Mai ex Näästi Biist:M6-05,Koeajo:Harvinainen kaunotar, Maserati Merak, F1-tunnelmaa
Collapse
X
-
Originally posted by Italowestern View PostVenturin yleisin sovellushan on imusarjassa ja diffuusorin taas pakoventtiilin takana, mutta kyllä nuo pienetkin hienosäädöt jotain tekee M6:n takapuskurissa.
Originally posted by Italowestern View PostKatkaistu perähän on jo sellaisenaan virtuaalinen pitkä perä, jonka takia lähes jokaisessa urheiluautossa on sellainen ja luukun päällä olevaa spoileria voi korvata perän alla olevalla rakenteella.
Mitä mieltä mahdat olla Viperin vastaavasta virityksestä?:think
Toimivan ja lähes kompromissittoman näköinenhän tuo on. Nuo pitkittäiset evät taitavat tehdä tuosta toimivamman kuin moni niitä asentanut arvaakaan. Muutenhan tuon koko härpättimen toiminta loppuisi kun sivulta pääsee vapaasti ilmaa sekaan. Nyt keskimmäiset "urat" ovat väkisinkin nopeavirtauksisia.
Edit: vielä pari urheiluauton kuvaa noiden venturien kannalta:
Datsun: http://www.automotiveaddicts.com/wp-...r-diffuser.jpg
Yhtä tyhjän kanssa, paitsi ulkonäöllisesti. Tämän auton maassapysyminen perustunee yläpuolisen siiven katkaisuun.
BMW:http://335xi.kevinluk.com/Diary/rear0022.jpg
Kuten edellä.
Ferrari: http://www.seriouswheels.com/pics-20...-1600x1200.jpg
Toimii sekä paperilla että näköjään käytännössäkin.Last edited by -Tapi; 27-10-2009, 12:07.---
Comment
-
-
Huoh..
Originally posted by user View Post
:think
No, eikä tuo ikävä kyllä ole Rellun ainoa downside. Rellun perusautot on olleet vikatilastojen mukaan vuodesta toiseen markkinoiden huonoimmin rakennettuja ja surkeimmista osista mitä löytyy ja Ranskalaisten laatuimago muutenkin aika kamala. Lada on niihin verrattuna ollut huipputuote.
Siksi olinkin aika "otettu" kun joku kehtasi verrata Maseratia eli italialaista todellista käsityön huipputuotetta johonkin vanhaan kupee ruostekylki-Meganeen.Jo on aikoihin eletty.
Pakko kuitenkin sanoa, että se takamoottorinen 3.0 litrainen V6 Clio Renault Sport oli aikas hauska peli ajaa..sigpic
ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.
Comment
-
-
No voihan formula..
Originally posted by -Tapi View PostEi kai me enää kaasutinkoneista puhuta? Meinaan vaan ventureilla imusarjassa..
Toimivan ja lähes kompromissittoman näköinenhän tuo on. Nuo pitkittäiset evät taitavat tehdä tuosta toimivamman kuin moni niitä asentanut arvaakaan. Muutenhan tuon koko härpättimen toiminta loppuisi kun sivulta pääsee vapaasti ilmaa sekaan. Nyt keskimmäiset "urat" ovat väkisinkin nopeavirtauksisia.
Edit: vielä pari urheiluauton kuvaa noiden venturien kannalta:
Datsun: http://www.automotiveaddicts.com/wp-...r-diffuser.jpg
Yhtä tyhjän kanssa, paitsi ulkonäöllisesti. Tämän auton maassapysyminen perustunee yläpuolisen siiven katkaisuun.
BMW:http://335xi.kevinluk.com/Diary/rear0022.jpg
Kuten edellä.
Ferrari: http://www.seriouswheels.com/pics-20...-1600x1200.jpg
Toimii sekä paperilla että näköjään käytännössäkin.
