Juu, ei näytä tuo 285/25 noin alikokoiselta 5-sarjassa....
Ei näytä ei. Johtuen ihan siitä että M5 ja M6 on varustettu isompi kehäisillä renkailla vakiona, johtuen isommista pyöränkoteloista. E60 530d vs M5 omaavat ihan erikokoisella kehällä olevat renkaat, samoin 650i vs
M6. Jotta siis näyttäisi 5sarjassa ihan yhtä alikokoiselle jos kohde olisi M5.
Hankalasti selitetty mut ihme pohdiskelua täällä, kumit on liian matalat ja se siitä ja korjausta asiaan taitasi olla tuleman
Ei näytä ei. Johtuen ihan siitä että M5 ja M6 on varustettu isompi kehäisillä renkailla vakiona, johtuen isommista pyöränkoteloista. E60 530d vs M5 omaavat ihan erikokoisella kehällä olevat renkaat, samoin 650i vs
M6. Jotta siis näyttäisi 5sarjassa ihan yhtä alikokoiselle jos kohde olisi M5.
Hankalasti selitetty mut ihme pohdiskelua täällä, kumit on liian matalat ja se siitä ja korjausta asiaan taitasi olla tuleman
Jeh, ne 285/25-20 on hiukan niinkuin stritsan nauhat ämmän pyöriin, eli paksumpaa nakkia pukkaa ensiviikolla alle kunhan nyt vaan saapuisi maahan. Nuo "väärät" kumit on jo myyty kaverille viitoseen.
Oikeat kumit taakse noille vanteille on 285..305/30-20 ja eteen 255/35-20 jotka siten tilattu ja toivon mukaan pian ämmän alla.
Katotaan sitten näyttääkö auto liian korkeelta ja funtsitaan asiaa etteppäi.
PS.uudet vanteet ja BTCF takarekkarin lisäteksti näyttää ärsyttävän joitain kanssaihmisiä.. eli niiden täytyy olla onnistuneet.
Ei onneksi ole puukotettu kylkiin sentään tai piirretty uutta kirkkovenettä konepeltiin.
sigpic ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05 Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.
Olishan se pitäny arvata, ettei Superhiiri noin vaan luovuta ja katoa maisemista ikiajoiksi. Nyt se on palannut kummittelemaan poltergeistina.
Tai sitten Ämmä on saavuttanut lukuisilla prosessoreillaan ns. "tietoisuuden" ja osaa itse kaikenlaista..
Tänäänkin kun laitoin aamulla NRJ:n pois ja vaihdoin Grooveen, niin eikös auto hermostunut ja alkoi vaihtelemaan kanavia itse. Sille kelpasi vaan "Radio Aalto"
Kun yritin vaihtaa takaisin Groovelle, ohjausnuppi pyörii itsekseen ja lopetti vasta kun pyysin sitä olemaan kiltisti, äänikomennon kautta tietty.
Uskon kyllä että kyse on itse Superhiirestä, kun on niinkuin olisi jonkun seurassa, kun istuu autoon.
Hieman vaan hermostuttaa tuo liikennevaloihin tulo, kun vaihdekeppi liikkuu itsestään Launch control asentoon, kaasupoljin painuu tappiin ja auto singahtaa liikkeelle kuin tykin suusta. Koeta siinä sitten olla rauhallisen oloisesti ratissa. Jarrullahan tuo onneksi sentään rauhoittuu.
Joku kevätkipinä Superhiiren reinkarnaatiolla kummiskin on, kun erityisesti Mersut tuntuu sitä härnäävän. Ja silloin mentiin...
Onhan se tietysti kiva, kun istuu autoon sisään ja auto toivottaa seksikkäällä naisen äänellä: Welcome darling, could you give me a hard ride today..
sigpic ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05 Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.
No ni.
Onhan se tietysti kiva, kun istuu autoon sisään ja auto toivottaa seksikkäällä naisen äänellä: Welcome darling, could you give me a hard ride today..
Jos toi sama tulisi auton valmistusmaan kielellä, niin se olisikin jo hiukan liian pornoa..
Kyllä, mutta onko tuo ko. ramair-kitti tuulitunnellissa dynotettu? Tuskin...
(sori ot)
Eli olet sitä mieltä, että kyseessä on puhdas huijaus ja että ko. firmassa ei osata mitään tuollaista toimivana tehdä. :think
Oliko tuo jotain kokemusperäistä tietoa vai mutuako vain?
Mutta ei siinä mitään, patopaineahtamisen mahdollinen lisäteho, jos sitä lisäpainetta imusarjaan jostain todellisuudessa aikaan saadaan, säätyy ämmän tapauksessa sen oman ilmamassan mittauksen avulla tiettyyn rajaan saakka, jotta ei siitä ainakaan haittaa pysty aiheutumaan.
Remmiahtimet ja turbot sitten asia erikseen.
sigpic ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05 Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.
