Announcement

Collapse
No announcement yet.

E95/E98 kohta historiaa -> E10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rizzo
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2007
    • 5418
    • Oulu

    Originally posted by _nixu_ View Post
    Millä logiikalla valtion pitäisi olla vastuussa
    Äh sori, nyt meni ajatukset sekasi kun tuossa naiselle ragetin aiheesta Bensa-asemaketjuja oli tarkoitus syyttää

    Comment

    • Rocla
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 7692
      • Kajaani

      Originally posted by rizzo View Post
      En tiedä onko täälläkään Katoin vain taulusta hinnan. Perhana, osaako Rocla/Arnolds/valtsude tms sanoa missä täällä on 98 pumppuja? Eipä ole ennen tullut asiaan edes kiinnittettyä huomiota
      Mää tankkaan vain maakunnan mittareista ja kaikista taitaa ysikasia saada.
      Olli.

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17526
        • Turku

        Originally posted by _nixu_ View Post
        Millä logiikalla valtion pitäisi olla vastuussa
        Valtio sääti lain, jonka perusteella autoihin on tankattava niihin mahdollisesti sopimatonta polttoainetta? Hullummastakin ja vähemmästäkin on maksumieheksi päästy.
        Näillä mennään:
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • jani73
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 4328
          • Turku

          Voisiko moottorin ohjausboksin nollauksella saada noita ongelmia pois? Näissähän on kuitenkin ECU:t, jotka nollauksen jälkeen alkaa "opettelemaan" oikeita säätöjä.

          Comment

          • _nixu_
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 8972
            • Kellokoski

            Originally posted by Laku View Post
            Valtio sääti lain, jonka perusteella autoihin on tankattava niihin mahdollisesti sopimatonta polttoainetta? Hullummastakin ja vähemmästäkin on maksumieheksi päästy.
            Niin kauan kuin 98:ia saa niin mikä on ongelma? Toki jos se 3 sentin hintaero on liikaa niin sitten voi luopua yksityisautoilusta
            Perusjorman ajoilla tuo tekee muutaman kympin vuodessa(30-60€). Jos sen takia tahtoo ehdoin tahdoin autonsa rikkoa väärällä polttoaineella niin siitä vaan.
            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              Originally posted by Laku View Post
              Valtio sääti lain, jonka perusteella autoihin on tankattava niihin mahdollisesti sopimatonta polttoainetta? Hullummastakin ja vähemmästäkin on maksumieheksi päästy.
              Originally posted by _nixu_ View Post
              Niin kauan kuin 98:ia saa niin mikä on ongelma? Toki jos se 3 sentin hintaero on liikaa niin sitten voi luopua yksityisautoilusta
              Perusjorman ajoilla tuo tekee muutaman kympin vuodessa(30-60€). Jos sen takia tahtoo ehdoin tahdoin autonsa rikkoa väärällä polttoaineella niin siitä vaan.
              Jos ongelmat todella johtuisivat E10-bensiinistä, niin tapauksia tulisi olla enemmän, jotta siitä mitään melua saataisiin aikaiseksi. Tällaiset yksittäistapaukset ovat siitä hankalia, ettei voida välttämättä varmaksi sanoa, että ongelmat johtuivat juurikin väärästä polttoaineesta. Jos ongelmia alkaisi esiintyä enemmänkin esimerkiksi Bemareissa, niin toki jonkun pitäisi olla vastuussa siitä, että E10-bensiini sivustolla lukee, että E10 sopii useimpiin Bemareihin, lukuunottamatta 98:ia ennestäänkin jo vaatineita malleja. Äkkiähän siitä oikeusjuttu tulisi, mutta veikkaisin, että kaikki porsaanreijät tultaisiin käyttämään hyväksi, jottei mahdollinen korvausvelvollinen joutuisikaan mitään korvaamaan. Esimerkiksi E10-bensiini -sivustolla lukee, ettei E10:ä ole testattu tarvikeosin huolletuissa autoissa. Jos siis auto tutkittaisiin läpikotaisin ja sieltä löytyisi vaikkapa tarvikesuodatin ja alkuperäisestä eroavia tiivisteitä tms., voisi korvausvelvollisen vastuu loppua siihen.

