memebuy23buy

Mai ex Näästi Biist:M6-05,Koeajo:Harvinainen kaunotar, Maserati Merak, F1-tunnelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Italowestern
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2008
    • 507
    • Vantaa

    Ei tule lastua..

    Originally posted by r.w. View Post
    Elä ny helvetissä mitään lastua laita sinne. Se on M6 eikä mikään 2000€ Volvo S40.
    Eihän tässä kyseessä olekaan alkuperäisen muistilastun vaihto, vaan ihan M6:n oman ecun uudelleenohjelmointi. Ne kierrosluvut, missä tehtaan ohjelmointi on hiukan pielessä, korjataan kun Euro-säädösten aiheuttamat turhat vääntökuopat poistetaan. Samalla huippunopeuden rajoitus poistetaan. Aivan samaa muutostahan tehdas tarjoaa itsekin, hinta vain on moninkertainen.

    Aivan sama muutos tehtiin myös mun Ducati 999R:ssä ja HD Ultrassa eli putket ja softa vaihtoon. Molemmat toimivat nyt huomattavasti paremmin. HD:ssa vaihdettiin myös nokat ja siihen tulikin aivan eri sävel koneeseen vaikka jo muutenkin on tehtaan "tehomalli".
    Last edited by Italowestern; 04-08-2009, 19:07. Reason: pikku asiavihreet..
    sigpic
    ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
    Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7035
      • Uusikaupunki

      Sama asia, toisessa vaihdetaan itse chippi, toisessa vain chipin sisältö.

      Mutta oikeasti, haluatko nyt sinne ohjelman, jonka tehnyt "firma" mainostaa samalla tavalla itseään kuin jokaista tuotetta tv-shopissa mainostetaan, sivujen englanti on kuin ala-asteikäisen kirjoittamaa ja luultavasti suurin osa näistä hienoista virityksistä tehdään leikkaa ja liimaa + arvaa periaatteella. Vai miltä kuulostaa mainoslause, jossa luvataan tehdä ohjelma autoon kuin autoon 40 minuutissa vain lähettämällä vanha sähköpostilla heille? Lisäksi firma myy muuten myös kiinaturbo-sarjoja.

      Sitäpaitsi, millä ne sedät sen selittää, että on erikseen ohjelma jolla tulee alavääntöä ja jolla tulee huipputehoa? Kuulostaa ihan vanhalta Colin McRae rallylta (hieno peli), siinä sai tietyn määrän tehopisteitä ja niitä sitten sai jakaa eri kierrosalueille. Hei oikeesti, se on elektroninen ruisku ja 3000rpm ei liity mitenkään 7500rpm toimintoihin. Vaikka onhan ne sedät löytäneet oikean graalin maljankin, 3,2l E36 M3 ja pelkällä lastulla 355hp

      20% less fuel usage!

      Jos se ohjelmoidaan, kannattaa se tehdä joko jollain tunnetulla ohjelmalla tai sitten jonkun suomalaisen gurun penkissä, esim. harinen jos vain häneltä vehkeet siihen löytyy. Muuten voi tulla kallis kokeilu, enkä oikein usko että EPDM:n vakuutukset kattaa / firma haluaa korvata mahdollista kone- tai vaihteistorikkoa.

      Sori avautuminen, tuli äkillinen paniikkireaktio
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Jonsku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 4647
        • Tuusula

        Originally posted by Italowestern View Post
        Eihän tässä kyseessä olekaan lastu, vaan ihan M6:n oman ecun uudelleenohjelmointi. Ne kierrosluvut, missä tehtaan ohjelmointi on ihan pielessä, korjataan kun Euro-säädösten aiheuttamat turhat vääntökuopat poistetaan. Samalla huippunopeuden rajoitus poistetaan. Aivan samaa muutostahan tehdas tarjoaa itsekin, hinta vain on moninkertainen.
        Kyllä, siitä saadaan varmasti enemmän tehoa ja parempaa käytettävyyttä mutta se ei todellakaan onnistu millä tahansa nyrkkipajalla niin hyvin kuin kyseinen auto vaatii..


