memebuy23buy

Mai ex Näästi Biist:M6-05,Koeajo:Harvinainen kaunotar, Maserati Merak, F1-tunnelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bimmerE34
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 6208
    • Gotham

    Nyt kun eilen pääsi kunnolla tyyppäämään M6 coupea, niin itse päätyisin ehdottomasti johonkin hieman persoonallisempaan autoon, kuten Lambo, aston tai marsu.

    Missään nimessä tuo M6 ei huono auto ollut, päinvastoin. Odotin vain rivakampaa liikehdintää autolta jossa on 507hp. Toki, tykkään itse henkilökohtaisesti enemmän tehokkaassa autosta perinteisestä laatikosta ja ko. yksilö oli varustettu SMG 3 7-lovisella lodjulla.

    Minulla on myös hieman erikoinen automaku siinäsuhteessa, että sen pitää olla joku ylellinen auto. E61 535d kaikilla leluilla, e65 kunnon leluilla, X5 tai sitten puhtaasti valkokilpinen hirmu joka on aivan totaalisen epämiellyttävä auto ajaa kadulla, mutta kulkupuoli on sitten jotain aivan muuta. Perseaukinen kun on, niin rata-ajon harrastamisen ja tuon auton joutuu yhdistämään, niin olen joutunut päätymään tuohon epämiellyttävään ratkaisuun. Mielessä tosin on käynyt että mitäs jos vaihtaisikin oikeasti laiskanmiehen seiskaan ja nauttisi ajamisesta? Radalle toki ei enää asiaa olisi.

    M6 sen verran, että autolla oli äärimmäisen helppo noudattaa nopeusrajoituksia. Moottorin voimavarat olivat todella käytännölliset alle 5000rpm, mutta sen jälkeen kun aletaan vedättämään on tuo kierrosalue aina käytössä ja alkaa siellä tapahtumaankin jotain. Mittari kapuaa nopeasti ylös ja sisälle ei kantaudu kuin sivistynyt hiljainen moottorin saundi kun putkisto oli vakio. Rengasmetelistä ja muusta metelistä plussaa, tuntu on todellakin herrasmies-sportista kuten kuvailisin itse 6-sarjaa. Täysiveriseksi urheiluautoksi en tätä luokittelisi, onhan painoakin yli 1700kg.

    Jos pitäisi yhdistää sinivalkoisin BMW silmin ylellisyys ja sporttisuus, on M6 juuri sitä mikä tarjoaa jingjangin, eli kultaisen keskitien. Jos et aamulla tiedä haluatko nauttia matkastasi mennessä töihin, ajat vain rauhassa töihin ja nautit ylellisestä sisustasta, laadukkaista ratkaisuista ja mukavuudesta minkä BMW tuo. Paluumatkalla jos alkaakin lapsettaa, ei muutakuin pari painallusta EDC napista, power napin painallus ja kappas. Auto ei muistuta enää yhtään aamuista ajopeliä, vaan valitset rattiviiksistä vaihteita kuin F1 kuski konsanaan. Ei Niki Laudakaan tiennyt aikoinaan ajavansa luxusautolla kun formulalla rataa kierti.

    Kaikenkaikkiaan miellyttävä kokemus. Moottori olisi E36 koriin hieno. Mutta mitä muuta tuolla rahalla saa? Sillä saa persoonallisemman ja säväyttävämmän auton joka tarjoaa enemmän mielenkiintoa. Se on itse ostajasta kiinni. Onko vain BMW lasit silmillä ja kaikki muut ovat paskaa?
    Aston martin DB9 on kalliimpi, tottakai. Lambotkin ovat kalliimpia.. Ferrari 456 on kaunis auto ja painii samassa hintaluokassa.

    Ferraria en ole ajanut, en osaa vastata. Jos olisin tässä hintaluokassa ostamassa itselle nyt erikoisempaa urheilu tai "urheilu" autoa, en tiedä mihin päätyisin. Todennäköisesti Porsche 996 GT3 voisi olla yksi varteenotettava vaihtoehto.

    ///Pumppu Pojat Racing Team
    Metaline sport #40

    Comment

    • Italowestern
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2008
      • 507
      • Vantaa

      Originally posted by bimmerE34 View Post
      Nyt kun eilen pääsi kunnolla tyyppäämään M6 coupea, niin itse päätyisin ehdottomasti johonkin hieman persoonallisempaan autoon, kuten Lambo, aston tai marsu.

      Missään nimessä tuo M6 ei huono auto ollut, päinvastoin. Odotin vain rivakampaa liikehdintää autolta jossa on 507hp. Toki, tykkään itse henkilökohtaisesti enemmän tehokkaassa autosta perinteisestä laatikosta ja ko. yksilö oli varustettu SMG 3 7-lovisella lodjulla.

      Minulla on myös hieman erikoinen automaku siinäsuhteessa, että sen pitää olla joku ylellinen auto. E61 535d kaikilla leluilla, e65 kunnon leluilla, X5 tai sitten puhtaasti valkokilpinen hirmu joka on aivan totaalisen epämiellyttävä auto ajaa kadulla, mutta kulkupuoli on sitten jotain aivan muuta. Perseaukinen kun on, niin rata-ajon harrastamisen ja tuon auton joutuu yhdistämään, niin olen joutunut päätymään tuohon epämiellyttävään ratkaisuun. Mielessä tosin on käynyt että mitäs jos vaihtaisikin oikeasti laiskanmiehen seiskaan ja nauttisi ajamisesta? Radalle toki ei enää asiaa olisi.

