Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW alkaa valmistamaan etuvetoja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ileee
    BTCF Member
    • Oct 2005
    • 1025
    • Espoo

    Originally posted by Ramzez View Post
    Kun päästäisiin edes selvyyteen siitä, että onko kyse kaasun ja jarrun yhtäaikaisesta käyttämisestä vai siitä, että halutaan käyttää jarrua vasemmalla jalalla. En nimittäin ole kertaakaan itse ollut tilanteessa, jossa olisi tarvinnut painaa kaasua ja käyttöjarrua samaan aikaan. Onko siis kaasun ja jarrun yhtäaikaisesta käytöstä jotakin todellista hyötyä, vai onko kyse leikkimisestä tai jostain muusta turhasta kikkailusta? Kun ei se etuvetokaan ala puskea, ellei ajeta liian lujaa olosuhteisiin nähden.
    Kaasuttamalla ja jarruttamalla samaan aikaanhan muuttuu auton jarrubalanssi. Etuvetoisessa suhteellinen jarrutusvoima siirtyy taakse ja näin vähentää puskemista tai jopa aiheuttaa perän luisua vastaavalla tavalla kuin käsijarrukin tekee. Vastaavasti takavetoisella näin tehdessä suhde kääntyy eteen jarruvoiman suhteen ja auto puskee vaan entistä enemmän. Tosin tämä on melko turhaa takavetoisen kanssa kun jarrujen tasapaino on muutenkin jo niin paljon edessä, että varmasti saa ihan pelkällä jarrulla puskemaan jos jossain tilanteessa sitä vaatisi. Vaikea kyllä kuvitella tällaista tilannetta, ainakin ilman rallikokemusta. Tietysti on sekin tilanne, kuten smpovers mainitsikin, että takavetoisella saa auton helposti ympäri kun jarrulla pitää etupään paikoillaan ja kaasulla pyöräyttää auton ympäri. Tässä vaan sen perän pitää olla jo luisussa/painon pitää olla sivuttaisliikeessä ennen kuin sen jarrun painaa, eikö näin?
    __________
    E92 BMW 335i M-Sport -12

    "Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen

    Comment

    • smpovers
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2006
      • 2372
      • Tammela

      "Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen Helvetin hyvin sanottu...

      Joo tarvii sen auton olla ensin pienessä luisussa ennen kun jarruun koskee. Ja jos liikaa painaa niin puskee tai ei käänny... Noh itse kun kokeilette niin tiedätte. Ja ilman lukkoa on vaikee saada kääntyy...

      Kyl tuo lukkoperä vaan on hemmetin hyvä takavetoisessa. Millainen ajettava on etuveto lukolla?
      BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
      BMW 330d touring e46 -05
      Ford Cortina Mk2 1600 -70
      ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        Originally posted by Ileee View Post
        Kaasuttamalla ja jarruttamalla samaan aikaanhan muuttuu auton jarrubalanssi. Etuvetoisessa suhteellinen jarrutusvoima siirtyy taakse ja näin vähentää puskemista tai jopa aiheuttaa perän luisua vastaavalla tavalla kuin käsijarrukin tekee. Vastaavasti takavetoisella näin tehdessä suhde kääntyy eteen jarruvoiman suhteen ja auto puskee vaan entistä enemmän. Tosin tämä on melko turhaa takavetoisen kanssa kun jarrujen tasapaino on muutenkin jo niin paljon edessä, että varmasti saa ihan pelkällä jarrulla puskemaan jos jossain tilanteessa sitä vaatisi. Vaikea kyllä kuvitella tällaista tilannetta, ainakin ilman rallikokemusta. Tietysti on sekin tilanne, kuten smpovers mainitsikin, että takavetoisella saa auton helposti ympäri kun jarrulla pitää etupään paikoillaan ja kaasulla pyöräyttää auton ympäri. Tässä vaan sen perän pitää olla jo luisussa/painon pitää olla sivuttaisliikeessä ennen kuin sen jarrun painaa, eikö näin?
        No niin eipä tähänkään ollut vaikeaa saada vastausta, kun joku viitsi sen vain kertoa. Kyse on siis etuvetoisessa pyrkiä vähentämään puskemista. Kokeilin r.w.:n vinkkiä ja lähdin googlaamaan kyseistä aihetta, päätyen vain nettisivuille, jotka käsittelivät aihetta "bensalenkkareiden ABC: kuinka ajat sladissa etuvetoisella". Tämä sai koko homman kuullostamaan siltä, kuin oltaisiin puhumassa jostakin turhasta perän heittelystä, eikä jostakin todellisesta hyötytekijästä, jolla voisi olla jotakin liikenneturvallisuuteen vaikuttavaa tekijää. Nyt kun selitit tämän aiheen, niin kyse onkin ainakin osittain ilmeisesti juuri tuon puskemisen välttämisestä.

