En tiedä onko täälläkään Katoin vain taulusta hinnan. Perhana, osaako Rocla/Arnolds/valtsude tms sanoa missä täällä on 98 pumppuja? Eipä ole ennen tullut asiaan edes kiinnittettyä huomiota
Mää tankkaan vain maakunnan mittareista ja kaikista taitaa ysikasia saada.
Valtio sääti lain, jonka perusteella autoihin on tankattava niihin mahdollisesti sopimatonta polttoainetta? Hullummastakin ja vähemmästäkin on maksumieheksi päästy.
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Voisiko moottorin ohjausboksin nollauksella saada noita ongelmia pois? Näissähän on kuitenkin ECU:t, jotka nollauksen jälkeen alkaa "opettelemaan" oikeita säätöjä.
Valtio sääti lain, jonka perusteella autoihin on tankattava niihin mahdollisesti sopimatonta polttoainetta? Hullummastakin ja vähemmästäkin on maksumieheksi päästy.
Niin kauan kuin 98:ia saa niin mikä on ongelma? Toki jos se 3 sentin hintaero on liikaa niin sitten voi luopua yksityisautoilusta
Perusjorman ajoilla tuo tekee muutaman kympin vuodessa(30-60€). Jos sen takia tahtoo ehdoin tahdoin autonsa rikkoa väärällä polttoaineella niin siitä vaan.
Valtio sääti lain, jonka perusteella autoihin on tankattava niihin mahdollisesti sopimatonta polttoainetta? Hullummastakin ja vähemmästäkin on maksumieheksi päästy.
Niin kauan kuin 98:ia saa niin mikä on ongelma? Toki jos se 3 sentin hintaero on liikaa niin sitten voi luopua yksityisautoilusta
Perusjorman ajoilla tuo tekee muutaman kympin vuodessa(30-60€). Jos sen takia tahtoo ehdoin tahdoin autonsa rikkoa väärällä polttoaineella niin siitä vaan.
Jos ongelmat todella johtuisivat E10-bensiinistä, niin tapauksia tulisi olla enemmän, jotta siitä mitään melua saataisiin aikaiseksi. Tällaiset yksittäistapaukset ovat siitä hankalia, ettei voida välttämättä varmaksi sanoa, että ongelmat johtuivat juurikin väärästä polttoaineesta. Jos ongelmia alkaisi esiintyä enemmänkin esimerkiksi Bemareissa, niin toki jonkun pitäisi olla vastuussa siitä, että E10-bensiini sivustolla lukee, että E10 sopii useimpiin Bemareihin, lukuunottamatta 98:ia ennestäänkin jo vaatineita malleja. Äkkiähän siitä oikeusjuttu tulisi, mutta veikkaisin, että kaikki porsaanreijät tultaisiin käyttämään hyväksi, jottei mahdollinen korvausvelvollinen joutuisikaan mitään korvaamaan. Esimerkiksi E10-bensiini -sivustolla lukee, ettei E10:ä ole testattu tarvikeosin huolletuissa autoissa. Jos siis auto tutkittaisiin läpikotaisin ja sieltä löytyisi vaikkapa tarvikesuodatin ja alkuperäisestä eroavia tiivisteitä tms., voisi korvausvelvollisen vastuu loppua siihen.
Jos kyse olisi siitä, että E10-bensiini rikkoi auton, johon se ei sovellu, olisi vika käyttäjässä itsessään, koska ainakin toistaiseksi on vielä saatavilla bensiiniä, jota voi käyttää sellaisissa autoissa. Tällöin kuljettaja itse olisi vastuussa omista teoistaan, eikä siitä voitaisi syyttää muita.
Jos kyse olisi siitä, että E10-bensiini rikkoi auton, johon se ei sovellu, olisi vika käyttäjässä itsessään, koska ainakin toistaiseksi on vielä saatavilla bensiiniä, jota voi käyttää sellaisissa autoissa. Tällöin kuljettaja itse olisi vastuussa omista teoistaan, eikä siitä voitaisi syyttää muita.
Näinhän se tosiaankin menee. Mutta kun suomalaisten perusasenne on se että vika on aina jossain toisessa. Ostokrapula autokaupassa, kolaritilanteen syyllisyys jne. Aina pitää löytää omille virheille maksaja jostain muualta :think
No en lähtisi yhden tapauksen perusteella yleistämään.