      M6 sen verran, että autolla oli äärimmäisen helppo noudattaa nopeusrajoituksia. Moottorin voimavarat olivat todella käytännölliset alle 5000rpm, mutta sen jälkeen kun aletaan vedättämään on tuo kierrosalue aina käytössä ja alkaa siellä tapahtumaankin jotain. Mittari kapuaa nopeasti ylös ja sisälle ei kantaudu kuin sivistynyt hiljainen moottorin saundi kun putkisto oli vakio. Rengasmetelistä ja muusta metelistä plussaa, tuntu on todellakin herrasmies-sportista kuten kuvailisin itse 6-sarjaa. Täysiveriseksi urheiluautoksi en tätä luokittelisi, onhan painoakin yli 1700kg.

      Jos pitäisi yhdistää sinivalkoisin BMW silmin ylellisyys ja sporttisuus, on M6 juuri sitä mikä tarjoaa jingjangin, eli kultaisen keskitien. Jos et aamulla tiedä haluatko nauttia matkastasi mennessä töihin, ajat vain rauhassa töihin ja nautit ylellisestä sisustasta, laadukkaista ratkaisuista ja mukavuudesta minkä BMW tuo. Paluumatkalla jos alkaakin lapsettaa, ei muutakuin pari painallusta EDC napista, power napin painallus ja kappas. Auto ei muistuta enää yhtään aamuista ajopeliä, vaan valitset rattiviiksistä vaihteita kuin F1 kuski konsanaan. Ei Niki Laudakaan tiennyt aikoinaan ajavansa luxusautolla kun formulalla rataa kierti.

      Kaikenkaikkiaan miellyttävä kokemus. Moottori olisi E36 koriin hieno. Mutta mitä muuta tuolla rahalla saa? Sillä saa persoonallisemman ja säväyttävämmän auton joka tarjoaa enemmän mielenkiintoa. Se on itse ostajasta kiinni. Onko vain BMW lasit silmillä ja kaikki muut ovat paskaa?
      Aston martin DB9 on kalliimpi, tottakai. Lambotkin ovat kalliimpia.. Ferrari 456 on kaunis auto ja painii samassa hintaluokassa.

      Ferraria en ole ajanut, en osaa vastata. Jos olisin tässä hintaluokassa ostamassa itselle nyt erikoisempaa urheilu tai "urheilu" autoa, en tiedä mihin päätyisin. Todennäköisesti Porsche 996 GT3 voisi olla yksi varteenotettava vaihtoehto.
      Aivanpa niin. Melko lailla tasan yhdyn noihin sanoihisi sillä erotuksella, että minusta M6 on edelleen silti myös varsin persoonallinen menopeli. Käytännöllisyydessä 2-ovisten 4-paikkaisten herrasmies-supersporttien ykkönen, sanoisin. Erittäin GT todellakin. Ja tänään istuskelin sitten sellaisessa kylmiä tyyppejä. Juu, on siinä erinomainen jakkara ja mieli tekis saada sellainen takasin.

      Kai nuo edullisimmat Suomi-pelit on aika lähellä tuontihintaa, niin katsotaan vaihtuisiko Ducati sellaiseen tai sitten tuohon edullisempaan eli Maseratiin tai S Type R-Jaggeen..:think

      Tosin tuossa noin 40.000€ hintaluokassa löytyisi kyllä aika monta muutakin asteen sporttisempaa tyyppiä olevaa hiukan keveämpää ja ehkä hyvinkin hauskaa laitetta ja nämä jo siis Suomen kilvissä kaikki:

      Ferrari 348
      Porsche 911 Carrera 4
      Jaguar XKR
      MB SL 500

      Saksasta löytyisi myös lievä kolariprojekti Murcielago Jonnekin pitkälti toiselle sadalle kuitenkin nousisi kilpiin laitettuna.

      PS. Modenaa ei oikein kaatosateessa voinut lähteä kokeilemaan, katsotaan jos se nyt edes ylipäänsä onnistuu..
      Last edited by Italowestern; 28-09-2011, 15:38.
      sigpic
      ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
      Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

      Comment

      • Italowestern
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2008
        • 507
        • Vantaa

        Italowestern goes 007, Aston Martin DB-9 +sports pack

        Hello, my name is Bond, James Bond, no on on..

        Dry Martini, shaken, not stirrd please.
        ---------------------------------------------------


        Tämänkertainen firman työmatka ei ollut ihan vakiokamaa, vaan se oli jo aika lailla etukäteen odotettu ja huolella suunniteltu. Pikkupoikamainen olo vaan lisääntyi lähestyessäni Tampesteria. Matkalla soitto AutoCenteriin ja varmistus, että DB9 Coupe oli ajoon valmiina odottamassa.