              Jos kyse olisi siitä, että E10-bensiini rikkoi auton, johon se ei sovellu, olisi vika käyttäjässä itsessään, koska ainakin toistaiseksi on vielä saatavilla bensiiniä, jota voi käyttää sellaisissa autoissa. Tällöin kuljettaja itse olisi vastuussa omista teoistaan, eikä siitä voitaisi syyttää muita.

              Comment

              • _nixu_
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 8972
                • Kellokoski

                Originally posted by Ramzez View Post
                Jos kyse olisi siitä, että E10-bensiini rikkoi auton, johon se ei sovellu, olisi vika käyttäjässä itsessään, koska ainakin toistaiseksi on vielä saatavilla bensiiniä, jota voi käyttää sellaisissa autoissa. Tällöin kuljettaja itse olisi vastuussa omista teoistaan, eikä siitä voitaisi syyttää muita.
                Näinhän se tosiaankin menee. Mutta kun suomalaisten perusasenne on se että vika on aina jossain toisessa. Ostokrapula autokaupassa, kolaritilanteen syyllisyys jne. Aina pitää löytää omille virheille maksaja jostain muualta :think
                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                Comment

                • Rami72
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2010
                  • 68
                  • Kauhajoki

                  Originally posted by _nixu_ View Post
                  No en lähtisi yhden tapauksen perusteella yleistämään.
                  Mitäs kaikkea vikakoodeja siellä oli, josko siinä autossa olisi jotain pientä vikaakin samalla ja uuden bensan kanssa sitten tulos on tämä :think
                  Samaa vähän itsekin pohdin, kun en tätä ketjun loppupäätä luettuna yhtään tapausta löytänyt. Voipi olla yksittäistapaus, mutta tuo kaikkien merkkien asentajan (harmemmin tarvii bimmereitä rapata) kommentti toisesta ongelmatapauksesta kyllä laittoi asian epäilyn liikkeelle. Olin kysynyt jo aiemmin asiasta merkkiliikkeestä, missä sanottiin että ei E10 mitään ongelmaa pitäisi olla. Asentaja ihmetteli asiaa, sillä väitti samaisen liikkeen sanoneen aivan muuta toiselle asiakkaalle. Otappa tuosta sitten selvä!

                  Mitä vikakoodeihin tulee, väitän että on mitä sattuu, sillä mitään tollasia vikoi ei oo aimmin antanu ja moottori pelannu ongelmitta ja tasaisesti. Eli syy juuri tuossa todella paskassa käynnissä, joka sitten heittää joka paikkaa herjaa.. Voin ne vielä ehkä listata, kun jaksan. Ja mitä huohottimen jäätymiseen tulee, luulen syyn olevan osittain 95 kylmemmän käymisen syytä. Emäntä ajaa lyhyttä matka-ajoa ja lähes kylmiltään ilman munuaisten tulppausta, niin ei oo ihme jos jäätyy. Tosiaan puolentoista viikon päästä olis tuo merkkiliikkeen aika. Vois vielä kerran käydä vikakoodit nollaamassa ennen tuota. Sitten olis viisaampi.

                  Mutta se on varma, että mitä enemmän yksittäistapauksia tulee, sitä harvempi bimmeristi E10 laittaa tankkiin ja siten myös mahdollinen bensan sopimattomuuskin jää todistamatta. Itsellä tulee arkisin tällä hetkellä 200 kilsaa matkaa, joten sillä 3-4 centin kalliimmalla litrahinnalla on jo vaikutusta. Myöskään tulevista hinnankorotuksista ei tiedä, miksi hinnanero ajanmyötä menee, kun paskakin käy kaupan.. Toisaalta tuo muutaman sentin lisäys saattaa tulla polttoaineen pienempänä kulutuksena takaisin. Käypä tuo 95 hieman kylmempänä, joten myös karstottaneen konetta enemmän. Jatkossa käytän vain 98..