Kilpa-autoissa ja varsinkin "Formuloissa" jos sillä tarkoitetaan "siipiautoa", toki yritetään saada maaefektiä sopivasti mutkiin, että kierrosajat saadaan alas. Vastaavasti sitten huippunopeudet kärsii. Kompromissi sekin normaaleissa kilpa-autoissa. Vai onko nykyään jossain luokassa adaptiivinen siipien säätö sallittu? Niillä maavaroilla vaan ei siviilissä teekään sitten niin mitään.
Edelleenkin vaan intän, että M6:n takasploirelidiffillä saadaan jotain muutakin aikaan kuin silmät kieroon.
Heh.. Älä nyt kuitenkaan hermostu. Mä vaan oon tosi sitkee...
Piti vielä kysymäni, että mitäs formulaa ajelet?Last edited by Italowestern; 27-10-2009, 21:03.sigpic
ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.
Comment
-
-
Käys nyt italo nosturilla nappaamassa kuva pohjasta ihan mielenkiinnosta, niitä ei oo vaivaksi asti intterwepissä.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Tehtävä ymmärretty...
Originally posted by Cell View PostKäys nyt italo nosturilla nappaamassa kuva pohjasta ihan mielenkiinnosta, niitä ei oo vaivaksi asti intterwepissä.sigpic
ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.
Comment
-
-
Ehdottomasti mielenkiintoisin Astonin nykytuotteista on V12 Vantage RSLast edited by takatuuppari; 12-10-2019, 10:37.Heute: 2020 330e 2003 Z4
EX:2015 M235i 2012 M135i, 2013 F30 335i M-Sport,
2008 E92 M3, 2009 E90 325i M-Sport,
2002 E46 M3 Evolve'd, 1988 E30 320i
2001 E39 525i M-Sport, 1999 E46 318i
Comment
-
-
Bonnevillen insinöörausta..
Mielenkiintoinen saitti löytyi tuosta aerodynamiitti-aiheesta:
Laittomasti lainaan suoraan ko. saitin etusivulla olevaa oleellista huomautusta:
And then finally the legal notices because this is, indeed, America: Motorsports are dangerous. Vehicles spin and crash, or fly and crash, or break and crash at Bonneville. These incidents occur at very high speed. Drivers get hurt, killed or worse. Be Forewarned! The analysis presented here was performed with care, however it is based on simplified models of actual cars.
The aerodynamic stability of high speed race cars is very sensitive to small changes in configuration.
In other words, small details can have large effects and these details may have been ignored in the modeling. Assume that anything you use from this site will get you killed (or worse). This site only address aerodynamic stability.sigpic
ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.
Comment
-
-
Ihan kiva lukea mielipiteitä autoista joita meidän maassa on tasan kaikki kolme, ja tietenkin myös minä kuulun niiden harvalukuisten joukkioon jotka sellaisen auton talliinsa haluaisi!!
Mutta asiaan.. Onneksi esim. E92 M3:ssa on takapuskurin alla "levy", joka estää sen perää luisumasta sivulle kun mennään manskua sivuluisussa...jiiihaa..!!!
ED: Ja vaikka en oikeasti tiedä mitään "saabeista" (aerojutuista), niin mielestäni tämä -Tapin linkittämä kuva kertoo jotain siitä miltä näyttää takapuskurin alla silloin kun sillä on merkitystä muuhunkin kuin ulkonäköön.. Ja tässä samasta otoksesta vähän "selkeämpi" versio..Last edited by Stone; 28-10-2009, 02:27.
Comment
-
-
Originally posted by Italowestern View Postmaaefektiä sopivasti mutkiin, että kierrosajat saadaan alas. Vastaavasti sitten huippunopeudet kärsii. Kompromissi sekin normaaleissa kilpa-autoissa. Vai onko nykyään jossain luokassa adaptiivinen siipien säätö sallittu? Niillä maavaroilla vaan ei siviilissä teekään sitten niin mitään.