        Huisia. Koko pitkän harrastusuran aikana ei ole tullut tuota legendaarista merkkiä kokeiltua. Niitä ei juurikaan kaupoissa ole seisonut ja jos onkin, ei niiden rattiin pääsy ole ollut mahdollista syystä tai toisesta. Jo on aikakin siis. Näin ennakkoon kuvittelisin DB9:n olevan jotain M6:n ja Maseratin tyyppistä, mutta todella mielenkiintoista joka tapauksessa päästä testaamaan tuota inspiroivaa autoa, josta joka poika on unelmoinut.

        Varmaan juuri mikään muu automerkki ei herätä yhtä paljon fiiliksiä kuin tuplanollaseiskan "virallinen" työsuhdeauto Aston Martin.
        Tunnelmaa nostaa muutenkin merkin upea historia ja perinteet.



        Aston Martinissa on paljon samaa henkeä ja hohtoa kuin Hawker Hurricane ja Spitfire edustavat lentokonepuolella. Luftwaffe ja muut viholliset joutuvat ottamaan tämän auton tosissaan.

        Vaikka vanhemmat isoilla kuutosilla ja kaseilla olevat DB4:t ja DB6 Vantaget ja vastaavat ovatkin ehkä jollain tapaa niitä raaimpia ja aidoimpia Aston Martineita, niin kyllä perinteitä kunnioittaa myös erinomaisesti DB9, ehkä kehutuimpia uuden sukupolven malleja. Myös tuliterä Virage noudattelee sen muotokieltä hyvin läheisesti.

        Ulkoasultaan DB9 on kuin huippulaadukas smokki tavallisten pukujen ja berbereiden rinnalla. Metallimusta kori ja vaalean beige nahkasisusta jalopuusomistein ja loistavalla viimeistelyllä luovat fantastisen vaikutelman.



        Oven kahvoista alkaen DB9:ssä on omia hienoja ratkaisuja, kuten hallintalaitteissa ja muussakin tekniikassa.



        Tämä reilut 45kkm ajettu yksilo on pidetty kuin kuninkaallinen koru Buckinghamin palatsissa. Kolhuja ja käytön jälkiä ei vain ole. Maalipinta on kuin uudessa autossa ja siksikin vaikutelma on yksinkertaisesti majesteettinen.



        Edellisen omistajan toimesta autoon on asennutettu tehtaan sports pack, joka sisältää madalletun ja tukevoitetun alustan, järeämmän kallistuksen vakaajan, isommat ja kevyemmät vanteet, matalamman rengasprofiilin, vapaastihengittävämmän pakoputkiston, myöskään imupuolen ja moottorinohjauksen tarvittavia muutoksia unohtamatta. Kokonaisuudessaan tuo on pitkälle toistakymmentä tuhatta maksava lisäsetti ilman töitä..

        Vakiosta myös miedonnettu luistonesto antaa enemmän varaa luistoille ja siten kuski on enemmän kartalla, mitä auton ja tien välillä tapahtuu.
        Toisinsanoen, DB9:n jo valmiiksi loistavaa tekniikkaa on vielä merkittävästi parannettu ns. "ajajan auton" suuntaan.

        Istuessani hienolla ja upean tuen antavalla kuljettajan penkillä olen jo valmiiksi myyty. Äänentoisto on myös huipputasoa, erittäin puhdas ja tukeva soundi. Silmät ja korvat nauttivat. Keskikonsolista nouseva navigaattori antaa hienon loppusilauksen mittaristolle, jonka design ja värimaailma ovat myös todella maukkaat.



        Sitten päivän ehdoton kohokohta, käynnistysnapin painallus herättää konepellin alla uinuvan villipedon henkiin:
        MrrRR RRäyhHH!!. Lukuisat kylmät väreet kiirivät pitkin selkärankaa..

        Järjettömän upeasaundinen moottori jo startissa. Kuusilitrainen V12 on sekä vakuuttava että äärettömän hyvältä kuulostava voimapaketti. Vakiona 456hv ja päivitettynä 477hv /600Nm antava mahtimoottori on tässä autossa nostettu reilut viisisataa hevosta antavalle tasolle. Väännöstä yli 80% eli 475Nm on käytettävissä jo 1500rpm alkaen. Kuitenkin polttoainetalous on samalla tasolla nykyisen M6:n kanssa.

        (Sivuhuomautuksena voisi mainita, että toki uudessa M5 ja myöhemmin M6-mallin turbokahdeksikossa alakierrosvääntö ja kulutus paranevat kuitenkin merkittävästi, kuten huipputehokin, mutta samalla tietysti menetetään formulamainen V10-äänimaailma..)

        Juuri tällaista äänellistä ja väännöllistä lisäkiksiä M6 olisi kaivannut eli muuten upeaan saundimaailmaan myös hienot startti- ja tyhjäkäyntiäänet sekä alakierrosten voimaa. Lisäksi alustan jämäköitys uusimman competition-mallin päivitetyllä jousituksella olisi varmasti myös tehnyt terää.