                  Ps. Heitin illalla pikkusen paskarinkiä kaupungilla. Sammutuksia parkissa välissä. Ei mitään ongelmaa.. :think
                  Last edited by Rami72; 07-01-2011, 23:44.
                  ///M-Sport - Let It Rip /E39 523i -99

                  Comment

                  • duuk
                    Moderator
                    • Dec 2006
                    • 10510
                    • Saaressa

                    Originally posted by Rami72 View Post
                    Samaa vähän itsekin pohdin, kun en tätä ketjun loppupäätä luettuna yhtään tapausta löytänyt. Voipi olla yksittäistapaus, mutta tuo kaikkien merkkien asentajan (harmemmin tarvii bimmereitä rapata) kommentti toisesta ongelmatapauksesta kyllä laittoi asian epäilyn liikkeelle. Olin kysynyt jo aiemmin asiasta merkkiliikkeestä, missä sanottiin että ei E10 mitään ongelmaa pitäisi olla. Asentaja ihmetteli asiaa, sillä väitti samaisen liikkeen sanoneen aivan muuta toiselle asiakkaalle. Otappa tuosta sitten selvä!

                    Mitä vikakoodeihin tulee, väitän että on mitä sattuu, sillä mitään tollasia vikoi ei oo aimmin antanu ja moottori pelannu ongelmitta ja tasaisesti. Eli syy juuri tuossa todella paskassa käynnissä, joka sitten heittää joka paikkaa herjaa.. Voin ne vielä ehkä lista, kun jaksan. Ja mitä huohottimen jäätymiseen tulee, luulen syyn olevan osittain 95 kylmemmän käymisen syytä. Emäntä ajaa lyhyttä matka-ajoa ja lähes kylmiltään ilman munuaisten tulppausta, niin ei oo ihme jos jäätyy. Tosiaan puolentoista viikon päästä olis tuo merkkiliikkeen aika. Vois vielä kerran käydä vikakoodit nollaamassa ennen tuota. Sitten olis viisaampi.

                    Mutta se on varma, että mitä enemmän yksittäistapauksia tulee, sitä harvempi bimmeristi E10 laittaa tankkiin ja siten myös mahdollinen bensan sopimattomuuskin jää todistamatta. Itsellä tulee arkisin tällä hetkellä 200 kilsaa matkaa, joten sillä 3-4 centin kalliimmalla litrahinnalla on jo vaikutusta. Myöskään tulevista hinnankorotuksista ei tiedä, miksi hinnanero ajanmyötä menee, kun paskakin käy kaupan.. Toisaalta tuo muutaman sentin lisäys saattaa tulla polttoaineen pienempänä kulutuksena takaisin. Käypä tuo 95 hieman kylmempänä, joten myös karstottaneen konetta enemmän. Jatkossa käytän vain 98..

                    Ps. Heitin illalla pikkusen paskarinkiä kaupungilla. Sammutuksia parkissa välissä. Ei mitään ongelmaa.. :think
                    "Harvempi bemaristi" Niin ehkäpä tältä foorumilta. Uskon kyllä että suurin osa bensa bmw:n omistajista suomen maassa tankkaa E10 ILMAN ONGELMIA ja käyttäjiä on kuitenkin hieman enemmän kuin tällä FOORUMILLA.

                    Osta diesel ni loppuu jännitys. Sitten voitki siirtyä tuonne imusarjan läppä topicciin potemaan huonoa oloa

                    duke's garage:
                    Suzuki R50
                    E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
                    M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                    S38 S54 S62

                    instagram: _duuk

                    Comment

                    • Ramzez
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 6104
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Rami72 View Post
                      Mutta se on varma, että mitä enemmän yksittäistapauksia tulee, sitä harvempi bimmeristi E10 laittaa tankkiin ja siten myös mahdollinen bensan sopimattomuuskin jää todistamatta.
                      Onhan tuo ilmeistä, että jos autoja alkaa laueta E10:n seurauksena, niin tuskin kukaan haluaa ottaa silloin riskiä, että joutuu vaihtamaan autonsa moottorin, jopa koko auton. Mutta en olisi huolissani siitä, että tapaukset jäävät todistamatta, koska porukka jättää tankkaamatta E10:ä. Kyllä tuolla liikenteessä on paljon porukkaa, jotka tuskin ovat edes kiinnittäneet huomiota siihen, ettei se 95 olekaan sitä mitä ennen. Tai näin ainakin päättelen, koska olen jo muutamaan otteeseen todistanut tankatessani autoani, kuinka muut tankkaavat autojansa, mihin E10:n ei pitäisi edes soveltua. Eri asia on sitten se, että osaavatko nämä ihmiset ylipäätänsä yhdistää autoihinsa ilmenneitä vaurioita E10 bensaan.