        Btw, katsastettuahan tuollaista lastutusta ei sitten saa käytännössä mitenkään koska pitäisi pystyä osoittamaan päästöjen pysyneen samana ( = ei käytännössä mahdollista. Tuo vakiokonekaan ei pääse niihin arvoihin..)
        Isoilta saksalaisilta valmistajilta (hartge, kelleners jne) voisi löytyä TÜV-hyväksyttyjä lastu&putkipaketteja jotka saattaisi saada ihan laillisesti vaihdettuakin..
        ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
        ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
        ex. Alpina D10 Touring #33/94
        ... and many more

        Comment

        • Italowestern
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2008
          • 507
          • Vantaa

          Parempi katsoa kuin katua..

          Originally posted by Cell View Post
          Sama asia, toisessa vaihdetaan itse chippi, toisessa vain chipin sisältö.

          Mutta oikeasti, haluatko nyt sinne ohjelman, jonka tehnyt "firma" mainostaa samalla tavalla itseään kuin jokaista tuotetta tv-shopissa mainostetaan, sivujen englanti on kuin ala-asteikäisen kirjoittamaa ja luultavasti suurin osa näistä hienoista virityksistä tehdään leikkaa ja liimaa + arvaa periaatteella. Vai miltä kuulostaa mainoslause, jossa luvataan tehdä ohjelma autoon kuin autoon 40 minuutissa vain lähettämällä vanha sähköpostilla heille? Lisäksi firma myy muuten myös kiinaturbo-sarjoja.

          Sitäpaitsi, millä ne sedät sen selittää, että on erikseen ohjelma jolla tulee alavääntöä ja jolla tulee huipputehoa? Kuulostaa ihan vanhalta Colin McRae rallylta (hieno peli), siinä sai tietyn määrän tehopisteitä ja niitä sitten sai jakaa eri kierrosalueille. Hei oikeesti, se on elektroninen ruisku ja 3000rpm ei liity mitenkään 7500rpm toimintoihin. Vaikka onhan ne sedät löytäneet oikean graalin maljankin, 3,2l E36 M3 ja pelkällä lastulla 355hp

          20% less fuel usage!

          Jos se ohjelmoidaan, kannattaa se tehdä joko jollain tunnetulla ohjelmalla tai sitten jonkun suomalaisen gurun penkissä, esim. harinen jos vain häneltä vehkeet siihen löytyy. Muuten voi tulla kallis kokeilu, enkä oikein usko että EPDM:n vakuutukset kattaa / firma haluaa korvata mahdollista kone- tai vaihteistorikkoa.

          Sori avautuminen, tuli äkillinen paniikkireaktio
          Aivan. Onhan tuossa ilman muuta aina riskinsä.

          Siksipä asiaa tässä tutkitaankin rauhassa ennen mitään käytännön aktiviteetteja M6:lle.

          Nikolla on kuitenkin uusi dyno ja oma ämmäpeli juuri työn alla. Eli tuo 400hv M5-malli, josta saadaan käppyrät esiin kunhan softa ja säädöt on asennettu valmiiksi. Katsotaan sitten miltä näyttää hommat käytännössä.

          Tutkitaan ensin ja hutkitaan vasta sitten.

          Kokemukset on todellakin hyvät ohjelmoinnista koska kaikissa mopoissani on joko kokonaan uusi ecu, lisäecu tai ohjelmointi tehty aina melkein heti uutena. Yksikään ei ole lauennut ja kaikki on olleet merkittävästi mukavampia ajaa muutosten jälkeen.