        Tehtaalla viritetyn V12-koneen red line on n. 7500-8500rpm eli äärimmäisen race tämän tyyppiselle ja kokoiselle koneelle. Aston Martin onkin ainoa autovalmistaja jolla on kaikkiin neljään FIA GT-kilpa-autoluokkaan tarjolla vakiomoottorista viritetty kisakone. Normaalikoneen maksimiväännöt löytyvät 5000rpm kohdalta ja huipputeho 6000rpm. Todella hieno moottori kerta kaikkiaan.



        Painallus vaihteiston D-napista ja Auton keula ulos hallista. Pieni kaasutus sisätiloissa saa aikaan murhaavan järeän jyrähtävän karjaisun, aivan kuin kilpa-autoissa konsanaan. Tyyli ja ääni yhdessä saa testossteronit ja hormoonit hyrräämään, kaikkien katseet kääntyvät oitis Astonin suuntaan.

        Jokainen aito autofriikki on välittömästi sulaa vahaa tämä laitteen äärellä kun kone on käynnissä. Huh..

        Kelikin on kuin Brittein saarilta ja sopinee 007:n työsuhdeauton koeajon tunnelmaan mainiosti. Sakea matalalla oleva sumupilvi luo hiukan epätodellisen syvän harmaan valaistusvaikutelman. Tielle rauhallisesti lipuva DB9 kääntää voimakkaasti päitä ja saa ansaitsemaansa arvostusta jo heti ensimmäisten autojen joukossa yhdeltä mersukuljettajalta hymyn ja nousevan peukun muodossa.

        Ei liene liioiteltua sanoa, että tunnelma on vahvasti jalat irti maasta. Alusta on selkeästi jykevä, mutta kuitenkin hiljainen ja riittävän mukava hiukan huonommallakin asfalttipinnalla.

        Kääntyminen Vaasan tien ramppiin ja hanaa... kolmella ensimmäisellä vaihteella pieni pidon menetys ja nelosella meno vakautuu. Joka vaihteella hienot äänet ja kiihtyvyyden paine selkänojaan tuovat kylmät väreet pintaan.

        Uskomaton paketti. Pieni kosteus tien pinnassa estää ääripään rajojen hakemisen, mutta alusta on todella tunnokas ja selkeä, sekä koneen vastaavuus kaasuun välitön ja mahtava. Voimaa on todella paljon ja varsinkin alakierroksilla M6:teen verrattuna DB9:n koneen yhden lisälitran tuoma vääntö tuntuu selkeästi. Raakaa voimaa on siten roimasti tarjolla kaikilla kierroksilla. Jossain määrin samankaltaista tunnelmaa kuin Ferrarin 550 tai 456-mallin 12-sylinterisessä koneessa.

        Pakoputkisto kuulostaa sivistyneeltä ja hillityltä tasakaasulla ja sopivan äänekkäältä ja upealta kiihdytettäessä. Auto ei kallistele kurveissa ollenkaan ja etenee johdonmukaisesti juuri sinne minne käsketään.

        Jo nyt mieleen hiipii tosiasia, että tämä auto saattaa olla minusta paras ja hauskin millä olen tähän mennessä ajanut.

        Tämä brittien ylpeyden aihe olisi lähes pakko käyttää radalla, jotta siitä saisi kaiken irti.

        Lähes kaikki asiat ovat DB9:ssä ns. kohdillaan ja ehkä ainoat miinukset ovat takapenkin mitätön jalkatila, varsinkin kuljettajan takana ja pienehkö takakontti. Jossain määrin toki polttoainetalouskin on tällaisella moottorilla sieltä janoisemmasta päästä, mutta muuten.. Aivan fantastista. Rapidessa olisi 4:n oven lisäksi myös enempi sitä kaivattua jalkatilaa takana, mutta Rapide-mallia ei juurikaan vielä käytettynä ole tarjolla.

        DB9 ei ole kauhean kevyt, eli 1800kg alumiinia ja terästä. Vihollisen lyömiseksi se vaatiikin koneesta ruutia. Mutta voi veljet, voimaa kyllä riittää.

        Jo pelkkä V-12 karjaisu kiihdytyksessä saa viereisellä kaistalla kisaavan naaman valkoiseksi tai sitten saattaa herpaantua muuten vaan hommissaan kun unohtuu kuuntelemaan miehekästä Brittihävittäjän koneen laulua.

        Jykevöitetty alustapaketti on saanut monilta nimekkäiltä kuskeilta kehuja ja allekirjoitan sen täysin. Alusta ei voisi olla parempi olematta jo liian kova tai äänekäs. Sports pack tekee autosta lähes täydellisen. Auton paino ei tunnu yhtään liian isolta vaan se on juuri optimaalinen kokonaisuuden kannalta.

        Nopeuden nosto 80-120km/h kestää niin vähän aikaa, että sitä on vaikea uskoa todeksi ja rattivaihtimista vaihtaminen on hauskaa, nopeaa sekä toimivaa.

        Ruuhkassa Aston Martinin Touchtronicilla voi huoleti ajaa kuten normaalilla automaatilla, jolloin vaihdot ovat pehmeitä ja huomaamattomia. Urheilullisessa ajossa rattivaihtaminen on kuitenkin se hauskin ja oikea tapa vaihtaa.