                      Comment

                      • Rami72
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2010
                        • 68
                        • Kauhajoki

                        Originally posted by duuk View Post
                        Osta diesel ni loppuu jännitys. Sitten voitki siirtyä tuonne imusarjan läppä topicciin potemaan huonoa oloa
                        No thanks. Ei jaksa tuota dieselin katkua ja nakutusta enää (edellinen oli "kiesel").. Nyt tykkää taas..
                        Last edited by Rami72; 08-01-2011, 00:06.
                        ///M-Sport - Let It Rip /E39 523i -99

                        Comment

                        • Muurahainen
                          BTCF Member
                          • Dec 2006
                          • 9194
                          • Nurmijärvi

                          Tässä nyt toista tankillista testanneena e10:ä niin ei ainakaan m60b40 ole kovin pahoillaan tuosta.

                          Saattaa ehkä kulua vähän enemmän mutta ei vielä voi sanoa näin vähillä kilsoilla.

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17526
                            • Turku

                            Originally posted by _nixu_ View Post
                            Niin kauan kuin 98:ia saa niin mikä on ongelma? Toki jos se 3 sentin hintaero on liikaa niin sitten voi luopua yksityisautoilusta
                            Perusjorman ajoilla tuo tekee muutaman kympin vuodessa(30-60€). Jos sen takia tahtoo ehdoin tahdoin autonsa rikkoa väärällä polttoaineella niin siitä vaan.
                            Kyse oli korvausvastuusta, muuhun en ota kantaa. Jos autoilijoita on ohjeistettu, että on turvallista tankata vanhaan katiskaansa tätä uutta bensiiniä ja kone oireilee: Kyllä tiedonantaja on vastuussa vahingoista. Näin on kaikissa muissakin maailmalla kaupan olevissa tuotteissa.

                            Originally posted by _nixu_ View Post
                            Näinhän se tosiaankin menee. Mutta kun suomalaisten perusasenne on se että vika on aina jossain toisessa. Ostokrapula autokaupassa, kolaritilanteen syyllisyys jne. Aina pitää löytää omille virheille maksaja jostain muualta :think
                            Tästä olen samaa mieltä ja se tosiaankin on !
                            On kuitenkin hieman eri asia, jos vanha tuote vedetään markkinoilta uuden tieltä ja kehotetaan huoletta käyttämään uutta. Ei voida edellyttää perusautoilijan edes kyseenalaistavan tätä asiaa, kuten tällä forumilla täysin autokahelit harrastajat tekevät...:think
                            Näillä mennään:
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • -snowhawk-
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2009
                              • 35
                              • Posio

                              Mielipiteitä Etanolibensoista

                              Mjoo tankkailin tuossa ihan uteliaisuuttani tätä E10-bensaa ja oma pikkukutonen alkoi "laahaamaan" kierroksia ja välillä jopa kierrokset jäävät yli 2000... E10-sivujen mukaan kyllä pitäisi käydä melkein kaikkiin Baijerilaisiin, tiedä sitten.... Pitäisikö sitä alkaa ajamaan ihan rohkeasti vain sillä YSIKASILLA? Mielipiteitä ja kokemuksia?
                              Ex. E36 316i -92
                              Ex. E36 320i -93
                              Ex. E39 528iA -96
                              Ex. E36 M3 -93
                              Ex. A8 4.2 quattro -03
                              Nyt E39 M5 -00 ja käyttis E320CDI -01

                              Comment

                              • peto2
                                BTCF Member
                                • Jan 2007
                                • 8262
                                • Järvikylä (Nakkila)

                                Originally posted by -snowhawk- View Post
                                Mjoo tankkailin tuossa ihan uteliaisuuttani tätä E10-bensaa ja oma pikkukutonen alkoi "laahaamaan" kierroksia ja välillä jopa kierrokset jäävät yli 2000... E10-sivujen mukaan kyllä pitäisi käydä melkein kaikkiin Baijerilaisiin, tiedä sitten.... Pitäisikö sitä alkaa ajamaan ihan rohkeasti vain sillä YSIKASILLA? Mielipiteitä ja kokemuksia?
                                onhan tuo jo todettu että mitään et säästä ajamalla sillä halvemmalla e10:llä.. syystä että alkoholissa on vähemmän energiaa kuin bensassa
                                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                                ex:
                                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