          Ducati ST4s -02: Termignoni sliparit, ECU + DP-filsu
          Ducati 999R -05: Termignoni takapönttö, ECU + DP-filsu
          HD 96cci Heritage Softail -08: Screaming Eagle vaimentimet + ECU
          HD 110cci SE Ultra -07: Vance & Hines vaimentimet + Red Shift nokat + ECU

          Noissa oli kaikissa ero n. 7% tehossa, mutta vääntöpuolella huomattavasti isommat muutokset positiiviseen suuntaan. Lisäksi polttoainetalous on parantuneen alaväännön avulla parantunut myöskin. Kattiahan noissa ei ole jätetty paikalleen, eli se ei tietenkään autoissa onnistu.

          Katti ei kylläkään M6:ssa juurikaan rajoita tehoja, joten keskitytään lähinnä takapönttöihin ja niissäkin ehkä enemmän saundimielessä. Kuitenkin on hyvä säätää jos oikeasti toimiva ohjelma löytyy, joka säilyttää auton manuaalisen ohjelmoinnin mahdollisena kuten alkuperäisessä eli tehovaihtoehdot nappien takana.

          Keskikulutus M6:ssa on 16.1 litraa sadalla, joten vaikutus siihen voi olla jo näkyväkin litroina.:think
          sigpic
          ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
          Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

          Comment

          • Italowestern
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2008
            • 507
            • Vantaa

            Raaps raaps..

            Originally posted by Jonsku View Post
            Kyllä, siitä saadaan varmasti enemmän tehoa ja parempaa käytettävyyttä mutta se ei todellakaan onnistu millä tahansa nyrkkipajalla niin hyvin kuin kyseinen auto vaatii..


            Btw, katsastettuahan tuollaista lastutusta ei sitten saa käytännössä mitenkään koska pitäisi pystyä osoittamaan päästöjen pysyneen samana ( = ei käytännössä mahdollista. Tuo vakiokonekaan ei pääse niihin arvoihin..)
            Isoilta saksalaisilta valmistajilta (hartge, kelleners jne) voisi löytyä TÜV-hyväksyttyjä lastu&putkipaketteja jotka saattaisi saada ihan laillisesti vaihdettuakin..
            Niin, eli tokihan alkuperäinen tehtaan M-Driver´s package sisältää aivan samankaltaisen muutoksen, jossa alavääntö, huipputeho ja ajettavuus paranevat (no tää tais olla toiveajattelua, eli vaan huippunopeuden rajoitin veks..) plus sen kivan pienen takaspoilerin, (tämä taas faktaa) josta kyllä tykkäisin. Hintaa n. 4000-4500,- asennettuna. Tuo ei ainakaan vaikuta katsastukseen käsittääkseni mitenkään.

            Pikku ongelma vain on se, että koska koko ecu irroitetaan ja lähetetään tehtaalle, josta se palaa muutettuna viikon-muutaman sisällä, niin aikaa kuluu. No, ei sentään kolmea kuukautta kuten viimeksi korjaamolla.

            Se olisi tietty asiallisin muutos kyseiseen ämmäläiseen.
            Last edited by Italowestern; 04-08-2009, 22:11.
            sigpic
            ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
            Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

            Comment

            • Heku
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2005
              • 470
              • Kuopio

              Originally posted by Italowestern View Post
              Niin, eli tokihan alkuperäinen tehtaan M-Driver´s package sisältää aivan samankaltaisen muutoksen, jossa alavääntö, huipputeho ja ajettavuus paranevat plus sen kivan pienen takaspoilerin, josta kyllä tykkäisin. Hintaa n. 4000-4500,- asennettuna. Tuo ei ainakaan vaikuta katsastukseen käsittääkseni mitenkään.

              Pikku ongelma vain on se, että koska koko ecu irroitetaan ja lähetetään tehtaalle, josta se palaa muutettuna viikon-muutaman sisällä, niin aikaa kuluu. No, ei sentään kolmea kuukautta kuten viimeksi korjaamolla.

              Se olisi tietty asiallisin muutos kyseiseen ämmäläiseen.
              Minulla oli E60 M5dessä juurikin tuo paketti, siinä spoileri kyllä huononsi auton näköä :( se lähti äkkiä veke, tehoa se ei nosta eikä mitään muutakaan muuta, ainoastaan nopeuden rajoitin siirtyy lukemaan 305km/h

              Comment

              • Italowestern
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2008
                • 507
                • Vantaa

                Mietin vaan..