Mitäs kaikkea vikakoodeja siellä oli, josko siinä autossa olisi jotain pientä vikaakin samalla ja uuden bensan kanssa sitten tulos on tämä :think
Samaa vähän itsekin pohdin, kun en tätä ketjun loppupäätä luettuna yhtään tapausta löytänyt. Voipi olla yksittäistapaus, mutta tuo kaikkien merkkien asentajan (harmemmin tarvii bimmereitä rapata) kommentti toisesta ongelmatapauksesta kyllä laittoi asian epäilyn liikkeelle. Olin kysynyt jo aiemmin asiasta merkkiliikkeestä, missä sanottiin että ei E10 mitään ongelmaa pitäisi olla. Asentaja ihmetteli asiaa, sillä väitti samaisen liikkeen sanoneen aivan muuta toiselle asiakkaalle. Otappa tuosta sitten selvä!
Mitä vikakoodeihin tulee, väitän että on mitä sattuu, sillä mitään tollasia vikoi ei oo aimmin antanu ja moottori pelannu ongelmitta ja tasaisesti. Eli syy juuri tuossa todella paskassa käynnissä, joka sitten heittää joka paikkaa herjaa.. Voin ne vielä ehkä listata, kun jaksan. Ja mitä huohottimen jäätymiseen tulee, luulen syyn olevan osittain 95 kylmemmän käymisen syytä. Emäntä ajaa lyhyttä matka-ajoa ja lähes kylmiltään ilman munuaisten tulppausta, niin ei oo ihme jos jäätyy. Tosiaan puolentoista viikon päästä olis tuo merkkiliikkeen aika. Vois vielä kerran käydä vikakoodit nollaamassa ennen tuota. Sitten olis viisaampi.
Mutta se on varma, että mitä enemmän yksittäistapauksia tulee, sitä harvempi bimmeristi E10 laittaa tankkiin ja siten myös mahdollinen bensan sopimattomuuskin jää todistamatta. Itsellä tulee arkisin tällä hetkellä 200 kilsaa matkaa, joten sillä 3-4 centin kalliimmalla litrahinnalla on jo vaikutusta. Myöskään tulevista hinnankorotuksista ei tiedä, miksi hinnanero ajanmyötä menee, kun paskakin käy kaupan.. Toisaalta tuo muutaman sentin lisäys saattaa tulla polttoaineen pienempänä kulutuksena takaisin. Käypä tuo 95 hieman kylmempänä, joten myös karstottaneen konetta enemmän. Jatkossa käytän vain 98..
Ps. Heitin illalla pikkusen paskarinkiä kaupungilla. Sammutuksia parkissa välissä. Ei mitään ongelmaa.. :think
Samaa vähän itsekin pohdin, kun en tätä ketjun loppupäätä luettuna yhtään tapausta löytänyt. Voipi olla yksittäistapaus, mutta tuo kaikkien merkkien asentajan (harmemmin tarvii bimmereitä rapata) kommentti toisesta ongelmatapauksesta kyllä laittoi asian epäilyn liikkeelle. Olin kysynyt jo aiemmin asiasta merkkiliikkeestä, missä sanottiin että ei E10 mitään ongelmaa pitäisi olla. Asentaja ihmetteli asiaa, sillä väitti samaisen liikkeen sanoneen aivan muuta toiselle asiakkaalle. Otappa tuosta sitten selvä!
Mitä vikakoodeihin tulee, väitän että on mitä sattuu, sillä mitään tollasia vikoi ei oo aimmin antanu ja moottori pelannu ongelmitta ja tasaisesti. Eli syy juuri tuossa todella paskassa käynnissä, joka sitten heittää joka paikkaa herjaa.. Voin ne vielä ehkä lista, kun jaksan. Ja mitä huohottimen jäätymiseen tulee, luulen syyn olevan osittain 95 kylmemmän käymisen syytä. Emäntä ajaa lyhyttä matka-ajoa ja lähes kylmiltään ilman munuaisten tulppausta, niin ei oo ihme jos jäätyy. Tosiaan puolentoista viikon päästä olis tuo merkkiliikkeen aika. Vois vielä kerran käydä vikakoodit nollaamassa ennen tuota. Sitten olis viisaampi.
Mutta se on varma, että mitä enemmän yksittäistapauksia tulee, sitä harvempi bimmeristi E10 laittaa tankkiin ja siten myös mahdollinen bensan sopimattomuuskin jää todistamatta. Itsellä tulee arkisin tällä hetkellä 200 kilsaa matkaa, joten sillä 3-4 centin kalliimmalla litrahinnalla on jo vaikutusta. Myöskään tulevista hinnankorotuksista ei tiedä, miksi hinnanero ajanmyötä menee, kun paskakin käy kaupan.. Toisaalta tuo muutaman sentin lisäys saattaa tulla polttoaineen pienempänä kulutuksena takaisin. Käypä tuo 95 hieman kylmempänä, joten myös karstottaneen konetta enemmän. Jatkossa käytän vain 98..