        Mutta toki etuvetoisilla paljon ajaneena väitän edelleen niin, että oikea tilannenopeus on se suurin tekijä, jolla välttää mahdolliset puskemiset ja luisut. Jos näyttää siltä, että tuleva mutka on jäinen, niin on ihan fiksua, että hidastaa tarvittaessa alle rajoituksen, jottei olla metsähallituksen puolella. Sillä se aika, minkä säästit ajamalla sen mutkan pari sekuntia nopeammin, kumoutuu aika moninkertaisesti sillä, kun kerran lähteekin auto lapasesta ja sitten odotellaankin minuuttitolkulla sitä hinausautoa.

        Comment

        • r.w.
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2007
          • 2510
          • Länsirannikko

          Originally posted by Ramzez View Post
          Kun päästäisiin edes selvyyteen siitä, että onko kyse kaasun ja jarrun yhtäaikaisesta käyttämisestä vai siitä, että halutaan käyttää jarrua vasemmalla jalalla. En nimittäin ole kertaakaan itse ollut tilanteessa, jossa olisi tarvinnut painaa kaasua ja käyttöjarrua samaan aikaan. Onko siis kaasun ja jarrun yhtäaikaisesta käytöstä jotakin todellista hyötyä, vai onko kyse leikkimisestä tai jostain muusta turhasta kikkailusta? Kun ei se etuvetokaan ala puskea, ellei ajeta liian lujaa olosuhteisiin nähden.
          Kysehän tässä tapauksessa oli nimen omaan yhtäaikaisesta käytöstä, sillä se ei kaikilla autoilla onnistu. Ileee tuossa jo kirjoittikin melko kattavasti mistä on kyse. Todellinen hyöty tulee oivallisesti esiin juuri näillä keleillä, kun pitoa on rajoitetusti ja kevään lähestyessä kenties talvirengastuskin jo uransa ehtoopuolella. Mikä on liian lujaa ja mitkä ovat olosuhteet, sen kun aina tietäisi, lisäksi jokainen kuljettaja tekee virhearviointeja parhaasta yrityksestä huolimatta. Eli siis jouduttaessa tilanteeseen jossa etuveto alkaa yllättäen puskea, voidaan auton käytös saattaa yliohjaavasta neutraaliin ja ohjata turvallisesti kurvin läpi kaistalla pysyen. Luonnollisesti tämä mahdollistaa myös suurempien ajonopeuksien ylläpitämisen ilman, että mutkiin tarvitsee aliohjautumisen takia hiljentää tarpeettoman paljon.

          Olet kyllä oikeassa siinä, että kyse on paljon myös ihan kikkailusta ja leikkimisestä, sen merkitystä todellisesta pinteestä selviämiselle en silti yhtään väheksyisi. Ei pääse ainakaan luulemaan liikoja itsestään, kun silloin tällöin päivittää rajojensa sijainnin alitajuntaan - ajotaitojen oppimisen ohella.
          Last edited by r.w.; 01-03-2011, 23:12.
          1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            Originally posted by ZNI View Post
            Mie en ymmärrä sitä, kuinka moni takavetokuski väittää etuvedon olevan vaarallinen kun se puskee kurveissa. Kuinka idiootti tarvitsee olla, että ajaa mihinkään jyrkempään mutkaan/risteykseen sellaista vauhtia, että etuveto ei vain taitu haluttuun suuntaan ja löytyy liian suuren tilannenopeuden takia pusikosta? Sitten sitä tunnutaan pitävän auton vikana

            Olen ajanut kortin ja kolme talvea takavedolla ja kaksi talvea etuvedolla. En osaa sanoa onko takapotkuissa kohdalle osunut pelkkiä pommeja, mutta kyllä tuo (sigussakin oleva) etuveto on ollut talvella käyttöautona se kaikista varmin ja paras ajettava - ainakaan tuo yksilö ei ole yllättänyt kertaakaan oudolla ajokäyttäytymisellä (takavedoilla ylläreitä on sattunut jokunen).
            Harva ajaa autolla soralla jäällä tai asvaltilla niin kovaa että voisi muodostaa kuvaa auton todellisesta ohjautuvuudesta. Sitten toistetaan mitä Tekniikan Maailmassa ja Fifth Gearissa on sanottu.
            Enemmän kuin 95% kaikenvetoisista autoista vakiokunnossa, puskee kuin potkukelkka asvaltilla mennessä.