                Originally posted by Heku View Post
                Minulla oli E60 M5dessä juurikin tuo paketti, siinä spoileri kyllä huononsi auton näköä :( se lähti äkkiä veke, tehoa se ei nosta eikä mitään muutakaan muuta, ainoastaan nopeuden rajoitin siirtyy lukemaan 305km/h
                Jos on tosiaan noin, niin miksi ihmeessä ecu pitää toimittaa tehtaalle muutettavaksi?

                Ns. isot pojat on kertoneet, että koneen ominaisuuksia on hienosäädetty tuossa paketissa muutenkin. Voivat toki olla väärässä.

                Pitäisi siis ottaa samassa penkissä dynokäyrät ennen ja jälkeen, jotta näkisi miten tuo muutos on tehty. Vai löytyisiköhän jostain mahdollisesti nuo dynokäppyrät? Nopealla googletuksella en itse vielä löytänyt.

                Kuutosen tapauksessa tuo pikku takahuuli sopii ainakin mun silmiin kuvien ja myös erään omin silmin nähdyn yksilön perusteella.

                Jatketaan tutkimuksia. Jos joku noita dynofaktoja M-Driver´s paketista tai jostain muusta softapäivityksestä, esim. TüV-hyväksytystä, löytäisi, niin olisi kyllä mukavaa tutkia aihetta tarkemmin.
                sigpic
                ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                Comment

                • Heku
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2005
                  • 470
                  • Kuopio

                  Originally posted by Italowestern View Post
                  Jos on tosiaan noin, niin miksi ihmeessä ecu pitää toimittaa tehtaalle muutettavaksi?

                  Ns. isot pojat on kertoneet, että koneen ominaisuuksia on hienosäädetty tuossa paketissa muutenkin. Voivat toki olla väärässä.

                  Pitäisi siis ottaa samassa penkissä dynokäyrät ennen ja jälkeen, jotta näkisi miten tuo muutos on tehty. Vai löytyisiköhän jostain mahdollisesti nuo dynokäppyrät? Nopealla googletuksella en itse vielä löytänyt.

                  Kuutosen tapauksessa tuo pikku takahuuli sopii ainakin mun silmiin kuvien ja myös erään omin silmin nähdyn yksilön perusteella.

                  Jatketaan tutkimuksia. Jos joku noita dynofaktoja M-Driver´s paketista tai jostain muusta softapäivityksestä, esim. TüV-hyväksytystä, löytäisi, niin olisi kyllä mukavaa tutkia aihetta tarkemmin.
                  On se täällä kuopiossa tehty myös M6:teen, se muutos boxiin tehdään siellä, ihan tehdasvierailullakin asiasta puhuimme joten asia on sata varma fakta.

                  -Spoileri
                  -Rajoitin 305km/h
                  -Haluttaessa ajokoulutus. maksaa suomesta noin 1800euroa.

                  Ja ihan vertailuna on minulla ollut -05 M5 ilman ja -07 M5 M-driver's paketilla, ei tasan mitään muuta eroa kuin edellä luetellut asiat.

                  Comment

                  • Italowestern
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2008
                    • 507
                    • Vantaa

                    Sori ja kiitos..

                    Originally posted by Heku View Post
                    On se täällä kuopiossa tehty myös M6:teen, se muutos boxiin tehdään siellä, ihan tehdasvierailullakin asiasta puhuimme joten asia on sata varma fakta.

                    -Spoileri
                    -Rajoitin 305km/h
                    -Haluttaessa ajokoulutus. maksaa suomesta noin 1800euroa.

