rpm ja siitä sitten vain alamäkeä vääntökäyrällä.

            Ruuhkassa manuaali dieseli on kyllä turhauttava ajaa. Juurikin kun vääntökartta on sellainen on off tyylinen. En oo koskaan ymmrärtäny miksi puhutaan dieselien alavääntöisyyden puolesta. Mulle se ei ole alavääntöä että tyhjäkäyntikierrosten jälkeen on yli 1000 rpm jolla ei tee yhtään mitään. Jos ruuhka-aikana ajat autoletkassa, nopeus vaihtuu jatkuvasti ja dieselillä kierrokset tippuu vähän väliä tuonne kuolleeseen kuoppaan ja saa hakea pienempää.

            Bensakone vetää sitkeästi vaikkei lähdekään niiltä kierroksilta kuin tykinsuusta. Ei tarvitsekaan. Pääasia että sitä vetoaluetta on OIKEASTI välillä 1000rpm-6500rpm. Firman autolla joka on kiisseli, ajan usein kaupunkiajoa aivan liian pienellä vaihteella (esim. kakkosella) koska ei jaksa koko ajan kepittää kun edelläajavat lyövät liinaa kireelle. Näin ollen ei varmasti kuluta meidän auto sitä 4l/100km. Omalla autollani ajan sellaisen 1-2 vaihdetta isommalla.
            P
            R
            N
            D

            Comment

            • touring39
              BTCF Member
              • May 2005
              • 3901
              • Kaarina

              Originally posted by BMW View Post
              Ruuhkassa manuaali dieseli on kyllä turhauttava ajaa. Juurikin kun vääntökartta on sellainen on off tyylinen.
              Ruuhkassa manuaali on turhauttava ajaa. On se sitten bensa tai diesel.

              Ja tähän keskusteluun, niin tietysti samankokoinen ahdettu bensakone on parempi kuin diesel, jossei polttoainekuluista tartte välittää. Mutta kun täytyy, ja voimaakin pitää silti olla, niin dieselillä on ajettava. 530d on kuitenkin dieseleitten parhaasta päästä, eikä sillä ajaminen nyt mitään kärsimystä ole, kun valtaosa ajosta on kuitenkin tasakaasulla jonossa ajoa, jossa kulutus tosiaan tippuu kohtuullisen alas.
              Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

              Ex:
              e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

              Comment

              • iikka
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 2597
                • Oulu

                ja automaatti laatikoistahan on sen verran pakko purkaa patoutumia että, ne on ainoastaan JENKKI AUTOIHIN JA ETUVETOISIIN tehty.. ei missään nimessä mihinkään e36,e46,e34,e39, jne. jne. takavetoisiin perus autoihin..
                Speed costs, how fast you wanna go?

                Comment

                • buksin-1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 4592
                  • Keski-Pohjanmaa

                  Originally posted by iikka View Post
                  ja automaatti laatikoistahan on sen verran pakko purkaa patoutumia että, ne on ainoastaan JENKKI AUTOIHIN JA ETUVETOISIIN tehty.. ei missään nimessä mihinkään e36,e46,e34,e39, jne. jne. takavetoisiin perus autoihin..
                  No entä uusi M5 tai M6?
                  Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                  Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                  SISUSTAT modaukset

                  Comment

                  • Juhis
                    BTCF Honorary Member
                    • Jul 2002
                    • 19178
                    • -

                    Originally posted by buksin-1 View Post
                    No entä uusi M5 tai M6?
                    Uusi M5 ja M6 ei ole kumpikaan automaattivaihteisia. Niissä käytetään SMG vaihteistoa eli Sequential M Getriebe eli sekventiaalivaihteisto. Kyseessä on siis 7-vaihteinen manuaalivaihteisto, jossa elektroniikka huolehtii kytkimen ja vaihteensiirron käyttämisestä.
                    All good things come to those who wait.