Ps. Heitin illalla pikkusen paskarinkiä kaupungilla. Sammutuksia parkissa välissä. Ei mitään ongelmaa.. :think
"Harvempi bemaristi" Niin ehkäpä tältä foorumilta. Uskon kyllä että suurin osa bensa bmw:n omistajista suomen maassa tankkaa E10 ILMAN ONGELMIA ja käyttäjiä on kuitenkin hieman enemmän kuin tällä FOORUMILLA.
Osta diesel ni loppuu jännitys. Sitten voitki siirtyä tuonne imusarjan läppä topicciin potemaan huonoa oloa
Mutta se on varma, että mitä enemmän yksittäistapauksia tulee, sitä harvempi bimmeristi E10 laittaa tankkiin ja siten myös mahdollinen bensan sopimattomuuskin jää todistamatta.
Onhan tuo ilmeistä, että jos autoja alkaa laueta E10:n seurauksena, niin tuskin kukaan haluaa ottaa silloin riskiä, että joutuu vaihtamaan autonsa moottorin, jopa koko auton. Mutta en olisi huolissani siitä, että tapaukset jäävät todistamatta, koska porukka jättää tankkaamatta E10:ä. Kyllä tuolla liikenteessä on paljon porukkaa, jotka tuskin ovat edes kiinnittäneet huomiota siihen, ettei se 95 olekaan sitä mitä ennen. Tai näin ainakin päättelen, koska olen jo muutamaan otteeseen todistanut tankatessani autoani, kuinka muut tankkaavat autojansa, mihin E10:n ei pitäisi edes soveltua. Eri asia on sitten se, että osaavatko nämä ihmiset ylipäätänsä yhdistää autoihinsa ilmenneitä vaurioita E10 bensaan.
Niin kauan kuin 98:ia saa niin mikä on ongelma? Toki jos se 3 sentin hintaero on liikaa niin sitten voi luopua yksityisautoilusta
Perusjorman ajoilla tuo tekee muutaman kympin vuodessa(30-60€). Jos sen takia tahtoo ehdoin tahdoin autonsa rikkoa väärällä polttoaineella niin siitä vaan.
Kyse oli korvausvastuusta, muuhun en ota kantaa. Jos autoilijoita on ohjeistettu, että on turvallista tankata vanhaan katiskaansa tätä uutta bensiiniä ja kone oireilee: Kyllä tiedonantaja on vastuussa vahingoista. Näin on kaikissa muissakin maailmalla kaupan olevissa tuotteissa.
Näinhän se tosiaankin menee. Mutta kun suomalaisten perusasenne on se että vika on aina jossain toisessa. Ostokrapula autokaupassa, kolaritilanteen syyllisyys jne. Aina pitää löytää omille virheille maksaja jostain muualta :think
Tästä olen samaa mieltä ja se tosiaankin on !
On kuitenkin hieman eri asia, jos vanha tuote vedetään markkinoilta uuden tieltä ja kehotetaan huoletta käyttämään uutta. Ei voida edellyttää perusautoilijan edes kyseenalaistavan tätä asiaa, kuten tällä forumilla täysin autokahelit harrastajat tekevät...:think
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Mjoo tankkailin tuossa ihan uteliaisuuttani tätä E10-bensaa ja oma pikkukutonen alkoi "laahaamaan" kierroksia ja välillä jopa kierrokset jäävät yli 2000... E10-sivujen mukaan kyllä pitäisi käydä melkein kaikkiin Baijerilaisiin, tiedä sitten.... Pitäisikö sitä alkaa ajamaan ihan rohkeasti vain sillä YSIKASILLA? Mielipiteitä ja kokemuksia?
Ex. E36 316i -92
Ex. E36 320i -93
Ex. E39 528iA -96
Ex. E36 M3 -93
Ex. A8 4.2 quattro -03
Nyt E39 M5 -00 ja käyttis E320CDI -01
Mjoo tankkailin tuossa ihan uteliaisuuttani tätä E10-bensaa ja oma pikkukutonen alkoi "laahaamaan" kierroksia ja välillä jopa kierrokset jäävät yli 2000... E10-sivujen mukaan kyllä pitäisi käydä melkein kaikkiin Baijerilaisiin, tiedä sitten.... Pitäisikö sitä alkaa ajamaan ihan rohkeasti vain sillä YSIKASILLA? Mielipiteitä ja kokemuksia?
onhan tuo jo todettu että mitään et säästä ajamalla sillä halvemmalla e10:llä.. syystä että alkoholissa on vähemmän energiaa kuin bensassa
Comment