                    Ja ihan vertailuna on minulla ollut -05 M5 ilman ja -07 M5 M-driver's paketilla, ei tasan mitään muuta eroa kuin edellä luetellut asiat.
                    No persushan sen toki hyvinkin kertoo, vaikka paperilla en käyriä olekaan nähnyt vielä. Eli kiitokset käytännön infosta.

                    Mä vaan olen elämässä oppinut olemaan melko "epäilevä tuomas" kaikkien asioiden suhteen, mikäli ei ole numeraalisia evidenssejä tarjolla. Siksipä olisi tosiaan kiva nähdä nuo dynokäyrät myös tuosta tehtaan omasta muutoksesta.

                    Epäilemättä siinä on takuiden ja saastenormien noudattamisen kannalta paljonkin järkeä ja logiikkaa, jos M-paketissa ei ole mitään muita eroja kuin huippunopeuden rajoituksen poisto, mutta siinä tapauksessa hinta on ehkä hiukan tyyris, koska 250km/h rajoitus on asia, jota hyvin harvoin tarvitsee rikkoa. Nuo muut säädöt olisi paljon oleellisempia käytön kannalta.

                    Eli tutkitaanpa sitten ohessa myös esim. paljonko tuo remmi/turboviritys toisi asioita ja kustannuksia tullessaan. Voisi toki olla työläs projekti, mutta olisihan se mielenkiintoista.

                    Robi voisi sitten vaikkapa mankeloida taakse ja eteen lisää tilaa, jos pitäisi mahtua 385 taakse ja 335 eteen.. Takaluukku vaihtuisi Porsche 911 Turbo-tyyppiseksi, jossa iso siipi yms muuta pientä hölmöä optista lisäystä. Pakoputket tuplaovaaleiksi sporttikateilla ja tuplavapaavirtausvaimentimilla ohitusventtiilillä, josta 750 kuumaverisen pollen potkun ääni pääsisi ilmoille. Ja sit mä heräsin..:think
                    sigpic
                    ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                    Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                    Comment

                    • Heku
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2005
                      • 470
                      • Kuopio

                      Originally posted by Italowestern View Post
                      No persushan sen toki hyvinkin kertoo, vaikka paperilla en käyriä olekaan nähnyt vielä. Eli kiitokset käytännön infosta.

                      Mä vaan olen elämässä oppinut olemaan melko "epäilevä tuomas" kaikkien asioiden suhteen, mikäli ei ole numeraalisia evidenssejä tarjolla. Siksipä olisi tosiaan kiva nähdä nuo dynokäyrät myös tuosta tehtaan omasta muutoksesta.

                      Epäilemättä siinä on takuiden ja saastenormien noudattamisen kannalta paljonkin järkeä ja logiikkaa, jos M-paketissa ei ole mitään muita eroja kuin huippunopeuden rajoituksen poisto, mutta siinä tapauksessa hinta on ehkä hiukan tyyris, koska 250km/h rajoitus on asia, jota hyvin harvoin tarvitsee rikkoa. Nuo muut säädöt olisi paljon oleellisempia käytön kannalta.

                      Eli tutkitaanpa sitten ohessa myös esim. paljonko tuo remmi/turboviritys toisi asioita ja kustannuksia tullessaan. Voisi toki olla työläs projekti, mutta olisihan se mielenkiintoista.

                      Robi voisi sitten vaikkapa mankeloida taakse ja eteen lisää tilaa, jos pitäisi mahtua 385 taakse ja 335 eteen.. Takaluukku vaihtuisi Porsche 911 Turbo-tyyppiseksi, jossa iso siipi yms muuta pientä hölmöä optista lisäystä. Pakoputket tuplaovaaleiksi sporttikateilla ja tuplavapaavirtausvaimentimilla ohitusventtiilillä, josta 750 kuumaverisen pollen potkun ääni pääsisi ilmoille. Ja sit mä heräsin..:think
                      Eipä mitään, tutkia näitä pitää ja miettiä vaihtoehdot itse tulin siihen tulokseen että kivahan se on kun kulkee mutta aika harvoin tulee suomessa tarpeeseen, eri juttu jos harrastaa paljon matkailua muualla! tosin rajoittimesta pääsee eroon useassakin paikkaa tonnin maksamalla, itse päädyin aikanaan takuun takia moiseen.

