memebuy23buy

Mai ex Näästi Biist:M6-05,Koeajo:Harvinainen kaunotar, Maserati Merak, F1-tunnelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Italowestern
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2008
    • 507
    • Vantaa

    Lisärumennusta

    Tässäpä todellinen M6 takaspoileri ja vahvistettu diffuusori. Pilaavat loistavasti koko perän lookin pakoputken päiden lisäavustuksella.

    Mutta jälleen kerran, spoileri on samanlainen kuin Bemun omassa M-driver´s packagessa ja diffuusorin muodot melko suoraan rataversiosta. Niinpä tuo on ilmeisen toimiva lisäpaketti. "Lintulauta ja lumilinko"

    Tässä kuvassa on siis oikeastaan kaikki lisävarusteet ulkonäöllisesti täydellisesti sieltä, minne ei aurinko paista. Ruma spoileri, nimensä mukainen "pilaaja" siis, rumat vanteet ja rumat pakoputken päät. Perfetto. Kyllä nixmanni "osaa". Huh huh.. KharMiVAA.. tulee ihan kylmät väreet.

    Last edited by Italowestern; 21-10-2009, 19:27.
    sigpic
    ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
    Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

    Comment

    • age
      Bimmer Rookie
      • Oct 2008
      • 145

      Ei ollut aikasemmin tullut mieleenkään nämä asiat perän muotoilusta ennen kuin kerroit m6:en perästä 100+ messuilla. Oli muutenkin mukavaa kun viitsit kertoa ja esitellä autoasi meille nuoremmillekkin säleille. Peräkontin näkemisen jälkeen kavereiden kanssa tulikin todettua, että m6:ssa on tilaa matkustajille ja tavaroille vähintäänkin saman verran kuin omassa e46 coupessa, ellei enemmänkin. Musiikki olisi saanut pauhata vähän hiljempaa messuilla, kun se vähän haittasi keskustelua. Mutta jäi kyllä mukavat fiilikset btcf osastosta ja sen autoista
      e46 328Ci

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3121
        • Välisuomi

        Kummassakin Italon esittelemässä kuvassa on kyse vain ulkonäöstä. Diffuusori eli venturi ei ole se minkä näet vaan se joka ohjaa ilmaa pitkällä matkalla auton alla.

        Ei tasainen pohja ole se autuaaksi tekevä vaan se mahdollistaa venturin käytön mutta vakioakselillisilla ja takakontilla varustetuilla autoilla se ei käytännössä toteudu.

        Muutamalla Ferrarin mallilla ja tietysti monessa muussakin "Superautossa" on toimiva venturi mutta M6 ei kuulu tähän kastiin edes "meikkipaketilla".

        300 kmh huippunopeus ei kerro venturi-efektistä vaan pienestä ilmanvastuksesta. Kulkeehan tehokas Volvo V40:kin mailin matkalla 300 kmh vaikka 510 hepoinen M5 ei pääsekään samalla matkalla lähelle sitä. M:ssa on sitä ilmanvastusta enemmän ja osa siitä palvelee pitoa lisäävänä. Venturi sen sijaan ei juuri lisää ilmanvastusta. Väärinpäin käännetty siipi lähellä maata tekee alleen niin kovan virtauksen suhteessa kappaleen omaan nopeuteen että sitä voi käyttää kappaleen ohjaamiseen mutta se vaatii siiven lähes koko pohjan pituudelle.
        ---

        Comment

        • Remotion
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 15297
          • Ajamisen Iloa

          Originally posted by -Tapi View Post
          Kummassakin Italon esittelemässä kuvassa on kyse vain ulkonäöstä. Diffuusori eli venturi ei ole se minkä näet vaan se joka ohjaa ilmaa pitkällä matkalla auton alla.
          ...
          Ei ole pelkästään ulkonäköseikka. Perän muodoilla on tekemistä ilmanpyörteilyn kanssa ilman tasaista pohjaakin. Sillä lähinnä pyritään saamaan autosta suuntavakaampi kovassanopeudessa, ja ettei kuraa lentäisi niin paljoa konttiin. lisäksi pieniä airodynamisia etujakin voi olla, en allekirjoita tätä mutta vähentynyt tahi oikein pyöreilevä ilma vaikuttaa airodynamiikkaan. pienentyneen dragin muodossa, siksi kai tuossa maseratissakin on tuollainen kammtail tulkinta.