            Originally posted by Ramzez View Post
            No niin eipä tähänkään ollut vaikeaa saada vastausta, kun joku viitsi sen vain kertoa. Kyse on siis etuvetoisessa pyrkiä vähentämään puskemista. Kokeilin r.w.:n vinkkiä ja lähdin googlaamaan kyseistä aihetta, päätyen vain nettisivuille, jotka käsittelivät aihetta "bensalenkkareiden ABC: kuinka ajat sladissa etuvetoisella". Tämä sai koko homman kuullostamaan siltä, kuin oltaisiin puhumassa jostakin turhasta perän heittelystä, eikä jostakin todellisesta hyötytekijästä, jolla voisi olla jotakin liikenneturvallisuuteen vaikuttavaa tekijää. Nyt kun selitit tämän aiheen, niin kyse onkin ainakin osittain ilmeisesti juuri tuon puskemisen välttämisestä.

            Mutta toki etuvetoisilla paljon ajaneena väitän edelleen niin, että oikea tilannenopeus on se suurin tekijä, jolla välttää mahdolliset puskemiset ja luisut. Jos näyttää siltä, että tuleva mutka on jäinen, niin on ihan fiksua, että hidastaa tarvittaessa alle rajoituksen, jottei olla metsähallituksen puolella. Sillä se aika, minkä säästit ajamalla sen mutkan pari sekuntia nopeammin, kumoutuu aika moninkertaisesti sillä, kun kerran lähteekin auto lapasesta ja sitten odotellaankin minuuttitolkulla sitä hinausautoa.
            No , kyllä jos järjellä ajatellaan niin nopea / urheilullinen ajo mutkatiellä tai radalla menee kategoriaan "turha kikkailu".
            Last edited by petrolhead; 01-03-2011, 23:25.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              Originally posted by r.w. View Post
              Kysehän tässä tapauksessa oli nimen omaan yhtäaikaisesta käytöstä, sillä se ei kaikilla autoilla onnistu. Ileee tuossa jo kirjoittikin melko kattavasti mistä on kyse. Todellinen hyöty tulee oivallisesti esiin juuri näillä keleillä, kun pitoa on rajoitetusti ja kevään lähestyessä kenties talvirengastuskin jo uransa ehtoopuolella. Mikä on liian lujaa ja mitkä ovat olosuhteet, sen kun aina tietäisi, lisäksi jokainen kuljettaja tekee virhearviointeja parhaasta yrityksestä huolimatta. Eli siis jouduttaessa tilanteeseen jossa etuveto alkaa yllättäen puskea, voidaan auton käytös saattaa yliohjaavasta neutraaliin ja ohjata turvallisesti kurvin läpi kaistalla pysyen. Luonnollisesti tämä mahdollistaa myös suurempien ajonopeuksien ylläpitämisen ilman, että mutkiin tarvitsee aliohjautumisen takia hiljentää tarpeettoman paljon.

              Olet kyllä oikeassa siinä, että kyse on paljon myös ihan kikkailusta ja leikkimisestä, sen merkitystä todellisesta pinteestä selviämiselle en silti yhtään väheksyisi. Ei pääse ainakaan luulemaan liikoja itsestään, kun silloin tällöin päivittää rajojensa sijainnin alitajuntaan - ajotaitojen oppimisen ohella.
              On tämä hyvä, että tuli selväksi ja tuleepa pidettyä mielessä, jos joskus sattuisi käymään etuvetoisella niin, että lähteekin auto puskemaan ja tulee tarvetta saada se haltuun.