        Ohjaustuntuma on todella hyvä ja tarkkuus mahtava. Silti auto kulkee helposti myös suoraan, eikä vetele urissa juuri lainkaan leveistä ja matallista 19" Michelin Pilot Sport renkaista huolimatta.

        Jarrujen ote on myös erittäin tunnokas ja voimakas. Auto pysähtyy eleettömästi, eikä kurvissakaan jarruttaminen aiheuta lisää työtä ratin takana, vain vauhti hiljenee, jos tarve vaatii. DB-9 ei puske eikä yliohjaa, muuta kuin kaasulla ja tarkoituksella. Autoa voi yhtälailla ohjata kaasulla, kun voimaa on reippaasti ja haluttu vaihde pysyy päällä, jos se on käsivalitsimilla valittu. Aston ei siis irtoa lapasesta kovin herkästi ja se antaa anteeksi virheitäkin hyvin eli ei vikuroi överiksi kunhan hiukan hellittää menoa.



        Pulmaa syntyy tietysti helposti Suomen nopeusrajoituksista, varsinkin näin talvirajoitusten aikaan, kun tämä peli kuuluu luonnollisesti sarjaan: "Usage on track or speed limitless motor ways highly recommended"

        To-Della ikävää kurvata koeajolenkin päätteeksi DB-9 takaisin Tampereen AutoCenterin pihalle. Pakko on vielä hetkeksi jäädä istuskelemaan ja hiukan kaasuttelemaan parkkiin.

        Aah ja auts..

        Ei hemmetti! Nyt on kyllä pakko tunnustaa, että olen vaan niiiin koukussa, niin koukussa. DB-9 ylitti odotukseni ja vieläpä reilusti. Se on paljon puhuttelevampi ja rajumpi peli luonnossa kuin olisin kuvitellutkaan. Näin sitä vanhakin oppii aina jotain uutta.

        Ei olisi pitänyt kokeilla tällaista Autoa. Noh, onpahan jotain, mistä voi unelmoida. Tosin vaihtotarjous nykyisestä autosta olisi aika houkutteleva, mutta mutta..

        Myönnettävä on että 007:n työkalu on tietyssä sarjassa parasta mitä markkinoilla löytyy. Ulkonäkö on tietenkin makuasia, mutta luulisin, että useimmat tykkäävät tuollaisesta sleekistä britti-geetee-luukista ja musta metalliväri sopii siihen kuin puku Bondille.

        Vapise Luftwaffe. M6 on loistava ja nopea auto mutta DB9 on kuitenkin DB9.

        Jos et halua lopun ikääsi unelmoida Aston Martinista, älä käy koeajolla. Synkkä tosiasia on nimittäin se, että tällaisen mielettömän tyylikkään ja sivistyneen raketin koeajon jälkeen lähes mikä vaan muu tuntuu liian miedolta.

        Tietyllä lailla positiivista on ainakin itselleni tässä mustassa Astonissa sekin, että kuskilla ei ole ihan niin alaston olo kuin oli kirkkaan keltaisessa Lambon Gallardossa, että oli hieman kuin olisi pornotähti esiintymisasussa kauppatorilla, kun kaikki tuijottivat koko ajan ja kaikkialla. Toki se oli omastakin mielestä todella seksikäs laite ja nelivetoineen loistava ajaa sekin.

        Aston Martinissa on kuitenkin sellaista valtavan tyylikästä kauneutta ja iätöntä muotoilua, johon on erittäin vaikea kyllästyä. Se on siis klassikko jo eläessään.

        Joutuukohan tässä laittamaan maata myyntiin, että saisi oman DB9 Coupen. Kerranhan tässä vaan eletään ja silleen..

        Ehkä uusi M5 tarjoaa jotain vastaavaa suorituskykyä Bemaririntamalta kuin tämä. Ainakin paperilla se vaikuttaa melkoiselta pyssyltä. Tyylillisesti DB9:n vastakappale olisi kumminkin se uusi M-kuutonen, kunhan se joskus tulee myyntiin.

        Ohessa hiukan faktaa DB9 Coupesta:
        Last edited by Italowestern; 07-04-2012, 17:22.
        sigpic
        ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
        Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

        Comment

        • JayJay-
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 625
          • jkl

          astonissa on vain sitä jotain..
          Autoton..
          ex BMW F10, BMW e92 325d, Audi a4q s-line+,BMW 320d*supadisel*,e91 325i "No fat chicks car will scrape"

          Comment

          • Italowestern
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2008
            • 507
            • Vantaa

            Ei ole uudesta M5:stä vanhan manttelinperijäksi...?

            Katselin noita juutuubivideoita, niin on kyllä melko aneemiset soinnit kahdeksikoksi tuossa avaruusajan tuplaturbossa. Jos siis tykkäät tehokkaista "4-pyttyisish" äänistä, niin mikä jottei. Jos taas kuvittelet selviäväsi ilman järkyttävää vääntöä niin kyllä V10 on se juttu, tai juurikin vapari V8 eli V12, kuis vaan.

            Sorry motorsport-osasto. Skippaan turbokoneen suosiolla. Kyllä esim. Maseratin turbokoneet kuulostaa paljon paremmalta. Monet remmiahdetut vielä hienommalta. Jotenkin se vaan on niin, että kun tuota ihan maksimaalista tehoa on kuitenkin vaikea Suomessa ja sen teillä hyödyntää, niin vapareissakin on helposti ihan tarpeeksi "liikaa" tehoa.