          Mitään käänteistäsiipiefektiä ei tietenkään saavuteta ilman ylöspäinvirtaavaa venturia ja/tai tasaista pohjaa.

          noh, ulkonäkökin on ihan hyvä syy mielestäni kunhan muutokset ei kuitenkaan huononna alkuperäistä ilman ohjautumista.
          Z3 coupé individual

          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3121
            • Välisuomi

            Originally posted by Remotion View Post
            ettei kuraa lentäisi niin paljoa konttiin. lisäksi pieniä airodynamisia etujakin voi olla, en allekirjoita tätä mutta vähentynyt tahi oikein pyöreilevä ilma vaikuttaa airodynamiikkaan. pienentyneen dragin muodossa, siksi kai tuossa maseratissakin on tuollainen kammtail tulkinta.

            Mitään käänteistäsiipiefektiä ei tietenkään saavuteta ilman ylöspäinvirtaavaa venturia ja/tai tasaista pohjaa.

            noh, ulkonäkökin on ihan hyvä syy mielestäni kunhan muutokset ei kuitenkaan huononna alkuperäistä ilman ohjautumista.
            Juuri niin. Jätin kirjoittamatta aiempiini että tottakai noilla muodoilla on merkitystä ilman virtaukselle.. Kun keskityin kertomaan että diffuusoria noissa BMW:n urheilumalleissakaan ei ainakaan vielä ole.
            ---

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7035
              • Uusikaupunki

              Pikainen offtopic:

              Kyllä siellä diffuusori voi olla, kyseessä kun kuitenkin on yleisnimi muuttuvalle poikkileikkaukselle jossa virtausnopeus laskee.

              Venturihan ei missään nimessä ole diffuusori, vaan se on rakenne jossa hetkellisesti kiihdytetään virtausnopeus korkeaksi syystä tai toisesta. Venturia ei varmasti saa näillä maavaroilla toimimaankaan, mutta perän diffuusorilla voi hyvinkin vaikuttaa aeroon syöttämällä sen kautta ilmaa kohti perän jättövirtausta. Lisäksi sillä voi saada pudotettua pohjapuolen painetta helpottamalla ilman poistumista perästä, joka taas vähentää takapään nostetta. Ilmiö ei kuitenkaan liity mitenkään ground effectiin vielä, eikä siten ole kykenevä oikein luomaan downforcea. Sellaisena sen ei myöskään tarvitse olla suuri, koska se ei itse luo mitään suuria voimia eikä sen tarvitse hallita koko virtausta, vaan parantaa ympäröivän rakenteen toimivuutta ottamalla osaa kokonaisuuden toimintaan. Nettovaikutus tietty on sama siivelläkin, mutta on järkevämpää poistaa nostetta samalla parantaen cd:tä, kuin tehdä downforcea cd:n kustannuksella. Tästä hyvänä esimerkkinä laajat tutkielmat uuden skyllen aerosta, vaikka lahna onkin.

              En tietty tiedä mitattuja arvoja tuosta enkä ole itseasiassa edes nähnyt M6:n pohjaa. Jotain käsitystä asiasta kuitenkin saa siitä, että jo E34 M5:n takapuskuri vähentää nostetta 20%.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Italowestern
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2008
                • 507
                • Vantaa

                Aerodynamiittia..

                Mukavastipa aiheutti taas keskustelua tämä aerodynamiikka-aihe.

                En toki ole mikään lentokonesuunnittelija, enkä edes aerodynamiittiasiantuntija ja vaikka inssi mukamas olenkin, niin enempi osaan jotain sähköpuolen juttuja kuin näitä kaasujen virtauksiin liittyviä. Ihan maallikkopohjalta näitä mutustelen..