              Ihmettelinkin tätä juttua vain siitä syystä, kun en ole itse moista harrastanut ja ensiksi sain sen kuvan, että kyse on enemmänkin leikkimisestä, eikä jostakin hyödyllisestä. Mutta kukin ajaa omalla tyylillään, kunhan eivät mielellään kokeile niitä omia rajojaan siellä liikenteessä. En tosin tuomitse ketään, vaikka ajaisivat sitten rivakammin liikenteessä käyttäen esimerkiksi tuota kaasu/jarru yhdistelmää, kunhan tietävät mitä tekevät ja älyävät sen, ettei se pito silläkään tavalla riitä ikuisesti jos tarpeeksi kovaa mennään. Itse nyt ajattelin kuitenkin vielä ajaa sen verran rauhallisemmin, ettei tarvitse ruveta ylimääräistä kikkailemaan. Ei ole tosin tapana tunaroida, joten minua harvemmin näkee jonoa vetämästä, mutta aika epätodennäköistä on myöskään minua nähdä siellä metsähallituksen puolella, kun tulee vähän liiankin kanssa säälittyä noita omia kinnereitä.

              Comment

              • theelekrep
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2003
                • 1653
                • Vantaa

                Kyllä toi on ihan hanurista jos BMW etuvetoautoja alkaa valmistamaan. Vaikka olisi kuinka pieni kippo, niin saisi takavetoisena pysyä. Ja johan tämän päivän pikkuautot on saman kokoisia ellei isompia kuin esim. e30 ja jos vaikka e30 olisi etuvetoinen, niin tuskinpa niitä olisi liikenteessä tänä päivänä niin paljon kuin on. BMW:n juttu on aina ollut takaveto ja saisi myös pysyä. Tää on vähän sama juttu kuin Nokian siirtyminen windowsiin, juu voi se olla nykyaikaisempi ja halvempi valmistajalle pistää puhelinta markkinoille, mutta onko sille ostajia vai tuleeko enemmän jopa vihaajia, kun maine menee.
                e30 320i Touring • e34 525i • e36 325i sedan • e39 523iA • e46 320d sedan • e36 325 coupe • e36 323 coupe • e87 120d • e83 X3 3.0d • Harley Davidson XL1200 Nightster

                Comment

                • Scattman
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2007
                  • 466
                  • 00500

                  Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                  Loppupeleissä kuinkas paljon bmw:n markkina-alueesta sijoittuu tänne "pohjolaan" ja yleensäkin näille liukkaille talviolosuhteille, jossa sillä vetotavalla on vähän suurempi merkitys (ehkä?) kuin jossain lämpimissä maissa, missä käytännössä ajetaan aina sulalla?
                  Enemmän niitä bemareita myydään lämpimiin maihin. Esim. saksa itsessään on jo kohtalaisen lämmin maa, jossa lunta on hyvin lyhyt aika vuodesta.

                  Lähinnä takaveto on nykyään enään imagokysymys, jolla saavutetaan tinkimättömän ja sporttisen valmistajan maine. Takaveto on soveltuvampi lämpimiin maihin, jossa se pääsee oikeuksiinsa ajonautinnon puolesta roudattomilla kilometreillä.
                  On a long enough timeline. The survival rate for everyone drops to zero.

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    Originally posted by Scattman View Post
                    Enemmän niitä bemareita myydään lämpimiin maihin. Esim. saksa itsessään on jo kohtalaisen lämmin maa, jossa lunta on hyvin lyhyt aika vuodesta.

                    Lähinnä takaveto on nykyään enään imagokysymys, jolla saavutetaan tinkimättömän ja sporttisen valmistajan maine. Takaveto on soveltuvampi lämpimiin maihin, jossa se pääsee oikeuksiinsa ajonautinnon puolesta roudattomilla kilometreillä.
                    Originally posted by Bmw Dreamer View Post

                    Loppupeleissä kuinkas paljon bmw:n markkina-alueesta sijoittuu tänne "pohjolaan" ja yleensäkin näille liukkaille talviolosuhteille, jossa sillä vetotavalla on vähän suurempi merkitys (ehkä?) kuin jossain lämpimissä maissa, missä käytännössä ajetaan aina sulalla?
                    Ymmärrän teidän molempien tekstistä että etupyöräveto soveltuisi mielestänne talvikeliin/liukkaaseen keliin paremmin kuin takaveto . (?)

                    Kun ette sitä perustelleet sen kummemmin niin en minäkään. Tyydyn toteamaan että olen täysin eri mieltä.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • ZNI
                      BTCF Member
                      • Jan 2011
                      • 802
                      • Kontiolahti

                      Originally posted by petrolhead View Post
                      Ymmärrän teidän molempien tekstistä että etupyöräveto soveltuisi mielestänne talvikeliin/liukkaaseen keliin paremmin kuin takaveto . (?)