            Tuo uusi turbokasi on kieltämättä aivan viimeisen päälle nerokas laite ja kyllä siinä todellakin motorsportia hengessä on. Ehkä äänikin on luonnossa parempi, mutta sehän kuullaan kun joku sellaisen ostaa ensin tänne kuunneltavaksi.

            Jotenkin tuo Aston Martinin V12 sointi on kuitenkin saatu viritettyä niin jumalaisen kauniiksi, että on todella vaikea päästä irti ajatuksesta, semminkin kun auto on muotoiltu noin ja vaikka takasitsi onkin liian ahdas, niin on siitä silti hyötyä tilanteen tullen.

            Nyt kun hiukan etäisyyttä on jo viimeperjantaisesta DB9 koeajosta, niin olihan tuota omaa hehkutustekstiä hupaisaa lukea. Itseasiassahan raportti on loputonta kehun toistoa ja suppea asiasisällöltään, mutta tosiasiassa tuossa autossa oli niiin maksimaaliset tunnelmat, vaikka olikin sadesää, että olisi melko pakko voida kokeilla sitä vielä kuivallakin kelillä.

            Se tuosta koeajosta koitui, että olen huomannut miettiväni ko. ajopeliä monesti päivässä.. DB9 on kuin Uma Thurman autoksi muuttuneena kuten Clarkson osuvasti vertaili..

            Tätä kirjoittaessani minulle on tarjottu myös DB7 Vantagen koeajomahdollisuutta. Samaan hintaan lähtisi hiukan tuoreempi 2007-mallinen, mutta pienempi auto. Siinähän on hiukan vähemmän ruttua ja laulava kasi keulalla, mutta myös painoa vähemmän, joten kulkupuoli aikalailla samalla tasolla, jollei jopa sportimpana. Siitä vain uupuu sitten takasitsi kokonaan..:think

            Jos pitäisi pisteitä antaa, niin tunnelmasta Aston Martin saa minulta 10+ ja M6 9+ mutta tilat menee sitten toisin päin.
            Last edited by Italowestern; 01-11-2011, 19:57.
            sigpic
            ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
            Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

            Comment

            • Johto
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2006
              • 378
              • Finnland

              Hieman kyllä itseäni tökkää nyt vastaan seikka, että arvostellaan autoa pelkkien ääninäytteiden perusteella. Muutenkin se, että moottorin/pakopuolen äänet olisi jotenkin hyvinkin merkittävä osa auton kokonaisuutta. Toki niillä tälläisissä autoissa on merkitys, mutta kuinka suuri. M-puolella vapaastihengittävien aika on nyt ainakin toistaiseksi ohi ja näköpiirissä ei ole muita kuin pakokaasuahdettuja versioita.

              Sorry motorsport-osasto. Skippaan turbokoneen suosiolla.
              On se hyvä, jos toisilla on vara valita
              Mercedes-AMG C63 T-Modell.

              EX:F80 M3 Mineral Weiss
              EX: F20 M135i xDrive alpinweiss III E92 M3 alpinweiss III E92 335i M Sport alpinweiss III E46 M3

              Comment

              • bimmerE34
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 6208
                • Gotham

                Originally posted by Italowestern View Post

                Jos et halua lopun ikääsi unelmoida Aston Martinista, älä käy koeajolla. Synkkä tosiasia on nimittäin se, että tällaisen mielettömän tyylikkään ja sivistyneen raketin koeajon jälkeen lähes mikä vaan muu tuntuu liian miedolta.


                Joutuukohan tässä laittamaan maata myyntiin, että saisi oman DB9 Coupen. Kerranhan tässä vaan eletään ja silleen..:think
                Unelmien auto ja ajamatta ja istumatta tuollaisessa tietää jo, että jos tällaiseen pääsee kuskinjakkaralle, muuttuu omakotitalo yksiöksi sekä velat saataviksi.


                Osta osta, tee jotain sellaista mitä 99,9% jättää tekemättä.

                ///Pumppu Pojat Racing Team
                Metaline sport #40

                Comment

                • tuumas
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2007
                  • 2564
                  • Lapland, Finland

                  Mitähän ääninäytteitä olet katsonut uudesta M5:stä? Onko siitä vielä hyviä? Ite en lähtisi tuomitsemaan vielä kunnolla kuulematta (Garmish-Partenkirschenissä tuollainen meni ohi lipumalla ja silloin äänet oli hyvät)...

                  Comment

                  • Italowestern
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2008
                    • 507
                    • Vantaa

                    Juu, ei tuomita kuulematta..

                    Originally posted by tuumas View Post
                    Mitähän ääninäytteitä olet katsonut uudesta M5:stä? Onko siitä vielä hyviä? Ite en lähtisi tuomitsemaan vielä kunnolla kuulematta (Garmish-Partenkirschenissä tuollainen meni ohi lipumalla ja silloin äänet oli hyvät)...
                    Sorry pikku provo noista äänistä..