                Voisikohan Bernoullin kaavojen kautta kuitenkin olla oikein sanoa, että BMW:n pieni taka"diffuusori" aiheuttaa kyllä myös aavistuksen "venturi"-ilmiötä. Eihän tuossa ole tarkoitus ollakaan mitään koko auton mittaista tai edes perän mittaista diffuusori-rakennetta kun kyse ei ole kilpa-autosta.

                Lentokoneen siiven nostehan perustunee käsittääkseni jotenkin siihen, että siiven yläpinnan pituuden ollessa suurempi kuin alapinnan, laskee vauhdissa ilmanpaine siiven yläpinnalla aiheuttaen nosteen, jolla flygarit pysyy ilmassa?

                Eikä takaluukun spoilerikaan varsinaista downforcea generoi vaan pienentää perän nostetta, jos downforcella tarkoitetaan yli auton oman akselipainon (levossa) alaspainavaa aerodynaamista voimaa.

                Kaivattu etu ja toivottu lopputulos on kai siten juurikin ilman vastuksen sekä perän nosteen pudottaminen, joka taas parantaa takapyörien otetta huonontamatta samalla etupään otetta ja bilikka kulkee lujempaa, jos rajoitin ei puuttuisi peliin.

                Jos kerran BMW itse käyttää tuosta takapuskurin alaosan rakenteesta nimeä "diffuusori" ja vaikuttavasta ilmiöstä nimeä "venturi-efekti", niin sovitaanko että se olis sitten ainakin vähän sinne päin vai kui..

                "Oikeissa" isoissa kilpa-autojen "diffuusoreissahan" on myös pystyasennossa olevat siipiohjaimet tasaisin välein, jotka kaiketi tasaa ilman virtausta ja vähentää siten pyörteisyyttä diffuusorin takaosassa. Viperissa näyttäisi olevan hiukan isompi "diffuusori" kuin Bemussa ja siinä on noita siipiäkin rivistö..

                Piti vielä sanoa, että Ämmän pohja ennen perää on tasainen ja vetopyörästön jäähdytysrivaston jälkeen on bensatankki, jonka pohja on myös tasainen ennen tuota "diffuusori"-matkielmaa. Varmaankin rekisterikilven poisto lisäisi aavistuksen sen vaikutusta. Lisäksi maavara on takaosassa isompi kuin etuosassa, joten siipeä löytyy koko auton pituudelta.. :think

                Melkoinen "matalalentokone" joka tapauksessa tuo M6 on ja tosiaan uskon, että Maseratissa vastaavaa lääkitystä käytetty myös.
                Last edited by Italowestern; 21-10-2009, 23:29.
                sigpic
                ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                Comment

                • Italowestern
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2008
                  • 507
                  • Vantaa

                  Kiva kuulla

                  Originally posted by age View Post
                  Ei ollut aikasemmin tullut mieleenkään nämä asiat perän muotoilusta ennen kuin kerroit m6:en perästä 100+ messuilla. Oli muutenkin mukavaa kun viitsit kertoa ja esitellä autoasi meille nuoremmillekkin säleille. Peräkontin näkemisen jälkeen kavereiden kanssa tulikin todettua, että m6:ssa on tilaa matkustajille ja tavaroille vähintäänkin saman verran kuin omassa e46 coupessa, ellei enemmänkin. Musiikki olisi saanut pauhata vähän hiljempaa messuilla, kun se vähän haittasi keskustelua. Mutta jäi kyllä mukavat fiilikset btcf osastosta ja sen autoista
                  Kiva kuulla, että sepustuksestani oli jotain iloa teille. Olihan se itsellekin motivoivaa huomata, kuinka suurta mielenkiintoa ja innostusta tuo Bemun Ämmä-luomus herätti messuilla. Paljon mukavaa tarinaa sai aikaiseksi aiheen tiimoilta.
                  Last edited by Italowestern; 22-10-2009, 00:04.
                  sigpic
                  ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                  Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                  Comment

                  • jva
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2006
                    • 1419

                    No, en tiedä aerodynamiikasta juuri mitään, mutta ilmeisesti aika yllättäviäkin vaikutuksia voi erilaisilla siivillä olla?!
                    Viittaan mm. siihen että esim joidenkin nopeimpien 911-mallien osalta on varoiteltu kovastikin omistajia asentamasta mitään ylimääräisiä siipiä, ilmanohjaimia ja korisarjoa koska auton aerodynamiikan muutokset voivat olla kovissa vauhdeissa vaaraksi.