                      Kun ette sitä perustelleet sen kummemmin niin en minäkään. Tyydyn toteamaan että olen täysin eri mieltä.
                      Perustuisiko tää sille, että sellaisen perustaunon (joka ei tiedä eikä välitä vetääkö auto edestä vai takaa) on ehkä "helpompi" ajaa etuvetoa?

                      Kesäkelillä etu- ja takavedossa ei ehkä sen kummemmin ole eroja, jos puhutaan keskiluokkaisista autoista vaan niiden ajokäyttäytyminen on lähes sama (tarkempien eroavaisuuksien kohdalla voidaan sitten kiistellä ikä-, merkki- ja mallikohtaisesti), eli auto ei normiajossa juurikaan heittele perää tai pääse muutenkaan yllättämään sitä perustaunoa. Mutta talvi ja liukkaat saattaa yllättää ja veikkaanpa - sori yleistys - että perustaunon on esimerkiksi helpompi sovittaa etuvedon vauhti kääntymiseen sopivaksi kuin korjata äkillisesti kunnolla perää heilauttavaa takavetoa?

                      Niitä ihmisiä oikeasti on, jotka eivät uskalla edes lyhyttä matkaa ajaa takavedolla kun kokevat sen niin arvaamattomaksi (ja onhan se sellainen, jos kuskilla ei ole yhtään tietoa miten/miksi perä lähtee alta ja mitä silloin pitää tehdä tai taitoa saada oikaistua sitä sivuluisua...). Omaa autoani en esimerkiksi antaisi kellekään sellaiselle, jolla ei ole kokemusta takavedoista, sillä tuo lähtee pienistä tehoista huolimatta aika äkäisesti luisuun sellaisissakin paikoissa, joissa ei ehkä tarvitsisi
                      E39 528i ///M-sport
                      E30 "316"
                      E38 740iA
                      E34 M5


                      ex.

                      E34 525iA touring
                      E34 525i
                      E30 316


                      Originally posted by beemers
                      sanoo nainen joka ajaa e30:llä
                      Kuvia kaikennäköisistä pirsseistä http://zni.kuvat.fi

                      Comment

                      • Scattman
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2007
                        • 466
                        • 00500

                        Originally posted by petrolhead View Post
                        Ymmärrän teidän molempien tekstistä että etupyöräveto soveltuisi mielestänne talvikeliin/liukkaaseen keliin paremmin kuin takaveto . (?).
                        mm.. lue teksti uudelleen ajatuksella, oikeasti. Tuntuu, ettet enää lue mitään muuta tekstistä, kun mitä haluat. Huhhuh.

                        Minä en ottanut kantaa siihen mikä vetotapa soveltuu talviajoon..
                        On a long enough timeline. The survival rate for everyone drops to zero.

                        Comment

                        • Ramzez
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 6104
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by ZNI View Post
                          Niitä ihmisiä oikeasti on, jotka eivät uskalla edes lyhyttä matkaa ajaa takavedolla kun kokevat sen niin arvaamattomaksi (ja onhan se sellainen, jos kuskilla ei ole yhtään tietoa miten/miksi perä lähtee alta ja mitä silloin pitää tehdä tai taitoa saada oikaistua sitä sivuluisua...). Omaa autoani en esimerkiksi antaisi kellekään sellaiselle, jolla ei ole kokemusta takavedoista, sillä tuo lähtee pienistä tehoista huolimatta aika äkäisesti luisuun sellaisissakin paikoissa, joissa ei ehkä tarvitsisi
                          Nimenomaan näin! Tunnen todella monia ihmisiä, jotka eivät tykkää ajaa takavetoisella autolla, koska he pitävät sitä jokseenkin arvaamattomana ajokäytökseltään. Suurin syy lienee se, kun useimmat eivät ole koskaan edes takavetoista ajaneet. Jopa autokoulunopettajani aikanaan vannoi etuvedon nimeen sen paremman hallittavuuden vuoksi talvella. Ja kyse taitaa näissä tapauksissa olla siitä, etteivät he yritäkään etsiä autonsa rajoja, saati sitten aja mutkiin läheskään niin kovaa, että tulisi puskemisongelmia. Suurimmalle osalle ihmisistä kun se auto on kulkuväline paikasta A paikkaan B ja silloin yleensä taloudellisuus ym. seikat ovat tärkeitä ja ajonautinto toissijainen tekijä. Tällaiselle perusautoilijalle myös se etuvedon käyttäytyminen talvella voi olla jokseenkin loogisempi ja helpompi.