                    Eihän tuota uutta hyper-ämmää pelkillä äänillä tietenkään voi arvostella. Sehän nyt on selvä. Olen tuolla ruottalaisten perustamalla englanninkielisellä M5-foorumilla korostanut juuri sitä, että moni päätös uuden hankkimatta jättämisestä pyörtyy viimeistään siinä vaiheessa kun on riittävän monta kertaa jäänyt uudelle ämmälle kakkoseksi valoissa ja ajoissa..

                    Se viimeisin ääninäyte oli tuolla "netistä" osiossa, jossa tästä uudesta ämmästä on pitkät jutut ja väännöt, mutta olen kyllä kuunnellut aika paljon ihan noita tehtaan omia ääninäytteitä ja jotenkin oudosti se kasille ominainen murina shiftautuu kuulostamaan melko lailla välillä kurnuttavalta neloselta, joka taas ei ole korville niin hyvä juttu.

                    Mutta kuten sanottu, todennäköisesti luonnossa tuo kuulostaa ja varsinkin tuntuu paremmalta. Hiljaisiahan turbokoneet luonnostaankin on ja verrattuna siihen edelliseen M-V10 koneeseen, on äänet siten melko laimeat.

                    Olisinkin toivonut, että tehdas olisi tehnyt tuon hyperturbokoneen Vee-kympistä tai kakstoistasesta, niin lopputulos olisi ollut ääniltään enempi viitosen tai kuutosen oloinen.

                    Minut on itseasiassa kutsuttu Andalusiaan ajelemaan uudella M5:llä ja jos suinkin ennätän, niin pakkohan se olisi päästä testaamaan. On siinä niin paljon insinöörien uusia keksintöjä ja oivalluksia, että ei enemmästä väliä.

                    Itsekin hiukan purnaan vanhan V10:n kulutusta mutta erityisesti sitä, että bensatankki on niin pieni ja siksi tankilla sai ravata jatkuvasti.

                    Nythän bensankulutus on pudonnut 30% ja tankki kasvanut saman verran, niin toimintasäde melkein kaksinkertaistuu. Lisäksi vääntöä ja voimaa on todella alhaalta reilusti tarjolla, joten kyllä vanha jää uudelle helposti monissa tilanteissa.

                    Se, että onko uusi M5 hiukan entistä raskaampana enempi vai vähempi "M" kuin ennen, niin uskon että se on enempi kuitenkin. Radalle ei tuo auto kuitenkaan ole varsinaisesti tehty vaan nöyryyttämään kaikkia muita vastaavia autoja ja tavallisia siinä ohessa. Radallakin tuo varmasti kulkee ja tarjoa paljon hauskaa, mutta sinne voi sitten tehdä varmaan hiukan keveämmänkin version aiheesta.

                    Silti, kuten totesinkin, on tuo uusi turbokasi aivan huikean nerokas moottori, jossa ei ole oikein mitään vanhaa tallella paitsi perusta voiman tuotolle. Tuo ristiin kytketty, koneen keskelle, tyypillisesti imusarjan paikalle, ampuva pakosarja, jonka avulla kaksikanavaisen turbon kanssa tasaisella loppumattomalla ahtopaineella ja suoran venttiilien ohjauksen kanssa saadaan täysin vapaastihengittävän koneen kaasuvaste ja reilusti parempi hyötysuhde, alempi polttoaineen kulutus ja mahtava vääntö, on mestarillinen osoitus BMW:n M-osaston innovatiivisuudesta ja insinööritaidosta.
                    Last edited by Italowestern; 01-11-2011, 20:08.
                    sigpic
                    ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                    Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                    Comment

                    • Italowestern
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2008
                      • 507
                      • Vantaa

                      So not.. no ei nyt kummiskaan

                      Originally posted by Johto View Post
                      Hieman kyllä itseäni tökkää nyt vastaan seikka, että arvostellaan autoa pelkkien ääninäytteiden perusteella. Muutenkin se, että moottorin/pakopuolen äänet olisi jotenkin hyvinkin merkittävä osa auton kokonaisuutta. Toki niillä tälläisissä autoissa on merkitys, mutta kuinka suuri. M-puolella vapaastihengittävien aika on nyt ainakin toistaiseksi ohi ja näköpiirissä ei ole muita kuin pakokaasuahdettuja versioita.


                      On se hyvä, jos toisilla on vara valita
                      Juu, no ei, sorry,
                      kyllä tuossa oli hiukan tarkoituksellista provoa mukana, eli M-osasto kutsui tosiaan Andalusiaan ajelemaan uutukaisella ämmäviitosella ja se kiinnostaa kovasti. Katsotaan pääsiskö Milanon matkalla poikkeamaan, vaikka kyllä mieluiten Nürrelle menisin tuota kokeilemaan.

                      Uusi M5 on epäilemättä aivan fanaattinen raketti painoisekseen.

                      Itselleni nuo auton saundit on kyllä huomattava osa sen kokonaisuutta. Toisaalta olisi hauskaa jos näin ei olisi, mutta vanhemmilta saatu musiikkigeeni on vaan sen verran vahva ja äänien antamat tunnelmat siten mulle oleellinen osa ajonautintoa, että siksi tuo ehkä isohkolta tuntuva "numeron" teko asiasta.