                    M6 on niitä autoja joka myös tarvittaessa yltää vauhteihin joissa aerodynamiikalla on oikeasti merkitystä, joten JOS esim perän muodot ja "diffuusorit" ovat vain ulkonäön vuoksi niin ainakin ne on sitten suunniteltu niin että ne ovat vaikutukseltaan neutraaleja.

                    Eli siis mitä ikinä siellä Ämmän perässä ja pohjassa onkin, niin ne tuskin ilman tarkkaa suunnittelua ovat sinne tulleet?!

                    Comment

                    • Remotion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 15297
                      • Ajamisen Iloa

                      Originally posted by jva View Post
                      Eli siis mitä ikinä siellä Ämmän perässä ja pohjassa onkin, niin ne tuskin ilman tarkkaa suunnittelua ovat sinne tulleet?!
                      Saksalaiset ottaa kyllä ihan tosissaan tuon autojen teon muutenkin ja Porschen, amg:n ja quattron ohella myös M-paja tekee oikeasti toimivia tuotteita, myös aerodynamisesti.

                      (okei tämä Z3 Coupe .37Cd arvolla on vähän heikompi esitys samoin Z3M roadster .44Cd arvollaan (vaikkei Cd arvo vielä paljoa sanokaan) mutta nämä onki tämmösiä leluja)
                      Z3 coupé individual

                      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                      Comment

                      • singha
                        Newbiemmer
                        • Dec 2008
                        • 27

                        Originally posted by r.w. View Post
                        Hommaas jostain vielä ajoon joku Aston, Vanquish tai DB9/DBS. Olisi mukava kuulla ihan suomalaisittan kommentteja GT-rintaman kuumottavimmista edustajista. Nyt ekofasistivallankumouksen aikana on alkanut tosi vahvasti epäilyttämään, että mahtavatko nuo sittenkin tulla vuosien varrella aina vain saavuttamattomammiksi haaveiksi - muutoinhan noiden valmistusmäärät ja hintakehitys suosivat persaukista suomalaista, mutta ainahan joku lisävero keksitään.
                        Täältä ääni Aston Martinille! Taitaa vain olla hankala saada mitään mallia käsiinsä, ei näköjään nettiautossa ole ainakaan nyt yhtään myynnissä. En näistä mitään ymmärrä, mutta jostain syystä DB9 avomalli on sellainen luomus, mitä tulee harvase ilta käytyä kuolaamassa:



                        Jonkunnäköinen pakkomielle tullut tähän Astoniin viime aikoina - saattaa olla, että jossain vaiheessa on käytävä hakemassa moinen, ei muuten rauhoitu..

                        Comment

                        • Rahu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 6464
                          • Tuusula

                          Nyt kun päästiin aiheeseen eli Aston Martineihin niin pakko kantaa korteni kekoon tässä vaiheessa, Muutoin olen vain tyytynyt lukemaan tätä antoisaa topikkia.

                          Mikäli tuollaisen Astonin saisi jostain koeajoon niin sen eteen itse ainakin voisin tehdä aika paljonkin verrattuna esim. johonkin italialaisiin(siis vittu vaikka kaikkiin).

                          Tuo Aston Martin kun hivelee meikäläisen silmää ainakin tavalla jolla mikään muu merkki ei ole koskaan kyennyt tekemään.

                          Olen kerran sattunut risteykseen jossa Aston V12 lipui ohitseni ja siinä kohtaa jo meinas paskat livetä housuun kun kuuli sen soinnun mitä siitä moottorista lähti..

                          Eli jos sitä hilloo kasvaisi meikäläisen pihapuissa niin olisin kyllä varma mihin merkkiin sen sijoittaisin.