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            Originally posted by Scattman View Post
                            mm.. lue teksti uudelleen ajatuksella, oikeasti. Tuntuu, ettet enää lue mitään muuta tekstistä, kun mitä haluat. Huhhuh.

                            Minä en ottanut kantaa siihen mikä vetotapa soveltuu talviajoon..
                            Hei , sori . Kirjoitit takavedon soveltuvuudesta lämpimiin olosuhteisiin joten johdin siitä käänteisen päätelmän.

                            Peace 'n love.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • ZNI
                              BTCF Member
                              • Jan 2011
                              • 802
                              • Kontiolahti

                              Originally posted by Ramzez View Post
                              Nimenomaan näin! Tunnen todella monia ihmisiä, jotka eivät tykkää ajaa takavetoisella autolla, koska he pitävät sitä jokseenkin arvaamattomana ajokäytökseltään. Suurin syy lienee se, kun useimmat eivät ole koskaan edes takavetoista ajaneet. Jopa autokoulunopettajani aikanaan vannoi etuvedon nimeen sen paremman hallittavuuden vuoksi talvella. Ja kyse taitaa näissä tapauksissa olla siitä, etteivät he yritäkään etsiä autonsa rajoja, saati sitten aja mutkiin läheskään niin kovaa, että tulisi puskemisongelmia. Suurimmalle osalle ihmisistä kun se auto on kulkuväline paikasta A paikkaan B ja silloin yleensä taloudellisuus ym. seikat ovat tärkeitä ja ajonautinto toissijainen tekijä. Tällaiselle perusautoilijalle myös se etuvedon käyttäytyminen talvella voi olla jokseenkin loogisempi ja helpompi.
                              Jep, näin ajattelen itsekin, osasit vaan pukea sen sanoiksi paljon minuu paremmin

                              Silloin kun on ajanut korttinsa autokoulun etuvedolla, ostanut käyttöautoksi etuvedon ja ajanut sillä sen aikaa, että sen käyttäytyminen on tullut tutuksi, saattaa oikeasti olla aikamoinen ylläri, kun se yksi takaveto tarjoaakin jossakin risteyksessä lyhtypylväälle takapuolta etummaisena. Silloin päästetään irti ratista ja laitetaan silmät kiinni jos ei ole kokemusta takavetoisen oikaisemisesta

                              Suurin osa päivittäisessä käytössä olevista autoista on kuitenkin etuvetoja ja suurin osa ihmisistä on tottunut ajamaan niillä. Ihan ymmärrettävää, että takavedon valmistaja haluaa luoda jotain sopivaa etuvetokuskeille.
                              E39 528i ///M-sport
                              E30 "316"
                              E38 740iA
                              E34 M5


                              ex.

                              E34 525iA touring
                              E34 525i
                              E30 316


                              Originally posted by beemers
                              sanoo nainen joka ajaa e30:llä
                              Kuvia kaikennäköisistä pirsseistä http://zni.kuvat.fi

                              Comment

                              • Ileee
                                BTCF Member
                                • Oct 2005
                                • 1025
                                • Espoo

                                Jännä kyllä kun otettiin tämä kokemattomien kuskien juttu puheeksi. Nimittäin äitini oli vankasti sitä mieltä, ettei halua ajaa takavetoista noin viisi vuotta sitten. Isä vähän itsepäinen kun on ja halusi poikansa esimerkistä ostaa BMW:n, oli äitinkin sitten pakko ajaa tällaista takavetoista romua joka oli muotoa E60 525iA. Tänään, viisi vuotta myöhemmin, kuuluu seuraavanlaisia kommentteja kun äitiltäni kysyn uudesta autosta: "on se vakaa" tai "tosi hyvä ajaa" tai "varman oloinen"

                                Aika jännä juttu.

                                Kuinkahan monen muun mielipide taipuisi kun tajuaisivat kuinka paljon kivempia takavetoiset on ajaa.
                                __________
                                E92 BMW 335i M-Sport -12

                                "Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