Edelleenkin vaan intän, että M6:n takasploirelidiffillä saadaan jotain muutakin aikaan kuin silmät kieroon.
Piti vielä kysymäni, että mitäs formulaa ajelet?
Maavaran ei tarvitse olla olematon jotta tuo toimii, eivät nuo fefetkään mitään kilpa-autoja ole tehdaskuosissa mutta silti niiden pohja toimii. Välillä radalla näkee jopa harjoilla toteutettuja ratkaisuja joissa auton helmat on jatkettu maahan asti ohuilla harjaksilla estämään sivulta tapahtuva virtaus.
Olet oikeassa kun sanot ettei noilla ominaisuuksilla tehdä siviilissä mitään. Harva pääsee näillä Suomen perunapeltoteillä tarpeeksi kovaa mutkaan jotta maaefektistä olisi merkittävä apu.
En aja mutta olen mekaanikkona Superkartissa Red Speed Racing-tiimissä (www.redspeedracing.com)
Originally posted by Italowestern View PostHeh.. Älä nyt kuitenkaan hermostu. Mä vaan oon tosi sitkee...---
Comment
-
-
Täytyy skarpata..
Originally posted by -Tapi View PostMaaefektissä on nimenomaan se hyvä puoli ettei se aiheuta dragia suhteessa alaspäin painavaan voimaan läheskään niin kuin muut samaan pyrkivät ratkaisut. Kyseessähän on eräänlainen siipi joka vaan toimii tehokkaimmin lähellä maata (taitaa perustua itse asiassa samaan ideaan jota venäjällä käytettiin niissä jättimäisissä "vesitasoissa" jotka nousevat liitoon tai vain muutaman metrin korkeuteen sisävesillä (hyötysuhde parhaimmillaan tuon "siipi lähellä maata"-efektin myötä)).
Maavaran ei tarvitse olla olematon jotta tuo toimii, eivät nuo fefetkään mitään kilpa-autoja ole tehdaskuosissa mutta silti niiden pohja toimii. Välillä radalla näkee jopa harjoilla toteutettuja ratkaisuja joissa auton helmat on jatkettu maahan asti ohuilla harjaksilla estämään sivulta tapahtuva virtaus.
Olet oikeassa kun sanot ettei noilla ominaisuuksilla tehdä siviilissä mitään. Harva pääsee näillä Suomen perunapeltoteillä tarpeeksi kovaa mutkaan jotta maaefektistä olisi merkittävä apu.
En aja mutta olen mekaanikkona Superkartissa Red Speed Racing-tiimissä (www.redspeedracing.com)
No niin minäkin ja siksi näitä täällä intänkin
Juu, täytyypi skarpata.
Jäinkin sitten eilen nenä kiinni ruutuun kaikenmaailman kaavoja, aerodynamiikkateoriaa ja käytäntöä opiskelemaan. Joku ihme kärpänen puraisi, kun alkoi tuo aihe enemmänkin taas kiinnostaa. Nuo paineasiat Bernoullin kaavan kautta ja kaasun virtausohjaukset yms. on aika kimurantteja juttuja käytännössä. Kaikki vaikuttaa vähän kaikkeen.
Onhan se varmasti selvää, että nuo siviilikoriratkaisut on enempi kompromisseja ja niissä kaiketi tuo stabiliteetti kovassa vauhdissa on tärkeintä. Painopiste hiukan edessä ja aerodynaaminen painepiste hiukan taaempana. Korin muoto ilmavirrassa sivuluirua oikaisevaa plaatua ja mieluummin keula sekä perä maassa pysyvää sorttia kovissa vauhdeissa.
Joo, eihän se tavallaan "ylösalainen" siipi pakosti niin kauhean matalaa maavaraa taida tarvitakaan, jos nyt varsinaisesti ollenkaan. Vähän samankaltainen ajatus tuossa Bempun perässäkin siinä tunnelissa on vaikka ei se tietty kovin iso ja tehokas häkkyrä olekaan.