                      Comment

                      • jva
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2006
                        • 1419

                        Originally posted by Italowestern View Post
                        Ne kierrosluvut, missä tehtaan ohjelmointi on hiukan pielessä, korjataan kun Euro-säädösten aiheuttamat turhat vääntökuopat poistetaan. Samalla huippunopeuden rajoitus poistetaan. Aivan samaa muutostahan tehdas tarjoaa itsekin, hinta vain on moninkertainen.
                        Koska olen aina ollut hieman epäileväinen sen suhteen että tehtaan ohjelmointi olisi "hiukan pielessä" ja sitten jokin softavalmistaja "vain korjaisi" sen, niin heitän ilmoille ajatuksen tässä kohtaa:
                        Jos tehdas on joutunut ohjelmoimaan euro-säädösten vuoksi softan hiukan pieleen, aiheuttaen mm nuo vääntökuopat, niin eikös kuitenkin ne samat euro-säädökset ole voimassa myös silloin kun niitä vääntökuoppia poistetaan ja jos myös tehdas tarjoaa itsekin samaa muutosta, niin voisi olettaa että silloin euro-säädöksiä ei kierretä..joka taas tekisi aika oudoksi ajatuksen siitä että tehtaan vakio-ohjelmointi olisi "pielessä" säädösten takia, mutta se voidaan korjata, kuitenkan rikkomatta säädöksiä?!

                        No, oli miten oli, niin olen kyllä edelleen hiukan skeptinen sen suhteen että autovalmistajat itse ohjelmoisivat softan "pieleen" ja sitten jokin softapaja vain korjaisi ne "virheet", kuten monesti mainoksissa väitetään.

                        Voisin vielä jotenkin niellä väitteen kun kyse on jostakin Audin/ Volkkarin 1.8 Turbosta, josta on olemassa monenmonta erilaista tehoversiota, mutta vaikeampi sitä on uskoa M-BMW:n tai AMG-Mersun kohdalla, kyse on kuitenkin valmistajiensa ehdottomista huippumalleista (kuten esim M6 on) joissa varmasti on yritetty tehdä parasta mitä pystytään?!

                        Oikeastaan ajan takaa sitä että uskon ettei esim BMW ole tehnyt M6:sta "huonoa", vaan parhaan mahdollisen ja siksi olen hieman epäileväinen sen suhteen voiko sitä loppujenlopuksi sitten kuitenkaan kovin paljoa parantaa ominaisuuksiensa puolesta?!
                        Tehonkin kanssa on vähän niin että koskaanhan sitä ei ole tarpeeksi ja vielä helpommin siihen tottuu ja alkaa haluamaan lisää, mutta M6:ssakin liikutaan jo vakiona sellaisissa lukemissa kaikinpuolin että voi olla ettei se siitä sitten kuitenkaan kokonaisuutena juurikaan parane?!

                        Heh..itseasiassa asia onkin ehkä niin että Italowestern koettaa hillitä nouseva autokuumetta suunnittelemalla M:ään hiukan modauksia, koska se on kuitenkin edullisempi tapa saada auto tuntumaan uudelta kuin vaihtaa se Panamera Turboon..

                        Nojoo, en minä sitä kiistä etteikö M6:stakin voisi modaamalla hiukan parantaa, mutta uskon siis kuitenkin että tehdas on M6:sen kanssa pistänyt parastaan ja sen puolesta jonkun viripajan voi olla vaikeaa pistää siitä paremmaksi, eli siis lienee mahdollista että modausten yhteydessä on pieni riski siihenkin ettei se auto paranekaan, vaan ainoa mikä paranee on viripajan kassan saldo

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7035
                          • Uusikaupunki