                      Mutta kuten sanottu, varsin kiehtova auto uusi M5 on joka tapauksessa.

                      Äänistä sen verran, että esim. tässä JOuManin remmiahdetussa ämmäviitosessa on sitä fiilistä tehon lisäksi muhkeasti tarjolla..
                      Last edited by Italowestern; 01-11-2011, 20:52.
                      sigpic
                      ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                      Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                      Comment

                      • Italowestern
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2008
                        • 507
                        • Vantaa

                        Originally posted by bimmerE34 View Post
                        Unelmien auto ja ajamatta ja istumatta tuollaisessa tietää jo, että jos tällaiseen pääsee kuskinjakkaralle, muuttuu omakotitalo yksiöksi sekä velat saataviksi.


                        Osta osta, tee jotain sellaista mitä 99,9% jättää tekemättä.
                        Jos tuo vain jotenkin olisi mahdollista, niin tekisin sen..

                        mutta DB9:lle pitäisi sitten löytyä lämmin talli. Kun 50h on kulutettu auton maalaukseen, niin se olisi kiva pitää nättinä pitkään. Sen maalipinta on nimittäin tosiaan uskomattoman laadukas.
                        Last edited by Italowestern; 01-11-2011, 21:34.
                        sigpic
                        ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                        Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                        Comment

                        • E38
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2005
                          • 269
                          • HKI,TKU

                          Olen silloin tällöin lueskellut tätä topiccia ja nyt taas pitkän tauon jälkeen. Kokonaan en kaikkia uusia sivuja tälläkään kertaa kahlannut, mutta toivottavasti tilanteet ovat parantuneet M6:n poismenon jälkeen ja uusia ovia avautuu.

                          Riippuen tietysti rahallisesta tilanteesta, itse suosittelisin sulle SL-meseä tai Porschen 911 mallia. Niillä saa ns. pienellä rahalla paljon autoa, joka varmasti antaa säväreitä. Olen itse aivan myyty tohon R129 koppaseen Meseen ja ajelen sillä mielummin kuin A5:lla, vaikka hinta on alle puolet. Autojen kanssa rakkaus-suhde ei aina katso hintalappua.
                          Autotalli:
                          -07 Lexus GS300
                          -96 Mercedes-Benz SL320
                          -79 Wartburg 353W Tourist
                          -66 Cadillac Coupe De Ville


                          Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

                          Comment

                          • jari kihlman
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2009
                            • 3272
                            • Pirkanmaa

                            Mistään mitään tietämättä sanoisin tähän topicciin sellaisen vinkin, että ainakin allekirjoittaneella ilman parempaa tietoa on ainoastaan yksi elämä käytettävissä, joten en ajatellut paljon säästellä tässä elämässä. Kaikkea, mitä haluaa tehdä, kannattaa tehdä heti tai niin nopeasti kuin mahdollista, koska saattaa seuraavana aamuna jäädä heräämättä ja sit vit..taa. Ne kaverit on tietenkin eri tyyppejä, joilla on useampi elämä elettävänä, niin voivat osan haaveistaan säästää myöhemmäksi, mutta mun kaltasella peruskuolevaisella ei sitä mahdollisuutta ole

                            Eli vähän pitkä pohjustus, mutta osta nyt hel.etti se Aston ku siitä kerran noin paljon pidät, ei se oo sen kummempaa. tod.näk sulla kuitenkin on varaa sellainen hankkia kun olet antanut itsellesi luvan haaveillakin siitä

                            Menoksi vaan,jos ei muuten niin aiheuta itsellesi poissaolokohtaus ja hanki auto sillä välillä salassa itseltäsi
                            Isillä on

                            Comment

                            • Vanquish
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 1960
                              • Hki

                              Originally posted by Italowestern View Post
                              Sorry motorsport-osasto. Skippaan turbokoneen suosiolla.
                              Ääniongelman m5 ratkaisi kaiuttimesta tulevalla keinotekoisella moottorin pörinällä

                              Comment

                              • Italowestern
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2008
                                • 507
                                • Vantaa

                                Originally posted by Vanquish View Post
                                Ääniongelman m5 ratkaisi kaiuttimesta tulevalla keinotekoisella moottorin pörinällä


                                Tuohan se tulevaisuuden malli tietty onkin.

                                Kun polttoainevetoiset autot on 2020 lailla kielletty ja vain sähköllä tai kaasulla saa ajella, niin se kaasupeli voi toki vielä kuulostaakin autolta, mutta sähköisessä voi sitten aamulla valita sopivan pörinän, joka kuuluu vaihtoehtoisesti vain auton sisällä (kuten ehkä senaikainen laki vaatii, jos sallii sitäkään) tai sitten myös ulkopuolella, josta tietenkin järjestetään Pakoputki-autonääni-HiFi-kisat ja messut.

                                Voittajia on sitten luokissa, esim. puhtain Vette -68 ääni tms.

                                Noin tuon ongelman voi toki aivan helposti ratkaista M5:n osalta, vaikka feikkiä onkin.
                                sigpic
                                ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                                Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                                Comment

                                Working...
                                X