Erityisesti nuo suola-aavikon olosuhteet oli kiintoisaa luettavaa. Ennätysten teko on aikamoista luonnon olosuhteiden kanssa kompromissaamista kun pinta on liukkaimmillaan aamulla suolan kostuttua yöllä ja juuri silloin viileässä saadaan koneista eniten tehoja. Eli kun pito vähenee niin teho pahenee. Vaikeeta ja vaarallista. Vielä en ole saanut selville, miksi noita nopeuskokeita sitten pitää tehdä juuri suola-aavikolla eikä esim. asfaltilla.
Mutta mielenkiintoinen aihe joka tapauksessa.sigpic
ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.
Comment
-
-
Melko sport
Originally posted by takatuuppari View PostEhdottomasti mielenkiintoisin Astonin nykytuotteista on V12 Vantage RSsigpic
ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.
Comment
-
-
Ferrraari onkin aito sportti
Originally posted by Stone View PostIhan kiva lukea mielipiteitä autoista joita meidän maassa on tasan kaikki kolme, ja tietenkin myös minä kuulun niiden harvalukuisten joukkioon jotka sellaisen auton talliinsa haluaisi!!
Mutta asiaan.. Onneksi esim. E92 M3:ssa on takapuskurin alla "levy", joka estää sen perää luisumasta sivulle kun mennään manskua sivuluisussa...jiiihaa..!!!
ED: Ja vaikka en oikeasti tiedä mitään "saabeista" (aerojutuista), niin mielestäni tämä -Tapin linkittämä kuva kertoo jotain siitä miltä näyttää takapuskurin alla silloin kun sillä on merkitystä muuhunkin kuin ulkonäköön.. Ja tässä samasta otoksesta vähän "selkeämpi" versio..
Mutta kun puhutaan Autoista isolla A:lla niin sitten on ihan eri juttu. Onhan nuo Suomen verotuksen ja ihmisten tylsyyden (lue järkevyyden) takia aika harvinaisia ja täysin marginaalivehkeitä, mutta sitäkin mielenkiintoisempia laitteita.
Ferrarin ja vastaavien alustassa on sitten pakko löytyä kylmän teho- ja varustesodan takia oikeita ratkaisuja. Niissä autoissa ne on ihan must juttu. Muuten ei niitä kukaan ostaisi. Esimerkiksi Maseratilla on iso ongelma sen takia, että merkiltä ei löydy yli 500hv automallia ns. tavalliseen ajoon. Teho ja ulkonäkö ovat ratkaisevassa asemassa ajo-ominaisuuksien lisäksi kun urheiluautoon sijoitetaan isompia summia. :thinkLast edited by Italowestern; 15-11-2009, 10:55.sigpic
ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.
Comment
-
-
Pienilläkin säädöillä on merkitystä..
Tuli tuossa mieleen vielä näistä aerodynamiikka-asioista sellainen pikkuseikka, että jos pienillä pinnoilla ei olisi merkitystä, niin potkurikoneet ei lentäisi..
Aika olemattoman oloinenhan se M6:n perän alla oleva taka"levy" on, mutta jos sillä olisi vain ja ainoastaan ulkonäkömerkitys, niin M6 olisi paljon paremman näköinen auto. Juuri niistä rumankauniista muodoista tietää, että niillä on todennäköisesti myös merkitystä.
Noissa M6:n "omituisissa" linjoissa on lisäksi enemmänkin aerodynaamisia erikoisuuksia kuin useampi hoksaisi kuvitellakaan.
En ole tavannut montaa muuta autoa, jonka valaisimet eivät likaannu juuri lainkaan ja joka olisi niin rauhallinen käytökseltään myös kovissa nopeuksissa.
Nyt kun on taas tottunut kitkarenkaiden pehmeämpään pitoon, on liukkaallakin todella mukava ajella. Jäärataa olisikin M6:lla hauskaa kokeilla.