                          Originally posted by jva View Post
                          Jos tehdas on joutunut ohjelmoimaan euro-säädösten vuoksi softan hiukan pieleen, aiheuttaen mm nuo vääntökuopat, niin eikös kuitenkin ne samat euro-säädökset ole voimassa myös silloin kun niitä vääntökuoppia poistetaan ja jos myös tehdas tarjoaa itsekin samaa muutosta, niin voisi olettaa että silloin euro-säädöksiä ei kierretä..
                          Ei se pielessä ole, muttei tehon kannalta parhaissa säädöissä. Toisilla säädöillä saa kyllä hönkää, mutta sitten ei mene enää eu-päästörajoista jonka takia ei sovellu tuotantosäädöiksi. Tällä taas ei ole mitään merkitystä käytännön elämässä, joten chippaamisen iloista voi yksityinen nauttia ihan rauhassa. Tehdashan ei tosiaan tarjoa kuin tuon rajoittimen poistoa.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • Italowestern
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2008
                            • 507
                            • Vantaa

                            Juuri näin

                            Originally posted by Cell View Post
                            Ei se pielessä ole, muttei tehon kannalta parhaissa säädöissä. Toisilla säädöillä saa kyllä hönkää, mutta sitten ei mene enää eu-päästörajoista jonka takia ei sovellu tuotantosäädöiksi. Tällä taas ei ole mitään merkitystä käytännön elämässä, joten chippaamisen iloista voi yksityinen nauttia ihan rauhassa. Tehdashan ei tosiaan tarjoa kuin tuon rajoittimen poistoa.
                            Nimenomaan. Avainsana on EU-päästömääräykset. Valmistaja ei voi muuta kuin yrittää täyttää ne, jotta saa auton myyntiin. "Saastesäädöt" on vuosi vuodelta tiukemmat ja erityisen paljon vaikuttavat nimenomaan tehokkaiden autojen säätöarvoihin. -> optimoitu päästöjä eikä suorituskykyä.

                            Uskon ja tiedän siksi noiden tehdassäätöjen olevan tehojen ja vääntöarvojen osalta parannettavissa uudelleenohjelmoinnilla. Vieläpä juurikin halutuilla kierrosluvuilla, jotka vaikuttavat käytettävyyteen.

                            Tokihan tuo modausajatus osittain hillitsee uuden auton ostokuumetta myös. Ns. taakse päin ei viitsisi harrasteauton tehoissakaan mennä, tosin teho/painosuhde on yksi merkittävä asia aina ohella.
                            Last edited by Italowestern; 06-08-2009, 21:27.
                            sigpic
                            ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                            Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                            Comment

                            • Speedou
                              Bimmer Rookie
                              • May 2004
                              • 97

                              Heku sen täällä jo sanoi. Youtubesta löytyy monia todistevideoita oikeaan osoitteeseen: Kelleners.
                              -speedou-

                              Comment

                              • Italowestern
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2008
                                • 507
                                • Vantaa

                                Kyllä nämä on ihan testattuja asioita..

                                Originally posted by jva View Post
                                Koska olen aina ollut hieman epäileväinen sen suhteen että tehtaan ohjelmointi olisi "hiukan pielessä" ja sitten jokin softavalmistaja "vain korjaisi" sen, niin heitän ilmoille ajatuksen tässä kohtaa:
                                Jos tehdas on joutunut ohjelmoimaan euro-säädösten vuoksi softan hiukan pieleen, aiheuttaen mm nuo vääntökuopat, niin eikös kuitenkin ne samat euro-säädökset ole voimassa myös silloin kun niitä vääntökuoppia poistetaan ja jos myös tehdas tarjoaa itsekin samaa muutosta, niin voisi olettaa että silloin euro-säädöksiä ei kierretä..joka taas tekisi aika oudoksi ajatuksen siitä että tehtaan vakio-ohjelmointi olisi "pielessä" säädösten takia, mutta se voidaan korjata, kuitenkan rikkomatta säädöksiä?!