                          ..Joten innolla odotan sellaisen koeajo raporttia

                          Ja Kiitokset vielä Italowesternille hyvistä raporteista, pitänee kiilata ALPINAlla eteen kun ensi kerran näen autosi liikenteessä.
                          BMW Service
                          P.o4oo925441
                          [email protected]
                          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                          Comment

                          • Clavurion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 9159
                            • Oulu

                            Originally posted by Rahu View Post
                            Tuo Aston Martin kun hivelee meikäläisen silmää ainakin tavalla jolla mikään muu merkki ei ole koskaan kyennyt tekemään.
                            Kappas, jossain asiassa harvinaisen samanlainen maku. Täällä Oulussakin yksi tuollainen pyörii ja muutaman kerran liikenteessä nähtynä on kyllä meinannut lirahtaa muutama tippa. Kyseinen auto taitaa olla jonkun Oulunsalon köyhän kauppakassi. Lottovoittoa odotellessa...
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • L4TUA
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2005
                              • 494
                              • Kuuso

                              Originally posted by Rahu View Post
                              Nyt kun päästiin aiheeseen eli Aston Martineihin niin pakko kantaa korteni kekoon tässä vaiheessa,

                              Olen kerran sattunut risteykseen jossa Aston V12 lipui ohitseni ja siinä kohtaa jo meinas paskat livetä housuun kun kuuli sen soinnun mitä siitä moottorista lähti..

                              Eli jos sitä hilloo kasvaisi meikäläisen pihapuissa niin olisin kyllä varma mihin merkkiin sen sijoittaisin.:
                              Marko, Vanquishia ajaneena, en voi muuta sanoa kuin aivan uskomattomat soundit ja muutenkin täysin jumalten auto.
                              Sillä kertaa (UK:ssa 2005) siitä kaupasta (Stratstone, www.Stratstone.com) jäi silloisen E46 Ämmän avaimet käteen, kun ei sitä oravannahkaa kuiteskaan ollut riittävästi 12 mukiseen peliin, Ilmeisesti kuitenkin Ämmäni edellinen omistaja oli vuoden mittaisten ajojen jälkeen "upgreidannut" autonsa Newport Pagnellin tuotokseen... Noh, lotto on taaskin vetämässä..
                              Italolle vaan koeajoon, niin saadaan kunnot fiilikset, haastan tässä vielä ottamaan viteota ja laittamaan youtubeen siitä koeajosta.

                              Over and out.

                              Comment

                              • jva
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2006
                                • 1419

                                Astonissa on mun osalta sama ongelma kuin Maseratissakin. Aston on kiistatta upea auto, mutta jotenkin siitäkin puuttuu "se jokin" joka mulle luo sen oikeanlaisen fiiliksen (mikä siis löytyy Saksalaisista autoista)

                                Viime talvena AC:ssa oli hetkenaikaa myös Aston myynnissä ja sekin tuli kylmätyypitettyä siellä. Aivan tautisen käsittämätön laatuvaikutelmahan siinä oli! Materiaalit huokuivat laatua metrien päähän ja viimeistelystä oli turha etsiä puutteita tai kauneusvirheitä suurennuslasillakaan.
                                MUTTA..se tutina jonka Porsche tai ainoana poikkeuksena Saksalaisista autoista Ferrari, herättää meikäläisessä jäi Astonissakin puuttumaan.
                                Jos minulla joskus olisi mahdollisuus Astonin verran rahaa autoon niin ei se raha kyllä Astoniin menisi.

                                Tulipa muuten vielä laatuvaikutelmasta mieleen että kun vertaa vaikkapa F430 Ferraria ja Astonia niin siinä missä Astonista oli turha etsiä pienintäkään viitettä viimeistelyn huolimattomuudesta niin Ferrarista niitä löytää helpommin. Joku osan sovitus on hiukan sinne päin jne..ei paljoa pielessä, mutta kuitenkin hiukan. Samanlainen "virhe" tuskin haittaisi jossain käyttöautossa yhtään, mutta Ferrarin hintaisessa autossa sellaisia ei saisi missään tapauksessa olla löydettävissä.

                                No, oli miten oli niin se mikä minulle tuossa Astonissa oli silmiinpistävin piirre oli nimenomaan se täydellisen virheetön ja äärimmäisen kova laatuvaikutelma. Kertakaikkiaan vaikuttava esitys!

                                Comment

                                Working...
                                X