Itseasiassa nuo talvipyörien 18-tuumaiset vanteet on omalla tavallaan jykevämmän näköiset kuin ne 19-tuumaiset kesikset. Laitanpa niistäkin jokusen kuvan kunhan auto on taas putsattu kunnolla. Nämä sekalaiset kurakelit ei oikein sovi mustalle värille. Lisäksi lumen harjaaminen antaa pinnalle omat mausteensa.Last edited by Italowestern; 15-11-2009, 10:57.sigpic
ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.
Comment
-
-
Vertailua ja lisänä rikka rokassa, eli "exä" Jagge S Type R
Tulipa heitettyä lenkki entisellä "rakkaalla" eli Jaggen S Type R:llä.
Tässä kun on joutunut harkitsemaan kaikenlaista näin lama-ajan takia, niin kävinpä makustelemassa vielä tuota Jaggen isomman tykistön lippulaivaakin. XKR olisi tietty muuten lähempänä M6-mallia, mutta sen takapenkki on todella olematon, hiukan samaa sarjaa Porschen 911-mallin kanssa.
Asiat, mitkä omasta mielestä Jaggen Ärrässä on kyllä kohdallaan, ovat perusJaggemainen ulkonäkö, ohjaamon rauhallisen tyylikäs luukki, yleinen ergonomia urheiluistuimineen ja stereoiden saundi. Mikä tavallaan oli tuossa yksilössä hiukan vanhanaikaista oli navin puute yms. pientä.
Tottuneesti kone tulille ja hetipä käväisi mielessä syy, miksi omassa Ärrässä oli takapöntöt vekslattu avoimempiin. Kyllä remmiahdetun kasin saundit pitäisi kuulua uloskin päin, ettei Jaguaaria luulla kotikissaksi ilman torahampaita.
Luulisi, että kun on vuoden päivät ajellut jollain autolla, niin sen muistaisi ulkoa kuin omat taskunsa, mutta kummasti sitä aika kultaa muistot. Jaggessa tuntee istuvansa reilusti korkeammalla kuin M6:ssa ja liikenteessä siitä ei ole haittaakaan, ennen kuin ensimmäinen jyrkempi kurvi tulee vastaan.
Eihän Jaggen Ärrä paljoa kallistele ja alusta on melko samantyyppinen mukavuudeltaan ja jämäkkyydeltään kuin M6, mutta korkeus saa auton ja ylempänä istuvan kuskin tavallaan heilumaan. Hiukan samaa efektiä syntyy isommissa urissa, jossa auton heitot tuntuvat selkeämmin kuin Bemussa. Tässä on kuitenkin kyseessä neliovinen auto ja siihen nähden käytös on aivan loistavaa.
Vanhempi M5 tuntui melko samalta kun sitä kävin tyyppäämässä. Jaggen plussapuoli on ehdottomasti kone ja laatikko. Remmiahdetun 4,2 litraisen kasin mahtava alavääntö on vielä reilumpi kuin tuplaturbotetun Maseratin ja kaasuun auto vastaa heti ilman mitään viiveitä. Mielestäni tuo on asia, joka normaalissa liikenteessä on hyödyksi aina.
Nyt kun moottoritienkin maksimivauhti on talvisessa satasessa, niin ei kauheasti uskalla polkea, mutta pakkohan sitä kiihtyvyyttä on tuostakin vauhdista testata. Mahtavan ROarrrRRR äänen säestämänä auto kiihtyy empimättä sakkovauhteihin. Tällä ei jää jalkoihin.