                                No, oli miten oli, niin olen kyllä edelleen hiukan skeptinen sen suhteen että autovalmistajat itse ohjelmoisivat softan "pieleen" ja sitten jokin softapaja vain korjaisi ne "virheet", kuten monesti mainoksissa väitetään.

                                Voisin vielä jotenkin niellä väitteen kun kyse on jostakin Audin/ Volkkarin 1.8 Turbosta, josta on olemassa monenmonta erilaista tehoversiota, mutta vaikeampi sitä on uskoa M-BMW:n tai AMG-Mersun kohdalla, kyse on kuitenkin valmistajiensa ehdottomista huippumalleista (kuten esim M6 on) joissa varmasti on yritetty tehdä parasta mitä pystytään?!

                                Oikeastaan ajan takaa sitä että uskon ettei esim BMW ole tehnyt M6:sta "huonoa", vaan parhaan mahdollisen ja siksi olen hieman epäileväinen sen suhteen voiko sitä loppujenlopuksi sitten kuitenkaan kovin paljoa parantaa ominaisuuksiensa puolesta?!
                                Tehonkin kanssa on vähän niin että koskaanhan sitä ei ole tarpeeksi ja vielä helpommin siihen tottuu ja alkaa haluamaan lisää, mutta M6:ssakin liikutaan jo vakiona sellaisissa lukemissa kaikinpuolin että voi olla ettei se siitä sitten kuitenkaan kokonaisuutena juurikaan parane?!

                                Heh..itseasiassa asia onkin ehkä niin että Italowestern koettaa hillitä nouseva autokuumetta suunnittelemalla M:ään hiukan modauksia, koska se on kuitenkin edullisempi tapa saada auto tuntumaan uudelta kuin vaihtaa se Panamera Turboon..

                                Nojoo, en minä sitä kiistä etteikö M6:stakin voisi modaamalla hiukan parantaa, mutta uskon siis kuitenkin että tehdas on M6:sen kanssa pistänyt parastaan ja sen puolesta jonkun viripajan voi olla vaikeaa pistää siitä paremmaksi, eli siis lienee mahdollista että modausten yhteydessä on pieni riski siihenkin ettei se auto paranekaan, vaan ainoa mikä paranee on viripajan kassan saldo
                                Moro,
                                siinä olet ihan taatusti oikeassa, että tehdas on taikonut M6:sta ja Porsche omista malleistaan niin über-hyviä tuotantotarkoituksiin kuin suinkin on mahdollista. Se vain tarkoittaa aina vääjäämättä noiden saastenormien noudattamista ja ainakin hyväksyntöjen läpi saamisen verran rajaa hipoen menemistä. Näin lopputulokseen jää vielä nikkareille jopa helpohkoa "viilattavaa".

                                Vaikuttaa siltä, että se kaksi eri tehoversiota on tehty juurikin sitä ajatellen, että on saatu jokin lupa tuohonkin CO-määrään, joka M6:sta lähtee vakio asetuksilla.

                                Toinen syy noinkin tehokkaassa autossa kuin M6 on, myös takuuriskien minimointi tasolle, jossa autot todennäköisesti ei käy kalliissa takuukorjauksessa turhan usein. BMW on omissa testeissään saanut tuosta samasta koneesta varmasti juurikin n. 10-15% suurempia suhteellisen turvallisia teho- ja vääntölukemia, mutta ne on säästetty tehtaan "kisa- & rataosaston" käyttöön.

                                Tutkitaan juttua hiukan, ennenkuin hutkitaan. Uskon kyllä, että jotain pientä lisäystä tuonne koneen reserveihin on saatavilla, vaikka tosin, eiköhän tuo kulkupuoli ole M6:n kohdalla aika huimaa ihan vakionakin.
                                Samaa voi sanoa 911 Turbosta, sekä 996- että 997-malleista.
                                Last edited by Italowestern; 09-08-2009, 22:03.
                                sigpic
                                ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                                Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                                Comment

                                Working...
                                X