Mä väitän että sun persdyno ei edes huomaa 50hp lisäystä, etenkään jos iso osa siitä saadaan suurella nopeudella ram air metodilla.
Autossa on kuitenkin jo 500hp vakiona ja ei se ihan kevytkään ole.
Sama juttu kun kaivais 100hp Nissanista 110hp. Kuka huomaa eron???
Mä väitän että sun persdyno ei edes huomaa 50hp lisäystä, etenkään jos iso osa siitä saadaan suurella nopeudella ram air metodilla.
Autossa on kuitenkin jo 500hp vakiona ja ei se ihan kevytkään ole.
Sama juttu kun kaivais 100hp Nissanista 110hp. Kuka huomaa eron???
Sehän on ainakin osittain ihan totta. Varsinkaan tuo tehoero ei edes tule esille, jos ei kauheasti ajele Suomen rajoitusten yläpuolella.
Kiihdytyskisoissa lisäteho toki auttaa sitten, jos sitä tehoa pystyy jostain taikomaan. Kiihdytykseen tosin vaikuttaa helpoiten nuo välitysasiat, eli esim. juuri tällä hetkellä alla olevat alikokoiset takarenkaat lisäävät suoraan potkua ja alentavat vastaavasti huippunopeutta.
Parhaiten lisäpotkun huomaa, jos onnistuu lisäämään koneeseen alakierroksille vääntöä. Se parantaisi joustavuutta ja ajettavuutta sekä vastaavasti voisi alentaa myös sopan kulutusta.
No, seuraava ämmäkone on kaiketi se ahdettu kasi, joita äxä-sarjaan on jo nokalle ängetty. Kulutus putoaa, mutta eksoottisuus vähenee. Vaikka kasin äänet onkin varsin maukkaat, niin kympissä on oma lisähauskuuskertoimensa, kuten kaksitoistaisessakin, kuudestatoista nyt puhumattakaan.. More is better.
sigpic ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05 Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.
Eli olet sitä mieltä, että kyseessä on puhdas huijaus ja että ko. firmassa ei osata mitään tuollaista toimivana tehdä. :think
Kyllä, "puhdas huijaus". Kuten nyt tässä on tullut ilmi, että ramair-kitin valmistaja olisi dynottanuy auton 0-70mph vauhdissa, eli parhaimillaan keulalla olisi ollut 30m/s tuulennopeus. Tuollaisien "tuulien" saaminen auton keulalle tarkoittaa tuulitunnelia. Ja se taas tarkoittaa, että auto olisi tällöin dynotettu ramair-kitin kanssa ns. "fullscale" tuulitunnelissa, joiden käyttö maksaa paljon ja niitä on vain muutama.
Periaatteessa tuollainen ramair-kit voi parhaimmillaan tuoda jotain tehoa lisää, mutta todellisia mittaustuloksia valmistajalla ei varmasti ole.
(Ja kun ottaa tuotteen hinnan huomioon ja arvioi siitä myyntikatteen, niin eihän sillä katteella ja potenttiaalisella myyntimäärällä ole mitään järkeä lähteä tekemään mitään mittauksia...)
Kyllä, "puhdas huijaus". Kuten nyt tässä on tullut ilmi, että ramair-kitin valmistaja olisi dynottanuy auton 0-70mph vauhdissa, eli parhaimillaan keulalla olisi ollut 30m/s tuulennopeus. Tuollaisien "tuulien" saaminen auton keulalle tarkoittaa tuulitunnelia. Ja se taas tarkoittaa, että auto olisi tällöin dynotettu ramair-kitin kanssa ns. "fullscale" tuulitunnelissa, joiden käyttö maksaa paljon ja niitä on vain muutama.
Lisäksi huomioisin toimivuuden arvioinnissa vielä sen, että ihan samalla tapaa vakioautonkin koneen/syylärin etupuolelle syntyy ylipaine, kun kovaa ajetaan. Väittäisin suurimman eron tulevan siitä, että suoraan keulalta otettu imuilma saattaa olla muutamankin asteen viileämpää.
Noh, ei vittuilla enempää. Onko kenties jotain mielenkiintoisia koeajoraportteja tulossa? Sitä Astonia odotellessa.
edit: Nyt kun tarkemmin miettii, niin noille jenkkien dynotuloksille saattaa olla ihan looginenkin selitys. Ilman lämpötila +30'C, ämmä liinoilla penkissä, kuumana käyvä S-sarjan kone hohkaa pellin alla, termari on selällään ja ainoa, joka sitä kuumaa ilmaa siirtää on se pajan ison pöytätuulettimen kokoinen flekti kohti keulaa suunnattuna. Tällöin imuilman lämpötilassa voi olla helposti kymmenien asteiden ero, kun kuuman syylärin vierustalla seisovan ilman sijaan kone hörppiikin snorkkelilla suoraan maskin takaa, luulisi näkyvän jo tehokäyrässä. Samaa efektiä tuskin kuitenkaan ilmenee lähellekään samassa mittakaavassa oikeassa ajossa.
Comment