Keula kohti mutkapätkää ja vaihdetta pienemmälle. Jaggen U-profiili automaattivaihdekaavio ei ole käsinvaihtajalle läheskään samaa luokkaa kuin Ämmän SMG, mutta kyllä silläkin voi leikkiä. Sopivalla pykälällä ja Sport-nappi pohjassa Jagge tuntuu urheiluautolta. Sen nelisen sataa heppaa tuntuvat vahvemmilta kuin edellisen M5-mallin ja kyse on varmasti juuri tuosta remmiahtimesta. Sen ujellus on musiikkia korville. Vielä kun takavaimentimet vaihtaa vapaammin virtaaviin, voi muskeleista nauttia ulkopuolisestikin. Ja kyllä tuo vääntö hakkaa vakioasetuksilla olevan kuutosämmänkin. Vasta hiukan kierrätettäessä irtoaa kuutosesta enempi potkua ja toki P500 Sport asetuksella reilut 100hv enempi tuntuu ajossa jo mukavasti.
Jaggen alustan käytös on varsin loogista ja jos sitä vertaa vaikkapa Porschen Panameraan, on Jaggelle eduksi sen parisataa kiloa kevyempi paino. Kaasuun vastaaminen kiihdytettäessä on jotain erittäin nautinnollista. Se reagoi urheilullisemmin ja on nautinto viedä mutkasta toiseen.
Myös jarrut ovat Brembon huipputehokkaat pysäyttimet, joista ei teho katoa. Siltäkin osin auto on siis oikea Ärrä, eikä mikään spoileri- ja helmaviritys. 6-vaihteinen automaatti on sitäpaitsi oikein hyvin vaihtava ja alustan elektroninen iskareiden säätö CATS, toimii upeasti. Hiljaa ajettaessa alusta on miellyttävän äänetön ja kovempaa ajettaessa jämäköityy.
Mietoon kallisteluunkin tottuu nopeasti eikä se häiritse kurvanajoa. Muutaman sladissa ajetun mutkan jälkeen täytyykin sitten rauhoittua ja palailla hiljalleen kotia kohti. Jaggessa on hyvät Xenonit ja muutenkin maukas yövalaistus. Suu korvissa tuoltakin lenkiltä taas palattiin. Upea ja nopea laitos, joka ei häpeä tuumaakaan kalliimpia serkkujaan.
Ei voi muuta sanoa, kuin että kyllä Ärrässä on paljon autoa kolmella kymppitonnilla. Omassani ei ollut juurikaan korjattavaa ainakaan sinä aikana kun se minulla oli, ainoastaan sähköinen käsijarrun käyttömoottori vaihdettiin takuuseen. Muuten auto pelasi kuin Sveitsiläinen kello.
Positiivista Ämmään verrattuna on siis reilummat tilat, merkittävästi alempi polttoaineen ryystämistahti (n.12,6 l/100km vs. 17,5 l/100km) ja tietysti sokerina pohjalla suorastaan halpa hinta ominaisuuksiin verrattuna. Sisusta on laadukasta nahkaa ja etujakkarat ovat Recaron laatuistuimet kuskin osalta muisteilla varustettuna. Paksissa on myös kohtuullisesti tilaa ja alla pyörii vakionakin 18-tuumaiset nätit vanteet.
Eikun kokeilemaan, jos yhtään siltä tuntuu. Ulkonäkö on varmasti klassisempi kuin uuden XF:n ja vasta nyt Jaggelta on saatavilla vastaava malli siitä kuin tuo S Type R. Sitä en ole vielä testannut. XKR pitäisi käydä tyyppäämässä toki kyllä myös, mutta uusikoppaiset on edelleen ihan Ämmän hinnoissa.
Tässäpä kuvaakin aiheesta. Makuasia, mutta minusta S Type R on Jaggea parhaimmillaan ja aidoimmillaan. Itselläni oli musta Ärrä, mutta tämä väri joka oli tavallisessa 4.0 V8-mallissani, olisi ollut se toivomusväri. Pukee nätisti S Type koppaa tuo nykyinen metallivihreä British Racing Green.
Last edited by Italowestern; 21-11-2009, 23:47.sigpic
ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.
Comment
-
Comment