                    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                    Sound Factory Bar & Nightclub

                    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                    Comment

                    • bayern
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 1109
                      • Tuusula

                      On se luojan hienoa että on polkupyöräkin kotona.
                      Tiukan hetken tullen voi mennä sillä, on nappivaihteet, löylyä aina päivästä riippuen sopivasti ja alavääntöäkin on ihan hyvin. Veto loppuu kyllä hiukan kierrosalueen yläpäässä, mutta sitä tasaa vitun jäykkä alusta ja 38% boostipullo kuskinpenkin alla.
                      Eikä tarvii haistella bensahöyryjä eikä valella itteänsä dieselillä...
                      EVERYBODY likes a little bit of ass, but NOBODY likes a smart-ass!


                      Comment

                      • HC91
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 999
                        • 29100/310053

                        Originally posted by Juhis View Post
                        Uusi M5 ja M6 ei ole kumpikaan automaattivaihteisia. Niissä käytetään SMG vaihteistoa eli Sequential M Getriebe eli sekventiaalivaihteisto. Kyseessä on siis 7-vaihteinen manuaalivaihteisto, jossa elektroniikka huolehtii kytkimen ja vaihteensiirron käyttämisestä.
                        Eikös noihinkin ole tulossa 6-lovinen manuaali vaihtoehdoksi jos en nyt aivan väärin m5boardia lukenut :think
                        92' ///M5 3.8 individual
                        09' 320d xDrive
                        16' NIU N1 Sport
                        19' NIU U+ Sport

                        Comment

                        • iikka
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 2597
                          • Oulu

                          Originally posted by buksin-1 View Post
                          No entä uusi M5 tai M6?

                          en oo päässy kokeileen vielä kumpaakaan joten en hauku vielä täysin pystyyn noita laatikoita vaikka tuskin ne yhtä hyviä on ku kunnon rehellinen keppi laatikko kytkinpolkimella varustettuna
                          Speed costs, how fast you wanna go?

                          Comment

                          • iikka
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 2597
                            • Oulu

                            Originally posted by HC91 View Post
                            Eikös noihinkin ole tulossa 6-lovinen manuaali vaihtoehdoksi jos en nyt aivan väärin m5boardia lukenut :think
                            jos näin on niin.. ei tartte kahdesti arpoa kumman laatikon ottaa!
                            Speed costs, how fast you wanna go?

                            Comment

                            • Juhis
                              BTCF Honorary Member
                              • Jul 2002
                              • 19178
                              • -

                              Originally posted by HC91 View Post
                              Eikös noihinkin ole tulossa 6-lovinen manuaali vaihtoehdoksi jos en nyt aivan väärin m5boardia lukenut :think
                              USA:ssa saa jo nyt tilattua sekä M5 että M6 mallin normaalilla 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla. Mutta automaattivaihteistolla kumpaakaan mallia ei saa. SMG vaihteisto EI OLE automaattivaihteisto!
                              All good things come to those who wait.

                              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                              Sound Factory Bar & Nightclub

                              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                              Comment

                              • 10+
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 2084
                                • Nivala

                                Nuista laatikkojutuista sen verran että miksihän niitä enemmän dieseleistä särkyy? Oisko niitä suhteessa monta kertaa enemmän kuin bensa 500-sarjalaisissa? Ei siinä, mä pidän dieselistä PALJON. Mutta tällä hetkellä omistan bensa auton. Kulutus on mulle ihan yks lysti, se ei mua paljoa nappaa. Dieselissä tykkään ahtimen tuomasta väännöstä ja lyhyestä kierrosalueesta. Mutta kun mikään ei riitä, on pakko turvautua motorsporttiin

                                Seuraavaa autoa oon täs miettiny, joko 530Da M-sport tai M5. Nyt on pidempään tuntunut toi M5 miellytävältä ja siksi ku sellasta en ole omistanut. Ainut mikä karsastaa on manuaali aski ja jälleenmyynti, se myynti ei tule olemaan helppo toimenpide. Mutta 530Da M-Sport menisi varmasti viikossa kaupaksi niinkuin noi aina menee.
                                Last edited by 10+; 20-08-2007, 13:15.
                                E39 M5 -00

                                Ex E60 530Da M-Sport -04
                                Ex E39 M5 -00
                                Ex E39 M5 -00 Individual
                                Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
                                Ex E36 3.0 M3 -93
                                Ex E36 2.5 Cabrio -94
                                Ex E36 3.2 M3 -97
                                Ex E36 2.5 Coupe -93

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